Deze morgen
vertrok de ADAGIO (B) terwijl wij aan het ontbijt zaten voor we de auto weg
deden naar Stenay.Toen we met de fiets
terug reden passeerden we juist aan sluis E 33 Pouilly waar iemand van het
VNF terplaatse kwam.Ik informeerde
naar de toestand van het waterniveau en de man wist te vertellen dat het
verkeer gestremd was van sluis 39 tot en met sluis 1 en dat voor minstens tot
dinsdag.Nu hebben we verdomme de auto
te vroeg weg gebracht !Moest het
langer gaan duren haal ik hem terug zodat we hier de streek eens wat verder
kunnen verkennen.We zitten hier maar
20 km onder de Belgische grens ter hoogte van Virton en zouden dan eventueel
eens naar daar en naar Bouillon en Luxemburg kunnen gaan, we zien wel.
Het ging
weer omhoog.Boven op de top een
Gallo-Romeinse opgraving dd 1974.
Als ik hem
terug haal moet ik weer terug over drie kuitenbijters waar de weg over loopt,
langs het water is hier helemaal geen fietspad alleen een praktisch
onbereidbaar jaarpad.Toen we deze
morgen de auto weg brachten hebben we al door een modderweg moeten rijden toen
we over kleine wegeltjes naar Stenay wilden.Toen we terug kwamen in Mouzon was de ADAGIO al terug.Zij waren tot aan de eerste sluis gevaren,
binnen gevaren maar mochten niet verder gezien de hoge waterstand.Ze zijn dan terug moeten keren.Een andere boot die hier voorbij gevaren was
is ook nog terug gekomen.Het is
vandaag droog gebleven tot 17:00 uur maar toen moest het nog eens een fikse bui
doen.Rond 18:00 uur arriveerde er
iemand aan de steiger die vertelde dat ze enkele kleppen in de barrage moesten
open zetten om water weg te laten en dat we in het oog moesten houden of alle
boten goed vast lagen.Enkele minuten
later begon het hier te stromen en nog wat later waren we al 20 cm gezakt.Het bleef echter maar doorregenen en veel
zijn we te 21:00 uur niet meer gezakt.
Dag 24 â Donderdag 02-06-2016 â Sedan - Mouzon
Deze morgen
zelf broodjes afgebakken en na het ontbijt vertrokken. De KATLA (Dk) was even
voordien ook vertrokken. Het is vandaag maar 14 km maar met die sterke stroming
en twee sluizen verwacht ik daar toch drie uur over te doen. We vertrokken te
09:00 uur en inderdaad, te 12:05 uur lagen we vast in Mouzon. Onderweg een paar
stukken smal vaarwater gepasseerd waar je duidelijk voelde dat de snelheid terug
liep tot je daar voorbij was en waar het weer breder wordt. Hier lag nu maar
een boot meer, de LIBERTY (NL), dus hadden we de keus waar te gaan liggen.Er is maar plaats voor een zestal boten
zoals de onze.
De
Mairie.De kerk langs
buiten en enkele fotos van binnenin.
Na het
middageten zijn we vertrokken voor een stadswandeling die hier werd uitgezet en
waar oude fotos uit een nalatenschap van een notaris die hij maakte tijdens de
eerste wereldoorlog en die zijn aangebracht op markante plaatsen.Het was een wandeling van 4.1 km.
Een beetje
uitleg, zelfs in het Nederlands !Tijdens de wandeling op de resten van de vesten.
Gezien de
sterke stroming en de hoge waterstand blijven we hier vandaag maar liggen.Ik heb geen zin er extra diesel door te
jagen om tegen die stroming op t boxen.Na de dagelijkse bakkersrun en het ontbijt zijn we naar de markt en
het oude stadcentrum gegaan.Er is hier
buiten de markt op het plein ook een overdekte vlees, kaas, vis, groenten en
fruitmarkt. We bezochten ook het stadspark dat gisterenavond tijdens mijn
verkenningsritje door de stad reeds gesloten was. Na het middageten met het
lekkere gebraden kippetje van de markt vertrokken we met de fietsen op de auto
richting Mouzon waar we morgen naartoe fietsen.In het terugkomen wilden we langs het water terug fietsen maar dat
viel tegen.Het fietspad langs de Maas
is hier nog niet klaar en zodoende moesten we over de gewone weg terug behalve
het laatste stukje net voor Sedan.
