Dit jaar, 2013, herdenken we
de 300ste verjaardag van de geboorte van Soufflot (net als van Diderot
trouwens). Naar aanleiding van deze tricentenaire
wordt er in het Pantheon, zijn meesterwerk, van 11 september tot 24 november,
een tentoonstelling gehouden van zijn werk.
Hoe de kerk van Ste
Geneviève, het latere Pantheon, er kwam vertelden we reeds in de blog van 28
-05-2013 ( Het drama van Metz).
Een kantelmoment in de
carrière van Soufflot was zijn reis naar Italië in 1750 in het gezelschap van
Abel Poisson, broer van Pompadour en latere marquis
de Marigny en Directeur des Bâtiments
du Roi. Poisson en Soufflot werden vrienden en zo kwam het dat de opdracht
voor de kerk van St Geneviève naar Souflot ging en niet naar zijn rivaal,
Ange-Jacques Gabriel, Premier Architecte
du Roi.
In Italië maakte Soufflot kennis niet
alleen met de basiliek van Sint Pieters te Rome maar raakte ook onder de indruk
van de Griekse tempels van Paestum.
Het imago van Soufflot als
heraut van het neo-classicisme dient te worden genuanceerd. Soufflot bewonderde
eveneens de lichtheid en het licht van de gothische architectuur. Het originele
ontwerp van de kerk van Ste Geneviève toont nog deze gothische invloed: hoge
ranke kolonnen en overvloedig licht via grote vensters aan de zijkant. Een en
ander kan men nog zien op de maquette van de originele kerk die nog steeds in
het Pantheon wordt bewaard. Deze maquette werd gemaakt door Rondelet, leerling
van Soufflot. Het is trouwens Rondelet die na de dood van Soufflot de vensters
liet dichtmetsen en de kolonnen verzwaarde om het geheel een meer robuust
aspect te verlenen, meer kompatiebel met de smaak van zijn tijd. Daardoor ging
echter het gothisch aspect van dit neoklassiek meesterwerk verloren.
Voor een uitgebreide
monografie van Soufflot zie : Jacques-Germain Soufflot door Pérouse de
Montclos (2003).
 Portret van Soufflot door Van Loo

 Tempel van Poseidon in Paestum
 Plan van de kerk
maquette van Rondelet
|