WEER WIELERMEETING ACHTER ZWARE MOTOREN OP PISTE VAN WILRIJK !!!!!

Het logo van het Wielercentrum Antwerpen
De wedstrijden achter dernys zijn momenteel wel in. Waregem, Boom, Stekene, Berlare, Antwerpen pakken er o.a. met uit. Gemeten aan de publieke belangstelling mogen we zeggen dat dernywedstrijden succesnummers zijn. Maar wat gezegd van de wedstrijden achter zware motoren die al lang geleden een stille dood stierven. Hier in Vlaanderen toch, want uit het buitenland zoals Frankrijk en Duitsland bereikten ons berichten dat daar op de meetings duizenden mensen aanwezig waren om naar de stayers te kijken. Maar een WK voor stayers is er niet meer. Het laatste vond ongeveer vijftien jaar geleden plaats.
Waar is de tijd dat wij de geur konden opsnuiven van de zware machines van wel 1200 kg die met hels lawaai over de piste scheurden. De Wase wereldkampioen Theo Verschueren kende die motoren bijzonder goed want in 1971 werd hij in Varèse wereldkampioen achter zon ding. Hij was toen blij dat zijn helm het geluid dempte. Toen hij in 1972 in Leicester zijn tweede wereldtitel behaalde wogen de zware motoren nog een goeie 700 kg.
De ouderen onder de wielerliefhebbers zullen misschien nog dat beeld voor ogen kunnen brengen van die gangmakers die met veel kracht de machines in gang liepen.
Donderdag 31 mei vanaf 19u wordt op de piste in Wilrijk aan de Moerelei, eindelijk weer een internationale meeting georganiseerd achter zware motoren. Daar kunnen zij, die denken dat het dernys zijn, tot de realiteit van deze sport worden gebracht.
Het is zoals initiatiefnemer Guy Vervoort zei:
- Ik denk dat enkel de 50-plussers zich nog kunnen herinneren dat er in het Antwerps Sportpaleis stayerkoersen werden georganiseerd. Tegenwoordig wordt er in België nog weinig gestayerd, tenzij denk ik op de piste van Hulshout. In de ons omliggende landen wordt er wekelijks gestayerd.
In Vlaanderen scoorden de stayers hoog en het was vele jaren het schitterendste nummer op de piste. Daar keek het wielerpubliek echt naar uit. In Anwerpen werd geschiedenis geschreven door bijvoorbeeld wereldkampioen Dolf Verschueren in zijn duels met Timoner. Dolf won het WK in 1952, 1953 en 1954. Paul De Paepe nam dan de fakkel over en werd WK in 1957.
Leo Proost werd driemaal wereldkampioen in 1963, 1967 en 1968. Tussenin kwam Romain De Loof in 1966 met de wereldtitel naar huis nadat hij eerder al bij de liefhebbers twee keer wereldkampioen was geworden. Om de reeks af te werken zette Theo Verschueren, toen wonend in Beveren, de kroon op zijn carrière door wereldkampioen te worden in 1971 en 1972.
Verder kende Antwerpen ook nog namen als Raymond Persijn en Dré De Raet (nu ook gangmakers), de Costermansen, Marc Claus e.a.
Om een idee te geven van de versnelling die de renners gebruikten, verwijzen we naar Theo Verschueren die gewoonlijk een 64 X 13 of 66 X 13 gebruikte. Hij werd WK in Varèse met een 65 X 13. Manneke, dat ging soms snel hoor. In Amsterdam haalde ik eens gemiddelden van 100 km/u. Maar als stayer moet men veel geconcentreerder en aandachtiger rijden dan achter een derny. Het is millimeterwerk om achter de rol te blijven. Natuurlijk de gangmaker is ook belangrijk , zijn piano moest hetzelfde zijn afgestemd als die van de renner. Ik reed destijds achter Noppie Koch en ik garandeer u, moest ik die altijd als gangmaker gehad hebben dan was ik geen twee keer wereldkampioen maar vijf keer.
De wereld van de stayers was in de loop der jaren vaak ook wel een klein clubje van vedetten die hun zaakje gesloten hielden. Nog geen dozijn stayers in de wereld behoorde bij de top. Het is ook zo dat een wedstrijd achter zware motoren niet zoveel deelnemers had of kon hebben. Het WK werd verreden met twaalf renners en de meetings in Antwerpen hadden meestal 7 en in Gent meestal 5 deelnemers.
Onze jonge mensen kennen natuurlijk de stayerswedstrijden niet ofschoon er in Europa toch nog altijd een 150 zijn, met deze tijdens de zesdaagsen er bij. België heeft er nu drie: Gent, Hulshout en donderdagavond in Wilrijk.
Dat er weer zware motoren op de buitenbaan van Wilrijk zullen rijden, is in grote mate ook te danken aan ex-stayer Raymond Persijn die nu zelf gangmaker is. De motoren zijn deze die de BWB destijds in Frankrijk had laten maken om ze op de Blaarmeersen Gent in te zetten. Acht stuks waarvan er eentje verdwaald is in de kelder van het Wielermuseum in Roeselare.
Ze stonden te verkommeren maar wie wou, mocht ze gebruiken om te trainen. De Wielerbond zette de 650 cc-machines te koop maar Raymond Persijn schreef de bond dat het de plicht was om alle disciplines van het wielrennen te beschermen. Hij kon ze redden en voor 20.000 BEF werden ze toen toegewezen aan de piste van Hulshout. Maar wel met als vader, Raymond Persijn!
De zware motoren kunnen nu overal worden ingeschakeld en Persijn is in onderhandeling met Rochefort om daar ook een wedstrijd te organiseren. Eventueel een Eurocup over 100 km.
Maar eerst werd werk gemaakt van de meeting in Wilrijk in een organisatie van de Koninklijke Wielerclub Feestcomité Wilrijk in samenwerking met het district Wilrijk, de vzw Wielercentrum Antwerpen, Wielerbond Vlaanderen, UNIZO, Themawerk & Sport en Beerschot Atletiekvereniging.
Donderdavond wordt met zes renners gestreden: drie Belgen en drie buitenlanders. Eerst is er de Duitser Christophe Breuer met gangmaker de Fransman Marc Pachéco. 2. Emilien Clère (Frankrijk) achter François Toscano 3. Jérome Montagne (Frankrijk) achter Alain Gaudillat 4. Luc Vloemans (Herentals) achter Frans Van Asbroeck 5. Edwin Smeulders (Hemiksem) achter Raymond Persijn 6. Wim Beirnaert (Merchtem) achter André De Raet.
Voor Luc Vloemans is het zijn eerste wedstrijd maar zowel Smeulders als Beirnaert hebben ruime internationale ervaring.
Er worden drie reeksen gereden: reeks 1. start om 19u voor 45 ronden of 15 km. Reeks 2: start om 19.45 u voor 60 ronden of 20 km. Reeks 3: start om 20.45 u voor 75 ronden of 25 km.
Tussenin kan aan familiefietsen op de piste gedaan worden. Iedereen die het wenst mag tussen de reeksen met de fiets op de wielerbaan. Kwestie is van het eens te smaken wat het is op een piste te rijden. Het kan voor veel wielertoeristen ook wel eens een eerste kennismaking zijn. Aanvankelijk wilden de initiatiefnemers de jeugd van WBV aan het werk zetten maar daarvoor gaf de bond geen toelating. Maar alle kinderen zijn nu toch welkom, al dan niet bij een club. Wat meer is, ook de BMX-piste is toegankelijk en op de binnenbaan mag geskeelerd worden.
De inkom voor deze avond bedraagt 3 euro, leden, van de KBWB betalen 2,5 euro. Bij regenweer wordt achter dernys gereden.
Op die manier wil men de wielerbaan van Wilrijk meer bekendheid geven. Wie uit de Wase regio komt moet na de Kennedytunel de richting A12 nemen maar moet even verder wel de zijbaan Boomsesteenweg nemen naast de brug van de A12. De Moerelei is een zijstraat rechts (daar waar de ruimte onder de brug eindigt.) Ook de skipiste en de schaatsbaan Antarctica is daar gelegen.
Guy Vervoort schenkt plaatselijke pistebloemen aan Marc Fransen, nieuwsanker van ATV dat aandacht zal besteden aan de internationale meeting.
 De organisatoren. Vlnr: Raymond Persijn, Willy Bellemans, Thierry Van der Kinderen districtburgemeester van Wilrijk en Guy Vervoort.
Theo Verschueren achter Georges Ronse in het begin van zijn carrière.
Een oud beeld van de stayer.
TEKST EN FOTOS: Flor Van de Velde
|