Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    29-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Vrijdag 29-06-2018 - Villey-st-Etienne - Liverdun

    Goed geslapen hier.  Gistenavond arriveerden er drie brommers waarvan we dachten dat die hier de hele avond zouden gaan blijven rondhangen aan de picnicbanken maar ze zijn gelukkig door gereden.  Het was hier vannacht stil, alleen de treinen (voornamelijk de vrachttreinen) aan de overkant gaven wel wat overlast.  We vertokken te 08:05 uur naar de eerste en enige sluis die we vandaag gaan doen.  We waren helemaal alleen op de rivier en toen we te 08:30 uur aan sluis S5-Aingeray kwamen werd die voor ons alleen bediend.  Eenmaal daaruit was het nog een klein uurtje varen tot aan de steiger in Liverdun die ook in een baaitje ligt.  Links en rechts van de invaart liggen ook twee keer twee aanmeerpalen waar je zou kunnen tegen liggen.  Toen we aan het steigertje kwamen lag daar een Zwitser maar daar was niemand aan boord.  Wij zijn dan aan de buitenkant tegen de steiger gaan liggen. Namiddag zijn we dan weer gaan fietsen naar Toul over het mooie vlakke nieuwe fietspad dat er aangelegd is. Het was een mooi ritje langs het water.  In Toul aangekomen zijn we eerst iets gaan eten in het Restaurant du Commerce maar dat was een tegenvaller.  Het vlees was maar half doorbakken en de service was alles behalve vriendelijk.  Het zat er nochthans goed vol, vermoedelijk hebben we iets gekozen dat de chef tegen zijn zin moest maken. Daar gaan ze ons niet meer binnen zien komen.

         

    Prise d’eau vliegbasis.  Barrage op de Moezel te Aingeray.  Ligplaats Liverdun.

    Dan zijn we naar de haven gereden om de auto op te halen.  Eerst zijn we nog afscheid gaan nemen van David & Suzy die hier blijven liggen en die we waarschijnlijk dit jaar niet meer gaan zien. David was de hele voormiddag in de weer geweest met een toiletprobleem maar dat was gelukkig voor hen opgelost nu.  Terwijl we bij hen op de boot zaten merkten we dat ook de Harley D. van Kees en Joke van onze club in de haven lagen.  Na het bezoek bij Davis & Suzy zijn we daar natuurlijk ook nog een langs geweest.  Zij gaan vermoedelijk de andere richting uit. 

                

    Château Liverdun.  Trap naar de middeleeuwse stad, oudste gebouw, stadspoort richting Villey-St-Etienne.

    Toen we later terug in Liverdun arriveerden bleken er nog twee Duitse boten bij gekomen te zijn.  S’avonds ben ik  nog een wandeling door Liverdun gaan maken.  Het is een stadje in twee helften, bovenaan het middeleeuws gedeelte met een kasteel , remparts en een nog bestaande stadspoort, en onderaan het “recentere” maar ook al oud stadsgedeelte.

    29-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Donderdag 28-06-2018 - Toul – Villey-st-Etienne

    Gisterenavond de watertank nog bijgevuld dus konden we na het ontbijt en het oprollen van de elektriciteitskabel vertrekken. Net voor we vertrokken kwamen David & Suzy nog afscheid nemen en ons goede reis wensen.  Zij blijven hier nog enkele weken liggen gezien Suzy begin juli naar huis vliegt en met haar dochter terug komt om verder te varen.

    Wij vertrokken samen met de Second Life (D) als eerste schutting.  De sluis was net klaar toen wij klaar waren om te vertrekken.  Samen gingen we door de sluizen S26-Toul, S27-Toul en dan naar de sluis S27b-Junction.  Toen we daar wilden in varen bedacht de schipper van de Second Life zich en ging terug.  Blijkbaar iets vergeten in de haven, hij zij ons niet op hem te moeten wachten en dat zij wat later gingen vertrekken.  Wij dus alleen door de laatste sluis voor we de Moezel op gingen.  Vanaf hier is het weer zeer leuk varen op de brede rivier.  Er is weinig stroming maar er staat een strakke wind op kop die soms brekende golfjes doet ontstaan. Toen we aan sluis S4-Fontenoy arriveerden en de sluis opriepen deelden men mee dat we moesten wachten op een vrachtboot en een ander jacht.  Even later ging de bovendeur van de sluis open en ging het licht op rood/groen. 

       

    De boot wordt gewassen. In sluis S4-Fontenoy.  Mooi optrekje langs de Moezel. Leuk ligplaatsje Villey-St-Etienne.

