Zaterdag 4 maart was het weer tijd voor ons jaarlijkse onderhoud van de motor. Velen onder ons doen dit zelf maar ik laat dit toch liever over aan de vakman. Wat kan hij meer dan ik en wat je zelf doet doe je beter is iets wat sommigen hun nadien al beklaagd hebben. Je ziet soms dingen over het hoofd of van andere dingen weet je niet dat het ook onderhoud vergt. Zodoende heb ik liever dat een vakman zich ermee bezig houdt.In Belgie is er weer al een tijdje een verdeler en waar kan je dan beter zijn. Een afspraak was gemakkelijk gemaakt via internet. Op zondag van het autosalon in Brussel kreeg ik een sms van Alexis van het vroegere Northsiders (vorige vedeler ural)om te zeggen dat ik zeer tevreden ging zijn over de samenwerking met Baert classic.Ze kenden elkaar reeds van vroeger en waren samen op het salon bij royal enfield. Baert is niet enkel verdeler van ural maar ook van norton en enfield.Een aanbeveling van Alexis is goud waard. Nog steeds een degelijke serieuze vakman maar door de huidige economie jammer genoeg buitenspel gezet. Dat zo iemand mij liet weten dat Baert een goede keuze is ,is aangenaam om te horen.
De bewuste morgen heel vroeg de motor op de aanhanger gezet.Een tijdje geleden hebben we een aanhanger op maat laten maken in aluminium. Gemakkelijk en voor dingen als het onderhoud of moest er ooit ter plaatse ergens een panne zijn een luxe. Vertrokken met regen en na 2 uurtjes op het gemak op de autosnelweg aangekomen in Verviers. Het ligt op 1 km van de afrit en heel gemakkelijk te vinden. Een hele vriendelijke man die moeite nog kosten bespaarde (koeken en koffie) om ons vanalles en nog wat uit te leggen en te tonen .Zijn fotoboek van vroegere exploten met de motor is een must.Zijn kleine showroom stond vol met allerlei begerenswaardige motors (ural,enfield en norton)
Bleek dat hij in vroegere jaren klant was naast mijn deur( 50 m) bij een verdeler van norton en mz. Ook stond hij in Wieze op de retrobeurs waar ik hem gezien had maar toen niet kende. De wereld is klein.De motor achtergelaten en intussen zijn we Verviers gaan bezichtigen. We kenden er reeds onze weg want Vandervalck hotel was er ons bekend van vroegere uitstapjes. Er is daar een hele mooie winkelstraat ,steeds leuk voor de vrouw.
Tegen half 3 teruggekeerd en de motor was paraat. Na een proefrit terug op de aanhanger. De motor draaide weer zoals bij de aankoop als een zwitsers uurwerk. Vakman is het juiste woord. We waren er niet alleen want er was een koper voor een enfield.De man heeft duidelijk genoeg te doen, wat ik niet verwonderlijk vindt . Een degelijke expertise en kennis van zaken is duidelijk de drijfveer van deze doorgewinterde motorrijder en mekanieker. Na een hartelijk afscheid weer 2 uurtjes terug en tegen dat we thuiskwamen goot het water. Maar de motor is weer tip-top ok en er staan vandaag al 80 km meer op de teller.Een tevreden ural rijder en we weten waarheen bij eventuele problemen. Een adres om te onthouden: rue georges albert in Verviers.
http://www.baertclassic.be/site/contact-221-999-221.html
Reeds een heel tijdje sinds ik hier nog iets gepost heb. Je weet hoe dat gaat: werk, familie en alle dagelijkse beslommeringen. De droom is er nog steeds. De uitvoering is wat anders. Return to basic is niet altijd simpel in onze maatschappij. De goede voornemens voor dit jaar is wat meer kilometers bollen met de ural.
Bij het afstruinen van het internet dit nog tegengekomen: zie pps. Leuk en fijn om te zien hoe inventief de mens is.
Soms vraag je je wel eens af hoe het allemaal begonnen is. Bijna alles is te vinden op het internet. Na een tijdje zoeken kwam ik dit tegen. Ergens was er toch iemand met een goed idee waar we nu nog altijd de vruchten van dragen. Veel kijkplezier.
In Nederland is er verandering op til voor de motors met zijspan. Motors ingeschreven vanaf 30 april 2009 hebben een keuring (homologatie) en het gelijkvormigheidsattest vermeldt ook dat het over een motor gaat met zijspan. De nieuwe motors van Ural hebben dit vermeldt staan op het gelijkvormigheidsattest en zijn zo in orde voor de nieuwe wetgeving. Motors ingeschreven van voor 30 april 2009 met een zijspan kunnen nu (tot 1 juli 2016)nog gratis en zonder keuring een aanpassing krijgen voor hun gelijkvormigheidsattest. En aangezien er velen gewoon een zijspan geplaatst hebben zullen bij deze personen dat niet vermeldt zien op hun gelijkvormigheidsattest. Indien dit niet gemeld is en je krijgt controle op de baan(na 1 juli 2016)dan krijg je een boete en moet je verplicht je motor laten keuren en na die keuring je gelijkvormigheidsattest laten aanpassen. Nu is dit zeker niet gratis. De keuring en de aanpassing zijn ten laste van de eigenaar. Nu zal je zeggen: das een piece of cake. Ware het niet dat er een remtest hoort bij die keuring. Nu weten we allemaal dat de remmen van de oude urals en dnepprs niet van zulke goede kwaliteit zijn dat ze voldoen aan de hedendaagse normen. Trommelremmen alom en remmen is een overschat gegeven bij deze motors. Het remt maar het niveau van een schijfrem is ver te zoeken. Wat de normen zijn van die remtest zullen we maar weten na 1 juli 2016. Wat vast staat is dat er velen niet zullen doorgeraken, ook al doen ze nog zo hun best. Registreren en zodus die keuring vermijden is beter voorkomen dan nadien op de blaren moeten zitten. Die keuring zal ook wel andere dingen bevatten: emissie, algehele staat, aanpassingen enz .In feite spreken ze na 1 juli 2016 over een homologatiekeuring en das niet hetzelfde als de jaarlijkse keuring. Al je aanpassingen kunnen dan in theorie terug te draaien zijn tot wat de wetgeving op dat moment zegt. Zo ken ik er enkele rondrijden met zelfgeklopte chassisnummers en aangepaste papieren. Zoiets aanpassen is voor sommige motors misschien niet te doen. Nu spreken we over dit gegeven enkel en alleen over Nederland. In België is het nog niet zover. Maar éénmaal daar doorgedreven moet er maar één politieker zijn die geld ruikt voor de schatkist en belgenland is de volgende in lijn. Hier in België rijden er volop zijspannen zonder aanpassing in hun gelijkvormigheidsattest. Ook velen laten hun motor verzekeren als gewone motor zonder vermelding dat het over een motor met zijspan gaat. Bij een ongeval kan de verzekering weigeren te betalen wegens geen correcte gegevens van het voertuig. Je kan drie personen vervoeren en de verzekering weet maar over twee plaatsen. Alle redenen zijn steeds goed om niet te moeten betalen, zo kennen we de verzekeringen. Maar gelukkig gaat het nog altijd over ons buurland. We blijven er tot nu toe van gespaard. Indien er bij ons ooit een motorkeuring of zoals in Nederland een aanpassing van je motorgegevens komt, dan zullen velen met een verkeerd gelijkvormigheidsattest hun motorzijspan moeten laten keuren als zodoende. Zover is het nog steeds niet. Op de zaken vooruitlopen moeten we nu ook niet doen. Maar een keertje kijken of we wel goed verzekert zijn als zijspan is een kleine moeite. Kleine aanpassingen in je polis voorkomen later grote problemen. En zoals altijd gaan we voor geen problemen.
De nieuwe retro met injectie is uit. We hadden er al fotos van gezien en de reviews gelezen maar in het echt hadden we hem nog niet gezien. Op you tube staat echter een filmpje zodat als je twijfelt voor de aankoop je hem nu toch eens van dichtbij kan bekijken. Dit is echter wel een serie die in Amerika op de markt komt. In Europa zijn de verband-munitiekisten een optie evenals de bull-bar en de lichten daarop, het reservewiel en eventueel de bagagedrager daarop, de schakelkast in de side-car, de vier richtingsaanwijzers die tegelijk branden, het led licht in de koplamp, alsook de schakelhendel aan de benzinetank. Ook het scherm van de side-car is een optie. Er is nu wel een stuurdemper die zeker een verbetering is in vergelijking met de gekende stuurdemper midden op het stuur. De alomtegenwoordige schijfremmen die het nu tot een veilige machine maken zijn een hele verbetering. Persoonlijk vond ik de schijfrem vooraan reeds je van het. Zo een machine dient niet om grote snelheden te halen. Maar je kan er nooit genoeg hebben. 360 kg zonder rijder , bakkenist en bagage. Met wat gerief in je bak en dan nog de bijrijder erbij zit je al snel aan 500 kg. Om dit te stoppen heb je goede remmen nodig en die zijn nu aanwezig. De injectie nog vermelden wat de nieuwe prijs rechtvaardigt voor sommigen. Wat er mij ook opviel is dat deze motor een lage zetel heeft waar het reservewiel tegen komt. Bij de retro die ik heb komt de zetel iets hoger zodat het reservewiel meer naar achter moet geplaatst worden. Wat weer tot gevolg heeft dat je de originele bagagedrager(ook een optie) van de retro niet kan plaatsen maar wel het model van de ranger,sportsman enz... Wat dan weer afbreuk doet aan het geheel. Maar al bij al een hele mooie machine zoals je het op het filmpje ziet. Zo zie je ook eens wat er mogelijk is. Persoonlijk vind ik de schakelhendel naast de benzinetank een echte retro-aanpassing. De amerikanen zijn gek van schakelen aan de benzinetank. Als we naar de harleys en indians van weleer kijken dan zie je dezelfde schakelpoken. Waarschijnlijk ook online te bestellen zodat je thuis zelf aan de slag kan gaan. De prijs van de standaard retro met injectie bedraagt ongeveer 13500 in Duitsland en een goede 14000 in Frankrijk. Best prijzig en dat is dan nog de prijs zonder opties. Meer iets voor de echte liefhebber. Maar voor deze prijs heb je dan ook iets uniek. Veel kijkplezier. https://www.youtube.com/watch?v=y72kidsApjs
De afspraak bij American Twin was reeds een tijdje gemaakt en deze zaterdag was de rit zodus voorzien. Naar Noeux-les Mines is niet bij de deur maar we hebben het er voor over. Heen en terug zo een 300 km. Best te doen met een nieuw model motor. Smorgens vroeg aanzetten was wel een must. De dag ervoren reeds getankt en alles nagezien. Die dag was het redelijk koud maar daar konden we ons op voorzien. Richting Kortrijk en nadien zo Frankrijk in om via de gps tot bij american twin te geraken.Ik had Claude al verwittigd wat er moest gebeuren zodat we de benodigde stukken voorradig hadden. Zoals altijd was zijn antwoord :no problem. Alle olie moest vervangen worden tesamen met regeling van de carburators en nog wat kleine dingen die moesten gesmeerd worden en nagezien. De reis verliep heel vlot maar bij nadering van Noeux-les-Mines gaf de gps aan dat we rechts moesten. Nu is dit reeds een oud modelletje van gps die soms eens tilt slaat. We waren al op een paar plaatsen belandt die hij verkeerd aangaf en wat soms heel mooie en verrassende resultaten gaf. Zo kom je eens op plaatsen die je anders nooit ziet. Zo kwamen we op een peage. Terugkeren was er niet meer bij. Een ticket genomen en de weg nog even gevraagd aan een behulpzame dame van de peage en na de eerste afrit kwamen we midden in Noeux-les-Mines aan. Heel wat korter en voor die 50 cent die we moesten betalen was het goed meegenomen. Claude was blij ons te zien. Motor binnen gezet en onmiddellijk de handen uit de mouwen. Alle olie: motor, transmissie en cardan vervangen. Bewegende punten gesmeerd, carburators geregeld, kleppen nagezien, een andere benzinedarm gestoken met een bredere diameter zodat er betere benzinetoevoer was. Regeling van de koppeling herzet. Je kan dit allemaal zelf maar soms ben je sommige dingen zo gewoon dat je ze als normaal aanziet, terwijl het dat niet altijd is. Een vakman weet wat wel en niet goed geregeld is. Daarom vind ik zo een bezoek altijd nuttig. Bij Claude leer je ook altijd iets bij. Je mag gerust blijven kijken terwijl hij werkt: no problem. Er zaten vooraan en aan het zijspan nieuwe banden. Baanbanden van een gewone motor. Het raakvlak is altijd minder daar dit ronde banden zijn en we ons niet moeten leggen in de bochten. Een oplossing daar vlakke banden moeilijk te verkrijgen zijn in België in maat 18. Maat 19 geen probleem maar de retromaat is niet te verkrijgen in vlakke banden. Nu had hij er nog liggen. De juiste maat in het juiste merk. Normaal gezien kosten deze 119 het stuk. Voor 72 btw inclus mocht ik deze meenemen. De prijs was een weggever en zo hebben we ons 3 banden gekocht. Het is nog wel niet om onmiddellijk te plaatsen maar indien we ze nodig hadden was het nog enkel plaatsen. Een koopje. Zo was het onze rit meer dan waard geweest. Na het volledig nazicht (2 uurtjes) waren we gereed om de terugweg aan te vatten. De gewone weg genomen, zonder péage en na een goede 3 uurtjes zetten we weer voet in ons aalsters land. Een heel goed verlopen rit met veel zichten en mooie wegen. Nog even meegeven dat Noex-les-Mines een skipiste heeft,veel water en mooie zichten. Niet enkel voor onderhoud maar ook als vakantiebestemming bijzonder leuk. Iets om te onthouden voor later. Na een lange dag even tevreden terugblikken op al dat moois. En met een prima motor konden we de zomer aanvangen.
Nu de winter stilaan op zijn einde loopt is het tijd voor het jaarlijkse onderhoud. Ook al was het een zachte winter en viel er niet veel sneeuw, de retro had toch een tijdje stilgestaan. Behalve de korte ritten(die ik niet altijd neerpen wegens geen relevantie) had de motor toch een tijdje niet gereden. Het is steeds beter als je van plan bent om de motor een paar maanden stil te zetten dat je er de benzine uithaalt. 2 a 3 maanden stilstaan doet de benzine geen goed. De benzinetank leeg halen is een kleintje en dan starten tot de carburators leeg zijn is dan een must. Benzine die in je carburators blijft staan geeft op den duur een geel laagje af en dat komt de werking niet ten goede. In benzine zit een product dat achterblijft als de rest is verdampt en het is dat product dat nadien de problemen geeft. Daarom probeer ik zelfs in de winter te rijden om zulke problemen te vermijden. Als er gestrooid wordt zal je me natuurlijk niet op de baan zien want zout vreet alles aan. Bij een gewone kuisbeurt ben ik ongeveer een hele dag in touw en als er zout aan te pas komt gemakkelijk twee. De motor wordt dan op blokken gezet en omhoog gekrikt met een verbrede atlas krik met een plateau die gemakkelijk 600 kg aankan. Nazicht van de bougies kan ook nooit kwaad als we dan toch bezig zijn. Het algemene onderhoud doe ik zelf maar voor de meer gespecialiseerde dingen ga ik toch liever naar de mannen die er meer van weten. Bij zo een onderhoud leer je wel altijd iets bij. En de vakman weet het beter want van horen zeggen hoor je veel. De ene persoon zegt het zo en de andere anders. Wat is dan het beste voor jouw motor? Voor je het weet doe je iets verkeerd en dan heb je misschien meer kosten dan je voorzien had. Daarom kies ik voor een degelijke vakman. Zodat we met een gerust hart kunnen rondrijden. Nu het esthetische onderhoud gedaan is tezamen met de kleine dingen en aanpassingen is het tijd voor een afspraak bij American Twin in Frankrijk. Zo kunnen we ongestoord van deze komende zomer genieten.
Het moet niet altijd Russisch zijn om je gerief te vinden. In Duitsland en Frankrijk vind je bij de officiële dealers ook je gerief. Nu zijn er mensen die niet sterk zijn in andere talen.Voor hen is het beter in het nederlands te onderhandelen. Zo ken ik iemand die een duitse motor gekocht had met alle ontbrekende onderdelen die hij nodig had. Na betaling ging hij deze ophalen maar wat bleek: alle onderdelen die hij dacht dat er bij waren ontbraken. Geen fout van de verkoper want die had dit er eerlijk bij vermeld maar zijn vertaling was niet wat het moest zijn. Nederlandse termen zijn duidelijk te verstaan en de vertaling is niet nodig. Zo kwam ik op deze twee sites waar je je onderdelen ook kan bestellen: http://www.motorwerk.nl/freewebshop/index.php?page=main . Het zijn nieuwe onderdelen maar let op: niet alle Chang Jiang-onderdelen passen. Vele stukken zijn onderling verwisselbaar en ook naar europese standaard. Een beetje uitkijken en vergelijken en als je er echt niet uit komt dan mail je toch even.
Een andere site is deze: http://www.uraldnepr.nl/index.html
Ben je op zoek naar een tweedehandse motorfiets dan is dit een van de gemakkelijkste oplossingen.Gewoon in het nederlands onderhandelen. Enkel zien dat er nederlandse papieren bij zitten en dat hij ginds ingeschreven was en importeren is een makkie. Bij de douane gaan,de procedure volgen bij het DIV en bij ontvangen van je belgische papieren naar je verzekering gaan en je nummerplaat aanvragen. Deze procedure heb ik enkele jaren geleden ook gedaan en ik moet zeggen dat alles vlot verliep. Heb je onderdelen nodig (nieuw of gebruikt), geen probleem, ook dat is verkrijgbaar. Genemuiden ligt natuurlijk niet tegen je deur maar als je weet dat je je aankoop kan laten leveren ,dan is dit meegenomen. Zelfs een aangekochte motor leveren ze bij je thuis.
Je ziet het, het moet niet altijd uit het land van herkomst komen om je gerief te vinden. Zo word je misschien toch over de streep getrokken voor een aankoop zonder veel gedoe.