Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    17-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38– Woensdag 17-06-2015 – Arques

    Vanmiddag maakten we weer een rit van 37 km.  We vertrokken van de haven naar sluis Flandres waar we over de passerelle de Aa overstaken. Iets verderop reden we over het oude ophaalbrugje over het oude kanaal naar St Omer naar het centrum van Arques. Van hieruit ging het weer effe steil bergop tot over de autoweg en dan richting Blendeke.  Hier was het weer overal enkel richting in de straatjes en daarom hebben we er een paar straatjes te voet gedaan gezien ik anders de wegbeschrijving niet meer kon volgen. De kerk van Blendeke was van buiten niet om aan te zien, oud, verweerd en grijs.  We wilden er eerst gewoon voorbij gaan maar gezien de deur open stond gingen we er toch maar binnen.  We hebben het ons niet beklaagd.  Een schitterend gerestaureerd interieur. Vollodig uitgevoerd in kalkzandsteen.  Er is bijna geen hout in de kerk verwerkt. Letterlijk alles is er in steen, zelfs de biechtstoelen en de preekstoel.

     

                       

    De binnen mooi gerestaureerde kerk van Blendeke volledig uitgevoerd in kalkzandsteen.

    In vergelijking met de kerken die we tot nu toe zagen is er bijna geen hout in verwerkt.

     

    Van hieruit ging het verder onder de oude spoorweg door weer bergop richting Le Bibrou, Baudringhem, Roquetoir, Racquinghem, Blaringem en Wardrecques. Een groot deel van dit traject loodste ons over een heuvelkam die de rand vormt van de kalksteenstreek Artois. Onderweg passeerden we een grote kartonfabriek en de fabriek van Arc International (fabrikant van huismeubels en huisraad). Wanneer we onderweg twee keer het Canal de Neufossée (het verlengde van de gekanaliseerde Aa voorbij de sluis van Fontinette) oversteken zien we dat er hier wel vrachtschepen varen.   Uiteindelijk komen we terug in Arques

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37– Dinsdag 16-06-2015 – Arques

    Toen ik vanmorgen naar de bakker ging heb ik een fietsenwinkel gevonden in Arques maar er hing een blaadje dat de zaak definitief gesloten was wegens pensionering. Dan voormiddag naar St Omer voor een fietsmaker die ik op internet gevonden had.

    Recht tegenover het station, we zijn er eergisteren voorbij gereden maar had hem niet gezien. Met twee nieuwe buitenbanden en een nieuwe binnenband terug naar de boot maar ter hoogte van het station heb ik aan een bank maar eerste mijn achterband vervangen.   Die was namelijk zo slecht geworden dat ik het niet meer vertrouwde.  Na een kwartiertje terug de fiets op en naar ‘huis’. Daar dan maar eerst de fiets van Annie onderhanden genomen, de remmen nog een bijgesteld, banden opgepompt en klaar was kees.  We kunnen er straks weer tegenaan.

    Namiddag rijden we terug naar Watten om de auto op te halen en korter bij te zetten.  We

    Reden langs de kamping van het Etang Beausejour naar het zwanenmeer Etang de Malhove, door een mooie wijk van Malhove, rond het bos op de heuvel waarin het Etang d’Harchelles gelegen is naar Clairmarais (Klaarmares).  Hier passeerden we de zeer grote hoeve die vroeger tot de abdij van Clairmarais behoorde.

     

                 

    De abdijhoeve van de voormalige Abbay de Clairmarais. 


    De abdij zelf werd echter volledig vernield en er bleef maar één stuk muur van de kerk over.

    De abdij is buiten een stuk muur van de vroegere abdijkerk dat eenzaam in een weide is achtergebleven volledig verdwenen.  De hoeve staat er nog in al zijn glorie.  Ze is spijtig genoeg binnen niet te bezichtigen gezien ze heden ten dage privaat terrein is.  De buitenkant zegt genoeg over de omvang van het terrein. We rijden verder langs de zuidzijde van de vallei met uitgestrekte natte weilanden welke doorkruist worden met grachten en poelen.

     

       

    Zo ziet de Marais er nu uit.          Een kerkwegeltje door de weide.

