Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
13-07-2015
Dag 64 - Maandag 13-07-2015 â Marquion - Biaches
De Sepia was deze morgen reeds te 07:30 uur vertrokken
gezien zij zo vlug mogelijk in Lyon wilden zijn.De schipper had maar 6 weken verlof (ja die was nog niet op
pensioen hé) en zou daar afgelost worden door een maatdie dan 6 weken verlof had. Eerst nog een
bakker gezocht maar niet gevonden, brood dient men hier te halen in de Super-U
aan de rotonde op de heuvel net buiten het dorp. De winkel was pas te 08:00 uur
open dus dan maar terug tot het zo laat was. De boot na het ontbijt
klaargemaakt en de sluis 2 Marquion opgeroepen.We konden te 09:00 uur binnen. Vervolgens ging het via sluis 3 en
4 Sainse les Marquion, sluis 5 Moeuvre, 6 en 7 Graincourt les Havrincourt naar
de tunnel van Ruyalcourt.Deze tunnel
is 4350 m lang met in het midden een gare deau waar tegenliggers gekruist
kunnen worden. De tunnel is goed verlicht, ongeveer 10 m breed met een vaargeul
van ongeveer 7 meter breed met aan weerszijde een service-voetpad.Het gare deau is ongeveer 300 m lang dus
er kunnen nogal wat schepen achter mekaar wachten.Toen wij aan de tunnel arriveerden hadden we groen licht dus
konden wer binnen.Halverwege kruisten
we één spits en we haden voor het tweede helft van de tunnel weer groen.
Brug Ruyalcourt.De
commandopost.Vlotte tunneldoorgang.
Sluis Cléry-sur-Somme.
Hier moet je minimum 3 km/uur varen maar gezien het voor
ons goed breed was zijn we er tegen 6 a 7 doorgevlogen. Nogal een verschil
met de tunnel op het kanaal van St Quintin vorig jaar waar we doorgetrokken
werden. Na een goed halfuur lag de tunnel achter ons en ging het verder naar de
sluizen 8 en 9 Moislains, 10 Allaines, 11 Feuillaucourt en 12 Cléry-sur-Somme.
Net voor sluis 11 kreeg ik de boot niet meer in achteruit. Om af te remmen dan
maar een bocht van 360 graden gemaakt en aangelegd voor de sluis.Het bleek dat de bedieningskabel van de
keerkoppeling losgetrild was. De schroeven en het klemstuk lagen onderin. Na
reparatie eerst een proefvaartje voor de sluis gemaakt en dan de sluis in op
weg naar de volgende.Na sluis 12
Cléry-sur-Somme arriveerden we aan het Canal de la Somme waar we voor het
dorpje Biaches een oude kade met bolders vonden waar we vannacht gaan blijven
liggen. Te 17:20 uur lagen we vast.
Dag 63 - Zondag 12-07-2015 â Corbehem - Marquion
Vandaag vertrokken we onder het zonnetje te 09:45 uur
richting Canal du Nord. Wanneer we de Scarpe Superieur verlieten en het Canal
de la Sensée in de richting sluis Goeulzin opgingen kwam er nog net een
vrachtschip uit sluis Couchelettes.We
dachten dat we vermoedelijk met dat schip ook door sluis Goeulzin zouden
moeten, maar beide sluizen, de grote en de kleine stonden openen wij mochten alleen het kleine sas
in.We hadden dus weer twee drijvende
bolders voor ons alleen en dus ging het weer heel vlot. Te 11:00 uur kwamen wij
aan de afslag naar het Canal du Nord en hadden dadelijk sluis Palleuil in
zicht.Toen we er arriveerden moesten
we wachten voor twee vrachtschepen stroomafwaarts en zodra die buiten waren
kregen wij groen licht.
Werken aan de dijk.Reuze gemakkelijk zo.Sluis
Goeuilzin.Graanmolen in
Arleux.
Het is een sluis zonder drijvende bolders dus moesten we
alle drie meter de touwen verleggen om de ongeveer 8 meter te overbruggen.We waren nog maar net de sluis uit en kwamen
weeral twee vrachtschepen tegen.Voor
een zondag is het hier wel druk. Toen we ter hoogte van km 8 voor sluis
Marqouin kwamen meerden we aan aan het steigertje aan stuurboord.Hier zou water moeten zijn.Er staat inderdaad een kraantje maar dat
staat zeker 30 meter van de steiger dus onze slangen zijn te kort.Terwijl ik alvast de drinkwatderbussen vulde
zag ik dat er aan de overkant maar net aan de versmalling van de brug een
elektriciteits- en waterkast staat waar we onlangs een sleutel voor kochten.
Dan zullen we morgen voor we vertrekken maar eerst tanken. Namiddag begon het
toch weer te regenen zeker, het is dan ook weer zondag !Rond 18:00 uur stopte het met regenen en
klaarde het enigszins op.We besloten
dan te 18:30 te vertrekken om de auto op te halen.Net toen we wilden vertrekken arriveerde de Sepia uit Gent. We
reden van Marquion via Sauchy-Cauchy, Palluel, Arleux, Goeuilzin en Férin terug
naar Corbehem, een tochtje van 18 km door het golvende landschap met de nu kletsnatte
korenvelden.Ze zullen morgen of
overmorgen nog niet moeten oogsten nu.Toen we te 19:45 uur te Corbehem arriveerde was het concours de jeux de
balles reeds afgelopen, alle kraampjes waren al weg en net nu wij er hier ene
wilden gaan drinken !Dan met de auto
naar Marquion.
Vandaag een fietstocht gemaakt van 32 km die ons van
Corbehem, via Courchelettes, Férin, Goeulzin, Estrées, Gouy-sous-Bellonne,
Bellone, Tortequesne, Sailly-en-Ostrevent, Hamblain-lès-Prés,
Biache-Saint-Vaast, Vitry-en-Artois, Brébières terug naar Corbehem voerde.
De kerk, de sluis van Biache-St Vaast en de aanlegkade waar we naar toe
wilden.
Net voor we wilden vertrekken arriveerde de No stress
(F) uit Duinkerke, de boot die we deze reis ook al verschillende malen mee
samen lagen.We vertrokken rond 11:00
uur en namen picnick mee. Als we na het eten zouden vertrekken zou het te warm
worden dachten we.Het is toch al goed
warm maar er staat een windje dat het heel draaglijk maakt.Alleen op de stukken waar de wind werd
tegengehouden door een haag of door de bebouwing voelde het echt heet aan. Het
is hier een streek van grote boerderijen met grote graanvelden die momenteel
oogstrijp zijn en waar op veel plaatsen de pikdorsers reeds aan het werk
zijn.We passeerden ook langs de sluis
Goeulzin waar we morgen door moeten. In veel dorpen hangen affiches waar de
feestelijkheden voor 14-07-2015 op vermeld zijn.Op verschillende plaatsen is het Couchon-grill.Het zal die dag overal goed ruiken
veronderstel ik.Op het tweede deel van
de trip, na de picnick op een parking langs de D42, reden we langs
Biache-Saint-Vaast, de plaats waar we met de bootd naartoe wilden en waar we
eergisteren niet doorgeraakt waren. Vanaf hier zou er op de Scarpe niet meer door te varen zijn door
de begroeiing.Rond 15:30 uur waren we
terug aan boord en werd er met water gespeeld ten einde wat af te koelen.
We halen vandaag de auto op in Courrières. Met deze rit
reden we van Corbehem door het fabrieksterrein naar Brébières, vervolgens
parallel met de spoorweg naar Vitry-en-Artois en van hieruit naar Query-Lamotte.
Hierbij reden we over het plateau tussen deze twee dorpen waar ook een klein
vliegveld en een militair oefenterrein gelegen is.Aan het kerkje van Query hielden we een pitstop onder de bomen
rond de kerk.
Graan en nog eens graan.Stadhuisen kerk
van Hénin-Beaumont.
Hier was het aangenaam vertoeven. Van hieruit ging het
naar Hénin-Beaumont, een iets grotere stad met een imosant stadhuis en een
merkwaardige kerk (of is het moskee ?)Het was er ook markt zodat we weereens een andere weg moesten zoeken
maar gezien de markt ten einde liep en veel marktkramers aan het opruimen waren
konden we er met de fiets toch door.
De polykliniek van Henin-Beaumont.De scheepswerf van Courchelettes.
Eenmaal door Hénin-Beaumontging het rechtdoor naar Courrières, staken we een paar grote
verbindingswegen over arriveerden op de plaats waar de auto achter gelaten was.
Alles hing er nog aan, niets kapot maar goed vuil van een voorbij bui en het
stof dat er nadien op gevallen was.Na
de auto opgehaald te hebben passeerden we nog eens langs de Cora en reden
nadien terug naar Corbehem. Ik heb de indruk dat onze GPS soms echt niet meer
weet waarheen, ik had de weg in grote lijnen opgeschreven maarhij stuurde ons kilometers om. We hadden
weer een langere weg afgelegd met de auto dan met de fiets.In Esquerchin kwamen we langs de
Renaultfabriek. Na aankomst aan de boot eerste de auto gewassen en dan gaan
parkeren op de parking aan de kerk.
Dag 60 - Donderdag 09-07-2015 â Vitry-en-Artois - Corbehem
Gisteren afgesproken met die van het VNF dat wij te 10:00
uur terug wilden vertrekken, we gaan niet verder doorvaren gezien het verderop
nog niet gemaaid was en er geen doorkomen aan zou zijn.Deze morgen na het bakkersbezoek de maaiers
van dienst aangesproken over de smurrie die ze voorbij haddenlaten drijven maar dat bleek niet anders te
gaan gezien de arm van de kraan maar tot in de helft van de rivier geraakte !
(ook goed georganiseerd hè) en de rest er gewoon voorbij kon drijven en zich
voor de sluis kon groeperen.Als de
hoop te groot werdn dreef de rest naar de overloop naast de sluis en zo verder
stroomafwaarts.De man met de kraan zag
het probleemen heeft ongeveer een uur
met zijn kraan gewerkt om de smurrie uit de sluis te halen.Het waren een twintig bakken (!) die dan
verderop moesten gedeponeerd worden in afwachting van transport naar .. Wij
waren te 08:15 uur er aan begonnen en te 10:00 uur stipt kwamen de heren van
het VNF aangereden met hun lange haakse rieken om alles uit de sluis te halen. Het werk was net gedaan.De sluis werd nog een maal gespoeld en de
mannen vertrokken.Wanneer wij dan 5
minuten later wilden vertrekken werkte die verrekte sluis weer niet. Nog maar
eens gebeld (3 keer op 45 minuten) en te 11:30 arriveerden ze terug met twee.
Uiteindelijk zijn we te 12:00 uur de sluis binnen gevaren en zijn er in blijven
liggen om te eten. Te 12:50 uur naar de volgende sluizen gevaren die nu
(godzijdank) allemaal dadelijk werkten en te 14:30 uur lagen we vast, terug in
Corbehem.We stoppen hier vandaag, het
is wel geweestna die twee dagen.Annie heeft namiddag nog eens een
wandelinkske gemaakt en is nog eens (waar heb ik dat nog eens geschreven)
verdwaald en kwam pas na dik anderhalf uur terug aan de boot
Dag 59 - Woensdag 08-07-2015 â Douai - Vitry-en-Artois
Vertrokken te 10:00 uur en na een tiental minuten terug op
de Dérivation de la Scarpe rond Douai naar de eerste sluis voor vandaag, die
van Douai. Net voor ons was een vrachtschip langs gekomen en achter ons
arriveerde nog een jacht.Deze sluis
heeft drijvende bolders wat weer gemakkelijk is en wat nog beter was, wij
hadden naast het vrachtschip twee drijvende bolders.Na deze sluis een halfuurtje varen tot de sluis
Courchelettes.Het jacht dat eerste
achter ons voer had ons net voordoen opgelopen zodat zij nu de twee drijvende
bolders in het midden van de sluis hadden en wij die ene achteraan.
Sluis Courchelettes.Sluis Vitry.En sluis Vitry.
Te 11:45 uur draaiden wij de Scarpe Supérieure op en
kwamen 5 minuten later aan de eerste sluis ervan, deze van Corbehem. In de
documentatie stond dat we hier de afstandbediening voor de sluizen kregen maar
dat bleek maar weer eens veranderd te zijn en nu moest deze gevraagd worden aan
sluis Courcheletten.De boot vastgelegd
en te voet terug naar de sluis die een kilometertje van de boot af lag.Ondertussen was het middagpauze en konden we
wachten tot 13:00 uur voor we verder konden. Zeer proper water op de Scarpe
maar met als gevolg een groot nadeel: veel plantengroei.Het eerste stuk is (volgens het boekje) 2,20
meter diep en je kon tussen de planten door de bodem zien !Er lagen wel veel losse eilanden planten die
met de wel snelle stroming tegemoet kwamen.Later bleek hoe dat kwam.Boven
sluis Vitry-en-Artois waren ze het gras (onderwater) aan het maaien en alles kwam
eerst voor de sluisdeuren, dan in de sluizen en vervolgens in de richting van
de volgende aangedreven.Er werd met
een kraan wel veel uit het water gehaald maar de kraan raakte maar tot in de
helft van de breedte van de rivier zodoende de rest ontsnapte en zorgde voor
problemen.We hebben op vijf kilometer
met vier sluizen vijf uur gevaren ( en stil gelegen om de filter zuiver te
maken )
De dader.De profiteurs, gratis reizen.Toch ook een mooie villa.
Uiteindelijk kwamen we aan sluis Vitry. Deze ging met de
afstandsbediening niet open en de telefoonnummer die ik in sluis Courchelettes
gekregen had voor gebruik ingeval een panne aan de sluizen bleek niet te
kloppen.We hebben bijna een uur voor de
sluis liggen dobberen, twee maal de filter moeten zuiver maken en zelfs een
keer voor anker gegaan gezien de sterke stroming en het gebrek aan voortstuwing
tijdens het werk. Na ongeveer 45 minuten verschenen er twee mannen , van ver te
zien mensen van het VNF, maar het bleken twee politieagenten te zijn die naar
een uitgebrande auto die wij iets verderop op het jaagpad hadden zien staan.
Gelukkig wilde er eentje terug naar het kotje op de sluis gaan en die heeft
dan iemand van het VNF gebeld. Die kreeg nadien de sluis ook niet open maar na
nog eens tien minuten (grrrr kalm blijven geprobeerd toch ) ging de deur
eindelijk open.
In de sluis lag een plak drijvende groenten met daarin ook
nog een houten balk zo breed als de sluis.Het pak zat potvast in de sluis, spoelen kreeg het zelfs niet weg.Dan maar de beuk erin en het pak de sluis
ingeduwd zodat de deur achter ons dicht kon. Natuurlijk de filter weer
verstopt. Met twe man een uur bezig geweest om alles achter de boot te krijgen
zodat we buiten konden. Het was ondertussen 17:50 uur geworden en gezien de
sluizen hier te 18:00 uur sluiten moesten we dan hier maar vast zien te
maken.We waren moe (eigenlijk
vellendig van de ellende met de planten) en hebben dan maar niets meer gedaan
buiten de boot wat gefatsoeneerd.SAvonds ben ik nog wel op zoek gegaan voor de bakker voor
morgenvroeg.Er zijn er hier twee en
een kleine Carrefour in de buurt van de kerk.
Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel
een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing
vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie.
Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening Het feit dat de fietsen net
ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens
open, en het is hier verlicht zodat het hier klaarlichte dag is s nachts,
heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij
er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie
een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op
zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.
Hier stond hij, naast het open venster.En zo vonden wij hem terug.
Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar
het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het
vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand
gevonden die het Hotel de Police wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier
wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven
zitten.Na een uurtje (en nog twee
wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn
fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met
uitzicht op de ligplaats.Het
achterwiel was wel volledig naar de klo..zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik
hebben als ik geen nieuw vond.Die man
wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw
achterwiel en een beer van nieuw extra slot maar 99.98 lichter buiten en
terug naar de boot.Het wiel werd gemonteerd,
de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap is stuk
maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het ondertussen
al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen vandaag.
Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon aangekomen.Deze mensen arriveerden een tijd terug in de
haven van Arques net toen wij er vertrokken.Nu liggen we hier dus met drie.
Deze morgen wakker geworden te 07:15 uur. Het lijkt wel
een rampjaar te worden hier. Mijne fiets gejat !De fietsen waren slotvast , aan elkaar en aan de railing
vastgemaakt maar het kabelslot werd doorgeknipt en mijn fiets is ribbedebie.
