Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
12-06-2015
Dag 33 â Vrijdag 12-06-2015 â Watten
Deze morgen wakker geworden met regen, het ziet er grijs
uit.Rond 09.30 uur stopte het met
regenen en begon het op te klaren.Tegen dat we aan onze fietstocht begonnen rond 13:30 scheen de zon weer
vollebak en werd het weer warm.
Oud kanon aan Fort Vesques.Orgel en preekstoel in de kathedraal van St Omair.
De tocht voerde ons vandaag langs langs het Fort de
Vesques, Le Sarts, Loosthouck, Est Mont (jaja weer bergop), Le Pauverstraete,
Sperleke, Houlle, Moulle, Le fremont, Le Rossignol, Le Clé de Champs naar St
Omaars.Na een ritje door de stad met
een bezoek aan de kathedraal begonnen we aan de terugrit. Ondertussen waren er
in het zuiden onweerswolken op komen zetten.Toen we net de stad uit waren begon het spel. Er was niets anders in de
buurt om te schuilen buiten een traktor met een grote wagen waar we in de luwte
het einde van de hoosbui konden afwachten.
Nissen met biechtstoelen.Astronomisch uurwerk in de kerk.
Het viel voor ons nog mee dat de wagen net zo stond dat we
aan de zijkant geen regen hadden. Na tien minuten klaarde het helemaal op en
brak de zon terug door zodat we in een minimum van tijd terug droog waren. Op
het laatste stuk, ter hoogte van St Momelin reden we een weg in die ons terug
naar Watten zou leiden, maar het brugje dat er voorheen gelegen had, wat nog
wel op onze kaart stond, was verdwenen zodat we een heel stuk terug moesten en
dan via de grote weg moesten rijden.Na
aankomst hadden we dan ook 47 (!) km gedaan.
Vandaag hebben we maar een klein ritje van 13 km gedaan om
de auto op te halen in Bourbourg.
Steigertje in Watten.Au bords de
lAa.
We reden van Watten langs de Aa tot aan de Pont de la
Bistade en daarna langs St Pietersbrouk, Le Vert Sifflet, over een mooie
kronkelende landbouwweg genaamd Le Chemin Vert langs Quaedhove tot in Bourbourg
aan de parking waar we de auto een paar dagen geleden geplaatst hadden.Het was vandaag weer heet maar een stond een
verkoelend briesje wat de zaak draaglijk maakte.We laten de auto straks op de parking naast de Gendarmerie van
Watten staan voor een paar dagen.We
moeten onze tijd nog tot 21-06 in de buurt vol maken gezien de twee
eerstvolgende sluizen na St Omer wegens onderhoudswerkenniet werken.We zullen het dus maar kalm aan doen.Ze geven voor morgen weer een heet dagske met in de avond kans op
een gratis licht en klankspel ! Nu (21:50 uur) is het lekker op ons terras,
buiten het fluiten van enkele vogels horen we niet veel meer dan het op afstand
langsrazen van de TGV op de hogesnelheidslijn die langs Watten loopt.
Dag 31 â Woensdag 10-06-2015 â Bourbourg - Watten
Deze morgen vertrokken we met drie (!) boten gelijk
richting Watten.Het is vermoedelijk
lang geleden dat ze hier nog eens zo een konvooi gehad hebben.We hadden de brugopening gevraagd tegen 09:00
uur maar het was natuurlijk 09:15 uur tegen dat we door de brug waren.Vervolgens ging het naar brug twee op enkele
honderden meters verder achter een bocht maar daar duurde het ook nog tot 09:30
uur eer we daar door waren. Vervolgens naar de sluis aan de Aa.We arriveerden er te 10:00 uur maar
natuurlijk moesten alle deuren nog opengedraaid worden (hier boven en onder de
sluis dubbele sluisdeuren) en was het 11:00 uur eer we hier buiten waren.
De derde boot moest wachten op de volgende schutting gezien
die er niet meer bij kon.Verder hadden
we op de Aa nog twee ophaalbruggen waar we voor de eerste natuurlijk weer een
kwartier mochten dobberen tot de derde boot ter plaatse was.De boot was bij ons voordat de bruggeman met
zijn auto er was.
Canal de Bourbourg in Bourbourg.Ruine Abdij Watten.De
Molen van de Abdij.
Uiteindelijk voeren we dan te 11:30 uur met zn drieen
door de tweede brug en zo verder naar Watten.Onderwer passeerden we nog de aansluiting met het Canal de Calais en de
aansluiting met het groten Canal de Bourbourg.Te 12:20 uur legden we aan aan de steiger van Watten op de rechteroever.
Aan de bron van de Ijzer.Dat was nog eens een afdalingske !
Namiddag hebben we een fiettocht van 33 km genaamd Les
rives de lYser nr 4 gemaakt.We
vertrokken van Watten richting Wulverdinghe langs de D26 die ons van in het
centrum van Watten steil omhoog in de richting van de ruine van de Abbay de
Watten en de mooi gerestaureerde windmolen die op de heuveltop staat voerde.Eenmaal boven ging het in sneltreinvaart, de
TGV-lijn Calais-Lille loopt hier ook langs, bergaf naar Wulverdinghe voerde.
Van hieruit ging het langs Lederzele, onder die TGV-lijn door, en dan naar
Volckerinckhove en daarna naar Broxeele waar we terug onder de TGV-lijn door
gingen richting Buysscheure.Langs deze
weg, de Rue de peupeliers ligt de bron van de Ijzer.Van Buysscheure ging het via Bonneghem, Nieurlet en Saint-Momelin
terug naar de Aa en verder terug naar Watten.Drie kilometer voor de streep reed Annie plat zodat we er eentje moesten
plakken.Uiteindelijk waren we
rond18:30 terug aan boord. Het was een
mooie rit, er was een probleem, boven op de heuveltoppen stond nog altijd die
venijnige wind van de laatste weken.
We blijven nog een dag langer liggen gezien de sluis
voorbij St Omer nog tot 21-06-2015 gesperd is. Voormiddag soep gemaakt en nog
een wasje gedraaid. Namiddag hebben we weer een fietstochtje van 32 km gedaan.
De Remparts van Gravelines.De Marie.De ingang van het Arsenaal.
We vertrokken vanuit Bourbourg via St Georges richting
Gravelines. Gravelines is ook weer een oude versterkste stad waar Vauban zijn
ding nog eens heeft kunnen doen.De
versterkingen zijn goed bewaard gebleven wat nu een toeristische troef is voor
deze stad. Tevens ligt tussen de stad en de zee een groene zone met veel
wandelpaden, fietspaden en waterpartijen.
Het Arsenaal.De Cetirne (Watervoorraad).De voormalige kazerne.
Het strand ten noorden van de monding van de Aa is
ongeveer een km breed.Momenteel is er
weer zeer veel wind (6à 7 Baufort )
waardoor er een ware zandstorm over het strand raast.Er is dan ook geen kat te zien.
Het eindeloze strand.De vuurtoren.De havengeul.
Alleen op de banken die in de luwte staan zitten enkele
zo
Voormiddag de administratie bijgewerkt.Namiddag met de fiets vertrokken richting
Bergues om de auto op te halen.We
vertrokken langs de D3 langs het Canal de Bourbourg tot in Coppenaxfort waar we
het grote kanaal Duinkerken-Watten oversteken.Van hieruit rijden we over kleine wegen van Brouckercke, Spycker,
Armboutscappel, Grand Millebrugge, Petit Millebrugge richting Bergues.
Het oude Canal de Bourbourg.Vlasveld.De rede voor
Calais.
Het laatste stuk gaat over de Quai de la Colme tot net
voor de stad. Het is vandaag we er zeer winderig en soms komen we maar moeizaam
voorruit. We hadden weer 25 km op de teller. Na de fietsrit een bezoek gebracht
aan de Cora in Duinkerken en zo terug naar Bourbourg.SAvonds zijn we nog met de auto naar Calais gereden en hebben we
nog een strandwandeling gemaakt.
Straf windje.Op de pier.Met MyFerryLink naar Dover.
De ferrys die Calais aandoen komen hier met de regelmaat
van een klok aan en vertrekken een half uur later terug naar Dover.We zien twee maatschappijen namelijk
MyFerryLink en P&O. Wanneer we aan het strand arriveerden vertrok er juist
een grote bulkcarrier terwijl er een ferry van P&O arriveerde.Er was weinig volk op het strand en maar
enkele surfers die toch wel last hadden om recht te blijven in die wind.
Dag 28 â Zondag 07-06-2015 â Bergues - Boubourg
Na het afleveren van de sleutel van de elektriciteitskast
vertrokken we te 10:30 uur terug richting Duinkerke.Op het einde van het het Canal de Bergues gingen we dus over
bakboord het Canal de Bourbourg op.Sluis Jeux de Mail was dicht maar de deur werd onmiddellijk opengedaan
wanneer we hadden opgeroepen en we konden zo binnen. Hier werd het vignet en
alle gegevens gecontroleerd.
Die varen hier ook.Aan de
horizon de portaalkranen van de nieuwe haven
van Duinkerke.
Na vijf minuten waren we ongeveer 1.5 meter omhoog gegaan
en konden we buiten.Dit kanaal is weer
een stuk breder dan we de laatste week gevaren hebben en het water terug wat
properder.Na enkele kilometers
arriveren we aan de Derivation naar de nieuwe haven van Duinkerke.Hier gaan we linksaf en na weer enkele
kilometers gaan we rechtsaf het oude Canal de Bourbourg op.In het begin van dit kanaaltje liggen enkele
schepen maar eenmaal hier voorbij zijn we weer alleen.Hier is het kanaal nog smaller dan ons
kanaal naar Beverlo.Net voor het
stadje Bourbourg komen we aan de eerste sluis. Terwijl we liggen te wachten, de
sluis is nog handbediend, zien wetijdens het maneuvreren weer zwarte smos komen bovendrijven.Het is hier dus echt niet diep en ik hoop
dat we weer geen last met de filter krijgen.
Het Canal de Bourbourg.Rechts het oude Canal de Bourbourg.
Wanneer de sluis opengedaan wordt zien we in de sluis ook nogal wat
rommel drijven.De sluis wordt
blijkbaar dan ook niet veel bediend.Ik
herrinner me nog van vijf jaar terug toen we hier ook passeerden dat wij in die
maand (27-05-2011) de éérste boot waren die hier passeerde !. Het is dus goed
mogelijk dat hier al veertien dagen niets gepasseerd is.Net na de sluis legden we te 13:50 uur vast
aan de steiger van het VNF.Na middag
gingen we naar de grote brocante markt en te 17:00 uur waren we terug aan
boord.
Voormiddag nog wat huishoudelijke werken uitgevoerd en
te 14:00 uur de sleutel voor de elektriciteitskast opgehaald.Nadien vertrokken voor onze dagelijkse
fietstocht.We redenvan Bergues via kleine wegen langs de dorpen
Steene, Krochte, Bissezele, Zegerskappel, Ekelsbeke, Soks en Hooimille terug
naar Sint Winoksbergen, Bergues heet dat nu dus.
Het kasteel van Ekelberg met de kasteeltuin, jammer genoeg
niet te bezichtigen.
Het ging langs soms smalle straatjes door het licht
glooiende landschap welk doorsneden wordt met beken en grachten.Boven op de glooien hadden we mooie
vergezichten en door het mooie weer zagen we tot de Casselberg.
Vandaag is het tropisch warm geweest. Maar toch, rond
16:00 uur kwamen er onweerswolken opzetten.We waren rond 13:30 uur vertrokken voor een fietstocht van Bergues, via
Hooymille, Hondschoote, Kullem, Lynde, Oostcapel, Wylder, Wormhout, en terug
naar Bergues.
Bergues.Het oud slachthuis.Het belfort.Toren van de oude
Abbaye de St Winnocke.
De twee torens van de oude abdij.De stadsomwalling.
Het gaat door een vlak landschap met dorpen en
straten waarin je de vroegere Vlaamse benamingen nog goed ziet.Dit deel van Frankrijk, ook Frans Vlaanderen
genoemd, was doorheen de eeuwen een twistpunt tussen Frankrijk en De
Nederlanden en behoorde afwisselend tot een van die partijen.
Dag 25 â Donderdag 04-06-2015 â Bray-Dunes - Bergues
Met een stralend zonnetje onder een wolkenloze hemel
opgestaan.Het belooft voor vandaag!
Klokslag 09:00 uur vertrokken en onmiddellijk door de
eerste ophaalbrug, die van Ghyvelde, op weg richting Duinkerke.Iets later door de ophaallbrug van
Zuydcoote.Van hieruit gaat het zonder
opstakels tot sluis Duinkerke.Toen we
voorbij de laatste bocht voor de sluis waren hadden we zowaar een
tegenligger.Aan de sluis aangekomen
stond deze open met een groen licht dus konden we onmiddellijk binnen.Eenmaal door de sluis volgden nog enkele
kronkels en daarna gingen we linksaf naar het Canal de Bergues (8 km) tot aan
de halte fluvial aan het versterkt stadje. Te 11:50 lagen we vast.Er is nog plaats voor één jacht nu gezien er
al een 25 meter omgebouwd vrachtschip aan de steiger ligt.
Watertoren van hetNet uit de sluis van Dunckerque.Het strand in Zuydcote.
Usine de Dunes.
Deze is wel zo goed geweest maar de helft van zijn boot naast de steiger
te leggen zodat er nog iemand anders plaats heeft. Na het aanmeren en het
middageten zijn wevertrokken met de
fiets terug naar Veurne om de auto op te halen en korter bij te zetten.We gaan hem voorlopig hier in Bergues zetten
gezien hier een station is.Hier staat
hij niet te ver af als we hem nodig zouden hebben.We reden van Bergues binnendoor via kleine straten via Théleghem,
Lefferickoucke, Zuydcoote, Bray-Dunes, Adinkerke naar VeurneIn Zuydcoote en in Bray-Dunes reden we tot
aan het strand.Er waren er vandaag al
verschillende in zee aan t zwemmen.Het is ook lekker weer vandaag.Eenmaal in Veurne namen we de auto terug.We hadden na afloop 38 km en het was een mooie rit met weidse
zichten. Terug aan boord eerst eten en nadien lekker luieren op ons terras.
Dag 24 â Woensdag 03-06-2015 â Veurne â Bray-Dunes
Vandaag vertrokken we pas te 10:30 uur gezien we eerst nog
langs de markt wilden gaan. De havenmeester is nog steeds niet langs geweest
maar langer gaan we niet wachten en we hebben dus vannacht gratis gelegen.
Eigenlijk is 15 euro liggeld zonder toilet en douche in vergelijking met andere
havens (13 euro mèt water, WC en soms ook nog douche) wel veel, maar we hebben
nu dus drie nachten voor de prijs van twee !. Aan de eerste brug, Ieperbrug
hadden we al prijs.De brug marcheerde
niet.Als we zo lang moeten gaan
wachten als Jean-Pierre en Arlette enkele weken geleden liggen we hier nog effe
! Die hadden hier 1:30 uur liggen wachten.Het feit dat die panne zich wéér voor doet zegt toch wel iets over het
onderhoud me dunkt. Te 11:30 uur (!) konden we door de brug. Na de brug volgen
de kronkels in het kanaal (op de luchtfoto van Veurne te zien volgt het kanaal
ten zuiden van de stad de vroegere verdedigingsgrachten met enkele aan mekaar
geregen V-vormige bochten) tot aan de Diksmuidebrug waar we een haakse bocht
bakboord maken en waar het kanaal weer een respectabele breedte krijgt.
Steiger voorbij de Ieperbrug.Grens Belgie-Frankrijk.
Van hieruit gaat het op enkele flauwe bochten na rechtdoor
tot in Adinkerke (Voor wie Adinkerke niet weet liggen, tot aan Polpsaland)Hier wilden we aan een steiger gaan liggen
waar vroeger het douane-ontvangkantoor op de dijk ligt maar daar waren geen
voorzieningen om vast te maken (of ze moeten in het metershoge gras op de dijk
gelegen hebben!) We voeren dan maar door en te 12:32 uur hesen we het Franse
vlagje vooraan op de boeg toen we de grens overstaken.
Het strand in Bray-Dunes.Gedenkteken op de dijk.
Enkele kilometers verder kwamen we aan de brug van
Ghyvelde Bray-Dunes waar we moeten stoppen en onze intrede in het land
moeten aangeven. Net voor de brug ligt een recent aangebracht aanlegsteiger en
we besloten hier aan te leggen omdat we anders misschien tot in Duinkerken
moeten varen.
Het is vandaag nog eens redelijk goed weer en we zijn het 5 jaar geleden
gewoon door gevaren.We willen
Bray-Dunes ook eens bezoeken. Wanneer we te 12:55 uur haddan aangelegd zijn we
te voet vertrokken naar het dorp.Net
over de brug ligt tegenwoordig ook een Carrefour met halteplaats voor
zwerfwagens, carwash en zelfs een laverie in een container.Hier gaan we dan straks ook nog eens gebruik
van maken om de witte was te doen.
Voor de middag eerst een probleemke gaan oplossen op
iets dat ik in de weken voor ons vertrek gemaakt had. Na de middag vertrokken we
na het bezoek aan ons moeder terug naar Veurne.We hadden geluk, nergens moeten aanschuiven, zelfs nergens ook
maar effe moeten stilstaan.Op een
goede twee uur waren we terug in Veurne.s Avonds nog rap een waske gaan doen in het wassalon
Deze morgen met de trein van 09:02 uur in Veurne
vertrokken.Er zit hier mog maar weinig
volk op de trein dus hadden we een mooie plaats in de rijrichting. In de
volgende stations stapten er steeds meer volk op maar in Gent St Pieters gingen
wij er uit voor de aansluiting naar Antwerpen.Daar moesten we in tegenstelling met de planning die normaal 53 minuten
wachttijd vermeldde maar 20 minuten wachten.Ook op de volgende trein en later op die van Antwerpen naar Hamont was
het kalm. We hadden onder ons twee afgesproken dat we eerst bij onze vrienden
Annemie & Roger zouden langsgaan. Wanneer we rond 14:30 uur in Hamont
arriveerden moesten we nog een kwartiertje te voet tot bij hen.Daar bleven we tot we de trein van 16:20 uur
terug dienden te nemen .Thuis gekomen
vlug de gazon nog eens geschoren zodat die er weer enkele weken tegen kan.
Vervolgens gingen we op bezoek bij Bomma (moeder van Annie).Voor haar was het ook een verrassing gezien
we niet gezegd hadden dat we zouden langs komen.
Te 09:45 uur de sluis Fintéle binnen gevaren.Het is een sluis met schuine sluiswanden
maar aan een zijde is een steiger gebouwd voor de pleziervaart.Hier gaan we nu ook maar een kleine meter
omlaag.
Het soms smalle Lokanaal.Spoorbrug Veurne.
De sluisdeuren worden hier nog met de hand
opengedraaid.Het zal voor ons de
laatste keer zijn gezien de sluis in het najaar geautomatiseerd zou gaan
worden. De sluis en al de bruggen op het Lokanaal zullen dan vanuit één centrale
bediend gaan worden.Het Lokanaal is
maar een smal en redelijk ondiep kanaal en je mag er maar 7 km/uur varen.Het heeft voor ons ook geen zin om sneller
te willen varen gezien we dan maar meer zuiging veroorzaken en toch niet veel
sneller vooruit komen.
De kerk van Veurne.Mooie preekstoel.
Het sturen wordt dan ook lastiger.De ophaalbruggen en de draaibrug in het
kanaal worden vlot en ruim op tijd voor ons geopend en te 12:30 leggen we aan
in Veurne.We gaan hier een paar dagen
blijven liggen gezien wij met de trein de auto gaan ophalen en ook op bezoek
willen bij mijn moeder, bij de moeder van Annie en bij onze vrienden Annemie
& Roger in Hamont.