Stadion
Sedan.Haven
Sedan.Ooievaar
onderweg.
Toen we
vertrokken in Sedan scheen de zon maar toen we in Mouzon stopten om de fietsen
af te laden begon het weer de regenen.We hebben dan het hele eind (19 km) dan weer door de regen gefietst.Het mag zo wel stilaan gaan stoppen maar het
weerbericht heeft niet veel goeds in petto voor de volgende dagen.Als het zo doorgaat (het water staat in
Sedan nu maar 20 cm meer onder de kade !) gaat het verkeer waarschijnlijk
gestremd worden en zullen we niet meer verder mogen varen.
Bij onze
terugkeer in Sedan lag de kade terug vol met de KAHLA (Dk) en de ERGI (NL) die
de plaatsen van de deze morgen vertrokken CARINA (B) en CHAVELI (B) uit Deinze
ingenomen hadden.
Na het
bezoek aan de bakker met licht miezerige regen vertrokken. Aan de eerste sluis
van de dag, E40 Dom le Mesnil werden we ingelopen door een Nederlands jacht dat
met ons door de sluis ging.Na die
sluis ging die ons voorbij en spurtte verder. Vervolgens volgden vandaag de
sluizen E39 Donchery, E38 Vilette en E37 Sedan. Het steigertje ter hoogte
van de supermarkt voor Sedan was bezit door een Brit zodat we dan maar verder
gevaren zijn en in Sedan gaan liggen.
Daar
aangekomen stelden wij vast dat de vingersteigers die er vroeger lagen weg
waren en nu alleen de kade kon gebruikt worden.Er lag een groot verbouwd Nederlands vrachtschip en de CHAVELI
(B) en de CARINE (B) van Deinze.Er was
nog een plaatsje voor ons maar de kade maakt daar een bocht zodat we een aantal
fenders dienden te verhangen.Na het
aanleggen en het eten vertrokken we voor ons dagelijks fietstochtje en savonds
na het eten en het douchen nog een ritje door de stad gemaakt. Vlak bij de
haven ligt het voetbalstadion van Sedan en een klein winkelcentrum. Ook vond ik
het immense fort dat aan de rand van de oude staddeel ligt. Op de binnenplaats
zijn nu een museum, een hotel en nog enkele andere dingen gevestigd. Als je
hier komt moet je het fort zeker eens bezoeken.
Het fort
aan de buitenkant . En aan op de binnenkoer.
Dag 21 â Maandag 30-05-2016 â Joigny/Meuse - Lumes
Na het
ontbijt vertrokken vooreen ritje met
de sluizen E44 Joigny/Meuse, E43 Montcy, E42 Mézières en E41
Romery.Aan sluis Montcy hadden we
prijs, de batterij van de afstandsbediening liet het afweten zodat we de sluis
niet in konden.Weer twee telefoontjes
moeten plegen eer er iemand ter plaatse kwam.Ondertussen waren de twee nederlandse boten van in Vireux-Wallerand ook
gearriveerd.Die wilden dat wij maar
eerst alleen geschut werden in plaats van met drie. Dan gingen wij maar alleen
verder en ik vermoed dat die twee naar de haven van Charleville gevaren
zijn.Aan de steiger van Lumes lag een
Nederlandse boot waar zo te zien niemand meer aan boord is.Na het aanleggen een fietstocht van 29 km
turg naar Monthermee gemaakt.
Dag 20 â Zondag 29-05-2016 â Laifour â Joigny/Meuse
Gezien er
geen bakker is zijn we dan maar op een stuk oude baget als ontbijt vertrokken
en zullen we in Monthermée nog naar de supermarkt gaan (als die open is
natuurlijk) We arriveerden na de sluizen E47 La Commune en E46 Monthermée
te 11:20 aan de kade zodat we nog naar de winkel konden.Na het middageten dan verder gevaren via
sluis E45 Lérvresié tot we rond 14:00 uur aan de steiger van Joigny/Meuse aankwamen.Hier lag niemand en we hebben er ook geen
andere boten meer gezien.
Dag 19 â Zaterdag 28-05-2016 â Fumay â Laifour
Deze morgen
nog rap geskypet met Kim en Koen.Kris
was weer niet te bereiken. Hendrik was zeer vrolijk toen hij ons op de tablet
zag. Gisteren hadden ze bezoek gehad van de vriendinnetjes van Kara en hun
ouders en ze hadden een BBQ gehouden.Het was daarmee dat ze het berichtje niet gezien hadden.Met Koen, Kim, Lenn en Nout ging het in
Italie ook goed.Ze zitten nu in Rimini
en hebben het naar hun zin.We konden
goed skypen maar na een vijftal minuten viel de verbinding uit en was niet meer
te herstellen.Dan proberen we van de
week nog maar eens.
We
vertrokken dan maar verder de Maas op.We doen vandaag de sluizen 52 Ulf, 51 St Joseph, 50 Revin met het
tunneltje, 49 Orzy en 48 Dames des Meuse en leggen dan in Laifour aan.
In de sluis
van Revin hadden we weer prijs.De deur
stond open en we konden dadelijk binnen.Het versassen (4.15 m) ging goed maat toen we boven waren bleef de
bovendeur dicht.We hebben daar dan 30
minuten moeten wachten eer er iemand kwam.Ondertussen waren nog twee boten gearriveerd en die moesten dan maar
blijven dobberen.
Toen iemand van het VNF arriveerde
ging het terug vooruit en gingen we door de tunnel die de hele bocht in de Maas
rond de stad Revin afsnijdt verder. De volgende sluizen gingen weer vlot en te
14:20 uur lagen we vast aan de kade van Laifour.Hier zijn de elekktriciteitskasten en de picnicbanken nog niet
geplaatst en het water staat ook nog toe.
We gaan vandaag maar luilakken voor
de rest van de dag.
Dag 18 â Vrijdag 27-05-2015 â Vireux-Wallerand â Fumay
De twee Nederlandse boten die niet achter ons hebben
gelegen zijn te 08:30 uur al vertrokken toen ik van de bakker kwam.Terwijl wij ontbeten zijn de twee
vriendelijke Nederlanders die niet wilden schuiven ook vertrokken.Wij zullen nog een half uurtje wachten zodat
we er niet mee door de sluizen moeten.Toen we te 09:15 uur vertrokken en te 09:30 uur aan de eerste sluis voor
vandaag, suis 55 Montigny, aankwamen lagen ze echter nog voor de sluis.Later passeerden we nog sluis 54 Fepin en
53 Vanne-Alcorps voor we te 11:45 uur in Fumay aankwamen.We gaan namiddag de auto in Monthermée zetten
dus hebben we nadien een fietsrit van 30 km te goed.
Ligplaats Vireux-Wallerand. Tunnel Revin vandaag met
de fiets. Oude stokkenbarage
Toen we met de auto vertrokken begon het te druppelen doch
dit duurde niet lang en onder een stralende zon, af en toe bedekt door een
witte wolk, vertrokken we per fiets terug. Aan bijna elke sluis wordt er
gewerkt aan de barrage.De oude
stokkenbarages met de gekleurde koppen worden er vervangen door
geautomatiseerde van het soort met groten hydraulische kleppen die in Belgie op
de Maas staan.Die zullen iets
makkelijke te bedienen zijn denk ik.Toen we terug in Fumay aankwamen kwamen er onweerswolken aanwaaien en we
krijgen een half uurtje een onweerover
ons heen.
S Avonds nog geprobeerd te skypen met onze mannen doch
die gaven niet thuis.We hebben dan
maar Tv gekeken en het verslag bijgewerkt.
Dag 17 â Donderdag 26-05-2015 â Heer-Agimont â Vireux-Wallerand
Gezien de berichten in de media dat in Frankrijk bijna
geen brandstof te krijgen meer is heb ik deze morgen de tank maar bijgevuld
voor we de grens overgaan.Het
tankstation is hier maar 100 meter vandaan dus..Aan de vier pompen staan de autos met Franse nummerplaat mee aan
te schuiven.Na het voltanken, er ging
na zon 35 draaiuren weer 100 liter bij, vertrokken we dan te10:30 uur.Naar de eerste sluis , nr 59 - 4 Cheminées, is van hieruit maar enkele
honderden meters.De deur stond open en
het signaal op groen dus wij naar binnen.Het touw werd door een assistent aangenomen en deze legde ons redelijk ver
vooraan vast dus we verwachtten dat er nog een boot zou bij komen.Het bleken er uiteindelijk drie te zijn, een
vrachtschip en nog twee pleziervaarders.
Wanneer wij boven waren met onze documenten naar het
bureel maar gezien ik al een vignet had was dat voor ons vlug gefikst dus wij
konden onmiddellijk vertrekken.Na ons
vertrok het vrachtschip en toen ik deze opriep of hij ons misschien voorbij
wilde antwoordde de schipper dat hij ging laden aan de silos net voorbij de
sluis en dat hij eerst moest draaien.Wij konden veel beter doorvaren zij hij dus zo gezegd zo gedaan.
Net voor de veiligheidsdeuren voor de commerciële haven
werd de weg versperd door een baggerponton en vrachtschip maar toen deze ons
zag komen duwde de vriendelijk machinist de baggercombinatie met zijn kraanbak
opzij zodat wij door konden.
Toen we in Givet passeerden zagen we het passgiersschip
Charlemange aan de kaai liggen, klaar om te vertrekken.Ik hoop dat die ons niet achtern komt want
dan moeten we voor de sluizen en tunnel weer wachten zoals vorig jaar toen we
van onze reis terug keerden. Gelukkig hoorde ik hem op de radio sluis 59 4
Cheminées oproepen en hoop ik dat hij richting Dinant gaat.A
Wij voeren voorbij Givet naar de combinatie van sluis 58 -
3 Fontaines tunnel en sluis 57 Ham sur Meuse.Daar konden de twee die met ons versast waren en ons ondertussen
voorbij gevaren waren (hebben die weer haast zeg !) naar binnen en moesten wij
op de volgende schutting wachten.Het
licht bleef op rood-groen staan wat wil zeggen dat wij ons moesten klaarhouden
om binnen te varen en het vermoedelijk niet lang gaat duren.
De rookpluim van Chooz.Ne zebra.Oh neen
toch niet.Werken aan elke barrage.
Eenmaal voorbij sluis 58 door de tunnel en door sluis 57
zitten we weer op de rivier die hier een grote bocht rond Chooz en de nucleare
krachtcentrale van Chooz maakt.Te
13:20 uur arriveerden we in Vireux-Wallerand.Hier hebben ze de ligplaatsen stroomopwaarts de brug voorbehouden voor
passagiersschepen dus er zijn nu zeker vijf plaatsen minder voor
pleziervaart.Daar komt nog bij dat
stroomafwaarts de brug twee Nederlandse boten lagen die zichweer netjes hadden vastgelegd zodat er
niemand meer tussen kon liggen, wat ons noodzaakte met de helft van onze boot
voor de voorbehouden kade te gaan liggen.Nadien kwamen nog twee andere Nederlandse boten achter ons tegen mekaar
aan liggen gezien er geen plaats was en die andere Nederlanders het verrekten
om iets op te schuiven.Uiteindelijk is
de boot die voor ons lag nog vertrokken zodat wij konden opschuiven.
Na de middag zijn we de auto gaan ophalen in Heer-Agimont
en zijn hem in Fumay geen zetten en zijn dan met de fiets terug gereden.Na een fietstocht van 28 km waren we weer
terug.eerH
Dag 16 â Woensdag 25-05-2015 â Dinant â Heer-Agimont
Nogal
vroeg wakker geworden van de werken aan de kade aan de overkant. De auto 50
meter verder gezet op een niet betalende parkeerplaats (een dagticket kost hier
15 !) Dan eerst nog na het ontbijt en na 09:30 uur naar de Capitainerie
gezien ik nog voor een nacht moet bijbetalen.Het viel nog mee, gezien de omstandigheden waarvoor we de boot moesten
achterlaten moest ik maar 5 ipv 13 betalen.
Hier
wordt Maasmelk gemaakt. Hydro-ëlektrische installatie aan sluis.Rotsformaties.
Te
09:45 uur vertrokken we dan richting sluis Anseremme samen met het kleine
Duitse bootje dat ons achterna kwam.Eenmaal in de sluis bleef de deur achter ons openstaan.Na een vijftal minuten heb ik dan maar via
de radio gevraagd wat er aan de hand was.Er bleek nog een boot opgeroepen te hebben om versast te worden doch die
was nog steeds niet in zicht en de sluiswachter zei dat hij nog vijf minuten
wachtte en dan ons alleen zou versassen.De andere daagde niet op dus gingen wij met ons twee verder.
In
Waulsort ging het Duitse bootje richting YH Waulsort dus hier hadden we de
sluis dus voor ons alleen. Enkele km verder ligt dan sluis Hastiére en die
stond al open voor ons. Eenmaal hier doorheen legden we net op de grens in
Heer-Agimont aan de kade waar vroeger de douanepost was aan.Hier lagen twee bootjes uit Yachclub Deinze,
de Carina en de Chaveli.Toen we er ons
bijlegden bleken zij hier gestopt te zijn om te tanken.Ze hadden gehoord dat in Frankrijk alle
tankstations zonder diesel zaten.Ik
denk dat ik dan morgen de tank dan ook maar helemaal vol zal gooien, het
tankstation aan de weg ligt hier ook maar 100 m vandaan.
Enkele
beelden uit de kerk van Hastiére.Voor
wie Latijn kan vertalen, begin er maar aan.
Tijdens
de fietstocht terug naar Dinant passeerden we de kerk van Hastiéres.De deur stond open dus konden we hier ook
eens gaan kijken. Mooie oude kerk die op de pelgrimsroute naar Compostella
ligt. Rond 1550 een keer afgebrand maar later terug opgebouwd. Romaanse en
gotische invloeden bij de bouw.
Onder het
altaar een crypte die echter alleen door de traliedeur heen te bezichtigen was. In de
kerk een aantal oude grafstenen in de vloer en in de muren. s Avonds hadden
we tijdens het eten iemand die op de lekkere geur afgekomen was en zowaar mooi
voor onze boot kwam zitten, vermoedelijk met het oog op iets dat van de tafel
viel . Veel heeft hij toch niet zien vallen hoor.
Na
de begrafenis nog op bezoek geweest bij de ma van Annie in het ziekenhuis.Zij had goed nieuws, ze mocht morgen naar
huis. Te 19:30 uurvertrokken klokslag
22:00 uur arriveerden wij aan de boot.De propere was en alles nog uitgeladen en toen kropen we maar in ons
bed.
Tijdens
het ontbijt zagen we te 08:45 uur al een boot richting sluis La Plante
varen.We besloten met die mee te sluis
in te glippen en hebben snel alles nagekeken gestart en losgegooid. Van de
andere oever vertrok ook nog net een boot zodat we al snel met drie voor de
sluis lagen die klokslag 09:00 uur op groen werd gezet en we binnen
konden.Het zijn twee Nederlandse
jachten waarvan één ervan ook het rondje gaat maken dat wij van plan zijn te
maken en die we dus nog wel eens gaan tegenkomen in een of andere van de
(toekomstige +- 400) sluizen. Na sluis La Plante, volgde achtgereenvolgens die
van Tailfer, Riviére, Hun, Houx en Dinant die we allemaal met ons drieën
passeerden.Na sluis Hun lag een
politiebootje dat een grote groep kajakkers door de sluis ging begeleiden.We hadden deze voormiddag op de marifoon een
deel van een gesprek tussen twee boten gehoord met een waarschuwing op gevaar
in verband met kajakkers. Nu weten we dus over wat het toen ging.Die mannen in die kayakken hebben er wel een
zeer druilerige dag voor uitgekozen, ze hadden dat beter gisteren met dat stralende
weer gedaan.Te 13:20 uur gingen we
sluis Dinant uit. Heel de rechteroever ligt ter hoogte van Dinant open met
werken.
Steiger
Dinant.De
overkant, één grote werf.Zeilen op
de Maas
De
aanlegplaatsen aan de brug zijn opgeruimd, de verhuurbootjes zijn weg en na de
brug zijn de aanlegplaatsen voor de rondvaartboten verdwenen.We verwachtten dat die allemaal aan de kade
voor het casino zouden liggen en zijn dan maar na de brug terug gedraaid naar de
steiger voor de brug aan de Capitainerie.
Hier
was nog net een plaatsje over en een voorlopige steiger voor de kleine
rondvaartboten geïnstalleerd.Gezien
het slechte weer (en geen bus op zondag naar Profondeville waar we de auto gaan
zetten waren) zal ik de auto morgen vroeg maar gaan ophalen.Dan maar een wandelingetje door Dinant
gemaakt.
Dag 12 â Zaterdag 21-05-2015 â Andenne - Namen
Vandaag
doen we maar een kleine trip.Na het
ontbijt te 09:00 uur vertrokken.Toen
we vertrokken kwamen er net drie vrachtschepen die de sluis inwilden dus
moesten we even slalommen om hun niet voor de boeg te varen. Eenmaal die
voorbij hadden wij vrij baan en te 11:00 uur konden wij samen met een groot
vrachtschip de sluis in en te 12:00 uur legden we aan aan de kade te Namen. Na
het eten eerst met de fiets terug naar Andenne, daar de auto opgehaald, en
gezien het mooie weer deze verder in Profondeville gaan zetten.Daarna terug naar Andenne gereden en in
totaal hadden we 31 km gedaan.
Deze
morgen de auto in Huy gaan zetten gezien ze de parking hier wel zullen nodig
hebben gezien ze zoveel volk verwachten (en autos met aanhangwagens voor de
jetskis die langs de geparkeerde autos moeten passeren met risico op kleine
aanrijdingen) en ik dat niet helemaal vertrouw.Met de fiets terug en dan zijn we vertrokken.Het peil van de Maas is deze nacht een
twintig cm gezakt met het gevolg dat ik bijna niet uit de haven weg raakte ! Ze moeten hier achteraan de haven eens
baggeren of ze kunnen niet meer binnen geraken !
Na
het passeren van sluis Andenne zijn we weer achter de muur gaan liggen waar we
elk jaar liggen.
Pirates of the Carri .. ?Rangorde
instellen ?Oude graansilo's in Namen.
Er
ligt nog een oude boot die zowaar een piratenvlag in de top heeft hangen !Er is echter geen kat op te zien,
vermoedelijk zijn de piraten op pensioen gegaan !Het wordt misschien een beetje eentonig maar we deden weer ons dagelijks
ritje voor de auto.
Vandaag
te 09:30 uur vertrokken richting Huy.Bij het vertrek even moeten wachten op afvaart voor de mooie Pont de
Fragny en dan op weg.Het gezonken
vrachtschip ter hoogte van de staalterminal waar de rollen plaatstaal geladen
worden ligt er nog streeds.Ik geloof
dat we dat schip al bij onze eerste Frankrijk reis hebben zien liggen.Het is weer druk met vrachtschepen
vandaag.Onderweg naar de sluis
Ivoz-Ramet (die nieuwe welke vorig jaar in gebruik genomen is) konden we de
conversatie van de schippers van twee vrachtschepen volgen.Het bleek dat de benedendeur van de nieuwe
sluis uit zijn hengsels hing !
Daar
had ik graag eens mee gevaren.Rollekens (+- 10 ton/stuk) draad geladen.
Die sluis zal dus weer geruime tijd buiten
gebruik zijn met wachttijden voor de oude kleine sluis tot gevolg. Wij hadden
wel geluk dat wij samen met een groot vrachtschip als enig bij in de sluis
konden en niet moesten wachten.Van
hieruit verder naar sluis Ampsin net voor Huy. Hier moesten we wachten op de
tweede schutting en te14:45 uur
meerden we aan in de YH van Huy.Na het
aanmeren zijn we weer vertrokken naar Luik voor de auto.De kantine van YH Huy werd overgenomen en
werd gerenoveerd.Ze zou morgen
officieel in gebruik genomen worden tijdens een internationale jetskiwedstrijd
maar ze waren nog niet helemaal klaar ermee.De nieuwe uitbater verwachtte het weekend 600 (!) man dus zullen zenog hard moeten werken.
Dag 9 â Woensdag 18-05-2015 â Maastricht - Luik
Bij
de bakker nog tien minuten moeten wachten gezien die pas te 08:00 uur open gaat
! Na het ontbijt vertrokken we naar sluis Lannaye waar we weer 13 meter omhoog
moeten om op het Albertkanaal te geraken. We moesten langs de oude sluis samen
met 2 andere jachten.Een makkie met de
drijvende bolders.
Het
park aan het fontein. De fiets, voetbrug over Maas en park.Kunst (Dali) aan station Luik.
Na
een half uur waren we boven en moesten we ons nog aanmelden voor onze reis door
Wallonië.Eenmaal dat gedaan konden we
weer richting Luik.Onderweg was het
druk met vrachtschepen in beide richtingen.
Net
na het verlaten van het Albertkanaal (daar waar Albert 1 zijn standbeeld staat)
werden we nog opgelopen door een groot vrachtschip dat we maar lieten voorgaan
gezien we die anders hinderden met al die bruggen in Luik. Wanneer we
uiteindelijk na nog een vijftal vrachtschepen te hebben gekruist in de bochten
van de Maas in Luik ter hoogte van het park aan de fontein arriveerden gingen
we achter die kade liggen.
Verkeerd
geladen ? Ecologisch
grasmachine.Ergens in Petit
Lannaye.
We
moesten wel helemaal achteraan gaan liggen gezien door de strakke wind pal op
de richting van de kade het neerkomende water heel ververstuifd werd. Na het aanleggen zijn we dan
voor onze fietstocht terug naar Maastricht begonnen om de auto op te halen.
Vandaag
zijn we de auto gaan wegbrengen naar de parking aan YH Pietersplas gezien wij
deze morgen nog een parkeerticket van 3.9 (!) voor 1.5 uur dienden te nemen
hier aan de Oeverwal.Je kan hier
nergens in Maastricht meer vrij parkeren, ofwel is het parkeren met een
bewonerskaart of met een betaalautomaat met ticketten van 2.6 /uur !.
Toren
van de oude omwalling van Wyck, de Sint Servaesbrug en het Waterpoortje.
We
hebben dan de wandeling terug via de Maasoever (4 km) gemaakt. Vorig jaar werd
er hier aan de oevers gewerkt. Na de laatste overtroming van 1993 werd besloten
werken aan te vatten om dit te voorkomen.Nu zijn de werken hier gedaan en werd er een oude geul terug
uitgebaggerd en de oevers hersteld waardoor een park op een eiland ontstond
waar nu ponys grazen, en het water de ruimte krijgt om met hoog water (groot
debiet van de Maas) daar in te lopen om stroomafwaarts overstromingen te
voorkomen.
Deze
voormiddag met de bus terug naar huis gereden om nog op bezoek te gaan bij mijn
moeder in het rusthuis. Na drie keer overstappen (Maastricht-Genk(L45),
Genk-Hasselt(L30a), Hasselt-Beringen(L22) en Beringen-Kerkhoven(L58)) en juist
3 uur (11:07 14.08 uur) rijden stapten we in Kerkhoven af. Na het bezoek aan
mijn moeder ook nog op bezoek geweest in het ziekenhuis bij de ma van Annie. En
dan terug naar Maastricht.
Rond
23:00 uur kregen we het bericht dat mijn moeder overleden was. Gezien ze de
laatste weken hard achteruit gegaan was konden we ons hier alle dagen aan
verwachten. Ze heeft de mooie leeftijd van 96 jaar gehaald en met uitzondering
van de laatste maanden een, voor haar leeftijd natuurlijk, goede gezondheid
gehad.
Dag 6 â Zondag 15-05-2015 â Maasmechelen - Maastricht
Vetrokken
te 10:15 uur.Sluis Bosserveld 12:05
12:25 uur Aangelegd Maastricht 12:45 uur. Namiddag een wandeling door
Maastricht gemaakt.Er was veel volk op
de been (eigenlijk is dat hier altijd als we hier komen) Maastricht is dan ook een gezellige stad
met veel winkeltjes en terrasjes die ondanks het minder warme weer toch goed
vol zitten. Het is hier ook weer kermis op het grote plein.
Sluis
Bosscherveld, hierna komen we op de Maas, de Muur in Maastricht.
Het
orgel, een van de biechtstoelen en de crypte met (achter de tralies) de tombe
van St Servaes in de St Servaeskerk van Maastricht.
s
Avonds kregen we bericht dat het steeds slechter ging met de gezondheid van
mijn moeder en besloten we morgen met de bus terug naar huis te rijden om ze
nog te gaan bezoeken.