Dat wordt weer een serieuze streep door de rekening. Het feit dat de fietsen net
ter hoogte van het raampje van de slaapkamer stond, het raampje stond trouwens
open, en het is hier zo goed verlicht is zodat het hier klaarlichte dag lijkt s nachts,
heeft de dief blijkbaar niet afgeschrikt. Als ik die te pakken krijg gaat hij
er niet goed van zijn ! Zwemmen zal hij ! Na het ontbijt met de fiets van Annie
een toer door de stad gemaakt om te kijken of ik hem nergens zie staan en op
zoek naar het politiekantoor om de zaak aan te geven.
Hier stond hij, naast het open venster.En zo vonden wij hem terug.
Na veel zoeken vond ik het. Niemand weet hier blijkbaar
het politiekantoor, zelfs mensen die op het stadhuis werken en aan wie ik het
vroeg wisten het niet ! Uiteindelijk in de buurt van het station iemand
gevonden die het 'Hotel de Police' wist zijn. Daar aangekomen waren er nog vier
wachtenden voor mij zodat ik een tijdje in de wachtzaal moest blijven
zitten.Na een uurtje (en nog twee
wachtenden voor mij !) ging plots mijn GSM en het was Annie die meldde dat mijn
fiets terug gevonden was, vlak bij in een tuin van de appartementen met
uitzicht op de ligplaats.Het
achterwiel was wel volledig naar de klo..zodat ik op zoek moest naar een fietsenmaker.Iemand in de buurt had nog wel een oud wiel staan en dat mocht ik
hebben als ik geen nieuw vond.Die man
wist ook een fietsenmaker vlak bij dus daar naartoe.Ik werd er onmiddellijk geholpen en stapte met een nieuw
achterwiel en een béér van nieuw extra slot maar 99.98 lichter buiten en
terug naar de boot.Het wiel werd
gemonteerd, de derailleur die iets verwrongen was werd recht gezet en de slijklap
is stuk maar dat kon ik ook oplossen zodat ik terug kan fietsen. Gezien het
ondertussen al 12:30 uur geworden was zullen we hier maar blijven liggen
vandaag. Ondertussen is er nog een bootje met een Frans koppel met hun zoon
aangekomen.Deze mensen arriveerden een
tijd terug in de haven van Arques net toen wij er vertrokken.Nu liggen we hier dus met drie.
Deze voormiddag een toertje door en rond de stad gedaan en
voor een herlading voor mijn intenetkaart en een water-en elektriciteitssleutel
gaan halen.Namiddag een fietstocht van
24 km gemaakt ten NO van Douai.We
vertrokken via het Centre Comlmercial tussen de Scarpe en de Dérivation de la
Scarpe a Douai in de richting van het industrieterrein ten noorden van
Douai.We moeten hierdoor om ten
noorden van Douai buiten de stad te geraken. Eenmaal over de A21 die ten
noorden van Douai loopt zijn we terug op landelijk gebied.
Aan de oude mijn te Le Marais.Het interieur van de préromaanse kerk te Flines-lès-Raches.
We rijden door lEscarpelle tot aan het riviertje
voor La Marais waar we links van de baan een van de weinige behouden
schachttorens van een mijn zien staan.Voor het terrein staat een locomotiefje met enkele berlengs als getuigen
van de vroegere bedrijvigheid. Van hieruit volgens we westwaarts een mooie weg
langs een klein riviertje welk door de marais loopt tot in Raches.Hier vinden we een préromaanse kerk met een
eienaardige toren.Het gebouw heeft
verschillende bouwperiodes gehad wat goed te zien is binnen en buiten de
kerk.De kerk heeft geen kruisvormig
grondplan en in de kerk staan verschillende rijen dikke ronde pilaren die vier
gewelven ondersteunen.De basis van de
toren staat los in de kerk en je kan er langs alle zijden doorheen gaan.Het orgel staat vooraan aan de zijkant in de
kerk. Van hieruit rijden we via Flines-lès-Raches, Montreuil, Anhiers en
Lallaing terug onder de A21
Buiten en binnen de kerk.En de oude schachttoren van
Anhiers.
Vervolgens rijden we door Waziers terug naar Douai.We hebben onderweg veel woonwijken, de
vroeger mijncités, gezien. Er zijn een paar grote bij. Tussen Anhiers en
Lallaing staat nog één vervallen oude mijntoren. De toren zelf is van beton in
tegenstelling met deze die gerenoreerd zijn en die een staalconstructie
zijn.Het grote wiel van de
ophaalinstallatie is hier verdwenen en het dak van de gebouw waar de toren deel
van uitmaakt staat op instorten. Het was weer een mooi ritje door een streek
die getuigt van een vergane steenkoolindustrie.
