Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    08-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 – Maandag 08-06-2015 – Bourbourg

    Voormiddag de administratie bijgewerkt.  Namiddag met de fiets vertrokken richting Bergues om de auto op te halen.  We vertrokken langs de D3 langs het Canal de Bourbourg tot in Coppenaxfort waar we het grote kanaal Duinkerken-Watten oversteken.  Van hieruit rijden we over kleine wegen van Brouckercke, Spycker, Armboutscappel, Grand Millebrugge, Petit Millebrugge richting Bergues.

     

                          

    Het oude Canal de Bourbourg.   Vlasveld.                                De rede voor Calais.

     

    Het laatste stuk gaat over de Quai de la Colme tot net voor de stad. Het is vandaag we er zeer winderig en soms komen we maar moeizaam voorruit. We hadden weer 25 km op de teller. Na de fietsrit een bezoek gebracht aan de Cora in Duinkerken en zo terug naar Bourbourg.  S’Avonds zijn we nog met de auto naar Calais gereden en hebben we nog een strandwandeling gemaakt. 

     

                       

    Straf windje.                              Op de pier.            Met MyFerryLink naar Dover.


    De ferry’s die Calais aandoen komen hier met de regelmaat van een klok aan en vertrekken een half uur later terug naar Dover.  We zien twee maatschappijen namelijk MyFerryLink en P&O. Wanneer we aan het strand arriveerden vertrok er juist een grote bulkcarrier terwijl er een ferry van P&O arriveerde.  Er was weinig volk op het strand en maar enkele surfers die toch wel last hadden om recht te blijven in die wind. 

     

                     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 – Zondag 07-06-2015 – Bergues - Boubourg

    Na het afleveren van de sleutel van de elektriciteitskast vertrokken we te 10:30 uur terug richting Duinkerke.  Op het einde van het het Canal de Bergues gingen we dus over bakboord het Canal de Bourbourg op.  Sluis Jeux de Mail was dicht maar de deur werd onmiddellijk opengedaan wanneer we hadden opgeroepen en we konden zo binnen. Hier werd het vignet en alle gegevens gecontroleerd. 

     

                   

    Die varen hier ook.                         Aan de horizon de portaalkranen van de nieuwe haven

                                                        van Duinkerke.

     

    Na vijf minuten waren we ongeveer 1.5 meter omhoog gegaan en konden we buiten.  Dit kanaal is weer een stuk breder dan we de laatste week gevaren hebben en het water terug wat properder.  Na enkele kilometers arriveren we aan de Derivation naar de nieuwe haven van Duinkerke.  Hier gaan we linksaf en na weer enkele kilometers gaan we rechtsaf het oude Canal de Bourbourg op.  In het begin van dit kanaaltje liggen enkele schepen maar eenmaal hier voorbij zijn we weer alleen.  Hier is het kanaal nog smaller dan ons kanaal naar Beverlo.  Net voor het stadje Bourbourg komen we aan de eerste sluis. Terwijl we liggen te wachten, de sluis is nog handbediend, zien we  tijdens het maneuvreren weer zwarte “smos” komen bovendrijven.  Het is hier dus echt niet diep en ik hoop dat we weer geen last met de filter krijgen. 

     

                

    Het Canal de Bourbourg.                Rechts het oude Canal de Bourbourg.

     

    Wanneer de sluis opengedaan wordt zien we in de sluis ook nogal wat “rommel” drijven.  De sluis wordt blijkbaar dan ook niet veel bediend.  Ik herrinner me nog van vijf jaar terug toen we hier ook passeerden dat wij in die maand (27-05-2011) de éérste boot waren die hier passeerde !. Het is dus goed mogelijk dat hier al veertien dagen niets gepasseerd is.  Net na de sluis legden we te 13:50 uur vast aan de steiger van het VNF.  Na middag gingen we naar de grote brocante markt en te 17:00 uur waren we terug aan boord.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 – Zaterdag 06-06-2015 – Bergues

    Voormiddag nog wat “huishoudelijke werken” uitgevoerd en te 14:00 uur de sleutel voor de elektriciteitskast opgehaald.  Nadien vertrokken voor onze dagelijkse fietstocht.  We reden  van Bergues via kleine wegen langs de dorpen Steene, Krochte, Bissezele, Zegerskappel, Ekelsbeke, Soks en Hooimille terug naar Sint Winoksbergen, Bergues heet dat nu dus. 

     

                  

    Het kasteel van Ekelberg met de kasteeltuin, jammer genoeg niet te bezichtigen.

     

    Het ging langs soms smalle straatjes door het licht glooiende landschap welk doorsneden wordt met beken en grachten.  Boven op de glooien hadden we mooie vergezichten en door het mooie weer zagen we tot de Casselberg. 

     

                        

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 – Vrijdag 05-06-2015 – Bergues

    Vandaag is het tropisch warm geweest. Maar toch, rond 16:00 uur kwamen er onweerswolken opzetten.  We waren rond 13:30 uur vertrokken voor een fietstocht van Bergues, via Hooymille, Hondschoote, Kullem, Lynde, Oostcapel, Wylder, Wormhout, en terug naar Bergues.

     

                  

    Bergues.  Het oud slachthuis.                        Het belfort.                             Toren van de oude

                                                                                                                    Abbaye de St Winnocke.

     

                                 

    De twee torens van de oude abdij.                     De stadsomwalling.

      

    Het gaat door een vlak landschap met dorpen en straten waarin je de vroegere Vlaamse benamingen nog goed ziet.  Dit deel van Frankrijk, ook Frans Vlaanderen genoemd, was doorheen de eeuwen een twistpunt tussen Frankrijk en De Nederlanden en behoorde afwisselend tot een van die partijen. 

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 – Donderdag 04-06-2015 – Bray-Dunes - Bergues

    Met een stralend zonnetje onder een wolkenloze hemel opgestaan.  Het belooft voor vandaag!

    Klokslag 09:00 uur vertrokken en onmiddellijk door de eerste ophaalbrug, die van Ghyvelde, op weg richting Duinkerke.  Iets later door de ophaallbrug van Zuydcoote.  Van hieruit gaat het zonder opstakels tot sluis Duinkerke.  Toen we voorbij de laatste bocht voor de sluis waren hadden we zowaar een tegenligger.  Aan de sluis aangekomen stond deze open met een groen licht dus konden we onmiddellijk binnen.  Eenmaal door de sluis volgden nog enkele kronkels en daarna gingen we linksaf naar het Canal de Bergues (8 km) tot aan de halte fluvial aan het versterkt stadje. Te 11:50 lagen we vast.  Er is nog plaats voor één jacht nu gezien er al een 25 meter omgebouwd vrachtschip aan de steiger ligt.

     

                        

    Watertoren van het   Net uit de sluis van Dunckerque.       Het strand in Zuydcote. 

    Usine de Dunes.        

     

    Deze is wel zo goed geweest maar de helft van zijn boot naast de steiger te leggen zodat er nog iemand anders plaats heeft. Na het aanmeren en het middageten zijn we  vertrokken met de fiets terug naar Veurne om de auto op te halen en korter bij te zetten.  We gaan hem voorlopig hier in Bergues zetten gezien hier een station is.  Hier staat hij niet te ver af als we hem nodig zouden hebben.  We reden van Bergues binnendoor via kleine straten via Théleghem, Lefferickoucke, Zuydcoote, Bray-Dunes, Adinkerke naar Veurne  In Zuydcoote en in Bray-Dunes reden we tot aan het strand.  Er waren er vandaag al verschillende in zee aan ’t zwemmen.  Het is ook lekker weer vandaag.  Eenmaal in Veurne namen we de auto terug.  We hadden na afloop 38 km en het was een mooie rit met weidse zichten. Terug aan boord eerst eten en nadien lekker luieren op ons terras.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 – Woensdag 03-06-2015 – Veurne – Bray-Dunes

    Vandaag vertrokken we pas te 10:30 uur gezien we eerst nog langs de markt wilden gaan. De havenmeester is nog steeds niet langs geweest maar langer gaan we niet wachten en we hebben dus vannacht gratis gelegen. Eigenlijk is 15 euro liggeld zonder toilet en douche in vergelijking met andere havens (13 euro mèt water, WC en soms ook nog douche) wel veel, maar we hebben nu dus drie nachten voor de prijs van twee !. Aan de eerste brug, Ieperbrug hadden we al prijs.  De brug marcheerde niet.  Als we zo lang moeten gaan wachten als Jean-Pierre en Arlette enkele weken geleden liggen we hier nog effe ! Die hadden hier 1:30 uur liggen wachten.  Het feit dat die panne zich wéér voor doet zegt toch wel iets over het onderhoud me dunkt. Te 11:30 uur (!) konden we door de brug. Na de brug volgen de kronkels in het kanaal (op de luchtfoto van Veurne te zien volgt het kanaal ten zuiden van de stad de vroegere verdedigingsgrachten met enkele aan mekaar geregen V-vormige bochten) tot aan de Diksmuidebrug waar we een haakse bocht bakboord maken en waar het kanaal weer een respectabele breedte krijgt. 

     

                       

    Steiger voorbij de Ieperbrug.                     Grens Belgie-Frankrijk.

     

    Van hieruit gaat het op enkele flauwe bochten na rechtdoor tot in Adinkerke (Voor wie Adinkerke niet weet liggen, tot aan Polpsaland)  Hier wilden we aan een steiger gaan liggen waar vroeger het douane-ontvangkantoor op de dijk ligt maar daar waren geen voorzieningen om vast te maken (of ze moeten in het metershoge gras op de dijk gelegen hebben!) We voeren dan maar door en te 12:32 uur hesen we het Franse vlagje vooraan op de boeg toen we de grens overstaken.

     

                        

    Het strand in Bray-Dunes.                           Gedenkteken op de dijk.

     

    Enkele kilometers verder kwamen we aan de brug van Ghyvelde – Bray-Dunes waar we moeten stoppen en onze “intrede” in het land moeten aangeven. Net voor de brug ligt een recent aangebracht aanlegsteiger en we besloten hier aan te leggen omdat we anders misschien tot in Duinkerken moeten varen. 

    Het is vandaag nog eens redelijk goed weer en we zijn het 5 jaar geleden gewoon door gevaren.  We willen Bray-Dunes ook eens bezoeken. Wanneer we te 12:55 uur haddan aangelegd zijn we te voet vertrokken naar het dorp.  Net over de brug ligt tegenwoordig ook een Carrefour met halteplaats voor zwerfwagens, carwash en zelfs een laverie in een container.  Hier gaan we dan straks ook nog eens gebruik van maken om de “witte was” te doen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    02-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 – Dinsdag 02-06-2015 – Veurne

    Voor de middag eerst een “probleemke” gaan oplossen op iets dat ik in de weken voor ons vertrek gemaakt had. Na de middag vertrokken we na het bezoek aan ons moeder terug naar Veurne.  We hadden geluk, nergens moeten aanschuiven, zelfs nergens ook maar effe moeten stilstaan.  Op een goede twee uur waren we terug in Veurne.  ’s Avonds nog rap een waske gaan doen in het wassalon


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 – Maandag 01-06-2015 – Veurne

    Deze morgen met de trein van 09:02 uur in Veurne vertrokken.  Er zit hier mog maar weinig volk op de trein dus hadden we een mooie plaats in de rijrichting. In de volgende stations stapten er steeds meer volk op maar in Gent St Pieters gingen wij er uit voor de aansluiting naar Antwerpen.  Daar moesten we in tegenstelling met de planning die normaal 53 minuten wachttijd vermeldde maar 20 minuten wachten.  Ook op de volgende trein en later op die van Antwerpen naar Hamont was het kalm. We hadden onder ons twee afgesproken dat we eerst bij onze vrienden Annemie & Roger zouden langsgaan. Wanneer we rond 14:30 uur in Hamont arriveerden moesten we nog een kwartiertje te voet tot bij hen.  Daar bleven we tot we de trein van 16:20 uur terug dienden te nemen .  Thuis gekomen vlug de gazon nog eens “geschoren” zodat die er weer enkele weken tegen kan. Vervolgens gingen we op bezoek bij Bomma (moeder van Annie).  Voor haar was het ook een verrassing gezien we niet gezegd hadden dat we zouden langs komen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 – Zondag 31-05-2015 – Fintéle - Veurne

    Te 09:45 uur de sluis Fintéle binnen gevaren.  Het is een sluis met schuine sluiswanden maar aan een zijde is een steiger gebouwd voor de pleziervaart.  Hier gaan we nu ook maar een kleine meter omlaag.

     

                     

    Het soms smalle Lokanaal.                      Spoorbrug Veurne.

     

    De sluisdeuren worden hier nog met de hand opengedraaid.  Het zal voor ons de laatste keer zijn gezien de sluis in het najaar geautomatiseerd zou gaan worden. De sluis en al de bruggen op het Lokanaal zullen dan vanuit één centrale bediend gaan worden.  Het Lokanaal is maar een smal en redelijk ondiep kanaal en je mag er maar 7 km/uur varen.  Het heeft voor ons ook geen zin om sneller te willen varen gezien we dan maar meer zuiging veroorzaken en toch niet veel sneller vooruit komen. 

     

                        

    De kerk van Veurne.           Mooie preekstoel.

     

    Het sturen wordt dan ook lastiger.  De ophaalbruggen en de draaibrug in het kanaal worden vlot en ruim op tijd voor ons geopend en te 12:30 leggen we aan in Veurne.  We gaan hier een paar dagen blijven liggen gezien wij met de trein de auto gaan ophalen en ook op bezoek willen bij mijn moeder, bij de moeder van Annie en bij onze vrienden Annemie & Roger in Hamont.   

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 – Zaterdag 30-05-2015 – Fintéle

    Voormiddag wat geluierd en ’s middags bij de Lisdodde gaan eten.  Nadien een fietstocht gemaakt van 44 km langs Pollinkhove, Lo, de gehuchten Blauwoet, Ashoop, Rozendaal, Rabbelare, Krispoek naar Lampernisse en via Schapershoek, Grote Fokkewerve, Oerenburg en Fortembrug tot Alveringem. Daarna via de verdwenen dorpskern van St Rijkers naar St Rijkers, Izenberge, Hoogstade terug naar Pollinkhove en terug naar Fintéle. Onderweg maar enkele fietsers tegengekomen ondanks dat het toch redelijk goed weer was. Ik denk dat het wild vandaag “hazekensdag” vierde. Vandaag onderweg zeker 20 hazen zien lopen.  Op één plaats, in een weide boven op een heuvelglooiing zaten 8 hazen bijeen, de oren allemaal rechtop. 

     

                                

    Oude stadspoort Lo.                                                  Wie is dit ?

     

    Het leek wel of ze in een kring “in vergadering” zaten !. Toen een van hen ons opmerkte sloeg deze vermoedelijk alarm gezien zes van hun plots het hazenpad kozen. Als een TGV stoven ze weg, zigzaggend door de velden. De twee andere bleven stoïcijns zitten, het leek wel of ze in zoutpilaren veranderd waren.

     

                      

    Ijzertoren in de verte.                              Gewezen café in Lampernisse.

     

    Zelfs toen we hun op twintig meter afstand voorbij reden verroerden ze niet.  Normaal spurten ze weg of leggen ze zich plat tegen de grond met hun oren plat in hun nek maar deze twee hadden lef en bleven netjes in “geef acht” op post.  Na de fietstocht zijn we ’s avonds nog naar Lo terug gereden omdat het daar vandaag avondmarkt was. 

    Er was nogal wat volk, ze troffen het met het waar vandaag.  Toen we na het marktbezoek er ene wilden gaan drinken en op het terras plaatnamen duurde het echter 22 minuten (!!!!) eer de bestelling gebracht werd. Ne niet waar, het was maar 18 minuten eer ze de bestelling kwamen brengen maar dat was helemaal niet wat we gevraagd hadden dus moesten ze nog eens terug naar binnen en eindelijk na 22 minuten was het zover. Als het aan mij gelegen had was ik al veel vroeger vertrokken maar ons Annie is altijd te braaf hé. En dan moet ge weten dat aan de vitrine van het café een poster hing van een wedstrijd van verkiezing van “Het beste café van Belgie”. Ze hebben daar geluk dat ik niet mee doe met SMS’jes sturen voor zoiets, anders had ik er een paar honderd negatieve verstuurd !

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 – Vrijdag 29-05-2015 – Ieper - Fintéle

    Om 10:15 uur vertrokken en na 100 meter al prijs met “rommel” in de filter. Het is hier niet zo diep en er ligt allerlei rotzooi op de bodem. Er komt zwarte drek boven met het schroefwater.

     

                                             

    Het monument van de gebroeders Van Raemdonck.     Golven op de Ijzer.

    De huurboot die net na ons vertrok maar voorbij laten varen en dan de motor stil, filter open, filter doorblazen, terug monteren en dan waren we weer op weg.  De eerste meters kwam er nog zwart water door de uitlaat maar toen was het weer OK. Ondertussen is de huurboot voorbij de eerste bocht.  Hij zal waarschijnlijk toch voor de eerste sluis moeten wachten. Toen wij daar arriveerden lag hij aan de wachtsteiger.  We moesten nog bijna 30 minuten wachten gezien de sassenier met de eerst vertrokken boot mee naar de tweede sluis was. Te 11:30 uur konden we dan door sluis Boezinge-Dorp. De huurboot liet ons eerst binnen, vermoedelijk wou hij niet vooraan in de sluis liggen. 20 Minuten later gingen we door Boezinge-Sas.  Voorbij deze sluis hebben we dan de huurboot maar eerst laten voorbij varen gezien die vermoedelijk toch minder tijd had dan wij. Vervolgens ging het terug naar de Ijzer waar wij bakboord stroomopwaarts richting Fintéle gingen.  Ondertussen is het zeer hard beginnen waaien.  Aan de steiger van Fintéle waarde het zo hard dat de boot gewoon dwars en achteruit geblazen werd.  Te 14:30 uur lagen we vast. Gezien het slechte weer konden we niks meer buiten doen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 – Donderdag 28-05-2015 – Ieper

    Voormiddag hebben we het museum In Flanders Fields bezocht. Je wordt er stil van.  Je zou denken dat de mensheid hieruit geleerd zou hebben maar nee.    Namiddag zijn we een fietstocht gaan maken in de buurt van Ieper.  Overal waar je komt zijn begraafplaatsen en gedenktekens.  Ze liggen er allemaal mooi onderhouden en vredig bij.  Het staat in schril cocntrast met de foto’s en filmpjes in het museum. Toen lag hier werkelijk alles plat. Op de fietstocht van 33 km zijn we negen begraafplaatsen tegengekomen.  We kwamen ook voorbij “Hill 62” waar toen hevige gevechten geleverd zijn.  Nu is het een gedenkteken. Ten zuiden van Ieper werd in vroegere tijden ook een begin gemaakt met het graven van een kanaal tussen het kanaal Ieper-Ijzer en Komen. Bij het ontwerp zou hiervoor een tunnel van 750 m gegraven zijn doch wanneer  het werk werd uitgevoerd en een gedeelte klaar was stortte deze in en lagen de werken enkele jaren stil.  Later werd een ontwerp voorzien met een tunnel van 250 m en twee sluizen. 

     

                        

    In het museum In Flanders Fields.               De cafetaria van het museum in de

                                                                    Lakenhalle.

     

    De tunnel stortte eveneens in en de werken lagen weer stil. In het laatste plan werd een sleuf door de heuvel gegraven en werd ter hoogte van St Elooi een brug voorzien.  Toen het kanaal en de brug zo goed als klaar waren deden zich er enkele grondverschuivingen voor waardoor de brugpijlers verschoven en instortten. 

     

                          

    Het monument op Hill 62.                            Nabij de Kemmelberg.

     

    Dit betekende het einde van het kanaal Ieper-Komen.  Restanten van de brugpijlers zijn nog altijd te zien in de door de natuur terug veroverde sleuf door de heuvel.  Verderop terug richting Ieper staat er nog effectief water in de bedding. Toen de Duitsers later aan de ingestortte brug kwamen dachten ze dat de Engelsen de brug hadden opgeblazen en daardoor is deze plaats nog altijd gekend als de “gesprongen brug”.  


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 – Donderdag 28-05-2015 –

    Voormiddag hebben we het museum In Flanders Fields bezocht. Je wordt er stil van.  Je zou denken dat de mensheid hieruit geleerd zou hebben maar nee.    Namiddag zijn we een fietstocht gaan maken in de buurt van Ieper.  Overal waar je komt zijn begraafplaatsen en gedenktekens.  Ze liggen er allemaal mooi onderhouden en vredig bij.  Het staat in schril cocntrast met de foto’s en filmpjes in het museum. Toen lag hier werkelijk alles plat. Op de fietstocht van 33 km zijn we negen begraafplaatsen tegengekomen.  We kwamen ook voorbij “Hill 62” waar toen hevige gevechten geleverd zijn.  Nu is het een gedenkteken. Ten zuiden van Ieper werd in vroegere tijden ook een begin gemaakt met het graven van een kanaal tussen het kanaal Ieper-Ijzer en Komen. Bij het ontwerp zou hiervoor een tunnel van 750 m gegraven zijn doch wanneer  het werk werd uitgevoerd en een gedeelte klaar was stortte deze in en lagen de werken enkele jaren stil.  Later werd een ontwerp voorzien met een tunnel van 250 m en twee sluizen.  De tunnel stortte eveneens in en de werken lagen weer stil. In het laatste plan werd een sleuf door de heuvel gegraven en werd ter hoogte van St Elooi een brug voorzien.  Toen het kanaal en de brug zo goed als klaar waren deden zich er enkele grondverschuivingen voor waardoor de brugpijlers verschoven en instortten.  Dit betekende het einde van het kanaal Ieper-Komen.  Restanten van de brugpijlers zijn nog altijd te zien in de door de natuur terug veroverde sleuf door de heuvel.  Verderop terug richting Ieper staat er nog effectief water in de bedding. Toen de Duitsers later aan de ingestortte brug kwamen dachten ze dat de Engelsen de brug hadden opgeblazen en daardoor is deze plaats nog altijd gekend als de “gesprongen brug”.  

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                 

    In de kazematten.                                   Stadsvesten.     

     

    Veel indrukwekkende gebouwen waaronder natuurlijk de markt met de Lakenhalle, het Gerechtsgebouw, iets verderop de Menenpoort, de stadsomwallingen met de kazematten , de ijskelder , de kathedraal.  Je kan hier wel een tijdje rondlopen voor je alles gezien hebt.  Op aanraden van de havenmeester vertrokken we al vroeg naar de Menenpoort voor het bijwonen van de ceremonie van de Last Post welke elke avond klokslag 20:00 uur gehouden wordt. Wanneer we er arriveren staat er al veel volk aan te schuiven.  We hebben nog een goed plaatsje onder de bogen en staan op de  tweede rij.

     

                         

    Menenpoort.                            Menenpoort.                            The Last Post.

     

    Een bataljon Britse soldaten (ik denk dat het een opleidingseenheid is gezien de wel zeer jonge gezichten die er tussen zitten) marcheert rond 19:30 uur tot onder de poort. En stelt zich daar op. Wanneer de klaroenblazers zich aan de ander zijde opstellen verstomt het geroezemoes en begint de ceremonie. Er wordt een minuut stilte in acht genomen en nadien leggen een reeks militairen, burgers, verenigingen en burgers een krans neer op een van de trappen die naar de omwalling leiden.  Rond 20:30 uur is het afgelopen en vertrekken de meeste mensen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 – Woensdag 27-05-2015 – Diksmuide - Ieper

    Voor we vertrokken namen we contact op met de bediening van de Knokkebrug gezien we van de havenmeester vernomen hadden dat we daar anders mogelijk lang moesten wachten. Er werd ons verzekerd dat er “iemand zou zijn” tegen dat wij er waren. We gooiden rond 10:00 uur de trossen los. Vanaf hier wordt de Ijzer meer een kronkelende rivier die in een wijde boog richting Frankrijk draait.

     

                       

    Mooi stulpje langs de Ijzer.   Kanaal Ieper Ijzer.                   VVW Ieperlee.

     

    Er zitten weer veel reigers op de kant en aalscholvers duiken er lustig op los.  Er zal hier dan toch wel veel vis zitten vermoed ik. Wanneer we aan Knokkebrug komen is er inderdaad al iemand op post en de brug gaat netjes op tijd open.  Na Knokkebrug gaan wij bakboord naar het kanaal Ieper-Ijzer.  In het begin is dit kanaal maar smal, zo lijkt het toch door de bomen die er aan beide zijden over groeien.  Hier en daar ligt een sedert lange tijden omgewaaide boom soms tot in het midden.  Veel onderhoud wordt en niet meer gedaan. Sommige stukken zijn dan weer breed met aan een zijde betonnen boorden.

     

                            

    De Lakenhalle.                               Ingang ijskelder.           De kathedraal.

     

    In het kanaal passeren we eerst de sluis Boezinge-sas en later sluis Boezing-Dorp.  Deze worden bediend door een vriendelijk juffrouw die met ons mee beide sluizen komt bedienen. Beide sluizen hebben een verval van ongeveer 2.5 meter.  Het laatste stuk van het kanaal, ter hoogte van het langgerekte industrieterrein van Ieper, is veel breder en eindigt aan de rand van de stad waar de jachthaven VVW Ieperlee gelegen is.  We vinden een plaatsje en leggen te 13:45 uur vast.  Na het eten maken we een stadswandeling.  Er is hier echt wel veel te zien.  Natuurlijk veel verwijzingen naar de oorlog maar de stad heeft wel een zeer rijke geschiedenis.         

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 – Dinsdag 26-05-2015 – Diksmuide

    Na het ontbijt maken we de bewegwijzerde stadswandeling.  Het loodst ons langs alle bijzondere plaatsen in de stad.  Langs het parkours staan naar aanleiding van de honderste verjaardag van de eerste wereldoorlog overal piramidevormige infoborden met foto’s hoe het er tijdens en na de oorlog uitzag.  Er stond niet veel meer recht !


                      

    Het manneke in de maan.  De markt met stadhuis.                      De doopvont in de St Niklaaskerk.


                              

    Het station van de buurtspoorwegen. Stadspark.


                                  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 – Maandag 25-05-2015 – Nieuwpoort - Diksmuide

    Vanmorgen na de rit naar  de viswinkel kregen we een berichtje van onze Koen dat Lenn en Nout beiden vroegen om nog eens mee te varen.  Dan zullen wij hen vandaag mee nemen tot Diksmuide en zullen ze met de bus terug keren.  Te 09:30 uur waren ze al paraat en rond 09:45 zijn we dan vertokken.Iets na ons vertrek zagen we nog een boot uit de VVW Westhoek vertrekken en achter ons aan komen varen.


                          

    De Ijzertoren.                         De Ijzervaarders Diksmuide. 

     

    Eenmaal in de spuikom was het de beurt aan Koen om zijn stuurmanskunsten te laten zien tot iets voor de Tervaetebrug. Toen wilden Lenn én Nout natuurlijk gelijktijdig het roer overnemen. Afwisselend een van die twee bij opa op schoot aan het stuur, het ging hen weer.  Te 12:15 uur legden we aan bij de Ijzervaarders in Diksmuide. 

    Hier gaan we nog eens twee nachten blijven liggen.  Na het eten zijn we de stad ingetrokken. Het is hier vandaag de jaarlijks kaas en botermarkt en er is veel volk op de been. Op de markt en in de omliggende straten staan kraampjes, drank en eetstalletjes en er lopen hier en daar straatacrobaten rond.  De Kaasbollenfanfare van Kaaskerke is ook van de partij. Te 17:00 uur moest ons bezoek terug aan het station zijn om de bus naar Nieuwpoort te halen.  Wanneer deze vertrok waren we weer met z’n tweetjes.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 – Zondag 24-05-2015 – Nieuwpoort – zee - Nieuwpoort

    Vandaag met de fiets naar de bakker.  Na het ontbijt water ingenomen en alles klaar gemaakt om straks te vertrekken. Deze morgen voor de zekerheid nog wat informatie ingewonnen wij de sluisdiensten om zeker te zijn dat we “buiten” maar ook nog “binnen” zouden kunnen door de Gravensluis (tijsluis) die ook maarvan 3 uur voor tot 3 uur na hoogtij wordt bediend. 

     

                         

    Net buiten de Gravensluis.      In de vaargeul van de haven.  T.h.v één van de jachthavens.

     

    We moesten ons klaar maken om te 15:30 uur door de St Jorissluis naar de Grsavensluis te kunnen.  We hoorden de dienst ons oproepen dat we dadelijk zouden kunnen vertrekken dus gestart, los gegooid en naar de sluis.   

     

                   

    Op weg naar zee.                                                        De overzetboot.

     

    Net voor we vertrokken kwam er nog een klein bootje voorbij gevaren die voor ons de sluis in ging en toen sprong het licht op rood. Vermoedelijk had die boot zich niet aangemeld en dacht dat de sluismeester dat wij dat waren. Na eens opgeroepen te hebben werd het licht terug op groen gezet en konden we binnen.  Vervolgens ging het met twee de Gravensluis in waar we een meter of twee zakten.  Eenmaal daar buiten lag de weg vrij tot aan de zee! Tot ter hoogte van de jachthavens waren we maar met twee boten maar toen begon het druk te worden. 

     


                              

    Bijna buiten.                                  Nieuwpoort van op zee.   

      

    Er kwamen er van links, er kwamen er van rechts, van langs achter en een heel pak van langs voren.  Het werd uitkijken.  Eenmaal de jachthavens voorbij waren het twee lange rijen masten, een afvarend (waren wij bij) en een opvarend. Daar tussenin nog de overzetboot “Heen en weer”.


    Tot bijna aan de havenmonding was het rustig, maar eenmaal daar voorbij begon het een beetje te golven.  Hier en daar was er een beetje een diepe bij. Er was spijtig genoeg wat veel wind opgekomen in vergelijking met deze morgen anders hadden we een klein stukje langs de kustlijn gevaren, doch nu werd, vooral voor Annie, een beetje “ongemakkelijk”. Daardoor hebben we eeen halve kilometer voorbij het staketsel rechtsomkeer gemaakt en zijn we terug binnen gevaren. We zijn dan toch eens tot op de zee geweest en de aangroei aan de boot nu eens “gezouten”. Voor mij viel het mee en is het voor herhaling vatbaar maar dan liever bij nog iets minder wind.  De jongens hebben zich ook goed geamuseerd, Lenn én Nout (jaja die ook!) hebben een tijdje mogen varen op die plaatsen waar het geen kwaad kon natuurlijk. Te 17:30 uur gingen we terug door de Gravensluis (nu alleen) en iets later met drie door de St Jorissluis.  Te 18:30 legden we ons vast aan het steigertje voor de pleziervaart (24Hr) voor de rondvaartboot op de IJzer. Te 22:00 uur ging het licht uit.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 – Zaterdag 23-05-2015 – Leffinge - Nieuwpoort

    Rond 08:30 uur de mobiele ploeg opgebeld met de mededeling dat wij met de eerst “shift” mee richting Nieuwpoort wilden. Er werd gemeld dat er één jacht onderweg was en dat ze ons zouden “oppikken” aan Leffebrug.  Normaal zou dat te 09:10 uur zijn maar te 08:35 uur ging de brug al omhoog en moesten we ons nog reppen om niet te ver achter te komen. We waren heel vroeg aan Slijpebrug en twintig minuten later voor de Rattevallebrug moesten we dan wachten op de opvaart die in Nieuwpoort vertrokken was.

     


                                  

    Net vertrokken.                                               In de St Jorissluis.


    Te 09:30 uur gingen we dan door de Rattevallebrug en hier net voorbij kwamen we een tiental jachten tegen die richting Plassendalesluis gingen.  Nu volgde alleen nog sluis St Joris waar wij moesten wachten op een derde die van de Gravensluis kwam.  Te 11:00 uur legden we aan aan VVW Westhoek.


    Na de middag eerst nog wat inkopen gaan doen en later kregen we bezoek van Marc & Rita, onze vnden die we in de jaren 80 hebben leren kennen op vakantie in Poulseur. Na uitwisseling van “familieweetjes” met taartjes en koffie namen we rond 18:00 uur afscheid.  Rond 21:00 uur arriveerde dan onze Koen met Nout en Kiko, die net waren aangekomen op de camping. Lenn was moe en wilde gaan slapen en Kim kon dus ook niet mee komen. We spraken af dat we morgen een toertje gingen varen tot op zee.

     


    In de St Jorissluis.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 – Vrijdag 22-05-2015 – Oudenburg – Leffinge

    Vandaag gaan we eerst een kleine tocht maken voor we verder varen Ik had gehoord dat er in Leffinge vorig jaar een nieuwe steiger gemaakt was en daar gaan we eerst eens met de fiets naar kijken. We rijden langs het kanaal naar ginder.

     

                              

    Het altaar.                            De kapel van OLV.               De doopvont.

     

    Net voor Leffinge is er een omleiding in het knooppunten netwerk gezien ze er ook een nieuw kade voor beroepsvaart aan het bouwen zijn.  De nieuwe steiger bevindt zich net voorbui de Leffingebrug.  Er kunnen een vier a vijf tal jachten liggen. 

     

                       

    Kerkwegeltje tussen Leffinge        Zwanenbeeld op het einde van de Zwanendijk

    en Stene.                                    in Zandvoorde.  

    <

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs