Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
28-06-2015
Dag 49- Zondag 28-06-2015 â Cuinchy
Namiddag een fietstocht van 23 km gemaakt die ons van
Cuinchy, door Givenchy-lès-La-Bassee en via Les Fontaines, Festubert,
LEpinette, Le Touret, Le Hamel, Le Quesnoy, Le Préolan, Rue de Gorre en
Cambrin terug naar Cuinchy.
Cemetery Le Touret.Ingang.Detail van
een van de poorten.
Het begin van de route ging door de Marais de lAvoué, een
gebied met veel visvijvers omzoomd met veel groen. Natuurlijk kwamen we weer
veel militaire begraafplaatsen tegen.Elk dorp heeft er hier wel enkele, zo dik liggen ze hier gezaaid.Een heel mooie is deze van Le Touret waar
een mooi gebouw op staat.Er is een
lange galerij met twee die er haaks op gebouwd zijn.In de nissen van de gallerij staan de namen van meer dan 13.000
vermiste gesneuvelden waarvan niets meer terug gevonden werd na de
verschillende veldslagen die hier in 1915 plaats hadden. Vervolgens ging de
tocht terug richting kanaal en staken dit over ter hoogte van Le Quesnoy. Ter
hoogte van Le Préolan staken we het stukje kanaal van Beuvry over.Het eerste deel tot de originele ophaalbrug,
waar vermoedelijk vroeger de kolen van de mijnen uit de buurt geladen werden,
is nu de jachthaven van Beuvry.
De kerk vanKapel onderweg.Brug over kanaalNew York ?
Festubert.in Beuvry.
Hier liggen aan de ene kant een aantal pleziervaarders en
aan de andere kant vermoedelijk langliggers. We hadden al een tijdje
uitgekeken naar een terrasje of een cafe maar terrasjes zijn onvindbaar en de
cafetjes die er waren waren allemaal dicht. Gelukkig hadden we nog wat
drankvoorraad bij.Hier mag je niet weg
rijden zonder iets te drinken mee te nemen. Vervolgens reden we door de Marais
dAnnequin via Cambrin terug naar Cuinchy. Terug aan boord te 18:00 uur.Gezien het zo warm was hebben we maar
gewacht met eten tot 20:00 uur en daarna, na het nieuws op Tv te hebben gezien,
buiten op het terras gezeten.
Het Bois-Carré Military
Cemetery.In het dorpje Haisnes, veel lavedel met nog meer bijen.
Er zijn er ook enkele bij die gisteren hier gepasseerd
zijn en nu al terug in de andere richting gaan.Het is hier best wel een druk kanaal, het is dan ook de
verbinding van Noord-Frankrijk en België (via de Schelde) met de haven van
Duinkerke. Deze avond maar eens een barbecue gehouden en later nog wat
gezelschapsspelletjes gedaan.
Gezien we hier toch moeten blijven liggen en wachten op
het wisselstuk hebben we de boot nog eens een beurt gegeven.Ze ziet niet zo heel vuil maar de
spinnekoppen doen dit jaar hun uiterste best om grote constructies te maken.
Welke plant is het ?Steenbergen van steenkoolmijnen. St Marys advanced Dressing
Station Cemetery
1915 - 1918
Gezien we hier weer vast liggen hebben we namiddag een
fietstocht gemaakt in de buurt. Het is hier een streek waar vroeger veel
steenkoolmijnen waren.Als je hier
rondkijkt zie je overal grote molshopen liggen, de steenbergen van de mijnen.
Tijdens de fietstocht kwamen we ook verschillende oude spoorwegbeddingen tegen
van de spoorwegen die vermoedelijk de mijnen met het kanaal verbonden.We reden van Cuinchy via Gambrin, Annequin,
Noyelles-les-Vermilles, Vermilles, Hulluch, Haisnes en Auchy-les-Mines terug
naar Cuinchy.
Idem vorige foto.Grote graanvelden rondom.Ninth Avenue Cemetery.
Onderweg passeerden we weer enkele oorlogsbegraafplaatsen,
een redelijk groot en twee kleine welke op geen 100 meter van mekaar lagen. De
dorpjes hebben hier allemaal mooi aangeplante pleintjes, ronde punten en veel
huizen staan er fleurig bij.Een groot
verschil met de dorpen in Belgie in de Borinage die ook vroegere
mijnwerkersdorpen zijn.Na 16 km waren
we terug aan boord. Ondanks dat het zaterdag is zijn er nog veel vrachtschepen
gepasseerd.
Nog verder gezocht op internet maar na een tip van Gerrit
contact opgenomen met Houben in Maasbracht die onmiddellijk het nodige gedaan
hebben om een nieuwe demperplaat te bekomen.Dinsdag zou ze daar af te halen zijn. In de late namiddag nog een rondje
gemaakt in de buurt gezien we nog wat inkopen dienden te doen.
Monument in Givenchy.Ligplaats
boven de sluis.
We reden van Cuinchy binnendoor naar Auchy-les-Mines waar
een grote Carrefour zou zijn. Nadienvia binnenwegen terug naar Givenchy-lès-La Bassée en via de Rue du
Moulin terug naar de sluis.In La
Bassée vonden we op de oude kanaalarm ( hier werd een bocht in het oude kanaal
afgesneden) nog een aanlegsteiger maar aan de eendenpoep erop denken we dat
hier niet dikwijls boten komen liggen. De rit van vandaag was maar 12 km.
Deze morgen te 10:00 uur vertrokken. Toen we de Bras Mort
de Béthune uitvoeren hoorden we een metalig geluid van uit de machineruim. Na
het wegnemen van het gas tot stationair toerental was het geluid verdwenen.
Terug wat gas gegeven en het geluid was weg.Niets aan de hand, niets abnormaals meer gehoord.Te 11:30 uur arriveerden we aan sluis
Cuinchy en daar wachtten we enkele minuten tot een vrachtschip dat net na ons
gearriveerd was binnen was en we konden er ook achteraan.
De brug over het oude kanaal in Bethune.De Jachthaven van Beuvry.
Toen we de sluis wilden uitvaren en ik de schroef terug in werking zette
was het gerammel er terug, nu erger dan daarstraks.We besloten de boot net na de sluis aan de kade te leggen voor
een inspectie. Na het controleluikje voor de demperplaat te hebben geopend
bleek de kunststof tussenstuk dat in de demperplaat zit volledig vernield te
zijn. Dat betekend dat we hier zullen moeten blijven liggen tot het hersteld
is.Namiddag de zaak gedemonteerd en op
internet voor een vervanging gezocht.
Rond 09:30 uur vertrokken om de auto op het halen in
Lambres. Van de steiger over de oude kanaalarm ter hoogte van de oude
stadsomwalling naar de overkant en dan via kleine wegen via Hingette en Hinges
naar het nieuwe kanaal.Vervolgens aan
de overkant langs het jaagpad tot aan de brug van LEpinette.Daar terug overgestoken richting Busnes en
via Guarbecque en Isbergues naar Lambres vaar we naar 29 km arriveerden.Onderweg langs uitgestrekte velden met
erwtjes gepasseerd.
De kerk van .En de watertoren.
Tussen Isbergues en Lambres reden we over een heuveltop waar we weer
uitstekende vergezichten hadden.Met
het mooie weer kon we weer kilometers ver zien.We waen rond 13:00 uur terug aan de boot. Namiddag nog een
langere rit door de stad gemaakt.Het is ook blijkbaar wer een oude stad met een
roemruchte geschiedenis.Er staan weer
veel mooi gerestaureerde oude gebouwen, vooral aan het centrale plein met het
belfort, het eigenaardige stadhuis en rond het plein huizen met opmerkelijke
gevels.Een plein verder werd een nieuw
Justitiepaleis naast de Gendarmerie National en La maison de Prison gebouwd.Verder bezit de stad een groot Aquacomplex
met zwembaden.Nog een wandeling door
het stadspark met de kiosk en terug naar de boot.
Vandaag varen we verder naar Béthune. Goed geslapen
vannacht en nog een fikse regenbui gehad.Rond 10 uur met de fiets vertrokken richting Arques om de auto op het
halen.
Steigertje te Air-sur-la-Lys.Onderweg werd het druk.Een pleintje in Béthune
We vertrokken richting Garlinghem, van daaruit langs het
jaagpad naar de brug van Blaringem, hier de kanaal over en naar Racquinghem en via
Wardrecques en Campagne le Wardrecques naar Arques.Hier staken we via de spoorbrug aan de scheepslift van
Fontinettes het kanaal terug over en zo tderug naar de jachthaven Arques.
Vervolgens met de auto terug naar Aire-sur-la-Lys waar we de auto
parkeerden aan de Intermarche van Lambres op enkele kilometer van
Air-sur-la-Lys en met de fiets terug naar de boot.
De kerk .Het stadhuis Het
belfort in Béthune.
Vervolgens vertrokken we rond 14:00 uur met de boot richting
Béthune.Onderweg kwamen we nog een
paar mooie plaatsjes om aan te leggen tegen maar die waren te kort bij.Vandaag werd het druk, het is te zien dat
het kanaal hier een maand gestremd geweest is. Geen pleziervaart gezien maar
wel een groot aantal vrachtschepen.We
hebben op dit stuk geen sluizen dus moeten we nergens wachten.Af en toe werden we opgelopen door een
vrachtschip maar dat is hier gezien de breedte van het kanaal geen enkel
probleem.Te 16.30 uur voeren we de
dode kanaalarm naar Béthune op.
Eindelijk kunnen we verder.We vertrokken te 09:30 uur en konden dadelijk na een afgaande
schutting met vier vrachtschepen samen met een vrachtschip en de Bontekoe (NL)
door sluis Flandres.Wanneer we hier
uit gingen lagen er al drie vrachtschepen te wachten om afgeschut te
worden.
Een kwartier later arriveerden we aan sluis
Fontinette.Hier stond het sein op rood
en moesten we wachten voor een afgaande schutting met weer drie
vrachtschepen.Wanneer wij binnen waren
moesten we nog even wachten op een derde pleziervaarder en konden beginnen aan
de 13 meter naar boven.
Ingang van Ecluse de Fontinettes.Oude sluis op Lys in Aire sur la
Lys.
Gelukkig zijn hier drijvende bolders geinstalleerd. Na 20
minuten waren we boven en achter deze sluis lagen nog zeker 20 vrachtschepen te
wachten om afgeschut te worden.Het
wordt hier voor de mannen van de sluis een drukke dag maar ze hebben dan ook
een maand geen schip gezien.Van hieruit
ging het over het vroeger genoemde Canal de Neufosseé van de Aa naar de Leie in
Aire sur la Lys.Onderweg kruisten we
vier vrachtschepen en een pleziervaarder.
In het bassis de Quatre Faces kwamen vroeger het Canal de
Neufossée ( verbinding Aa met Lys (Leie), de Lys en het Canal dAire
(verbinding Lys met Deule). Met het verbreden van de kanalen werd een
kortsluiting gemaakt waardoor de schepen dit knelpunt konden omzeilen.
Te Aire sur la Lys gingen we na de kruising met de Leie over stuurboord
naar de halte fluvial van Aire sur la Lys.Het is niet veel soeps hier.Er
ligt hier aan het pontonnetje voor twee boten al een langligger, het is weer
een bootje waar zo te zien al lang niemand heeft naar om gekeken. De VNF moest
hier eigenlijk op reageren, wanneer zulke boten aan de steigers liggen kunnen
die niet gebruikt worden door bezoekers waarvoor de haltes eigenlijk gemaakt
zijn.We kunnenons nog net met de achterste helft van de
boot tegen de steiger leggen en maken dan hier vast.
Vandaag zijn we met de auto naar Nieuwpoort gereden en
gaan we op bezoek bij Koen, Kim, Lenn en Nout. We namen de fiets mee en reden
met zn allen naar Middelkerke waar de bierfeesten gehouden worden dit
weekend.
Zon onder de wolken.
Lenn reed zelf met zijn fiets tot in Lombardzijde.Hij rijdt al goed ondanks dat de fiets
eigenlijk nog iets te groot is. Alleen het vertrekken en stoppen gaat nog wat
moeilijk. Na ondanks het weerbericht toch nog een goede maar winderige dag
vertrokken we te 21:30 uur met de auto terug naar Arques.
Vandaag hebben we niet zon grote tocht met de fiets
gedaan. We reden van de haven over de sluis terug tot aan de spoorbrug en daar
de AA over richting van het station van St Omer.Hiezr namen we de weg naar Clairmarais.We doorkruisten het dorpje dat gekend is voor zijn groententelers
die in de marais met bootjes hun groenten ophalen.Het zijn hier allemaal grachten en sloten tussen de velden.
Uitgestrekte groentenvelden.Dooraderd met grachten.En veel waterpret.
Vroeger was het hier een moerasgebied dat met de komst van
de monniken van de Abbaye de St Bertin (zie in het verslag een week geleden)
werd drooggelegd en nu de groententuin van de regio Nord Pas de Callais is. We
reden ook tot de halte fluvial maar daar geraken wij met onze boot nooit.Het is maar voorzien voor kleine
bootjes.
Het mooi gerestaureerdeIn het Foret de Clairmarais.Groot bos..
Kerkje van Clairmarais.Voormalig V2 lanceerplatform.
Van hieruit reden we door het Foret de
Clairmarais.Een groot bos met in het
centrum het Etang dHarchelles.Het is
een bos dat je kan vergeleiken met het Bosland tussen Eksel, Lommel, en
Overpelt maar dan met loofbomen in plaats van dennenbomen.Het is volgens mij echter niet aangepland.
In het midden van het bos komen acht wegen samen.Hier vindt je ook nog een van de plaatsen waar in 1944 een aantal
V2 raketten ( geassembleerd in het fabriek onder de Coupole) vanop een mobiele
lanceerinstallatie werden gelanceerd richting Londen. Van hieruit ging het via
Renecure terug naar Arques.In
Renescure werd in 2014 een verwerkingsinstallatie voor de afval van de
groentenkwekers en de mest van de melkkoeien opgericht.Het levert nu bio-elekktriciteit aan de
helft van het dorp.Na 18 km waren we
terug aan boord.
Tevens werden lange gangen naar de verschillende
lanceerplatforms aangelegd.Zodoende
was het geheel vrij goed beschermd voor bombcardementen.De treinen voor de aanvoer van materialen
reden volledig in de grote gang aan de ingang zodat ze nooit ergens onbeschermd
moesten halthouden. Het werk werd er gedaan dooropgevorderden en
krijgsgevangenen die onder controle stonden van de duitsers.In het gebouw is een permanente
tentoonstelling over de ontwikkeling van de V1 en V2s van in Peenemunde tot
het afschieten.Op panelen zijn kaarten
te zien met de inslagen van V en V2.s in het Verenigd Koninkrijk en rond
Antwerpen dat eveneens bestookt werd om de haven lam te leggen en te
verhinderen dat de geallieerden de haven zouden gebruiken om te
ontschepen.De streek rond Antwerpen,
de kuststreek van UK met alle havens en Londen zien zwart van de rode en zwarte
stippen (V1 en V2 werden appart weergegeven). Uiteindelijk werdde site tijdens een geallieerd bombardement
getroffen door enkele Tallboys waardoor de ingang werd geblokkeerd. Ook de
aanvoerlijnen werden gebombardeerd zodat de site door de duitsers ontruimd
werd. Geen enkele bom geraakte echter door de koepel ervan. Een erfenis van de
ontwikkeling van de vliegende bommen is de ruimtevaart. Na de bevrijding werden
een groot aantal ingenieurs door zowel de Amerikanen, de Engelsen en de Russen
gevangen genomen en werden zij tewerkgesteld in hun
ruimtevaartontwikkeling.De
ruimtevaartwedloop kon beginnen.Als je
de site zou bezoeken reken dan op zeker 3 uur als je alles wil bekijken en alle
informatie wil lezen.Wij waren te
14:30 uur binnen gegaan en we waren bijna aan het einde van de rondgang toen te
17:45 uur werd opgeroepen dat iedereen wegens de sluiting naar de uitgang
diende te gaan. Op de site is ook een planetarium gevestigd. Als je alles samen wilt bezoeken raad ik aan reeds 's morgens naar ginder te gaan gezien je anders veel tijd tekort komt.
Vandaag hebben we de Coupole bezocht.Het is een site van WOII meer bepaald een
ondergrondse assemblagefabriek van V1 en V2s.Aanvankelijk werden deze tuigen vervaardigd in Peenemunde op de grens
van Duitsland en Polen, maar later werd besloten ze korter bij de kust van
Engeland te gaan produceren.
De ingang waar vroeger deDe koepel - 71mDe stroomgenerator.
treinen inreden. diameter.
De bedoeling was 50 raketten per dag te gaan lanceren !
Tussen begin 1944 en de landing in Normandie werden hier een dikke 5000 V2s
klaargemaakt om nadien afgeschoten te worden van op hierrond liggende vaste en
mobiele lanceerplaatsen.
Tentoonstelling in de gangen.
Het gebouw bestaat uit een vijf meter dikke betonnen
koepel met een diameter van 71 meter die op een heuvel gegoten werd.Na het uitharden van het beton werd de
kalkstenen rots eronder uitgehold en de zijkanten verstevigd met beton zodoende
dat een grote ondergrondse ruimte ontstond waarin de assemblagefabriek
geinstalleerd werd.Onder het
ondergrondse gebouw met centrale lift werden gangen en galerijen voor de opslag
van de materialen en de gedeeltelijk geassembleerde V2s uitgehakt.
Vandaag houden we eens een rustdag, de fiets moet ook eens
kunnen afkoelen hé. Voormiddag de boot nog eens onder handen genomen, het heeft
vanmorgen vroeg geregend en zij is nu toch nat. Ook enkele wasjes gedraaid in
een groot machine aan de Intermarche van Campagne lès Wardreques waar ook weer
zon wasserettecontainer staat.Daarna terug naar de boot voor het middageten.Ik ben dan nadien alleen naar het museum van de scheepslift van
Fontinettes gereden.Het is een klein
museum met drie zaaltjes waarin in de ene zaal door middel van fotos, oude
documenten en geschriften de geschiedenis van de scheepslift uit de doeken
gedaan wordt.
De scheepslift beneden aan de Aa.Werkt volgens dit principe.De kleine turbine.
Vroeger was hier, waar het Canal de Neufossée in de Aa
uitkomt, een sluizentrap met vijf gekoppelde sluizen waarmee het hoogteverschil
van 13.3 meter werd opgevangen.Het
werd door de industrieële revolutie met de opkomst van veel fabrieken hier in
de buurt drukker en drukker en op het laatste moesten de schippers hier soms een
hele week liggen aanschuiven.Daarom
werd beslist naar analogie met een situatie in Alderton (UK) een scheepslift te
laten bouwen. In 1887 was die klaar en werd de sluizentrap alleen nog gebruikt
wanneer de scheepslift voor onderhoud buiten werking was (wat naar het schijnt
ook nogal eens voorkwam door het sleet dat ontstond doordat in het water veel
fijn zand voorkwam.
De scheepslift werktedoor twee grote door water aangedreven pistons onder de bakken die met
een systeem zoals communicerende vaten met mekaar in verbinding stonden.Het geheel werd geregeld met kleppen die met
een groot wiel bediend werden.
De centrale aandrijfas van het werkhuis.Een motorpomp.
Eenmaal in evenwicht werden de kleppen zo gezet dat een
piston verder naar onder kon door het water eronder te laten weglopen terwijl
door middel van een met waterkracht aangedreven pomp water onder de andere
piston werd gepompt zodat bak met boot omhoog kwam.De deuren van de bakken werden door middel van een soort slang
die errond aangebracht was en die werd opgepompt afgedicht.
Nu duurde de doortocht die anders door de sluizen 1.25 tot
1.50 uur duurde herleid tot 10 minuten.In 1967 werd beslist de vijf aaneengekoppelde sluizen te vervangen door
een grote waar meerdere schepen ineens konden geschut worden.Bij ingebruikname van deze sluis werd de
lift stil gelegd. In de jaren 1978 werd de lift van afbraak gered en sedert
1979 is hij te bezoeken.
Vanmiddag maakten we weer een rit van 37 km.We vertrokken van de haven naar sluis
Flandres waar we over de passerelle de Aa overstaken. Iets verderop reden we
over het oude ophaalbrugje over het oude kanaal naar St Omer naar het centrum
van Arques. Van hieruit ging het weer effe steil bergop tot over de autoweg en
dan richting Blendeke.Hier was het
weer overal enkel richting in de straatjes en daarom hebben we er een paar
straatjes te voet gedaan gezien ik anders de wegbeschrijving niet meer kon
volgen. De kerk van Blendeke was van buiten niet om aan te zien, oud, verweerd
en grijs.We wilden er eerst gewoon
voorbij gaan maar gezien de deur open stond gingen we er toch maar binnen.We hebben het ons niet beklaagd.Een schitterend gerestaureerd interieur.
Vollodig uitgevoerd in kalkzandsteen.Er is bijna geen hout in de kerk verwerkt. Letterlijk alles is er in steen,
zelfs de biechtstoelen en de preekstoel.
De binnen mooi gerestaureerde kerk van Blendeke volledig
uitgevoerd in kalkzandsteen.
In vergelijking met de kerken die we tot nu toe
zagen is er bijna geen hout in verwerkt.
Van hieruit ging het verder onder de oude spoorweg door
weer bergop richting Le Bibrou, Baudringhem, Roquetoir, Racquinghem, Blaringem
en Wardrecques. Een groot deel van dit traject loodste ons over een heuvelkam
die de rand vormt van de kalksteenstreek Artois. Onderweg passeerden we een
grote kartonfabriek en de fabriek van Arc International (fabrikant van
huismeubels en huisraad). Wanneer we onderweg twee keer het Canal de Neufossée
(het verlengde van de gekanaliseerde Aa voorbij de sluis van Fontinette) oversteken
zien we dat er hier wel vrachtschepen varen.Uiteindelijk komen we terug in Arques
Toen ik vanmorgen naar de bakker ging heb ik een
fietsenwinkel gevonden in Arques maar er hing een blaadje dat de zaak
definitief gesloten was wegens pensionering. Dan voormiddag naar St Omer voor
een fietsmaker die ik op internet gevonden had.
Recht tegenover het station, we zijn er eergisteren
voorbij gereden maar had hem niet gezien. Met twee nieuwe buitenbanden en een
nieuwe binnenband terug naar de boot maar ter hoogte van het station heb ik aan
een bank maar eerste mijn achterband vervangen.Die was namelijk zo slecht geworden dat ik het niet meer
vertrouwde.Na een kwartiertje terug de
fiets op en naar huis. Daar dan maar eerst de fiets van Annie onderhanden
genomen, de remmen nog een bijgesteld, banden opgepompt en klaar was kees.We kunnen er straks weer tegenaan.
Namiddag rijden we terug naar Watten om de auto op te
halen en korter bij te zetten.We
Reden langs de kamping van het Etang Beausejour naar het
zwanenmeer Etang de Malhove, door een mooie wijk van Malhove, rond het bos op
de heuvel waarin het Etang dHarchelles gelegen is naar Clairmarais
(Klaarmares).Hier passeerden we de
zeer grote hoeve die vroeger tot de abdij van Clairmarais behoorde.
De abdijhoeve van de voormalige Abbay de Clairmarais.
De abdij zelf werd echter volledig vernield
en er bleef maar één stuk muur van de kerk over.
De abdij is buiten een stuk muur van de vroegere abdijkerk
dat eenzaam in een weide is achtergebleven volledig verdwenen.De hoeve staat er nog in al zijn
glorie.Ze is spijtig genoeg binnen niet
te bezichtigen gezien ze heden ten dage privaat terrein is.De buitenkant zegt genoeg over de omvang van
het terrein. We rijden verder langs de zuidzijde van de vallei met uitgestrekte
natte weilanden welke doorkruist worden met grachten en poelen.
Zo ziet de Marais er nu uit.Een kerkwegeltje door de weide.