Bloempotjes.Het theater. De Place des Armes.De
Belforttoren.
De ligplaatsen zijn er gratis. Er is plaats voor een
tiental boten en er staan kasten met elektriciteit en water.Je moet er wel een sleutel voor kopen maar
we hebben hier al veel van die palen zien staan dus morgen gaan we er dan maar
een halen.Na het eten zijn we een
stadswandeling gaan maken.Het is een
mooie stad, helemaal opgekuist, veel groen.Als je de verhalen hoort over de verpauperde steden in Noord-Frankrijk
valt het hier wel reuze mee. Vlak in de buurt van de ligplaatsen is een Aldi
een Mac donalds en een E. Leclerck. De eerste sporen van bewoning in wat nu
Douai is gaan terug tot de 7e eeuw. Langs de boorden van de Scarpe
ontwikkelde zich in de 12e eeuw een grote lakenindustrie, werd later
een belangrijke militaire nederzetting met een heuse kanonnengieterij en in
1945 het centrum van de koolmijnindustrie van Noord-Frankrijk.Sedert de sluiting van de koolmijnen werden
nieuwe industrieen aangetrokken.
Vandaag varen we verder want we moeten ergens water zien
te tanken. Gezien het hier niet al te diep is en wij bij aankomst nogal veel
zwarte moos omhoog werkten wil ik de boot met de hand draaien om hem daarna te
starten en direct weg te varen om te verhinderen dat de filter gaat verstopt
gaat geraken.
Ter hoogte van Douai.De aanlegplaats Douai.Het imposante stadhuis.
We vertrokken dan te 08:50 uur en na 300 meter waren we
dus terug op het Canal de la Deule en gingen we over stuurboord richting Douai.
Na 9 km arriveerden we te Courcelles-lès-Lens waar we het grote bassin invoeren
op zoek naar een aanlegplaats met water.
De landbouwschool.De voormalige kanonnengieterij met een hier gegoten
kanon.
De steigers die er lagen lagen vol, met nog één plaats
maar daar geraakten wij niet in.Verderop is een schuine kant op een plaats waar te zien aan de
bevestigingspunten ooit een vlottend ponton heeft gelegen en daar stond een
elektriciteits en water aansluitpunt. Stilletjes de boot tegen de schuine kant
laten aandrijven, vastgemaakt en met de ladder de dikke halve meter naar de
kant overbrugd.Het restaurant, waar
volgens de boek van 2013 de aanmeerfaciliteiten moesten afgehandeld worden, is
reeds geruime tijd gesloten en staat te koop. Gelukkig werkte het waterkraantje
nog zodat wij de tanks hebben kunnen bijvullen.Het is wel geen plaats om te blijven liggen tegen die schuine
kant (onder water) waar de boot telkens tegen bonkt als er op het kanaal een
vrachtboot langsvaart.Gezien we
nergens anders konden aanmeren, de diepgang in het kleine bassin is maar 1 meter,
zijn we dan maar verder gevaren. Rond 11:30 uur arriveerden we ter hoogte van
Douai waar al die vrachtschepen liggen.
Net voorbij dat grote bassin zagen we een invaart en daat
zijn we maar eens gaan kijken hoe de situatie was.In het begin lagen nog wat vrachtschepen maar verderop enkele
slordige pontons waar geen plaats meer was.Hier stond wel een wegwijzer naar de Halte Nautique in Doaui.We hebben die richting dan maar gevolgd en
kwamen dan op een prachtige ligplaats zo goed als in het centrum van de stad.
We hebben onze regenjassen thuis (allé, op de boot
hé) gelaten omdat we dachten dat het een hete dag zoals gisteren ging worden.
En ja hoor, in het zicht van de finish op twee straten en 2 km van het station
van Cuinchy moesten we hals over kop gaan schuilen in een bushokje !Het duurde een tiental minuten, de bui was
niet zo hevig als we dachten dat het ging worden, en toen was het voorbij en
begon het zonnetje terug te bakken. Een vijftal minuten later waren we aan de
auto en begon de terugweg. Op de terugweg naar Courrières begon de GPS kuren te
vertonen. Soms verdween de weg plots van het scherm, twee maal was hij het
noorden kwijt en eenmaal stuurde hij ons weer in de richting van de autoweg
richting Lille dit maal. Dan maar mijn eigen GPS in gang gezet, eens naar het
zonneke gekeken en de goede kant uit gereden.Onderweg zagen we dan het reklamebord van de Cora die blijkbaar in
Courrières vlakbij was en we zijn dan maar tot daar doorgereden en daar lekkere
mosselen met frieten (1 kg mosselen en véél frieten en dat voor maar 6.90 !)
gaan eten. Nu moeten we vandaag niet meer koken en ook niet meer afwassen
hè.Na het een nog gaan shoppen en dan
terug naar de boot.We lieten de auto op
de kleine parking aan de brug op 300 m van de boot achter tot we hem een van de
dagen komen ophalen. Namiddag lekker geluierd en een waterspelletje gehouden.
Normaal hadden we gisteren de auto nog opgehaald maar het
was zo héét dat we besloten hem maar te laten staan tot vandaag en deze morgen
op tijd te vertrekken voor het weer te warm zou worden.Eerst deze morgen naar de bakker en te 09:30
uur met de fiets te vertrekken. We reden via Pont-de Verdin, Estevelles,
Verdin-le-Vieulle, Wingles, Douvrin, Haisnes, Auchy-les-Mines naar Cuinchy, een
ritje van 21 km. Ter hoogte van de kerk van Haisnes effe gestopt en op het
scherm van de apotheek stond te 11:00 uur 30 °C op de teller !De gevoelstemperatuur was wegens het
aangenaam windje toch minder.
De gesneuvelden en het gemeenthuis te Pont-de-Verdin.Geloof het of niet 10:59 30.5 °C.
Onderweg op de markt van Auchy-les-Mines gestopt om bij de
kippenboer twe kippenbillen te kopen maar degene die hij nog liggen had waren
al gereserveerd en gezien een hele kip te veel is voor twee personen werd het
dus géén kip. Toen we Auchy-les-Mines uit reden kondigde zich een onweer
aan.Dreigende wolken kwamen uit het
westen opzetten en de horizon verdween onder een stevige regenbui.Het zal maar weer lukken !
Mooi beschilderde watertoren.De ligplaats in Courrières, langs het park.
Na het ontbijt de auto geparkeerd aan het station van
Cuinchy en de fietsen op de boot gezet.We vertrokken te 09:10 uur over het kanaal dat vandaag blijkbaar tot een
het Canal de la Deule voor ons alleen was. Pas daar kwamen we he eerste
vrachtschip tegen.Wanneer we dit
kanaal richting Doaui opvoeren zagen we nog een pleziervaarder uit de richting
van Lille komen aanvaren.
Kunst onderweg.Canal de la Deule.Mooie vlinder komt drinken.
Vervolgens kwamen we een aantal vrachtschepen tegen en één
gewezen huurboot.Te 11:45 uur draaiden
we dan het Canal de Lens op waar we gisterenavond via Google Earth een steiger
gevonden hadden. Toch een handig hulpmiddel dat programma.Te 11:50 uur lagen we vast aan het 40 meter
lange aluminium steigertje ter hoogte van de camping.Het steigertje wordt ook niet veel gebruikt denk ik te zien aan
de eendenpoep die er op ligt. Zoals gewoonlijk wordt door ons dat gedeelte van
de steiger dat wij gebruiken gepoetst zodat we met propere voeten aan boord
kunnen.
Deze morgen na het ontbijt begonnen met de montage van de
demperplaat. De plaat was netjes gemaakt zoals op de tekening die ik had
doorgestuurd maar de gaten van de paspennen kwamen niet overeen !
En het moét passen.
De gaten netjes bijgevijld en alles terug gemonteerd. De
olie van de keerkoppeling maar mee ververst en te 12:30 uur konden we de motor
terug starten.We blijven hier vandaag
nog wel liggen, we moeten nog inkomen doen.Voormiddag een onweer gehad met een stevige bui het is hier niet meer zo
warm als het gisteren onderweg was.Namiddag kwam de zon er regelmatig door en dan werd het weer drukkend
warm.
Op bezoek geweest bij onze moeders, namiddag naar de
dienst voor de begrafenis van Annemie.Te 19:15 uur terug vertrokken naar Cuinchy.We hadden op de radio gehoord dat het overal aanschuiven was
richting Frankrijk.We hebben erop
gegokt dat we na de files in Brussel zouden zijn en hebben inderdaad nergens
moeten aanschuiven op de ring. Alleen ter hoogte van de afrit Jette gingen de
autos voor ons op de rem. Er was net een ongeluk met blikschade gebeurd, er
stond er eentje pal tegen de vangrail op de uiterst linkse rijstrook en twee
stonden er op de pechstrook. We konden er gewoon langzaam voorbij rijden en
verdergaan.We zijn dan verder de ring
afgereden tot in Halle en daar de E429 richting Doornik Lille genomen. Hier
was praktisch geen verkeer, we hebben tot ter hoogte van Lille ook maar twee
vrachtwagens gezien ! Wat een verschil met de E40 en de E17 zeg. We arriveerden
te 22:08 uur net voor het donker werd en na 242 km terug aan de boot. Het was
onderweg wel serieus heet maar zolang je kan blijven rijden gaat het nog.
Te 08:15 uur naar huis vertrokken.Namiddag demperplaat opgehaald in Maasbracht
en nadien naar Hamont wegens overlijden van onze goede vriendin Annemie.
Vandaag het motorruim gekuist gezien ik er nu goed bij kan
omdat de keerkoppeling gedemonteerd is met het oog op de hermontage van de
demperplaat.Het is heet vandaag maar
uit de zon gaat het nog want er staat namelijk een lekker windje. Alles klaar gemaakt voor vertrek naar huis.
Namiddag een fietstocht van 23 km gemaakt die ons van
Cuinchy, door Givenchy-lès-La-Bassee en via Les Fontaines, Festubert,
LEpinette, Le Touret, Le Hamel, Le Quesnoy, Le Préolan, Rue de Gorre en
Cambrin terug naar Cuinchy.
Cemetery Le Touret.Ingang.Detail van
een van de poorten.
Het begin van de route ging door de Marais de lAvoué, een
gebied met veel visvijvers omzoomd met veel groen. Natuurlijk kwamen we weer
veel militaire begraafplaatsen tegen.Elk dorp heeft er hier wel enkele, zo dik liggen ze hier gezaaid.Een heel mooie is deze van Le Touret waar
een mooi gebouw op staat.Er is een
lange galerij met twee die er haaks op gebouwd zijn.In de nissen van de gallerij staan de namen van meer dan 13.000
vermiste gesneuvelden waarvan niets meer terug gevonden werd na de
verschillende veldslagen die hier in 1915 plaats hadden. Vervolgens ging de
tocht terug richting kanaal en staken dit over ter hoogte van Le Quesnoy. Ter
hoogte van Le Préolan staken we het stukje kanaal van Beuvry over.Het eerste deel tot de originele ophaalbrug,
waar vermoedelijk vroeger de kolen van de mijnen uit de buurt geladen werden,
is nu de jachthaven van Beuvry.
De kerk vanKapel onderweg.Brug over kanaalNew York ?
Festubert.in Beuvry.
Hier liggen aan de ene kant een aantal pleziervaarders en
aan de andere kant vermoedelijk langliggers. We hadden al een tijdje
uitgekeken naar een terrasje of een cafe maar terrasjes zijn onvindbaar en de
cafetjes die er waren waren allemaal dicht. Gelukkig hadden we nog wat
drankvoorraad bij.Hier mag je niet weg
rijden zonder iets te drinken mee te nemen. Vervolgens reden we door de Marais
dAnnequin via Cambrin terug naar Cuinchy. Terug aan boord te 18:00 uur.Gezien het zo warm was hebben we maar
gewacht met eten tot 20:00 uur en daarna, na het nieuws op Tv te hebben gezien,
buiten op het terras gezeten.
Het Bois-Carré Military
Cemetery.In het dorpje Haisnes, veel lavedel met nog meer bijen.
Er zijn er ook enkele bij die gisteren hier gepasseerd
zijn en nu al terug in de andere richting gaan.Het is hier best wel een druk kanaal, het is dan ook de
verbinding van Noord-Frankrijk en België (via de Schelde) met de haven van
Duinkerke. Deze avond maar eens een barbecue gehouden en later nog wat
gezelschapsspelletjes gedaan.