Voormiddag wat geluierd en s middags bij de Lisdodde gaan
eten.Nadien een fietstocht gemaakt van
44 km langs Pollinkhove, Lo, de gehuchten Blauwoet, Ashoop, Rozendaal,
Rabbelare, Krispoek naar Lampernisse en via Schapershoek, Grote Fokkewerve,
Oerenburg en Fortembrug tot Alveringem. Daarna via de verdwenen dorpskern van
St Rijkers naar St Rijkers, Izenberge, Hoogstade terug naar Pollinkhove en
terug naar Fintéle. Onderweg maar enkele fietsers tegengekomen ondanks dat het
toch redelijk goed weer was. Ik denk dat het wild vandaag hazekensdag vierde.
Vandaag onderweg zeker 20 hazen zien lopen.Op één plaats, in een weide boven op een heuvelglooiing zaten 8 hazen
bijeen, de oren allemaal rechtop.
Oude stadspoort Lo.Wie is dit ?
Het leek wel of ze in een kring in vergadering zaten !.
Toen een van hen ons opmerkte sloeg deze vermoedelijk alarm gezien zes van hun
plots het hazenpad kozen. Als een TGV stoven ze weg, zigzaggend door de velden.
De twee andere bleven stoïcijns zitten, het leek wel of ze in zoutpilaren
veranderd waren.
Ijzertoren in de verte.Gewezen café in Lampernisse.
Zelfs toen we hun op twintig meter afstand voorbij reden
verroerden ze niet.Normaal spurten ze
weg of leggen ze zich plat tegen de grond met hun oren plat in hun nek maar
deze twee hadden lef en bleven netjes in geef acht op post.Na de fietstocht zijn we s avonds nog naar
Lo terug gereden omdat het daar vandaag avondmarkt was.
Er was nogal wat volk, ze troffen het met het waar vandaag.Toen we na het marktbezoek er ene wilden
gaan drinken en op het terras plaatnamen duurde het echter 22 minuten (!!!!)
eer de bestelling gebracht werd. Ne niet waar, het was maar 18 minuten eer ze
de bestelling kwamen brengen maar dat was helemaal niet wat we gevraagd hadden dus
moesten ze nog eens terug naar binnen en eindelijk na 22 minuten was het zover.
Als het aan mij gelegen had was ik al veel vroeger vertrokken maar ons Annie is
altijd te braaf hé. En dan moet ge weten dat aan de vitrine van het café een
poster hing van een wedstrijd van verkiezing van Het beste café van Belgie.
Ze hebben daar geluk dat ik niet mee doe met SMSjes sturen voor zoiets, anders
had ik er een paar honderd negatieve verstuurd !
Om 10:15 uur vertrokken en na 100 meter al prijs met
rommel in de filter. Het is hier niet zo diep en er ligt allerlei rotzooi op
de bodem. Er komt zwarte drek boven met het schroefwater.
Het monument van de gebroeders Van Raemdonck.Golven op de Ijzer.
De huurboot die net na ons vertrok maar voorbij laten varen en dan de
motor stil, filter open, filter doorblazen, terug monteren en dan waren we weer
op weg.De eerste meters kwam er nog
zwart water door de uitlaat maar toen was het weer OK. Ondertussen is de
huurboot voorbij de eerste bocht.Hij
zal waarschijnlijk toch voor de eerste sluis moeten wachten. Toen wij daar
arriveerden lag hij aan de wachtsteiger.We moesten nog bijna 30 minuten wachten gezien de sassenier met de eerst
vertrokken boot mee naar de tweede sluis was. Te 11:30 uur konden we dan door
sluis Boezinge-Dorp. De huurboot liet ons eerst binnen, vermoedelijk wou hij
niet vooraan in de sluis liggen. 20 Minuten later gingen we door
Boezinge-Sas.Voorbij deze sluis hebben
we dan de huurboot maar eerst laten voorbij varen gezien die vermoedelijk toch
minder tijd had dan wij. Vervolgens ging het terug naar de Ijzer waar wij
bakboord stroomopwaarts richting Fintéle gingen.Ondertussen is het zeer hard beginnen waaien.Aan de steiger van Fintéle waarde het zo
hard dat de boot gewoon dwars en achteruit geblazen werd.Te 14:30 uur lagen we vast. Gezien het
slechte weer konden we niks meer buiten doen.
Voormiddag hebben we het museum In Flanders Fields
bezocht. Je wordt er stil van.Je zou
denken dat de mensheid hieruit geleerd zou hebben maar nee.Namiddag zijn we een fietstocht gaan maken
in de buurt van Ieper.Overal waar je
komt zijn begraafplaatsen en gedenktekens.Ze liggen er allemaal mooi onderhouden en vredig bij.Het staat in schril cocntrast met de fotos
en filmpjes in het museum. Toen lag hier werkelijk alles plat. Op de fietstocht
van 33 km zijn we negen begraafplaatsen tegengekomen.We kwamen ook voorbij Hill 62 waar toen hevige gevechten
geleverd zijn.Nu is het een
gedenkteken. Ten zuiden van Ieper werd in vroegere tijden ook een begin gemaakt
met het graven van een kanaal tussen het kanaal Ieper-Ijzer en Komen. Bij het
ontwerp zou hiervoor een tunnel van 750 m gegraven zijn doch wanneerhet werk werd uitgevoerd en een gedeelte
klaar was stortte deze in en lagen de werken enkele jaren stil.Later werd een ontwerp voorzien met een
tunnel van 250 m en twee sluizen.
In het museum In Flanders Fields.De cafetaria van het museum in
de
Lakenhalle.
De tunnel stortte eveneens in en de werken lagen weer
stil. In het laatste plan werd een sleuf door de heuvel gegraven en werd ter
hoogte van St Elooi een brug voorzien.Toen het kanaal en de brug zo goed als klaar waren deden zich er enkele
grondverschuivingen voor waardoor de brugpijlers verschoven en instortten.
Het monument op Hill 62.Nabij de Kemmelberg.
Dit betekende het einde van het kanaal Ieper-Komen.Restanten van de brugpijlers zijn nog altijd
te zien in de door de natuur terug veroverde sleuf door de heuvel.Verderop terug richting Ieper staat er nog
effectief water in de bedding. Toen de Duitsers later aan de ingestortte brug
kwamen dachten ze dat de Engelsen de brug hadden opgeblazen en daardoor is deze
plaats nog altijd gekend als de gesprongen brug.
Voormiddag hebben we het museum In Flanders Fields
bezocht. Je wordt er stil van.Je zou
denken dat de mensheid hieruit geleerd zou hebben maar nee.Namiddag zijn we een fietstocht gaan maken
in de buurt van Ieper.Overal waar je
komt zijn begraafplaatsen en gedenktekens.Ze liggen er allemaal mooi onderhouden en vredig bij.Het staat in schril cocntrast met de fotos
en filmpjes in het museum. Toen lag hier werkelijk alles plat. Op de fietstocht
van 33 km zijn we negen begraafplaatsen tegengekomen.We kwamen ook voorbij Hill 62 waar toen hevige gevechten
geleverd zijn.Nu is het een
gedenkteken. Ten zuiden van Ieper werd in vroegere tijden ook een begin gemaakt
met het graven van een kanaal tussen het kanaal Ieper-Ijzer en Komen. Bij het
ontwerp zou hiervoor een tunnel van 750 m gegraven zijn doch wanneerhet werk werd uitgevoerd en een gedeelte
klaar was stortte deze in en lagen de werken enkele jaren stil.Later werd een ontwerp voorzien met een
tunnel van 250 m en twee sluizen.De
tunnel stortte eveneens in en de werken lagen weer stil. In het laatste plan
werd een sleuf door de heuvel gegraven en werd ter hoogte van St Elooi een brug
voorzien.Toen het kanaal en de brug zo
goed als klaar waren deden zich er enkele grondverschuivingen voor waardoor de
brugpijlers verschoven en instortten.Dit betekende het einde van het kanaal Ieper-Komen.Restanten van de brugpijlers zijn nog altijd
te zien in de door de natuur terug veroverde sleuf door de heuvel.Verderop terug richting Ieper staat er nog
effectief water in de bedding. Toen de Duitsers later aan de ingestortte brug
kwamen dachten ze dat de Engelsen de brug hadden opgeblazen en daardoor is deze
plaats nog altijd gekend als de gesprongen brug.
Veel indrukwekkende gebouwen waaronder natuurlijk de markt
met de Lakenhalle, het Gerechtsgebouw, iets verderop de Menenpoort, de
stadsomwallingen met de kazematten , de ijskelder , de kathedraal.Je kan hier wel een tijdje rondlopen voor je
alles gezien hebt.Op aanraden van de
havenmeester vertrokken we al vroeg naar de Menenpoort voor het bijwonen van de
ceremonie van de Last Post welke elke avond klokslag 20:00 uur gehouden wordt.
Wanneer we er arriveren staat er al veel volk aan te schuiven.We hebben nog een goed plaatsje onder de
bogen en staan op detweede rij.
Menenpoort.Menenpoort.The Last Post.
Een bataljon Britse soldaten (ik denk dat het een opleidingseenheid is
gezien de wel zeer jonge gezichten die er tussen zitten) marcheert rond 19:30
uur tot onder de poort. En stelt zich daar op. Wanneer de klaroenblazers zich
aan de ander zijde opstellen verstomt het geroezemoes en begint de ceremonie.
Er wordt een minuut stilte in acht genomen en nadien leggen een reeks
militairen, burgers, verenigingen en burgers een krans neer op een van de trappen
die naar de omwalling leiden.Rond
20:30 uur is het afgelopen en vertrekken de meeste mensen.
Dag 17 â Woensdag 27-05-2015 â Diksmuide - Ieper
Voor we vertrokken namen we contact op met de bediening
van de Knokkebrug gezien we van de havenmeester vernomen hadden dat we daar
anders mogelijk lang moesten wachten. Er werd ons verzekerd dat er iemand zou
zijn tegen dat wij er waren. We gooiden rond 10:00 uur de trossen los. Vanaf
hier wordt de Ijzer meer een kronkelende rivier die in een wijde boog richting
Frankrijk draait.
Mooi stulpje langs de Ijzer.Kanaal Ieper Ijzer.VVW Ieperlee.
Er zitten weer veel reigers op de kant en aalscholvers
duiken er lustig op los.Er zal hier
dan toch wel veel vis zitten vermoed ik. Wanneer we aan Knokkebrug komen is er
inderdaad al iemand op post en de brug gaat netjes op tijd open.Na Knokkebrug gaan wij bakboord naar het
kanaal Ieper-Ijzer.In het begin is dit
kanaal maar smal, zo lijkt het toch door de bomen die er aan beide zijden over
groeien.Hier en daar ligt een sedert
lange tijden omgewaaide boom soms tot in het midden.Veel onderhoud wordt en niet meer gedaan. Sommige stukken zijn
dan weer breed met aan een zijde betonnen boorden.
De Lakenhalle.Ingang ijskelder.De kathedraal.
In het kanaal passeren we eerst de sluis Boezinge-sas en
later sluis Boezing-Dorp.Deze worden
bediend door een vriendelijk juffrouw die met ons mee beide sluizen komt
bedienen. Beide sluizen hebben een verval van ongeveer 2.5 meter.Het laatste stuk van het kanaal, ter hoogte
van het langgerekte industrieterrein van Ieper, is veel breder en eindigt aan
de rand van de stad waar de jachthaven VVW Ieperlee gelegen is.We vinden een plaatsje en leggen te 13:45
uur vast.Na het eten maken we een
stadswandeling.Er is hier echt wel
veel te zien.Natuurlijk veel
verwijzingen naar de oorlog maar de stad heeft wel een zeer rijke
geschiedenis.
Na het ontbijt maken we de bewegwijzerde
stadswandeling.Het loodst ons langs
alle bijzondere plaatsen in de stad.Langs het parkours staan naar aanleiding van de honderste verjaardag van
de eerste wereldoorlog overal piramidevormige infoborden met fotos hoe het er
tijdens en na de oorlog uitzag.Er
stond niet veel meer recht !
Het manneke in de maan. De markt met stadhuis. De doopvont in de St Niklaaskerk.