Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    28-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49- Zondag 28-06-2015 – Cuinchy

    Namiddag een fietstocht van 23 km gemaakt die ons van Cuinchy, door Givenchy-lès-La-Bassee en via Les Fontaines, Festubert, L’Epinette, Le Touret, Le Hamel, Le Quesnoy, Le Préolan, Rue de Gorre en Cambrin terug naar Cuinchy.

     

                   

    Cemetery Le Touret.             Ingang.                                  Detail van een van de poorten.

     

    Het begin van de route ging door de Marais de l’Avoué, een gebied met veel visvijvers omzoomd met veel groen. Natuurlijk kwamen we weer veel militaire begraafplaatsen tegen.  Elk dorp heeft er hier wel enkele, zo dik liggen ze hier gezaaid.  Een heel mooie is deze van Le Touret waar een mooi gebouw op staat.  Er is een lange galerij met twee die er haaks op gebouwd zijn.  In de nissen van de gallerij staan de namen van meer dan 13.000 ‘vermiste’ gesneuvelden waarvan niets meer terug gevonden werd na de verschillende veldslagen die hier in 1915 plaats hadden. Vervolgens ging de tocht terug richting kanaal en staken dit over ter hoogte van Le Quesnoy. Ter hoogte van Le Préolan staken we het stukje kanaal van Beuvry over.  Het eerste deel tot de originele ophaalbrug, waar vermoedelijk vroeger de kolen van de mijnen uit de buurt geladen werden, is nu de jachthaven van Beuvry.

     

                              

    De kerk van              Kapel onderweg.  Brug over kanaal      New York ?

    Festubert.                                           in Beuvry.

     

    Hier liggen aan de ene kant een aantal pleziervaarders en aan de andere kant vermoedelijk “langliggers”. We hadden al een tijdje uitgekeken naar een terrasje of een cafe maar terrasjes zijn onvindbaar en de cafetjes die er waren waren allemaal dicht. Gelukkig hadden we nog wat drankvoorraad bij.  Hier mag je niet weg rijden zonder iets te drinken mee te nemen. Vervolgens reden we door de Marais d’Annequin via Cambrin terug naar Cuinchy. Terug aan boord te 18:00 uur.  Gezien het zo warm was hebben we maar gewacht met eten tot 20:00 uur en daarna, na het nieuws op Tv te hebben gezien, buiten op het terras gezeten.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48- Zaterdag 27-06-2015 – Cuinchy / 2





                         


    Het Bois-Carré Military Cemetery.  In het dorpje Haisnes, veel lavedel met nog meer bijen.


    Er zijn er ook enkele bij die gisteren hier gepasseerd zijn en nu al terug in de andere richting gaan.  Het is hier best wel een druk kanaal, het is dan ook de verbinding van Noord-Frankrijk en België (via de Schelde) met de haven van Duinkerke. Deze avond maar eens een barbecue gehouden en later nog wat gezelschapsspelletjes gedaan.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48- Zaterdag 27-06-2015 – Cuinchy / 1

    Gezien we hier toch moeten blijven liggen en wachten op het wisselstuk hebben we de boot nog eens een beurt gegeven.  Ze ziet niet zo heel vuil maar de spinnekoppen doen dit jaar hun uiterste best om grote constructies te maken.

     

                              

    Welke plant is het ?   Steenbergen van steenkoolmijnen.     St Mary’s advanced Dressing

                                                                                          Station Cemetery 1915 - 1918

     

    Gezien we hier weer vast liggen hebben we namiddag een fietstocht gemaakt in de buurt. Het is hier een streek waar vroeger veel steenkoolmijnen waren.  Als je hier rondkijkt zie je overal “grote molshopen” liggen, de steenbergen van de mijnen. Tijdens de fietstocht kwamen we ook verschillende oude spoorwegbeddingen tegen van de spoorwegen die vermoedelijk de mijnen met het kanaal verbonden.  We reden van Cuinchy via Gambrin, Annequin, Noyelles-les-Vermilles, Vermilles, Hulluch, Haisnes en Auchy-les-Mines terug naar Cuinchy. 

     

             

    Idem vorige foto.              Grote graanvelden rondom.     Ninth Avenue Cemetery.

     

    Onderweg passeerden we weer enkele oorlogsbegraafplaatsen, een redelijk groot en twee kleine welke op geen 100 meter van mekaar lagen. De dorpjes hebben hier allemaal mooi aangeplante pleintjes, ronde punten en veel huizen staan er fleurig bij.  Een groot verschil met de dorpen in Belgie in de Borinage die ook vroegere mijnwerkersdorpen zijn.  Na 16 km waren we terug aan boord. Ondanks dat het zaterdag is zijn er nog veel vrachtschepen gepasseerd.

     

                

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47- Vrijdag 26-06-2015 – Cuinchy

    Nog verder gezocht op internet maar na een tip van Gerrit contact opgenomen met Houben in Maasbracht die onmiddellijk het nodige gedaan hebben om een nieuwe demperplaat te bekomen.  Dinsdag zou ze daar af te halen zijn. In de late namiddag nog een rondje gemaakt in de buurt gezien we nog wat inkopen dienden te doen.

     

                  

    Monument in Givenchy.    Ligplaats boven de sluis.

     

    We reden van Cuinchy binnendoor naar Auchy-les-Mines waar een grote Carrefour zou zijn. Nadien  via binnenwegen terug naar Givenchy-lès-La Bassée en via de Rue du Moulin terug naar de sluis.  In La Bassée vonden we op de oude kanaalarm ( hier werd een bocht in het oude kanaal afgesneden) nog een aanlegsteiger maar aan de eendenpoep erop denken we dat hier niet dikwijls boten komen liggen. De rit van vandaag was maar 12 km.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 - Donderdag 25-06-2015 – Béthune - Cuinchy

    Deze morgen te 10:00 uur vertrokken. Toen we de Bras Mort de Béthune uitvoeren hoorden we een metalig geluid van uit de machineruim. Na het wegnemen van het gas tot stationair toerental was het geluid verdwenen. Terug wat gas gegeven en het geluid was weg.  Niets aan de hand, niets abnormaals meer gehoord.  Te 11:30 uur arriveerden we aan sluis Cuinchy en daar wachtten we enkele minuten tot een vrachtschip dat net na ons gearriveerd was binnen was en we konden er ook achteraan.

     

                           

    De brug over het oude kanaal in Bethune.     De Jachthaven van Beuvry.


    Toen we de sluis wilden uitvaren en ik de schroef terug in werking zette was het gerammel er terug, nu erger dan daarstraks.  We besloten de boot net na de sluis aan de kade te leggen voor een inspectie. Na het controleluikje voor de demperplaat te hebben geopend bleek de kunststof tussenstuk dat in de demperplaat zit volledig vernield te zijn. Dat betekend dat we hier zullen moeten blijven liggen tot het hersteld is.  Namiddag de zaak gedemonteerd en op internet voor een vervanging gezocht.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 - Woensdag 24-06-2015 – Béthune

    Rond 09:30 uur vertrokken om de auto op het halen in Lambres. Van de steiger over de oude kanaalarm ter hoogte van de oude stadsomwalling naar de overkant en dan via kleine wegen via Hingette en Hinges naar het nieuwe kanaal.  Vervolgens aan de overkant langs het jaagpad tot aan de brug van L’Epinette.  Daar terug overgestoken richting Busnes en via Guarbecque en Isbergues naar Lambres vaar we naar 29 km arriveerden.  Onderweg langs uitgestrekte velden met erwtjes gepasseerd. 

     

          

    De kerk van .                           En de watertoren.

     

    Tussen Isbergues en Lambres reden we over een heuveltop waar we weer uitstekende vergezichten hadden.  Met het mooie weer kon we weer kilometers ver zien.  We waen rond 13:00 uur terug aan de boot. Namiddag nog een langere rit door de stad gemaakt.  Het is ook blijkbaar wer een oude stad met een roemruchte geschiedenis.  Er staan weer veel mooi gerestaureerde oude gebouwen, vooral aan het centrale plein met het belfort, het eigenaardige stadhuis en rond het plein huizen met opmerkelijke gevels.  Een plein verder werd een nieuw Justitiepaleis naast de Gendarmerie National en La maison de Prison gebouwd.  Verder bezit de stad een groot Aquacomplex met zwembaden.  Nog een wandeling door het stadspark met de kiosk en terug naar de boot.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 - Dinsdag 23-06-2015 – Air sur la Lys - Béthune

    Vandaag varen we verder naar Béthune. Goed geslapen vannacht en nog een fikse regenbui gehad.  Rond 10 uur met de fiets vertrokken richting Arques om de auto op het halen. 

     

         

    Steigertje te Air-sur-la-Lys.      Onderweg werd het druk.          Een pleintje in Béthune

     

    We vertrokken richting Garlinghem, van daaruit langs het jaagpad naar de brug van Blaringem, hier de kanaal over en naar Racquinghem en via Wardrecques en Campagne le Wardrecques naar Arques.  Hier staken we via de spoorbrug aan de scheepslift van Fontinettes het kanaal terug over en zo tderug naar de jachthaven Arques.

    Vervolgens met de auto terug naar Aire-sur-la-Lys waar we de auto parkeerden aan de Intermarche van Lambres op enkele kilometer van Air-sur-la-Lys en met de fiets terug naar de boot.

     

                 

    De kerk….                     Het stadhuis………          Het belfort in Béthune.

     

    Vervolgens vertrokken we rond 14:00 uur met de boot richting Béthune.  Onderweg kwamen we nog een paar mooie plaatsjes om aan te leggen tegen maar die waren te kort bij.  Vandaag werd het druk, het is te zien dat het kanaal hier een maand gestremd geweest is. Geen pleziervaart gezien maar wel een groot aantal vrachtschepen.  We hebben op dit stuk geen sluizen dus moeten we nergens wachten.  Af en toe werden we opgelopen door een vrachtschip maar dat is hier gezien de breedte van het kanaal geen enkel probleem.  Te 16.30 uur voeren we de dode kanaalarm naar Béthune op. 

     

       

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 - Maandag 22-06-2015 – Arques

    Eindelijk kunnen we verder.  We vertrokken te 09:30 uur en konden dadelijk na een afgaande schutting met vier vrachtschepen samen met een vrachtschip en de Bontekoe (NL) door sluis Flandres.  Wanneer we hier uit gingen lagen er al drie vrachtschepen te wachten om afgeschut te worden. 

    Een kwartier later arriveerden we aan sluis Fontinette.  Hier stond het sein op rood en moesten we wachten voor een afgaande schutting met weer drie vrachtschepen.  Wanneer wij binnen waren moesten we nog even wachten op een derde pleziervaarder en konden beginnen aan de 13 meter naar boven. 

     

                              

    Ingang van Ecluse de Fontinettes.         Oude sluis op Lys in Aire sur la Lys.      

     

    Gelukkig zijn hier drijvende bolders geinstalleerd. Na 20 minuten waren we boven en achter deze sluis lagen nog zeker 20 vrachtschepen te wachten om afgeschut te worden.  Het wordt hier voor de mannen van de sluis een drukke dag maar ze hebben dan ook een maand geen schip gezien.  Van hieruit ging het over het vroeger genoemde Canal de Neufosseé van de Aa naar de Leie in Aire sur la Lys.  Onderweg kruisten we vier vrachtschepen en een pleziervaarder. 

     

                              

    In het bassis de Quatre Faces kwamen vroeger het Canal de Neufossée ( verbinding Aa met Lys (Leie), de Lys en het Canal d’Aire (verbinding Lys met Deule). Met het verbreden van de kanalen werd een ‘kortsluiting’ gemaakt waardoor de schepen dit knelpunt konden omzeilen.

     

    Te Aire sur la Lys gingen we na de kruising met de Leie over stuurboord naar de halte fluvial van Aire sur la Lys.  Het is niet veel soeps hier.  Er ligt hier aan het pontonnetje voor twee boten al een langligger, het is weer een bootje waar zo te zien al lang niemand heeft naar om gekeken. De VNF moest hier eigenlijk op reageren, wanneer zulke boten aan de steigers liggen kunnen die niet gebruikt worden door bezoekers waarvoor de haltes eigenlijk gemaakt zijn.  We kunnen  ons nog net met de achterste helft van de boot tegen de steiger leggen en maken dan hier vast.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 - Zondag 21-06-2015 – Arques

    Vandaag zijn we met de auto naar Nieuwpoort gereden en gaan we op bezoek bij Koen, Kim, Lenn en Nout. We namen de fiets mee en reden met z’n allen naar Middelkerke waar de bierfeesten gehouden worden dit weekend. 

     

    Zon onder de wolken.

     

    Lenn reed zelf met zijn fiets tot in Lombardzijde.  Hij rijdt al goed ondanks dat de fiets eigenlijk nog iets te groot is. Alleen het vertrekken en stoppen gaat nog wat moeilijk. Na ondanks het weerbericht toch nog een goede maar winderige dag vertrokken we te 21:30 uur met de auto terug naar Arques.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    20-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 - Zaterdag 20-06-2015 – Arques

    Vandaag hebben we niet zon grote tocht met de fiets gedaan. We reden van de haven over de sluis terug tot aan de spoorbrug en daar de AA over richting van het station van St Omer.  Hiezr namen we de weg naar Clairmarais.  We doorkruisten het dorpje dat gekend is voor zijn groententelers die in de marais met bootjes hun groenten ophalen.  Het zijn hier allemaal grachten en sloten tussen de velden. 

     

                                  

    Uitgestrekte groentenvelden.      Dooraderd met grachten.             En veel waterpret.

    Vroeger was het hier een moerasgebied dat met de komst van de monniken van de Abbaye de St Bertin (zie in het verslag een week geleden) werd drooggelegd en nu de groententuin van de regio Nord Pas de Callais is. We reden ook tot de halte fluvial maar daar geraken wij met onze boot nooit.  Het is maar voorzien voor kleine bootjes. 

     

                                           

    Het mooi gerestaureerde    In het Foret de Clairmarais.              Groot bos..

    Kerkje van Clairmarais.       Voormalig V2 lanceerplatform.


    Van hieruit reden we door het Foret de Clairmarais.  Een groot bos met in het centrum het Etang d’Harchelles.  Het is een bos dat je kan vergeleiken met het ‘Bosland’ tussen Eksel, Lommel, en Overpelt maar dan met loofbomen in plaats van dennenbomen.  Het is volgens mij echter niet aangepland. In het midden van het bos komen acht wegen samen.  Hier vindt je ook nog een van de plaatsen waar in 1944 een aantal V2 raketten ( geassembleerd in het fabriek onder de Coupole) vanop een mobiele lanceerinstallatie werden gelanceerd richting Londen. Van hieruit ging het via Renecure terug naar Arques.  In Renescure werd in 2014 een verwerkingsinstallatie voor de afval van de groentenkwekers en de mest van de melkkoeien opgericht.  Het levert nu bio-elekktriciteit aan de helft van het dorp.  Na 18 km waren we terug aan boord.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40– Vrijdag 19-06-2015 – Arques / 2

    Tevens werden lange gangen naar de verschillende lanceerplatforms aangelegd.  Zodoende was het geheel vrij goed beschermd voor bombcardementen.  De treinen voor de aanvoer van materialen reden volledig in de grote gang aan de ingang zodat ze nooit ergens onbeschermd moesten halthouden. Het werk werd er gedaan dooropgevorderden en krijgsgevangenen die onder controle stonden van de duitsers.  In het gebouw is een permanente tentoonstelling over de ontwikkeling van de V1 en V2’s van in Peenemunde tot het afschieten.  Op panelen zijn kaarten te zien met de inslagen van V en V2.s in het Verenigd Koninkrijk en rond Antwerpen dat eveneens bestookt werd om de haven lam te leggen en te verhinderen dat de geallieerden de haven zouden gebruiken om te ontschepen.  De streek rond Antwerpen, de kuststreek van UK met alle havens en Londen zien zwart van de rode en zwarte stippen (V1 en V2 werden appart weergegeven). Uiteindelijk werd  de site tijdens een geallieerd bombardement getroffen door enkele Tallboy’s waardoor de ingang werd geblokkeerd. Ook de aanvoerlijnen werden gebombardeerd zodat de site door de duitsers ontruimd werd. Geen enkele bom geraakte echter door de koepel ervan. Een erfenis van de ontwikkeling van de vliegende bommen is de ruimtevaart. Na de bevrijding werden een groot aantal ingenieurs door zowel de Amerikanen, de Engelsen en de Russen ‘gevangen’ genomen en werden zij ‘tewerkgesteld’ in hun ruimtevaartontwikkeling.   De ruimtevaartwedloop kon beginnen.  Als je de site zou bezoeken reken dan op zeker 3 uur als je alles wil bekijken en alle informatie wil lezen.  Wij waren te 14:30 uur binnen gegaan en we waren bijna aan het einde van de rondgang toen te 17:45 uur werd opgeroepen dat iedereen wegens de sluiting naar de uitgang diende te gaan. Op de site is ook een planetarium gevestigd.  Als je alles samen wilt bezoeken raad ik aan reeds 's morgens naar ginder te gaan gezien je anders veel tijd tekort komt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40– Vrijdag 19-06-2015 – Arques

    Vandaag hebben we de “Coupole” bezocht.  Het is een site van WOII meer bepaald een ondergrondse assemblagefabriek van V1 en V2’s.  Aanvankelijk werden deze tuigen vervaardigd in Peenemunde op de grens van Duitsland en Polen, maar later werd besloten ze korter bij de kust van Engeland te gaan produceren. 

     

                                   

    De ingang waar vroeger de            De koepel - 71m               De stroomgenerator.

    treinen inreden.                            diameter.

     

    De bedoeling was 50 raketten per dag te gaan lanceren ! Tussen begin 1944 en de landing in Normandie werden hier een dikke 5000 V2’s klaargemaakt om nadien afgeschoten te worden van op hierrond liggende vaste en mobiele lanceerplaatsen.

     

                           

    Tentoonstelling in de gangen.                        

     

    Het gebouw bestaat uit een vijf meter dikke betonnen koepel met een diameter van 71 meter die op een heuvel gegoten werd.  Na het uitharden van het beton werd de kalkstenen rots eronder uitgehold en de zijkanten verstevigd met beton zodoende dat een grote ondergrondse ruimte ontstond waarin de assemblagefabriek geinstalleerd werd.  Onder het ondergrondse gebouw met centrale lift werden gangen en galerijen voor de opslag van de materialen en de gedeeltelijk geassembleerde V2’s uitgehakt. 

     

                         

    Een V2.                                De motor ervan.                       Een Tallboy.

                                                                                                                                                                                                                                                                     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39– Donderdag 18-06-2015 – Arques

    Vandaag houden we eens een rustdag, de fiets moet ook eens kunnen afkoelen hé. Voormiddag de boot nog eens onder handen genomen, het heeft vanmorgen vroeg geregend en zij is nu toch nat. Ook enkele wasjes gedraaid in een groot machine aan de Intermarche van Campagne lès Wardreques waar ook weer zo’n ‘wasserettecontainer’ staat.  Daarna terug naar de boot voor het middageten.  Ik ben dan nadien alleen naar het museum van de scheepslift van Fontinettes gereden.  Het is een klein museum met drie zaaltjes waarin in de ene zaal door middel van foto’s, oude documenten en geschriften de geschiedenis van de scheepslift uit de doeken gedaan wordt.

     

                           

    De scheepslift beneden aan de Aa.   Werkt volgens dit principe.            De kleine turbine.

     

    Vroeger was hier, waar het Canal de Neufossée in de Aa uitkomt, een sluizentrap met vijf gekoppelde sluizen waarmee het hoogteverschil van 13.3 meter werd opgevangen.  Het werd door de industrieële revolutie met de opkomst van veel fabrieken hier in de buurt drukker en drukker en op het laatste moesten de schippers hier soms een hele week liggen aanschuiven.  Daarom werd beslist naar analogie met een situatie in Alderton (UK) een scheepslift te laten bouwen. In 1887 was die klaar en werd de sluizentrap alleen nog gebruikt wanneer de scheepslift voor onderhoud buiten werking was (wat naar het schijnt ook nogal eens voorkwam door het sleet dat ontstond doordat in het water veel fijn zand voorkwam. 

    De scheepslift werkte  door twee grote door water aangedreven pistons onder de bakken die met een systeem zoals ‘communicerende vaten’ met mekaar in verbinding stonden.  Het geheel werd geregeld met kleppen die met een groot wiel bediend werden.

     

     

                           

    De centrale aandrijfas van het werkhuis.    Een motorpomp.

     

    Eenmaal in evenwicht werden de kleppen zo gezet dat een piston verder naar onder kon door het water eronder te laten weglopen terwijl door middel van een met waterkracht aangedreven pomp water onder de andere piston werd gepompt zodat bak met boot omhoog kwam.  De deuren van de bakken werden door middel van een soort slang die errond aangebracht was en die werd opgepompt afgedicht. 

