Inhoud blog
  • verhuis
  • wasverzachter
  • Pleidooi voor het huwelijk, deel 2
  • Pleidooi voor het huwelijk, deel 1
  • het berijden van Australiërs
    Zoeken in blog

    Foto
    Over mensen en (andere) dieren
    gedachtenkronkels van een businesscoach
    Meredith Vets staat in het leven met passie. Zingen (Pop In Wonderland), een carrière van 20 jaar (consultant, key accountmanager, salesmanager) bij één van de topspelers in de HR-interimwereld, paardrij-instructeur, salestrainer, in elkaar prutsen van juweeltjes, genieten van haar gezin & boerderijtje, managementcoach, student aan de universiteit van het leven, en meer recent ...NLP-trainer bij De School voor NLP en businesscoach voor haar eigen bedrijf Triangis (www.triangis.be). Meredith zet paarden in als één van de mogelijke bouwstenen van coachingtrajecten. Daarnaast volgt ze gretig opleidingen allerhande, over mensen of over dieren. Groei & ontwikkeling is fun! Haar volle, rijke dagen zijn dan ook gevuld met gedachten die vaak als pingpongballetjes alle kanten opgaan. Over hoe mensen lijken op dieren, over hoe mensen net niét lijken op dieren, wat mensen kunnen leren van dieren, en wat nét niet. Vandaar deze blog. Een conversatie met haar eigen gedachtenkronkels, en hopelijk ook met u... Feel free...
    14-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kin-da-ka

     

    Een paar seconden vooraleer we aan 204 km/u in 4 seconden werden afgeschoten in de hoogste rollercoaster ter wereld (USA, New York) galmde door de boxen:  “closing your eyes won’t make it go away!”.

    En ook al wist ik, rationeel, dat alles ok is, dat het veilig is...  toch gieren de zenuwen door mijn lijf. 

     

    Dat flitst pingponggewijs door mijn hoofd als ik Bifidus zie “jagen” op de poetsbox. 

     Bifidus is een pony, 2 jaar en amper 95 centimeter hoog, maar met een ego van 3 meter op 3.

    Onbevreesd, onafhankelijk, en nogal euh ...invasief. J

     En hij heeft zo van die rare gewoontes.

    Keer op keer tracht hij bijvoorbeeld een aanval te doen op de poetsbox; een plastiek bak waar het poetsgerief in zit (roskam, borstels, ...).   Hij stampt de box open met zijn voorbenen, haalt er alles uit, en vindt het blijkbaar heerlijk om al het gerief te verspreiden over de wei. 

     

    Ik waarschuw  Bifidus en jaag hem weg.   Zijn drang is echter zo sterk,  dat hij het niet kan laten, keer op keer, ... ik draai mijn rug ... en daar is ie weer.  Hij krijgt een tik, wordt gestraft, maar de drang is sterker. Met in zijn blik een waanzinnigheid die tegelijkertijd hilarisch als angstaanjagend is.    Over hoe een bepaalde "irrationele" drang sterker is dan wat dan ook...  negeren helpt niet, wegduwen helpt niet...  het komt terug en neemt het hele wezen over.

     

    Wat is dat toch ?   Angst, een instinctieve drang, een dwingende gewoonte... het kan  zo overweldigend zijn.  

    Je krijgt een tik,  of je geeft jezelf een tik, en toch doe je het weer ...  herken je dat ?

    14-10-2010 om 20:42 geschreven door Triangis, Meredith  


    Tags:angst, dwang, dwingende gewoonte
    11-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moraal

     

    Uit “De vijfde revolutie, omdat hersenwetenschap onze wereld gaat veranderen” (Frank Lone):

    “Waar komt “moraal” in hemelsnaam vandaan? 
    Een basisbegrip, zo simpel en tegelijkertijd zo vaag en ongrijpbaar. 
    Mensen brengen morele regels immers niet onder woorden, maar in een concrete situatie weet je meestal precies wat “goed” is en wat “fout”.  Die kennis ligt ergens vanbinnen opgeslagen, een soort programma dat wordt opgestart en dat je voelt in je lijf.
    Maar dat klopt niet met de standaardverklaring dat kennis over goed en kwaad moet worden aangeleerd. S
    ommige mensen menen nog steeds dat een morele leefwijze rechtstreeks is gebaseerd op religieuze geboden. 
    Anderen storten zich op de filosofie, psychologie of sociologie en beweren dat moraal bestaat uit een stel praktische leefregels die een samenleving bij elkaar houden, en die worden doorgegeven door de cultuur van dat moment.  Maar hoe komt het dat je dit kan voelen in je maag?

    (...)  De Schotse filosoof David Hume benadrukte in de 18de eeuw de betekenis van gevoelens voor de moraal.  Hume concludeerde dat ons Zelf niet anders is dan een bundel waarnemingen. In samenhang met die aanname stelde hij dat morele standpunten net zo moeten worden beschouwd als elk ander standpunt over de indrukken van de wereld om ons heen. Volgens Hume bestonden er geen universele principes waarop een moraal kan worden gebaseerd. Er bestaan alleen concrete situaties en wanneer een mens zich in een gegeven situatie bevindt roept dat gevoelens op,  die leiden tot een handeling of een oordeel. Mensen willen iemand in nood graag helpen  omdat ze daar een innerlijke sterke drang toe voelen, en niet omdat ze dénken dat dat juist is. Als er al een gedachte of redenering aan te pas komt, is dat achteraf geredeneerd.

    Recent hersenonderzoek bevestigt dat niet de delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor  het logisch denken geactiveerd worden bij morele dilemma’s.  (...)

    Een interessante vraag die daaruit voortkomt: is de homo sapiens dan niet de enige soort met een moreel besef? 
    Is het een unieke uitvinding van de mens, een kenmerk dat ons definitief onderscheidt van de dieren?
      En, als het niet het gebied is van het logisch denken, waar zit het dan? 

    Alleen bij chimpansees en andere aapsoorten heeft men iets vastgesteld wat lijkt op een moreel oordeel als ze onrechtvaardig worden behandeld. (...)

    Primatoloog Frans De  Waal heeft een leven lang vooral met chimpansees  gewerkt.  Hij werd zich bewust van het verschijnsel toen hij een paar jaar terug een chimpanseekolonie observeerde. Daar werd pas gegeten wanneer de hele groep binnen de omheining verzameld was. Toen kwam er een dag waarop de hele groep het zonder eten moest stellen omdat een paar jonge mannetjes buiten de omheining bleven ronddartelen.  Dat gedrag accepteerde de rest van de groep niet. De dag erna werd er afgerekend: de apen die tevergeefs hadden gewacht vielen de schuldige apen en straften ze nadrukkelijk.”

     

    Buiten apen merk ik inderdaad weinig moreel besef bij onze dieren.  J 

    Het eten wordt verdeeld volgens de hiërarchie, en een ziek dier belandt onderaan de ladder.

    Toen onze dochters een pasgeboren lammetje gered hebben uit de agressief klauwende hoeven van onze Bifidus, waren we de rest van dag héél stilletjes, verontwaardigd over het gedrag van onze pony.  

     

    Moreel besef, één van de weinige dingen die ons onderscheidt van dieren ?

    11-10-2010 om 20:11 geschreven door Triangis, Meredith  


    Tags:moraal, mens en dier

    Archief per week
  • 17/10-23/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs