Gezien de berichten in de media dat in Frankrijk bijna
geen brandstof te krijgen meer is heb ik deze morgen de tank maar bijgevuld
voor we de grens overgaan. Het
tankstation is hier maar 100 meter vandaan dus.. Aan de vier pompen staan de autos met Franse nummerplaat mee aan
te schuiven. Na het voltanken, er ging
na zon 35 draaiuren weer 100 liter bij, vertrokken we dan te 10:30 uur.
Naar de eerste sluis , nr 59 - 4 Cheminées, is van hieruit maar enkele
honderden meters. De deur stond open en
het signaal op groen dus wij naar binnen.
Het touw werd door een assistent aangenomen en deze legde ons redelijk ver
vooraan vast dus we verwachtten dat er nog een boot zou bij komen. Het bleken er uiteindelijk drie te zijn, een
vrachtschip en nog twee pleziervaarders.
Wanneer wij boven waren met onze documenten naar het
bureel maar gezien ik al een vignet had was dat voor ons vlug gefikst dus wij
konden onmiddellijk vertrekken. Na ons
vertrok het vrachtschip en toen ik deze opriep of hij ons misschien voorbij
wilde antwoordde de schipper dat hij ging laden aan de silos net voorbij de
sluis en dat hij eerst moest draaien.
Wij konden veel beter doorvaren zij hij dus zo gezegd zo gedaan.
Net voor de veiligheidsdeuren voor de commerciële haven
werd de weg versperd door een baggerponton en vrachtschip maar toen deze ons
zag komen duwde de vriendelijk machinist de baggercombinatie met zijn kraanbak
opzij zodat wij door konden.
Toen we in Givet passeerden zagen we het passgiersschip
Charlemange aan de kaai liggen, klaar om te vertrekken. Ik hoop dat die ons niet achtern komt want
dan moeten we voor de sluizen en tunnel weer wachten zoals vorig jaar toen we
van onze reis terug keerden. Gelukkig hoorde ik hem op de radio sluis 59 4
Cheminées oproepen en hoop ik dat hij richting Dinant gaat. A
Wij voeren voorbij Givet naar de combinatie van sluis 58 -
3 Fontaines tunnel en sluis 57 Ham sur Meuse. Daar konden de twee die met ons versast waren en ons ondertussen
voorbij gevaren waren (hebben die weer haast zeg !) naar binnen en moesten wij
op de volgende schutting wachten. Het
licht bleef op rood-groen staan wat wil zeggen dat wij ons moesten klaarhouden
om binnen te varen en het vermoedelijk niet lang gaat duren.

De rookpluim van Chooz. Ne zebra. Oh neen
toch niet. Werken aan elke barrage.
Eenmaal voorbij sluis 58 door de tunnel en door sluis 57
zitten we weer op de rivier die hier een grote bocht rond Chooz en de nucleare
krachtcentrale van Chooz maakt. Te
13:20 uur arriveerden we in Vireux-Wallerand.
Hier hebben ze de ligplaatsen stroomopwaarts de brug voorbehouden voor
passagiersschepen dus er zijn nu zeker vijf plaatsen minder voor
pleziervaart. Daar komt nog bij dat
stroomafwaarts de brug twee Nederlandse boten lagen die zich weer netjes hadden vastgelegd zodat er
niemand meer tussen kon liggen, wat ons noodzaakte met de helft van onze boot
voor de voorbehouden kade te gaan liggen.
Nadien kwamen nog twee andere Nederlandse boten achter ons tegen mekaar
aan liggen gezien er geen plaats was en die andere Nederlanders het verrekten
om iets op te schuiven. Uiteindelijk is
de boot die voor ons lag nog vertrokken zodat wij konden opschuiven.
Na de middag zijn we de auto gaan ophalen in Heer-Agimont
en zijn hem in Fumay geen zetten en zijn dan met de fiets terug gereden. Na een fietstocht van 28 km waren we weer
terug.eerH
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
3 18 15 232 02:50 34:39 28 269 2075.8
|