    Nu duurde de doortocht die anders door de sluizen 1.25 tot 1.50 uur duurde herleid tot 10 minuten.  In 1967 werd beslist de vijf aaneengekoppelde sluizen te vervangen door een grote waar meerdere schepen ineens konden geschut worden.  Bij ingebruikname van deze sluis werd de lift stil gelegd. In de jaren 1978 werd de lift van afbraak gered en sedert 1979 is hij te bezoeken.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38– Woensdag 17-06-2015 – Arques

    Vanmiddag maakten we weer een rit van 37 km.  We vertrokken van de haven naar sluis Flandres waar we over de passerelle de Aa overstaken. Iets verderop reden we over het oude ophaalbrugje over het oude kanaal naar St Omer naar het centrum van Arques. Van hieruit ging het weer effe steil bergop tot over de autoweg en dan richting Blendeke.  Hier was het weer overal enkel richting in de straatjes en daarom hebben we er een paar straatjes te voet gedaan gezien ik anders de wegbeschrijving niet meer kon volgen. De kerk van Blendeke was van buiten niet om aan te zien, oud, verweerd en grijs.  We wilden er eerst gewoon voorbij gaan maar gezien de deur open stond gingen we er toch maar binnen.  We hebben het ons niet beklaagd.  Een schitterend gerestaureerd interieur. Vollodig uitgevoerd in kalkzandsteen.  Er is bijna geen hout in de kerk verwerkt. Letterlijk alles is er in steen, zelfs de biechtstoelen en de preekstoel.

     

                       

    De binnen mooi gerestaureerde kerk van Blendeke volledig uitgevoerd in kalkzandsteen.

    In vergelijking met de kerken die we tot nu toe zagen is er bijna geen hout in verwerkt.

     

    Van hieruit ging het verder onder de oude spoorweg door weer bergop richting Le Bibrou, Baudringhem, Roquetoir, Racquinghem, Blaringem en Wardrecques. Een groot deel van dit traject loodste ons over een heuvelkam die de rand vormt van de kalksteenstreek Artois. Onderweg passeerden we een grote kartonfabriek en de fabriek van Arc International (fabrikant van huismeubels en huisraad). Wanneer we onderweg twee keer het Canal de Neufossée (het verlengde van de gekanaliseerde Aa voorbij de sluis van Fontinette) oversteken zien we dat er hier wel vrachtschepen varen.   Uiteindelijk komen we terug in Arques

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37– Dinsdag 16-06-2015 – Arques

    Toen ik vanmorgen naar de bakker ging heb ik een fietsenwinkel gevonden in Arques maar er hing een blaadje dat de zaak definitief gesloten was wegens pensionering. Dan voormiddag naar St Omer voor een fietsmaker die ik op internet gevonden had.

    Recht tegenover het station, we zijn er eergisteren voorbij gereden maar had hem niet gezien. Met twee nieuwe buitenbanden en een nieuwe binnenband terug naar de boot maar ter hoogte van het station heb ik aan een bank maar eerste mijn achterband vervangen.   Die was namelijk zo slecht geworden dat ik het niet meer vertrouwde.  Na een kwartiertje terug de fiets op en naar ‘huis’. Daar dan maar eerst de fiets van Annie onderhanden genomen, de remmen nog een bijgesteld, banden opgepompt en klaar was kees.  We kunnen er straks weer tegenaan.

    Namiddag rijden we terug naar Watten om de auto op te halen en korter bij te zetten.  We

    Reden langs de kamping van het Etang Beausejour naar het zwanenmeer Etang de Malhove, door een mooie wijk van Malhove, rond het bos op de heuvel waarin het Etang d’Harchelles gelegen is naar Clairmarais (Klaarmares).  Hier passeerden we de zeer grote hoeve die vroeger tot de abdij van Clairmarais behoorde.

     

                 

    De abdijhoeve van de voormalige Abbay de Clairmarais. 


    De abdij zelf werd echter volledig vernield en er bleef maar één stuk muur van de kerk over.

    De abdij is buiten een stuk muur van de vroegere abdijkerk dat eenzaam in een weide is achtergebleven volledig verdwenen.  De hoeve staat er nog in al zijn glorie.  Ze is spijtig genoeg binnen niet te bezichtigen gezien ze heden ten dage privaat terrein is.  De buitenkant zegt genoeg over de omvang van het terrein. We rijden verder langs de zuidzijde van de vallei met uitgestrekte natte weilanden welke doorkruist worden met grachten en poelen.

     

       

    Zo ziet de Marais er nu uit.          Een kerkwegeltje door de weide.

     

    We passeren nog een grote kapel en een Lourdesgrot en kunnen pas ter hoogte van Le Coin Perdu de beken die de vallei volgen oversteken en terugkeren.  Wij rijden voorbij straatjes als ‘Rue Petit Paradis’, ‘Rue Grand Paradis’, langs Booneghem, St Momelin en dan over een helling van 4 m naar 71 m over een afstand van 1.2 km tot boven op de berg waar de windmolen van de ruine van de Abdij van Watten staat.  Van hieruit ging het steil bergaf tot het centrum van Watten en we arriveerden aan de auto na 34 km.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36– Maandag 15-06-2015 – Arques

    Vandaag een fietstocht gemaakt van Arques, Campagne lès Wardreques, Wardreques, Le Mont d’Hiver, Ebblinghem, Le Nieppe, Ruisscheure en terug naar Arques.  We hadden na afloop weer 37 km over kleine wegen door het glooiende landschap. De route liep op tussen Ebbinghem en Le Nieppe over de heuvelrug waar we weer fantastische panorama’s hadden.  In Ebbinghem bezochten we nog een oorlogskerkhof met een kleine 500 graven waarvan de meeste van WO 1 en 11 slachtoffers van WO 2. 

     

          

    Zonder woorden.            Nog minder woorden.      De Twin-towers van Ebblinghem.

     

    De onderhoudsploeg van de oorlogsgraven van het Britse Gemenebest gaf het kerkhof weer net een beurt.  Volgens mij was dit nog niet zo lang geleden ook gebeurd. In deze streek wordt in tegenstelling met de omgeving van het Canal de Bourgogne en het Canal du Centre nog veel nieuwe huizen gebouwd.  De tuinen zijn hier ook mooi beplant met bloemen en de rotondes staan ook vol perkplanten. Voor we naar de boot reden moesten we nog wat inkomen doen dan moesten we niet speciaal terug rijden.  Onderweg  hebben we vastgesgteld dat de Franse wegen blijkbaar veel sletiger zijn aan de banden van onze fiets.  We zullen achteraan allebei een nieuwe band moeten leggen.  Daar gaan we morgen dan maar naar op zoek.  Het is hier niet zo simpel om banden voor een stadsfiets te vinden, banden voor MTB fietsen genoeg en weinig fietshandelaars in de buurt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35– Zondag 14-06-2015 – Arques /2

                               

    Het oude kanaal St Omer.        De ruine van Abbay St Bertin.    Het station St Omer.

     

    Dit is in 2015 elke zondag vrij toegankelijk. Het is een bezoek wel waard. In de kelders bevindt zich de collectie oude wapens die ooit in de buurt opgegraven zijn, een verzameling brokstukken van de tijdens de Franse revolutie vernielde Abbay St Bertin, enkele mooie vloermozaiken.  Op het gelijkvloers in de Hall een monumentale eiken trap, een groot aantal schilderijen waaronder een ‘pak’  vlaamse meesters. 

     

                               

    Vloermozaïken.                        Stoel ? Wie weet het ?             Een gedeelte van de keramiek.

     

    Het gelijkvloers herbergt ook de muziekkamer, de eetzaal, de zithoek allemaal met meubels uit die tijd. Nog een verzameling religieuse artefacten maken het gelijkvloers compleet.  Op de eerste verdieping een grote keramiek en porcelein verzameling van over de gehele wereld. Dit alles zou in en in de buurt van St Omer verzameld en of terug gevonden zijn waaruit blijkt dat deze stad vroeger een kruispunt van handelswegen was.

     

                 

    De pijpenverzameling.            Een deel van de religieuze verzameling.

     

    Na het bezoek van het museum nog een wandeling in de stad gemaakt.  Het viel ons op dat er veel volk op het centrale plein was, er was ook kermis en  het leek eerst of er een koers of een stoet zou voorbij komen gezien er hier en daar nadarafsluitingen stonden. Later bleek dat vandaag de jaarlijkse ‘garçonnekensrace’ gehouden werd. Het is een wedstrijd waar iedereen aan kan deelnemen en waar men een parcours van 3.5 km door de stad moet afleggen met een volle plateau in de hand.  Er zijn er bij die gekleed zijn as echter garçon, anderen zijn ludiek gekleed. Degene die het parcours in de kortste tijd aflegt en dan nog het meeste in zijn glazen heeft is gewonnen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35– Zondag 14-06-2015 – Arques / 1

    Voormiddag hebben we een klein ritje gemaakt door Arques.  Het is niet heel groot maar er is toch het een en het ander te zien. Op het grote centrale plein staat het statige administratief centrum. 

     

                        

    Arques.                                      Het stadhuis Arques.                   Ecluse Fontinette.

     

    Langs het kanaal ligt een groot glas- en kristalfabriek. Een niet te missen plaats, je kan er ook niet naast kijken als je in de buurt bent, staat de voormalige scheefslift van Fontinettes waar vroeger de schepen in een bak moesten varen die dan een tiental meters omhoog gehesen werd en dan op het hoger gelegen pand van het kanaal verder konden varen. 

     

                              

    De oude scheepslift.               Restant van een fabriek.               De jachthaven van Arques.

     

    De scheepslift is al een groot aantal jaren buiten gebruik doch in een van de folders van de stad staat dat er plannen zijn om de lift te renoveren en terug te gaan gebruiken (maar wanneer zal dat zijn is de vraag. De Samber is ook al van 2006 dicht wegens een stukgevaren pont de canal en dat is ook nog altijd niet hersteld.

    Deze namiddag zijn we nog eens door de stad St Omer gereden en hebben we het ‘Hotel museum Sandelin’ bezocht.

     

        

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 – Zaterdag 13-06-2015 – Watten - Arques

    We varen vandaag verder naar Arques.  Ik had graag aangelegd in St Omer maar dat is niet meer mogelijk gezien de vaargeul verzand zou zijn en de bruggen en sluizen niet meer bediend worden. Later zal blijken dat er echter nog enkele drijvende steigers eenzaam liggen te verkommeren.  Een stad als St Omer zou toch voorzien moeten zijn van aanlegmogelijkheden. 

     


    Links de Bras de St Omer, rechts het ‘nieuwe’ kanaal 

     

    We varen op ons gemak gezien het maar 12 km is.  Onderweg zien we ondanks dat er nog steeds veel wind is en het niet te warm is langs het kanaal veel vissers zitten.  Te 15:00 uur leggen we aan in de jachthaven van Arques.  We kunnen niet verder gezien de Ecluse de Flandres en de Ecluse de Fotinette tot 21-06-2015 buiten werking zijn.  We zullen hier dan ook zo lang moeten blijven liggen.  Gezien we hier ook elektriciteit en water hebben en het nog steeds goed waait en dus ook gaat drogen doen we hier de was.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 – Vrijdag 12-06-2015 – Watten

    Deze morgen wakker geworden met regen, het ziet er grijs uit.  Rond 09.30 uur stopte het met regenen en begon het op te klaren.  Tegen dat we aan onze fietstocht begonnen rond 13:30 scheen de zon weer vollebak en werd het weer warm.

     

        

    Oud kanon aan Fort Vesques.              Orgel en preekstoel in de kathedraal van St Omair.

     

    De tocht voerde ons vandaag langs langs het Fort de Vesques, Le Sarts, Loosthouck, Est Mont (jaja weer bergop), Le Pauverstraete, Sperleke, Houlle, Moulle, Le fremont, Le Rossignol, Le Clé de Champs naar St Omaars.  Na een ritje door de stad met een bezoek aan de kathedraal begonnen we aan de terugrit. Ondertussen waren er in het zuiden onweerswolken op komen zetten.  Toen we net de stad uit waren begon het spel. Er was niets anders in de buurt om te schuilen buiten een traktor met een grote wagen waar we in de luwte het einde van de hoosbui konden afwachten. 

     

       

    Nissen met biechtstoelen.          Astronomisch uurwerk in de kerk.

     

    Het viel voor ons nog mee dat de wagen net zo stond dat we aan de zijkant geen regen hadden. Na tien minuten klaarde het helemaal op en brak de zon terug door zodat we in een minimum van tijd terug droog waren. Op het laatste stuk, ter hoogte van St Momelin reden we een weg in die ons terug naar Watten zou leiden, maar het brugje dat er voorheen gelegen had, wat nog wel op onze kaart stond, was verdwenen zodat we een heel stuk terug moesten en dan via de grote weg moesten rijden.  Na aankomst hadden we dan ook 47 (!) km gedaan.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs