Met 22 trokken wij naar Antwerpen op vrijdag 29 maart
voor een rendez-vous met de Tudors. De Maritime Bar van het Hilton Hotel was
helemaal voor ons gereserveerd.
Na een
stoomcursus begaven wij ons naar de Sint-Andrieskerk
voor het monument ter ere van Mary Stuart.
De minst gekende monumentale kerk van Antwerpen verdiende ook om andere
redenen onze belangstelling. Het
omringende Augustijnenklooster werd vernietigd, maar de kerk bleef gespaard bij
de gratie van Margaretha van Oostenrijk. Uit dankbaarheid werd gekozen voor de patroonheilige
van het Huis van Bourgondië,
Sint-Andreas. Laat die Saint Andrew nu
ook de patroonheilige van Schotland zijn en de speculaties rond de aanwezigheid
van een monument ter ere van de Queen of Scots kunnen beginnen
Kunsthistoricus
en pastoor Rudi Mannaerts gaf ons tussen zijn pastorale taken door toelichting
bij het schilderij Sint-Andreas en zijn
marteldood van Otto Venius, leermeester van Rubens (het schilderij is volgens
hem overschilderd door een kladschilder, maar het originele modello zou
aanzienlijk mooier zijn, maar zat in de schatkamer). Het imposante barokaltaar
en de Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand en Victorie in een kleedje van Ann
Demeulemeester, waren nog andere blikvangers.
Van daar
ging het naar de voormalige Sint-Augustinuskerk, de huidige concertzaal Amuz, het enige gebouw dat
overblijft van het bloeiende Sint-Augustinusklooster uit de 17de
eeuw, dat in de plaats kwam van het vernielde Augustijnenklooster uit de 16de
eeuw.
Wij
beluisterden een uniek en emotioneel middagconcert
met Elizabethaanse muziek onder de toepasselijke titel Time Stands Still. Heel toepasselijke lamentaties (Goede
Vrijdag), maar ook passionele en levenslustige liederen, gebracht door I Justiniani,
een ensemble bestaande uit Anne Cambier, sopraan; Floris De Rijcker, luit en
theorbe; Piet Stryckers, viola da gamba; David Van Bouwel, clavecimbel en
orgel.
Na een
lichte lunch in de stemmige voormalige winterkapel, ging het richting de O.-L.-V. Kathedraal. Veel tijd was er niet om de vele kerkschatten
te bewonderen omwille van de op til zijnde Kruistocht. Maar het was ons vooral te doen om het Engels
en het Bourgondisch raam, de oudste glasramen van de Kathedraal. Dit gaf aanleiding tot een verhaal over de
bloeiende handel in Engels laken in Antwerpen in de 16de eeuw, over
de Antwerpse Beurs, die de belangrijkste effectenmarkt was van Europa, over
gewiekste kooplieden en financiers, die Europese vorsten, waaronder de Tudors
en de koning van Spanje, vertegenwoordigden.
Eerst was
er evenwel nog een ommetje langs het Hendrik Conscienceplein, wat toeliet een
beetje uit te weiden over de jezuïeten,
de Contrareformatie, de barok,
maar ook over de humanisten zoals Thomas More,
waarnaar de nabije Hogeschool is genoemd.
Antwerpen werd nog even in de kijker gezet als centrum van de
Contrareformatie in de Nederlanden en als belangrijk centrum van het humanisme met
de boekdrukkerij Plantijn als belangrijkste drukkerij van Europa.
Tenslotte
volgde een verzorgde cream tea in het knusse kader van De Koning van Spanje, een kleine oase in de stad.
Voor foto's: http://flickr.com/gp/reizenmetjohn/6efxH7/