We passeren nog een grote kapel en een Lourdesgrot en
kunnen pas ter hoogte van Le Coin Perdu de beken die de vallei volgen
oversteken en terugkeren.Wij rijden
voorbij straatjes als Rue Petit Paradis, Rue Grand Paradis, langs
Booneghem, St Momelin en dan over een helling van 4 m naar 71 m over een
afstand van 1.2 km tot boven op de berg waar de windmolen van de ruine van de
Abdij van Watten staat.Van hieruit
ging het steil bergaf tot het centrum van Watten en we arriveerden aan de auto
na 34 km.
Vandaag een fietstocht gemaakt van Arques, Campagne lès
Wardreques, Wardreques, Le Mont dHiver, Ebblinghem, Le Nieppe, Ruisscheure en
terug naar Arques.We hadden na afloop
weer 37 km over kleine wegen door het glooiende landschap. De route liep op
tussen Ebbinghem en Le Nieppe over de heuvelrug waar we weer fantastische
panoramas hadden.In Ebbinghem
bezochten we nog een oorlogskerkhof met een kleine 500 graven waarvan de meeste
van WO 1 en 11 slachtoffers van WO 2.
Zonder woorden.Nog minder woorden.De Twin-towers van Ebblinghem.
De onderhoudsploeg van de oorlogsgraven van het Britse
Gemenebest gaf het kerkhof weer net een beurt.Volgens mij was dit nog niet zo lang geleden ook gebeurd. In deze streek
wordt in tegenstelling met de omgeving van het Canal de Bourgogne en het Canal
du Centre nog veel nieuwe huizen gebouwd.De tuinen zijn hier ook mooi beplant met bloemen en de rotondes staan
ook vol perkplanten. Voor we naar de boot reden moesten we nog wat inkomen doen
dan moesten we niet speciaal terug rijden.Onderweghebben we vastgesgteld
dat de Franse wegen blijkbaar veel sletiger zijn aan de banden van onze
fiets.We zullen achteraan allebei een
nieuwe band moeten leggen.Daar gaan we
morgen dan maar naar op zoek.Het is
hier niet zo simpel om banden voor een stadsfiets te vinden, banden voor MTB
fietsen genoeg en weinig fietshandelaars in de buurt.
Het oude kanaal St Omer.De ruine van Abbay St Bertin.Het station St Omer.
Dit is in 2015 elke zondag vrij toegankelijk. Het is een
bezoek wel waard. In de kelders bevindt zich de collectie oude wapens die ooit
in de buurt opgegraven zijn, een verzameling brokstukken van de tijdens de
Franse revolutie vernielde Abbay St Bertin, enkele mooie vloermozaiken.Op het gelijkvloers in de Hall een
monumentale eiken trap, een groot aantal schilderijen waaronder een pakvlaamse meesters.
Vloermozaïken.Stoel ? Wie weet het ?Een gedeelte van de keramiek.
Het gelijkvloers herbergt ook de muziekkamer, de eetzaal,
de zithoek allemaal met meubels uit die tijd. Nog een verzameling religieuse
artefacten maken het gelijkvloers compleet.Op de eerste verdieping een grote keramiek en porcelein verzameling van
over de gehele wereld. Dit alles zou in en in de buurt van St Omer verzameld en
of terug gevonden zijn waaruit blijkt dat deze stad vroeger een kruispunt van
handelswegen was.
De pijpenverzameling.Een deel van de religieuze verzameling.
Na het bezoek van het museum nog een wandeling in de stad
gemaakt.Het viel ons op dat er veel
volk op het centrale plein was, er was ook kermis enhet leek eerst of er een koers of een stoet zou voorbij komen
gezien er hier en daar nadarafsluitingen stonden. Later bleek dat vandaag de
jaarlijkse garçonnekensrace gehouden werd. Het is een wedstrijd waar iedereen
aan kan deelnemen en waar men een parcours van 3.5 km door de stad moet
afleggen met een volle plateau in de hand.Er zijn er bij die gekleed zijn as echter garçon, anderen zijn ludiek
gekleed. Degene die het parcours in de kortste tijd aflegt en dan nog het
meeste in zijn glazen heeft is gewonnen.
Voormiddag hebben we een klein ritje gemaakt door
Arques.Het is niet heel groot maar er
is toch het een en het ander te zien. Op het grote centrale plein staat het
statige administratief centrum.
Arques.Het stadhuis Arques.Ecluse Fontinette.
Langs het kanaal ligt een groot glas- en kristalfabriek.
Een niet te missen plaats, je kan er ook niet naast kijken als je in de buurt
bent, staat de voormalige scheefslift van Fontinettes waar vroeger de schepen
in een bak moesten varen die dan een tiental meters omhoog gehesen werd en dan
op het hoger gelegen pand van het kanaal verder konden varen.
De oude scheepslift.Restant van een fabriek.De jachthaven van Arques.
De scheepslift is al een groot aantal jaren buiten gebruik
doch in een van de folders van de stad staat dat er plannen zijn om de lift te
renoveren en terug te gaan gebruiken (maar wanneer zal dat zijn is de vraag. De
Samber is ook al van 2006 dicht wegens een stukgevaren pont de canal en dat is
ook nog altijd niet hersteld.
Deze namiddag zijn we nog eens door de stad St Omer
gereden en hebben we het Hotel museum Sandelin bezocht.
Dag 34 â Zaterdag 13-06-2015 â Watten - Arques
We varen vandaag verder naar Arques.Ik had graag aangelegd in St Omer maar dat
is niet meer mogelijk gezien de vaargeul verzand zou zijn en de bruggen en
sluizen niet meer bediend worden. Later zal blijken dat er echter nog enkele
drijvende steigers eenzaam liggen te verkommeren.Een stad als St Omer zou toch voorzien moeten zijn van
aanlegmogelijkheden.
Links de Bras de St Omer, rechts het nieuwe kanaal
We varen op ons gemak gezien het maar 12 km is.Onderweg zien we ondanks dat er nog steeds
veel wind is en het niet te warm is langs het kanaal veel vissers zitten.Te 15:00 uur leggen we aan in de jachthaven
van Arques.We kunnen niet verder
gezien de Ecluse de Flandres en de Ecluse de Fotinette tot 21-06-2015 buiten
werking zijn.We zullen hier dan ook zo
lang moeten blijven liggen.Gezien we
hier ook elektriciteit en water hebben en het nog steeds goed waait en dus ook
gaat drogen doen we hier de was.
Deze morgen wakker geworden met regen, het ziet er grijs
uit.Rond 09.30 uur stopte het met
regenen en begon het op te klaren.Tegen dat we aan onze fietstocht begonnen rond 13:30 scheen de zon weer
vollebak en werd het weer warm.
Oud kanon aan Fort Vesques.Orgel en preekstoel in de kathedraal van St Omair.
De tocht voerde ons vandaag langs langs het Fort de
Vesques, Le Sarts, Loosthouck, Est Mont (jaja weer bergop), Le Pauverstraete,
Sperleke, Houlle, Moulle, Le fremont, Le Rossignol, Le Clé de Champs naar St
Omaars.Na een ritje door de stad met
een bezoek aan de kathedraal begonnen we aan de terugrit. Ondertussen waren er
in het zuiden onweerswolken op komen zetten.Toen we net de stad uit waren begon het spel. Er was niets anders in de
buurt om te schuilen buiten een traktor met een grote wagen waar we in de luwte
het einde van de hoosbui konden afwachten.
Nissen met biechtstoelen.Astronomisch uurwerk in de kerk.
Het viel voor ons nog mee dat de wagen net zo stond dat we
aan de zijkant geen regen hadden. Na tien minuten klaarde het helemaal op en
brak de zon terug door zodat we in een minimum van tijd terug droog waren. Op
het laatste stuk, ter hoogte van St Momelin reden we een weg in die ons terug
naar Watten zou leiden, maar het brugje dat er voorheen gelegen had, wat nog
wel op onze kaart stond, was verdwenen zodat we een heel stuk terug moesten en
dan via de grote weg moesten rijden.Na
aankomst hadden we dan ook 47 (!) km gedaan.