Het Canvas schandaal Ben zowat een halve eeuw op deze aarde, en ik geraak vermoeid van al hun gedoe weet u, maar normaal zou ik dus moeten meedoen, beamen en denken aan huisje met tuintje zoals iedereen. Ondanks het feit dat ik nu zowat begrepen heb wat deze vlaamse cultuur wel moet inhouden, zijn er mensen (uit de Loge) die aangedrongen hebben dat ik zou meedoen aan de fameuze Canvas (en RTBF-) wedstrijd. Gezien ik weet wie die mensen zijn, of juist niet zijn, trek ik me dat establishment-gedoe al lang niet meer aan, en weet zowieso dat ik niet tot dat vlaams gedoe behoor, maar kom, laten we dus hopen dat we desondanks nog een schijntje van kans hebben, zodat we niet hopeloos aan zelfmoord denken. Ben dan ook dit week-end naar PMMK (Muzee) van Oostende gegaan om mijn werk voor te stellen. Gezien ik ook nog ben gaan wandelen in de badstad en aan zee, zei ik tot mezelf van een paar boeken mee te nemen om ze bij Corman in depot af te geven zodat de mensen mij zouden kunnen lezen. Heel goed wetende dat dit de enige badstad is die nog enigszinds het woordje cultuur zou kunnen hanteren. Presenteer dus met timiditeit en aandacht mijn boeken, waarvan de laatste gepubliceerd dit jaar. De boeken in de winkel zelf zijn kitcherig, en het koppel dat dat verkoopt doet me denken aan ongedierte, waarschijnlijk omdat ze zo lelijk zijn. Na beleefde presentatie van beide boeken, is hun reaktie lomp en ze weigeren de boeken te presenteren aan hun klanten. Waarom weet ik niet. Dus ik verder zoeken maar eigenlijk is dat de enige boekenwinkel, samen met katholieke 'De Standaard' natuurlijk waar ik het helemaal mag vergeten. Nu, wist ik dat de tijden inderdaad veranderd zijn, en we de duisternis inluiden maar had mij dan toch aan een zekere 'opening' verwacht ondanks alles. Weet u dat mijn vader net naast Oostende geboren is (Gistel) en dat sommige Oostendenaars mijn boek zouden willen lezen, zei ik aan de verkoper en zijn meid, maar niks kon baten. Ik dus met die boeken op het strand dan, en daarna een hotelkamertje aan 100 euro de nacht (in het 'zwart' betaald), praktisch zonder chauffage en zonder (zee)zicht. Na een koude nacht presenteer ik mij dus voor die Canvas-wedstrijd in het Museum van Oostende. Dat is daar bomvol, file dus, en we moeten het toegeven (in deze donkere tijden) dat de overgrote meerderheid van de kunstwerken banaal en van slechte kwaliteit zijn, zoniet stuntelig, en 'du déjà vu' voor een deel. Maar kom, wie ben ik om daar over te oordelen, en na lang wachten, is het dus mijn beurt. Ik stel twee doeken voor en een video over mijn schilderen van drie uren lang, waar men mij ziet schilderen, en waar ik commentaar geef in het engels en in het frans. Zonder de doeken al gezien te hebben, heeft men de indruk dat de beslissing al vast staat, en is het een soort verkapte "playboy" die het voor het zeggen heeft. Ze zijn met z'n drieën, maar geen onderling dialoog, bemiddeling of bespreking desondanks dat allen ... negatief advies geven, terwijl er maar één is die spreekt... om niets te zeggen. Negatief advies ook over de video... die ze niet gezien hebben want tv en video op hun tafel functioneert niet. Er is er altijd één die spreekt, de anderen zwijgen. Mag ik u beleefd vragen naar uw argumentatie voor dit negatief advies aub?, stel ik. Antwoord: we nemen de 100 beste en u bent daar dus niet bij. Is dat een argument??? Uw argument aub, benadruk ik. Antwoord: wel ja, dat is academisch niet relevant (anno 2010???) en u past niet in de Canvas-optiek. Mijnheer, mag ik u vragen wat de Canvas-optiek wel is? Geen antwoord, de volgende aub. Op dat academische, zei ik, weet u dat men toch in mei '68 is gaan revolteren. En dan zegt den ouden toch iets: die mei '68ers dat zijn bourgeois. Nu mijnheer zijn BRT-VRT carrière bijna achter de rug heeft, en dubbel betaald is op zondag, lukt het hem niet eens intelligent over te komen. Bij het wachten wou ik een glas water voor mijn zoontje. Antwoord: koffie, frisdrank en koekjes dat is maar voor de Canvas-medewerkers en de jury. Is Vlaanderen boers en onbeschoft en met vriendjes-politiek bezig??? Het antwoord is : JA. Nadat ik ze alles gelaten heb, wil ik met tante Martha Ensor (en Paul Klee) tentoonstelling zien, maar nee, ik moet de file doen (opnieuw een nieuwe file) en men moet (10 euro) betalen per persoon. We zijn dus weggegaan, en ook de boeken heb ik aan die boeren overgelaten, waar ze mij zeiden dat dit laten ook tot niets zou dienen. Daarna ga ik samen met tante Martha aan zee in een bistrot (geen restaurant) niet ver van het station waar ik sinds mijn kinderenjaren met mijn vader garnalen ging eten met een Rodenbach (40 jaren geleden dus). Elke keer ik naar Oostende ga, doe ik het zelfde. Welnu voor de eerste keer kreeg ik een opmerking dat dit niet toegelaten is. "De tijden en de maatschappij zijn veranderd", zegt tante Martha. Daarna zitten we op een trein met een grootmoeder en haar kleindochter, die het heeft over de platte computer van haar dochtertje van negen jaar oud. Ja, zegt ze, het is nu zwoegen om die kinderen dan toch even in een boek te krijgen, want anders is het DVD en tv. Ze heeft een boek van Corman bij. Ik zei haar niet eens dat het schandalig is dat de mensen niet meer lezen, maar dat als ze lezen ook nog boeken hebben die men hen voorschrijft terwijl ze niet eens de mogelijkheid hebben om de besten te KENNEN. En zo ben ik dus terug te Brussel, met zand in de ogen. Deze avond joden met gele ster op Canvas. De selectiemechanismen zijn net dezelfde. Net dezelfde, alleen is de inhoud zich gaan verschuiven. Ik zei tot dat jurylid (want de twee anderen zeiden niets) dat hij niet bewust was dat hij naast een Meester (net zoals Ensor) ook een universitair beoordeelde. Reactie: Ja maar de titels van mensen hebben hier niks mee te maken hé. Noem het een schande, en dit land gaat er niet op vooruit op alle vlakken, als u het mij vraagt. Weet je, zei ik aan tante Martha, dat een Ensor of Einstein vandaag eindigt in een verdoemhoekje bij het OCMW? Ja, zegt ze, maar ze zouden zich nooit laten denigreren door die gevestigde klootzakken. En zo is men rond, en is men in het ijle bezig, want van al de vrienden die ik aangesproken heb om te komen en hun solidariteit te betuigen, is niemand komen opdagen. Ze hebben gelijk gehad. O ja het feit dat de juryleden (boordevol gunsten) met vriendjespolitiek en (katholieke) partij... is bijzaak, net zo goed het feit dat ze geen gepaste (universitaire) diploma's hebben noch talenkennis, maar ze beslissen over kunst a.u.b.. Maar vergeet ook niet dat men nu kan zappen na internet (Google baby?) op 3000 tv-kanalen, want regent het. http://www.unibook.com/nl/Patrick-Pitteman/Geeuwende-Eeuwen
Almacht volbracht. Men heeft het uitgeteld: men zit in het Westen zowat 14 jaren voor een tv en men neemt de aanvangperiode hiervan op vijfjarige leeftijd. De vraag is wat er gebeurt na die 14 jaren. Welnu dat is dan zovele jaren werken zodat de rest slapen is. Gezien alles groei moet betekenen, komt internet daarbij zodat wat u spendeert aan schermen nog zal vermeerderen tenzij dat u geblokkeerd bent in de files zovele jaren van uw leven. Komt daar tussendoor uiteraard sexualiteit, maar gezien duistere duitse periodes (naar het Licht?) in het leven is er ook nog sexualiteit voor dat scherm zodat men het heeft over Communicatie, maar er is geen communicatie. Is er die zotte minderheid, die het blijkbaar uitgehouden heeft want op vijftig jaren zijn ongeveer alle belangrijke media gebleven, en er zijn er bijgekomen. De ware pers(vrijheid) is er dan wel ondergegaan want indien uw bladje niet gepromoot wordt door de Koning himself (cfr. 'De Morgen') mag u het vergeten. Is dat feodalisme met nietjes er blijkbaar ingebleven zodat men zich dient te refereren naar een 'hogere' (die niet verkozen is door stemrecht). Vandaar het verdwijnen van de bladjes zoals 'De Zwijger', 'Pour', 'De Rode Vaan', etc. want geen poen om dat technisch bij te houden, met name dus te behagen in de vrijheid (?) met eventueel bloot in kleur, maar dat is dan niet 'hun' cultuur. Ondanks het feit dat Danièle Gillemon het nog mag hebben over Freud, nu haar zoveelste reis naar Parijs toch ook weeral betaald is. Daar waar wij moeten betalen, en Freud achterwege blijft. Stel het verschil tussen 'Libération' (met vrouw van Freud) en 'L'Humanité' waaruit blijkt dat er dan toch sex zou zijn want hebben de flikken van Toulouse een feministische betoging uiteen gematrakkeerd op de Vrouwendag. Weet je, zegt mij een mooie vrouw, dat het volgende week de week van de friet wordt, en dat is één week op een jaar, niet één dag. Maar zoekt men naar bemiddelende, gematigde mensen die nog een link weten te leggen met de realiteit desondanks het feit dat hun specialiteit is mensen onder narcose te brengen (cfr. Maurice Sosnowski). Terwijl de idioot van het huis verder boort en met hamer slaat in de muren gedurende jaren want gestuurd door... vrouwen. Zo heb je dan wel 'Le Nouvel Observateur' die net zoals 'The Times' stand houdt na decennia nep, en komen de intellectuelen dan sowieso tot de constatatie dat de geallieerden de (dode?) joden in de steek lieten. Bij goed nadenken komt dat misschien overeen met die duistere post traumatische periode, die het heden wel is. Want niets heeft nog impakt, dan wat flikken zenuwachtig maken, en voor de rest gebeurt alles volgens uitgestipelde agenda's & gewoontes, waar de lente wellicht enkele borsten in 3D (drie dimensies) doet ontluiken zodat het weer eens op de tast wordt in tegenstelling tot die lichtglinstering op het scherm. Maar hoe dan ook lukte het de echte chagrijnige schrijver een zachte hommage te krijgen door liberale ministers en professoren in de Linguïstiek, stel u voor. Zovele jaren na zijn dood, Hem te zien op een uitnodigingskaart want getekend door een Kunstenaar, alleen zijn de kleuren niet mooi, waarschijnlijk zoals het hoort bij funeraire aangelegenheden waar Carrière (?) & Kennis (?) dienen samen te pronken. Terwijl de collaboratiepers openstaat tot de linkervleugel, de muze van Béjart terwijl hij geen muze had, althans geen vrouwelijke. Zodat het dociele caramelledichterke betaamt zijn kleine plaats te verwerven door mee te doen, te zwijgen en het te hebben over taalkronkels An Sich : de bevestigende almacht van de uitleg van/over deze Taal, waar men de "toet toet, doe moa" verwart met het "tote mie, tote mie" van de geilige heilige zanger handlanger er net naast. Poëtica des volks is niet meer verboden, stel u voor, maar wordt didactisch doorgelicht door mensen zonder diploma's, maar met partij- en vakbondskaart zodat wij tot niks dienen, nu er zogenaamd niks meer gebeurt en gezien alles à la limite functioneert in de inflatie en (blinde, knagende) Groei. Net zoals een boodschap op internet: een naald in de hooiberg. Tot de tijd zal komen in deze collaboratiepers dat er weer eens geen plaats meer zal over zijn voor deze Poëtica, dan grote foto's van Ubermenchen die er geraken, terwijl men het heeft over leraars en/of ambtenaren zoals Matisse, niemand anders. Maar dat is dus niet zoals Obama die Europa nodig heeft en vice versa. Nee, dat is zoals de Fransen de Congolese en Zwitserse literatuur hebben. We horen er niet bij, en toch zijn we daar want gaat het om een (dialecten)taal. Geef je ze zelfs ook hiermee (sex)cultuur in die collaboratiepers want anders hebben ze dat niet, en kom je dan terecht tussen wolven en crocodillen met de timiede vraag : "is dat wel een goed idee?". Antwoord van de vakbonden en partij die daaraan meedoen: "Ja, dat is een goed idee". Waarom? Omdat je een loon krijgt en o.m. je appartement hiermee kan betalen. Maar is men blijkbaar nog steeds niet bewust (in partij & vakbond) dat de oude remedies niet werken (noch de monetaristische, noch die van middeleeuwse Keynes, Friedman of Galbraith). Vergeet niet dat Japan voeding moet importeren, hoe oceanisch ook hun treffen met de natuur en het einde van de toekomst, nu ze na de Bom uit Bonn & Auschwitz kunnen zinspelen over de Zenzin der Dingen eens onder de ontelbare steentjes historistische doden net zo goed verdwijnen in het ijle. Hoe staat het Italiaanse volk bij voorbeeld tegenover de vulgaire fascistische machtsgreep van de laatste jaren? Hoe zeer het een post traumatisch tijdperk is, leeft men met de gevolgen van de massale afvloeiingen van de elite naar schermen toe, want hebben ze ook nog recht op een depressie zonder dertiende maand, stel u voor... Hoe zeer ook kunst en gehandicapten hen overblijft als alibi voor een goed geweten, dat ze al lang verloren zijn nu deze & andere almacht tot een goede einde volbracht is. Het vervolg op 'Modern Times' moet echter nog komen. http://www.unibook.com/nl/Patrick-Pitteman/Geeuwende-Eeuwen
De moralisering verschuift. Ben gaan zoeken op internet naar mijn gewezen leraar moraal (zedenleer) op school. Een waarschijnlijk oud perverse man heeft zijn plaats ingenomen, want zijn het de foto's van iemand anders die zich voordoet als de leraar, met name de welbekende Miel Dewilde. In tegenstelling tot vroeger waar godsdienst (op atheneum) het nog voor het zeggen had, waren zijn klassen bomvol. Hij stelde toen bij voorbeeld als vraag aan die vlaamse scholieren of ze een filosoof kenden die toen nog leefde. De meesten kenden niks, en het ander deel kende filosofen, die reeds al lang gestorven waren, in tegenstelling tot Sartre, die toen nog leefde. Het was ook toen de periode, naast Erasmus (door hem besproken) dat ik Dostoïevski las. Ik was ongeveer de enige van de klas dat te doen. Ook zo'n morele analyse want gaat het om casinospelers, en anderszijds een heel arme man die een heel stoute eigenares van woonst vermoordt omdat ze gevoelloos haar geld eist. Miel haalde ook als voorbeeld aan een arbeider, die vermoeid is van het werken en die zijn plaats moet gunnen in de tram aan een oude dame die de ganse namiddag pateetjes heeft zitten eten. Zo dacht ik nu aan die buur hier, neo Franquist, die gezien het lawaai dat hij maakt de week-ends mijn leven tot een hel herleidt. Indien ik zou durven reageren na jaren, dan zou ik moreel verwerpelijk zijn allicht. Nu, het leven gaat verder. Zo heb je dan "communisten" of "socialisten" die aandelen, appartementen, juwelen,..., 'rijkdom' van het volk d.m.v. belastingen willen ontnemen omdat dat volgens hen rijken zijn. Dat is toch naar mijn gevoel mooie idealen verkrachten en gewoon pooier spelen. Of Baron, wat op het zelfde neerkomt in dit land. Dat die multinationals miljoenen zoniet miljarden winst maken, is een feit, maar wat gebeurt er met dat geld is mijn vraag? Kijk ook naar een andere morele nonsens, en dat is dat mensen met kleine uitkeringen ongeveer 2/3 van die uitkeringen moeten afgeven aan mensen die miljoenen hebben, want eigenaar van alles en nog wat. Kom je ook nog in een situatie dat wat (katholieke) macht heet in Vlaanderen eigenlijk overeenkomt met het onderling verdelen van dat geld en postjes onder elkaar waar een gewone burger als ik, zonder relaties en kerkbezoek het eeuwig mag vergeten, ondanks mooie dossiers die bewijzen dat ik cultureel bezig ben, en mijn broek (eraan) scheur. Al is het aan zegels, waarvoor zij, gezien hun hoedanigheid geen last van hebben want is het ook zo dat als je werkelijk machtig en rijk bent, je bijna voor niks betaalt daar waar de anderen voor alles dienen te betalen. En zo is men rond, maar wat baat het daar op de hoogte van te zijn in het kader van de Moraal, vraag ik u beleefd. Als de doorsnee burger zich daar niks van aantrekt, en slechts tevreden is met bier, chips en een zapper voor hem/haar na de files. Dat is een beetje overtrokken, maar dat is zowat de samenvatting. De propaganda met idioten (op tv) zorgt dan voor de rest. Maar wat te melden over wat mij zopas overkwam. Bij het afhalen van kinderen in een bomvolle school, komt er een berimpelde lelijke vrouw naar mij toe om zich op mijn plaats te zetten want slechts een paar zitplaatsen. Ik sta onmiddellijk recht ondanks dat ze mij niets vraagt, zich opdringt en daarbij profiteert ze nog om aan mijn kont te prutsen, waar ik mij dan wel 'verkracht' voel. Is er dan volgend dialoog uit het verre verleden met een feministische karikaturale (lelijke) lesbische. Er zijn er ook heel mooie en brave, troost u. Nadat ik durfde enige kritische opmerkingen te geven aan onze karikaturale vrouwelijke dictator (met mond en vagina dus) snauwt ze mij als antwoord : "Ja, maar jij, jij bent nooit in je kont genepen in de metro!". Mijn antwoord hierop was toen: "Jouw probleem is juist dat er niemand is, die in je kont wil knijpen..." Ze werd woedend. Maar voel me ook in die mate 'veilig' nu want gezien ik mijn bladjes drop op joodse adressen, heb ik dan ook flikken op mijn nek bij elke verplaatsing. Alsof moralisering (en vrijheid) dan toch niet zo evident is blijkbaar, nu alles zich verschuift, ook de problemen natuurlijk. http://unibook.com/nl/Patrick-Pitteman/Geeuwende-Eeuwen
Het Brussel der Zonen Ben zo vrij geweest om te vragen aan de zoon van een Excellentie (ere-ambassadeur België op pensioen) hoe men erin lukt lang te leven, en zich te verplaatsen van Oostende naar Brussel op 83 ige leeftijd zoals zijn vader, daar waar de anderen met moeite aan hun toilet geraken. Ik moet zeggen dat leven zoals de 'nieuwe' generatie met zo'n ietsje meer dan 1000 euro met kind ten laste met 2/3 te betalen aan huur & Belgacom niet veel helpt in dat verlengen van het leven. Zijn zoon vroeg me te zoeken naar een appartement te huur voor hem. Ik wist dus niet dat het ging om een koop, want tegelijkertijd waren er drie andere appartementen te koop met zicht op de Place de Bastogne te Brussel daar waar zijn zoon zit nu, en nog twee anderen met zicht op de Basiliek, ondertussen alles verkocht. Zijn vader is bewust, meen ik, dat de flat van zijn zoon verkocht werd aan 600 000 BFR zo'n 15 jaren geleden. Want zo klein (jaren '60) als een kamertje met lavabo zonder zicht dan langs achteren te zitten met ook gebonk in de muren. Nu pas betaalde prijs: 80 000 euro. Zo leven de zonen van onze elite met schotelantenne, dus ook waarvan familieleden gesneuveld zijn in 1942 omwille van Duitse soldaten, die dan wel over ruime appartementen beschikken, mèt zicht (soms zelfs in dezelfde gebouwen). Nu heb ik pas 6 000 euro (van mijn gestorven moeder), en ik kan er niks mee aanvangen dan te hopen op een nieuwe auto. Maar als dat is zoals met mijn stofzuiger zijn we te beklagen: een Bauknecht die gedurende 30 jaren alles meezuigt, speelgoed incluis, en nu voor zo'n (meer dan) 150 euro gaat u met uw lichte stofzuiger van China met moeite twee jaren mee, en verstopt dat want geen papieren zakje meer. In een civilisatie waar behoede mensen naar kunst kijken (in de kerk) en geld hebben om zich dat aan te schaffen, ondanks het feit dat ze geen cultuur hebben, dan tv- en internetcultuur. Ik heb daar nx van gemerkt want kunst interesseert hier niemand, of ze moeten dat gratis hebben. Zo ken ik meer dan één universiteitsprofessor (o.m. Eric Corijn,...) met budget om boeken te kopen, en ze kopen mijn boeken niet. Wel heb ik ooit eens geluk gehad: er was iemand die mij zijn kelder voorstelde voor mijn kunst gezien ik geen plaats heb (om verder te doen). Daarna kan een land pronken met wat eigenlijk? Het verwijzen naar een psychiater omwille van elk baas in eigen onderkomen? Het feit dat extreem rechts er steeds op vooruit gaat, en de socialisten in een verdoemhoekje terwijl communisten herleid tot de clandestiniteit. Ik ben dan wel ingedoken in doeken samen met vrouw en kind op weekend te Oostende op 13 & 14 maart a.s.. Zoals altijd moet ik alles betalen, en ondanks statuut invaliditeit van de moeder, en mijn vader aan de NMBS gedurende veertig jaren, geen recht op speciaal tarief. Maar statistisch is er bijna geen kans dat de trein gaat botsen met terminus Auschwitz, dat staat vast (?) want joden op een trein dat is zoals met Cannabis en diamanten, dat is maar Amsterdam-Antwerpen, en vice versa. Naast mijn hotel moet ik zelfs Ensortentoonstelling op dezelfde plaats (Muzee) betalen, ondanks het feit dat ik ze kunstwerken en werk tout court bezorg. Zo gaat dat. En elke keer bij beslissingen van commissies in Vlaanderen word ik geweigerd, door mensen die o.m. reizen worden aangeboden (zonder gepaste diploma's) en zo meer. Zo was dat bij de Post en het vlaamse ministerie van cultuur. Na (gratis) werk wordt men geweigerd. Tegelijkertijd ging onze toekomstige (?) koningin (?) Elisabeth op school in de zelfde klas dan de neef van mijn zoontje, en steunde Herman De Croo mij. Niks kon/kan baten, onndanks alles wat ik opgestuurd heb. Zo is dat met mijn laatste boekje, dat ze allen ook niet betaald hebben. De titel ervan was 'Art on net', en allen zijn ze dat vergeten want heeft niemand betaald, dan Lydia De Pauw en... Herman De Croo (voor de laatste keer). Vroeger kon ik door de verkoop mijn zegelkosten recupereren, nu scheur ik er mijn broek aan. De mensen zijn overstelpt, er is Skynet en ondanks alles Canvas op vrt. Dat is dus voor een Canvas-wedstrijd dat ik in het Museum van Oostende (Ensortentoonstelling) zal zijn rond tien uur 's morgens op zondag 14 maart. Mocht u ooit zin hebben in Ensor-middens te weten hoe de vlaamse tv en vlaamse kunstenaars (7900) werken, zou dat niet wonderlijk zijn ons daar eens te ontmoeten? Hoe dan ook ben ik meer gelukkig alleen op het strand met de wind in het gezicht, mijn ziel in het verbrande zand en de golven om mij te vergezellen tot in de z-eeuwigheid (?)... http://www.unibook.com/nl/Patrick-Pitteman/Geeuwende-Eeuwen
Geleide zelfmoord Wat zou het leven van een kunstenaar wel kunnen inhouden, blijkt de vraag. Heb mij ingeschreven voor Canvas-wedstrijd (vrt en rtbf), en moet mijn werken afdroppen heel vroeg in de morgen op zondag in Muzee in Oostende. Dat is op zondag werken dus, en één of twee dagen later alles weer komen afhalen want eens men het heeft over commissies in dit land, en niet katholiek zijnde, mag u het vergeten. Niet eens recht op speciaal tarief bij de NMBS om er te geraken, en ik zou dan wel ook moeten betalen voor Ensor-tentoonstelling waar niet één Oostendenaar naartoe gaat. Zo gaat dat. Maar heb ik affiches gemaakt in oorden waar er perverse mannen en vrouwen zijn want allen ook kaloot. Zij die niet meegaan met onze tijd want zijn ze herleid tot die vrt en rtbf daar waar de elite op duizenden tv-zenders zapt, en zich verwondert over verouderd Europa, nu het duidelijk is dat America dat ook zou zijn, en het 'Yes we can'-syndroom puur fake is, dus ook onmogelijk. Dat is toch wat ze melden. Ik ga dus op maandag het centrum van Brussel in (met die goedkope want geen kleur) affiches. Die rijken met die duizenden zenders en abonnementen op weekbladen in kleur lachen met wat ik doe, en melden dat ik niet mee kan, en de mensen dat ouderwets gedoe niet moeten hebben, nu ze tekeningen (van terroristen?) rechtstreeks van gsm in het nrc krijgen, daar waar wij aan autobevrediging doen. De vrouw van redactie van 'De Morgen' was weer op haar plaats, maar ze begrijpt niet dat ik daar binnen kan als zij daar niet is zodat ze bereid is met mij te spreken nu ze mij kent. Maar dat is de realiteit niet zodat ik met lege handen weg ging. Eens in het centrum verwondert het mij dat het dan toch leraars zijn die leerlingen in kaffees doen binnen gaan met de vraag wat ze nu zien. Want moeten we het toegeven: de mensen zijn blind en niet opgevoed om te zien noch te weten tenzij te doen zoals elk, voor en na die duizenden zenders op tv. Na het afzien vanwege lawaai gedurende gans het week-end omwille van een buur die neo Franquist is, lees ik op maandag op de eerste pagina van 'L'Humanité' : l'Espagne résiste. Er klopt iets niet, zeg ik dan tot mezelf, denkende dat die communisten, of wat er van overblijft, geïnfiltreerd zijn en leugens verkondigen. Maar nee, mijn realiteit is niet de realiteit van de media. Dat is bij elk zo toch. Of niet? Maar de opera dezelfde dag dat zijn dan zo'n vijftigtal jonge leerlingen op bezoek waaruit blijkt dat ze zo hip gekleed zijn dat het dus wel degelijk gaat over een elite. Oef. De nederlandstalige bibliotheek is verhuisd naar juist de andere kant. Dat is nu beter, althans in het 'kanaliseren' van een moeilijkere jeugd met minder poen, met name de allochtone. Daar waar het schoentje wringt, is bij die katholieke scholen of zelfs atheneum net naast de Basiliek. Vulgaire jongens, die roepen bij het aanzien van een overgebleven wandelende bijna ondergedoken 'rabbijn': "Va baiser ta mère!" (neuk jouw moeder). Hun kledij is afschuwelijk want allen in dezelfde donkere kleuren met lelijke jeans. Ze zijn dus carceraal bezig op sommige plaatsen, andere weeral niet. Al dan niet ver van scherm, en wat "de top" van de hiërarchie bezig hield om tot een 'andere' pseudo elite te behoren : Seneca en pater Damiaan. Eigenlijk geleide zelfmoord. Er klopt iets niet. Maar ik zie een opening in het Rits-kaffee (met piano). Ik heb dat gekend als leegstaande pand. Nu is dat onderwijs (?). 'De Markten', vlaams cultureel centrum, een beetje verder is banaal met zijn dagschotels evenals 'habituees' van (katholiek) belgische pers. Men wordt in dat vlaams huis opgediend door franstaligen, die weigeren nederlands te spreken. Mijn bladje wordt er onmiddellijk gescheurd, maar dat overkomt me telkenmale in katholiek onderwijs, in tegenstelling tot ULB waar een andere ware elite me bedankt en erotisch behaagt. De doorsnee student van RITS (filmschool (?)) is dan even passief en egocentrisch dan aan de VUB : ze interesseren zich voor niets, dan dat wat nodig is voor (hun) carrière. De 'achterkant' van concertruimte 'Ancienne Belgique' (Steenstraat) is nu pas verbouwd, maar voor incrowd, dus ook niet meer voor mij. De blonde van het 'Beurs-theater' is dan wel emotioneel, geïnteresseerd, ook vandaag, maar niet zo intelligent want begrijpt nog niet waarom ik cultureel bezig ben (werkt (?)), en in niks luk eigenlijk in tegenstelling tot die katholieken, die ook met de subsidies gaan lopen. Le centre 'Mag' ('Espace Magh'), cultureel huis van de magrebijnse gemeenschap, is dicht op maandag maar met een fantastische culturele & pedagogische openheid (net zoals Sabena indertijd) ; alleen vervallen ze zoals elk nu in dat mediatieke gedoe, zodat voor hen er één dichter is in Vlaanderen, en dat is Tom Lanoye. Net zoals er maar één tekenaar is in Vlaanderen, en dat is Kamagurka. Vandaar zijn pretentie, nu wij in niks lukken. En zo ben ik rond, en ga ik dus dan huiswaarts. Ooit vertel ik u dan wat ik 's nachts doe, tijdens een aardbeving na Belmondo op tv... http://www.unibook.com/nl/Patrick-Pitteman/Geeuwende-Eeuwen
Geleide zelfmoord. Wat zou het leven van een kunstenaar wel kunnen inhouden, blijkt de vraag. Heb mij ingeschreven voor Canvas-wedstrijd (vrt en rtbf), en moet mijn werken afdroppen heel vroeg in de morgen op zondag in Muzee in Oostende. Dat is op zondag werken dus, en één of twee dagen later alles weer komen afhalen want eens men het heeft over commissies in dit land, en niet katholiek zijnde, mag u het vergeten. Niet eens recht op speciaal tarief bij de NMBS om er te geraken, en ik zou dan wel ook moeten betalen voor Ensor-tentoonstelling waar niet één Oostendenaar naartoe gaat. Zo gaat dat. Maar heb ik affiches gemaakt in oorden waar er perverse mannen en vrouwen zijn want allen ook kaloot. Zij die niet meegaan met onze tijd want zijn ze herleid tot die vrt en rtbf daar waar de elite op duizenden tv-zenders zapt, en zich verwondert over verouderd Europa, nu het duidelijk is dat America dat ook zou zijn, en het 'Yes we can'-syndroom puur fake is, dus ook onmogelijk. Dat is toch wat ze melden. Ik ga dus op maandag het centrum van Brussel in (met die goedkope want geen kleur) affiches. Die rijken met die duizenden zenders en abonnementen op weekbladen in kleur lachen met wat ik doe, en melden dat ik niet mee kan, en de mensen dat ouderwets gedoe niet moeten hebben, nu ze tekeningen (van terroristen?) rechtstreeks van gsm in het nrc krijgen, daar waar wij aan autobevrediging doen. De vrouw van redactie van 'De Morgen' was weer op haar plaats, maar ze begrijpt niet dat ik daar binnen kan als zij daar niet is zodat ze bereid is met mij te spreken nu ze mij kent. Maar dat is de realiteit niet zodat ik met lege handen weg ging. Eens in het centrum verwondert het mij dat het dan toch leraars zijn die leerlingen in kaffees doen binnen gaan met de vraag wat ze nu zien. Want moeten we het toegeven: de mensen zijn blind en niet opgevoed om te zien noch te weten tenzij te doen zoals elk, voor en na die duizenden zenders op tv. Na het afzien vanwege lawaai gedurende gans het week-end omwille van een buur die neo Franquist is, lees ik op maandag op de eerste pagina van 'L'Humanité' : l'Espagne résiste. Er klopt iets niet, zeg ik dan tot mezelf, denkende dat die communisten, of wat er van overblijft, geïnfiltreerd zijn en leugens verkondigen. Maar nee, mijn realiteit is niet de realiteit van de media. Dat is bij elk zo toch. Of niet? Maar de opera dezelfde dag dat zijn dan zo'n vijftigtal jonge leerlingen op bezoek waaruit blijkt dat ze zo hip gekleed zijn dat het dus wel degelijk gaat over een elite. Oef. De nederlandstalige bibliotheek is verhuisd naar juist de andere kant. Dat is nu beter, althans in het 'kanaliseren' van een moeilijkere jeugd met minder poen, met name de allochtone. Daar waar het schoentje wringt, is bij die katholieke scholen of zelfs atheneum net naast de Basiliek. Vulgaire jongens, die roepen bij het aanzien van een overgebleven wandelende bijna ondergedoken 'rabbijn': "Va baiser ta mère!" (neuk jouw moeder). Hun kledij is afschuwelijk want allen in dezelfde donkere kleuren met lelijke jeans. Ze zijn dus carceraal bezig op sommige plaatsen, andere weeral niet. Al dan niet ver van scherm, en wat "de top" van de hiërarchie bezig hield om tot een 'andere' pseudo elite te behoren : Seneca en pater Damiaan. Eigenlijk geleide zelfmoord. Er klopt iets niet. Maar ik zie een opening in het Rits-kaffee (met piano). Ik heb dat gekend als leegstaande pand. Nu is dat onderwijs (?). 'De Markten', vlaams cultureel centrum, een beetje verder is banaal met zijn dagschotels evenals 'habituees' van (katholiek) belgische pers. Men wordt in dat vlaams huis opgediend door franstaligen, die weigeren nederlands te spreken. Mijn bladje wordt er onmiddellijk gescheurd, maar dat overkomt me telkenmale in katholiek onderwijs, in tegenstelling tot ULB waar een andere ware elite me bedankt en erotisch behaagt. De doorsnee student van RITS (filmschool (?)) is dan even passief en egocentrisch dan aan de VUB : ze interesseren zich voor niets, dan dat wat nodig is voor (hun) carrière. De 'achterkant' van concertruimte 'Ancienne Belgique' (Steenstraat) is nu pas verbouwd, maar voor incrowd, dus ook niet meer voor mij. De blonde van het 'Beurs-theater' is dan wel emotioneel, geïnteresseerd, ook vandaag, maar niet zo intelligent want begrijpt nog niet waarom ik cultureel bezig ben (werkt (?)), en in niks luk eigenlijk in tegenstelling tot die katholieken, die ook met de subsidies gaan lopen. Le centre 'Mag' ('Espace Magh'), cultureel huis van de magrebijnse gemeenschap (Marokko,..), is dicht op maandag maar met een fantastische culturele & pedagogische openheid (net zoals Sabena indertijd) ; alleen vervallen ze zoals elk nu in dat mediatieke gedoe, zodat voor hen er één dichter is in Vlaanderen, en dat is Tom Lanoye. Net zoals er maar één tekenaar is in Vlaanderen, en dat is Kamagurka. Vandaar zijn pretentie, nu wij in niks lukken. En zo ben ik rond, en ga ik dus dan huiswaarts. Ooit vertel ik u dan wat ik 's nachts doe, tijdens een aardbeving na Belmondo op tv...
Een atoom 'ophitsen'. Waarmee moest ik deze keer weer eens beginnen? Misschien met het feit dat het immers zou gaan over Schuld en Boete, terwijl het ging om Schuld & Schurk eigenlijk, of zo iets. Waarom weet ik niet, maar om mij te verlossen van de nodige agressies in muren en plafond van dit huis ga ik dan na één keer Carrefour weeral naar donkere Colruyt, en daar voor eens na zovele jaren is er een heel oude man, die mij spontaan aanspreekt. Hij is echt, want geen tv. Zie, zegt hij, dat zijn ware echte boereworsten. Jawel, antwoord ik hem, daar leef je heel heel lang van. Nee, zegt hij dan, dat zit vol smeerlapperij want spuiten ze er chemische dinges in. Wel ja, zeg ik dan weer, en ook nog meer varkensvlees dan rund, en in vijf jaren tijd de prijs ervan verdubbeld. Toen keek hij mij aan, maakte van zijn vingers in de hand een revolverbeweging, keek mij strak aan en zei dan waarschijnlijk tot zich zelve dat hij nu iemand aangesproken had, die hij niet kende, want ook te jong voor hem. Ook nog dacht (?) hij dat ik wel degelijk een delinquent zoals die anderen zou kunnen zijn zodat hij verder ging naar de kassa zonder mij nog één woord of blik te gunnen, en dan weg in de massa zoals iedereen. Het verwonderde mij niet dat hij nederlands sprak te Brussel, wel dat hij geen dialect knabbelde of blafte want dat gaat door de jaren heen verloren naar het schijnt, althans volgens linguïesten op internet. Maar owé: ik zou nu passen bij senioren ; nog zo'n afschuwelijk woord, want vijftigplusser, eens te meer geen nobel woord als u het mij vraagt. Nu dat mijn hart aangetast is omwille van een moordenaar die mij omver reed, voel ik inderdaad een soort ouderdom in mij ontluiken, deze die mij zegt dat de dood nabij is, eens men alles zogenaamd zou begrepen hebben. Heel zeker wat dat geld betreft. Maak 40 of 400 miljoen schulden aan de staat, en men wordt of is Baron in dit land. Maakt u voor 50 euro schulden want 1000 euro uitkering met 600 euro huur en een ganse waslijst aan kleine (af)betalingen (100 euro Belgacom, 200 euro kabeltv, etc...) dan stuurt men u een deurwaarder waarvoor u een ganse administratie met secretaresse moet kunnen waarmaken, steeds op zoek naar vertalers en uitgevers maar men vindt er geen, dan bij die technocraten aan de EEG, die bureaucratie vertalen aan gouden prijzen, weliswaar zonder belastingen. Zodat er één dol draait de zesde dag van de maand en staat te schreeuwen : 'Who are you, you in fact?!!'. Dienen we het te begrijpen en au sérieux te nemen, desondanks dat we in geen jaren nog eens 'The Times' of 'The Guardian' in ons handen gehad hebben, stel uit idealisme ondanks Bananas van Woody Allen op Skynet, daar waar ze geabonneerd zijn op de 'Economics', stel u voor. Het volk herleid tot trivialiteit dan, en de rijken herleid tot wat als kennis overkomt, mathematica incluis. Rechts staat dan zowat synoniem voor gevoelloze efficiëntie. Alleen zijn ze gevoelloos, maar niet efficiënt. Wat te denken over herstructureringen? Nu ze zijn gaan lopen met de poen van de staat. Zoals de deze bij Carrefour, die meent na 42 jaren dienst dat dat haar winkel is, waar kaas verkocht wordt van koeien uit eigen bodem aub. Wat te denken over mensen als ik die zeventig jaren lang in de zelfde lawaaierige rotwoonst overleven, huur betalen tot men ze buitengooit want is de eigenaar na 100 jaren het OCMW geworden en/of de kinderen van de capitalist. Zij recht op een schotelantenne, wij niet want nog socialer dan de sociale gevallen (uit vreemde landen). Met prijzen die verviervoudigd zijn. Zodat, om u maar een voorbeeld te geven, u nu net dezelfde prijs betaalt voor nieuwe vensters dan dat u vroeger betaalde voor het appartement zelve te Brussel een paar jaren geleden. Zodat ze nu wel degelijk (ik bedoel de kinderen) met een paar miljoenen zitten, maar die miljoenen zijn niks meer waard. Zo eenvoudig is dat. Dan kunnen ze u nog uitleggen dat America eigenlijk ontstaan is door protestanten (die Indianen uitroeiden) en dat die rijken eigenlijk een 'keuze' overblijft in deze 'bevrijding', en dat is een mooiere en spannender jeans te dragen samen met baskets voor en na de tv met duizenden kanalen, zoals iedereen dan in het Westen van de 21ste eeuw. Zo komen er bij voorbeeld dan toch rellen (op tv) met de politie omwille van massabijeenkomsten voor concert en voetbal op zondag want minder tv en minder hoeren bij die sociale gevallen (politiek mag niet of strikt gecontroleerd). Welnu al diegene, die die flikken oppakken (Hooligans?) zijn mannen die witte baskets dragen en een jeans. Zijn dat geen vermomde flikken, bendeleiders en/of gangsters eigenlijk? Of maken ze allen deel uit van het Algemeen Komplot namens mediatieke scenario's? Gotlib heeft het nog getekend: eigenlijk zijn er twee soorten mensen: helden die sukses hebben, en anderen zoals ik. Die helden, die sukses hebben, dragen spannende jeans, die passen. Diegene die geen helden zijn, zijn mensen waarvan de jeans te lang en te groot aan hun kont hangen. Het zijn ook mensen, die naar Carrefour gaan als er file is aan de zestig openstaande kassa's terwijl kunstenaars meestal geen medaillons, kaas of chocolade kunnen betalen in dezelfde oorden. Eens thuis elk zijn cubus met schotelantenne, en komt dat dan overeen met wat het volk een onderkomen is gaan heten, zoniet definiëren. Daarin is de communicatie nihiel, dan wel als ze anderen nodig hebben om hen te helpen. Maar gezien men die anderen om te helpen dient te betalen, is er dus geen communicatie noch sociabiliteit meer aan. Misschien wel door wat vrijwilligerswerk heet in parochie, partij (?) en/of sekte maar die zijn dan van verre te betrouwen want die nemen dan ook alles mee, cubus inbegrepen, zeker als je crepeert. Het Goede Doel, heet dat. Is er dan wel politiek, maar sinds dat extreem rechts bijna de meerderheid heeft, merkt u dat politiek zich herleidt tot laag bij de grondse 'slogans' of pseudo scheldpartijen tussen narcistische monnikken, want geen ideologie noch idealisme meer aan, nu dochter of zoon een job heeft. Daarom ook is er geen verschil tussen Claes en Eyskens want dat is rechts, die collaboreert. Zij menen het te zeggen hebben (over kernbommen), maar ze hebben daar niks in te zeggen. De theorie zegt dan dat ze ook magistraat kunnen worden (hiermee) in dit land. Maar hoe komt het dat een doorsnee magistraat met moeite kan schrijven (in drie, vier talen) als de manager van multinational dat wel kan? Maar dat is dat er ook nog een verschil is tussen zij die meedoen, en anderen weeral niet. Zo heb je dan in tegenstelling tot een paar liberalen geen enkele VUB-er of ULB-er die magistraat wordt in Vlaanderen, dan wel producten van het katholiek onderwijs (UCL, Saint Louis, etc.). Dat is in het kader van de Restauratie, noem maar daar waar het (filosofisch) dialoog tot het heilige verleden behoort. Raar toch allemaal, als u het mij vraagt. Blijven de documentaires over, stel deze van Claude Lanzman (Shoah). Wat nieuw is, is niet zozeer dat men moet weten om te gaan met (rijk geworden) beulen, maar dat men nu geen enkele macht daar tegen kan/zou hebben, want te kleins en miezerig in wat nu reeds de toekomst zal zijn : Stadsbeheer als een hoop onpersoonlijke gecanaliseerde mieren, en dat krioelt met beperkte levenskansen met vaste sexuele (of wat er aan overblijft) en agressieve (of wat ervan overblijft) kanalen. In de wetten van de fysica dienen ze dan ook een atoom 'ophitsen' om er iets uit te krijgen. Zo hebben ze te pas en ten onpas sensatie nodig om overeind te blijven, en hun gezicht te tonen, stel zoals de Koninklijke Familie (?) op Paris Match affiches, maar dat gaat verloren in de massa van de mierenhoop, en betekent niks meer, zelfs en zeker in termen van management of propaganda. Dat is wat ik denk. En als ik verkeerd zou denken, indien ik dat zou mogen, wel bewijs mij dan het tegenovergestelde. Met uiteraard in het opgelegde landschap de versmelting van de tegengestelden nu politiek vercommercialiseerd is, en de media net zo goed immuun voor (intern) protest of revolte, eens Geld & opportunistische rotsooi producten het voor het zeggen hebben zoals altijd. Want is het niet Louis-Paul Boon die ooit schreef : ook de afbreker bouwt op.