Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Mijn Aikido-blogging: einde.
    Archief per maand
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 05-1991
    Inspirerende filmpjes?
  • Mijn facebook
    Aikido
    Reflecties
    05-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootmeester Morihei Ueshiba: deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Periode 1925-1926.
    In 1925 werd Ueshiba uitgedaagd tot een duel door een marineofficier en een hooggeplaatste beoefenaar van kendo (Japanse stijl zwaardvechten). Het was in deze tijd heel gebruikelijk dat een krijgskunstenaar op deze manier werd uitgedaagd en Ueshiba werd regelmatig geconfronteerd met dergelijke uitdagingen. Na dit duel had Ueshiba echter een intense (1ste) mystieke ervaring. Ueshiba ging zijn tuin in om het zweet van het duel af te wassen en een drankje te halen. "Plots begon Morihei te beven en hij voelde zich geïmmobiliseerd. De grond onder zijn voeten begon te trillen en hij baadde met stralen van puur licht die vanuit de hemel naar beneden stroomden. Een gouden mist overspoelde zijn lichaam, waardoor zijn onbeduidende verwaandheid verdween en hijzelf nam de vorm aan van een Gouden Wezen. Morihei nam de innerlijke werking van de kosmos waar en nam verder waar dat "ik ben het universum." De barrière tussen de materiële, verborgen en goddelijke werelden stortte in; tegelijkertijd verifieerde Morihei dat het hart van budo geen twist was, maar eerder liefde, een liefde die alle dingen bevordert en beschermt."
    Toen besefte hij dat de echte budo niet is om een tegenstander met geweld te verslaan, maar om vrede te bewaren in deze wereld, om de ontplooiing van alle wezens te accepteren en te bevorderen.
    Vanaf 1925 verbaasde Morihei iedereen met zijn deelname aan verschillende wedstrijden (in o.a. de Keizerlijke Japanse Legeracademie) waarbij hij verscheidene shodan's in andere krijgskunsten zonder problemen versloeg. Door deze demonstraties van zijn ware "Weg van de Kami" (een mengeling van Kendo, Judo, Sumo, Karate, Jujitsu, Budo en Ki) plaatste Ueshiba zich in de belangstelling van vooraanstaande persoonlijkheden uit de politieke of militaire wereld. Ueshiba betrad de interne cirkel van Omoto-activiteiten, als Deguchi’s vertrouweling en persoonlijke lijfwacht, waarbij hij veel van de kotodama (woordgeest) leringen absorbeerde.
    Gedurende de jaren dertig onderwees Ueshiba zijn krijgskunst in zijn dojo in Tokio, in Takeda voor Omoto-leden; de Toyama Military Academy; de Naval Academy; de Military Staff College en de Military Politie Academie en enkele "militaire" dojo's te Manchuria, waardoor hij zeer goed verbonden bleef met zowel leiders van de burgerregering als het leger. Zijn studenten omvatten zelfs de premier, admiraal Tojo. Doch Ueshiba kreeg echter problemen met verschillende overheidsfunctionarissen die hun bezorgdheid uitten over zijn connecties met Deguchi, die een eigen militie begon te trainen en wapens begon op te slaan. Ueshiba annuleerde zijn trainingen en nam afstand van de Omoto-kyo. In 1935 viel de Japanse politie het hoofdkwartier van Omoto-kyo binnen en arresteerde alle leidende leden van de sekte, inclusief Deguchi (gevangen tot 1942).
    De politieke wereld veranderde en het is van al deze ontmoetingen en technische en filosofische ervaringen die Aikido-budo zal doen ontstaan. In het najaar van 1926 werd hem gevraagd om een demonstratie van zijn kunst te geven in Tokio, in opdracht van admiraal Isamu Sankichi Takeshita; een van de toeschouwers was Yamamoto Gonnohyōe, die Ueshiba verzocht in de hoofdstad te blijven om de keizerlijke Japanse legeracademie te instrueren in zijn krijgskunst, waaronder ook Sadao Araki, de Japanse minister van Oorlog. (Vanaf 1935 echter werd terug karate onderwezen, omdat Aikido te technisch was.)

    >> Reageer (0)
    04-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootmeester Morihei Ueshiba: deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Periode 1921-1924.
    Takeda bezocht Ueshiba in Ayabe om instructie te geven, hoewel hij geen volgeling van Ōmoto was en niet met Deguchi kon opschieten, wat leidde tot een afkoeling van de relatie tussen hem en Ueshiba. Ueshiba bleef zijn krijgskunst onderwijzen onder de naam "Daitō-ryū Aiki-jūjutsu", in opdracht van zijn leraar. Deguchi moedigde Ueshiba echter aan om zijn eigen vechtsportstijl 'Ueshiba-ryū' te maken en stuurde veel manymoto-volgelingen om aan de dojo te studeren. Hij bracht Ueshiba ook naar de hoogste niveaus van de bureaucratie van de groep, waardoor Ueshiba zijn uitvoerend assistent werd en hem de leiding gaf over de Showa Seinenkai (Ōmoto-kyō's nationale jeugdorganisatie).
    Zijn nauwe relatie met Deguchi introduceerde Ueshiba bij verschillende extreem-rechtse leden van Japan; leden van de ultranationalistische groep Sakurakai zouden vergaderingen houden in de dojo van Ueshiba, en hij ontwikkelde een vriendschap met de filosoof Shūmei Ōkawa tijdens deze periode, evenals een ontmoeting met Nisshō Inoue en Kozaburō Tachibana. Deguchi bood de diensten van Ueshiba ook aan als bodyguard voor Kingoro Hashimoto, de oprichter van Sakurakai. Het engagement van Ueshiba voor het doel van wereldvrede, benadrukt door veel biografen, moet worden gezien in het licht van deze relaties en zijn Ōmoto-kyō-overtuigingen. Zijn associatie met extreemrechts is begrijpelijk als men bedenkt dat Ōmoto-kyō's visie op wereldvrede een welwillende dictatuur was van de Japanse keizer, terwijl andere naties werden onderworpen aan de Japanse heerschappij.
    Op 11 februari 1921, in een gebeurtenis die bekend staat als het eerste Ōmoto-kyō-incident, gebaseerd op geruchten van ontevreden ex-leden en beschuldigingen van spionnen van de overheid, viel de politie het hoofdkwartier binnen en arresteerde veel van de leiders, plunderden het hoofdkantoor van Oomoto-kyo en vernietigden de hoofdgebouwen op de site en arresteerden Deguchi op beschuldiging van landverraad. De dojo van Ueshiba bleef echter onbeschadigd en de volgende twee jaar bleef hij nauw samenwerken met Deguchi die veroordeeld was tot 5 jaar gevangenisstraf, om het centrum van de groep herop te bouwen.
    Zijn derde zoon Kisshomaru werd geboren in de zomer van 1921.
    In 1922 sterft zijn moeder en beslist Morihei om Japan te verlaten (13 februari 1924), om met enkele discipelen van Onisaburo Deguchi in Mongolië een pacifistisch religieus communie op te stichten (op uitnodiging van gepensioneerde marinekapitein Yutaro Yano en zijn medewerkers binnen de ultra-nationalistische Black Dragon Society). De reis door China naar Mongolië was lang en zeker niet eenvoudig. Om de problemen van slechte of geen wegen te vergroten en te onderhandelen met elke opeenvolgende krijgsheer toen ze zijn territorium overstaken, werden ze vaak aangevallen door bandieten. Bij een van deze gelegenheden beweerde Ueshiba de kracht te hebben ontwikkeld om het pad van iemands bedoelingen te zien. Wanneer iemand een pistool ging afvuren, zag hij een lichtbal uit het pistool schieten net voordat de trekker werd overgehaald. Tijdens deze expeditie kreeg Ueshiba het Chinese alias Wang Shou-Gao, in het Japans weergegeven als "Moritaka" - naar verluidt was hij zeer ingenomen met deze naam en bleef het met tussenpozen gebruiken voor de rest van zijn leven. Ze faalden echter in hun poging om een religieus rijk te stichten en werden een paar maanden later gevangen genomen door de Chinese leger te Tongliao. Deguchi en Morihei ontsnappen aan het vuurpeloton na onderhandeling van de Japanse consul en keren zo terug naar Japan.
    Na zijn terugkeer in Ayabe begon Ueshiba met een regime van spirituele training, door zich regelmatig terug te trekken naar de bergen.


    >> Reageer (0)
    03-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootmeester Morihei Ueshiba: deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Periode 1913-1920.
    Tot 1915 wordt het leven van Morihei bijna volledig gedomineerd door de ontwikkeling van zijn gemeenschap en is er weinig plaats voor martial art. De dertigjarige blijft echter zeer geïnteresseerd in traditionele vechtsporten en bij een toevallig ontmoeting in februari 1915 met Sokaku Takeda, een voormalige samoerai, ervaart hij de principes van Daito Ryu (Aiki-Jujutsu).
    De snelgroeiende houtindustrie gaf een impuls aan de economie van zijn nederzetting en tegen 1918 woonden er meer dan 500 gezinnen. Een brand in 1917 verwoestte echter het hele dorp, wat leidde tot het vertrek van ongeveer twintig families. Ueshiba woonde een bijeenkomst bij over de spoorwegconstructie op ongeveer 70 km afstand, maar bij het vernemen van het vuur reisde de hele afstand te voet terug. Hij werd dat jaar in de dorpsraad gekozen en nam een prominente rol in bij het leiden van de wederopbouw.
    In de zomer van 1918 beviel Hatsu van hun eerste zoon, Takemori. Vanaf dan intensifiëren ook opnieuw zijn trainingen in deze gevechtskunst, naast zijn verkozen positie in de dorpsraad, om lokale problemen met betrekking tot de nederzetting op te lossen. In de winter van 1919 keert hij permanent terug naar Tanabe. De ogenschijnlijke reden hiervoor is de ernstige ziekte van zijn vader, hoewel dit niet de echte motivatie lijkt te zijn geweest. Voordat hij van de ziekte van zijn vader hoorde, had hij zijn vrouw en kinderen al teruggestuurd naar Tanabe. Hij laat zijn werk en al zijn bezittingen te Hokkaido over aan Sokaku Takeda.
    Onderweg maakte hij een omweg naar Ayabe, nabij Kyoto, om Onisaburo Deguchi te bezoeken, de spirituele leider van de Ōmoto-kyō-religie. Ueshiba verbleef een aantal dagen op het Ōmoto-kyō-hoofdkwartier. Bij zijn terugkeer naar Tanabe ontdekte Ueshiba dat Yoroku op 2 januari 1920 was gestorven. Bekritiseerd door familie en vrienden omdat hij te laat was om zijn vader nog levend te zien, ging Ueshiba de bergen in met een zwaard en oefende enkele dagen solo-zwaardoefeningen; dit leidde bijna tot zijn arrestatie toen de politie op de hoogte werd gebracht van een zwaard-zwaaiende gek.
    Na de ontmoeting met Onisaburo Deguchi, een grote mystieke meester van de Omoto-religie, besloot hij zich te vestigen in Ayabe (1920, samen met zijn familie en moeder) om op het terrein van Omoto te wonen en te studeren. (Dit was geen lichte beslissing, omdat elk gezinslid bezwaar maakte. Zijn vrouw en zijn moeder vroegen zich vooral af hoe het gezin zichzelf zou onderhouden en waarom de plek verlaten dat productief land was en fijne buren had? "Gaan de goden uw salaris betalen?").
    Voor hem was deze ontmoeting van cruciaal belang omdat hij zich ervan bewust was dat als hij de kracht en de gevechtstechniek beheerste, zijn geestelijke energie broos en haperende was. In datzelfde jaar vroeg Deguchi Ueshiba om de vechtsportinstructeur van de groep te worden, en een dojo - de eerste van een aantal die Ueshiba moest leiden - werd gebouwd op het terrein van het centrum. Ueshiba gaf in deze periode ook les in Takeda's Daitō-ryū in het naburige Hyōgo Prefectuur. Hij ontving ook een kyōju dairi-certificaat, een onderwijsvergunning, voor het systeem van Takeda in 1922, toen Takeda hem in Ayabe bezocht. Takeda gaf hem ook een Yagyū Shinkage-ryū-(zwaard-beoefening). Ueshiba werd vervolgens een vertegenwoordiger van Daitō-ryū en toerde met Takeda als een onderwijsassistent en onderwees het systeem aan anderen.
    Zijn tweede zoon, Kuniharu, werd geboren in 1920 in Ayabe, maar stierf hetzelfde jaar aan ziekte, samen met de drie-jarige eerste zoontje Takemori.


    >> Reageer (0)
    02-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootmeester Morihei Ueshiba: deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Periode 1903-1912.
    In december 1903 werd Ueshiba, ondanks zijn gestalte van 1m54, opgeroepen voor militaire dienst. Hij slaagde niet voor het eerste fysieke onderzoek (men moest minstens 1m57 zijn). Om dit te overwinnen, strekte hij zijn ruggengraat door zware gewichten aan zijn benen te bevestigen en zich aan boomtakken te hangen. Hij werd toegewezen aan het 61ste regiment van Wakayama (Tanabe) van het Japanse Keizerrijk, onderdeel van de Osaka 4de Divisie (37th Regiment).
    In februari 1904 brak de Russisch-Japanse oorlog uit om o.a. de controle van Mantsjoerije (in het noordoosten van China en het zuidoosten van Rusland) te krijgen. Morihei was in de winter 1904 tot en met het voorjaar 1905 gelegerd aan het front in Mantsjoerije, en werd gepromoveerd tot korporaal van het 61st Wakayama-regiment.
    Japanse troepen leverde, onder leiding van Marshal Iwao Oyama, een beslissende slag tussen 20 februari en 10 maart 1905, waarbij 270.000 Japanse soldaten over een front van 155 km de uiteindelijke overwinning behaalden. Op 5 september 1905 wordt het vredesverdrag van Portsmouth getekend en wordt Morihei in 1907 ontslagen uit het leger. Hij keert terug naar zijn geboorteplaats Tanabe. Morihei behaalde de rang van sergeant voor zijn vaardigheden in de strijd. Het waarom blijft controversieel: sommige bronnen spreken van militaire heldendaden van Morihei Ueshiba; officiële biografieën beweren echter dat er geen zekerheid is dat de stichter van Aikido zelfs ooit rechtstreeks heeft deelgenomen aan wapenfeiten en dat zijn beloning vanwege zijn discipline en toewijding was in zijn eenheid. Zo wordt in die periode wel regelmatig gesproken over zijn vaardigheden met wapens, in het bijzonder in Juken-Jutsu. In 1907, na zijn terugkeer uit de oorlog, kreeg hij ook een certificaat van verlichting (shingon inkyo) van zijn jeugdleraar Mitsujo Fujimoto. Naar verluidt was Ueshiba depressief terwijl hij in Tanabe woonde, vaak zijn zwaard meenemend en in de bergen verdween om te vasten en te trainen. Hij voerde ook dagelijks mizugori uit. Mizugori is een traditionele ascetische praktijk in Japan, waarbij emmers koud water over iemands hoofd en lichaam worden gegoten om zichzelf te zuiveren en dichter bij de kami te komen. Morihei studeerde verder judo bij Kiyoichi Takagi in Tanabe in 1910, nadat zijn vader een dojo had laten bouwen op het familieterrein om de training van zijn zoon aan te moedigen.
    Tussen 1906 en 1910 is zijn leven slecht gedocumenteerd. Morihei Ueshiba zet zijn gezinsleven in zijn geboorteplaats Tanabe verder en zoekt naar zijn houding t.o.v. het autoritair regime van de toenmalige regering van de prefectuur Wakayama. Hier raakte hij bevriend met de schrijver en filosoof Minakata Kumagusu en raakte betrokken bij de oppositie van Minakata tegen het heiligdomconsolidatie beleid van de Meiji-regering.
    Verschillende impulsieve protesten leiden tot zijn arrestatie in 1910. Morihei wordt "begeleid" door de overheid door hem verantwoordelijkheid te geven over de platte landsontwikkeling van verschillende nederzettingen te Hokkaido, helemaal in het noorden van Japan onder barre klimaatomstandigheden (ook omdat zijn moeder, van Japanse adel, niet zou geassocieerd worden met demonstranten tegen het bewind).
    In 1910 reisde Ueshiba naar Hokkaido in het gezelschap van zijn kennis Denzaburo Kurahashi, die eerder op het noordelijke eiland had gewoond. Zijn bedoeling was om een geschikte locatie voor een nieuwe nederzetting te verkennen, en hij vond die te Shirataki. Ondanks de ontberingen die hij tijdens deze reis leed (waaronder meerdere keren verdwalen in sneeuwstormen en een incident waarbij hij bijna in een ijskoude rivier verdronk), keerde Ueshiba terug naar Tanabe vol enthousiasme voor het project en begon gezinnen te werven om zich bij hem te voegen (29 maart 1912). Hij werd de leider van de Kishū Settlement Groep, een collectief van vijfentachtig pioniers die zich in het Shirataki-district wilden vestigen en als boeren wilden leven; de groep stichtte het dorp Yubetsu (later Shirataki dorp) in augustus 1912. Veel van de financiering voor dit project kwam van zijn vader. Slechte bodemgesteldheid en slecht weer leidden tot mislukte oogsten tijdens de eerste drie jaar van het project, maar de groep bleef doorzetten.
    Aanvankelijk had Ueshiba weinig gelegenheid om vechtsporten te beoefenen in Hokkaido, maar hij was geobsedeerd door fysieke kracht, kapte zelf bomen en ontwortelde de stompen met zijn blote handen en hielp touwtrekken met behulp van trekpaarden. Hij bleef ook alleen mediteren in de bergen en stopte niet met zijn praktijk van het dagelijks uitvoeren van mizugori, wat in het noorden van Hokkaido in de winter extreme vormen aannam.
    Morihei en zijn vrouw en tevens jeugdvriendin Hatsu Itokawa, kregen hun eerste kind, een dochter genaamd Matsuko, in 1911 op haar dertigste.


    >> Reageer (0)
    01-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootmeester Morihei Ueshiba: deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Periode 1883-1902.
    Morihei Ueshiba werd geboren op 14 december 1883 in het dorp Nishinotani (nu gefusioneerd met de stad Tanabe) te Wakayama Prefectuur (Japan), als het vierde kind en enige zoon geboren van vader Yoroku en zijn vrouw Yuki. De jonge Ueshiba groeide op in een ietwat bevoorrechte omgeving: zijn vader was een belangrijke en welvarende boer en koopman (en van een samoerai-lijn afkomstig) en gemeenteraadslid die gedurende 22 jaar verkozen werd als lid van de dorpsraad van Nishinotani. Zijn moeder Yuki was van de Itokawa-clan, een prominente lokale familie met een lange stamboom.
    Ueshiba was naar verluidt een zwak kind, die vele boeken las. Op jonge leeftijd moedigde zijn vader hem aan om aan sumoworstelen en zwemmen te doen. De behoefte om lichamelijke kracht op te doen werd nog vergroot toen de jonge Ueshiba zag hoe zijn vader soms werd aangevallen door aanhangers van een concurrerende politicus. Zo begon Ueshiba zijn opleiding aan de plaatselijke Terako, of tempelschool. Zijn schoolmeester Mitsujo Fujimoto, tevens ook priester van het Shingon-boeddhisme op de basisschool, had een grote invloed op de vroege opvoeding van Ueshiba aan de Jiz studyderu-tempel, waar hij esoterische gezangen en rituele vieringen van de sekte leerde. Zijn interesse in het boeddhisme was voldoende groot, zodat zijn moeder overwoog hem in het priesterschap in te schrijven, maar zijn vader Yoroku weigerde. Ueshiba ging vervolgens naar de Tanage lagere school en vervolgens naar de Tanabe Prefectuur middelbare School, maar verliet het formele onderwijs om in zijn vroege tienerjaren zich in te schrijven in een privé-school (Yoshida Instituut) voor boekhoudkunde.
    Hier bleek hij een bijzonder bedreven student te zijn, die al na een jaar van student naar assistent-instructeur opsteeg. Ueshiba verliet deze functie snel voor een functie bij de plaatselijke belastingdienst.
    Hij bekleedde deze functie enkele maanden totdat hij betrokken raakte bij een geschil tussen de regering en de lokale vissers die onder druk werden gezet door nieuwe overheidsvoorschriften en grootschalige visserijactiviteiten. Zijn betrokkenheid van de kant van de lokale vissers leidde tot zijn ontslag.
    In 1901 vertrok hij, gefinancierd door zijn vader, naar Tokio. Ueshiba studeerde in zijn vroege leven verschillende gevechtsporten en begon bekend te staan om zijn fysieke kracht. Tijdens zijn sporadisch verblijf in Tokio behaalde hij onder Masakatsu Nakai zijn Gotô-ha Yagyû-ryu en van Tozawa Tokusaburôin zijn Tenjin Shin'yô-ryû jujutsu diploma.
    In Tokio opende hij "Ueshiba Trading" kantoor, een kantoorboekhandel, maar keerde vanwege zijn gezondheid (ondervoeding) binnen het jaar terug naar Tanabe.

    >> Reageer (0)
    31-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido-ethos.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het ethos van Aikido is gebaseerd op nederigheid en respect voor anderen. Goede Aikidoka’s voelen zich comfortabel in hun vel en kunnen geduld, vriendelijkheid, verdraagzaamheid en mededogen tonen, naast de moed en vastberadenheid die ze worden geschoold. Aikidoka’s zijn een eigen ras, volgens een traditie die is doorgegeven van sensei tot student, in een continue lijn. De technieken kunnen veranderen, maar het onderliggende ethos niet. Omdat we emotionele intelligentie ontwikkelen, zullen we altijd de tijd nemen om voor anderen te zorgen. Aikido verbindt ons met onze omgeving en anderen, het leert empathie en overbrugt verschillen. Het transformeert ons maar wees wie je bent.

    >> Reageer (0)
    30-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en de verloren leringen van Morihei Ueshiba.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vertalingen van soms gedetailleerde essentiële teksten van Morihei Ueshiba zijn vaak niet correct geïnterpreteerd, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze fout zijn. Dit komt omdat het neergeschreven materiaal zo moeilijk leesbaar was, dat zelfs de meeste Japanners ervan afzien. Bij de vertalingen ontbrak meestal ook de achtergrond, ervaring en begripsvermogen van de specifieke en complexe leefwereld van O’Sensei, om het materiaal correct te ontcijferen. De bekomen informatie zijn (bijna) allemaal vertalingen van "gekuiste versies" van de originele Japanse teksten.
    Ook wat Morihei Ueshiba zei tijdens zijn trainingen, is nooit met veel aandacht aanhoort door zijn uchi-deshi, zijn direct leerlingen. De meeste uchi-deshi waren jonge mensen die enkel de uiterlijke Aikidotechnieken probeerden te onthouden. Zowel in de vooroorlogse of naoorlogse periode werden de jonge uchi-deshi bijna altijd in het eerste uur in de dojo blootgesteld aan O'Sensei's leringen over zen filosofie, verfijnde spirituele ideologieën en mystieke aspecten over Kojikki (de goden), Naohi (de juiste geest) en de natuur en hun diepere abstracte betekenissen in Aikido, meestal vervallend in oude Japanse zinsbouwconstructies met zijn typisch Wakayama-regionaal accent, doorspekt met esoterische Shinto-terminologie, zodat zijn luisteraars het vaak moeilijk vonden om hem te volgen. Bijna niemand heeft ooit echt begrepen wat Ueshiba bedoelde met zijn uitleg. Uit vele interviews blijkt dat de meesten geen geduld hadden om te luisteren naar O'Sensei, vooral niet omdat ze de pijn (en koude) moesten verdragen terwijl ze in seiza zaten.
    Tenslotte is het ook onmogelijk om aan te tonen wat de leerlingen van de grootmeester zich eigen hebben gemaakt en wat en hoe ze dit hebben doorgegeven aan hun leerlingen, om de huidige Aikidotechnieken en -vaardigheden te kunnen inschatten en uit te leggen. Zelfs Kisshomaru-san, zoon van O'Sensei, wist dat hij Aikido niet wereldwijd kon verspreiden door dezelfde complexe filosofische woorden van zijn vader te gebruiken. Hij nam het grootste deel van de vele filosofisch (onverstaanbare) teksten weg.
    Moderne Aikido verwijderde eveneens de vele pijnpunten en -duwdruktechnieken, omdat ze een aiki-instantie nodig hadden om deze succesvol te volbrengen. Ook Ueshiba's Kagura-mai (dans der goden) is niet terug te vinden in moderne Aikido, hoewel Ueshiba deze beweging vaak toonde, als intern concept van Aiki en het veranderen van het lichaam. De definitie van aiki begon een eigen entiteit (identiteit) te krijgen in het concept van Aikido’s "vrede en harmonie" boodschap. De "In/yo" en vele wijsheden van interne martiale trainingsmethodieken van Ueshiba werd hierdoor “vergeten”.


    >> Reageer (0)
    29-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het groeipotentieel van Aikido.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    O'Sensei creëerde met Aikido een vorm van vrede en harmonie, omdat geweld nooit werkte. Aikidobeoefening bied jou de kennis aan, om te beslissen wat het verstandigst en effectiefst is te midden van chaos: de strijd aangaan of aan zelfbeheersing doen? Wie aan Aikido begint doet dit (hopelijk) om zichzelf in de eerste plaats te verbeteren, in plaats van een gevecht te winnen en het (arrogante) ego te versterken. Elke Aikidoka beslist zelf wat de uitkomst is, maar bedenk dat als je Aikido gebruikt in zo’n gevecht, het niet langer meer Aikido is. Aikido is een kunst van persoonlijk groeien en verschuift de manier van innerlijk leven om vrij en zonder angst naar de kleine dingen te kijken. Aikido is niet wat we doen, maar wat we worden.
    foto: https://weheartit.com/entry/

    >> Reageer (0)
    28-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en katana (het samoerai-zwaard).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het zwaard in Japan heeft een ontegenzeggelijk bloederige geschiedenis. Samoerais gebruiken hun twee zwaarden aan hun riem als één: de tachi (katana of lange zwaard) en de wakizashi (het metgezelzwaard). Het metgezelzwaard is het handigst in een kleine ruimte, of wanneer je dichtbij een tegenstander staat. Het lange zwaard kan in het algemeen in elke situatie effectief worden gebruikt. Als je het lange zwaard onnatuurlijk snel probeert te hanteren, vergis je je. Om het lange zwaard goed te hanteren, moet je het rustig hanteren. Een katana moet op de volgende manier worden vastgehouden: de middelste en vierde vinger en pink moeten het heft krachtig vastgrijpen, terwijl de duim en wijsvinger licht op het handvat wordt geplaatst. Dan is het een moeilijk evenwicht tussen stevig vasthouden (het wordt dan moeilijk om het offensief te nemen) of slap vasthouden, waarbij de kans bestaat dat de katana uit je handen vliegt. Je polsen nooit kruisen en je ellebogen niet te veel of te weinig buigen. Spieren aan de bovenkant van de arm moeten ontspannen zijn, die aan de onderkant strak. Houd beide schouders naar beneden, rechte rug, zet kracht in je benen van knieën tot tenen, steek je hara naar buiten, anders buigen je heupen.


    In welke kamae (houding) je je ook bevindt, denk alleen aan het snijden van de vijand. Of je nu snel of langzaam beweegt, met grote of kleine stappen, de voeten moeten altijd natuurlijk bewegen. Beweeg niet met één voet alleen, maar met een aanvullende stap, vanuit de heup.


    Doch, de echte waarde van zwaardvechten kan niet alleen worden gezien door middel van zwaardtechnieken. De zwaardkunst is ook budokunst. De goede samoerai moet de verschillende eigenschappen en deugden van zijn wapen beheersen, om de specifieke voordelen van dit wapen te waarderen, waarbij een gebrek aan budocultuur niet mag ontbreken. Het zwaard van en Aikidoka probeert het zwaard als een ideaal hulpmiddel om datgene wat verkeerd is in de wereld recht te zetten, waarbij het snijden van de tegenstander wordt vervangen door wederzijdse co-existentie, in het concept van Budo, dat wil zeggen een Budo van vergeving, een manifestatie van wat de Stichter bedoelde toen hij zei: "Aikido is een pad van liefhebben en beschermen en alles in het universum met respect dragen en vrede cultiveren."




    >> Reageer (0)
    27-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en het web (des levens).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het idee dat er een ingewikkeld webachtige structuur bestaat die alle dingen verbindt, is niet nieuw. Het concept van een mentaal web dat al het leven verbindt, is door filosofen, dichters en mystici door de millennia heen gebruikt om de onderlinge verbondenheid van alle dingen te beschrijven. Over de hele wereld zijn vergelijkbare concepten te vinden in diverse oude en moderne tradities. Het maakt niet uit vanuit welke hoek het wordt bekeken, spiritueel, religieus, filosofisch of zelfs wetenschappelijk, het idee blijft fundamenteel hetzelfde: er is iets dat ons verbindt met anderen. Mensen hebben een complexe interactie met de wereld om hen heen en met elkaar. We reageren op elkaars gedachten, gevoelens en emoties op een manier die kan worden omschreven als een menselijk web. Het is waar onze emoties worden gecreëerd, vol chaotisch wirwar van gefragmenteerde gedachten, verlangens en herinneringen aan eerdere ervaringen, waarop we reageren wanneer we in contact komen met anderen.


    In dit web kan de ontdekking van Aikido een prachtige persoonlijke ervaring zijn. Het is belangrijk om even tijd te nemen en jezelf onder te dompelen in dit proces van zelfvertrouwen en het vermogen om te volharden in moeilijke tijden. Het verbetert de mentale flexibiliteit en het fysieke uithoudingsvermogen om prikkelbaarheid te verminderen. Het biedt een Aikidoka de mogelijkheid om zich duidelijk te concentreren op de gebeurtenissen die in ons leven plaatsvinden, door vrede te brengen in onze geest, om zelf te groeien in vertrouwen, waar je bent en waar je naar toe gaat in het web van het leven. Je hebt de realiteit gecreëerd waarin je nu leeft. Als je het niet leuk vindt wie je bent of wat je doet, is het misschien tijd om eens na te denken over de keuzes die je hebt gemaakt. Alles wat we zijn is een direct resultaat van onze acties en gedrag. Het is misschien tijd om aan Aikido te doen? Een vredige geest is soepel in staat om door het landschap van het leven te navigeren met al zijn afleidingen, interacties en ruzies. Vervolgens hoeven je alleen maar te bepalen waar je naartoe wil gaan.


    >> Reageer (0)
    26-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en de Jo.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De jo is oorspronkelijk ontstaan uit de bo, een stok van 182 cm lang. De Jo is zo'n eenvoudig wapen dat het vermoedelijk dateert van vóór de zwaard- of speertechnieken. De korte stok kan nauwkeuriger zijn wanneer het wordt gebruikt om te steken in plaats van te slaan. De langere stoktechnieken zijn beter geschikt voor formatiegevechten of open slagveldbewegingen, maar het zou problematisch zijn in zwaar bebost gebied. De Jo bij Aikido-toepassing is gemiddeld 127 cm lang.


    Verschillende auteurs verwijzen naar O’Sensei die met een zeer hoge vaardigheid met zwaard, speer, geweer en bajonet overweg kon. Zijn leven is hierover zeer goed gedocumenteerd en hij had certificaten van verschillende vechtsporten. Er is echter één certificaat dat afwezig is: die van de Jo-beoefening, nochtans een zeer beroemd Aikido-wapen.


    O’Sensei was erg goed in het observeren en absorberen van wat hij zag toen hij vele ervaren vechtsporters met wapens door middel van demonstraties zag, doch wat O’Sensei van de Aiki-Jo overhield, waren voornamelijk fragmentarische bewegingen. In het naoorlogse Japan werden veel vechtsportenscholen gesloten. Door het onschuldig aspect van de houten stok, gebruikte Morihei vaker de Jo in combinatie met zijn kennis van speer en geweer en zou de Aiki-Jo officieel voor het eerst gebruikt hebben bij een demonstratie aan een groep politieagenten, beter bekend als de Iwama Aiki-Jo. De Aiki-Jo is waarschijnlijk een samensmelting van veel verschillende vormen van input die Ueshiba heeft opgedaan bij het observeren van talloze experts. Hij heeft toen veel geëxperimenteerd, vooral tijdens de Iwama-jaren (1944-1955) (die later werden geformaliseerd door Saito Sensei).


    Maar de meest voor de hand liggende vraag is of het echt iets uitmaakt? Uiteindelijk is een Jo een stok, een “incidenteel” wapen dat niet nodig is om er een aparte Aikido-oefening of een heel andere manier van bewegen van te maken.


    >> Reageer (0)
    25-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en zijn holistisch potentieel.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Holistische potentieel heeft betrekking op alle aspecten van onszelf als een compleet wezen: lichaam en geest. Elk van deze aspecten van ons zelf speelt een essentiële rol om wie we zijn. Aikido cultiveert een persoonlijk kader om ons menselijk potentieel te laten ontwaken. Lichaam en de geest moeten in gecentreerde balans zijn, anders blijven we onzeker om wie we zijn en wat we doen. Ons lichaam is onze verbinding met de fysieke wereld en stelt ons in staat om via onze zintuigen met de wereld te communiceren. Ons lichaam is de tempel waarin de rest van ons wezen woont, zodat we de andere aspecten van onszelf kunnen verkennen. Iedereen heeft zijn of haar eigen unieke lichaam, elk met zijn eigen grootte, vorm en eigenaardigheden. Als je je lichaam accepteert zoals het is, kan je positief vooruit gaan. Hetzelfde geldt voor de geest. De geest is ons denkproces. Het is dat deel van ons dat de innerlijke dialoog voortdurend voortzet gedurende ons hele wakende leven. Het is ook dat deel van ons dat problemen analyseert en oplossingen bedenkt om ze op te lossen. Wanneer de geest kalm en gecentreerd is, kunnen we helder en objectief denken, om de uitdagingen aan te gaan die voor ons verschijnen in een wereld vol afleidingen en stress.


    Wees eenvoudig in jouw verwachtingen van Aikido. Wees oprecht in jouw interacties met anderen. Wees sereen in je gemoedstoestand en besteedt geen aandacht in het vergelijken van jouw situatie met anderen. Als je jouw voortgang meet met de voortgang van anderen, is het heel gemakkelijk om verstrikt te geraken in de perceptie dat anderen het gemakkelijker hebben. Iedereen is op zijn of haar eigen reis. Richt je aandacht niet op wat andere mensen doen of hebben, want het is gemakkelijk om zo in een negatieve spiraal van teleurstelling te komen. Focus op jezelf. Heb voldoende nederigheid om op zoek te gaan naar de antwoorden die je zocht, door Aikido-beoefening, om eigen innerlijke kracht te ontdekken en te laten manifesteren. Het vergt moed om het pad van de harmonie te bewandelen, om een sterke basis voor lichaam en geest op te bouwen. Wees niet bang. Zet de stap en leer jezelf te accepteren zoals je bent.


    >> Reageer (0)
    24-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en water.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Meestal brengen we onze dagen door met luisteren naar de non-stop monoloog in ons hoofd. Doe dit, ga daarheen, koop dat, eet dit, kijk daar, ik vraag me af of, enz. Het eindigt nooit. Vanaf het moment dat we wakker worden tot het moment dat we gaan slapen, gaat het gebabbel onverminderd in ons hoofd door, van onderwerp naar onderwerp, van idee naar idee, van emotie naar emotie en van gedachte naar gedachte. Stel je een plas water voor. Als je er een kiezelsteen in gooit, rimpelt het water. Hoe groter de steen, de gedachte, hoe heviger de golven, hoe kleiner de concentratie. Een concept dat nuttig kan zijn voor iedereen die door onze hectische wereld wil navigeren.


    In Aikido wordt het concept van "Geest Als Water" gebruikt om de staat van paraatheid te definiëren als voorbereiding voor het uitvoeren van een Aikidotechniek.  Water is vormloos en past zich probleemloos aan, aan elke situatie door het pad van de minste weerstand te volgen. Als je een grote rots in een bergbeek plaatst, zal het water een manier vinden om rond de rots te stromen en verder te gaan. Water heeft de kracht om elk obstakel te overwinnen. Als we ons centrum op dat moment kunnen handhaven, zijn we in staat om correct te reageren en ons aan te passen aan situaties die zich voordoen. Wanneer onze geest vol gedachten en afleidingen is, zullen we moeite hebben om effectief te reageren op situaties die zich voordoen. Als we kalm zijn, zijn we in feite klaar voor alles wat het leven ons te bieden heeft: aandachtig bewust zijn van het huidige moment door een geconcentreerde focus van de geest.


    Voor Aikidoka's is de beoefening van Aikido een uitdaging om controle te krijgen over het vaak hectische denkproces van de geest en zo de bewegingen van het fysieke lichaam te leiden naar bekwaamheid, om uiteindelijk tot rust te komen.


    >> Reageer (0)
    23-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en rang.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Velen hechten belang aan rang, wat de fundamentele menselijke natuur is. De kleur van de gordel (obi) is zeker niet de enige bepalende factor om te bepalen of iemand iets te bieden heeft. Het is ook niet iets om mee rond te pronken, noch achter te schuilen wanneer basisvaardigheden ontbreken. Degenen die het hebben hoeven over het algemeen niet aan te geven welke rang ze hebben, omdat ze hun vaardigheden en kennis voor zich zelf laten spreken. Het komt erop neer dat er ongeschoolde Yudansha’s zijn en dat er Kyu-rangen zijn met een enorme kennis, omdat ze veel hebben getraind doch niet de behoefte hebben gevoeld om ermee te pronken. Als een Yudansha rang zich weerhoudt te leren van wat zo iemand te bieden heeft, dan heeft dat meer te maken met ego dan met etiquette. Aikido had oorspronkelijk geen rang en sensei’s kenden er geen toe. Aikidoka’s dragen hun witte gordel omdat het belangrijk is om nederigheid en respect te tonen, het symboliseert fatsoen en hoffelijkheid voor “Shoshin” (Beginners Mind): je kan altijd van iedereen iets leren, ongeacht hun rang.


    "Het doel van Aikido is het versterken van lichaam en geest door dagelijkse training en samen hard werken met collega-beoefenaars."



    >> Reageer (0)
    22-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en het budo-concept van wachten (in ademhaling).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Taal en cultuur zijn nauw met elkaar verweven. Culturele veronderstellingen beïnvloeden hoe taal wordt gebruikt en taalkundige veronderstellingen omkaderen hoe we naar cultuur kijken, over hoe we denken over budo. Budo leren betekent een wereld betreden die wordt gedomineerd door een heel ander kader dan de Westerse wereld. Budo is een wereld die voortkomt uit de rijkdom van meer dan 3000 jaar Chinees denken en 1000 jaar Japanse cultuur en taal, die een eigen richting hebben gekozen en nieuwe ideeën om dingen te begrijpen en te creëren. Een prachtige reeks ideeën en complexe concepten in de vorm van budo.

    De meest voorkomende toepassing van wat budo is, is omgaan met alle dingen die je niet kan beheersen, door te ademen terwijl stilte en beweging in balans zijn. Budo is een manier van leven, van doen en zijn, vechten of vluchten, kalmte of actie? Budo-training is fysieke filosofie.


    Deze lessen in budokunst zijn te vinden op de dojo vloer: leren om dingen te accepteren zoals ze zijn en geen energie te verspillen om deze te proberen te veranderen, wat enkel maar tot ongeduldigheid en geïrriteerde reacties leidt. Word niet verblind door de focus op het doen van een bepaalde techniek, maar ontspan en wees helder van geest zodat je de patronen van de beweging van je tegenstander (of situatie) kan zien. Wacht en kijk, wees bewust en handel alleen als dat nodig is. Zo gemakkelijk om te schrijven, zo moeilijk om te doen. In de dojo oefenen we dit met bewust ademhalen, eenvoudig, en als we dat in de les kunnen leren, is het verbazingwekkend hoe vaak we onze budo in de wereld kunnen toepassen.


    Deze budo-waarden worden je specifiek aangeboden door elke Aikido-beweging: hou je lichaam ontspannen, behoud altijd je centrum (of wees gecentreerd), hou je ellebogen laag en dicht bij je lichaam en probeer altijd de eerste zet te controleren. Elk aspect bouwt voort op het vorige concept.


    >> Reageer (0)
    21-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido: seishin, wachten tot het juiste moment.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Seishin betekent in het Japans “geest”, het vermogen van de leerling om mentaal kalm te blijven. Beginners worden overweldigd door alle details van het leren van Aikido-bewegingen. Het beste wat ze kunnen doen is een paar punten kiezen en zich daarop focussen. Als beginner moet men aandachtig focussen op wat sensei toont. Dit is de eerste stap op weg naar de mentale toestand. Pas als een Aikidoka ver genoeg is gevorderd, dat men zich niet meer op elke stap van een bepaalde beweging hoeft te concentreren, kan er gewerkt worden aan de volgde stap voordat er een gechoreografeerde “dans” ontstaat waarin men weet hoe en wanneer een Uke zal bewegen of aanvallen. Dit kan leiden tot lege vormen en stagnerende mentale ontwikkeling. Het is de verantwoordelijkheid van een Uke om continu de timing en de afstand te veranderen en aan Tori om op die bewegingen op het juiste moment te anticiperen, om een juiste geest (seishin) te smeden: niet te laat omdat de aanval zou veranderen zodat je leert hoe kwetsbaar je bent of niet te vroeg omdat de tegenstander je zou “verpletteren”. Aikidoka’s die te veel nadenken, wachten te lang, diegene die te weinig nadenken, zijn te impulsief, hoewel de uitvoering niet is veranderd, maar de timing en intensiteit wel. Verdrijf de overtollige gedachten die een snelle, correct beweging in de weg staan. Leer observeren en niet te bewegen tot het juiste moment, niet te vroeg of te laat, kalm en ontspannen. Bij seishin draait alles om het smeden van de juiste geest om juist op een situatie te reageren. Het is absoluut niet gemakkelijk om dit pad te bewandelen.

    >> Reageer (0)
    20-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido en respect.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De eerste les in elke dojo is etiquette, wat een formeel middel is om respect uit te drukken voor je sensei, voor je mede-Aikidoka’s en de kunst die je beoefent. Etiquette en respect zijn fundamenteel voor alle budo-beoefenaars. Zonder dat leren we alleen hoe we elkaar pijn kunnen doen. Een sensei doet veel moeite om deze kunst van harmonie met jou te delen. Les krijgen is een uniek geschenk. Je sensei is een uitzonderlijk persoon die aan de voorkant van de dojo deze verantwoordelijkheid met de grootste zorg draagt. Begin daarom om iedere training aanwezig te zijn. Wees eerlijk, behulpzaam en oprecht in je training. Toon interesse in de kunst van Aikido door je oefening als Tori en als Uke. Help mee met de werking van de dojo. Zorg ervoor dat je de kunst leert zoals je sensei deze presenteert en maak geen vergelijking met andere sensei’s, Aikido is immers geen competitieve kunst waarbij men op zoek gaat naar verschillen.


    Aikido is niet enkel techniek, maar zoek ook naar de schat in elke Aikido-uitvoering, over hoe je anderen en jezelf kunt respecteren via budo, hoe je een uitzonderlijk mens kan worden. Een sensei geeft jou zelfvertrouwen, getemperd met nederigheid, want dat zelfvertrouwen mag niet veranderen in arrogantie en minachting voor diegenen die minder bekwaam of krachtig zijn. In de Aikido-praktijk, zoals in de meeste dingen, haal je eruit wat je erin stopt. Als je hard aan de technieken werkt, kun je een ervaren technicus worden, maar Aikidoka’s die aan alle aspecten van budo werken, hun etiquette en hun geest polijsten, deze mensen maken zichzelf tot diepgewortelde fijne mensen.



    >> Reageer (0)
    19-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido: een les in nederigheid.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Flashback: Creatief schrijven over Aikido-kunst in zijn vele facetten is iets unieks dat je meedraagt, een deel dat nooit zal weggaan. De Aikido-wereld exploreert met diepgang nieuwe gebieden van inzichten over het verband tussen fysieke techniek en de spirituele kant van deze zelfverdedigingstechniek, waarbij een gemeenschapsband tussen dojo-leden wordt gecreëerd en substantieel gevoed.

    Zo zag de Stichter zijn essentiële missie: om getalenteerde mensen samen te brengen. Om Aikido echter fundamenteel te begrijpen en te ontwikkelen, moeten we nederigheid bieden tegenover elkaar. Aikido gaat in de eerste plaats niet over het overwinnen van je partner.
    Het ware doel van Aikido-training is de "Ware overwinning is zelfoverwinning" principe implementeren in het dagelijks leven. Het gaat duidelijk niet over hoe je een externe vijand kan verslaan, maar veeleer over het omgaan met onze eigen interne demonen.
    Toen O’Sensei zei dat Aikido de ware Budo is, bedoelde hij niet dat Aikido een vechtsysteem is, maar dat Aikido de meest volledige uitdrukking was van het aspect van Budo dat ons leert hoe we volledig moeten leven, onszelf moeten zien als verzorgers in plaats van vernietigers, in alle nederigheid.



    >> Reageer (0)
    18-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido: een cyclus van technieken (om te groeien).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycli komen overal en in alles voor. Zelfs wanneer de cyclus bijna niet waarneembaar is, is het einde altijd bezig het begin van iets anders te worden. Dat is juist de definitie van een cyclus en, hoewel de specifieke processen variëren, is het een universeel proces: "Elk nieuw begin komt van het einde van een ander begin".


    De eerste Aikido-les van een student, 30 jaar geleden. Herinneringen van die dag in de dojo: de geuren, geluiden en de Aikidoka’s die er die dag waren, vervaagd. Het verdwijnen van de herinnering is eigenlijk een erkenning dat dingen al lang geleden zijn veranderd. Het ik van toen is al lang verdwenen. Als Aikidoka heb je verwondingen en teleurstellingen op en naast de mat opgelopen en toch keren we terug om te oefenen en delen we met anderen wat we hebben meegemaakt, via de kunst van Aikido, naar voorbeeld en aansporing van de stichter, om te oefenen op een vreugdevolle manier, om het vermogen te ontwikkelen om de cyclus van eisen in het dagelijks leven te harmoniseren. Of hoe de persoon van gisteren slechts een schaduw en een herinnering is van de persoon van vandaag. Een cyclus dat ons maakt om wie we vandaag zijn. Een dag in de dojo: een andere techniek, een andere worp, een andere uitdaging, een andere uke, een ander doel ... gewoon een andere dag. Alle dingen vervagen en dat is een goede zaak ... het dwingt ons om de verbintenis te hernieuwen of door te gaan naar iets anders. Het doel van Aikido is om een geest van dankbaarheid te cultiveren, om zo een bijdrage aan de wereld te leveren. Een cyclus van technieken en de meest perfecte techniek is die techniek die helemaal niet wordt opgemerkt: de zoektocht naar de essentie van Aikido: om vandaag jezelf van gisteren te verslaan.



    >> Reageer (0)
    17-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aikido: wees nederig en luister hoe Uke beweegt.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jouw trainingspartner (Uke) is een kostbaar geschenk, wees dankbaar dat je dit geschenk wordt aangeboden, toon deze dankbaarheid door open, eerlijk en respectvol samen te trainen.


    Uke is een belangrijke bouwsteen voor jouw Aikido-ontwikkeling. Als je de techniek niet hebt begrepen, zal Uke die techniek opnieuw en opnieuw en opnieuw laten ondergaan, zodat je kan groeien in jouw zelfvertrouwen, omdat Aikido jouw leven zou worden. Realiseer dat Uke meer dan helft van je Aikido ervaring geeft: de harmonie om samen te trainen. Aikido is hoe je je ego opzij zet, zodat de Uke je niet langer voelt. Als Uke pijn ondergaat, zal de oefening geen Aikido zijn. Aikido gaat over verbonden zijn, over de natuurlijke bewegingen. Een Uke beweegt mee met wat er gebeurt en is een belangrijk onderdeel van onze training. Uke is aanwezig omdat jij Aikido zou ontdekken. Wees nederig en laat je verwachtingen los. Je kunt alleen met de stroom meegaan als je één bent met de stroom, verbonden door de handen, bewogen door de heup.


    Accepteer je trainingspartners als iets waardevols, zoals het leven. Wees dankbaar.



    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs