Geschiedenis van Wielerbanen in het Waasland !!!
Met de aanleg van een asfalt wielerpiste heeft de gemeente Beveren een veilige oefenpiste willen aanleggen welke op vraag van de plaatselijke wielerschool de jeugd in de gelegenheid stelt , de wielersport in veilige omstandigheden te beoefenen , en waarbij opleiding zowel individueel als in groep niet uit het oog wordt verloren.
Momenteel is het de enige beschermde omloop oefenpiste in het Waasland.
Een aantal andere Waaslandse steden en gemeenten , zoals Sint-Niklaas , Temse en Wachtebeke , de welke de voorbije 15 jaar ook intresse hadden getoond voor de aanleg van een wielerpiste , hebben deze plannen ondertussen reeds opgeborgen.
In de geschiedenis , voor de opgang van het wegwielrennen , waren er in het Waasland nog diverse andere steden en gemeenten met operationele wielerbanen.
Hierbij een overzicht :
Beveren
Op de plaats van het huidige Freethielstadion was een 300m cement wielerbaan waar van 1923 tot 1936 wedstrijden werden georganisseerd.

Sint Niklaas
In deze stad waren in de geschiedenis een 3-tal wielerbanen gevestigd.
De eerste baan was er van 1912 tot 1914. De 2de houten baan was operationeel van 1934 tot 1939. Een 3de nieuwe cement piste van 166m lengte was operationeel van 1940 tot 1945.
Lokeren
Hier was omstreeks 1900 een velodroom gevestigd welke zich moet hebben gesitueerd in de buurt van het huidige Daknam.
Hamme-Zogge
Ook hier zijn er 2 wielerbanen geweest, een eerste van 1896 tot 1900 , de 2de piste was er één van 175m lengte in cement en operationeel van 1919 tot 1927.
Sint Gillis - Dendermonde
Aan de huidige Hemelstraat was van 1923 tot 1932 een 250m lange cement wielerbaan gevestigd.

Stekene
Tussen de huidige Stadionstraat en de Nieuwstraat was er van 1919 tot omstreeks 1930 een 200m lange wielerbaan in cement aktief.
Restanten van deze piste bleven er tot halfweg de jaren 1980 zichtbaar.
Zelzate
Aan de Veldbrugstraat was er van 1928 tot 1950 ook een 250m lange cement wielerbaan.
Deze wielerpiste had concurentie van de net over de Nederlandse grens gelegen wielerbaan in Sas van Gent (Nederland).
Niet eens zover van Zelzate waren en dan ook nog wielerbanen in Langerbrugge , Evergem, Maldegem en in Oost -Eeklo.
De Klinge
Ook hier was er omstreeks de jaren 1935 een operationele wielerbaan gevestigd.
Kapellebrug - Sint Jansteen
Net over de Nederlandse grens was er in Kapellebrug een betonnen wielerpiste gelegen welke er operationeel was in de jaren 1930 tot 1950 , de velodroom is er gebleven tot 1960 en momenteel zijn daarvan nog overblijfselen zichtbaar.
Buiten de piste van Kapellebrug waren er in de jaren 1930 -1940 er in Zeeuws-Vlaanderen ook nog wielerbanen in Sas Van Gent , Terneuzen en in Oostburg.
Vele wielerbanen hadden soms een beperkte of korte levensduur , dikwijls was de uitbating van wielerbanen een initiatief van privé personen , welke uit waren op snel geldgewin en van zodra dat niet meer rendabel was werden deze ook opgedoekt , andere wielerbanen moesten sluiten door de concurrentie met andere meer rendabele wielerpistes in de buurt.
De enige overgebleven erfenissen van dit rijke verleden zijn de cafes Velodroom en ook de achtergebleven Velodroomstraat in vele van de 208 Belgische steden en gemeenten welke ooit een velodroom op hun grondgebied hebben gehad.
Met dank aan "Erik Van Herck"
|