Voor wij te 09:15 uur vertrokken was de Nederlandse vloot
die vooraan lag al vertrokken. Neem daar
de D&A en de boot die gisterenavond nog vertrokken was bij en dan weet je dat het vandaag druk zal
worden. We doen het dus rustig aan. We arriveerden te 09:45 uur aan de tunnel van
Foug waar het licht op groen stond dus we konden er dadelijk door. Dit is een korte tunnel die goed verlicht
is. Na die tunnel kwamen we aan sluis
S14-Foug. Deze is bemand en hier moet je
de telecommand afgeven. Wij gingen
alleen door deze sluis met een verval van 6 meter. Hierna volgt een sluizentrap van 11 sluizen
die geautomatiseerd is. Als je uit de
eerste uit vaart wordt het mekanisme voor het schutten van de tweede in gang
gezet. We hadden geluk dat we geen
tegenliggers hadden zodoende dat we de hele trap net groen en een open
sluisdeur hadden toen we aan de volgende arriveerden. We gingen te 13:00 uur in de laatste en 20
minuten lagen we vast in de bijna volle haven van Toul.

Tunnel van Foug.
Gezellige drukte op het Fête de la Musique. Commercy, Palais Stanislas. Maas.
Na de middag ben ik de stad in gefietst op zoek naar een
boek over het varen over de Moezel. Ik
vond het in een heel klein boekenwinkeltje.
Nadien naar het station gefietst om de dienstregeling van de treinen
tussen Toul en Commercy en daar vernam ik dat er morgen een treinstaking zou
zijn. Daarom ben ik net na het avondeten
met de trein van 18:58 uur nog de auto gaan halen. Op 13 minuten was ik in Commercy, 32 km
verder. Op sommige stukken reed de trein
150 km/uur. Iets voor 20:00 uur was ik terug op de boot. Toen ik met de auto terug reed had je boven
op enkele heuvel een mooi uitzicht. Als
je hier rond kijkt zie je in alle richtingen kalkgroeven, hele heuvels zijn
afgegraven. Hier is blijkbaar ooit veel
cement gemaakt.
|