Deze morgen
vroeg begon het weer te regenen maar gelukkig was het maar een bui. Namiddag
hebben we nog maar eens een fietstocht in de omgeving gemaakt. We
vertrokkenvan Mouzon naar Villemontry.
(wat gezien de naam natuurlijk weer op een berg moest liggen)Het was weer een serieuze helling maar dat
leverde ons weer een mooi panorama over de streek op.Van hieruit ging hetvia
een smal wegje door het bos, Le bois de lHospice, richting Beaumont-en-Argonne
(jawel, ook bergop tot een hoogte van 289 m)
Panorama op
Mouzon. Kerkje
van Villemontry.De top op
289 m.
Daarna
volgde natuurlijk ook weer een (hevige) afdaling tot we aan de zijweg die ons
naar Pouilly-sur-Meuse bracht.Deze weg
ligt tegen de heuvelrug aan waar de Maas tegenaan schuurt in haar weg naar
lager geleden gebieden.Het water staat
nog steeds zeer hoog en hier en daar is er een weiland ondergelopen.In Pouilly-sur-Meuse staken we de Maas over
en we wildenhet jaagpad volgen dat
volgens de fiets-GPS een goede weg was (purper gekleurd dus verkeersvrij en
geen al te grote hellingen).
Zicht op
Beaumont-en-Argonne en kerk.Gedenkteken op de weg naar Pouilly-sur-Meuse.
Verkeersvrij
was het zeker en ook geen hellingen gezien het het water volgt maar daar is ook
alles mee gezegd. Aanvankelijk een grindweg, dan een afgemaaide grasweg en
verderop na 3 km helemaal geen pad meer.Dat klopt dus helemaal niet met de toestand op het scherm.Dan mar terug gekeerd en via een ons gekende
weg via enkele grote boerderijen en natuurlijki bergop en bergaf terug naar
Mouzon.We hadden wij aankomst 31 km
bij op de teller. Vandaag staan alle 8 de staanplaatsen voor kampeerautos
vol.Ze verdienen hier vandaag goed
hunne kost.Ne het nieuws en thuis maar
begonnen aan het reisverslag terwijl Annie haar breiwerk verder maakt.Ze heeft van de buurvrouw de uitleg gekregen
om iets speciaals te breien maar af en toe moet die toch nog een wat uitleg
komen geven. De schipperse van de boot achter ons maakt mooie kaarten zoals San
van Gerrit en ze heeft voor de verjaardag van Annie iets moois gemaakt.
Deze morgen
kwam ik terug van de bakker en arriveerde juist een autotje van het VNF aan
het gemeentehuis.Die mannen vertelden
dat het pijl van de Maas in Verdun nog 3 cm gestegen was en dat het
waarschijnlijk nog de volle week zou duren dat het verkeer gestremd zou zijn.
Na het ontbijt nog maar eens geklust aan de schotelantenne van de TV gezien we
gisteren weer problemen hadden.
Ernstig
doorwerken, af en toe eens iets leuk er tussenin vertellen en het resultaat.
Deze
namiddag gaat Annie met de vrouwen van de andere boten in het viltmuseum een
workshop over vilt volgen. Deze avond moest het nog eens volle bak
regenen.Dan maar naar de Tv naar
Belgie-Italie gekeken. Slechte match, niet veel te zien.
Na het
ontbijt de boot maar helemaal gekuist. Vandaag is het hier weer rommelmarkt, er
staan een twintigtal kraampjes dus is het weer gene vette. Af en toe regent
het hier weer en het water is hier nog altijd geen millimeter gezakt.We zullen hier vermoedelijk nog wel enkele
dagen moeten blijven liggen. Deze avond heeft het weer een flinke bui gedaan en
moest alles weer raprap naar binnen.Als dat zo blijft doorgaan geraken we hier niet meer weg !Tot 20:00 uur weer een goede
internetverbinding gehad maar nu is het weer gedaan.
Gezien we
nog steeds niet kunnen vertrekken zijn we na het ontbijt samen met Guy en Irene
naar Sedan gereden om te gaan winkelen. Later op de dag het vier uurtje bij ons
(nog voor de verjaardag van Annie) en savonds zijn we samen nog eens een van
die lekkere pizzas gaan eten.
Na het
middageten zijn we terug vertrokken naar Mouzon. Het was onderweg uitstekend
weer maar toen we op 50 km van ons einddoel waren begon het helemaal te
overtrekken maar het regende toch niet.We waren te 17:05 uur terug aan boord.Na het uitpakken van de was wat TV gekeken.
Nog wat
wasjes gedraaid en gedroogd, Annie op bezoek bij haar moeder terwijl ik nog wat
tuinwerkjes deed om de zaak weer een tijdje op orde te houden.Voor het middageten waren we uitgenodigd bij
een nicht (Julienne & Rudy) van Annie die eergisteren verjaard was.Het was weer zeer lekker ! Annie is namiddag
nog terug naar haar moeder gereden terwijl ik de laatste hand legde aan de
inrit zodat we weer een tijd gerust zijn.s Avonds nog naar onze haven gereden om te kijken of het er druk was.
Daar troffen we Didi & Fredje van de LIBERTY en Paula & Joe van de
ATLANTIS aan. Beiden een bezoekje gebracht en daarna terug naar huis.
Vandaag
rijden we naar huis.We moeten toch tot
zeker donderdag hier blijven liggen en hebben hier zowat alles gezien.Het is dus beter dat we vandaag naar huis
rijden als dat we gaan wachten tot het een maand verder is dan zijn we
(hopelijk) een stuk verder in Frankrijk.Op de PC gezien zouden we maar 260 km van huis zitten.We vertrokken te 09:30 uur en waren al te
12:30 uur thuis.We hadden 8 km gewone
weg, dan een vierbaansvak van 20 km en dan autoweg tot Beringen.Dat ging vlot dus. Thuis gekomen eerst
gegeten, de was ingestopt en dan op bezoek bij de moeder van Annie.Daar kregen weer slecht nieuws te
verwerken.Ze had namelijk haar voet
gebroken.Nu zit ze met een slechte
knie en daar nog een gebroken voet bij.Dat was natuurlijk weer een opdoffer.
Deze morgen nog een keer
geprobeerd met autostop naar Stenay te geraken maar dat is mislukt.Ik had misschien beter Annie langs de weg
gezet om iemand te laten stoppen maar ja.Dan maar terug naar de boot en onderweg kwam ik haar tegen.We besloten dat ik dan maar eens zou
proberen met een taxi ginder te geraken en ja hoor, de taxi was binnen de twee
minuten aan het gemeentehuis en 20 minuten later was ik in Stenay en weer eens
20 minuten later terug aan boord.Toen
ik terug kwam zat Annie bij Irene en Guy en daar hebben we dan ook een pintje
gedronken en een tijd gekeuveld tot het tijd was voor het middageten.
Namiddag de generator nagekeken,
ik had er voor vertrek de inhoud van mijn kleine jerrycan die ik voor benzine
gebruik ingedaan en ik moet daar een tijd geleden eens een restje petroleum in
gedaan hebben.Het gevolg was dat hij
enkele dagen geleden niet startte. Nu had ik tijd (en goesting) om de
carburator leeg te maken en te poetsen.Na montage tweemaal moeten trekken en het beestje ging in gang, eerst
nogal wat rook maar na een halve minuut was alles OK.
Later in de middag met de auto
naar de supermarkt om de flessenwater voorraad aan te vullen en nog later nog
wat kruiswoordraadsels ingevuld tot het tijd was voor het avondeten met het nieuws
en thuis dat erop volgde.