    Vijf minuten later arriveerde de Descanso (135 x 11,5 m - NL) met als thuishaven Maasbracht, en daarachter het jacht Adagio (D).  Het duurde even eer de vrachtboot (halve meter spel in de sluis !!) er in zat en toen konden wij binnen.  Wij legden achter deze boot aan stuurboord aan terwijl de Adagio aan bakboord nog een plekje vond.  Na ongeveer 10 minuten waren we beneden.  Het nam een hele poos in beslag eer de vrachtboot uiteindelijk buiten was, hij kroop naar buiten.  Eenmaal buiten legde die er de zweep op en vertrok.  Wij konden hem natuurlijk niet volgen maar dat was ook niet onze bedoeling.  Wij wilden voor de volgende sluis aan bakboord naar het steigertje aan de Valleé de Terrouin.  Dat hadden we vorig jaar bij onze terugkeer zien liggen en leek ons een leuk plaatsje.  Daar aangekomen twijfelde ik of we met die strakke wind in de aanvoergeul zouden kunnen draaien en aanleggen maar we hebben het toch gefikst. Te 12:20 uur lagen we vast. In de late namiddag ging de wind liggen en toen werd het hier heerlijk stil.  Buiten een paar vissers, de fietsers over de brug en enkele kajakkers die hier passeerden was het hier stil.  Er zijn namiddag nog twee grote vrachtschepen, één spits en één jacht afgevaren en twee jachten opgevaren.

    28-06-2018, 21:22 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Woensdag 27-06-2018 - Thuis - Toul
    Thuis vertrokken te 10:00 uur. Vol getankt in Luxemburg.  Aangekomen aan de boot te 14:55 uur.

    27-06-2018, 20:19 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Zondag 24-06-2018 - Toul - Thuis

    Rond 10:00 uur vertrokken naar huis. Onderweg getankt in Luxemburg 1,25 €/L. Thuis aangekomen te 15:00 uur.

    27-06-2018, 20:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 – Zaterdag 23-06-2018 - Toul

    Voormiddag gaan winkelen. S’middags was er ter gelegenheid van de verjaardag van Arnold een “zoet” uurtje op de D&A met Arnold & Diana en David & Suzy. Na de middag een wandeling door de stad gemaakt. S’avonds de verjaardag van Arnold gevierd in “La table à Victor”, een uitstekend restaurant met lekkere gerechten en een uitstekende crew.

             

    Mooie bloemen en planten overal.  Het hotel de Ville en de kathedraal van Toul.

    23-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Vrijdag 22-06-2018 - Toul

    Voormiddag zijn we samen met Arnold, Diana en Suzy met de auto naar de Intermarche geweest om de flessenwater voorraad aan te vullen.  We hebben hen mee gevraagd gezien wij dit toch van plan waren en zij anders alles met de fiets moesten halen. Terug aan de haven een plaatsje gevonden op de parking in plaats van langs de weg. Namiddag aijn Annie & Suzy naar de stad geweest terwijl ik een tochtje in de omgeving heb gemaakt.

            

    Stadspoort en Remparts in Toul, Kazematten die nu gebruikt worden als garages.

    In Toul heeeft het Canal de la Marne au Rhin (Branche Quest) een verbinding met de Moezel. In Frouard gaat het kanaal (Branche Est) terug van de Moezel af richting Rijn – Straatsburg.  De stad Toul is een oude stad met rondom omwallingen en versterkingen van het type Vauban die nog voor een groot gedeelte intact zijn.  Dat soort stadsversterkingen vindt je in bijna alle oude steden in Frankrijk. 

          

    Yachthaven van Toul.                   De Kathedraal.                   Links de Moezel en rechts de molens.

    De straten en pleinen zijn mooi opgefleurd met bloemen en planten. 

    22-06-2018, 21:54 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Donderdag 21-06-2018 - Pargny-sur-Meuse - Toul

    Voor wij te 09:15 uur vertrokken was de Nederlandse vloot die vooraan lag al vertrokken.  Neem daar de D&A en de boot die gisterenavond nog vertrokken was bij  en dan weet je dat het vandaag druk zal worden.  We doen het dus rustig aan.  We arriveerden te 09:45 uur aan de tunnel van Foug waar het licht op groen stond dus we konden er dadelijk door.  Dit is een korte tunnel die goed verlicht is.  Na die tunnel kwamen we aan sluis S14-Foug.  Deze is bemand en hier moet je de telecommand afgeven.  Wij gingen alleen door deze sluis met een verval van 6 meter.  Hierna volgt een sluizentrap van 11 sluizen die geautomatiseerd is.  Als je uit de eerste uit vaart wordt het mekanisme voor het schutten van de tweede in gang gezet.  We hadden geluk dat we geen tegenliggers hadden zodoende dat we de hele trap net groen en een open sluisdeur hadden toen we aan de volgende arriveerden.  We gingen te 13:00 uur in de laatste en 20 minuten lagen we vast in de bijna volle haven van Toul.

             

    Tunnel van Foug.    Gezellige drukte op het Fête de la Musique.  Commercy, Palais Stanislas. Maas.

    Na de middag ben ik de stad in gefietst op zoek naar een boek over het varen over de Moezel.  Ik vond het in een heel klein boekenwinkeltje.  Nadien naar het station gefietst om de dienstregeling van de treinen tussen Toul en Commercy en daar vernam ik dat er morgen een treinstaking zou zijn.  Daarom ben ik net na het avondeten met de trein van 18:58 uur nog de auto gaan halen.  Op 13 minuten was ik in Commercy, 32 km verder.  Op sommige stukken reed de trein 150 km/uur. Iets voor 20:00 uur was ik terug op de boot.  Toen ik met de auto terug reed had je boven op enkele heuvel een mooi uitzicht.  Als je hier rond kijkt zie je in alle richtingen kalkgroeven, hele heuvels zijn afgegraven.  Hier is blijkbaar ooit veel cement gemaakt.

    21-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Woensdag 20-06-2018 - Commercy- Pargny-sur-Meuse

    Toen wij te 09:00 uur vertrokken waren er weer een aantal boten vertrokken. Na 3 km net voor sluis S5-Euville kruisten wij de Ambiorix, een 25m-boot, en toen we de laatste bocht voor de sluis uit kwamen zagen we nog net de laatste boten uit de sluis varen.  Later aan de sluizen S4-Sorcy en S3-Sorcy waren die net boven in de sluis toen wij eraan kwamen. Vanaf sluis S2-Sorcy kregen we het gezelschap van de D&A waar we ook de volgende sluis S1-Troussey mee door gingen. 

                 

    Zicht op Neuville.                            De Ambiorix.           De laatste fabriek en laatste sluis op het Canal de la Meuse.

    Tussen e twee laatste sluizen was er maar een zeer smalle vaargeul door de begroeiing waardoor ik vuil in de filter kreeg en moest spoelen.  Ondertussen was de D&A tot aan de volgende sluis gevaren om deze te bedienen en daar konden we dus dadelijk in. Te 12:55 uur arriveerden we in Pargny-sur-Meuse.  We hadden geluk gezien er een tiental minuten na onze aankomst twee boten uit de richting van Toul kwamen zodat als die eerst waren geweest alles vol had gelegen. Er is nu nog één plaats voor een 10-meter boot.

    20-06-2018, 16:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 – Dinsdag 19-06-2018 - St Mihiel - Commercy

    Wij vertrokken te 09:00 uur nadat er al vier vertrokken waren waar onder de D&A die eerst weg was.  Toen wij aan de eerste sluis kwamen, S10-St Mihiel, lagen de nrs 3 en 4 nog voor de sluis.  Daarom waren wij pas op 10:05 uur boven.  Als we buiten varen zullen we het maar kalm aan doen anders moeten we toch steeds wachten.  Toen we een klein uur later aan sluis S9-Koeur le Petit kwamen zagen we de voorgaande schutting net buiten varen dus dat kwam goed uit.  Aan de volgende S8-Ham-sur-Meuse waren zij al uit het zicht.  Zo gingen we steeds alleen verder door de sluizen S7-Vadonville en S6-Commercy.  Langs het kanaal in Vadonville ligt een zeer groot rangeerstation.  Op dit stuk tot Commercy ligt ook een nieuw fietspad sedert dit jaar. 

                                 

    Camouflage tunnelingang. Pakjes van 250 kg maken. Oude karzerne op de berg in St Mihiel.

    De kwamen aan in Commercy te 13:35 uur.  De steiger en de rechte kade lagen helemaal vol.  We hebben eerst nog geprobeerd aan de schuine kade aan te meren maar Arnold zei ons dat we maar op hun plaats en zij tegen ons aan moesten komen liggen.  Toen we een half uurtje vast lagen is de eerste boot aan de steiger nog vertrokken en later die voor ons lag zodat de D&A nog tegen de steiger kon.  Namiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen.  Ik vertrok over het nieuwe fietspad dat tot Lerouville-sur-Meuse het kanaal volgde.  Nadien volgde ik de Maasroute richting Noord via Pont-sur-Meuse, Mecrin en dan richting Brasseitte en Ailly-sur-Meuse.  Van daaraf werd het steil bergop richting St Mihiel.  De weg liep over de hoogste top en daar was niets schaduw.  Er was nog een afslag naar de “Tranchée des Soifs” maar die heb ik links (eigenlijk rechts) laten liggen.  Ik had geen zin meer om dat te gaan bekijken.  Het laatste stuk ging stijl bergaf tot in St Mihiel, dus dat was een meevaller.  Aan de steiger gekomen bleek deze weer knotsvol te liggen.

    19-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Maandag 18-06-2018 - Lacroix-sur-Meuse – St Mihiel

    Vandaag samen met de D&A vertrokken en stipt 09:00 uur de sluis S12-Lacroix ingevaren.  De Compaen die gisteren ook nog aangekomen is gaat de volgende sluis nemen en zij willen tot Commercy gaan varen. Na 3 km kwamen we aan sluis S11-Rouvrois. Deze werd ook onmiddellijk bediend dus het gaat vandaag vooruit.  Geen tegenliggers gehad en te 10:45 uur lagen we al vast in St Mihiel. Na de middag zijn we weer per fiets terug naar Lacroix gereden via Chauvoncourt, les Paroches, Maizey, Dompcevrin en Bannoncourt. Namiddag zijn er nog drie  boten aangekomen.

            

    Oud stationnetje.       Gevel met toren.     Overdekte markt,                         standbeeld            en fontein in St Mihiel.

    De eerste had zich vooraan aan de steiger gelegd.  De tweede was daar tegenaan gaan liggen en nr 3 was tijdens onze afwezigheid zonder vragen tegen ons aan komen langs liggen.  Ze waren nog net alles goed aan het vastmaken toen wij terug aan de boot arriveerden.  Aangezien je niet ongevraagd tegen iemand gaat aanliggen behalve in noodgevallen heb ik hen verzocht terug los te maken en een andere oplossing te zoeken. Ze zijn dan tegen nr 2 gaan aanliggen terwijl ze makkelijk nog door de sluis hadden gekund waarboven nog een aanlegplaats is voor een boot.  Hier liggen natuurlijk ook weer twee boten die hier lange tijd liggen en die dus plaatsen voor passanten bezetten zodat er te weinig plaats blijft.

    18-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Zondag 17-06-2018 - Lacroix-sur-Meuse

    Na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht.  We staken het kanaal over naar Bannoncourt.  Net voor Bannoncourt reden we onder het viaduct van de TGV door en staken de Maas over waarna we in het dorp zelf kwamen.  Aan de andere kant kwamen we dan weer op de Maasroute terecht. Deze volgden we weer noordwaarts richting Woimbey.  Net voor dit dorp stond een wegwijzer naar le Chateau de Tillombois maar zoals gewoonlijk staat daar niet op hoever dat nog is.  We zijn toch maar de heuvel een stuk opgereden en daar kwamen we een lekkere kersenboom tegen waar we graag voor gestopt zijn.  We hebben niet alles geplukt zodat er voor anderen ook nog iets over bleef.  Gezien volgens e kaart Tillombois zes km van onze route af ligt hebben we er maar voor gepast. Van Woimbey gingen we naar Bouquemont, Tilly-sur-Meuse, Villers-sur-Meuse naar Les Monthairons.

              

    Stokrozen  en Mairie in Woimbey.             Hotel in het Château Les Monhairons.     Dorpszicht in Sommedieu.

    Dit is geen dorp maar een buurtschap Waar een mooi kasteel staat waar een Hotel-Restaurant in gevestigd is.  Er ligt in een mooi ommuurd park.  De prijslijst voor verblijf en restaurant hangt tegen de muren van de poort.  De prijzen varieren van 110 € voor een mansarde-kamertje tot 645 € voor een duplexappartement.  De restaurantprijzen zijn eraan aangepast. Van hieruit ging het verder naar Ancemont waar we de Maas terug overstaken naar Dieu-sur-Meuse waar we de auto hadden laten staan.  Op de terugweg naar Lacroix reden we eerst naar Sommedieu.  Dis is een dorpje waar de Dieu doorheen stroomt en waar vroeger meerdere fabriekjes lagen.  Het is nu een van die pittoreske dorpjes met mooie dorpsgezichten.  Er is één hotel, één bakker en één cafe naast de vroegere lavoir dat nu gebruikt wordt als verbruikszaal.  Toen we later terug aan de boot kwamen bleek er een boot te zijn aangekomen die ook weer terug vertrokken was.  Later kwam de Compaen (NL) er liggen.

    17-06-2018, 15:26 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41– Zaterdag 16-06-2018 - Dieu-ssur-Meuse – Lacroix-sur-Meuse

    Rond 08:30 uur vertrok de boot die voor ons lag.  Wij een kwartiertje later.  We gingen vandaag eerst door sluis S14-Ambly.  Voor deze sluis ligt een klein pontonnetje waar nu niemand ligt.  Vervolgens door sluis S13-Troyon en na 14 km arriveerden we te 11:30 uur  in Lacroix-sur-Meuse.  Aan de steiger was nog ongeveer 24 meter onbezet.  Wij schoven aan en toen restte er nog ongeveer 10 m net voldoende als de D&A zou arriveren.  Later bleek echter dat het vertrek in Verdun nogal chaotisch verlopen was en de D&A pas als tweede de sluis in kon. 

               

    De Laterie van Dieu-sur-Meuse.           Ambly-sur-Meuse.                           De haven van Lacroix-sur-Meuse.

    Toen wij hier een tijdje lagen kwam er nog een boot uit de tegenovergestelde richting en aanvankelijk dachten wij dat die hier ook ging liggen maar hij ging verder.  Eerst kwam die boot uit Gent eraan maar die was te lang en kon niet achter ons.  Later kwamen Arnold en Diane dus toch nog op tijd en konden ze nog achter ons liggen.  Na het eten nog eens een wasje gedraaid met ons mini-wasmachientje en het reisverslag wat bijgewerkt.  Er zijn nog een viertal boten voorbij gevaren en de Raven van David & Suzy zijn nog tegen de schuine kant komen liggen. We laten de auto in Dieu staan tot morgen gezien we hier morgen ook nog gaan blijven liggen.  Ik denk dat het in de volgende halte, St Mihiel, zeer druk is gezien er een aantal boten voorbij gevaren zijn.

    16-06-2018, 18:54 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 – Vrijdag 15-06-2018 - Vacherauville – Dieu-ssur-Meuse

    Gezien er hier geen bakker is hadden we gisteren brood mee gebracht en hadden we vroeg gedaan met het ontbijt.  We vertrokken dan ook al te 08:45 uur om tegen 09:00 uur aan sluis S20-Bras aan te komen.  We waren niet op tijd daar.  Voor de sluis lag de Brit die gisteren avond nog door gevaren was tegen de kant.  Toen de sluis open ging gaf deze helemaal geen aanstalten om los te maken dus zijn we hem gewoon voorbij gevaren de sluis in.  Vervolgens ging het naar Verdun.  De steiger lag knotsvol, alles dubbel behalve de eerste twee plaatsen.  De kade aan de overkant lag ook helemaal vol.  Die willen het weekend allemaal hier blijven liggen denk ik, je ligt hier dan ook gratis met water en elektriciteit ter beschikking.  Wij houden niet van die drukte en zijn door gevaren. 

           

    Stadspoort in Verdun.                       Fontein aan de overvolle aanlegsteiger.

    Vooraan lag de D&A en de Raven.  Aan sluis S19-Verdun gekomen moesten we eerst de hoorn een keer gebruiken want er was niemand te zien.  We hebben even aangemeerd aan de wachtsteiger tot de sluis klaar was. Daarna ging het nog door de sluizen S18-Belleray, S17-Haudainville, S16-Dieu-aval en S15-Dieu die allemaal voor ons open stonden toen we er aan kwamen.  Zodoende waren we op 04:25 uur 23 km verder met 6 sluizen erin.  Na de laatste sluis hebben we aangemeerd aan de kade van Dieu-sur-Meuse.  Hier lag een boot te verkommeren en een ander half gezonken. 

           

    De laverie aan de Rattentout met verstelbare vloer.  Kerkje Dugny-sur-Meuse.

    De kade was niet gemaaid en na het aanleggen heb ik de schaar nog eens boven gehaald om een pad in de netels te knippen op aan boord en aan de fietsten te kunnen.  Er is hier wel wr maar geen elektriciteit meer.  Na de middag de fietstocht van Dieu-sur-Meuse, Ancemont, Dugny-sur-Meuse en Belleray over de Maasroute en dan verder over het nieuwe fietspad langs de Maas naar Verdun.  Daar hebben we iets gedronken en zijn we nog effe naar Arnold en Diana geweest en dan verder gereden naar Vacherauville om de auto op te halen.  Toen we terug aan de boot kwamen stonden er 9 kampeerauto’s en lag er een boot voor ons.

    15-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 – Donderdag 14-06-2018 - Sivry-sur-Meuse - Vacherauville

    Na een stille nacht en een vroeg ontbijt vertrokken we te 08:50 uur.  Er was deze morgen tegenover ons een al een visser komen zitten maar die hebben we niet horen komen.  Gezien het een vijftal km varen is tot sluis S24-Consenvoye zullen er daar al zeker een aantal boten vertrokken zijn.  De deur stond al open bij onze aankomst dus konden we dadelijk binnen.  Dit is een sluis met schuine zijwanden en aan de rechterkant is een vlottend ponton geinstalleerd .  Hier maak je aan vast en die trekt de boot meer de naar de kant.  Hier hoef je niet met de touwen te werken.  Toen we de sluis uit waren bleken alle boten al vertrokken te zijn.  Vanaf hier werden we gevolgd door de boot Blut(NL) die voor de sluis aangemeerd had en die zodra wij er uit waren draaide en mee ging met ons.  Vervolgens moesten we nog door de sluizen S23-Brabant, S22-Samoyeux en S21 Champ voor wij aan de steiger van Vacherauville kwamen en er aanlegden.  Dit is een vlottende steiger van ongeveer 24 meter lang waar.

             

    Kerk zonder torenspits in Neuville.  Nieuwe brede fietspad met mooi meubilair.

    Er lag nog niemand en geen enkele van de boten die ons na de middag achterna kwamen meerden er aan.  We kregen bericht van de D&A dat zij en de Raven nog net een plaats hadden in Verdun, dus al die na ons kwamen zullen ofwel moeten doorvaren of gaan dubbel liggen.  Toen wij namiddag gingen fietsten kon dat over het pas aangelegde mooie fietspad over de kanaaldijk tot Samogneux.  Ergens halverwege kwamen we een fietser tegen die tevoet terug richting Verdun ging en die we deze morgen samen met een vrouw hadden gezien toen we daar vaarden.  Het bleek dat zijn fiets een platte band had en dat hij niets van reparatiemateriaal bij had. Hij moest nog een vijftiental kilometer te voet naar huis ! We hebben dan maar mijn materiaal gebruikt om hem verder te helpen. Vanaf Samogneux moesten we weer over de Maasroute via Forges-sur-Meuse en la Moulin de Belhaine en ter hoogte van Sivry terug de Maas en het kanaal over tot in de hoofdstraat van Sivry waar ik deze morgen de auto had achtergelaten.  We waren net aan de auto toen het begon te regenen. Toen we terug aan de boot kwamen bleek de Vlinder (B) met zijn boeg aan het steigertje en met zijn kont los en het kanaal te liggen.

    14-06-2018, 21:22 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 – Woensdag 13-06-2018 - Dun-sur-Meuse – Sivry-sur-Meuse

    Wanneer de eerste boten vertrokken van de steiger (D&A en Raven) en voor de sluis lagen en de afstandsbediening gebruikten begon de sluis te werken, het sein ging op rood/groen en het water begon te lopen.  De deuren gingen echter niet open.  Het duurde een hele tijd eer er iemand arriveerde en het euvel verholpen was.  Toen die in de sluis gingen gingen de volgende twee vertrekken.  Alles duurde wel heel lang en toen het onze beurt was, was het ondertussen al 09:45 uur voor wij los konden gooien en voor de sluis gingen wachten.  Uiteindelijk konden wij erin, naar omhoog en buiten.  Toen wij uit de sluis vertrokken lag de vierde schutting al klaar.   Vervolgens ging het verder naar sluis S27-Warinvaux.  Vanaf hier worden de sluizen manueel bediend en is er iemand aanwezig.  De sluizen worden bediend door studenten.  Hier stonden twee meisjes die elk een deur voor hun rekening namen, dus dat ging vlot.  Verder aan sluis S26-Liny stond maar één studente dus ben ik toen we eenmaal boven waren mee de deuren gaan open draaien. 

             

    De D&A en de Raven zijn weg.        Pomp en kapelletje in Vilosnes.            Kerk en ligplaats van Sivry-sur-Meuse.

    Dan weer verder naar sluis S25-La Planchet. Vanaf hier was het nog enkele kilometers tot aan het steigertje in de kom van Sivry-sur-Meuse.  Het is een klein steigertje voor één boot en gelukkig lag daar nog niemand.  Toen we net vast lagen kreeg ik een berichtje van Arnold dat het in Consenvoye tot waar zij gevaren waren ook vol lag maar dat wij als wij zouden door komen tegen hun aan zouden kunnen liggen.  Gezien dit hier onze vaste stek is wanneer we hier passeren en ik weet dat het hier heel rustig is zijn wij hier blijven liggen.  Na de middag weer met de fiets terug via de Maasroute die hier niet over de dijk maar via de D964 tot in Vilosnes en daarna via de D164 langs Breuilles-sur-Meuse, Cléry-Petit en Doulcon en verder naar Sedan loopt en waar wij in Doulcon terug de Maas overstaken naar Dun-sur-Meuse.  Bij aankomst aan de auto bleek de steiger weer helemaal vol (8 boten) te liggen. S’avonds in Sivry was het muisstil en nog lekker om buiten te zitten.

    13-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 – Dinsdag 12-06-2018 - Stenay – Dun-sur-Meuse

    Er wordt een regendag voorspeld.  We gaan hier nog een nacht blijven liggen.  Het waterpeil is hier ongeveer 20 cm gestegen tegen gisteren avond.  Deze morgen vertrokken drie boten. Rond 11 uur arriveerde de D&A als eerste, zodoende had hij nog alle plaats. In de voormiddag hebben we nog een wasje gedraaid met de ter beschikking staande wasmachine en namiddag een wandeling rond Le Lac Verte (Camping rond een meertje langs de Maas) en daarna de berg op naar de kerk waar je een fantastisch uitzicht hebt op de maasvallei. 

          

    Beeld in Dun-sur-Meuse.  Annie in La Porte de Chevaux aan de Remparts van Dun.

    De kerkmuren staan aan de voor en rechter zijkant vol met kogelinslagen.  Gezien de strategische ligging van het bouwwerk werd het in WOI blijkbaar goed onder vuur genomen.  S’avonds gingen we op uitnodiging van Arnold en Diana ter gelegenheid van zijn verjaardag mee lekker uit eten. Het heeft gesmaakt en we hebben een fijne avond gehad.

    12-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 – Maandag 11-06-2018 - Stenay – Dun-sur-Meuse

    Deze morgen zijn we na het ontbijt eerst gaan winkelen zodat we pas te 10:35 uur vertrokken.  Na het uitvaren van de havenkom kwamen we al dadelijk aan sluis S31-Stenay.  Toen we hier boven kwamen lag er achter ons voor de sluis al een andere boot.  Die is net te laat geweest.  Verder ging het naar sluis S30-Mouzay.  Het water is veel properder dan gisteren toen er veel groen bovendreef.  Nu ligt er nauwelijks iets in het water.  Aan deze sluis herhaalde zich het scenario van de vorige en was de andere boot weer net achter ons. Ook aan de volgende sluis S29-Sep gingen we weer alleen in.  Gezien er ongeveer 4 km tussen de sluizen is kwam het net uit om alleen te schutten. De laatste sluis liep wel heel snel vol wat het water in de sluis hard deed kolken.  Nog een viertal km verder arriveerden we aan de steiger van Dun-sur-Meuse.  Er lagen drie boten waaronder de Raven (GB) de Grammenbert (NL) en nog een kleintje vooraan. De eerste twee hebben we al een paar keer tegengekomen.  Er is hier nog voldoende plaats en er is elektriciteit en water inbegrepen in de ligprijs. Deze avond zijn we na de onweersbuien toch nog gaan fietsen.  We reden van Dun-sur-Meuse richting Stenay. 

               

    Overvolle en overstroomde beken, ondergelopen wegen, weides en straten na de hoosbui vanvanmiddag.

    Ter hoogte van Sasssey-sur-Meuse staken we de Maas terug over naar linkeroever en reden zo langs de kleinere wegen via Saulmory-et-Villefranche, Villefranche, Wiseppe en Laneuville-sur-Meuse terug naar Stenay en met de auto terug.  Tijdens de fietstocht reden we door de dalletjes van vijf beekjes (zijriviertjes van de Maas) en het debiet van elke beek was na de stortbui van vandaag (en vermoedelijk ook van die van de voorbije dagen) zodanig gezwollen dat de beekjes buiten de oevers getreden waren. Op plaatsen waar geen beek liep liep het water dat van de hellingen van velden en weiden kwam zomaar over de straat.  Op enkele plaatsen kwam het water tot aan de trapas van onze fietsten toen we erdoor reden.  In Wiseppe was het grasplein voor het pittoreske kerkje helemaal onder gelopen en in Laneuville waren verschillende straten volledig ondergelopen en was de brandweer alom tegenwoordig om overal te helpen.  Gelukkig was het geen probleem aan de brug over de Maas en geraakten we toch in Stenay en konden we de auto ophalen.

    11-06-2018, 22:57 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35 – Zondag 10-06-2018 - Mouzon - Stenay

    Het is weer mooi weer vandaag. We vertrokken als derde boot vanmorgen.  Na een uurtje varen kwamen we aan sluis S34-Alma. Vandaag eens geen panne aan de eerste sluis.  We gingen dus vlot vooruit.  Na deze sluis ligt rechts een mooie aanlegkade met picknickbanken en zelfs een barbecue.  Er is hier plaats voor 2 a 3 boten. Nu hebben we nog maar  een km of 8 gevaren maar als we terugkeren en hier passeren gaan we hier eens stoppen.  Na nog eens iets meer dan een uur kwamen we aan sluis S33-Pouilly.  Die werkte ook normaal (Zou het kunnen dat vandaag alles eens zonder mankeren werkt ?) Toen we uit de sluis gingen zagen we dat er een andere boot arriveerde achter ons.  Die moet snel gevaren hebben gezien we voor de laatste bocht een redelijk lang recht stuk hadden en niets achter ons gezien hebben.  Vlak na het uitvaren van de sluis, daar waar we terug op de rivier kwamen wisten we van de voorgaande jaren een mooi steigertje liggen en daar wilden we gaan aanleggen. Het bleek echter dat het pontonnetje ondersteboven ligt en de trap ernaartoe onder water ligt.  Vermoedelijk is dat twee jaar terug met het hoogwater omgekiepert en nog steeds niet terug recht gezet. Dan moeten we maar weer verder.

       

    Oude fabriek in Mouzon.     We hebben weer een lifter.     Gallerij op de Markt. Voormalige kazerne van de cavalerie.  Onder waren er stallen en helemaal boven slaapzalen.  Nu zijn het onderaan winkeltjes en boven appartementen.

    Aan sluis S32-Inor was de boot achter ons vlakbij gekomen dus gaan we hier met z’n tweeën in.  De ander boot is de Zattera met thuishaven Rotterdam maar een Zwitserse bemanning.  Vermoedelijk de boot in Nederland gekocht en nu op weg naar “huis”.  Daardie mensen achter ons van katoen moeten gegeven hebben om bij ons te komen lieten we ze eenmaal uit de sluis voorbij gaan.  Toen we in Stenay aankwamen bleek er maar één plaats meer aan de steigers meer te zijn, helemaal vooraan.  We zijn dan maar terug buiten gevaren en dan achteruit terug binnen zodat we de fietsen konden afzetten.

    Namiddag ben ik maar alleen de auto terug gaan ophalen gezien Annie het niet zag zitten de drie “colletjes van derde categorie” die in het traject zitten te doen.  Er lopen tussen Stenay en Mouzon dan ook geen bussen hier. (Alleen op maandag tijdens het schooljaar s’morgens van Mouzon naar Stenay en op vrijdag avond van Stenay naar Mouzon) Het is hier de scheiding tussen de departementen Ardennes en Meuse en er wordt hier gezegd dat die besturen het verrekken van samen te werken ! Het was ook weer lekker heet vandaag.  Gezien die weg op weekdagen veel vrachtwagens te verwerken heeft besloot ik dan nog maar vandaag terug te rijden. Het was 19 km en met een rijtijd van 01:10 uur met die hellingen erin niet slecht mijn gedacht.  Ik was te 18:30 uur, net voor er weer een onweersbui los barstte terug aan de boot.

    10-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 – Zaterdag 09-06-2018 - Mouzon

    Veel is er hier niet veranderd tegen twee jaar geleden. Gisteren avond werkte de geldautomaat hier niet. Deze voormiddag nog maar eens geprobeerd maar het lukte niet.  Toen ik naar KBC belde om te controleren of er iets met mijn kaarten aan de hand was vertelden ze dat alles normaal was en dat ik geld zou moeten kunnen afhalen.  In het kantoortje van de bank hier (is eigenlijk geen echte bank maar een spaarkas met in de voorgevel een geldautomaat) wisten ze te vertellen dat het hier regelmatig gebeurde dat er met buitenlandse kaarten problemen waren.  Het zou aan de verbinding tussen deze bank en de buitenlandse banken liggen. (Het zal dan toch wel aan de “Franse kant” van de verbinding liggen volgens mij.)  Al maar goed dat we hier met een van de kaarten nog kunnen betalen.

                   

    De achterkant, koor en orgel van l’Abbataile, oorlogsmonument en het stadhuis met de opvallende scheve toren.

    We hebben vandaag maar een “luie dag” gehouden.  Het was weer veel te warm om te gaan fietsten.  Je zag dan ook geen kat buiten vandaag behalve een paar vissers.  Er zijn namiddag nog twee boten bij gekomen en er zijn er geen voorbij gevaren (die hebben we in elk geval niet gezien).   Mobilhomes zijn er wel enkele gekomen maar er staan er minder dan gisteren.  Het is nu 20:15 uur en het verwachte onweer komt opzetten.  In de richting van Stenay (ten zuidoosten van ons) is de lucht bijna zwart dus daar zal er normaal wel weer een plensbui volgen.  Volgens de buienradar (toch wel een goede tool) gaat het onweer ons rakelings voorbij, misschien hebben we nog net een uitloper ervan. Volgens het weerbericht gaat het nog wel enkele dagen warm zijn met kans op onweders. Zo zal het waterpeil van de Maas wel goed blijven denk ik maar hopelijk wordt het niet zo als twee jaar geleden toen we hier 3 weken zijn moeten blijven liggen.

    09-06-2018, 20:44 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 – Vrijdag 08-06-2018 - Sedan - Mouzon

    Deze morgen was Annie  vroeg (07:45 uur) naar de bakker vertrokken en ze was te 09:00 uur nog niet terug !  Natuurlijk had ze haar GSM weer vergeten en vermoedde ik dat ze weer eens verloren gelopen was. Ga ze hier maar zoeken als ge niet weet in welke richting ze gegaan is hé.  Om 09:15 uur kwam ze terug aan de boot met brood weliswaar.  We zijn dan maar dadelijk vertrokken gezien er al vijf boten weg waren.   We moeten vandaag maar twee sluizen.  Aan sluis S36-Remilly (aankomst 09:55 uur)  was het weer koekenbak. 

                

    Er zitten hier nogal wat ooievaars en ze zijn niet bang hé.                                   La Porte de Bourgogne.

    De boot die laatst voor ons ( ongeveer een half uur) vertrokken was lag nog voor de sluis met dubbel rood.  Wij hebben twee maal en die andere boot nog een keer gebeld maar pas te 11:05 uur arriveerde er iemand om te depanneren.  Uiteindelijk was het 11:20 uur voor we verder konden.

    Toen wij met z’n tweeën te 12:50 uur aan sluis S35-Mouzon kwamen, lagen er achter ons nog twee boten die moesten wachten.  Te 13:10 uur lagen we vast in Mouzon, de plaats waar we 2 jaar terug drie weken hebben moeten wachten omdat hier verder alles onder water stond. Er lagen bij aankomst een huurboot en de D&A op ons te wachten.  In de namiddag kwamen er nog enkele boten aanleggen en er gingen er nog enkele verder varen.

    08-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs