Nu alles weer perfect werkte hadden we zo het idee om een nichtje eens mee te nemen voor een gezellig toertje.Nu de batterij weer opgeladen was en ze weer goed oplaadde konden we toch al niet meer in panne vallen.We gingen ons nichtje eens verbazen met een tochtje met een zijspan.De vriendin in het bakje en het nichtje tussen de benen(aangezien ze nog niet zo oud was).De motor startte direkt en weg waren we .De hoorn werkte weer (zo konden we zien of er nog steeds stroom was).Het leven was goed,geen mankementen ,geen sputteringen,alles zoals het zou moeten zijn.Na een 30km besloten we om terug te keren en op ongeveer 1 km van huis,(je gelooft het niet)valt die toch weer stil.Na enig zoeken gevonden dat we op reserve moesten.De benzinekraan gedraaid en normaal gezien is het dan opgelost.Niets was minder waar.Duwen zodus naar de volgende pomp.Getankt en nu moest het zeker gaan.Zelfs dan konden we hem niet meer starten.De motor sloeg alleen maar op één cilinder aan.Hij draaide, zodus op die ene cilinder dan maar naar huis.Misschien sloeg de tweede onder de baan wel aan(niet dus).Na thuis een tijdje in de garage was hij weer vertrokken op 2 cilinders.Toeval of niet? Een toertje rond het blok ,hij draaide weer perfect.Les 1:onverwachte dingen kunnen gebeuren,altijd en overal.Maar het nichtje vond het schitterend,dat was het belangrijkste.De zoektocht naar meer uitleg op het internet was gestart.Verschillende sites en zelfs op you tube vonden we het nodige.Op http://www.myural.com/ vonden we ook het nodige met filmpjes erbij.Maar er waren nog vele vragen waar we geen verklaring voor konden vinden.Na enig zoeken vonden we VMC,een belgische club met ural,dnepr en chang jing.Wat er op dat forum stond hebben we gelezen,beter te veel weten dan te weinig.En alle beetjes helpen ,zoals we later meer dan ééns zullen ervaren.
Nu alles in orde is kunnen we eindelijk beginnen toeren.het starten van zo een motor is een ervaring op z'n eigen.Chokes trekken tot wanneer er genoeg benzine in de carburators zit en vervolgens kickstarten.Met een beetje geluk na verschillende keren kicken start hij wel.Het is geen moderne machine zodus enige leerschool is er wel bij.Van het net ook een handleiding gedownload over het zijspanrijden.Ze leren je ook wat er allemaal kan gebeuren als je aan het rijden bent en links of rechts afdraait.Zelfs gas geven of remmen maakt dat je motorfiets een ander rijgedrag vertoont.Allemaal dingen die je niet weet wanneer je met een gewone motor rijdt.Zelfs de regelingen van het toespoor en de stand van je motorfiets is belangrijk.Dingen die we gemakkelijk van het net kunnen halen en die toch essentieel zijn bij het onderhoud en rijden.Als leek weet je ook niet waar je aan begint maar gaandeweg komt het wel.De eerste rit was er één naar St Niklaas.Niet te ver maar ver genoeg om toch de eerste ervaring op te doen.Tegen 40 km /u naar daar en oplettend in de bochten.Alles gaat goed en met het nodige zweet daar aangekomen.De remmen zijn trommelremmen en zodoende is er enige tijd nodig om de motor te overtuigen om te stoppen.Geduld en een vooruitziende blik doen al veel.Wat je verbaast is dat er veel mensen je aanspreken éénmaal je ergens stilstaat met je motor.Op de terugreis gemerkt dat de hoorn niet werkte en op 300m van huis viel de motor stil.Heel vervelend omdat we rechtover mijn werk stonden en iedereen al zag dat ik panne had(mijn eerste keer)Geduwd en hem terug in de garage geplaatst.De euforie van de eerste rit was direkt wat minder. De week nadien weer een aanhanger gehuurd (één van de vele keren) en terug naar Gossie. Na enig nazien bleek dat de zekeringen gecorrodeerd waren door vocht en met staalwol opgelost.De batterij was gewoon leeggereden zonder op te laden.Het nazicht en perfect in orde zetten van de motor was met een korrel zout gedaan.Al vlug bleek dat zelf zoeken en oplossen van problemen aangeraden was voor het onderhouden van de motor.De eerste rit zat er op .
Na jarenlange overwegingen voor het al dan niet aankopen van een ural dan toch eindelijk de stap gewaagd.Gezien op tv op Fifth gear op BBC ,was dit een openbaring .Ze reden met een ural op een motorcross-parcours en die moto ploeterde zich door alles. Dat leek me leuk als hobby.Na enig zoeken op de pc de invoerder in Nederland gevonden want in Belgie was er niemand die invoerde.Toen we bij Gossie in Nederland toekwamen kregen we een goede ontvangst.Heel vriendelijke mensen en niet verlegen om uitleg.De rondleiding in zijn atelier was wat minder.Dozen en bakken vol met al dan niet werkende onderdelen.Het stond er ook vol met tweedehands urals.Na een verplichte proefrit waarbij ik direkt al uit de bocht ging verder afgesproken voor onze eerste aankoop.Een matzwarte deed ons hart sneller slaan en Gossie beloofde om de motor piekfijn in orde te zetten.De uitvoer regelden we tesamen en de invoer moest ikzelf doen.Na 4 weken wachten en met de benodigde papieren konden we achter de moto. Met een gehuurde aanhanger en zo fier als een gieter kwamen we in 2009 met onze eerste ural thuis. Het avontuur kon beginnen