Na het ontbijt Annie naar de
kleine supermarkt Huit à Huit.Nadien
over de markt (geen brokantemarkt maar een markt met kraampjes van de
verenigingen) gegaan en er aan de stand van de gymvereniging een lekker stuk
bessentaart met koffie gegeten.Toen we
iets later aan de boot zaten arriveerden de mensen van de CARINA van DEINZE met
de fiets.Ze voregen zich af waar wij
gebleven waren.Zij liggen nu vast in
STENAY en moeten daar wachten op vrijgavevan het vaarwater.Na het
middageten de afwas gedaan en daarna wat
gekruiswoordraadseld.Dan zijn we naar het viltmuseum gegaan.
De Ardense trekpaarden,de fanfare in volle aktie.
Daar hadden we geluk, wegens de
feestelijkheden was het gratis inkom.Blijkbaar werd, en wordt vilt nog steeds in heel veel huishoudelijke en
industriële apparaten gebruikt.Meestal
in afdichtingen van assen en in joints van machines, voorts in hoedenplanken
van autos en in pantoffels.Een hele
reeks toepassingen zijn er uitgestald in vitrinekasten.Er staat ook een oude verwerkingsinstallatie
opgesteld.De wol waarvan de vilt
gemaakt wordt wordt eerst gewassen, gekleurd (vroeger met allerlei planten) en
gedroogd. Dan worden verschillende soorten gemengd wol gemengd (afhankelijk van
de te maken kwaliteit van vilt), uiteengetrokken (gekaard) en opgerold op
cylinders om verschillende diktes te maken.Ze gaan door een stoomgedeelte en aangedrukt door persen. In een
introfilmpje aan de ingang werd getoond dat het viltmaken afkomstig is uit
Anatolïë in Turkije.Alles werd met de
hand gedaan en was zeer intensief, het samendrukken van de wol gebeurde door
het lichaamsgewicht van de arbeiders en het aaneenlijmen van de lagen
gebeurde met het zweet van de mannen terwijl ze in de Hammam (stoombad)
werkten.Nadien volgde een gedeelte met
een tentoonstelling met allemaal vilten kleren, gebruiksvoorwerpen, hoeden,
pantoffels en zelfs meubels en een yoert.
Een van de kleden,het tuintje met de kleurplanten,de yoert met vilten dak.
Na het museumbezoek nog eens
over de markt geweest waar een straatorkest (Fanfare Médicine Riems) de pannen
van het dak speelde. Er stonden ook enkele Ardense trekpaarden kwekers met een
een hele rij paarden waarvan enkele met loslopende veulens. Ondertussen kwamen
er bijna zwarte wolken aangedreven en de mensen van verschillende stdandjes
begonnen op te ruimen.Ze hebben
vanmiddag eigenlijk nog geluk gehad met het zonnige weer.Het onweer is echter verder gewaaid voor het
Moezon bereikte en een half uur later was er weer bijna geen wolk meer te
bespeuren.
Gezien we
hier toch vast zitten en het wat waait doen we vandaag onze was maar. Rond
17:00 uur Guy en Irene van de ADAGIO uitgenodigd om iets te komen drinken.Deze avond zijn we maar eens een pizza gaan
eten in The Mooz.Het waren lekkere en
grote pizzas (30 cm !) die ik net op kon maar Annie moest op het einde passen.
De tuin van
de abdij.Doorkijkje naar de haven.
Nadien zien we nog eens gaan wandelen, door
het parkje van de Abdij, rondje door het stadje en langs het fabriek van
Arcelor (op de plaats van de vroegere zaagmolen blijkbaar) en terug naar de
boot.SAvonds nog wat TV gekeken.
Deze morgen
vertrok de ADAGIO (B) terwijl wij aan het ontbijt zaten voor we de auto weg
deden naar Stenay.Toen we met de fiets
terug reden passeerden we juist aan sluis E 33 Pouilly waar iemand van het
VNF terplaatse kwam.Ik informeerde
naar de toestand van het waterniveau en de man wist te vertellen dat het
verkeer gestremd was van sluis 39 tot en met sluis 1 en dat voor minstens tot
dinsdag.Nu hebben we verdomme de auto
te vroeg weg gebracht !Moest het
langer gaan duren haal ik hem terug zodat we hier de streek eens wat verder
kunnen verkennen.We zitten hier maar
20 km onder de Belgische grens ter hoogte van Virton en zouden dan eventueel
eens naar daar en naar Bouillon en Luxemburg kunnen gaan, we zien wel.
Het ging
weer omhoog.Boven op de top een
Gallo-Romeinse opgraving dd 1974.
Als ik hem
terug haal moet ik weer terug over drie kuitenbijters waar de weg over loopt,
langs het water is hier helemaal geen fietspad alleen een praktisch
onbereidbaar jaarpad.Toen we deze
morgen de auto weg brachten hebben we al door een modderweg moeten rijden toen
we over kleine wegeltjes naar Stenay wilden.Toen we terug kwamen in Mouzon was de ADAGIO al terug.Zij waren tot aan de eerste sluis gevaren,
binnen gevaren maar mochten niet verder gezien de hoge waterstand.Ze zijn dan terug moeten keren.Een andere boot die hier voorbij gevaren was
is ook nog terug gekomen.Het is
vandaag droog gebleven tot 17:00 uur maar toen moest het nog eens een fikse bui
doen.Rond 18:00 uur arriveerde er
iemand aan de steiger die vertelde dat ze enkele kleppen in de barrage moesten
open zetten om water weg te laten en dat we in het oog moesten houden of alle
boten goed vast lagen.Enkele minuten
later begon het hier te stromen en nog wat later waren we al 20 cm gezakt.Het bleef echter maar doorregenen en veel
zijn we te 21:00 uur niet meer gezakt.
Dag 24 â Donderdag 02-06-2016 â Sedan - Mouzon
Deze morgen
zelf broodjes afgebakken en na het ontbijt vertrokken. De KATLA (Dk) was even
voordien ook vertrokken. Het is vandaag maar 14 km maar met die sterke stroming
en twee sluizen verwacht ik daar toch drie uur over te doen. We vertrokken te
09:00 uur en inderdaad, te 12:05 uur lagen we vast in Mouzon. Onderweg een paar
stukken smal vaarwater gepasseerd waar je duidelijk voelde dat de snelheid terug
liep tot je daar voorbij was en waar het weer breder wordt. Hier lag nu maar
een boot meer, de LIBERTY (NL), dus hadden we de keus waar te gaan liggen.Er is maar plaats voor een zestal boten
zoals de onze.
De
Mairie.De kerk langs
buiten en enkele fotos van binnenin.
Na het
middageten zijn we vertrokken voor een stadswandeling die hier werd uitgezet en
waar oude fotos uit een nalatenschap van een notaris die hij maakte tijdens de
eerste wereldoorlog en die zijn aangebracht op markante plaatsen.Het was een wandeling van 4.1 km.
Een beetje
uitleg, zelfs in het Nederlands !Tijdens de wandeling op de resten van de vesten.
Gezien de
sterke stroming en de hoge waterstand blijven we hier vandaag maar liggen.Ik heb geen zin er extra diesel door te
jagen om tegen die stroming op t boxen.Na de dagelijkse bakkersrun en het ontbijt zijn we naar de markt en
het oude stadcentrum gegaan.Er is hier
buiten de markt op het plein ook een overdekte vlees, kaas, vis, groenten en
fruitmarkt. We bezochten ook het stadspark dat gisterenavond tijdens mijn
verkenningsritje door de stad reeds gesloten was. Na het middageten met het
lekkere gebraden kippetje van de markt vertrokken we met de fietsen op de auto
richting Mouzon waar we morgen naartoe fietsen.In het terugkomen wilden we langs het water terug fietsen maar dat
viel tegen.Het fietspad langs de Maas
is hier nog niet klaar en zodoende moesten we over de gewone weg terug behalve
het laatste stukje net voor Sedan.
Stadion
Sedan.Haven
Sedan.Ooievaar
onderweg.
Toen we
vertrokken in Sedan scheen de zon maar toen we in Mouzon stopten om de fietsen
af te laden begon het weer de regenen.We hebben dan het hele eind (19 km) dan weer door de regen gefietst.Het mag zo wel stilaan gaan stoppen maar het
weerbericht heeft niet veel goeds in petto voor de volgende dagen.Als het zo doorgaat (het water staat in
Sedan nu maar 20 cm meer onder de kade !) gaat het verkeer waarschijnlijk
gestremd worden en zullen we niet meer verder mogen varen.
Bij onze
terugkeer in Sedan lag de kade terug vol met de KAHLA (Dk) en de ERGI (NL) die
de plaatsen van de deze morgen vertrokken CARINA (B) en CHAVELI (B) uit Deinze
ingenomen hadden.
Na het
bezoek aan de bakker met licht miezerige regen vertrokken. Aan de eerste sluis
van de dag, E40 Dom le Mesnil werden we ingelopen door een Nederlands jacht dat
met ons door de sluis ging.Na die
sluis ging die ons voorbij en spurtte verder. Vervolgens volgden vandaag de
sluizen E39 Donchery, E38 Vilette en E37 Sedan. Het steigertje ter hoogte
van de supermarkt voor Sedan was bezit door een Brit zodat we dan maar verder
gevaren zijn en in Sedan gaan liggen.
Daar
aangekomen stelden wij vast dat de vingersteigers die er vroeger lagen weg
waren en nu alleen de kade kon gebruikt worden.Er lag een groot verbouwd Nederlands vrachtschip en de CHAVELI
(B) en de CARINE (B) van Deinze.Er was
nog een plaatsje voor ons maar de kade maakt daar een bocht zodat we een aantal
fenders dienden te verhangen.Na het
aanleggen en het eten vertrokken we voor ons dagelijks fietstochtje en savonds
na het eten en het douchen nog een ritje door de stad gemaakt. Vlak bij de
haven ligt het voetbalstadion van Sedan en een klein winkelcentrum. Ook vond ik
het immense fort dat aan de rand van de oude staddeel ligt. Op de binnenplaats
zijn nu een museum, een hotel en nog enkele andere dingen gevestigd. Als je
hier komt moet je het fort zeker eens bezoeken.
Het fort
aan de buitenkant . En aan op de binnenkoer.
Dag 21 â Maandag 30-05-2016 â Joigny/Meuse - Lumes
Na het
ontbijt vertrokken vooreen ritje met
de sluizen E44 Joigny/Meuse, E43 Montcy, E42 Mézières en E41
Romery.Aan sluis Montcy hadden we
prijs, de batterij van de afstandsbediening liet het afweten zodat we de sluis
niet in konden.Weer twee telefoontjes
moeten plegen eer er iemand ter plaatse kwam.Ondertussen waren de twee nederlandse boten van in Vireux-Wallerand ook
gearriveerd.Die wilden dat wij maar
eerst alleen geschut werden in plaats van met drie. Dan gingen wij maar alleen
verder en ik vermoed dat die twee naar de haven van Charleville gevaren
zijn.Aan de steiger van Lumes lag een
Nederlandse boot waar zo te zien niemand meer aan boord is.Na het aanleggen een fietstocht van 29 km
turg naar Monthermee gemaakt.
Dag 20 â Zondag 29-05-2016 â Laifour â Joigny/Meuse
Gezien er
geen bakker is zijn we dan maar op een stuk oude baget als ontbijt vertrokken
en zullen we in Monthermée nog naar de supermarkt gaan (als die open is
natuurlijk) We arriveerden na de sluizen E47 La Commune en E46 Monthermée
te 11:20 aan de kade zodat we nog naar de winkel konden.Na het middageten dan verder gevaren via
sluis E45 Lérvresié tot we rond 14:00 uur aan de steiger van Joigny/Meuse aankwamen.Hier lag niemand en we hebben er ook geen
andere boten meer gezien.
Dag 19 â Zaterdag 28-05-2016 â Fumay â Laifour
Deze morgen
nog rap geskypet met Kim en Koen.Kris
was weer niet te bereiken. Hendrik was zeer vrolijk toen hij ons op de tablet
zag. Gisteren hadden ze bezoek gehad van de vriendinnetjes van Kara en hun
ouders en ze hadden een BBQ gehouden.Het was daarmee dat ze het berichtje niet gezien hadden.Met Koen, Kim, Lenn en Nout ging het in
Italie ook goed.Ze zitten nu in Rimini
en hebben het naar hun zin.We konden
goed skypen maar na een vijftal minuten viel de verbinding uit en was niet meer
te herstellen.Dan proberen we van de
week nog maar eens.
We
vertrokken dan maar verder de Maas op.We doen vandaag de sluizen 52 Ulf, 51 St Joseph, 50 Revin met het
tunneltje, 49 Orzy en 48 Dames des Meuse en leggen dan in Laifour aan.
In de sluis
van Revin hadden we weer prijs.De deur
stond open en we konden dadelijk binnen.Het versassen (4.15 m) ging goed maat toen we boven waren bleef de
bovendeur dicht.We hebben daar dan 30
minuten moeten wachten eer er iemand kwam.Ondertussen waren nog twee boten gearriveerd en die moesten dan maar
blijven dobberen.
Toen iemand van het VNF arriveerde
ging het terug vooruit en gingen we door de tunnel die de hele bocht in de Maas
rond de stad Revin afsnijdt verder. De volgende sluizen gingen weer vlot en te
14:20 uur lagen we vast aan de kade van Laifour.Hier zijn de elekktriciteitskasten en de picnicbanken nog niet
geplaatst en het water staat ook nog toe.
We gaan vandaag maar luilakken voor
de rest van de dag.
Dag 18 â Vrijdag 27-05-2015 â Vireux-Wallerand â Fumay
De twee Nederlandse boten die niet achter ons hebben
gelegen zijn te 08:30 uur al vertrokken toen ik van de bakker kwam.Terwijl wij ontbeten zijn de twee
vriendelijke Nederlanders die niet wilden schuiven ook vertrokken.Wij zullen nog een half uurtje wachten zodat
we er niet mee door de sluizen moeten.Toen we te 09:15 uur vertrokken en te 09:30 uur aan de eerste sluis voor
vandaag, suis 55 Montigny, aankwamen lagen ze echter nog voor de sluis.Later passeerden we nog sluis 54 Fepin en
53 Vanne-Alcorps voor we te 11:45 uur in Fumay aankwamen.We gaan namiddag de auto in Monthermée zetten
dus hebben we nadien een fietsrit van 30 km te goed.
Ligplaats Vireux-Wallerand. Tunnel Revin vandaag met
de fiets. Oude stokkenbarage
Toen we met de auto vertrokken begon het te druppelen doch
dit duurde niet lang en onder een stralende zon, af en toe bedekt door een
witte wolk, vertrokken we per fiets terug. Aan bijna elke sluis wordt er
gewerkt aan de barrage.De oude
stokkenbarages met de gekleurde koppen worden er vervangen door
geautomatiseerde van het soort met groten hydraulische kleppen die in Belgie op
de Maas staan.Die zullen iets
makkelijke te bedienen zijn denk ik.Toen we terug in Fumay aankwamen kwamen er onweerswolken aanwaaien en we
krijgen een half uurtje een onweerover
ons heen.
S Avonds nog geprobeerd te skypen met onze mannen doch
die gaven niet thuis.We hebben dan
maar Tv gekeken en het verslag bijgewerkt.
Dag 17 â Donderdag 26-05-2015 â Heer-Agimont â Vireux-Wallerand
Gezien de berichten in de media dat in Frankrijk bijna
geen brandstof te krijgen meer is heb ik deze morgen de tank maar bijgevuld
voor we de grens overgaan.Het
tankstation is hier maar 100 meter vandaan dus..Aan de vier pompen staan de autos met Franse nummerplaat mee aan
te schuiven.Na het voltanken, er ging
na zon 35 draaiuren weer 100 liter bij, vertrokken we dan te10:30 uur.Naar de eerste sluis , nr 59 - 4 Cheminées, is van hieruit maar enkele
honderden meters.De deur stond open en
het signaal op groen dus wij naar binnen.Het touw werd door een assistent aangenomen en deze legde ons redelijk ver
vooraan vast dus we verwachtten dat er nog een boot zou bij komen.Het bleken er uiteindelijk drie te zijn, een
vrachtschip en nog twee pleziervaarders.
Wanneer wij boven waren met onze documenten naar het
bureel maar gezien ik al een vignet had was dat voor ons vlug gefikst dus wij
konden onmiddellijk vertrekken.Na ons
vertrok het vrachtschip en toen ik deze opriep of hij ons misschien voorbij
wilde antwoordde de schipper dat hij ging laden aan de silos net voorbij de
sluis en dat hij eerst moest draaien.Wij konden veel beter doorvaren zij hij dus zo gezegd zo gedaan.
Net voor de veiligheidsdeuren voor de commerciële haven
werd de weg versperd door een baggerponton en vrachtschip maar toen deze ons
zag komen duwde de vriendelijk machinist de baggercombinatie met zijn kraanbak
opzij zodat wij door konden.
Toen we in Givet passeerden zagen we het passgiersschip
Charlemange aan de kaai liggen, klaar om te vertrekken.Ik hoop dat die ons niet achtern komt want
dan moeten we voor de sluizen en tunnel weer wachten zoals vorig jaar toen we
van onze reis terug keerden. Gelukkig hoorde ik hem op de radio sluis 59 4
Cheminées oproepen en hoop ik dat hij richting Dinant gaat.A
Wij voeren voorbij Givet naar de combinatie van sluis 58 -
3 Fontaines tunnel en sluis 57 Ham sur Meuse.Daar konden de twee die met ons versast waren en ons ondertussen
voorbij gevaren waren (hebben die weer haast zeg !) naar binnen en moesten wij
op de volgende schutting wachten.Het
licht bleef op rood-groen staan wat wil zeggen dat wij ons moesten klaarhouden
om binnen te varen en het vermoedelijk niet lang gaat duren.
De rookpluim van Chooz.Ne zebra.Oh neen
toch niet.Werken aan elke barrage.
Eenmaal voorbij sluis 58 door de tunnel en door sluis 57
zitten we weer op de rivier die hier een grote bocht rond Chooz en de nucleare
krachtcentrale van Chooz maakt.Te
13:20 uur arriveerden we in Vireux-Wallerand.Hier hebben ze de ligplaatsen stroomopwaarts de brug voorbehouden voor
passagiersschepen dus er zijn nu zeker vijf plaatsen minder voor
pleziervaart.Daar komt nog bij dat
stroomafwaarts de brug twee Nederlandse boten lagen die zichweer netjes hadden vastgelegd zodat er
niemand meer tussen kon liggen, wat ons noodzaakte met de helft van onze boot
voor de voorbehouden kade te gaan liggen.Nadien kwamen nog twee andere Nederlandse boten achter ons tegen mekaar
aan liggen gezien er geen plaats was en die andere Nederlanders het verrekten
om iets op te schuiven.Uiteindelijk is
de boot die voor ons lag nog vertrokken zodat wij konden opschuiven.
Na de middag zijn we de auto gaan ophalen in Heer-Agimont
en zijn hem in Fumay geen zetten en zijn dan met de fiets terug gereden.Na een fietstocht van 28 km waren we weer
terug.eerH