Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
19-06-2015
Dag 40â Vrijdag 19-06-2015 â Arques / 2
Tevens werden lange gangen naar de verschillende
lanceerplatforms aangelegd.Zodoende
was het geheel vrij goed beschermd voor bombcardementen.De treinen voor de aanvoer van materialen
reden volledig in de grote gang aan de ingang zodat ze nooit ergens onbeschermd
moesten halthouden. Het werk werd er gedaan dooropgevorderden en
krijgsgevangenen die onder controle stonden van de duitsers.In het gebouw is een permanente
tentoonstelling over de ontwikkeling van de V1 en V2s van in Peenemunde tot
het afschieten.Op panelen zijn kaarten
te zien met de inslagen van V en V2.s in het Verenigd Koninkrijk en rond
Antwerpen dat eveneens bestookt werd om de haven lam te leggen en te
verhinderen dat de geallieerden de haven zouden gebruiken om te
ontschepen.De streek rond Antwerpen,
de kuststreek van UK met alle havens en Londen zien zwart van de rode en zwarte
stippen (V1 en V2 werden appart weergegeven). Uiteindelijk werdde site tijdens een geallieerd bombardement
getroffen door enkele Tallboys waardoor de ingang werd geblokkeerd. Ook de
aanvoerlijnen werden gebombardeerd zodat de site door de duitsers ontruimd
werd. Geen enkele bom geraakte echter door de koepel ervan. Een erfenis van de
ontwikkeling van de vliegende bommen is de ruimtevaart. Na de bevrijding werden
een groot aantal ingenieurs door zowel de Amerikanen, de Engelsen en de Russen
gevangen genomen en werden zij tewerkgesteld in hun
ruimtevaartontwikkeling.De
ruimtevaartwedloop kon beginnen.Als je
de site zou bezoeken reken dan op zeker 3 uur als je alles wil bekijken en alle
informatie wil lezen.Wij waren te
14:30 uur binnen gegaan en we waren bijna aan het einde van de rondgang toen te
17:45 uur werd opgeroepen dat iedereen wegens de sluiting naar de uitgang
diende te gaan. Op de site is ook een planetarium gevestigd. Als je alles samen wilt bezoeken raad ik aan reeds 's morgens naar ginder te gaan gezien je anders veel tijd tekort komt.
Vandaag hebben we de Coupole bezocht.Het is een site van WOII meer bepaald een
ondergrondse assemblagefabriek van V1 en V2s.Aanvankelijk werden deze tuigen vervaardigd in Peenemunde op de grens
van Duitsland en Polen, maar later werd besloten ze korter bij de kust van
Engeland te gaan produceren.
De ingang waar vroeger deDe koepel - 71mDe stroomgenerator.
treinen inreden. diameter.
De bedoeling was 50 raketten per dag te gaan lanceren !
Tussen begin 1944 en de landing in Normandie werden hier een dikke 5000 V2s
klaargemaakt om nadien afgeschoten te worden van op hierrond liggende vaste en
mobiele lanceerplaatsen.
Tentoonstelling in de gangen.
Het gebouw bestaat uit een vijf meter dikke betonnen
koepel met een diameter van 71 meter die op een heuvel gegoten werd.Na het uitharden van het beton werd de
kalkstenen rots eronder uitgehold en de zijkanten verstevigd met beton zodoende
dat een grote ondergrondse ruimte ontstond waarin de assemblagefabriek
geinstalleerd werd.Onder het
ondergrondse gebouw met centrale lift werden gangen en galerijen voor de opslag
van de materialen en de gedeeltelijk geassembleerde V2s uitgehakt.
Vandaag houden we eens een rustdag, de fiets moet ook eens
kunnen afkoelen hé. Voormiddag de boot nog eens onder handen genomen, het heeft
vanmorgen vroeg geregend en zij is nu toch nat. Ook enkele wasjes gedraaid in
een groot machine aan de Intermarche van Campagne lès Wardreques waar ook weer
zon wasserettecontainer staat.Daarna terug naar de boot voor het middageten.Ik ben dan nadien alleen naar het museum van de scheepslift van
Fontinettes gereden.Het is een klein
museum met drie zaaltjes waarin in de ene zaal door middel van fotos, oude
documenten en geschriften de geschiedenis van de scheepslift uit de doeken
gedaan wordt.
De scheepslift beneden aan de Aa.Werkt volgens dit principe.De kleine turbine.
Vroeger was hier, waar het Canal de Neufossée in de Aa
uitkomt, een sluizentrap met vijf gekoppelde sluizen waarmee het hoogteverschil
van 13.3 meter werd opgevangen.Het
werd door de industrieële revolutie met de opkomst van veel fabrieken hier in
de buurt drukker en drukker en op het laatste moesten de schippers hier soms een
hele week liggen aanschuiven.Daarom
werd beslist naar analogie met een situatie in Alderton (UK) een scheepslift te
laten bouwen. In 1887 was die klaar en werd de sluizentrap alleen nog gebruikt
wanneer de scheepslift voor onderhoud buiten werking was (wat naar het schijnt
ook nogal eens voorkwam door het sleet dat ontstond doordat in het water veel
fijn zand voorkwam.
De scheepslift werktedoor twee grote door water aangedreven pistons onder de bakken die met
een systeem zoals communicerende vaten met mekaar in verbinding stonden.Het geheel werd geregeld met kleppen die met
een groot wiel bediend werden.
De centrale aandrijfas van het werkhuis.Een motorpomp.
Eenmaal in evenwicht werden de kleppen zo gezet dat een
piston verder naar onder kon door het water eronder te laten weglopen terwijl
door middel van een met waterkracht aangedreven pomp water onder de andere
piston werd gepompt zodat bak met boot omhoog kwam.De deuren van de bakken werden door middel van een soort slang
die errond aangebracht was en die werd opgepompt afgedicht.
Nu duurde de doortocht die anders door de sluizen 1.25 tot
1.50 uur duurde herleid tot 10 minuten.In 1967 werd beslist de vijf aaneengekoppelde sluizen te vervangen door
een grote waar meerdere schepen ineens konden geschut worden.Bij ingebruikname van deze sluis werd de
lift stil gelegd. In de jaren 1978 werd de lift van afbraak gered en sedert
1979 is hij te bezoeken.
Vanmiddag maakten we weer een rit van 37 km.We vertrokken van de haven naar sluis
Flandres waar we over de passerelle de Aa overstaken. Iets verderop reden we
over het oude ophaalbrugje over het oude kanaal naar St Omer naar het centrum
van Arques. Van hieruit ging het weer effe steil bergop tot over de autoweg en
dan richting Blendeke.Hier was het
weer overal enkel richting in de straatjes en daarom hebben we er een paar
straatjes te voet gedaan gezien ik anders de wegbeschrijving niet meer kon
volgen. De kerk van Blendeke was van buiten niet om aan te zien, oud, verweerd
en grijs.We wilden er eerst gewoon
voorbij gaan maar gezien de deur open stond gingen we er toch maar binnen.We hebben het ons niet beklaagd.Een schitterend gerestaureerd interieur.
Vollodig uitgevoerd in kalkzandsteen.Er is bijna geen hout in de kerk verwerkt. Letterlijk alles is er in steen,
zelfs de biechtstoelen en de preekstoel.
De binnen mooi gerestaureerde kerk van Blendeke volledig
uitgevoerd in kalkzandsteen.
In vergelijking met de kerken die we tot nu toe
zagen is er bijna geen hout in verwerkt.
Van hieruit ging het verder onder de oude spoorweg door
weer bergop richting Le Bibrou, Baudringhem, Roquetoir, Racquinghem, Blaringem
en Wardrecques. Een groot deel van dit traject loodste ons over een heuvelkam
die de rand vormt van de kalksteenstreek Artois. Onderweg passeerden we een
grote kartonfabriek en de fabriek van Arc International (fabrikant van
huismeubels en huisraad). Wanneer we onderweg twee keer het Canal de Neufossée
(het verlengde van de gekanaliseerde Aa voorbij de sluis van Fontinette) oversteken
zien we dat er hier wel vrachtschepen varen.Uiteindelijk komen we terug in Arques
Toen ik vanmorgen naar de bakker ging heb ik een
fietsenwinkel gevonden in Arques maar er hing een blaadje dat de zaak
definitief gesloten was wegens pensionering. Dan voormiddag naar St Omer voor
een fietsmaker die ik op internet gevonden had.
Recht tegenover het station, we zijn er eergisteren
voorbij gereden maar had hem niet gezien. Met twee nieuwe buitenbanden en een
nieuwe binnenband terug naar de boot maar ter hoogte van het station heb ik aan
een bank maar eerste mijn achterband vervangen.Die was namelijk zo slecht geworden dat ik het niet meer
vertrouwde.Na een kwartiertje terug de
fiets op en naar huis. Daar dan maar eerst de fiets van Annie onderhanden
genomen, de remmen nog een bijgesteld, banden opgepompt en klaar was kees.We kunnen er straks weer tegenaan.
Namiddag rijden we terug naar Watten om de auto op te
halen en korter bij te zetten.We
Reden langs de kamping van het Etang Beausejour naar het
zwanenmeer Etang de Malhove, door een mooie wijk van Malhove, rond het bos op
de heuvel waarin het Etang dHarchelles gelegen is naar Clairmarais
(Klaarmares).Hier passeerden we de
zeer grote hoeve die vroeger tot de abdij van Clairmarais behoorde.
De abdijhoeve van de voormalige Abbay de Clairmarais.
De abdij zelf werd echter volledig vernield
en er bleef maar één stuk muur van de kerk over.
De abdij is buiten een stuk muur van de vroegere abdijkerk
dat eenzaam in een weide is achtergebleven volledig verdwenen.De hoeve staat er nog in al zijn
glorie.Ze is spijtig genoeg binnen niet
te bezichtigen gezien ze heden ten dage privaat terrein is.De buitenkant zegt genoeg over de omvang van
het terrein. We rijden verder langs de zuidzijde van de vallei met uitgestrekte
natte weilanden welke doorkruist worden met grachten en poelen.
Zo ziet de Marais er nu uit.Een kerkwegeltje door de weide.
We passeren nog een grote kapel en een Lourdesgrot en
kunnen pas ter hoogte van Le Coin Perdu de beken die de vallei volgen
oversteken en terugkeren.Wij rijden
voorbij straatjes als Rue Petit Paradis, Rue Grand Paradis, langs
Booneghem, St Momelin en dan over een helling van 4 m naar 71 m over een
afstand van 1.2 km tot boven op de berg waar de windmolen van de ruine van de
Abdij van Watten staat.Van hieruit
ging het steil bergaf tot het centrum van Watten en we arriveerden aan de auto
na 34 km.
Vandaag een fietstocht gemaakt van Arques, Campagne lès
Wardreques, Wardreques, Le Mont dHiver, Ebblinghem, Le Nieppe, Ruisscheure en
terug naar Arques.We hadden na afloop
weer 37 km over kleine wegen door het glooiende landschap. De route liep op
tussen Ebbinghem en Le Nieppe over de heuvelrug waar we weer fantastische
panoramas hadden.In Ebbinghem
bezochten we nog een oorlogskerkhof met een kleine 500 graven waarvan de meeste
van WO 1 en 11 slachtoffers van WO 2.
Zonder woorden.Nog minder woorden.De Twin-towers van Ebblinghem.
De onderhoudsploeg van de oorlogsgraven van het Britse
Gemenebest gaf het kerkhof weer net een beurt.Volgens mij was dit nog niet zo lang geleden ook gebeurd. In deze streek
wordt in tegenstelling met de omgeving van het Canal de Bourgogne en het Canal
du Centre nog veel nieuwe huizen gebouwd.De tuinen zijn hier ook mooi beplant met bloemen en de rotondes staan
ook vol perkplanten. Voor we naar de boot reden moesten we nog wat inkomen doen
dan moesten we niet speciaal terug rijden.Onderweghebben we vastgesgteld
dat de Franse wegen blijkbaar veel sletiger zijn aan de banden van onze
fiets.We zullen achteraan allebei een
nieuwe band moeten leggen.Daar gaan we
morgen dan maar naar op zoek.Het is
hier niet zo simpel om banden voor een stadsfiets te vinden, banden voor MTB
fietsen genoeg en weinig fietshandelaars in de buurt.
Het oude kanaal St Omer.De ruine van Abbay St Bertin.Het station St Omer.
Dit is in 2015 elke zondag vrij toegankelijk. Het is een
bezoek wel waard. In de kelders bevindt zich de collectie oude wapens die ooit
in de buurt opgegraven zijn, een verzameling brokstukken van de tijdens de
Franse revolutie vernielde Abbay St Bertin, enkele mooie vloermozaiken.Op het gelijkvloers in de Hall een
monumentale eiken trap, een groot aantal schilderijen waaronder een pakvlaamse meesters.
Vloermozaïken.Stoel ? Wie weet het ?Een gedeelte van de keramiek.
Het gelijkvloers herbergt ook de muziekkamer, de eetzaal,
de zithoek allemaal met meubels uit die tijd. Nog een verzameling religieuse
artefacten maken het gelijkvloers compleet.Op de eerste verdieping een grote keramiek en porcelein verzameling van
over de gehele wereld. Dit alles zou in en in de buurt van St Omer verzameld en
of terug gevonden zijn waaruit blijkt dat deze stad vroeger een kruispunt van
handelswegen was.
De pijpenverzameling.Een deel van de religieuze verzameling.
Na het bezoek van het museum nog een wandeling in de stad
gemaakt.Het viel ons op dat er veel
volk op het centrale plein was, er was ook kermis enhet leek eerst of er een koers of een stoet zou voorbij komen
gezien er hier en daar nadarafsluitingen stonden. Later bleek dat vandaag de
jaarlijkse garçonnekensrace gehouden werd. Het is een wedstrijd waar iedereen
aan kan deelnemen en waar men een parcours van 3.5 km door de stad moet
afleggen met een volle plateau in de hand.Er zijn er bij die gekleed zijn as echter garçon, anderen zijn ludiek
gekleed. Degene die het parcours in de kortste tijd aflegt en dan nog het
meeste in zijn glazen heeft is gewonnen.
Voormiddag hebben we een klein ritje gemaakt door
Arques.Het is niet heel groot maar er
is toch het een en het ander te zien. Op het grote centrale plein staat het
statige administratief centrum.
Arques.Het stadhuis Arques.Ecluse Fontinette.
Langs het kanaal ligt een groot glas- en kristalfabriek.
Een niet te missen plaats, je kan er ook niet naast kijken als je in de buurt
bent, staat de voormalige scheefslift van Fontinettes waar vroeger de schepen
in een bak moesten varen die dan een tiental meters omhoog gehesen werd en dan
op het hoger gelegen pand van het kanaal verder konden varen.
De oude scheepslift.Restant van een fabriek.De jachthaven van Arques.
De scheepslift is al een groot aantal jaren buiten gebruik
doch in een van de folders van de stad staat dat er plannen zijn om de lift te
renoveren en terug te gaan gebruiken (maar wanneer zal dat zijn is de vraag. De
Samber is ook al van 2006 dicht wegens een stukgevaren pont de canal en dat is
ook nog altijd niet hersteld.
Deze namiddag zijn we nog eens door de stad St Omer
gereden en hebben we het Hotel museum Sandelin bezocht.
Dag 34 â Zaterdag 13-06-2015 â Watten - Arques
We varen vandaag verder naar Arques.Ik had graag aangelegd in St Omer maar dat
is niet meer mogelijk gezien de vaargeul verzand zou zijn en de bruggen en
sluizen niet meer bediend worden. Later zal blijken dat er echter nog enkele
drijvende steigers eenzaam liggen te verkommeren.Een stad als St Omer zou toch voorzien moeten zijn van
aanlegmogelijkheden.
Links de Bras de St Omer, rechts het nieuwe kanaal
We varen op ons gemak gezien het maar 12 km is.Onderweg zien we ondanks dat er nog steeds
veel wind is en het niet te warm is langs het kanaal veel vissers zitten.Te 15:00 uur leggen we aan in de jachthaven
van Arques.We kunnen niet verder
gezien de Ecluse de Flandres en de Ecluse de Fotinette tot 21-06-2015 buiten
werking zijn.We zullen hier dan ook zo
lang moeten blijven liggen.Gezien we
hier ook elektriciteit en water hebben en het nog steeds goed waait en dus ook
gaat drogen doen we hier de was.
Deze morgen wakker geworden met regen, het ziet er grijs
uit.Rond 09.30 uur stopte het met
regenen en begon het op te klaren.Tegen dat we aan onze fietstocht begonnen rond 13:30 scheen de zon weer
vollebak en werd het weer warm.
Oud kanon aan Fort Vesques.Orgel en preekstoel in de kathedraal van St Omair.
De tocht voerde ons vandaag langs langs het Fort de
Vesques, Le Sarts, Loosthouck, Est Mont (jaja weer bergop), Le Pauverstraete,
Sperleke, Houlle, Moulle, Le fremont, Le Rossignol, Le Clé de Champs naar St
Omaars.Na een ritje door de stad met
een bezoek aan de kathedraal begonnen we aan de terugrit. Ondertussen waren er
in het zuiden onweerswolken op komen zetten.Toen we net de stad uit waren begon het spel. Er was niets anders in de
buurt om te schuilen buiten een traktor met een grote wagen waar we in de luwte
het einde van de hoosbui konden afwachten.
Nissen met biechtstoelen.Astronomisch uurwerk in de kerk.
Het viel voor ons nog mee dat de wagen net zo stond dat we
aan de zijkant geen regen hadden. Na tien minuten klaarde het helemaal op en
brak de zon terug door zodat we in een minimum van tijd terug droog waren. Op
het laatste stuk, ter hoogte van St Momelin reden we een weg in die ons terug
naar Watten zou leiden, maar het brugje dat er voorheen gelegen had, wat nog
wel op onze kaart stond, was verdwenen zodat we een heel stuk terug moesten en
dan via de grote weg moesten rijden.Na
aankomst hadden we dan ook 47 (!) km gedaan.
Vandaag hebben we maar een klein ritje van 13 km gedaan om
de auto op te halen in Bourbourg.
Steigertje in Watten.Au bords de
lAa.
We reden van Watten langs de Aa tot aan de Pont de la
Bistade en daarna langs St Pietersbrouk, Le Vert Sifflet, over een mooie
kronkelende landbouwweg genaamd Le Chemin Vert langs Quaedhove tot in Bourbourg
aan de parking waar we de auto een paar dagen geleden geplaatst hadden.Het was vandaag weer heet maar een stond een
verkoelend briesje wat de zaak draaglijk maakte.We laten de auto straks op de parking naast de Gendarmerie van
Watten staan voor een paar dagen.We
moeten onze tijd nog tot 21-06 in de buurt vol maken gezien de twee
eerstvolgende sluizen na St Omer wegens onderhoudswerkenniet werken.We zullen het dus maar kalm aan doen.Ze geven voor morgen weer een heet dagske met in de avond kans op
een gratis licht en klankspel ! Nu (21:50 uur) is het lekker op ons terras,
buiten het fluiten van enkele vogels horen we niet veel meer dan het op afstand
langsrazen van de TGV op de hogesnelheidslijn die langs Watten loopt.
Dag 31 â Woensdag 10-06-2015 â Bourbourg - Watten
Deze morgen vertrokken we met drie (!) boten gelijk
richting Watten.Het is vermoedelijk
lang geleden dat ze hier nog eens zo een konvooi gehad hebben.We hadden de brugopening gevraagd tegen 09:00
uur maar het was natuurlijk 09:15 uur tegen dat we door de brug waren.Vervolgens ging het naar brug twee op enkele
honderden meters verder achter een bocht maar daar duurde het ook nog tot 09:30
uur eer we daar door waren. Vervolgens naar de sluis aan de Aa.We arriveerden er te 10:00 uur maar
natuurlijk moesten alle deuren nog opengedraaid worden (hier boven en onder de
sluis dubbele sluisdeuren) en was het 11:00 uur eer we hier buiten waren.
De derde boot moest wachten op de volgende schutting gezien
die er niet meer bij kon.Verder hadden
we op de Aa nog twee ophaalbruggen waar we voor de eerste natuurlijk weer een
kwartier mochten dobberen tot de derde boot ter plaatse was.De boot was bij ons voordat de bruggeman met
zijn auto er was.
Canal de Bourbourg in Bourbourg.Ruine Abdij Watten.De
Molen van de Abdij.
Uiteindelijk voeren we dan te 11:30 uur met zn drieen
door de tweede brug en zo verder naar Watten.Onderwer passeerden we nog de aansluiting met het Canal de Calais en de
aansluiting met het groten Canal de Bourbourg.Te 12:20 uur legden we aan aan de steiger van Watten op de rechteroever.
Aan de bron van de Ijzer.Dat was nog eens een afdalingske !
Namiddag hebben we een fiettocht van 33 km genaamd Les
rives de lYser nr 4 gemaakt.We
vertrokken van Watten richting Wulverdinghe langs de D26 die ons van in het
centrum van Watten steil omhoog in de richting van de ruine van de Abbay de
Watten en de mooi gerestaureerde windmolen die op de heuveltop staat voerde.Eenmaal boven ging het in sneltreinvaart, de
TGV-lijn Calais-Lille loopt hier ook langs, bergaf naar Wulverdinghe voerde.
Van hieruit ging het langs Lederzele, onder die TGV-lijn door, en dan naar
Volckerinckhove en daarna naar Broxeele waar we terug onder de TGV-lijn door
gingen richting Buysscheure.Langs deze
weg, de Rue de peupeliers ligt de bron van de Ijzer.Van Buysscheure ging het via Bonneghem, Nieurlet en Saint-Momelin
terug naar de Aa en verder terug naar Watten.Drie kilometer voor de streep reed Annie plat zodat we er eentje moesten
plakken.Uiteindelijk waren we
rond18:30 terug aan boord. Het was een
mooie rit, er was een probleem, boven op de heuveltoppen stond nog altijd die
venijnige wind van de laatste weken.
We blijven nog een dag langer liggen gezien de sluis
voorbij St Omer nog tot 21-06-2015 gesperd is. Voormiddag soep gemaakt en nog
een wasje gedraaid. Namiddag hebben we weer een fietstochtje van 32 km gedaan.
De Remparts van Gravelines.De Marie.De ingang van het Arsenaal.
We vertrokken vanuit Bourbourg via St Georges richting
Gravelines. Gravelines is ook weer een oude versterkste stad waar Vauban zijn
ding nog eens heeft kunnen doen.De
versterkingen zijn goed bewaard gebleven wat nu een toeristische troef is voor
deze stad. Tevens ligt tussen de stad en de zee een groene zone met veel
wandelpaden, fietspaden en waterpartijen.
Het Arsenaal.De Cetirne (Watervoorraad).De voormalige kazerne.
Het strand ten noorden van de monding van de Aa is
ongeveer een km breed.Momenteel is er
weer zeer veel wind (6à 7 Baufort )
waardoor er een ware zandstorm over het strand raast.Er is dan ook geen kat te zien.
Het eindeloze strand.De vuurtoren.De havengeul.
Alleen op de banken die in de luwte staan zitten enkele
zo
Voormiddag de administratie bijgewerkt.Namiddag met de fiets vertrokken richting
Bergues om de auto op te halen.We
vertrokken langs de D3 langs het Canal de Bourbourg tot in Coppenaxfort waar we
het grote kanaal Duinkerken-Watten oversteken.Van hieruit rijden we over kleine wegen van Brouckercke, Spycker,
Armboutscappel, Grand Millebrugge, Petit Millebrugge richting Bergues.
Het oude Canal de Bourbourg.Vlasveld.De rede voor
Calais.
Het laatste stuk gaat over de Quai de la Colme tot net
voor de stad. Het is vandaag we er zeer winderig en soms komen we maar moeizaam
voorruit. We hadden weer 25 km op de teller. Na de fietsrit een bezoek gebracht
aan de Cora in Duinkerken en zo terug naar Bourbourg.SAvonds zijn we nog met de auto naar Calais gereden en hebben we
nog een strandwandeling gemaakt.
Straf windje.Op de pier.Met MyFerryLink naar Dover.
De ferrys die Calais aandoen komen hier met de regelmaat
van een klok aan en vertrekken een half uur later terug naar Dover.We zien twee maatschappijen namelijk
MyFerryLink en P&O. Wanneer we aan het strand arriveerden vertrok er juist
een grote bulkcarrier terwijl er een ferry van P&O arriveerde.Er was weinig volk op het strand en maar
enkele surfers die toch wel last hadden om recht te blijven in die wind.
Dag 28 â Zondag 07-06-2015 â Bergues - Boubourg
Na het afleveren van de sleutel van de elektriciteitskast
vertrokken we te 10:30 uur terug richting Duinkerke.Op het einde van het het Canal de Bergues gingen we dus over
bakboord het Canal de Bourbourg op.Sluis Jeux de Mail was dicht maar de deur werd onmiddellijk opengedaan
wanneer we hadden opgeroepen en we konden zo binnen. Hier werd het vignet en
alle gegevens gecontroleerd.
Die varen hier ook.Aan de
horizon de portaalkranen van de nieuwe haven
van Duinkerke.
Na vijf minuten waren we ongeveer 1.5 meter omhoog gegaan
en konden we buiten.Dit kanaal is weer
een stuk breder dan we de laatste week gevaren hebben en het water terug wat
properder.Na enkele kilometers
arriveren we aan de Derivation naar de nieuwe haven van Duinkerke.Hier gaan we linksaf en na weer enkele
kilometers gaan we rechtsaf het oude Canal de Bourbourg op.In het begin van dit kanaaltje liggen enkele
schepen maar eenmaal hier voorbij zijn we weer alleen.Hier is het kanaal nog smaller dan ons
kanaal naar Beverlo.Net voor het
stadje Bourbourg komen we aan de eerste sluis. Terwijl we liggen te wachten, de
sluis is nog handbediend, zien wetijdens het maneuvreren weer zwarte smos komen bovendrijven.Het is hier dus echt niet diep en ik hoop
dat we weer geen last met de filter krijgen.
Het Canal de Bourbourg.Rechts het oude Canal de Bourbourg.
Wanneer de sluis opengedaan wordt zien we in de sluis ook nogal wat
rommel drijven.De sluis wordt
blijkbaar dan ook niet veel bediend.Ik
herrinner me nog van vijf jaar terug toen we hier ook passeerden dat wij in die
maand (27-05-2011) de éérste boot waren die hier passeerde !. Het is dus goed
mogelijk dat hier al veertien dagen niets gepasseerd is.Net na de sluis legden we te 13:50 uur vast
aan de steiger van het VNF.Na middag
gingen we naar de grote brocante markt en te 17:00 uur waren we terug aan
boord.
Voormiddag nog wat huishoudelijke werken uitgevoerd en
te 14:00 uur de sleutel voor de elektriciteitskast opgehaald.Nadien vertrokken voor onze dagelijkse
fietstocht.We redenvan Bergues via kleine wegen langs de dorpen
Steene, Krochte, Bissezele, Zegerskappel, Ekelsbeke, Soks en Hooimille terug
naar Sint Winoksbergen, Bergues heet dat nu dus.
Het kasteel van Ekelberg met de kasteeltuin, jammer genoeg
niet te bezichtigen.
Het ging langs soms smalle straatjes door het licht
glooiende landschap welk doorsneden wordt met beken en grachten.Boven op de glooien hadden we mooie
vergezichten en door het mooie weer zagen we tot de Casselberg.
Vandaag is het tropisch warm geweest. Maar toch, rond
16:00 uur kwamen er onweerswolken opzetten.We waren rond 13:30 uur vertrokken voor een fietstocht van Bergues, via
Hooymille, Hondschoote, Kullem, Lynde, Oostcapel, Wylder, Wormhout, en terug
naar Bergues.
Bergues.Het oud slachthuis.Het belfort.Toren van de oude
Abbaye de St Winnocke.
De twee torens van de oude abdij.De stadsomwalling.
Het gaat door een vlak landschap met dorpen en
straten waarin je de vroegere Vlaamse benamingen nog goed ziet.Dit deel van Frankrijk, ook Frans Vlaanderen
genoemd, was doorheen de eeuwen een twistpunt tussen Frankrijk en De
Nederlanden en behoorde afwisselend tot een van die partijen.
Dag 25 â Donderdag 04-06-2015 â Bray-Dunes - Bergues
Met een stralend zonnetje onder een wolkenloze hemel
opgestaan.Het belooft voor vandaag!
Klokslag 09:00 uur vertrokken en onmiddellijk door de
eerste ophaalbrug, die van Ghyvelde, op weg richting Duinkerke.Iets later door de ophaallbrug van
Zuydcoote.Van hieruit gaat het zonder
opstakels tot sluis Duinkerke.Toen we
voorbij de laatste bocht voor de sluis waren hadden we zowaar een
tegenligger.Aan de sluis aangekomen
stond deze open met een groen licht dus konden we onmiddellijk binnen.Eenmaal door de sluis volgden nog enkele
kronkels en daarna gingen we linksaf naar het Canal de Bergues (8 km) tot aan
de halte fluvial aan het versterkt stadje. Te 11:50 lagen we vast.Er is nog plaats voor één jacht nu gezien er
al een 25 meter omgebouwd vrachtschip aan de steiger ligt.
Watertoren van hetNet uit de sluis van Dunckerque.Het strand in Zuydcote.
Usine de Dunes.
Deze is wel zo goed geweest maar de helft van zijn boot naast de steiger
te leggen zodat er nog iemand anders plaats heeft. Na het aanmeren en het
middageten zijn wevertrokken met de
fiets terug naar Veurne om de auto op te halen en korter bij te zetten.We gaan hem voorlopig hier in Bergues zetten
gezien hier een station is.Hier staat
hij niet te ver af als we hem nodig zouden hebben.We reden van Bergues binnendoor via kleine straten via Théleghem,
Lefferickoucke, Zuydcoote, Bray-Dunes, Adinkerke naar VeurneIn Zuydcoote en in Bray-Dunes reden we tot
aan het strand.Er waren er vandaag al
verschillende in zee aan t zwemmen.Het is ook lekker weer vandaag.Eenmaal in Veurne namen we de auto terug.We hadden na afloop 38 km en het was een mooie rit met weidse
zichten. Terug aan boord eerst eten en nadien lekker luieren op ons terras.
Dag 24 â Woensdag 03-06-2015 â Veurne â Bray-Dunes
Vandaag vertrokken we pas te 10:30 uur gezien we eerst nog
langs de markt wilden gaan. De havenmeester is nog steeds niet langs geweest
maar langer gaan we niet wachten en we hebben dus vannacht gratis gelegen.
Eigenlijk is 15 euro liggeld zonder toilet en douche in vergelijking met andere
havens (13 euro mèt water, WC en soms ook nog douche) wel veel, maar we hebben
nu dus drie nachten voor de prijs van twee !. Aan de eerste brug, Ieperbrug
hadden we al prijs.De brug marcheerde
niet.Als we zo lang moeten gaan
wachten als Jean-Pierre en Arlette enkele weken geleden liggen we hier nog effe
! Die hadden hier 1:30 uur liggen wachten.Het feit dat die panne zich wéér voor doet zegt toch wel iets over het
onderhoud me dunkt. Te 11:30 uur (!) konden we door de brug. Na de brug volgen
de kronkels in het kanaal (op de luchtfoto van Veurne te zien volgt het kanaal
ten zuiden van de stad de vroegere verdedigingsgrachten met enkele aan mekaar
geregen V-vormige bochten) tot aan de Diksmuidebrug waar we een haakse bocht
bakboord maken en waar het kanaal weer een respectabele breedte krijgt.
Steiger voorbij de Ieperbrug.Grens Belgie-Frankrijk.
Van hieruit gaat het op enkele flauwe bochten na rechtdoor
tot in Adinkerke (Voor wie Adinkerke niet weet liggen, tot aan Polpsaland)Hier wilden we aan een steiger gaan liggen
waar vroeger het douane-ontvangkantoor op de dijk ligt maar daar waren geen
voorzieningen om vast te maken (of ze moeten in het metershoge gras op de dijk
gelegen hebben!) We voeren dan maar door en te 12:32 uur hesen we het Franse
vlagje vooraan op de boeg toen we de grens overstaken.
Het strand in Bray-Dunes.Gedenkteken op de dijk.
Enkele kilometers verder kwamen we aan de brug van
Ghyvelde Bray-Dunes waar we moeten stoppen en onze intrede in het land
moeten aangeven. Net voor de brug ligt een recent aangebracht aanlegsteiger en
we besloten hier aan te leggen omdat we anders misschien tot in Duinkerken
moeten varen.
Het is vandaag nog eens redelijk goed weer en we zijn het 5 jaar geleden
gewoon door gevaren.We willen
Bray-Dunes ook eens bezoeken. Wanneer we te 12:55 uur haddan aangelegd zijn we
te voet vertrokken naar het dorp.Net
over de brug ligt tegenwoordig ook een Carrefour met halteplaats voor
zwerfwagens, carwash en zelfs een laverie in een container.Hier gaan we dan straks ook nog eens gebruik
van maken om de witte was te doen.
Voor de middag eerst een probleemke gaan oplossen op
iets dat ik in de weken voor ons vertrek gemaakt had. Na de middag vertrokken we
na het bezoek aan ons moeder terug naar Veurne.We hadden geluk, nergens moeten aanschuiven, zelfs nergens ook
maar effe moeten stilstaan.Op een
goede twee uur waren we terug in Veurne.s Avonds nog rap een waske gaan doen in het wassalon