NIEUWS OVER DE WIELERPISTE VAN BEVEREN
Voor de Beverse wielerwereld blijft de nieuwe wielerpiste een heel belangrijk gegeven. De gemeente heeft eigenlijk een piste-verleden want rond het Beverse Freethielstadion lag vroeger toch een wielerbaan waar ook iedereen wat rondjes kon komen rijden. We hebben het nog horen vertellen van mannen die in hun schooltijd na de lessen naar de piste reden om wat te gaan rijden.
Gerard Buyl was als pistier ook actief en vormde met Valeer Olivier, een West-Vlaming uit Roeselare, een bekend koppel, Peet Oellibrandt bezorgde Beveren ook veel pistevreugde want was hij geen spurter, hij was zoveel te sterker in de achtervolging en werd driekeer Belgisch Kampioen (1960 1961 1962) en dan Theo Verschueren die wereldkampioen achter de zware motoren werd toen hij in de Stationsstraat woonde in een klakkenwinkel.
De wielerpiste leeft, en veel fietsers weten nog niet dat ze al bruikbaar is. Maar laat ons toch niet uit het oog verliezen dat er eveneens skaters aan hun trekken zullen komen. Skeeleren is in, en misschien duikt er hier of daar toch een club op.
Welke naam?
Een wielerpiste hoort dus bij Beveren. Er moet wel nog worden uitgekeken naar een passende naam. Er is keuze genoeg: Gerard Buyl, Peet Oellibrandt, Theo Verschueren en een bezoeker van onze blog meldde ons dat ze de nieuwe piste De Paul Van Vlierberghe Piste moeten noemen. En als verantwoording werd genomen: Paul heeft er altijd voor geijverd dat er een piste in Beveren moest komen, hij is goed bezig met jeugdbegeleiding en hij is van Beveren. De gemeentelijke overheid zal uiteindelijk moeten beslissen. Ze kunnen trouwens ook terug gaan in de geschiedenis en spreken van de Wielerbaan Freethiel. De oude piste dus terug tot leven brengen.
Velodromo Marco Pantani
Maar het brainstormen om tot een naam te komen, brengt ons ook naar het Italiaans Castelmella in de buurt van Brescia. Net als in Beveren wordt daar ook de laatste hand gelegd aan een nieuwe wielerbaan. Eentje in beton met een baanomtrek van 220 meter. Heeft men in Beveren nog geen echte naam voor de piste, in Castelmella hebben ze die wel: het wordt de "Velodromo Marco Pantani".
Onze wielerbaan specialist, Erik Van Herck, wist er meer van:
-Deze wielerbaan is ook speciaal gebouwd voor de jeugdopleiding en net als in Beveren, tref je er geen te steile bochten ondanks dat het een redelijk klein baantje van maar 220 meter in omtrek is. Momenteel wordt daar ook nog de hand gelegd aan de afwerking en ook hier moeten de lijnen nog worden geschilderd en de omheining nog worden geplaatst.
De belijning.
In Beveren moet ook nog werk gemaakt worden van de nodige belijning op de piste. Aanvankelijk werd daar niet aan gedacht maar vermits er een firma de belijning van de parkeerplaatsen moest uitvoeren zal die er wel de opdracht bij krijgen om ook op de piste aan het schilderen te gaan. En om wedstrijden te organiseren moet voldaan worden aan de juiste belijning. We hebben het op een rij gezet.
Op iedere wielerbaan grote en kleine, indoor en outdoor, waar aan competitie wordt gedaan, vindt men standaard steeds dezelfde lijnen terug, deze zijn internationaal vastgelegd door de U.C.I (Union Cycliste International).
Exclusief voor onze bezoekers lezers geven we hier de officiële regels der belijning!
We geven eerst de lijnen in rijrichting van de baan.
De renners rijden op de zwarte lijn die op een zwarte piste wel wit is. Het is de metingslijn die precies de lengte van de piste heeft. De blauwe is de stayerslijn en de rode de sprinterslijn. In de brede, blauwe boord of de côte azur, mag niet gereden worden.
Deze hebben een breedte van 5 cm.
Blauwe Band (cote dazur)
Helemaal onderaan een wielerbaan bevindt er zich een azuurblauwe band waarop niet gereden mag worden tijdens wedstrijden.
Deze blauwe band is minstens 60 cm breed en begint aan de scheiding van het rijoppervlak in asfalt naar beneden op de betonnen band.
Deze blauwe band mag ook breder zijn. Voor Beveren zou het ideaal zijn als deze loopt over de hele breedte van de betonnen boord, dus vanaf het asfalt tot tegen het afwateringsgootje.
Witte Lijn of de metingslijn van 1 baanomtrek of Distance line
Officieel een zwarte lijn maar op een zwarte piste wordt dat steeds een witte.
Net boven de blauwe band is deze zwarte (witte) metingslijn, deze bevindt zich +/- 15 a 20 cm boven de blauwe band. Het aanbrengen van deze witte lijn is bijzonder belangrijk.
Beveren heeft geopteerd voor een baan met een baanomtrek van 400 meter, deze metingslijn zou zo moeten worden geplaatst dat 1 omtrek van deze lijn rond de baan net 400m is. Dat moet dus worden nagemeten, hoe hoog die lijn juist boven de blauwe band moet worden geschilderd. Het zou zonde zijn als deze lijn van in het begin niet juist is geplaatst en het geen 400m maar 400,45m zou zijn of zo.
Op deze witte lijn wordt ook de afstand van de piste aangegeven, na elke 5 meter wordt op deze witte lijn een streepje geplaatst (+/- 10 cm hoog) en iedere 10 meters wordt de afstand op dat punt erbij geschilderd (+/- 10 cm hoog)
Dus nader omschreven komt het neer op: vanaf de aankomstlijn begint de 0, na 5 meter een dwars streepje, na 10 meter een dwars streepje + het cijfer 10 bijgeplaatst, na 15 meter een dwars streepje, na 20 meter het cijfer 20 erbij geplaatst, na 25 meter een dwars streepje, na 30 meter het cijfer 30 erbij en zo de hele witte lijn rond. Deze zou moeten eindigen op 400 meter terug bij de aankomstlijn.
Aanbrengen van de rode sprinterslijn.
Rode lijn
Deze wordt de Sprinterslijn genoemd en bevindt zich 70 cm boven de witte lijn, gemeten vanaf de bovenzijde van de witte lijn
Blauwe lijn
Deze krijgt de naam van Stayerslijn
Deze blauwe stayerslijn varieert van wielerpiste tot wielerpiste, afhankelijk van de breedte van de wielerbaan (rijoppervlak). Er zijn bv. ook wielerbanen van 7, 8, 9 tot 11 meter breedte.
De blauwe lijn wordt geplaatst op een derde van de breedte van de piste (dus gemeten vanaf de Blauwe Band cote dazur tot aan de bovenzijde of omheining balustrade.)
In Beveren is het asfalt rijvlak tussen de betonnen band onderaan en bovenzijde baan 5 meter
breed, dus zou de blauwe stayerslijn op +/- 1,70m (170 cm) moeten worden geplaatst vanaf de
witte afstandslijn, en/of 1meter (100 cm) boven de rode sprinterslijn.
Aanbrengen van dwarslijnen, strepen, markeringen
De zwarte aankomstlijn ligt tussen twee witte banden.
Aankomstlijn
De wordt geschilderd, NIET in het midden van de lange stroken van een wielerbaan, maar op 2/3 afstand van het rechte stuk tussen de 2 bochten.
Dus het rechte stuk van de baan gemeten waar de uitkomende bocht eindigt en de ingaande bocht terug begint, na 2/3 afstand na de uitkomende bocht is de aankomstlijn gesitueerd.
Die aankomstlijn vraagt ook weer een bijzondere schildering: het is een 5 cm brede zwarte streep, voorafgegaan van een 25 cm brede witte band, en gevolgd door een 25 cm witte band. Of anders gezegd, een volledig witte band van 50 cm dwars op de volledige rijbaan, en middenin doorsneden door een 5 cm zwarte lijn.
De rode achtervolgingslijn (breedte 4 cm)
De rode streep snijdt de wielerbaan figuurlijk middendoor en dient als start- en aankomstlijn voor de achtervolgingsproeven.
Deze rode lijn wordt net in het midden van de rechte stukken (tussen de bochten) van de baan geplaatst, en dit aan de beide zijden van de baan.
Deze rode streep zou figuurlijk de baan zo moeten doorsnijden.
Die 4 cm brede, rode lijn wordt geschilderd over de hele breedte van het rijvlak, dus vanaan de blauwe band onderaan tot tegen de afsluiting bovenzijde baan.
Markeringslijn 200 meter (witte lijn 4 cm breed)
Juist 200 m voor de aankomstlijn (Finish line) en gemeten op de witte afstandslijn onderaan de baan, wordt een dwarslijn geschilderd, dit vanaf de blauwe band onderaan tot aan de rode sprinterslijn ( = +/- 90 cm hoogte) met daarbij ook het cijfer 200m vermeld.
Markeringslijn 500 meter (witte lijn 4 cm breed)
Juist 500 m voor de aankomstlijn (= 1 baanronde en 100 meter terug) en gemeten op de witte afstandslijn onderaan de baan een dwarslijn geschilderd vanaf de blauwe band onderaan tot aan de rode sprinterslijn ( = +/- 90 cm hoogte) met daarbij ook het cijfer 500m vermeld.
Markeringslijn 1000 meter (witte lijn 4 cm breed)
Juist 1000 m voor de aankomstlijn (= 2 baanrondes en 200 meter terug) en gemeten op, de witte afstandslijn onderaan de baan een dwarslijn geschilderd vanaf de blauwe band onderaan tot aan de rode sprinterslijn ( = +/- 90 cm hoogte) met daarbij ook het cijfer 1000m vermeld.
Tekst en fotobewerking : Flor Van de Velde
Met dank aan Erik Van Herck
|