In het Göteborgs Konstmuseum hangt een groot dubbelportret van 1.63 m op 2.02 m,
gesigneerd en gedateerd door Alexander Roslin (Afb 1). Het laatste cijfer van
de datum is echter moeilijk leesbaar maar de experts lijken tegenwoordig aan te
nemen dat het een 4 is in plaats van een 9, het schilderij zou dan van 1754
zijn.
Alexander Roslin, geboren in Malmö in 1718, kreeg een
opleiding als portretschilder. Hij verliet Zweden in 1745 voor een leerrijke
tocht doorheen Europa. In 1752 vestigde hij zich definitief in Parijs en huwde er in
1759 Marie-Suzanne Giroust, een leerlinge van Joseph Vien. Een portret van zijn
vrouw (Afb 2) uit 1768 (Damen med Slögan of Dame met Sluier) is te vinden in het
Nationaal Museum te Stockholm en geniet in Zweden dezelfde status als de Mona
Lisa in Parijs. Na de dood van zijn vrouw in 1772 ondernam hij opnieuw een
tocht door Europa en schilderde hij de portretten van al wie van tel was aan de
Europese Koninklijke of Keizerlijke Hoven. In 1778 kwam hij definitief terug
naar Parijs waar hij zou verblijven tot aan zijn dood in 1793. Hij kan tot de
Franse School worden gerekend: hij was lid van de Académie des Beaux-Arts en
exposeerde tot 1791 regelmatig in het Salon waar hij door Diderot werd
beschouwd als een bon brodeur.
In
het genoemd dubbelportret zien we een elegant gekleed koppel, bijna op ware
grootte, dat de toeschouwer rechtstreeks aankijkt. De vrouw lijkt bezig met
haar schelpencollectie en de man demonstreert een van zijn interesses,
architectuur of modelbouw. Een en ander is typisch voor de Verlichting.
Wat ons intrigeert in dit dubbelportret is de
identiteit van de afgebeelde personages. Volgens Gunnar W. Lundberg in zijn
standaardwerk over Roslin (1957) gaat het hier om Perronet en zijn vrouw. Jean-Rodolphe
Perronet (1708-1794) was een architect-ingenieur en de stichter van de nog
steeds bestaande Ecole des ponts et chaussées. Hij is
vooral bekend gebleven om zijn vele stenen boogbruggen waarvan de Pont de la
Concorde (Afb 3) het meest bekend is (gebouwd in 1791 met stenen afkomstig van
de afbraak van de Bastille). Er zijn diverse portretten bekend van Perronet o.a.
een portret uit 1764 (Afb 4). Dit portret wordt toegeschreven aan Karl Van Loo
volgens de archieven van de École nationale des
ponts et chaussées of aan Louis-Michel Van Loo volgens de Archives de France
(culture.gouv.fr). In 1754 was
Perronet 46 jaar oud en op het portret door Roslin zien we inderdaad een flinke
veertiger. Echter, in 1752 was Perronet van bescheiden afkomst en bovendien
een buitenechtelijk kind - weliswaar
reeds sinds 1750 benoemd tot inspecteur général maar nog helemaal niet
een personage behorend tot de exclusieve hogere kringen waar Roslin in
vertoefde. Bovendien is het onwaarschijnlijk dat Peronnet als veertiger reeds
leefde in een dergelijk somptueus décor zoals afgebeeld op het schilderij, het
lijkt wel een kasteel in een park. Ook de zeer royale afmetingen van het doek
wijzen in de richting van hogere adel. Perronet werd pas in 1763 benoemd tot premier ingénieur
du Roi en twee jaar later werd hij membre associé de lAcadémie royale des Sciences.
Zijn portret door Karl ( of Louis-Michel ?) Van Loo uit 1764 bevestigde zijn
nieuwe sociale status.
Als het afgebeelde koppel dan niet Perronet en zijn vrouw
is, over wie gaat het dan wel ? Er werden in het verleden diverse hypotheses
geopperd : het zou gaan over de Dauphin, Louis de France (geboren in 1729, zoon
van de regerende Louis XV en vader van de latere Louis XVI) en zijn vrouw. Een
meer plausibele veronderstelling was dat het ging over Madame de Pompadour en
haar jongere broer Marigny. Het kleed van de dame op het portret is inderdaad een
variatie van het kleed van Pompadour zoals te zien in een portret van Pompadour
door Boucher in 1756 waarvan men weet dat Roslin assisteerde in het schilderen
van dat kleed (Afb 5). Maar in 1754 was Marigny pas 27 jaar oud, dat klopt dus
niet met de veertiger afgebeeld op het schilderij. Bovendien, het imposante en
originele rococo frame waarin het doek gevat is wordt bovenaan bekroond door
twee tortelduifjes, hetgeen wijst op een afbeelding van een gehuwd of verliefd
koppel (Afb 6). Een andere theorie is dat het hier gaat om Choiseul (1719-1785) en een dochter van de superrijke
Louis de Crozat, met wie hij in 1750 was getrouwd; of Choiseul en zijn zus Mme
de Grammont met wie hij zeer intiem omging; of nog Choiseul en zijn mâitresse
Mme de Brionne die we hier zien op een
portret van Jacques Wilbaut uit 1775 in het gezelschap van zijn beste vriend
Abbé Barthélmy (Afb 7).
Wellicht zullen we nooit meer de identiteit van het
afgebeelde koppel kunnen achterhalen.
Een ander interessant aspect van het schilderij
is het afgebeelde meubilair. Bill Pallot in LArt
du Siège au XVIIIe Siècle en France bestempelt het meubilair van
het portret dit de Perronnet et sa femme
als typisch style de transition
(tussen rococo en neoklassiek). Beide op het doek afgebeelde
fauteuils zijn, net zoals het interieur, eveneens in de Louis XV stijl, maar
terwijl de fauteuil van de dame op de kapregel nog een typisch asymmetrisch
rocococartel vertoont, kondigen de brede moulures op de fauteuil van de man
reeds het neoclassicisme van Louis XVI aan. Het bureau, eveneens in Louis XV
stijl, is merkwaardig. Het lijkt wel of het een uniek exemplaar is dat op
bestelling werd gemaakt. Het meubel ziet er enerzijds uit als een schrijftafel
maar door zijn vele laden vertoont het ook kenmerken van de in die tijd zeer
populaire meubels waarin men zijn verzamelingen kon opbergen, zoals juwelen en
munten (médaillers), schelpen (coquillers) vlinders of mineralen (meubles minéralogiques). In het Cabinet Lafaille van het Muséum dHistoire Naturelle te
La Rochelle bevindt zich een meubel dat een merkwaardige gelijkenis vertoont
met dat op het doek van Roslin (Afb 8). Dit meubel in acajou de cuba dateert inderdaad van rond het midden van de
18de eeuw maar de poten ervan vertonen wel een excessieve kromming.

Afb 1 Dubbelportret door Alexander Roslin, 1954. Göteborgs Konstmuseum, Zweden.
 Afb 2. Marie-Suzanne Giroust. Nationalmuseum, Stockholm.
 Afb 3. Pont de la Concorde (autrefois : Pont Louis XVI.
 Afb 4. Perronet par Louis-Michel ou Carl Van Loo, 1764.
 Afb 5. Pompadour door Boucher, 1956.
 Afb 6. Tortelduifjes bovenin het rococoframe van het schilderij van Afb 1. © Göteborgs Konstmuseum - H. Sehatlou.
 Afb 7.Choiseul, Mme de Brionne et l'abbé Barthelemy. Jacques Wilbaut, 1775.
Afb 8. Cabinet Lafaille, Museum d'histoire Naturelle, La Rochelle (Fr) © MLR - Romain Vincent.
|