Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
01-06-2015
Dag 22 â Maandag 01-06-2015 â Veurne
Deze morgen met de trein van 09:02 uur in Veurne
vertrokken.Er zit hier mog maar weinig
volk op de trein dus hadden we een mooie plaats in de rijrichting. In de
volgende stations stapten er steeds meer volk op maar in Gent St Pieters gingen
wij er uit voor de aansluiting naar Antwerpen.Daar moesten we in tegenstelling met de planning die normaal 53 minuten
wachttijd vermeldde maar 20 minuten wachten.Ook op de volgende trein en later op die van Antwerpen naar Hamont was
het kalm. We hadden onder ons twee afgesproken dat we eerst bij onze vrienden
Annemie & Roger zouden langsgaan. Wanneer we rond 14:30 uur in Hamont
arriveerden moesten we nog een kwartiertje te voet tot bij hen.Daar bleven we tot we de trein van 16:20 uur
terug dienden te nemen .Thuis gekomen
vlug de gazon nog eens geschoren zodat die er weer enkele weken tegen kan.
Vervolgens gingen we op bezoek bij Bomma (moeder van Annie).Voor haar was het ook een verrassing gezien
we niet gezegd hadden dat we zouden langs komen.
Te 09:45 uur de sluis Fintéle binnen gevaren.Het is een sluis met schuine sluiswanden
maar aan een zijde is een steiger gebouwd voor de pleziervaart.Hier gaan we nu ook maar een kleine meter
omlaag.
Het soms smalle Lokanaal.Spoorbrug Veurne.
De sluisdeuren worden hier nog met de hand
opengedraaid.Het zal voor ons de
laatste keer zijn gezien de sluis in het najaar geautomatiseerd zou gaan
worden. De sluis en al de bruggen op het Lokanaal zullen dan vanuit één centrale
bediend gaan worden.Het Lokanaal is
maar een smal en redelijk ondiep kanaal en je mag er maar 7 km/uur varen.Het heeft voor ons ook geen zin om sneller
te willen varen gezien we dan maar meer zuiging veroorzaken en toch niet veel
sneller vooruit komen.
De kerk van Veurne.Mooie preekstoel.
Het sturen wordt dan ook lastiger.De ophaalbruggen en de draaibrug in het
kanaal worden vlot en ruim op tijd voor ons geopend en te 12:30 leggen we aan
in Veurne.We gaan hier een paar dagen
blijven liggen gezien wij met de trein de auto gaan ophalen en ook op bezoek
willen bij mijn moeder, bij de moeder van Annie en bij onze vrienden Annemie
& Roger in Hamont.
Voormiddag wat geluierd en s middags bij de Lisdodde gaan
eten.Nadien een fietstocht gemaakt van
44 km langs Pollinkhove, Lo, de gehuchten Blauwoet, Ashoop, Rozendaal,
Rabbelare, Krispoek naar Lampernisse en via Schapershoek, Grote Fokkewerve,
Oerenburg en Fortembrug tot Alveringem. Daarna via de verdwenen dorpskern van
St Rijkers naar St Rijkers, Izenberge, Hoogstade terug naar Pollinkhove en
terug naar Fintéle. Onderweg maar enkele fietsers tegengekomen ondanks dat het
toch redelijk goed weer was. Ik denk dat het wild vandaag hazekensdag vierde.
Vandaag onderweg zeker 20 hazen zien lopen.Op één plaats, in een weide boven op een heuvelglooiing zaten 8 hazen
bijeen, de oren allemaal rechtop.
Oude stadspoort Lo.Wie is dit ?
Het leek wel of ze in een kring in vergadering zaten !.
Toen een van hen ons opmerkte sloeg deze vermoedelijk alarm gezien zes van hun
plots het hazenpad kozen. Als een TGV stoven ze weg, zigzaggend door de velden.
De twee andere bleven stoïcijns zitten, het leek wel of ze in zoutpilaren
veranderd waren.
Ijzertoren in de verte.Gewezen café in Lampernisse.
Zelfs toen we hun op twintig meter afstand voorbij reden
verroerden ze niet.Normaal spurten ze
weg of leggen ze zich plat tegen de grond met hun oren plat in hun nek maar
deze twee hadden lef en bleven netjes in geef acht op post.Na de fietstocht zijn we s avonds nog naar
Lo terug gereden omdat het daar vandaag avondmarkt was.
Er was nogal wat volk, ze troffen het met het waar vandaag.Toen we na het marktbezoek er ene wilden
gaan drinken en op het terras plaatnamen duurde het echter 22 minuten (!!!!)
eer de bestelling gebracht werd. Ne niet waar, het was maar 18 minuten eer ze
de bestelling kwamen brengen maar dat was helemaal niet wat we gevraagd hadden dus
moesten ze nog eens terug naar binnen en eindelijk na 22 minuten was het zover.
Als het aan mij gelegen had was ik al veel vroeger vertrokken maar ons Annie is
altijd te braaf hé. En dan moet ge weten dat aan de vitrine van het café een
poster hing van een wedstrijd van verkiezing van Het beste café van Belgie.
Ze hebben daar geluk dat ik niet mee doe met SMSjes sturen voor zoiets, anders
had ik er een paar honderd negatieve verstuurd !
Om 10:15 uur vertrokken en na 100 meter al prijs met
rommel in de filter. Het is hier niet zo diep en er ligt allerlei rotzooi op
de bodem. Er komt zwarte drek boven met het schroefwater.
Het monument van de gebroeders Van Raemdonck.Golven op de Ijzer.
De huurboot die net na ons vertrok maar voorbij laten varen en dan de
motor stil, filter open, filter doorblazen, terug monteren en dan waren we weer
op weg.De eerste meters kwam er nog
zwart water door de uitlaat maar toen was het weer OK. Ondertussen is de
huurboot voorbij de eerste bocht.Hij
zal waarschijnlijk toch voor de eerste sluis moeten wachten. Toen wij daar
arriveerden lag hij aan de wachtsteiger.We moesten nog bijna 30 minuten wachten gezien de sassenier met de eerst
vertrokken boot mee naar de tweede sluis was. Te 11:30 uur konden we dan door
sluis Boezinge-Dorp. De huurboot liet ons eerst binnen, vermoedelijk wou hij
niet vooraan in de sluis liggen. 20 Minuten later gingen we door
Boezinge-Sas.Voorbij deze sluis hebben
we dan de huurboot maar eerst laten voorbij varen gezien die vermoedelijk toch
minder tijd had dan wij. Vervolgens ging het terug naar de Ijzer waar wij
bakboord stroomopwaarts richting Fintéle gingen.Ondertussen is het zeer hard beginnen waaien.Aan de steiger van Fintéle waarde het zo
hard dat de boot gewoon dwars en achteruit geblazen werd.Te 14:30 uur lagen we vast. Gezien het
slechte weer konden we niks meer buiten doen.
Voormiddag hebben we het museum In Flanders Fields
bezocht. Je wordt er stil van.Je zou
denken dat de mensheid hieruit geleerd zou hebben maar nee.Namiddag zijn we een fietstocht gaan maken
in de buurt van Ieper.Overal waar je
komt zijn begraafplaatsen en gedenktekens.Ze liggen er allemaal mooi onderhouden en vredig bij.Het staat in schril cocntrast met de fotos
en filmpjes in het museum. Toen lag hier werkelijk alles plat. Op de fietstocht
van 33 km zijn we negen begraafplaatsen tegengekomen.We kwamen ook voorbij Hill 62 waar toen hevige gevechten
geleverd zijn.Nu is het een
gedenkteken. Ten zuiden van Ieper werd in vroegere tijden ook een begin gemaakt
met het graven van een kanaal tussen het kanaal Ieper-Ijzer en Komen. Bij het
ontwerp zou hiervoor een tunnel van 750 m gegraven zijn doch wanneerhet werk werd uitgevoerd en een gedeelte
klaar was stortte deze in en lagen de werken enkele jaren stil.Later werd een ontwerp voorzien met een
tunnel van 250 m en twee sluizen.
In het museum In Flanders Fields.De cafetaria van het museum in
de
Lakenhalle.
De tunnel stortte eveneens in en de werken lagen weer
stil. In het laatste plan werd een sleuf door de heuvel gegraven en werd ter
hoogte van St Elooi een brug voorzien.Toen het kanaal en de brug zo goed als klaar waren deden zich er enkele
grondverschuivingen voor waardoor de brugpijlers verschoven en instortten.
Het monument op Hill 62.Nabij de Kemmelberg.
Dit betekende het einde van het kanaal Ieper-Komen.Restanten van de brugpijlers zijn nog altijd
te zien in de door de natuur terug veroverde sleuf door de heuvel.Verderop terug richting Ieper staat er nog
effectief water in de bedding. Toen de Duitsers later aan de ingestortte brug
kwamen dachten ze dat de Engelsen de brug hadden opgeblazen en daardoor is deze
plaats nog altijd gekend als de gesprongen brug.
Voormiddag hebben we het museum In Flanders Fields
bezocht. Je wordt er stil van.Je zou
denken dat de mensheid hieruit geleerd zou hebben maar nee.Namiddag zijn we een fietstocht gaan maken
in de buurt van Ieper.Overal waar je
komt zijn begraafplaatsen en gedenktekens.Ze liggen er allemaal mooi onderhouden en vredig bij.Het staat in schril cocntrast met de fotos
en filmpjes in het museum. Toen lag hier werkelijk alles plat. Op de fietstocht
van 33 km zijn we negen begraafplaatsen tegengekomen.We kwamen ook voorbij Hill 62 waar toen hevige gevechten
geleverd zijn.Nu is het een
gedenkteken. Ten zuiden van Ieper werd in vroegere tijden ook een begin gemaakt
met het graven van een kanaal tussen het kanaal Ieper-Ijzer en Komen. Bij het
ontwerp zou hiervoor een tunnel van 750 m gegraven zijn doch wanneerhet werk werd uitgevoerd en een gedeelte
klaar was stortte deze in en lagen de werken enkele jaren stil.Later werd een ontwerp voorzien met een
tunnel van 250 m en twee sluizen.De
tunnel stortte eveneens in en de werken lagen weer stil. In het laatste plan
werd een sleuf door de heuvel gegraven en werd ter hoogte van St Elooi een brug
voorzien.Toen het kanaal en de brug zo
goed als klaar waren deden zich er enkele grondverschuivingen voor waardoor de
brugpijlers verschoven en instortten.Dit betekende het einde van het kanaal Ieper-Komen.Restanten van de brugpijlers zijn nog altijd
te zien in de door de natuur terug veroverde sleuf door de heuvel.Verderop terug richting Ieper staat er nog
effectief water in de bedding. Toen de Duitsers later aan de ingestortte brug
kwamen dachten ze dat de Engelsen de brug hadden opgeblazen en daardoor is deze
plaats nog altijd gekend als de gesprongen brug.
Veel indrukwekkende gebouwen waaronder natuurlijk de markt
met de Lakenhalle, het Gerechtsgebouw, iets verderop de Menenpoort, de
stadsomwallingen met de kazematten , de ijskelder , de kathedraal.Je kan hier wel een tijdje rondlopen voor je
alles gezien hebt.Op aanraden van de
havenmeester vertrokken we al vroeg naar de Menenpoort voor het bijwonen van de
ceremonie van de Last Post welke elke avond klokslag 20:00 uur gehouden wordt.
Wanneer we er arriveren staat er al veel volk aan te schuiven.We hebben nog een goed plaatsje onder de
bogen en staan op detweede rij.
Menenpoort.Menenpoort.The Last Post.
Een bataljon Britse soldaten (ik denk dat het een opleidingseenheid is
gezien de wel zeer jonge gezichten die er tussen zitten) marcheert rond 19:30
uur tot onder de poort. En stelt zich daar op. Wanneer de klaroenblazers zich
aan de ander zijde opstellen verstomt het geroezemoes en begint de ceremonie.
Er wordt een minuut stilte in acht genomen en nadien leggen een reeks
militairen, burgers, verenigingen en burgers een krans neer op een van de trappen
die naar de omwalling leiden.Rond
20:30 uur is het afgelopen en vertrekken de meeste mensen.
Dag 17 â Woensdag 27-05-2015 â Diksmuide - Ieper
Voor we vertrokken namen we contact op met de bediening
van de Knokkebrug gezien we van de havenmeester vernomen hadden dat we daar
anders mogelijk lang moesten wachten. Er werd ons verzekerd dat er iemand zou
zijn tegen dat wij er waren. We gooiden rond 10:00 uur de trossen los. Vanaf
hier wordt de Ijzer meer een kronkelende rivier die in een wijde boog richting
Frankrijk draait.
Mooi stulpje langs de Ijzer.Kanaal Ieper Ijzer.VVW Ieperlee.
Er zitten weer veel reigers op de kant en aalscholvers
duiken er lustig op los.Er zal hier
dan toch wel veel vis zitten vermoed ik. Wanneer we aan Knokkebrug komen is er
inderdaad al iemand op post en de brug gaat netjes op tijd open.Na Knokkebrug gaan wij bakboord naar het
kanaal Ieper-Ijzer.In het begin is dit
kanaal maar smal, zo lijkt het toch door de bomen die er aan beide zijden over
groeien.Hier en daar ligt een sedert
lange tijden omgewaaide boom soms tot in het midden.Veel onderhoud wordt en niet meer gedaan. Sommige stukken zijn
dan weer breed met aan een zijde betonnen boorden.
De Lakenhalle.Ingang ijskelder.De kathedraal.
In het kanaal passeren we eerst de sluis Boezinge-sas en
later sluis Boezing-Dorp.Deze worden
bediend door een vriendelijk juffrouw die met ons mee beide sluizen komt
bedienen. Beide sluizen hebben een verval van ongeveer 2.5 meter.Het laatste stuk van het kanaal, ter hoogte
van het langgerekte industrieterrein van Ieper, is veel breder en eindigt aan
de rand van de stad waar de jachthaven VVW Ieperlee gelegen is.We vinden een plaatsje en leggen te 13:45
uur vast.Na het eten maken we een
stadswandeling.Er is hier echt wel
veel te zien.Natuurlijk veel
verwijzingen naar de oorlog maar de stad heeft wel een zeer rijke
geschiedenis.
Na het ontbijt maken we de bewegwijzerde
stadswandeling.Het loodst ons langs
alle bijzondere plaatsen in de stad.Langs het parkours staan naar aanleiding van de honderste verjaardag van
de eerste wereldoorlog overal piramidevormige infoborden met fotos hoe het er
tijdens en na de oorlog uitzag.Er
stond niet veel meer recht !
Het manneke in de maan. De markt met stadhuis. De doopvont in de St Niklaaskerk.
Dag 15 â Maandag 25-05-2015 â Nieuwpoort - Diksmuide
Vanmorgen na de rit naarde viswinkel kregen we een berichtje van onze Koen dat Lenn en Nout
beiden vroegen om nog eens mee te varen. Dan zullen wij hen vandaag mee nemen tot Diksmuide en zullen ze
met de bus terug keren.Te 09:30 uur
waren ze al paraat en rond 09:45 zijn we dan vertokken.Iets na ons vertrek
zagen we nog een boot uit de VVW Westhoek vertrekken en achter ons aan komen varen.
De Ijzertoren. De Ijzervaarders Diksmuide.
Eenmaal in de spuikom was het de beurt aan Koen om zijn
stuurmanskunsten te laten zien tot iets voor de Tervaetebrug. Toen wilden Lenn
én Nout natuurlijk gelijktijdig het roer overnemen. Afwisselend een van die
twee bij opa op schoot aan het stuur, het ging hen weer.Te 12:15 uur legden we aan bij de
Ijzervaarders in Diksmuide.
Hier gaan we nog eens twee nachten blijven liggen.Na het eten zijn we de stad ingetrokken. Het
is hier vandaag de jaarlijks kaas en botermarkt en er is veel volk op de been.
Op de markt en in de omliggende straten staan kraampjes, drank en eetstalletjes
en er lopen hier en daar straatacrobaten rond.De Kaasbollenfanfare van Kaaskerke is ook van de partij. Te 17:00 uur moest
ons bezoek terug aan het station zijn om de bus naar Nieuwpoort te halen.Wanneer deze vertrok waren we weer met zn
tweetjes.
Vandaag met de fiets naar de bakker.Na het ontbijt water ingenomen en alles
klaar gemaakt om straks te vertrekken. Deze morgen voor de zekerheid nog wat
informatie ingewonnen wij de sluisdiensten om zeker te zijn dat we buiten
maar ook nog binnen zouden kunnen door de Gravensluis (tijsluis) die ook
maarvan 3 uur voor tot 3 uur na hoogtij wordt bediend.
Net buiten de Gravensluis.In de vaargeul van de haven.T.h.v één van de jachthavens.
We moesten ons klaar maken om te 15:30 uur door de St
Jorissluis naar de Grsavensluis te kunnen.We hoorden de dienst ons oproepen dat we dadelijk zouden kunnen
vertrekken dus gestart, los gegooid en naar de sluis.
Op weg naar zee.De
overzetboot.
Net voor we vertrokken kwam er nog een klein bootje
voorbij gevaren die voor ons de sluis in ging en toen sprong het licht op rood.
Vermoedelijk had die boot zich niet aangemeld en dacht dat de sluismeester dat
wij dat waren. Na eens opgeroepen te hebben werd het licht terug op groen gezet
en konden we binnen.Vervolgens ging
het met twee de Gravensluis in waar we een meter of twee zakten.Eenmaal daar buiten lag de weg vrij tot aan
de zee! Tot ter hoogte van de jachthavens waren we maar met twee boten maar
toen begon het druk te worden.
Bijna buiten. Nieuwpoort van op zee.
Er kwamen er van links, er kwamen er van rechts, van langs
achter en een heel pak van langs voren.Het werd uitkijken.Eenmaal de
jachthavens voorbij waren het twee lange rijen masten, een afvarend (waren wij
bij) en een opvarend. Daar tussenin nog de overzetboot Heen en weer.
Tot bijna aan de havenmonding was het rustig, maar eenmaal
daar voorbij begon het een beetje te golven.Hier en daar was er een beetje een diepe bij. Er was spijtig genoeg wat
veel wind opgekomen in vergelijking met deze morgen anders hadden we een klein
stukje langs de kustlijn gevaren, doch nu werd, vooral voor Annie, een beetje
ongemakkelijk. Daardoor hebben we eeen halve kilometer voorbij het staketsel
rechtsomkeer gemaakt en zijn we terug binnen gevaren. We zijn dan toch eens tot
op de zee geweest en de aangroei aan de boot nu eens gezouten. Voor mij viel
het mee en is het voor herhaling vatbaar maar dan liever bij nog iets minder
wind.De jongens hebben zich ook goed
geamuseerd, Lenn én Nout (jaja die ook!) hebben een tijdje mogen varen op die
plaatsen waar het geen kwaad kon natuurlijk. Te 17:30 uur gingen we terug door
de Gravensluis (nu alleen) en iets later met drie door de St Jorissluis.Te 18:30 legden we ons vast aan het
steigertje voor de pleziervaart (24Hr) voor de rondvaartboot op de IJzer. Te
22:00 uur ging het licht uit.
Dag 13 â Zaterdag 23-05-2015 â Leffinge - Nieuwpoort
Rond 08:30 uur de mobiele ploeg opgebeld met de
mededeling dat wij met de eerst shift mee richting Nieuwpoort wilden. Er werd
gemeld dat er één jacht onderweg was en dat ze ons zouden oppikken aan
Leffebrug.Normaal zou dat te 09:10 uur
zijn maar te 08:35 uur ging de brug al omhoog en moesten we ons nog reppen om
niet te ver achter te komen. We waren heel vroeg aan Slijpebrug en twintig
minuten later voor de Rattevallebrug moesten we dan wachten op de opvaart die
in Nieuwpoort vertrokken was.
Net vertrokken. In de St Jorissluis.
Te 09:30 uur gingen we dan door de Rattevallebrug en hier net voorbij kwamen we een tiental jachten tegen die richting Plassendalesluis gingen.Nu volgde alleen nog sluis St Joris waar wij moesten wachten op een derde die van de Gravensluis kwam.Te 11:00 uur legden we aan aan VVW Westhoek.
Na de middag eerst nog wat inkopen gaan doen en later
kregen we bezoek van Marc & Rita, onze vnden die we in de jaren 80 hebben
leren kennen op vakantie in Poulseur. Na uitwisseling van familieweetjes met
taartjes en koffie namen we rond 18:00 uur afscheid.Rond 21:00 uur arriveerde dan onze Koen met Nout en Kiko, die net
waren aangekomen op de camping. Lenn was moe en wilde gaan slapen en Kim kon
dus ook niet mee komen. We spraken af dat we morgen een toertje gingen varen
tot op zee.
Dag 12 â Vrijdag 22-05-2015 â Oudenburg â Leffinge
Vandaag gaan we eerst een kleine tocht maken voor we
verder varen Ik had gehoord dat er in Leffinge vorig jaar een nieuwe steiger
gemaakt was en daar gaan we eerst eens met de fiets naar kijken. We rijden
langs het kanaal naar ginder.
Het altaar.De kapel van OLV.De doopvont.
Net voor Leffinge is er een omleiding in het knooppunten
netwerk gezien ze er ook een nieuw kade voor beroepsvaart aan het bouwen
zijn.De nieuwe steiger bevindt zich
net voorbui de Leffingebrug.Er kunnen
een vier a vijf tal jachten liggen.
Kerkwegeltje tussen LeffingeZwanenbeeld op het einde van de Zwanendijk
Dag 12 â Vrijdag 22-05-2015 â Oudenburg â Leffinge
Vandaag gaan we eerst een kleine tocht maken voor we
verder varen Ik had gehoord dat er in Leffinge vorig jaar een nieuwe steiger
gemaakt was en daar gaan we eerst eens met de fiets naar kijken. We rijden
langs het kanaal naar ginder.
Het altaar.De kapel van OLV.De doopvont.
Net voor Leffinge is er een omleiding in het knooppunten
netwerk gezien ze er ook een nieuw kade voor beroepsvaart aan het bouwen
zijn.De nieuwe steiger bevindt zich
net voorbui de Leffingebrug.Er kunnen
een vier a vijf tal jachten liggen.
Kerkwegeltje tussen LeffingeZwanenbeeld op het einde van de Zwanendijk
Dag 11 â Donderdag 21-05-2015 â Jabbeke - Oudenburg
Lekker geslapen hier, het is hier rustig en weinig
verkeer. Rond 08:00 uur wakker geworden met het zonneke, weinig wolken en
praktisch geen wind. Te 09:45 uur de brugopening aangevraagd en vijf minuten
later waren we vertrokken.Het is
vandaag maar 8 km varen tot Oudenburg.Hierin zit dan één sluis (Plassendale) waarvan de deuren open staan waar
er dus niet echt geschut wordt.
De oude abdijhoeve.Idyllisch plekje aan het Oudenburgs vaartje.
Voor en achter de sluis ligt wel een ophaalbrug die
bediend moet worden. Te 10:40 lagen we erin en gezien we niet moesten vastmaken
waren we vijf minuten later al buiten.We tuften op ons gemak voort richting de steiger van Oudenburg.Toen we er arriveerden vertrok er juist een
jacht richting sluis en gingen op zijn plaats, helemaal aan het einde van de
steiger liggen, zo moet er als er nog boten komen niemand voorbij en kunnen we
de fietsen gemakkelijk afzetten.Te
11:05 uur lagen we vast.Na het eten
vertrokken we voor een fietstocht over het knooppuntennetwerk via
43-38-39-32-31-53-54-30 en terug naar de steiger.We hadden na afloop 26 km.De tocht verliep langs het Oudenburgs vaartje, naar het centrum van
Oudenburg van daaruit langs kleine wegeltjes naar Ettelgem waar een oude
Romaanse kerk (gedeeltelijk kerk en gedeeltelijk ruïne) staat.
De Groene 62.Het gemaal aan de Bourgognevaart.
Langs Westkerke langs de Bourgognevaart en het Grootgeleed
naar Moere Nieuwland.
Onderweg passeerden we een van de gemalen in de buurt waar
het water hogerop de vaart wordt ingepompt.
Gezien het hier rustig was blijven we nog een nacht
liggen.Na het ontbijt de fietsen van
boord gezet en alles klaar gemaakt voor een fietstocht.We rijden vandaag het trajectknooppunten
49-57-56-21-58-61-19-15-20-22-23-48-52en passeren via de dorpjes Houtave-Meetkerke-Zuienkerke-Nieuwmunster en
Stalhille. We fietsen door de polders en zien verschillende reigers, veel kievitten,
houtduiven, twee valken en zelfs een ooievaar die op een twintigtal meters van
de baan in een pas gemaaid weiland aan het fourageren is.
De draaibrug van Niewege.Een molen te Meetkerke.
We stappen van onze fiets en gaan stilletjes en langzaam
te voet verder om het dier niet te verontrusten.Het is helemaal niet schuw maar blijft rustig stil staan tot we
voorbij zijn.Later zien we een valk
die net in baksteensvlucht het weiland induikt en ook op een tiental meters van
de baan zijn prooi (ik denk een muis) begint te bewerken.
Deze vogel is wel schuw en vliegt telkens een tiental
meters verder tot wij terug dichterbij komen. Na vier keer opvliegen vliegt hij
met zijn prooi in zijn klauwen over de baan naar de andere richting.
Nu zien we duidelijk twee pootjes van zijn prooi onder hem
hangen.Na deze ontmoeting fietsen we
verder en stoppen in cafe-taverne De Oude Smidse. Deze zaak is echter de
vermelding taverne helemaal niet waard gezien de waardin eerste zei dat we
niets konden eten ondanks dat er een plaat hing met de te verkrijgen zakenen dat nadien bleek dat de bestelde croque
monsieur enkel en alleen een dubbel vierkante snede brood met een heel dun
lapje kaas en en klein stuke hesp zonder enig garnituur bleek te zijn waar dan
later bleek dat ze er nog VIJF euro voor vroeg. Dit was dus ons eerste en
laatste bezoek aan die zaak ! Vijf km verder passeerden we een kleine taverne
in Houtave waar wel een dertigtal fietsen voor de deur stonden en waar het
waarschijnlijk wel veeeeel beter zou geweest zijn, maar dat wisten we
natuurlijkniet op voorhand.Uiteindelijk waren we rond 14:00 uur en na
36 km terug aan de boot.
Gisteren heeft het de rest van de dag geregend tot ongeveer 21:00 uur en toen brak de zon er nog effe door. Nog een kleine wandeling in de buurt gemaakt tot het donker was.Er liep niet veel volk meer door de stad. Vanmorgen moesten vroeg opstaan omdat we te 09:00 uur klaar zijn op met het afvarende vrachtschip St Goar mee te varen en door de Dampoortsluis te kunnen. Voor de Kruispoortbrug moesten we een vijftal minuten wachten op deze boot en dan ging het vlot tot aan de sluis.Hier lag de vrachtboot Hermina klaar om uit te varen. Normaal moeten wij de beroepsvaart laten voorgaan bij de sluizen maar hier moesten wij er eerst in en moesten wij aan stuurboordzijde gaan liggen.Deze sluis heeft aan die zijde een ronde muur en aan de andere zijde een rechte waar de beroepsvaart gaat tegen liggen.Het was een beetje zoeken naar een manier om de boot veilig vast te leggen.De meerpalen staan hier namelijk weer een meter achter de railing waardoor je het touw er niet kan omheen gooien van op de boot !Dus eerst stilletjes tegen de kant, van boord gaan en de meetouwen er rond gaan leggen.Het schutten gaat hier wel langzaam. Na ongeveer 30 minuten konden we achter de St Goar naar buiten.Vlak na deze sluis ligt een haakse bocht in het kanaal en toen we daar door waren zagen we de Pelikaan al liggen wachten om de sluis in te gaan.De St Goar sloeg hierna rechtsaf het Boudewijnkanaal naar Zeebrugge in en wij gingen verder alleen rechtdoor.Vervolgens passeerden wij nog enkele automatisch bediende hef- of draaibruggen en te 11:10 uur arriveerden wij aan het 24-uurs steigertje van Jabbeke-Stalhille.Hier lagen twee jachten waar we nog tussen konden.We gaan hier vannacht blijven liggen.
Gezien de weersvoorspellingen melden dat het namiddag zou
gaan regenen beslissen we deze voormiddag al maar te vertrekken voor onze
fietstocht van de dag. We gaan een deel van de nieuwe fietsroute Groene gordel
van Brugge doen.
In totaal is die 53 Km lang maar we gaan hiervan
voormiddag een deel doen en als het weer mee zit misschien de rest in de late
namiddag.De route volgt grotendeels
het fietsroutenetwerk. We vertrekken aan de Coupure en rijden langs de
ringvaart tot de Katelijnepoort, van daaruit gaat het langs het kanaal Gent
Oostende tot Steenbrugge.
Kasteel Tillegem. Een van de hoeves ten zuiden.
Van hieruit loopt het pad onder de spoorweg door richting
Oostkamp.Onderweg passeren we kasteel
Schoonhout. Voorbij Oostkamp gaat het over de E40 richting Loppem waar de
bossen ten zuiden van Brugge beginnen. Langs knooppunten 83, 97, 99, 70, 71,
68, 67, 26, 65, 63 en 4 rijden we door de verschillende landgoeden met bijbehorende kasteeltjes en hoeves terug naar Brugge.Aan kasteel Beisbeek rijden we langs het Planetenpad dat op dit landgoed
aangebracht is.
Neptunus.SaturnusMoeder Aarde.
Het is een permanente tentoonstelling van beelden die de
planeten voorstellen in hun respectievelijke grootte en afstand tot de
zon.De zon staat op het plein voor het
kasteel waar nu de Volkssterrenwacht Beisbeek is.Het voormalig koetshuis is nu een mooie taverne met groot
terras.Wanneer weaan knooppunt 65terug aan het kanaal Gent Oostendekomen begint het ter hoogte van de roeivereniging te druppelen.
De club (kantine) is natuurlijk op maandag gesloten en daarom fietsen we maar
verder. Van hieruit fietsen we langs knooppunt 7, 6 en 5 langs de binnenvesten
terug naar de haven. We hadden 35 km op de teller toen we arriveerden.
Dag 7 â Zondag 17-05-2015 â Merelbeke â Brugge
Goed
geslapen en rond 08:00 uur wakker geworden. Na het ontbijt vertrokken we te
09:30 uur over de Ringvaart richting van het kanaal Gent-Oostende. De sluis
Merelbeke lag er achter ons leeg bij.De Ringvaart voor ons ook.
De
oud-collegas. Kruising te Evergem
Op
enkele kilometers voor de kruising van de ringvaart met het kanaal
Gent-Oostende hoorden we een politieboot een Nederlands jacht oproepen.Het jacht reageerde niet maar enkele minuten
later hoorden wij de politieboot oproepen dat zij de Ringvaart richting
Merelbeke gingen invaren.
Een
tiental minuten later kwam deze ons tegemoet gevaren en voer ons voorbij.
(Zouden ze weten dat wij met alles in orde zijn of .) Dan maar verder.Ter hoogte van de kruising voeren er net
twee vrachtschepen komende van de sluis van Gent het kanaal Gent-Oostende op.
Soms
gaat het heel snel .. Dan weer heel traag.
En
net toen wij bakboord uit wilden gaan hoorden wij een ander vrachtschip komende
van de Ringvaart Noord oproepen dat hij ook die richting uit ging. Na overleg
over de radio zei de schipper dat wij best voor hem gingen varen gezien hij
maar aan 6 à 7 km/uur zou gaan varen. Wij gingen dan maar achter de twee eerste
aan maar we konden ze niet krijgen, ze waren te snel voor ons !
Op de kruising met het Afleidingskanaal van de Leie aan
Schipdonk gingen die twee het andere kanaal op en waren we helemaal
alleen.Op het hele traject van Gent
naar Brugge ( eerst wilden we ter hoogte van de keersluis van Beernem gaan
liggen maar daar lag het vol vrachtschepen) kwamen we twee grote schepen van
Rivertours en Biketours en zeker zestig (!) jachten tegen.
De
paardentram in Brugge. Druk in Brugge. Het pomphuis.
Ze
kwamen af met zes tot tien te samen. Later bleek in Brugge dat een groot
aantalvan die jachten daar vertrokken
waren na een toervaart van de Gentse Leievaarders en de club van Deinze. We
kruisten ook een tiental snelle motorboten vaarvan de boeg en hekgolf de onze
weer danig heen en weer schudde.
Een
van die gasten bleef pal in het midden van het kanaal varen zodat wij, ondanks
dat wij al goed stuurboordwal aanhielden,op het laatste moment nog verder dienden uit te wijken !
Dag 6 â Zaterdag 16-05-2015 â Dendermonde - Merelbeke
Vandaag
vertrekken we te 12:40 uur gezien het tij net terug begint op te komen.We moeten wel voor 18 uur door de sluis van
Merelbeke zijn vandaag maar dat gaan we royaal halen. Onderweg werden we
opgelopen door vierjachten en zes
vrachtschepen.Net voor Merelbeke
kwamen we ook nog een vrachtschip tegen en wanneer we om 16.05 uur aan desluis van Merelbeke arriveerden lag daar nog
een vertrekkend vrachtschip in.
Maldegem.
Landingsbaan gemist ? In sluis Merelbeke.
Het
laatste jacht dat ons een uurtje geleden voorbij gevaren was lag nog voor de
sluis te wachten. We moesten nog een tijdje wachten op nog vier andere jachten
die opgevaren kwamen en het zal dus waarschijnlijk de laatste schutting
opwaarts zijn voor vandaag hier. Na het verlaten van de sluis gingen wij
rechtsaf de jachthaven Merelbeke binnen.We moesten wachten gezien de Mozart van Rivertours zich vastgelegd had
in de keersluis om volk te laten opstappen en zo de doorgang belemmerde wat
helemaal niet naar de zin van Rocco, de havenmeester was.
Vermoedelijk
dachten de andere jachten dat de haven vol lag want deze gingen verder door. Na
het aanleggen hebben we een wandeling in en rond het nabij de jachthaven
gelegen Liedersmeerspark gemaakt en nadien zijn we er ene gaan drinken in het
clublokaal.De Leffe was zeer fris en
lekker. De koffie ook. (Allé lekker, maar dan warm natuurlijk.) Na het
bijwerken van de administratie en wat lezen was het weer tijd om de nest op
te zoeken.