Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
29-06-2018
Dag 52 â Vrijdag 29-06-2018 - Villey-st-Etienne - Liverdun
Goed geslapen hier.
Gistenavond arriveerden er drie brommers waarvan we dachten dat die hier
de hele avond zouden gaan blijven rondhangen aan de picnicbanken maar ze zijn
gelukkig door gereden. Het was hier
vannacht stil, alleen de treinen (voornamelijk de vrachttreinen) aan de
overkant gaven wel wat overlast. We
vertokken te 08:05 uur naar de eerste en enige sluis die we vandaag gaan
doen. We waren helemaal alleen op de
rivier en toen we te 08:30 uur aan sluis S5-Aingeray kwamen werd die voor ons
alleen bediend. Eenmaal daaruit was het
nog een klein uurtje varen tot aan de steiger in Liverdun die ook in een
baaitje ligt. Links en rechts van de
invaart liggen ook twee keer twee aanmeerpalen waar je zou kunnen tegen
liggen. Toen we aan het steigertje kwamen
lag daar een Zwitser maar daar was niemand aan boord. Wij zijn dan aan de buitenkant tegen de
steiger gaan liggen. Namiddag zijn we dan weer gaan fietsen naar Toul over het
mooie vlakke nieuwe fietspad dat er aangelegd is. Het was een mooi ritje langs
het water. In Toul aangekomen zijn we
eerst iets gaan eten in het Restaurant du Commerce maar dat was een
tegenvaller. Het vlees was maar half
doorbakken en de service was alles behalve vriendelijk. Het zat er nochthans goed vol, vermoedelijk
hebben we iets gekozen dat de chef tegen zijn zin moest maken. Daar gaan ze ons
niet meer binnen zien komen.
Prise deau vliegbasis.
Barrage op de Moezel te Aingeray.
Ligplaats Liverdun.
Dan zijn we naar de haven gereden om de auto op te
halen.Eerst zijn we nog afscheid gaan
nemen van David & Suzy die hier blijven liggen en die we waarschijnlijk dit
jaar niet meer gaan zien. David was de hele voormiddag in de weer geweest met
een toiletprobleem maar dat was gelukkig voor hen opgelost nu.Terwijl we bij hen op de boot zaten merkten
we dat ook de Harley D. van Kees en Joke van onze club in de haven lagen.Na het bezoek bij Davis & Suzy zijn we
daar natuurlijk ook nog een langs geweest.Zij gaan vermoedelijk de andere richting uit.
Château Liverdun.Trap naar de middeleeuwse stad, oudste gebouw, stadspoort richting
Villey-St-Etienne.
Toen we later terug in Liverdun arriveerden bleken er nog
twee Duitse boten bij gekomen te zijn.
Savonds ben ik nog een wandeling
door Liverdun gaan maken. Het is een
stadje in twee helften, bovenaan het middeleeuws gedeelte met een kasteel ,
remparts en een nog bestaande stadspoort, en onderaan het recentere maar ook
al oud stadsgedeelte.
Dag 51 â Donderdag 28-06-2018 - Toul â Villey-st-Etienne
Gisterenavond de watertank nog bijgevuld dus konden we na
het ontbijt en het oprollen van de elektriciteitskabel vertrekken. Net voor we
vertrokken kwamen David & Suzy nog afscheid nemen en ons goede reis
wensen. Zij blijven hier nog enkele
weken liggen gezien Suzy begin juli naar huis vliegt en met haar dochter terug
komt om verder te varen.
Wij vertrokken samen met de Second Life (D) als eerste
schutting.De sluis was net klaar toen
wij klaar waren om te vertrekken.Samen
gingen we door de sluizen S26-Toul, S27-Toul en dan naar de sluis
S27b-Junction.Toen we daar wilden in
varen bedacht de schipper van de Second Life zich en ging terug.Blijkbaar iets vergeten in de haven, hij zij
ons niet op hem te moeten wachten en dat zij wat later gingen vertrekken.Wij dus alleen door de laatste sluis voor we
de Moezel op gingen.Vanaf hier is het
weer zeer leuk varen op de brede rivier.Er is weinig stroming maar er staat een strakke wind op kop die soms
brekende golfjes doet ontstaan. Toen we aan sluis S4-Fontenoy arriveerden en de
sluis opriepen deelden men mee dat we moesten wachten op een vrachtboot en een
ander jacht.Even later ging de
bovendeur van de sluis open en ging het licht op rood/groen.
De boot wordt gewassen. In sluis S4-Fontenoy.Mooi optrekje langs de Moezel. Leuk
ligplaatsje Villey-St-Etienne.
Vijf minuten later arriveerde de Descanso (135 x 11,5 m - NL)
met als thuishaven Maasbracht, en daarachter het jacht Adagio (D). Het duurde even eer de vrachtboot (halve
meter spel in de sluis !!) er in zat en toen konden wij binnen. Wij legden achter deze boot aan stuurboord
aan terwijl de Adagio aan bakboord nog een plekje vond. Na ongeveer 10 minuten waren we beneden. Het nam een hele poos in beslag eer de vrachtboot
uiteindelijk buiten was, hij kroop naar buiten.
Eenmaal buiten legde die er de zweep op en vertrok. Wij konden hem natuurlijk niet volgen maar
dat was ook niet onze bedoeling. Wij
wilden voor de volgende sluis aan bakboord naar het steigertje aan de Valleé de
Terrouin. Dat hadden we vorig jaar bij
onze terugkeer zien liggen en leek ons een leuk plaatsje. Daar aangekomen twijfelde ik of we met die
strakke wind in de aanvoergeul zouden kunnen draaien en aanleggen maar we
hebben het toch gefikst. Te 12:20 uur lagen we vast. In de late namiddag ging
de wind liggen en toen werd het hier heerlijk stil. Buiten een paar vissers, de fietsers over
de brug en enkele kajakkers die hier passeerden was het hier stil. Er zijn namiddag nog twee grote
vrachtschepen, één spits en één jacht afgevaren en twee jachten opgevaren.
Voormiddag gaan winkelen. Smiddags was er ter gelegenheid
van de verjaardag van Arnold een zoet uurtje op de D&A met Arnold &
Diana en David & Suzy. Na de middag een wandeling door de stad gemaakt. Savonds
de verjaardag van Arnold gevierd in La table à Victor, een uitstekend
restaurant met lekkere gerechten en een uitstekende crew.
Mooie bloemen en planten overal. Het hotel de Ville en de kathedraal van Toul.
Voormiddag zijn we samen met Arnold, Diana en Suzy met de
auto naar de Intermarche geweest om de flessenwater voorraad aan te
vullen. We hebben hen mee gevraagd
gezien wij dit toch van plan waren en zij anders alles met de fiets moesten
halen. Terug aan de haven een plaatsje gevonden op de parking in plaats van
langs de weg. Namiddag aijn Annie & Suzy naar de stad geweest terwijl ik
een tochtje in de omgeving heb gemaakt.
Stadspoort en Remparts in Toul, Kazematten die nu gebruikt
worden als garages.
In Toul heeeft het Canal de la Marne au Rhin (Branche
Quest) een verbinding met de Moezel. In Frouard gaat het kanaal (Branche Est)
terug van de Moezel af richting Rijn – Straatsburg. De stad Toul is een oude stad met rondom
omwallingen en versterkingen van het type Vauban die nog voor een groot
gedeelte intact zijn. Dat soort
stadsversterkingen vindt je in bijna alle oude steden in Frankrijk.
Yachthaven
van Toul.De Kathedraal.Links de Moezel en rechts de
molens.
De straten en pleinen zijn mooi opgefleurd met bloemen en
planten.
Dag 46 â Donderdag 21-06-2018 - Pargny-sur-Meuse - Toul
Voor wij te 09:15 uur vertrokken was de Nederlandse vloot
die vooraan lag al vertrokken. Neem daar
de D&A en de boot die gisterenavond nog vertrokken was bij en dan weet je dat het vandaag druk zal
worden. We doen het dus rustig aan. We arriveerden te 09:45 uur aan de tunnel van
Foug waar het licht op groen stond dus we konden er dadelijk door. Dit is een korte tunnel die goed verlicht
is. Na die tunnel kwamen we aan sluis
S14-Foug. Deze is bemand en hier moet je
de telecommand afgeven. Wij gingen
alleen door deze sluis met een verval van 6 meter. Hierna volgt een sluizentrap van 11 sluizen
die geautomatiseerd is. Als je uit de
eerste uit vaart wordt het mekanisme voor het schutten van de tweede in gang
gezet. We hadden geluk dat we geen
tegenliggers hadden zodoende dat we de hele trap net groen en een open
sluisdeur hadden toen we aan de volgende arriveerden. We gingen te 13:00 uur in de laatste en 20
minuten lagen we vast in de bijna volle haven van Toul.
Tunnel van Foug.Gezellige drukte op het Fête de la Musique.Commercy, Palais Stanislas. Maas.
Na de middag ben ik de stad in gefietst op zoek naar een
boek over het varen over de Moezel. Ik
vond het in een heel klein boekenwinkeltje.
Nadien naar het station gefietst om de dienstregeling van de treinen
tussen Toul en Commercy en daar vernam ik dat er morgen een treinstaking zou
zijn. Daarom ben ik net na het avondeten
met de trein van 18:58 uur nog de auto gaan halen. Op 13 minuten was ik in Commercy, 32 km
verder. Op sommige stukken reed de trein
150 km/uur. Iets voor 20:00 uur was ik terug op de boot. Toen ik met de auto terug reed had je boven
op enkele heuvel een mooi uitzicht. Als
je hier rond kijkt zie je in alle richtingen kalkgroeven, hele heuvels zijn
afgegraven. Hier is blijkbaar ooit veel
cement gemaakt.
Dag 45 â Woensdag 20-06-2018 - Commercy- Pargny-sur-Meuse
Toen wij te 09:00 uur vertrokken waren er weer een aantal
boten vertrokken. Na 3 km net voor sluis S5-Euville kruisten wij de Ambiorix,
een 25m-boot, en toen we de laatste bocht voor de sluis uit kwamen zagen we nog
net de laatste boten uit de sluis varen.
Later aan de sluizen S4-Sorcy en S3-Sorcy waren die net boven in de
sluis toen wij eraan kwamen. Vanaf sluis S2-Sorcy kregen we het gezelschap van
de D&A waar we ook de volgende sluis S1-Troussey mee door gingen.
Zicht op Neuville. De Ambiorix. De laatste fabriek en laatste sluis op het
Canal de la Meuse.
Tussen e twee laatste sluizen was er maar een zeer smalle
vaargeul door de begroeiing waardoor ik vuil in de filter kreeg en moest
spoelen. Ondertussen was de D&A tot
aan de volgende sluis gevaren om deze te bedienen en daar konden we dus
dadelijk in. Te 12:55 uur arriveerden we in Pargny-sur-Meuse. We hadden geluk gezien er een tiental minuten
na onze aankomst twee boten uit de richting van Toul kwamen zodat als die eerst
waren geweest alles vol had gelegen. Er is nu nog één plaats voor een 10-meter
boot.
Dag 44 â Dinsdag 19-06-2018 - St Mihiel - Commercy
Wij vertrokken te 09:00 uur nadat er al vier vertrokken
waren waar onder de D&A die eerst weg was.
Toen wij aan de eerste sluis kwamen, S10-St Mihiel, lagen de nrs 3 en 4
nog voor de sluis. Daarom waren wij pas
op 10:05 uur boven. Als we buiten varen
zullen we het maar kalm aan doen anders moeten we toch steeds wachten. Toen we een klein uur later aan sluis
S9-Koeur le Petit kwamen zagen we de voorgaande schutting net buiten varen dus
dat kwam goed uit. Aan de volgende
S8-Ham-sur-Meuse waren zij al uit het zicht.
Zo gingen we steeds alleen verder door de sluizen S7-Vadonville en
S6-Commercy. Langs het kanaal in
Vadonville ligt een zeer groot rangeerstation.
Op dit stuk tot Commercy ligt ook een nieuw fietspad sedert dit
jaar.
Camouflage tunnelingang. Pakjes van 250 kg maken. Oude karzerne op de berg in St Mihiel.
De kwamen aan in Commercy te 13:35 uur. De steiger en de rechte kade lagen helemaal
vol. We hebben eerst nog geprobeerd aan
de schuine kade aan te meren maar Arnold zei ons dat we maar op hun plaats en
zij tegen ons aan moesten komen liggen.
Toen we een half uurtje vast lagen is de eerste boot aan de steiger nog
vertrokken en later die voor ons lag zodat de D&A nog tegen de steiger
kon. Namiddag ben ik alleen de auto gaan
ophalen. Ik vertrok over het nieuwe
fietspad dat tot Lerouville-sur-Meuse het kanaal volgde.
Nadien volgde ik de Maasroute richting Noord via Pont-sur-Meuse, Mecrin
en dan richting Brasseitte en Ailly-sur-Meuse.
Van daaraf werd het steil bergop richting St Mihiel. De weg liep over de hoogste top en daar was niets schaduw. Er was nog een afslag
naar de Tranchée des Soifs maar die heb ik links (eigenlijk rechts) laten liggen. Ik had geen zin meer om dat te gaan
bekijken. Het laatste stuk ging stijl
bergaf tot in St Mihiel, dus dat was een meevaller. Aan de steiger gekomen bleek deze weer
knotsvol te liggen.
Dag 43 â Maandag 18-06-2018 - Lacroix-sur-Meuse â St Mihiel
Vandaag samen met de D&A vertrokken en stipt 09:00 uur
de sluis S12-Lacroix ingevaren. De
Compaen die gisteren ook nog aangekomen is gaat de volgende sluis nemen en zij
willen tot Commercy gaan varen. Na 3 km kwamen we aan sluis S11-Rouvrois. Deze
werd ook onmiddellijk bediend dus het gaat vandaag vooruit. Geen tegenliggers gehad en te 10:45 uur lagen
we al vast in St Mihiel. Na de middag zijn we weer per fiets terug naar Lacroix
gereden via Chauvoncourt, les Paroches, Maizey, Dompcevrin en Bannoncourt.
Namiddag zijn er nog drie boten aangekomen.
Oud stationnetje. Gevel met toren. Overdekte markt, standbeeld en fontein in St Mihiel.
De eerste had zich vooraan aan de steiger gelegd.De tweede was daar tegenaan gaan liggen en nr
3 was tijdens onze afwezigheid zonder vragen tegen ons aan komen langs
liggen.Ze waren nog net alles goed aan
het vastmaken toen wij terug aan de boot arriveerden.Aangezien je niet ongevraagd tegen iemand
gaat aanliggen behalve in noodgevallen heb ik hen verzocht terug los te maken
en een andere oplossing te zoeken. Ze zijn dan tegen nr 2 gaan aanliggen
terwijl ze makkelijk nog door de sluis hadden gekund waarboven nog een
aanlegplaats is voor een boot.Hier
liggen natuurlijk ook weer twee boten die hier lange tijd liggen en die dus
plaatsen voor passanten bezetten zodat er te weinig plaats blijft.
Na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht. We staken het kanaal over naar
Bannoncourt. Net voor Bannoncourt reden
we onder het viaduct van de TGV door en staken de Maas over waarna we in het
dorp zelf kwamen. Aan de andere kant
kwamen we dan weer op de Maasroute terecht. Deze volgden we weer noordwaarts
richting Woimbey. Net voor dit dorp stond
een wegwijzer naar le Chateau de Tillombois maar zoals gewoonlijk staat daar
niet op hoever dat nog is. We zijn toch
maar de heuvel een stuk opgereden en daar kwamen we een lekkere kersenboom
tegen waar we graag voor gestopt zijn.
We hebben niet alles geplukt zodat er voor anderen ook nog iets over
bleef. Gezien volgens e kaart Tillombois
zes km van onze route af ligt hebben we er maar voor gepast. Van Woimbey gingen
we naar Bouquemont, Tilly-sur-Meuse, Villers-sur-Meuse naar Les Monthairons.
Stokrozen en Mairie in Woimbey. Hotel in het Château Les Monhairons.Dorpszicht in Sommedieu.
Dit is geen dorp maar een buurtschap Waar een mooi kasteel
staat waar een Hotel-Restaurant in gevestigd is. Er ligt in een mooi ommuurd park. De prijslijst voor verblijf en restaurant
hangt tegen de muren van de poort. De
prijzen varieren van 110 voor een mansarde-kamertje tot 645 voor een duplexappartement. De restaurantprijzen zijn eraan aangepast.
Van hieruit ging het verder naar Ancemont waar we de Maas terug overstaken naar
Dieu-sur-Meuse waar we de auto hadden laten staan. Op de terugweg naar Lacroix reden we eerst
naar Sommedieu. Dis is een dorpje waar
de Dieu doorheen stroomt en waar vroeger meerdere fabriekjes lagen. Het is nu een van die pittoreske dorpjes met
mooie dorpsgezichten. Er is één hotel, één
bakker en één cafe naast de vroegere lavoir dat nu gebruikt wordt als
verbruikszaal. Toen we later terug aan
de boot kwamen bleek er een boot te zijn aangekomen die ook weer terug
vertrokken was. Later kwam de Compaen
(NL) er liggen.
Dag 41â Zaterdag 16-06-2018 - Dieu-ssur-Meuse â Lacroix-sur-Meuse
Rond 08:30 uur vertrok de boot die voor ons lag. Wij een kwartiertje later. We gingen vandaag eerst door sluis
S14-Ambly. Voor deze sluis ligt een
klein pontonnetje waar nu niemand ligt.
Vervolgens door sluis S13-Troyon en na 14 km arriveerden we te 11:30
uur in Lacroix-sur-Meuse. Aan de steiger was nog ongeveer 24 meter
onbezet. Wij schoven aan en toen restte er nog ongeveer 10 m net voldoende als de D&A zou arriveren. Later bleek echter dat het vertrek in Verdun
nogal chaotisch verlopen was en de D&A pas als tweede de sluis in kon.
De Laterie van Dieu-sur-Meuse.Ambly-sur-Meuse.De haven van Lacroix-sur-Meuse.
Toen wij hier een tijdje lagen kwam er nog een boot uit de
tegenovergestelde richting en aanvankelijk dachten wij dat die hier ook ging
liggen maar hij ging verder. Eerst kwam
die boot uit Gent eraan maar die was te lang en kon niet achter ons. Later kwamen Arnold en Diane dus toch nog op
tijd en konden ze nog achter ons liggen.
Na het eten nog eens een wasje gedraaid met ons mini-wasmachientje en
het reisverslag wat bijgewerkt. Er zijn
nog een viertal boten voorbij gevaren en de Raven van David & Suzy zijn nog
tegen de schuine kant komen liggen. We laten de auto in Dieu staan tot morgen
gezien we hier morgen ook nog gaan blijven liggen. Ik denk dat het in de volgende halte, St
Mihiel, zeer druk is gezien er een aantal boten voorbij gevaren zijn.
Dag 40 â Vrijdag 15-06-2018 - Vacherauville â Dieu-ssur-Meuse
Gezien er hier geen bakker is hadden we gisteren brood mee
gebracht en hadden we vroeg gedaan met het ontbijt. We vertrokken dan ook al te 08:45 uur om
tegen 09:00 uur aan sluis S20-Bras aan te komen. We waren niet op tijd daar. Voor de sluis lag de Brit die gisteren avond
nog door gevaren was tegen de kant. Toen
de sluis open ging gaf deze helemaal geen aanstalten om los te maken dus zijn
we hem gewoon voorbij gevaren de sluis in.
Vervolgens ging het naar Verdun.
De steiger lag knotsvol, alles dubbel behalve de eerste twee
plaatsen. De kade aan de overkant lag
ook helemaal vol. Die willen het weekend
allemaal hier blijven liggen denk ik, je ligt hier dan ook gratis met water en
elektriciteit ter beschikking. Wij
houden niet van die drukte en zijn door gevaren.
Stadspoort in Verdun. Fontein aan de overvolle
aanlegsteiger.
Vooraan lag de D&A en de Raven. Aan sluis S19-Verdun gekomen moesten we eerst
de hoorn een keer gebruiken want er was niemand te zien. We hebben even aangemeerd aan de wachtsteiger
tot de sluis klaar was. Daarna ging het nog door de sluizen S18-Belleray,
S17-Haudainville, S16-Dieu-aval en S15-Dieu die allemaal voor ons open stonden
toen we er aan kwamen. Zodoende waren we
op 04:25 uur 23 km verder met 6 sluizen erin.
Na de laatste sluis hebben we aangemeerd aan de kade van Dieu-sur-Meuse. Hier lag een boot te verkommeren en een ander
half gezonken.
De laverie aan de Rattentout met verstelbare vloer. Kerkje Dugny-sur-Meuse.
De kade was niet gemaaid en na het aanleggen heb ik
de schaar nog eens boven gehaald om een pad in de netels te knippen op aan
boord en aan de fietsten te kunnen. Er
is hier wel wr maar geen elektriciteit meer.
Na de middag de fietstocht van Dieu-sur-Meuse, Ancemont, Dugny-sur-Meuse
en Belleray over de Maasroute en dan verder over het nieuwe fietspad langs de
Maas naar Verdun. Daar hebben we iets
gedronken en zijn we nog effe naar Arnold en Diana geweest en dan verder
gereden naar Vacherauville om de auto op te halen. Toen we terug aan de boot kwamen stonden er 9
kampeerautos en lag er een boot voor ons.
Dag 39 â Donderdag 14-06-2018 - Sivry-sur-Meuse - Vacherauville
Na een stille nacht en een vroeg ontbijt vertrokken we te
08:50 uur. Er was deze morgen tegenover
ons een al een visser komen zitten maar die hebben we niet horen komen. Gezien het een vijftal km varen is tot sluis
S24-Consenvoye zullen er daar al zeker een aantal boten vertrokken zijn. De deur stond al open bij onze aankomst dus
konden we dadelijk binnen. Dit is een sluis
met schuine zijwanden en aan de rechterkant is een vlottend ponton
geinstalleerd . Hier maak je aan vast en
die trekt de boot meer de naar de kant.
Hier hoef je niet met de touwen te werken. Toen we de sluis uit waren bleken alle boten
al vertrokken te zijn. Vanaf hier werden
we gevolgd door de boot Blut(NL) die voor de sluis aangemeerd had en die zodra
wij er uit waren draaide en mee ging met ons.
Vervolgens moesten we nog door de sluizen S23-Brabant, S22-Samoyeux en
S21 Champ voor wij aan de steiger van Vacherauville kwamen en er aanlegden. Dit is een vlottende steiger van ongeveer 24
meter lang waar.
Kerk zonder torenspits in Neuville. Nieuwe brede fietspad met mooi meubilair.
Er lag nog niemand en geen enkele van de boten die ons na
de middag achterna kwamen meerden er aan.
We kregen bericht van de D&A dat zij en de Raven nog net een plaats
hadden in Verdun, dus al die na ons kwamen zullen ofwel moeten doorvaren of
gaan dubbel liggen. Toen wij namiddag
gingen fietsten kon dat over het pas aangelegde mooie fietspad over de
kanaaldijk tot Samogneux. Ergens
halverwege kwamen we een fietser tegen die tevoet terug richting Verdun ging en
die we deze morgen samen met een vrouw hadden gezien toen we daar vaarden. Het bleek dat zijn fiets een platte band had
en dat hij niets van reparatiemateriaal bij had. Hij moest nog een vijftiental
kilometer te voet naar huis ! We hebben dan maar mijn materiaal gebruikt om hem
verder te helpen. Vanaf Samogneux moesten we weer over de Maasroute via
Forges-sur-Meuse en la Moulin de Belhaine en ter hoogte van Sivry terug de Maas
en het kanaal over tot in de hoofdstraat van Sivry waar ik deze morgen de auto
had achtergelaten. We waren net aan de
auto toen het begon te regenen. Toen we terug aan de boot kwamen bleek de
Vlinder (B) met zijn boeg aan het steigertje en met zijn kont los en het kanaal
te liggen.
Dag 38 â Woensdag 13-06-2018 - Dun-sur-Meuse â Sivry-sur-Meuse
Wanneer de eerste boten vertrokken van de steiger (D&A
en Raven) en voor de sluis lagen en de afstandsbediening gebruikten begon de
sluis te werken, het sein ging op rood/groen en het water begon te lopen. De deuren gingen echter niet open. Het duurde een hele tijd eer er iemand
arriveerde en het euvel verholpen was.
Toen die in de sluis gingen gingen de volgende twee vertrekken. Alles duurde wel heel lang en toen het onze
beurt was, was het ondertussen al 09:45 uur voor wij los konden gooien en voor
de sluis gingen wachten. Uiteindelijk
konden wij erin, naar omhoog en buiten.
Toen wij uit de sluis vertrokken lag de vierde schutting al klaar. Vervolgens ging het verder naar sluis
S27-Warinvaux. Vanaf hier worden de
sluizen manueel bediend en is er iemand aanwezig. De sluizen worden bediend door studenten. Hier stonden twee meisjes die elk een deur
voor hun rekening namen, dus dat ging vlot.
Verder aan sluis S26-Liny stond maar één studente dus ben ik toen we
eenmaal boven waren mee de deuren gaan open draaien.
De D&A en de Raven zijn weg. Pomp en kapelletje in Vilosnes. Kerk en ligplaats van Sivry-sur-Meuse.
Dan weer verder naar sluis S25-La Planchet. Vanaf hier was
het nog enkele kilometers tot aan het steigertje in de kom van
Sivry-sur-Meuse. Het is een klein
steigertje voor één boot en gelukkig lag daar nog niemand. Toen we net vast lagen kreeg ik een berichtje
van Arnold dat het in Consenvoye tot waar zij gevaren waren ook vol lag maar
dat wij als wij zouden door komen tegen hun aan zouden kunnen liggen. Gezien dit hier onze vaste stek is wanneer we
hier passeren en ik weet dat het hier heel rustig is zijn wij hier blijven
liggen. Na de middag weer met de fiets
terug via de Maasroute die hier niet over de dijk maar via de D964 tot in
Vilosnes en daarna via de D164 langs Breuilles-sur-Meuse, Cléry-Petit en
Doulcon en verder naar Sedan loopt en waar wij in Doulcon terug de Maas
overstaken naar Dun-sur-Meuse. Bij
aankomst aan de auto bleek de steiger weer helemaal vol (8 boten) te liggen. Savonds
in Sivry was het muisstil en nog lekker om buiten te zitten.
Dag 37 â Dinsdag 12-06-2018 - Stenay â Dun-sur-Meuse
Er wordt een regendag voorspeld. We gaan hier nog een nacht blijven
liggen. Het waterpeil is hier ongeveer
20 cm gestegen tegen gisteren avond.
Deze morgen vertrokken drie boten. Rond 11 uur arriveerde de D&A als
eerste, zodoende had hij nog alle plaats. In de voormiddag hebben we nog een
wasje gedraaid met de ter beschikking staande wasmachine en namiddag een
wandeling rond Le Lac Verte (Camping rond een meertje langs de Maas) en daarna
de berg op naar de kerk waar je een fantastisch uitzicht hebt op de
maasvallei.
Beeld in Dun-sur-Meuse.
Annie in La Porte de Chevaux aan de Remparts van Dun.
De kerkmuren staan aan de voor en rechter zijkant vol met
kogelinslagen. Gezien de strategische
ligging van het bouwwerk werd het in WOI blijkbaar goed onder vuur
genomen. Savonds gingen we op
uitnodiging van Arnold en Diana ter gelegenheid van zijn verjaardag mee lekker
uit eten. Het heeft gesmaakt en we hebben een fijne avond gehad.
Dag 36 â Maandag 11-06-2018 - Stenay â Dun-sur-Meuse
Deze morgen zijn we na het ontbijt eerst gaan winkelen
zodat we pas te 10:35 uur vertrokken. Na
het uitvaren van de havenkom kwamen we al dadelijk aan sluis S31-Stenay. Toen we hier boven kwamen lag er achter ons
voor de sluis al een andere boot. Die is
net te laat geweest. Verder ging het
naar sluis S30-Mouzay. Het water is veel
properder dan gisteren toen er veel groen bovendreef. Nu ligt er nauwelijks iets in het water. Aan deze sluis herhaalde zich het scenario
van de vorige en was de andere boot weer net achter ons. Ook aan de volgende
sluis S29-Sep gingen we weer alleen in.
Gezien er ongeveer 4 km tussen de sluizen is kwam het net uit om alleen
te schutten. De laatste sluis liep wel heel snel vol wat het water in de sluis
hard deed kolken. Nog een viertal km
verder arriveerden we aan de steiger van Dun-sur-Meuse. Er lagen drie boten waaronder de Raven (GB)
de Grammenbert (NL) en nog een kleintje vooraan. De eerste twee hebben we al een paar keer
tegengekomen. Er is hier nog voldoende
plaats en er is elektriciteit en water inbegrepen in de ligprijs. Deze avond
zijn we na de onweersbuien toch nog gaan fietsen. We reden van Dun-sur-Meuse richting
Stenay.
Overvolle en overstroomde beken, ondergelopen wegen,
weides en straten na de hoosbui vanvanmiddag.
Ter hoogte van Sasssey-sur-Meuse staken we de Maas terug
over naar linkeroever en reden zo langs de kleinere wegen via
Saulmory-et-Villefranche, Villefranche, Wiseppe en Laneuville-sur-Meuse terug
naar Stenay en met de auto terug.
Tijdens de fietstocht reden we door de dalletjes van vijf beekjes
(zijriviertjes van de Maas) en het debiet van elke beek was na de stortbui van vandaag
(en vermoedelijk ook van die van de voorbije dagen) zodanig gezwollen dat de
beekjes buiten de oevers getreden waren. Op plaatsen waar geen beek liep liep
het water dat van de hellingen van velden en weiden kwam zomaar over de
straat. Op enkele plaatsen kwam het water
tot aan de trapas van onze fietsten toen we erdoor reden. In Wiseppe was het grasplein voor het
pittoreske kerkje helemaal onder gelopen en in Laneuville waren verschillende
straten volledig ondergelopen en was de brandweer alom tegenwoordig om overal
te helpen. Gelukkig was het geen
probleem aan de brug over de Maas en geraakten we toch in Stenay en konden we
de auto ophalen.
Het is weer mooi weer vandaag. We vertrokken als derde
boot vanmorgen. Na een uurtje varen
kwamen we aan sluis S34-Alma. Vandaag eens geen panne aan de eerste sluis. We gingen dus vlot vooruit. Na deze sluis ligt rechts een mooie
aanlegkade met picknickbanken en zelfs een barbecue. Er is hier plaats voor 2 a 3 boten. Nu hebben
we nog maar een km of 8 gevaren maar als
we terugkeren en hier passeren gaan we hier eens stoppen. Na nog eens iets meer dan een uur kwamen we
aan sluis S33-Pouilly. Die werkte ook
normaal (Zou het kunnen dat vandaag alles eens zonder mankeren werkt ?) Toen we
uit de sluis gingen zagen we dat er een andere boot arriveerde achter ons. Die moet snel gevaren hebben gezien we voor
de laatste bocht een redelijk lang recht stuk hadden en niets achter ons gezien
hebben. Vlak na het uitvaren van de
sluis, daar waar we terug op de rivier kwamen wisten we van de voorgaande jaren
een mooi steigertje liggen en daar wilden we gaan aanleggen. Het bleek echter
dat het pontonnetje ondersteboven ligt en de trap ernaartoe onder water
ligt. Vermoedelijk is dat twee jaar
terug met het hoogwater omgekiepert en nog steeds niet terug recht gezet. Dan
moeten we maar weer verder.
Oude fabriek in Mouzon.We hebben weer een lifter.Gallerij op de Markt. Voormalige kazerne van de cavalerie.Onder waren er stallen en helemaal boven
slaapzalen.Nu zijn het onderaan
winkeltjes en boven appartementen.
Aan sluis S32-Inor was de boot achter ons vlakbij gekomen
dus gaan we hier met zn tweeën in. De
ander boot is de Zattera met thuishaven Rotterdam maar een Zwitserse
bemanning. Vermoedelijk de boot in
Nederland gekocht en nu op weg naar huis.
Daardie mensen achter ons van katoen moeten gegeven hebben om bij ons
te komen lieten we ze eenmaal uit de sluis voorbij gaan. Toen we in Stenay aankwamen bleek er maar één
plaats meer aan de steigers meer te zijn, helemaal vooraan. We zijn dan maar terug buiten gevaren en dan
achteruit terug binnen zodat we de fietsen konden afzetten.
Namiddag ben ik maar alleen de auto terug gaan ophalen
gezien Annie het niet zag zitten de drie colletjes van derde categorie die in
het traject zitten te doen. Er lopen
tussen Stenay en Mouzon dan ook geen bussen hier. (Alleen op maandag tijdens
het schooljaar smorgens van Mouzon naar Stenay en op vrijdag avond van Stenay
naar Mouzon) Het is hier de scheiding tussen de departementen Ardennes en Meuse
en er wordt hier gezegd dat die besturen het verrekken van samen te werken !
Het was ook weer lekker heet vandaag. Gezien
die weg op weekdagen veel vrachtwagens te verwerken heeft besloot ik dan nog
maar vandaag terug te rijden. Het was 19 km en met een rijtijd van 01:10 uur
met die hellingen erin niet slecht mijn gedacht. Ik was te 18:30 uur, net voor er weer een
onweersbui los barstte terug aan de boot.
Veel is er hier niet veranderd tegen twee jaar geleden.
Gisteren avond werkte de geldautomaat hier niet. Deze voormiddag nog maar eens
geprobeerd maar het lukte niet. Toen ik
naar KBC belde om te controleren of er iets met mijn kaarten aan de hand was
vertelden ze dat alles normaal was en dat ik geld zou moeten kunnen
afhalen. In het kantoortje van de bank hier
(is eigenlijk geen echte bank maar een spaarkas met in de voorgevel een
geldautomaat) wisten ze te vertellen dat het hier regelmatig gebeurde dat er
met buitenlandse kaarten problemen waren.
Het zou aan de verbinding tussen deze bank en de buitenlandse banken
liggen. (Het zal dan toch wel aan de Franse kant van de verbinding liggen
volgens mij.) Al maar goed dat we hier met
een van de kaarten nog kunnen betalen.
De achterkant, koor en orgel van lAbbataile,
oorlogsmonument en het stadhuis met de opvallende scheve toren.
We hebben vandaag maar een luie dag gehouden. Het was weer veel te warm om te gaan
fietsten. Je zag dan ook geen kat buiten
vandaag behalve een paar vissers. Er
zijn namiddag nog twee boten bij gekomen en er zijn er geen voorbij gevaren
(die hebben we in elk geval niet gezien).
Mobilhomes zijn er wel enkele gekomen maar er staan er minder dan
gisteren. Het is nu 20:15 uur en het
verwachte onweer komt opzetten. In de
richting van Stenay (ten zuidoosten van ons) is de lucht bijna zwart dus daar
zal er normaal wel weer een plensbui volgen.
Volgens de buienradar (toch wel een goede tool) gaat het onweer ons
rakelings voorbij, misschien hebben we nog net een uitloper ervan. Volgens het
weerbericht gaat het nog wel enkele dagen warm zijn met kans op onweders. Zo
zal het waterpeil van de Maas wel goed blijven denk ik maar hopelijk wordt het
niet zo als twee jaar geleden toen we hier 3 weken zijn moeten blijven liggen.
Deze morgen was Annie
vroeg (07:45 uur) naar de bakker vertrokken en ze was te 09:00 uur nog
niet terug ! Natuurlijk had ze haar GSM
weer vergeten en vermoedde ik dat ze weer eens verloren gelopen was. Ga ze hier
maar zoeken als ge niet weet in welke richting ze gegaan is hé. Om 09:15 uur kwam ze terug aan de boot met
brood weliswaar. We zijn dan maar
dadelijk vertrokken gezien er al vijf boten weg waren. We moeten vandaag maar twee sluizen. Aan sluis S36-Remilly (aankomst 09:55
uur) was het weer koekenbak.
Er zitten hier nogal wat ooievaars en ze zijn niet bang hé.La Porte de Bourgogne.
De boot die laatst voor ons ( ongeveer een half uur)
vertrokken was lag nog voor de sluis met dubbel rood. Wij hebben twee maal en die andere boot nog
een keer gebeld maar pas te 11:05 uur arriveerde er iemand om te depanneren. Uiteindelijk was het 11:20 uur voor we verder
konden.
Toen wij met zn tweeën te 12:50 uur aan sluis S35-Mouzon
kwamen, lagen er achter ons nog twee boten die moesten wachten. Te 13:10 uur lagen we vast in Mouzon, de
plaats waar we 2 jaar terug drie weken hebben moeten wachten omdat hier verder
alles onder water stond. Er lagen bij aankomst een huurboot en de D&A op
ons te wachten. In de namiddag kwamen er
nog enkele boten aanleggen en er gingen er nog enkele verder varen.