     

    We passeren nog een grote kapel en een Lourdesgrot en kunnen pas ter hoogte van Le Coin Perdu de beken die de vallei volgen oversteken en terugkeren.  Wij rijden voorbij straatjes als ‘Rue Petit Paradis’, ‘Rue Grand Paradis’, langs Booneghem, St Momelin en dan over een helling van 4 m naar 71 m over een afstand van 1.2 km tot boven op de berg waar de windmolen van de ruine van de Abdij van Watten staat.  Van hieruit ging het steil bergaf tot het centrum van Watten en we arriveerden aan de auto na 34 km.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36– Maandag 15-06-2015 – Arques

    Vandaag een fietstocht gemaakt van Arques, Campagne lès Wardreques, Wardreques, Le Mont d’Hiver, Ebblinghem, Le Nieppe, Ruisscheure en terug naar Arques.  We hadden na afloop weer 37 km over kleine wegen door het glooiende landschap. De route liep op tussen Ebbinghem en Le Nieppe over de heuvelrug waar we weer fantastische panorama’s hadden.  In Ebbinghem bezochten we nog een oorlogskerkhof met een kleine 500 graven waarvan de meeste van WO 1 en 11 slachtoffers van WO 2. 

     

          

    Zonder woorden.            Nog minder woorden.      De Twin-towers van Ebblinghem.

     

    De onderhoudsploeg van de oorlogsgraven van het Britse Gemenebest gaf het kerkhof weer net een beurt.  Volgens mij was dit nog niet zo lang geleden ook gebeurd. In deze streek wordt in tegenstelling met de omgeving van het Canal de Bourgogne en het Canal du Centre nog veel nieuwe huizen gebouwd.  De tuinen zijn hier ook mooi beplant met bloemen en de rotondes staan ook vol perkplanten. Voor we naar de boot reden moesten we nog wat inkomen doen dan moesten we niet speciaal terug rijden.  Onderweg  hebben we vastgesgteld dat de Franse wegen blijkbaar veel sletiger zijn aan de banden van onze fiets.  We zullen achteraan allebei een nieuwe band moeten leggen.  Daar gaan we morgen dan maar naar op zoek.  Het is hier niet zo simpel om banden voor een stadsfiets te vinden, banden voor MTB fietsen genoeg en weinig fietshandelaars in de buurt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35– Zondag 14-06-2015 – Arques /2

                               

    Het oude kanaal St Omer.        De ruine van Abbay St Bertin.    Het station St Omer.

     

    Dit is in 2015 elke zondag vrij toegankelijk. Het is een bezoek wel waard. In de kelders bevindt zich de collectie oude wapens die ooit in de buurt opgegraven zijn, een verzameling brokstukken van de tijdens de Franse revolutie vernielde Abbay St Bertin, enkele mooie vloermozaiken.  Op het gelijkvloers in de Hall een monumentale eiken trap, een groot aantal schilderijen waaronder een ‘pak’  vlaamse meesters. 

     

                               

    Vloermozaïken.                        Stoel ? Wie weet het ?             Een gedeelte van de keramiek.

     

    Het gelijkvloers herbergt ook de muziekkamer, de eetzaal, de zithoek allemaal met meubels uit die tijd. Nog een verzameling religieuse artefacten maken het gelijkvloers compleet.  Op de eerste verdieping een grote keramiek en porcelein verzameling van over de gehele wereld. Dit alles zou in en in de buurt van St Omer verzameld en of terug gevonden zijn waaruit blijkt dat deze stad vroeger een kruispunt van handelswegen was.

     

                 

    De pijpenverzameling.            Een deel van de religieuze verzameling.

     

    Na het bezoek van het museum nog een wandeling in de stad gemaakt.  Het viel ons op dat er veel volk op het centrale plein was, er was ook kermis en  het leek eerst of er een koers of een stoet zou voorbij komen gezien er hier en daar nadarafsluitingen stonden. Later bleek dat vandaag de jaarlijkse ‘garçonnekensrace’ gehouden werd. Het is een wedstrijd waar iedereen aan kan deelnemen en waar men een parcours van 3.5 km door de stad moet afleggen met een volle plateau in de hand.  Er zijn er bij die gekleed zijn as echter garçon, anderen zijn ludiek gekleed. Degene die het parcours in de kortste tijd aflegt en dan nog het meeste in zijn glazen heeft is gewonnen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35– Zondag 14-06-2015 – Arques / 1

    Voormiddag hebben we een klein ritje gemaakt door Arques.  Het is niet heel groot maar er is toch het een en het ander te zien. Op het grote centrale plein staat het statige administratief centrum. 

     

                        

    Arques.                                      Het stadhuis Arques.                   Ecluse Fontinette.

     

    Langs het kanaal ligt een groot glas- en kristalfabriek. Een niet te missen plaats, je kan er ook niet naast kijken als je in de buurt bent, staat de voormalige scheefslift van Fontinettes waar vroeger de schepen in een bak moesten varen die dan een tiental meters omhoog gehesen werd en dan op het hoger gelegen pand van het kanaal verder konden varen. 

     

                              

    De oude scheepslift.               Restant van een fabriek.               De jachthaven van Arques.

     

    De scheepslift is al een groot aantal jaren buiten gebruik doch in een van de folders van de stad staat dat er plannen zijn om de lift te renoveren en terug te gaan gebruiken (maar wanneer zal dat zijn is de vraag. De Samber is ook al van 2006 dicht wegens een stukgevaren pont de canal en dat is ook nog altijd niet hersteld.

    Deze namiddag zijn we nog eens door de stad St Omer gereden en hebben we het ‘Hotel museum Sandelin’ bezocht.

     

        

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 – Zaterdag 13-06-2015 – Watten - Arques

    We varen vandaag verder naar Arques.  Ik had graag aangelegd in St Omer maar dat is niet meer mogelijk gezien de vaargeul verzand zou zijn en de bruggen en sluizen niet meer bediend worden. Later zal blijken dat er echter nog enkele drijvende steigers eenzaam liggen te verkommeren.  Een stad als St Omer zou toch voorzien moeten zijn van aanlegmogelijkheden. 

     


    Links de Bras de St Omer, rechts het ‘nieuwe’ kanaal 

     

    We varen op ons gemak gezien het maar 12 km is.  Onderweg zien we ondanks dat er nog steeds veel wind is en het niet te warm is langs het kanaal veel vissers zitten.  Te 15:00 uur leggen we aan in de jachthaven van Arques.  We kunnen niet verder gezien de Ecluse de Flandres en de Ecluse de Fotinette tot 21-06-2015 buiten werking zijn.  We zullen hier dan ook zo lang moeten blijven liggen.  Gezien we hier ook elektriciteit en water hebben en het nog steeds goed waait en dus ook gaat drogen doen we hier de was.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 – Vrijdag 12-06-2015 – Watten

    Deze morgen wakker geworden met regen, het ziet er grijs uit.  Rond 09.30 uur stopte het met regenen en begon het op te klaren.  Tegen dat we aan onze fietstocht begonnen rond 13:30 scheen de zon weer vollebak en werd het weer warm.

     

        

    Oud kanon aan Fort Vesques.              Orgel en preekstoel in de kathedraal van St Omair.

     

    De tocht voerde ons vandaag langs langs het Fort de Vesques, Le Sarts, Loosthouck, Est Mont (jaja weer bergop), Le Pauverstraete, Sperleke, Houlle, Moulle, Le fremont, Le Rossignol, Le Clé de Champs naar St Omaars.  Na een ritje door de stad met een bezoek aan de kathedraal begonnen we aan de terugrit. Ondertussen waren er in het zuiden onweerswolken op komen zetten.  Toen we net de stad uit waren begon het spel. Er was niets anders in de buurt om te schuilen buiten een traktor met een grote wagen waar we in de luwte het einde van de hoosbui konden afwachten. 

     

       

    Nissen met biechtstoelen.          Astronomisch uurwerk in de kerk.

     

    Het viel voor ons nog mee dat de wagen net zo stond dat we aan de zijkant geen regen hadden. Na tien minuten klaarde het helemaal op en brak de zon terug door zodat we in een minimum van tijd terug droog waren. Op het laatste stuk, ter hoogte van St Momelin reden we een weg in die ons terug naar Watten zou leiden, maar het brugje dat er voorheen gelegen had, wat nog wel op onze kaart stond, was verdwenen zodat we een heel stuk terug moesten en dan via de grote weg moesten rijden.  Na aankomst hadden we dan ook 47 (!) km gedaan.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    11-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32 – Donderdag 11-06-2015 – Watten

    Vandaag hebben we maar een klein ritje van 13 km gedaan om de auto op te halen in Bourbourg. 

     

                

    Steigertje in Watten.                 Au bords de l’Aa.

     

    We reden van Watten langs de Aa tot aan de Pont de la Bistade en daarna langs St Pietersbrouk, Le Vert Sifflet, over een mooie kronkelende landbouwweg genaamd Le Chemin Vert langs Quaedhove tot in Bourbourg aan de parking waar we de auto een paar dagen geleden geplaatst hadden.  Het was vandaag weer heet maar een stond een verkoelend briesje wat de zaak draaglijk maakte.  We laten de auto straks op de parking naast de Gendarmerie van Watten staan voor een paar dagen.  We moeten onze tijd nog tot 21-06 in de buurt “vol maken” gezien de twee eerstvolgende sluizen na St Omer wegens onderhoudswerken  niet werken.  We zullen het dus maar kalm aan doen.  Ze geven voor morgen weer een heet dagske met in de avond kans op een gratis licht en klankspel ! Nu (21:50 uur) is het lekker op ons terras, buiten het fluiten van enkele vogels horen we niet veel meer dan het op afstand langsrazen van de TGV op de hogesnelheidslijn die langs Watten loopt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31 – Woensdag 10-06-2015 – Bourbourg - Watten

    Deze morgen vertrokken we met drie (!) boten gelijk richting Watten.  Het is vermoedelijk lang geleden dat ze hier nog eens zo een konvooi gehad hebben.  We hadden de brugopening gevraagd tegen 09:00 uur maar het was natuurlijk 09:15 uur tegen dat we door de brug waren.  Vervolgens ging het naar brug twee op enkele honderden meters verder achter een bocht maar daar duurde het ook nog tot 09:30 uur eer we daar door waren. Vervolgens naar de sluis aan de Aa.  We arriveerden er te 10:00 uur maar natuurlijk moesten alle deuren nog opengedraaid worden (hier boven en onder de sluis dubbele sluisdeuren) en was het 11:00 uur eer we hier buiten waren. 

    De derde boot moest wachten op de volgende schutting gezien die er niet meer bij kon.  Verder hadden we op de Aa nog twee ophaalbruggen waar we voor de eerste natuurlijk weer een kwartier mochten dobberen tot de derde boot ter plaatse was.  De boot was bij ons voordat de bruggeman met zijn auto er was. 

     

                                      

    Canal de Bourbourg in Bourbourg.   Ruine Abdij Watten.   De Molen van de Abdij.

     

    Uiteindelijk voeren we dan te 11:30 uur met z’n drieen door de tweede brug en zo verder naar Watten.  Onderwer passeerden we nog de aansluiting met het Canal de Calais en de aansluiting met het groten Canal de Bourbourg.  Te 12:20 uur legden we aan aan de steiger van Watten op de rechteroever.

     

                          

    Aan de bron van de Ijzer.     Dat was nog eens een afdalingske !


    Namiddag hebben we een fiettocht van 33 km genaamd “Les rives de l’Yser nr 4” gemaakt.  We vertrokken van Watten richting Wulverdinghe langs de D26 die ons van in het centrum van Watten steil omhoog in de richting van de ruine van de Abbay de Watten en de mooi gerestaureerde windmolen die op de heuveltop staat voerde.  Eenmaal boven ging het in sneltreinvaart, de TGV-lijn Calais-Lille loopt hier ook langs, bergaf naar Wulverdinghe voerde. Van hieruit ging het langs Lederzele, onder die TGV-lijn door, en dan naar Volckerinckhove en daarna naar Broxeele waar we terug onder de TGV-lijn door gingen richting Buysscheure.  Langs deze weg, de Rue de peupeliers ligt de bron van de Ijzer.  Van Buysscheure ging het via Bonneghem, Nieurlet en Saint-Momelin terug naar de Aa en verder terug naar Watten.  Drie kilometer voor de streep reed Annie plat zodat we er eentje moesten plakken.  Uiteindelijk waren we rond  18:30 terug aan boord. Het was een mooie rit, er was een probleem, boven op de heuveltoppen stond nog altijd die venijnige wind van de laatste weken.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    09-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30 – Dinsdag 09-06-2015 – Bourbourg

    We blijven nog een dag langer liggen gezien de sluis voorbij St Omer nog tot 21-06-2015 gesperd is. Voormiddag soep gemaakt en nog een wasje gedraaid. Namiddag hebben we weer een fietstochtje van 32 km gedaan.

     

                      

    De Remparts van Gravelines.  De Marie.                              De ingang van het Arsenaal.

     

    We vertrokken vanuit Bourbourg via St Georges richting Gravelines. Gravelines is ook weer een oude versterkste stad waar Vauban “zijn ding” nog eens heeft kunnen doen.  De versterkingen zijn goed bewaard gebleven wat nu een toeristische troef is voor deze stad. Tevens ligt tussen de stad en de zee een groene zone met veel wandelpaden, fietspaden en waterpartijen. 

     

                         

    Het Arsenaal.                           De Cetirne (Watervoorraad).   De voormalige kazerne.

     

    Het strand ten noorden van de monding van de Aa is ongeveer een km breed.  Momenteel is er weer zeer veel wind (  6à 7 Baufort ) waardoor er een ware zandstorm over het strand raast.   Er is dan ook geen kat te zien. 

     

                        

    Het eindeloze strand.                    De vuurtoren.            De havengeul.

     

    Alleen op de banken die in de luwte staan zitten enkele zo

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 – Maandag 08-06-2015 – Bourbourg

    Voormiddag de administratie bijgewerkt.  Namiddag met de fiets vertrokken richting Bergues om de auto op te halen.  We vertrokken langs de D3 langs het Canal de Bourbourg tot in Coppenaxfort waar we het grote kanaal Duinkerken-Watten oversteken.  Van hieruit rijden we over kleine wegen van Brouckercke, Spycker, Armboutscappel, Grand Millebrugge, Petit Millebrugge richting Bergues.

     

                          

    Het oude Canal de Bourbourg.   Vlasveld.                                De rede voor Calais.

     

    Het laatste stuk gaat over de Quai de la Colme tot net voor de stad. Het is vandaag we er zeer winderig en soms komen we maar moeizaam voorruit. We hadden weer 25 km op de teller. Na de fietsrit een bezoek gebracht aan de Cora in Duinkerken en zo terug naar Bourbourg.  S’Avonds zijn we nog met de auto naar Calais gereden en hebben we nog een strandwandeling gemaakt. 

     

                       

    Straf windje.                              Op de pier.            Met MyFerryLink naar Dover.


    De ferry’s die Calais aandoen komen hier met de regelmaat van een klok aan en vertrekken een half uur later terug naar Dover.  We zien twee maatschappijen namelijk MyFerryLink en P&O. Wanneer we aan het strand arriveerden vertrok er juist een grote bulkcarrier terwijl er een ferry van P&O arriveerde.  Er was weinig volk op het strand en maar enkele surfers die toch wel last hadden om recht te blijven in die wind. 

     

                     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 – Zondag 07-06-2015 – Bergues - Boubourg

    Na het afleveren van de sleutel van de elektriciteitskast vertrokken we te 10:30 uur terug richting Duinkerke.  Op het einde van het het Canal de Bergues gingen we dus over bakboord het Canal de Bourbourg op.  Sluis Jeux de Mail was dicht maar de deur werd onmiddellijk opengedaan wanneer we hadden opgeroepen en we konden zo binnen. Hier werd het vignet en alle gegevens gecontroleerd. 

     

                   

    Die varen hier ook.                         Aan de horizon de portaalkranen van de nieuwe haven

                                                        van Duinkerke.

     

    Na vijf minuten waren we ongeveer 1.5 meter omhoog gegaan en konden we buiten.  Dit kanaal is weer een stuk breder dan we de laatste week gevaren hebben en het water terug wat properder.  Na enkele kilometers arriveren we aan de Derivation naar de nieuwe haven van Duinkerke.  Hier gaan we linksaf en na weer enkele kilometers gaan we rechtsaf het oude Canal de Bourbourg op.  In het begin van dit kanaaltje liggen enkele schepen maar eenmaal hier voorbij zijn we weer alleen.  Hier is het kanaal nog smaller dan ons kanaal naar Beverlo.  Net voor het stadje Bourbourg komen we aan de eerste sluis. Terwijl we liggen te wachten, de sluis is nog handbediend, zien we  tijdens het maneuvreren weer zwarte “smos” komen bovendrijven.  Het is hier dus echt niet diep en ik hoop dat we weer geen last met de filter krijgen. 

     

                

    Het Canal de Bourbourg.                Rechts het oude Canal de Bourbourg.

     

    Wanneer de sluis opengedaan wordt zien we in de sluis ook nogal wat “rommel” drijven.  De sluis wordt blijkbaar dan ook niet veel bediend.  Ik herrinner me nog van vijf jaar terug toen we hier ook passeerden dat wij in die maand (27-05-2011) de éérste boot waren die hier passeerde !. Het is dus goed mogelijk dat hier al veertien dagen niets gepasseerd is.  Net na de sluis legden we te 13:50 uur vast aan de steiger van het VNF.  Na middag gingen we naar de grote brocante markt en te 17:00 uur waren we terug aan boord.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 – Zaterdag 06-06-2015 – Bergues

    Voormiddag nog wat “huishoudelijke werken” uitgevoerd en te 14:00 uur de sleutel voor de elektriciteitskast opgehaald.  Nadien vertrokken voor onze dagelijkse fietstocht.  We reden  van Bergues via kleine wegen langs de dorpen Steene, Krochte, Bissezele, Zegerskappel, Ekelsbeke, Soks en Hooimille terug naar Sint Winoksbergen, Bergues heet dat nu dus. 

     

                  

    Het kasteel van Ekelberg met de kasteeltuin, jammer genoeg niet te bezichtigen.

     

    Het ging langs soms smalle straatjes door het licht glooiende landschap welk doorsneden wordt met beken en grachten.  Boven op de glooien hadden we mooie vergezichten en door het mooie weer zagen we tot de Casselberg. 

     

                        

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 – Vrijdag 05-06-2015 – Bergues

    Vandaag is het tropisch warm geweest. Maar toch, rond 16:00 uur kwamen er onweerswolken opzetten.  We waren rond 13:30 uur vertrokken voor een fietstocht van Bergues, via Hooymille, Hondschoote, Kullem, Lynde, Oostcapel, Wylder, Wormhout, en terug naar Bergues.

     

                  

    Bergues.  Het oud slachthuis.                        Het belfort.                             Toren van de oude

                                                                                                                    Abbaye de St Winnocke.

     

                                 

    De twee torens van de oude abdij.                     De stadsomwalling.

      

    Het gaat door een vlak landschap met dorpen en straten waarin je de vroegere Vlaamse benamingen nog goed ziet.  Dit deel van Frankrijk, ook Frans Vlaanderen genoemd, was doorheen de eeuwen een twistpunt tussen Frankrijk en De Nederlanden en behoorde afwisselend tot een van die partijen. 

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 – Donderdag 04-06-2015 – Bray-Dunes - Bergues

    Met een stralend zonnetje onder een wolkenloze hemel opgestaan.  Het belooft voor vandaag!

    Klokslag 09:00 uur vertrokken en onmiddellijk door de eerste ophaalbrug, die van Ghyvelde, op weg richting Duinkerke.  Iets later door de ophaallbrug van Zuydcoote.  Van hieruit gaat het zonder opstakels tot sluis Duinkerke.  Toen we voorbij de laatste bocht voor de sluis waren hadden we zowaar een tegenligger.  Aan de sluis aangekomen stond deze open met een groen licht dus konden we onmiddellijk binnen.  Eenmaal door de sluis volgden nog enkele kronkels en daarna gingen we linksaf naar het Canal de Bergues (8 km) tot aan de halte fluvial aan het versterkt stadje. Te 11:50 lagen we vast.  Er is nog plaats voor één jacht nu gezien er al een 25 meter omgebouwd vrachtschip aan de steiger ligt.

     

                        

    Watertoren van het   Net uit de sluis van Dunckerque.       Het strand in Zuydcote. 

    Usine de Dunes.        

     

    Deze is wel zo goed geweest maar de helft van zijn boot naast de steiger te leggen zodat er nog iemand anders plaats heeft. Na het aanmeren en het middageten zijn we  vertrokken met de fiets terug naar Veurne om de auto op te halen en korter bij te zetten.  We gaan hem voorlopig hier in Bergues zetten gezien hier een station is.  Hier staat hij niet te ver af als we hem nodig zouden hebben.  We reden van Bergues binnendoor via kleine straten via Théleghem, Lefferickoucke, Zuydcoote, Bray-Dunes, Adinkerke naar Veurne  In Zuydcoote en in Bray-Dunes reden we tot aan het strand.  Er waren er vandaag al verschillende in zee aan ’t zwemmen.  Het is ook lekker weer vandaag.  Eenmaal in Veurne namen we de auto terug.  We hadden na afloop 38 km en het was een mooie rit met weidse zichten. Terug aan boord eerst eten en nadien lekker luieren op ons terras.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 – Woensdag 03-06-2015 – Veurne – Bray-Dunes

    Vandaag vertrokken we pas te 10:30 uur gezien we eerst nog langs de markt wilden gaan. De havenmeester is nog steeds niet langs geweest maar langer gaan we niet wachten en we hebben dus vannacht gratis gelegen. Eigenlijk is 15 euro liggeld zonder toilet en douche in vergelijking met andere havens (13 euro mèt water, WC en soms ook nog douche) wel veel, maar we hebben nu dus drie nachten voor de prijs van twee !. Aan de eerste brug, Ieperbrug hadden we al prijs.  De brug marcheerde niet.  Als we zo lang moeten gaan wachten als Jean-Pierre en Arlette enkele weken geleden liggen we hier nog effe ! Die hadden hier 1:30 uur liggen wachten.  Het feit dat die panne zich wéér voor doet zegt toch wel iets over het onderhoud me dunkt. Te 11:30 uur (!) konden we door de brug. Na de brug volgen de kronkels in het kanaal (op de luchtfoto van Veurne te zien volgt het kanaal ten zuiden van de stad de vroegere verdedigingsgrachten met enkele aan mekaar geregen V-vormige bochten) tot aan de Diksmuidebrug waar we een haakse bocht bakboord maken en waar het kanaal weer een respectabele breedte krijgt. 

     

                       

    Steiger voorbij de Ieperbrug.                     Grens Belgie-Frankrijk.

     

    Van hieruit gaat het op enkele flauwe bochten na rechtdoor tot in Adinkerke (Voor wie Adinkerke niet weet liggen, tot aan Polpsaland)  Hier wilden we aan een steiger gaan liggen waar vroeger het douane-ontvangkantoor op de dijk ligt maar daar waren geen voorzieningen om vast te maken (of ze moeten in het metershoge gras op de dijk gelegen hebben!) We voeren dan maar door en te 12:32 uur hesen we het Franse vlagje vooraan op de boeg toen we de grens overstaken.

     

                        

    Het strand in Bray-Dunes.                           Gedenkteken op de dijk.

     

    Enkele kilometers verder kwamen we aan de brug van Ghyvelde – Bray-Dunes waar we moeten stoppen en onze “intrede” in het land moeten aangeven. Net voor de brug ligt een recent aangebracht aanlegsteiger en we besloten hier aan te leggen omdat we anders misschien tot in Duinkerken moeten varen. 

    Het is vandaag nog eens redelijk goed weer en we zijn het 5 jaar geleden gewoon door gevaren.  We willen Bray-Dunes ook eens bezoeken. Wanneer we te 12:55 uur haddan aangelegd zijn we te voet vertrokken naar het dorp.  Net over de brug ligt tegenwoordig ook een Carrefour met halteplaats voor zwerfwagens, carwash en zelfs een laverie in een container.  Hier gaan we dan straks ook nog eens gebruik van maken om de “witte was” te doen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    02-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 – Dinsdag 02-06-2015 – Veurne

    Voor de middag eerst een “probleemke” gaan oplossen op iets dat ik in de weken voor ons vertrek gemaakt had. Na de middag vertrokken we na het bezoek aan ons moeder terug naar Veurne.  We hadden geluk, nergens moeten aanschuiven, zelfs nergens ook maar effe moeten stilstaan.  Op een goede twee uur waren we terug in Veurne.  ’s Avonds nog rap een waske gaan doen in het wassalon


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 – Maandag 01-06-2015 – Veurne

    Deze morgen met de trein van 09:02 uur in Veurne vertrokken.  Er zit hier mog maar weinig volk op de trein dus hadden we een mooie plaats in de rijrichting. In de volgende stations stapten er steeds meer volk op maar in Gent St Pieters gingen wij er uit voor de aansluiting naar Antwerpen.  Daar moesten we in tegenstelling met de planning die normaal 53 minuten wachttijd vermeldde maar 20 minuten wachten.  Ook op de volgende trein en later op die van Antwerpen naar Hamont was het kalm. We hadden onder ons twee afgesproken dat we eerst bij onze vrienden Annemie & Roger zouden langsgaan. Wanneer we rond 14:30 uur in Hamont arriveerden moesten we nog een kwartiertje te voet tot bij hen.  Daar bleven we tot we de trein van 16:20 uur terug dienden te nemen .  Thuis gekomen vlug de gazon nog eens “geschoren” zodat die er weer enkele weken tegen kan. Vervolgens gingen we op bezoek bij Bomma (moeder van Annie).  Voor haar was het ook een verrassing gezien we niet gezegd hadden dat we zouden langs komen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 – Zondag 31-05-2015 – Fintéle - Veurne

    Te 09:45 uur de sluis Fintéle binnen gevaren.  Het is een sluis met schuine sluiswanden maar aan een zijde is een steiger gebouwd voor de pleziervaart.  Hier gaan we nu ook maar een kleine meter omlaag.

     

                     

    Het soms smalle Lokanaal.                      Spoorbrug Veurne.

     

    De sluisdeuren worden hier nog met de hand opengedraaid.  Het zal voor ons de laatste keer zijn gezien de sluis in het najaar geautomatiseerd zou gaan worden. De sluis en al de bruggen op het Lokanaal zullen dan vanuit één centrale bediend gaan worden.  Het Lokanaal is maar een smal en redelijk ondiep kanaal en je mag er maar 7 km/uur varen.  Het heeft voor ons ook geen zin om sneller te willen varen gezien we dan maar meer zuiging veroorzaken en toch niet veel sneller vooruit komen. 

     

                        

    De kerk van Veurne.           Mooie preekstoel.

     

    Het sturen wordt dan ook lastiger.  De ophaalbruggen en de draaibrug in het kanaal worden vlot en ruim op tijd voor ons geopend en te 12:30 leggen we aan in Veurne.  We gaan hier een paar dagen blijven liggen gezien wij met de trein de auto gaan ophalen en ook op bezoek willen bij mijn moeder, bij de moeder van Annie en bij onze vrienden Annemie & Roger in Hamont.   

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 – Zaterdag 30-05-2015 – Fintéle

    Voormiddag wat geluierd en ’s middags bij de Lisdodde gaan eten.  Nadien een fietstocht gemaakt van 44 km langs Pollinkhove, Lo, de gehuchten Blauwoet, Ashoop, Rozendaal, Rabbelare, Krispoek naar Lampernisse en via Schapershoek, Grote Fokkewerve, Oerenburg en Fortembrug tot Alveringem. Daarna via de verdwenen dorpskern van St Rijkers naar St Rijkers, Izenberge, Hoogstade terug naar Pollinkhove en terug naar Fintéle. Onderweg maar enkele fietsers tegengekomen ondanks dat het toch redelijk goed weer was. Ik denk dat het wild vandaag “hazekensdag” vierde. Vandaag onderweg zeker 20 hazen zien lopen.  Op één plaats, in een weide boven op een heuvelglooiing zaten 8 hazen bijeen, de oren allemaal rechtop. 

     

                                

    Oude stadspoort Lo.                                                  Wie is dit ?

     

    Het leek wel of ze in een kring “in vergadering” zaten !. Toen een van hen ons opmerkte sloeg deze vermoedelijk alarm gezien zes van hun plots het hazenpad kozen. Als een TGV stoven ze weg, zigzaggend door de velden. De twee andere bleven stoïcijns zitten, het leek wel of ze in zoutpilaren veranderd waren.

     

                      

    Ijzertoren in de verte.                              Gewezen café in Lampernisse.

     

    Zelfs toen we hun op twintig meter afstand voorbij reden verroerden ze niet.  Normaal spurten ze weg of leggen ze zich plat tegen de grond met hun oren plat in hun nek maar deze twee hadden lef en bleven netjes in “geef acht” op post.  Na de fietstocht zijn we ’s avonds nog naar Lo terug gereden omdat het daar vandaag avondmarkt was. 

    Er was nogal wat volk, ze troffen het met het waar vandaag.  Toen we na het marktbezoek er ene wilden gaan drinken en op het terras plaatnamen duurde het echter 22 minuten (!!!!) eer de bestelling gebracht werd. Ne niet waar, het was maar 18 minuten eer ze de bestelling kwamen brengen maar dat was helemaal niet wat we gevraagd hadden dus moesten ze nog eens terug naar binnen en eindelijk na 22 minuten was het zover. Als het aan mij gelegen had was ik al veel vroeger vertrokken maar ons Annie is altijd te braaf hé. En dan moet ge weten dat aan de vitrine van het café een poster hing van een wedstrijd van verkiezing van “Het beste café van Belgie”. Ze hebben daar geluk dat ik niet mee doe met SMS’jes sturen voor zoiets, anders had ik er een paar honderd negatieve verstuurd !

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs