Inhoud blog
  • Welkom beste lezer
  • Italie : Campania - Apulië 20 maart : Pompeï
  • 21 maart : Hercules en zijn nalatenschap
  • 22 maart : Musea en kerken
  • 23 maart : Van alle markten thuis
  • 24 maart : Van velden en ondergronden
  • 25 maart : Poseidon, Neptunus, Hera, Xeres, Athena
  • 26 maart : Amalfi nog niet zo mal ni
  • 27 maart : Maartse buien
  • 28 maart : Matera, inde miezer, maar warm in ons hart
  • 29 maart : Matera in de zon nog warmer in ons hart
  • 30 maart : Zalig flaneren aan de Ionische Zee
  • 31 maart : Lecce, barokke pracht
  • 1 april : Alberobello ......Bello...Bello...Bellissimo
  • 2 april : Een mooi spel.....Monopoli
  • 5 april : nog altijd niet van god los
  • 3 april : 8 x 8 : oneindig 4 april : Dan rusten wij
  • 6 april : Op weg naar huis
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    napels en zuid-italië
    la bella Italia
    15-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom beste lezer

    Beste lezer

    Op deze blog vind je het dagboekverslag van onze reis door Zuid-Italië.

    La Bella Italia.

    Hoogtepunten : Napels, Pompei, Paestum, Matera, Alberobello en nog zoveel meer.

    Hopelijk vind je het fijn.

    Beste groeten

    Joos en Frieda


    15-04-2019 om 16:35 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Italie : Campania - Apulië 20 maart : Pompeï


    Italië : Campania - Apulië 

    20 maart : Pompei

    51 jaar geleden. Paasvakantie. Rome-reis college. Warm weer. Verwondering. De lange rechte straten van kasseien met flankerende grote huizen. Details verloren in herinneringen.
    De volk-jeugd-verheffing door de vrijwillige leraren. Cultuur zouden ze ons bijbrengen. Hoe majestueus het Romeinse rijk wel was. Welk hoog beschavingspeil. Enkel natuurkracht bracht vernieling. Spuwende Vesuvius. Lava, modder, hitte, verstikkende dampen. Schoon en gruwelijk.
    De overblijfselen ongenaakbaar schoon, zegt mijn herinnering.

    51 jaar later. Ik merk hoe vaag herinneringen zijn. Vele verloren herinneringen. Wel de rechte straten. De grote kasseiblokken. De grote flankerende huizen. Maar er is nu zoveel. 
    Casa's alom. Hetzelfde patroon verborgen achter die grote voorgevels. 
    Casa's met verbluffende muurschilderingen, met altaren voor de huisgoden of mythische figuren zoals Achilles...beelden zoals van een Faun  ......Casa's van de rijke mensen. 
    Theaters...Groot theater. Klein theater. Amfitheater. Voetbalstadia avant la lettre.
    Tempels ..... Isis . Apollo. Jupiter. 
    Thermen ..... Centrali( enkel mannen) ..Stabiae....van het Forum.
    Bars met heuse marmeren togen waar drank en eten geserveerd werd.
    Wasserettes om te wassen en stoffen te kleuren. Blootsvoets stampend in water en kamelenplas.
    Oefenvelden voor gladiatoren ... Kazerne .. Paelestra grande( grote sportzaal)
    Ondergrondse zuilengangen om rustig te wandelen en te kouten.
    Het machtige rechthoekig forum : centrum van debat, cultuur, politiek, sociaal leven.. heiligdommen aan elkaar geregen ( Vespasianus, Jupiter, de Laren) de viswinkel,  Macellum, de wolmarkt van Eumachia, de handelsbeurs Basilica.

    Dit alles zullen onze leraren wel verteld hebben.... 
    Maar zeker niet, ook al was het al 1968 het volgende :
    Op de straatstenen staan richtingsaanwijzers. Opstaande piemels die de weg wezen naar huizen van plezier. Sexplezier. De wolvinnen was de naam van zo'n huis ..Lupanare. Daar zijn wij zeker toen niet binnengeweest. Want de standjes die in fresco's boven de diverse genietkamertjes zijn afgebeeld spreken tot de verbeelding en van sommigen , moet ik toegeven, zou ik niet weten hoe ik er moet aan beginnen.
    Maar dit is niet alles. Priapus met zijn fallus is overal tegenwoordig. Je zou er priapisme van krijgen. En dat moesten onze leraren zeker toen vermijden. Erotische afbeeldingen overal aanwezig. Er werd toen zedig over gezwegen.

    Je moet er vijftig jaar ouder voor geworden zijn.

    15-04-2019 om 10:31 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 maart : Hercules en zijn nalatenschap


    21 maart : Hercules en zijn nalatenschap

    Ercolano, de stad. De oude stad Herculaneum.
    De legende vertelt dan hercules deze stad gesticht heeft. Ze draagt nog altijd zijn naam. 
    De rijke Romeinen kwamen hier in die tijd luieren aan de zee met zicht op de nabije Vesuvius. Dus riante woningen als buitenverblijven werden door de lavastroom met een extra dikke laag bedekt. Vandaar dat hier alles zo goed bewaard is gebleven. De oude stad ligt in een oksel van de moderne nieuwe stad. Deze kom bereik je via een brug die als een halve maan rond de archeologische vindplaats gemaakt is. Wij aarzelen want Mussolini heeft deze brug laten aanleggen. Het hoeft niet te verwonderen want de dictators van de twintigste eeuw spiegelden zich graag aan de antieke heroïsche oudheid. Dictators lijken op keizers. Ook in onze contreien bezigen sommigen nu nog graag beelden en woorden uit de oudheid. Nihil nove sub sole.
    Van op de brug zie je stad volledig liggen.
    Zelfde indeling van huizen, de casa's, zoals in Pompei. Fresco's, mozaïeken van het fijnste soort. Ook achteraan kleine altaren voor de huisgoden, de beschermers. 
    Maar ook verhaaltjes: het huis van Argos.  Hij die Io, de minnares van Zeus, ziet als een koe.
    Een heiligdom voor de nog toen levende Augustus door twee vrijgemaakte slaven gebouwd als dankgeschenk. Hercules, Juno, Minerva  sieren de muren. 
    Thermen met twee afdelingen m/v. Een kleedkamer, een badplaats voor koud water,  een badplaats voor lauwwater, een badplaats voor warmwater en een soort  sportzaal( palaestra). Mozaïekvloeren met afbeeldingen van dieren.
    Een casa met houten authentieke deuren. Een verkoold bed.
    Een casa met een pers met houten schroeven.
    De winkel/ bar van Neptunus en Amphitrite. De toog staat er nog. Schappen voor de wijnkruiken.
    Achteraan een mooie fresco van het huwelijk van beiden. Het is er gekomen dankzij een dolfijn. De god van de zee zag met verliefde ogen  Amphitrite op het strand. Zij zwom verlegen weg, gelukkig dat ze op de rug van de dolfijn teruggebracht werd naar Neptunus. Ook geluk voor ons zo mooie overblijfselen.
    Priapus is er weer bij, maar minder nadrukkelijk dan in Pompei.
    In casa bakkerij zien wij de molensteen nog staan. De ezels moesten het graan tot bloem malen door rondjes te trekken. De slijtage op de vloer getuigt.
    De gymzaal en zwembad van 35 meter het zgn Palaestra getuigt dan weer van een een gezond lichaam in een gezonde geest.

    Wat Hercules niet kon was het dak op de Vesuvius houden, het moet een gigantische uitbarsting geweest zijn. Wij rijden op zijn flanken naar boven.
    Het laatste stuk kan niet anders ( gelukkig maar) dan te voet. De krater is een open wonde met hier en daar lichte  dampen. Een schoorsteentje. Een sigarettendampje.  Wij rapen wat verkoolde lavasteentjes.
    Wij wandelen tot het hoogste punt. Blijven verwonderd over zoveel  natuurkracht. Het is nu eens de natuur die verwoestend uitgehaald heeft. Toch nog een peulschil tegenover wat dictators aangericht hebben.

    Wij hebben een gesluierd zicht op de baai van Napels en Napoli zelf.. William Turner zou het zo kunnen schilderen. Gesluierde schoonheid. De machtige baai.
    Daar zullen wij vannacht slapen. Wij komen de stad binnen langs een zeer groezelige weg. Vuil, putten in de weg, vuilnis opgehoopt. En op de koop toe menselijke ellende. Straatmadelieven die zich aanbieden. 
    Wij moeten een paar keer slikken. Onze camperplaats is hier niet ver vandaan. Aan de rand van de stad. Wij worden vriendelijk ontvangen en dit geeft ons vertrouwen om de stad morgen te verkennen.

    15-04-2019 om 10:24 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart : Musea en kerken

    22 maart : Musea en kerken

    Maar vooraf gevloek omdat wij van het kastje naar de muur en terug gestuurd werden om bus/metro ticketten te kopen.

    Het archeologisch museum van Napels is een klasse apart.
    Wij kunnen alle huizen in Pompeii en Ercolano aankleden met wat wij hier zagen.
    Het was de juiste keuze om eerst de sites van P. en E. te bezoeken.
    Veel van wat wij niet zagen is in dit museum terug  te vinden. De aankleding van de Romeinse huizen moet wonderbaarlijk geweest zijn.
    Het rood, het blauw, het zwart, de versiertekeningen als bepleistering van de muren, verblindend. De fresco's subliem.
    De mozaïeken zo fraai. Portret of landschap, mens of dier, dier of vis, alles levensecht. Alle steentjes vallen in elkaar. Wellustig leefden die Romeinen in een sfeer van schoonheid. En dat dit ook "geheime kamers" meebracht, heeft de latere beschaving heimelijk gemaakt. Voor de Romeinen was een fallus een teken van gezegende vruchtbaarheid. Het mocht getoond worden. In alle toonaarden. Om fikse exemplaren te bewonderen, raden wij iedereen aan om dit museum te bezoeken.
    Sexshop ten top.  Variatie in standjes. De Romeinen lieten alles zien, zelfs bestialiteiten. Zelfs een geit met een sik. Het  zal heden ten dage niet meer waar zijn, toch niet in het openbaar.
    De familie Farnese heeft rijkelijk geïnvesteerd in borstbeelden van de keizers. Wij laten de Caesar en Tiberius niet onvernoemd. 
    Grandioos, met kop en anderen met kop en lijf. Ook de dames bleven niet achter. Maar geef toe, Hercules is ongenaakbaar ook in zijn rustende stand. Twee jongenlingen doen op een elegante manier aan sport. 
    Wij zien twee strijders voor de vrijheid met hun vuist in de hoogte. Sierlijk en vastberaden. 
    De danaïden, vrouwelijke elegante schoonheid.
    En plots begrijpen wij dat alle schilders en beeldhouwers de klassieke oudheid als vertrekbasis moeten bestuderen. Was alle schoonheid toen al niet geëtaleerd?
    En aan de schoonheid kwam geen einde. De gesluierde Kristus in Capella san Severo was levensecht. Alsof de wind nog de rimpels van de sluier en de sprei van het bed deed golven. Jezus ingetogen onder de sluier. Meer dan onze hoed af voor kunstenaar Sammartino. 
    Trouwens ook de andere beelden overrompelden ons. Raimondo de Sangro zorgde voor dit alles. Hij was van alle markten thuis. Hij maakte o.m. van twee lijken aanschouwelijk versteende bloedsomlopen. Anatomische machines, zei hij. De paus zag dat zo niet zitten. Excommunicatie.
    Wij kuieren in smalle straatjes en gaan van kerk tot kerk. De statige Duomo. De rijzende gotiek van San Lorenzo. 
    Het Complesso di San Lorenzo gebouwd op Griekse en Romeinse grondvesten. Een ondergronds dorp in zijn volle glorie met de Romeinse Cordo met winkeltjes, bakkerij,wasgelegenheid.....bars.. En de Griekse waterleidingen.
    Ondertussen hebben wij wel genoten van koffie en gebak op de Piazza Bellini en met een goedkeurende blik Dante gegroet op zijn ovale en drukke Piaza Dante.
    Het is zonnig en alles bloeit open.

    15-04-2019 om 10:22 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 maart : Van alle markten thuis

    23 maart: Van alle markten thuis

    Vroeg uit de veren, wandelen op de (vroeg) markt. Aan de Montecristo staan  fruit-en groentekramen in stapelverdiepingen mooi uitgestald. De viskramers houden hun vis ijsgekoeld of laten kleine coquilles nog in water spartelen. De rijkdom van de zee fris gepresenteerd. Laten wij de zeeën proper houden. Leve(n) plastiek vrije zeeën.
    En wij stegen met een zucht en met de Funicolare of het kabelspoor hoog naar boven in Vomero. 
    De chique wijk met brede straten. In een park begeven wij ons naar de Villa Floridana. Een droom residentie. Ze staat nu vol met een collectie keramiek uit alle werelddelen. Top. Maar nog meer top is het uitzicht op de baai van Napels. 
    Capri gesluierd in zee. En wij zingen : " Capri c'est fini et c'est à dire que c'est le fin de mon première amour"
    Niet getreurd wij stappen fluks naar ons volgend hoogtepunt. Kartuizerklooster San Martino. De patroonheilige van de bedrogen echtgenoten.( Capri, c'est ....).
    De barokke schoonheid kan soms juist niet te overdadig zijn en is dan schoon in al zijn grootsheid. De kerk, de kapittelzaal, de sacristie vloeren om van te snoepen, fresco's om van te likkebaarden, kasten met fijn inlegwerk blinken. Kerststallen in wonderbaarlijke overdaad, het kerkhofje omzoomd met doodshoofden, de adembenemende kloostergang omringd door Dorische zuilen; kunstwerken in de vertrekken, devoot, maritiem, stadsgezichten.
    En weer panoramisch, de baai.

    En nog meer van dat fraais in die baai vanuit de hogergelegen burcht Sant'Elmo. Een oninneembare vesting van kolossale afmetingen.
    Wij zien vanop de vestingmuur het eiland  Procida liggen en dromen  weg bij de film Il postino die daar opgenomen is. Wij eren even Pablo Neruda.
    Wij zien het eiland Ischia liggen en denken met een warm hart aan Elena Ferrante haar boek "De geniale vriendin" en aan Lenu die naar Ischia gestuurd werd. De televisiereeks heeft ons ook sterk beroerd. 
    De kapel van Sant' Elmo op het dak van de burcht is weer een pareltje. Evenals het museum van schilderkunst 1910-1980.
    Langs een grandioze trap zigzaggen wij naar beneden. 400 monumentale trappen. Magnifieke uitzichten op baai en stad. Alleen jammer dat er zoveel vuiligheid achtergelaten wordt. En het moet ons van het hart Napels is een vuile stad. 
    Wij zoeken troost in een gefrituurde pizza, plaatselijke specialiteit. Fernanda prepareert de pizza in haar kamergrote huis. Op een bankje buiten smullen wij. Binnen zijn er geen tafeltjes, kan ook niet, zo piepklein is haar keukentje. Dit is uitstervende authenticiteit. Fernanda met haar witte schorten is de vriendelijkheid zelve.
    Plots worden overspoeld door de massa in de Via Toledo en het zal zo druk blijven op de piazza Plebiscito( Palazzo Reale , theatro San Carlo), op de promenade langs de baai, tot aan het Kasteel van het Ei. ( Castel dell' Ovo). De legende gaat dat Achilles hier een gouden ei in een karaf heeft achtergelaten en zolang dat ei niet kwijt geraakt  zal Napels blijven bestaan. Het Ei wordt bewaard in dit kasteel. Dat is weer iets anders dan het Ei van Columbus.
    Tussen al dat geweld door verstillen wij nog op twee plaatsen : Palazzo Zevallos Stigliano ( eigenlijk een huis van een Vlaamse  man, Vandeneinde, handelaar en bankier, rijk geworden in Napels, en kunstschatten op zolder gestapeld. Rubens, Van Dijck, Ribera en ook Caravaggio. De legende van de heilige Ursula superieur weergegeven. Alsof het licht uit de schilderij springt.
    Galleria  Umberto boven de vier verdiepingen een imposant glazen dak.
    Het is in kruisvorm.  En in het midden is er een gigantische koepel,ten hemel, gedragen door vier engelen. Wij genieten van onze koffie.  
    Wij zien de beelden van de verfilming van De ideale vriendin voor onze ogen. De communist Gennaro, vriend van Lenu, die hier slaags geraakt met de hautaine stadsjongeren die spuwen op de onwennige jongeren van de stadsrand. Ook  de piazza Plebiscito wordt daarna het tafereel van een gevecht. De bourgeoisie deelt de lakens uit. Nogmaals, hoeveel snaren dat Elena Ferranta bespeelt en die ons raken.

    15-04-2019 om 10:21 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 maart : Van velden en ondergronden


    24 maart : Van  velden en ondergronden

    Een metrotrein naar de flegreïsche velden. Campi flegrei.
    Solfatara. Een solvertje ontstoken. Eeuwige dampen. De god Vulcanus is hier naar de oppervlakte gekomen. Boos op de aarde is Hij diep weggezakt en spuwt hij verwensingsdampen. 
    De site is afgesloten. Wij wandelen aan de rand naar boven. Wij zien de zwaveldampen opborrelen in een dor witachtig landschap. De rotte eieren ruiken wij niet. Wij klimmen naar een uitzichtpunt...bellevue.. Belvedère.

    Het dalen is makkelijker naar het amfitheater Flavius. 
    Onze woede is groot.
    Het derde grootste amfitheater van Italië is onderkomen. Een paar vloeken ontsnappen spontaan. Zwavelzuur. 
    Gelukkig zijn de ondergrondse gewelven bijzonder goed bewaard. Twee verdiepingen. De Afrikaanse dieren ( op weg naar Rome) werden hier een eerste keer opgevoerd. Met een kooilift naar boven getakeld. Blijkbaar werden er ook zeeslagen nagespeeld door een ingenieus waterhoudingssysteem. 
    Een troef die nauwelijks uitgespeeld wordt. 

    Wij dalen af naar de haven. Wij zijn in Pozzuoli. Hier is de aarde onstandvastig. Ze kan op en neer gaan door de dunne aardkorst. Geologen noemen dit Bradyseïsme. Een wijk Rione Terra is in1970 volledig ontruimd en daardoor zijn er weer archeologische vondsten gedaan. De wijk is nu gemoderniseerd. De kerk is een pareltje van moderne architectuur aangebouwd aan de oorspronkelijke resten van de kerk.
    Wij struinen met veel volk( het is een zonnige zondag) aan de haven. En per toeval vallen op een puik restaurantje,  genoemd in de Trotter, la Taverna del Mare. Onze antipasti bestaat uit zes ( ruim bemeten) tapa's van zes verschillende vissoorten. Nog een speciale spaghetti ( dikke platte pieren) à la vongolé. Zo eet je ze thuis niet.  En nog lekker dulce-taartje als afsluiter. En dit tegen een zeer, zeer schappelijke prijs. Water en wijn erbij. En dit zonder water in onze wijn te doen, overheerlijk.
    Een weetje : Sophia Loren is hier geboren. Prompte Dame, waar vroeger onze ogen van duizelden. 
    Wij wandelen verder op de zeepromenade met de zalige zon als metgezel . Een treintje brengt ons terug naar Napels, waar wij ondertussen de metro als onze broekzak kennen. 
    Wij gaan ondergronds Napoli Sotteranea. De Romeinse aquaduct van augustus. (170 km lang)  Nauwelijks voor te stellen wat hier ondergronds aan zalen, cisternen te zien is.  Machtige ingenieuste bouwwerken. Omgeven door tempels en een amfitheater. Dienstig in tijden van oorlog en andere barre tijden als onderkomen, schuiloord.
    Het is donker als wij onze kop terug bovensteken. Weer voldaan en goed moe huiswaarts.

     

    15-04-2019 om 10:20 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 maart : Poseidon, Neptunus, Hera, Xeres, Athena

    25 maart : Poseidon, Neptunus, Hera, Xeres, Athena

    Paestum. Zoveel schoonheid zie je zelden.
    Zonder overdrijven de tempel van Neptunus/Poseidon is de mooiste die wij in ons leven gezien hebben. Niet in Rome, niet in Sicilië, niet in Jordanië, niet in  Frankrijk... Neen, Paestum steekt ze allemaal naar de kroon.
    Intact, zonder tierlantijnen Dorisch, geometrisch strak, perfecte eenheid...overrompeld. De perfecte gulden snede (2/5) 24 m op 60m.  De buitenste zuilen een beetje naar binnen gebogen om een perfect harmonisch perspectief te behouden . De frontons zijn nog nagenoeg intact.
    Is dit de bakermat van onze roots?!?! Woorden schieten tekort,
    De Grieken, de Romeinen.....het doet er niet toe hoe ze hun goden noemden.... Maar ze werden vereerd op een sublieme wijze.
    Ook de twee andere tempels laten ons tenvolle genieten.
    En dan spreken wij nog niet van de ganse site. De Via Sacra met de woningen van stedelingen. Woningstructuur zoals wij zagen in Pompeii.
    Het grote forum met het macellum, het zwembad, de thermen, het theater, de Griekse politieke arena het zgn. Ekklesiaterion.
    Wij wandelen twee keer deze stad rond omdat wij er niet genoeg van krijgen.
    Wij zijn de goden dankbaar voor zoveel schoonheid.

    15-04-2019 om 10:19 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 maart : Amalfi nog niet zo mal ni


    26 maart : Amalfi nog niet zo mal ni

    Treintje/ bootje. Van Paestum naar Salerno met de trein. Afgeladen vol. Mensen naar hun werk. Een vruchtbare vlakte met ( plastiek) serres vol met lekkere groenten.
    Wij vinden direct de aanlegsteiger om naar Amalfi te varen. Geen woeste baren, wel een goed bougerende boot. Wij zien de dorpen in de vouw van het gespleten rotsgebergte. De Amalfitiaanse kust is er om bekend. Nauwelijks vooruit te komen met de auto. Op smalle afgrondbanen slingeren de wegen naar beneden en boven. Met de boot hebben wij zicht op de dorpen die aan de zee likken in de spleet van de rots.
    Na een halfuur klikken de fototoestellen sneller. Amalfi, mooi met zijn gouden kathedraal, klimt omhoog tegen de berg. 
    Amalfi is tot de negentiende eeuw niet bereikbaar geweest over land, enkel langs de zee. Aangewezen op de zee.
    Amalfi maakte van de beperking een deugd. Het werd een zeemogendheid en de invloed werkte tot in Constantinopel. Klein maar groot in daden. Eèn van de oudste handelsstaatjes die Venetië en Genua voorafging. Zeerecht voerden zij in. En ze vaarden ook op kompas (dat zij, de Amalfieten, bij hoog en laag als hun uitvinding beschouwden - maar niet met deze - het  waren de Chinezen). 
    Groene en gele pannen op de klokkentoren. Sint André, de patron hier, wordt op een barokke wijze eer aangedaan.
    Twee versierde zuilen van Paestum staan hier te blinken in het koor van de kerk. (Wie de macht heeft, rooft.)
    Wij stijgen met een lift naar een uitzichtpunt. Schitterend zicht op de zee op strakblauwe hemel en op het stadje. Wij dalen door de smalle steegjes( geen auto kan hier komen) naar het centrum en zoeken het eetadresje van onze vaste gids, den Trotter. Il mulino is gesloten.
    Wij gaan op advies van een local op zoek naar  Da Memè, even buiten de toeristische drukte. Wij eten verrukkelijk op een rustige plek. Een adresje voor den Trotter.
    Voldaan varen en treinen wij terug naar Paestum. Wij lopen naar de camping langs de indrukwekkende ommuring van de onbeschrijfbare mooie stad, Paestum.

    15-04-2019 om 10:18 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 maart : Maartse buien


    27 maart : Maartse buien

    Wij plannen om de via de binnenwegen door een landschap van werelderfgoed te rijden. De dorpen liggen op een hoogte of dan weer verweg in het dal. De landschappen variëren van groen naar dorre gesteenten. Grillige bergen, pastorale dalen.
    Teggiano is zo een rotsdorp. Het uitzicht 240° graden genieten.
    De straatjes zijn niet gemaakt voor onze auto ( een spiegel dichtgeklapt). Het dorp is nog niet in toeristenmodus en het kille weer draagt er toe bij dat ons zomers vakantiegevoel moet wijken.
    Padula staat op het programma. Een klooster, werelderfgoed. Onze mond valt open van verbazing. De heilige Laurentius mag trots zijn op de paters die dit voor hem hebben gebouwd. De kerk met ingelegde koorstoelen, cederhouten deuren. Je komt van de ene binnenkoer naar de andere omzoomd met zuilen
     De grote keuken( met een reuzegrote openaardschouw)  betegeld met het mooiste aardewerk. Wij eindigen op een spectaculaire kloostergang met de ontelbare cellen op twee verdiepingen met een "marsveld" als middenplein. Het persectiefzicht van het hogergelegen stadje Padula is meer dan een postkaart waard.
    Ondertussen is het guur geworden. De dreigende wolken lossen hun regen. Wij riskeren niet de bergpasjes en de slingerende wegen en zetten koers op de snelwegen naar Matera. 
    In de guurheid naar de schoonheid, maar die blijft nog verborgen.
    De camperplaats vinden wij vrij snel. Handig en verzorgd maar aan een drukke baan.

    15-04-2019 om 10:16 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 maart : Matera, inde miezer, maar warm in ons hart

    28 maart : Matera, in de miezer, maar warm in ons hart

    De wind is guur. Het miezert. Geen weer om de Europese culturele hoofdstad 2019 te bezoeken. 
    Unesco riep Matera uit tot werelderfgoed in 1993. Wel honderd grotkerken en duizend grotwoningen. Carlo Levi had de mensonterende levensomstandigheden aangeklaagd. De mensen die samen met hun dieren( paard, ezel, varkens, kippen..die gaven warmte ) in de grotwoning woonden.  Het was ongezond. De Moderne tijd en de regering greep in. De mensen werden in de jaren vijftig tot '68 verhuisd naar flatgebouwen in het nieuwe Matera.  
    De mensen misten hun sociaal weefsel en keerden heimelijk en met heimwee terug. De Regering was echter onverbiddelijk. De grotten werden vergeten. Gelukkig was er de Unesco. Terug leven in de stad.
    Ze is gebouwd op een plateau van tufsteen. Twee "amfitheaters" langsheen een diepe ravijn. Daarin werden grotten gemaakt. Woning boven woning trapsgewijs. Twee Sassi's. En zoals dat in gans de wereld gaat , de edelen wonen bovenaan, het werkvolk onderaan. En toen de predikers van de Heer de intrede deden, werden er kerken ten toon gespreid. Rotskerken. "Chiese Rupestri". En ja, wij bezoeken die nu graag en bewonderen de resterend fresco's. Geen kerk ontsnapt aan onze aandacht. De Chiesa de Purgatorio is wel een specialleke. Skeletten en schedels tooien de kerk. De contrareformatie op zijn best. Weet dat iedereen gelijk is in de dood en dat je beter naar het rijk der Hemelen gaat.
    Het nationaal museum in het Palazzo lanfranchi biedt beschutting tegen gure wind en miezer. Carlo Levi verwarmt ons. Mooie schilderijen.. Portretten, stillevens, landschappen ....Maar vooral zijn grote muurschildering van de grotbewoners en hun verhuis naar een beter leven. Deze muurschildering stond centraal in de wereldtentoonstelling  van 1961 in Turijn. Een aangrijpend beeld van mensen in ellende in hun grot en het verdere beeld, de hoop op een beter leven.
    Wij lopen in de eerste Sasso, Caveoso, door smalle straatjes, trap op trap af. Telkens een ander beeld van de gestapelde grotwoningen. Dichtbij of een totaal zicht. Ook de overkant van de ravijn is indrukwekkend. Stijl met rotsgaten. Diep beneden loopt een riviertje.
    Wij bezoeken een grotwoning. Alles is er zoals wij in Bokrijk een boerenhuisje kunnen bewonderen. Alleen er is ook plaats voor de dieren.
    Het alaam, het bed, het weefgetouw, het spinnenwiel, de opbergkasten....het doet ons denken aan onze gelukzalige jeugd... Langs het tuinpad van mijn vader.
    Eèn opmerkelijke zaak : er is een ingemaakte regenput. Een gat in de grond, daarnaast een emmertje om water te scheppen uit het waterreservoir. En het water kon niet tot in de grotkamer komen want er was een afvoerbuis die het water kon laten weglopen als het hog water werd. 
    Alles bij de hand. En in zo'n grot is er ook altijd een constante temperatuur. Daarnaast was er ijskelder waar men de sneeuw optastte. Kerken met de fresco's. Wij proberen de heiligen te lokaliseren en zien ook veel schitterende annunciaties. Annunciaties is trouwens ook een mooie dichtbundel van Stefan Hertmans.
    Is het guur buiten, de warmte is toch ons hart. 
    Door het labyrint zoeken wij ons weg naar het  Trotter- restaurantje Pico.  La Mamma Enza is er blijkbaar niet. Maar de antipasti zijn verrukkelijk en ze blijven maar komen. Acrobaleni di Sapori, zeggen wij tegen de garçon en hij lacht dankbaar. Inderdaad een regenboog aan smaken. Het hoofdgerecht zijn hun pastaspecialiteiten. De wijnen primitivo en aglianico zijn heerlijk. En de afsluiter de digestief Amaro lucano is als een engeltje die.......
    Wij verkennen de tweede Sasso, Barisano. Laat ons verdwalen door de straatjes, ik heb wel een vrouwtje naar mijn zin en omgekeerd ook.
    Wij komen in een winkeltje/ atelietje van een pottenbakker. Hij maakt de typische ( vogel) fluitjes die men schenkt bij het huwelijk.
    Wij kopen een geschenkfluitje voor Nelle en Pieter die trouwen op 13 april.
    Morgen willen wij nog van dat. Dit is wereldklasse en daar willen wij van genieten.

    15-04-2019 om 10:15 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 maart : Matera in de zon nog warmer in ons hart


    29 maart : Matera in de zon en nog warmer in ons hart

    Wij zijn zo van die mensen die nooit genoeg krijgen van schoonheid en dus alles moeten gezien hebben, bang dat wij iets gemist zouden hebben.

    Wij begeven ons terug in de blokkendozen van de Sasso Barisano. Hier gebruikte men de tufsteen uit de grotten om kubusblokken te maken.
    Dus in deze Sasso een combinatie van blokkenhuizen en grotwoningen.
    Wij willen San Pietro in zijn kerk bezoeken. Onze verbazing is groot. Eerst en vooral voor de mooie altaren en de fresco's. Onderaards is er labyrint van kamertjes met opschriften; rechts een kamertje met fresco's. Het stinkt er; er werd overgeleverd dat de dode paters hier in het dodenhuisje werden gelegd om hen te laten "uitlekken". Ja, wat wil je dan. 

    Onze verwondering was ook over de kunstwerken van Louise Manzon.
    Zij stelt hier indringende beelden van vrouwen, alleen en in groep, van vissen, als golven van de zee ten toon. Zij brengt een ode aan de vrouw, die wereld draagt. Zij leeft mee met de vluchteling die ontheemd de zee en de overkant als zijn betere toekomst ziet. Waar blijft jouw ziel als je alles achterlaat? Aan ons om hen terug leven te geven met begrip voor waar hun ziel is. Elk beeld of beeldengroep roept de diepste emoties op. Dit topniveau van kunst. En het staat hier op zijn plaats...culturele hoofdstad....wij krijgen van de loketman  de toelating om te fotograferen met de belofte om niet de altaren en fresco's te fotograferen.
    Onze dag is nu al volmaakt.
    En als toemaatje blijven wij wandelen door de Sassi's. Kronkelend op en af. De kerken krijgen nog een voldane blik. Een bezoek aan het grote waterreservoir de Palombaro lungo laten wij ditmaal aan ons voorbij gaan. Wij weten dat dit 1 van de stedelijke reservoirs was, 50 m lang, 16 m hoog; met de hand uit gegraven in de zestiende eeuw. Het reservoir was vergeten tot men iets wilde bouwen en men alles intact terugvond gevuld met zuiver water. En zoals bij de grotwoningen was er een perfect werkend overvloeiingsysteem. Treuzelen om deze schoonheid te verlaten. 
    Dan op weg naar Metamonto. En wie is ons hier voorafgegaan? De waarde heer en filosoof Pythagoras. Zijn stelling heeft iets te maken met rechte hoeken in een driehoek en die zijden die gelijk zouden zijn aan?? ?? 
    Die Pyt wist meer dan ik en  dat zoveel vroeger.
    Wij slapen allen op een agrotoerisme boerderijcamping. Als al donker is komt er nog een camper zich installeren.

    15-04-2019 om 10:14 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 maart : Zalig flaneren aan de Ionische Zee


    30 maart : Zalig flaneren  aan de Ionische Zee.

    Maar het belangrijkste nieuws van de dag is : er is er eentje jarig. Tuur wordt negen jaar. Dus telefoontje naar het thuisfront.

    Wij rijden Taranto en Apulië binnen. Wij zoeken het kustweggetje. De zee is felblauw. Apelgroenzeeblauw. Schittering van de zon op de kleurrijke zeeplekken. De rust en de vrede zijn met ons. Kilometers lang genieten wij. Geen hoogbouw, vele open ruimten, ressorts verscholen in het binnenland.
    Wij vinden een goddelijk plekje om te pick-nicken. De zee komt en gaat met zijn goudzilveren schijn; de lucht is strakblauw; de einder oneindig... Kon dit maar blijven duren.
    Het dorp Nardo verrast ons. Barok ten allen kant op de piazza Salendra. De kerk , het justitiepaleis, de zuil. De stier in vol ornaat aan de zijgevel van de kerk. Stampend op de grond heeft hij een waterbron te voorschijn getoverd. De fontein geeft nog altijd water. Hier werd Nardo gesticht. Eenvoudig gezegd ; mensen gaan steeds wonen waar water voorradig is, de legende-verhalen zijn altijd wel legendarisch.
    En ons flaneren gaat door; Gallipoli, de schone stad, ligt omzoomd met het schoonste water van de Ionische zee. De wandelboulevard cirkelt rond de stad met zicht op die magische zee. Af en toe springen wij een kerkje binnen en smeken om meer van deze schoonheid.
    Gans deze streek is door de Grieken gevormd, ook de namen ; Galli - mooi- poli(s)- stad. En zo wemelt het hier van Griekse overblijfselen.
    Wij kuieren dan door de straatjes van de binnenstad. Het is warm en zonnig genoeg voor een lekker ijsje. Ook deze dag kan niet meer stuk, denken wij.
    Wij verheugen ons op een B&B en eetadresje ons aangeraden door Mieke en Bob. Wij vliegen een metertje boven de grond ( met respect voor de snelheidsbeperkingen) naar Galatina.
    Wij rijden het stadje in en het aanzicht van de kathedraal en de straatjes verblijden ons nog meer. 
    Maar wij rijden zo goed als klem in zo'n straatje.
    Als overmaat van ramp is het restaurant gesloten. Het is een heksentoer om rechtsomkeert te maken. Talloze keren vooruit/achteruit op de millimeter nauwkeurig. Wij rijden ons nog verder klem tot ons een ingezetene voorrijdt. Oef, oef. En wij die vloeken als onverantwoorde toeristen met hun auto door de stadjes "sjezen". Schande over ons. Hebben wij een verkeersbord niet gezien? Volgen wij te blindelings onze gps? Nergens is er info dat wij de stadjes niet in mogen. Wij zullen voorzichtiger worden.
    Dan maar een camperplaats zoeken in Lequile. Die bestaat. Maar de gps kent zijn bestaan niet. Wij dolen rond in Lequile een voordorp van Lecce. 
    Dolen en dolen. Tot Frieda ons feilloos met haar gsm loodst. 
    Een Camperplaats van wel vijftig plaatsen achter een grote poort. Wij staan er alleen. Geen tijd meer om te koken. Wij eten droog brood en zijn toch gelukkig ; ook al omdat Frieda deze keer wint met scrabble.

    15-04-2019 om 10:13 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 maart : Lecce, barokke pracht

    31 maart : Lecce, barokke pracht.

    Wij hadden het in Praag. Barok dat je overvalt en je omarmt. Wij hebben het in Lecce.  Wij hadden het in Firenze.
    Wij parkeren de auto aan de rand van de stad. Wij hebben lessen getrokken.
    De Palazzi treden ons tegemoet. Kerken als een paternoster aaneengeschakeld. De gele tufsteen zet de gebouwen in een zonnige gouden glans. De smeedijzeren balkons. De beelden, beeldjes van mensen en  dieren sieren de tussenverdiepingen.
    Wij wandelen door de straatjes en pleintjes, pleinen en piazza's. Zoals bvb de piazza del Duomo. Een gesloten plein omgeven met de de Duomo ( natuurlijk),  de vijftraps campanile, het statige en langgerekte musea Diocesano. Sant'Oronzo in volle glorie beschermt het plein. Een decor voor de beste Italiaanse film. 
    De poppenmaker op de piazza  geeft uitleg. Eerst maakt hij een pop van stro, dan bekleedt hij de stropop met papier-maché. Aan gelaat, handen en voeten wordt terracotta aangebracht. Het geheel  wordt door vuur aangebrand. En dan kan het verven beginnen. Wij bewonderen de verschillende figuren. Veel krsitelijk geïnspireerd. Deze poppen zijn een artisanaal handelsmerk van Lecce.
    Verderop staat de basilica SanCroce in de stelling. Het Canvas ervoor geeft gans de barokke gevel weer. Beelden, beeltenissen, monsters, engeltjes, mensen, heiligen..... het is allemaal des mensen. En grappig de architect heeft zich,oh ijdelheid der ijdelheden, ook een plaatsje gegeven.
    Zo komt hij in de reisgidsen terecht en leeft zijn naam verder. Gabriele Riccardi.
    Het paleis van de provincie verlengt plechtstatig de basilica over wel vijftig meter. Via het binnenplein van dit paleis lopen wij even verpozend in het stadspark. Wij keren terug naar de steegjes en pleinen en zien altijd weer iets nieuws in deze barokke omgeving. De barokman van Rome, Borromini, zal gelukzalig toegekeken hebben bij zoveel versierselen zoals in en buiten de Chiesa  san Matteo. 
    Ook nu weer blijven wij aarzelen om afscheid te nemen. Maar wij hebben een plan. Ons kerstbon van onze kinderen kunnen wij verzilveren in Ostuni. Bed, diner, ontbijt. Telefoontje ...ok kom maar met de bon, maar vandaag geen diner. Of zonder bon : € 98.  Grazie, maar dan niet vandaag.
    Ipv gaan wij lekker lunchen in Lecce bij Radici. Lekker maar even te duur.
    Wij spoeden ons naar de camping in Alberobello. Wij bemerken al de trulli's bij aankomst. Vriendelijk ontvangst in Camping Bosco Selva en wij voelen ons op ons gemak. Voor de eerste maal een stuk of tien kampeergenoten. En weer wint Frieda met de scrable.

    15-04-2019 om 10:12 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 april : Alberobello ......Bello...Bello...Bellissimo


    1april: Alberobello ... Bello.. Bello..Bellissimo 

    Ik laat nu graag anderen aan het  woord. Ciaotutti.nl>puglia> alberobello  :

    "De eerste .a
    De geschiedenis van de trulli is verbonden aan die van de geschiedenis van Puglia als geheel. In de vijftiende en zestiende eeuw werden vanuit het Koninkrijk Napels, waartoe Puglia in die tijd behoorde, forse belastingen opgelegd.

    De graven van Conversano, die de scepter zwaaiden over het gebied waar tegenwoordig Alberobello ligt, kwamen daarom met een ingenieus plan. Zij verplichtten alle bewoners van het gebied om hun woningen voortaan zonder cement te bouwen. Op die manier konden alle huizen namelijk razendsnel worden weggehaald – en dat kwam mooi uit als er een belastinginner langskwam om een telling te doen waarop de verschuldigde belasting gebaseerd zou worden…

    De arme boeren mochten dus enkel losse, ‘droge’ steen gebruiken. Precies daarom weken ze uit naar een ronde vorm en een zelfdragend, koepelvormig dak. Dit dak bestond uit cirkels van stenen die tegen elkaar aan duwden, zodat het zichzelf letterlijk omhoog hield. Het was een even simpele als stevige oplossing"

    Zo dat geen idee zijn voor de gele hesjes?!?.'

    En verder volgens Ciaotutti :


    "Al snel werden de kegelvormige daken versierd: met symbolische, religieuze of ronduit mysterieuze symbolen – naar verluidt om het kwaad buiten de deur te houden. Sinds 1996 zijn alle trulli in Alberobello die de tand des tijds hebben doorstaan (en die tot de dag van vandaag grotendeels bewoond worden) toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van Unesco."
    En verder:
    " De oudste trulli in Alberobello zijn sober: simpele, stenen huisjes zonder raam of schoorsteen. De vroegste bewoners van het dorp waren dan ook straatarm. De leefomstandigheden van de landarbeiders werden door de bouw van de huisjes wel een stuk beter: binnen werd het niet zo snel vochtig en de ruimtes bleven relatief koel in de zomer en warm in de winter.

    Naarmate de welvaart in het gebied groeide, werden ook de trulli wat luxer. Ze begonnen uit meerdere delen te bestaan, elk met een eigen kegeldak, en kregen ramen en schoorstenen. In ondergrondse bassins werd regenwater opgevangen, dat men voor allerlei doeleinden kon gebruiken."

    Ik zou het niet beter kunnen zeggen, met dank aan Ciaotutti.nl.

    Wij laten ons zelf ronddwalen door de witte straatjes. De toeristen overrompelen nog niet. Wij genieten van de kegelvormige huisjes. Wij proberen primitieve, magische en christelijke symbolen te "lezen".
    En weer blijkt dat cultuur evolueert en dat de kerk steeds verder bouwt op het leven en de symbolen van diegenen die het ene godsgeloof zijn vooraf gegaan. De kerk vertegenwoordiger van het volk. Was het  altijd maar waar geweest.
    Wij gaan de trulli's binnen; wij bewonderen de unieke trullo Sovrano; de enige met een verdieping met een stenen trap. De andere hebben  mansardes waar men met een houten trap opkroop en waar de kinderen smiepen. Wij staan stil bij de Casa d'Amore ( hoe kan het anders  romantici als wij zijn). "Ex auctoritate regia hoc primum erectum a.d. 1797" staat nog altijd op de voorgevel. Dit is het eerste huis dat gebouwd werd na de afwerping van de belastingontvanger  Napels. Alberobello was nu vrij zijn eigen baas. En natuurlijk supporteren wij altijd voor diegenen die zich bevrijden en bevrijd weten.
    Wij genieten van de wisselende uitzichten. Dan weer een bochtig straatje met drie of vier opeenvolgende trulli's. Dan weer op de heuvelflank een bos van trulli's. Boomhutjes op rijen, onder - en boveneen. Wij laten ons ronddwalen en belanden in een leuk Ristorante Il Pinnacolo. Volgens den Trotter was er niet veel soeps te eten in Alberobello. Wij spreken dit met klem tegen. De antipasti is om vingers en duimen af te likken en ze bleven maar komen de " hapjes" met alle Sapori. Ook de pasta daarna was puur Italiaans. Een adres voor in den Trotter.

    De zon brengt tegelijk de lente en de zomer. Wij beslissen om even te pauzeren in de camping en alles tot ons te laten komen. De hemel is in ons neergedaald.

    15-04-2019 om 10:10 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 april : Een mooi spel.....Monopoli

    2 april: Een mooi spel ...Monopoli 

    Wij verlaten met weemoed Alberobello. Op weg naar de Adriatische zee. De trulli's zijn uitgezaaid in het landschap. De authentieke, de nieuw-gebouwden, de vakantietrulli's(fris en opgepoetst, al wat de ganger wil).
    De streek maakt er zijn uithangbord van. De olijfgaarden is het andere uithangbord van de streek. 
    Wij waren ons niet bewust van het plateau waar we oprijden; plots strekt er zich ver beneden ons een vlakte met de spiegeling van de zee uit.
    Wij zetten de daling in en genieten van de wijdsheid. En van de zon.
    Wij negeren onze gps en rijden op ons gevoel naar Monopoli op zoek naar een parkeerplaats aan de rand van het stadje. En weer wijst ons gevoel  de goede oplossing. Gratis parkeren aan de rand.
    Als wij uitstappen ruiken wij de vis van de Adriatische zee. ( zouden de renners van Tirreno- Adriatico  ook de vis van de zee ruiken?) De zon  verlicht de einder van de blauwe zee.  Wij wandelen de mooie wandelboulevard af, de zee aan onze rechterhand. Mensen liggen al te zonnen met bloot bovenblijf. Wij treden door een inkompoort Monopoli binnen. De straatjes op en af, bekoren ons. Pleinen verrassen ons. Het fort is fors. Oninneembaar. Vijanden over zee hebben geen kans. 
    Kerken weer niet te tellen; romaans of barok; ze charmeren ons. In het vissershaventje varen twee vissersbootjes binnen, pittoresk. Gekleurde bootjes liggen aangemeerd. De vis al op het droge?
    De restaurantjes zijn uitnodigend, maar het is nog te vroeg in de voormiddag. Wij wandelen door de steegjes om te genieten.
    Wij zetten met zoveel verwachtingen koers naar een ander dorp Bitonto.
    De stad van de Olijf. De intrede door poort van Maja. De straatjes doen ons het beste te verhopen. Aangekomen bij de Kathedraal St. Valentijn 
    ( en dit niet alleen op 14 februari)  is onze bewondering weer groot. Maar er is iets bevreemdend, er is geen levende ziel te bespeuren. Kathedraal gesloten tot halfvier. Wij zien de adelaars op de zuilen. 
    Wij proberen het hart van dit stadje te vinden. Zien mooie palazzi, barok is nooit ver weg. Het is leeg in de smalle straatjes en steegjes. Wij zien niets van de olijven. Hoe promoot je een stad? Hoe zet je een stad op de kaart waarvoor staat je stadje? Zonder branie en eerlijk, zonder valse schone schijn?
    Niet gemakkelijk. Branie en schone schijn vinden wij wel bij andere steden en gemeenten en dit is ook niet waar wij van houden. Geef ons Monopoli, niet het spel, wel het stadje.
    Wij veranderen van koers. Wij laten Bari voor wat het is en rijden naar Gravina di puglia. Wij rijden door een woud van olijfbomen.
    Gravina, een stadje dat zich als  een tweede Matera presenteert. Het grote plein van Benedictus de dertiende is leeg. Het is zomers en dat maakt de Kathedraal imposant goudgeel  met zijn kopjes op de kroonlijsten. Serieuze koppen. De vader van de paus ligt hier nog begraven. Wij wandelen weer door de steegjes. Wij staan weer versteld. De Chiesa del Purgatorio, geraamten en doodskoppen alom. " ik ben waar jij ooit eens zal komen" zegt het opschrift,  hopelijk laat dit nog lang op zich wachten.
    Wij zien in het V-dal aan de overkant de grotten. Leeggehaalde tufsteen en in blokken bovengebouwd.  Matera in het klein.
    Wij bezoeken de grotkerk. Een vrijwilliger leidt ons rond. Chiesa san Michele. De fresco's zijn nauwelijks zichtbaar. De zuilen ondersteunen de natuurlijke grot. De zee heeft hier fossielen achtergelaten. 
    Wij wandelen naar de Romeinse Aquaduct. Krijgen zo een zicht op de andere kant van het V-dal. De nieuwe stad vanuit het zichtpunt van de Romeinen. Wij vermoeden dat archeologen hier nog veel kunnen blootleggen. 
    Wij besluiten een B&B te nemen omdat wij geen camperplaatsen in de regio geopend vinden. Wij slapen in Le Stanze del Console. Het verblijf van de consul.

    15-04-2019 om 10:09 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 april : nog altijd niet van god los


    5 april : Nog altijd niet van god los

    Padre Pio. Alom tegenwoordig in beeltenis in van Zuid-Italië. In gans Italië.
    Heilig verklaard door een conservatieve paus. Pio had de stigmata van Jezus. En volgens zijn zeggen kon hij op twee plaatsen tegelijk zijn. Pio was ziekelijk als kind. Hij stierf in 1968. 
    Waren er dan geen deskundigen die op medische gronden een analyse konden maken en uitsluitsel te geven? Geen twijfel over zijn wonden in zijn handen en voeten. Maar hoe kwamen die daar?
    Pio kreeg zijn heiligdom op de plaats waar hij zijn werk meer dan vijftig jaar gedaan heeft. San Giovanni rotondo . Renzo Piano( centre Pompidou) is de architect van het Pio's heiligdom. Een bedevaartsoord met een moderne stempel. Gigantisch in afmetingen  : de kerk, het voorplein, de onderkeldering, de pelgrimszalen. Een kruis van 40 m hoog. Gigantisch in architectuur. Verschillende dakschelpen over elkaar. Binnen marmeren gebinten verrekkend boven het altaar zakkend naar achteraan  in de kerk. Overral fijne lichtversieringen net als olielampjes. Beneden in krypte een plafond van goud. Gouden gebinten die samenkomen boven de relikwie Pio.
    Op de muur in de krypte en op de lange toegangsgang wondermooie mozaïeken. Met bijbelse en Pio-verhalen.  Hoe religie en geloof schoonheid creëert. Dit kan toch ook van god los schoon zijn. Ja, toch.

    Onze volgende stop is de Monte Sant' Angelo. Wij rijden door de Gargano. Mooie pastorale ( om in de sfeer te blijven) landschappen. Klimmen naar de hemel. De aatsengel Michael is overal aanwezig.  Maar vooral in zijn Rotskerk waar hij een gouden kroon en gouden vleugels draagt.
    Er is een mis aan de gang. Een romantische nostalgie overvalt ons, wij herkennen alles nog. 
    In een aanpalende grotkapel zijn moderne biechtkamertjes gemaakt. Je gaat een kamer binnen en daarin staat het klassieke houten rasterwerk waarachter een biechtvader zit. Eén kamertje doet dienst. Wij hebben elkaars zonden vergeven. Doen wij dagelijks. 
    De straatjes op de Monte zijn weer middeleeuws. Wij zien nog een mooie Chiesa aan santa maria Maggiore gewijd. Mooi timpaan. Mooie fresco's. Het Batisterio ernaast bekoort ons met zijn timpaan en beeldjes op de zuilen.
    En nog hebben wij niet genoeg. Wij kronkelen in schitterend landschap met steeds wisselend zicht op zee in de diepte naar Abbazio di Santa Maria di Pulsano. Acht kilometer naar eens rots omgeven door ravijnen. De kluizenaars leefden in de holen van deze ravijnen. Op de rots bouwden zij in de 6de eeuw een Rotskerk. Romaans. Byzanthijns. Een sacrale stilte. Wij zijn hier alleen. De blauwe tinten met groen kleuren van de zee, daar ver beneden, maken van dit oord een hemelse belevenis. Sacraal. Stil. Schoonheid. 
    Wij volgen nu de kustweg langs de Adriatische zee. Adembenemend stijgen en dalen. De zee is onze metgezel. Als wij van de zee afwijken rijden wij door de bossen van de Gargano.
    Op uitdrukkelijke vraag van Frieda houden wij halt bij de camping Baia e Cala Campi.  Een camping in een bos aan de rand van de zee.
    De zee die beukt tegen de rotsen waar wij net boven staan. Wij hebben uitzicht op eilandjes. Vogeleilandjes. Meeuwen-eilandjes.  De zee die komt en gaat. Komt en gaat. Ruisend en bruisend. Klotsend  en spattend tegen rotsen. Een zalige wereldse plek. Hemels tafereel. 

    En ja Bart Moeyaert komt in onze gedachten; maar het gedicht dat op onze lippen ligt is van Herman de Coninck :

    zoals dit eiland van de meeuwen
    is en de meeuwen van hun krijsen
    en hun krijsen van de wind
    en de wind van niemand


    zo is dit eiland van de meeuwen
    en de meeuwen van hun krijsen
    en hun krijsen van de wind
    en de wind van niemand

    Het waren dan ook Royal Seagulls. "Coninckelijke meeuwen" op die eilandjes.

    15-04-2019 om 10:04 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 3 april : 8 x 8 : oneindig 4 april : Dan rusten wij
    3 april : 8 x 8 : oneindig

    Frederik den tweede was blijkbaar begin dertiende eeuw een fenomeen.
    Als kind al koning van Sicilië. Daarna hertog van Apulië, baas van Duitsland en keizer van het groot Romeins rijk. Hij werd Stupor Mundi genoemd; " Verbazing van de wereld". Hij was van de wereld: 3x getrouwd, kinderen bij de vleet bij vrouw en minnaressen. Hij had goede contacten met de Arabische wereld en stak er veel van op.
    Hij verbaasde de wereld met Castel del Monte. Wij staan er ook verbaasd naar te kijken.  Het  kasteel : Alles heeft met een acht te maken. Een achthoekige binnenkoer. Acht kamers/ zalen eromheen( twee verdiepingen) achthoekig. Geflankeerd door acht achthoekige torens. Achthoekige ramen in kamer die elk op hun beurt de zon vangen. Eén kamer vangt de zon zowel met een binnenvenster op de binnenplaats als een buitenvenster.
    Het getal 8 heeft noch een begin, noch een einde. Het is oneindig. Frederik, de oneindige. Het kasteel staat op de Italiaanse muntjes van 1 eurocent, oneindig keren munt uit geslagen.
    In het kasteel, geïmporteerd uit de Arabische wereld, ( achthoekige) toiletten, ( achthoekige) douches àvant la lettre. Juist onder het plafond achthoekige open raamgaten, vermoedelijk om te communiceren als de kamers afgesloten waren.
    Veel is verdwenen. Maar het marmer is nog op plekken aanwezig. De sierlijke hoge openhaard schouwen. De marmeren pilaren op korintische  wijze gekroond.
    Het kasteel ligt op een berg te pronken. Rondom zicht over de vlakte : 360°. De keizer heeft overschouwd. Net als Trajanus nabij Constanza in Roemenië.
    Waar diende dit (pr) acht kasteel voor? (Zeker geen militaire  functie). Wij houden het op een (j)acht slot.
    In opperste tevredenheid  zakken wij af naar Trani aan de zee. De kathedraal aangemeerd aan de zee. Pr(acht)ig. Een schitterend wit geplaveid voorplein. De geelgoude schijn van het voorportaal. Arabische ramen gefloreerd met kanten versierselen. Dieren in kleine monumentjes rondom het roosvenster.
    Ondergronds betreden wij de kathedraal. Een zuilengalerij. Fresco's ter ere van moeder Maria. Devote stilte. Langs een trap vangen wij een blik van de Romaanse kathedraal (buitengewoon veel licht en  hoog - bijna onromaans )op.  Sober en strak. Het was een gestolen blik. ( de kathedraal was gesloten).
    De pier achter de kathedraal  loopt sierlijk sikkel-en maanvormig in de blauwe zee. Het is èèn uur en alles baat in rust. Tijd om een restaurant te zoeken. Wij laten, alsof wij hertog en hertogin van Apulië waren (neen geen keizers)  verwennen in Ristorante Corteinfiore. En inderdaad obers in wit hemd en in stijl ontvangen ons in de verzorgde tuin met planten, cactussen en palmen. Modern, fris ogend interieur. Klasse. Wij kiezen voor een antipasti van vis- en zeevruchten. Meer dan een michelinster waard. De pastaschotel idem dito. Toch Keizers?!?
    Wij struinen door de steegjes en straatjes. Goudgeel. En ja, de Italianen hebben de siësta uitgevonden. Caos Calmo. Sandra Varonesi, zijn boek en de verfilming. Ook hier topniveau. Ha.. La Bella Italia.
    Zelfde scenario in het volgend stadje. Barletta. Kathedraal en burcht aan de zee. De pleinen in ere en volle glorie hersteld. De "centro's storico's"  zijn van een intieme schoonheid. 
    Wij bezoeken in een schitterend Palazzo de vaste schilderijcollectie van Giuseppe de Niitis. Parijse invloeden, Manet, Degas.... Mooie portretten ( Toulouse- Lautrec stijl) landschappen; Parijse zichten o.m de paardenrennen van Longchamps.
    Tijd om een slaapplaats te zoeken. Wij opteren vooreen camping nabij Manfredonia, lido Salpi. Een camping waar de vakantie reeds begonnen is afgaande op het aantal campers die er hebben postgevat. Een camping aan een strand enkel voor campinggangers. Geen huis, laat staan hoogbouwappartementen in de zeer wijde omgeving te zien. Weerom rust.
    Manfredonia. De cirkel van de acht is rond. Manfredo , bastaardzoon van Frederik II, kreeg hier van zijn vader zijn een stad cadeau.

    15-04-2019 om 16:41 geschreven door joos wauters frieda moons  



    4 april : Dan rusten wij in camping Lido Salpi nabij Mafredonia

    15-04-2019 om 00:00 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 april : Op weg naar huis


    6 april : Op weg naar huis

    Ik sprak in het vorige stukje van  Bart Moeyaert. Het gedicht dat opgeroepen werd door die machtige Adriatische zee, geef ik hier weer.

    Gedicht voor gelukkige mensen

    Van alle mensen wie
    het lachen is vergaan,
    loopt èèn op de drie blind over je heen
    en kijkt dan om.
    De wereld is juist niet van iedereen,
    dat slag.
    De overige twee vallen niet op.
    Hun armen bungelen halfstok.
    Onder hun tong zit gram.
    Ze kennen haast geen zinnen
    zonder tss.
    Zo zuinig zijn ze op hun lucht.
    Je staat erin voor je het weet.
    Heb ik iets van je aan misschien 
    is uit hun mond geen vraag.
    Een wenk : kijk naast hun kleren.
    Wijs naar elkaar, wijs naar 
    het water met de zon erboven.
    Zeg blije dingen als : 
    wij moeten zeer de moeite zijn,
    Als zelfs de zee tot hier komt,
    weggaat 
    en zich weer bedenkt


    Wij werden vrolijk wakker gemaakt door de golfslag  van de zee... Ze komt en gaat ..en bedenkt zich... en komt.... De einder is een lichtrozige sliert. Daarboven hemelsblauw. De zon doet haar werk. Gloed.

    Mattina 
    Santa Maria La Longail 26 gennaio 1917

    M'illumino
    d'immenso
     
    ( Giuseppe Ungaretti)

    Vieste/ Mattinata 6 april 2019

    Het onmetelijke
    verlicht mij

    ( Giuseppe Ungaretti / Joos Wauters)

    Of zou het zo ook kunnen :

    het onmetelijke 
    schittering 
    in mij


    Verblijd verlaten wij de camping. Het ene blauwe, groene of blauw/groene beeld van de zee ontrolt zich voor onze ogen. Dan weer hoog, dan weer bij het water. 
    Het is rustig, wij zitten buiten het seizoen. Deze kust mag wedijveren met zijn overbuur de Amalfitaanse. 
    Wij willen het niet geweten hebben hoe het hier in het toeristenseizoen aan toegaat. Wij rijden rustig en genieten.
    Vieste, stadje op de vooruitgeschoven rots. Prachtig. Woordeloos. 
    En dan zien wij wat toerisme ons aandoet. Iedereen wil deze mooie plek hebben.  En dan wordt het Blankenberge, Blankenberge, Blankenberge .......x 100. Ach, is het dat dat ze parels aandoen.
    Frédérik II heeft ook hier zijn sporen nagelaten.
    Kronklend en slingerd rijden wij toch tevreden verder langs kliffen. Wij verbazen ons over de dorpen die hoog op de heuvel liggen zoals Peschici.
    En hier ook weer de muurtjes om velden af te bakenen. De velden steenvrijgemaakt om te bewerken?
    Wij rijden nu door de bossen, het natuurgebied van de Gargano. Dit lijkt ons de moeite om nog eens naar deze streek terug te keren. 
    Wij kopen nog een paar flessen olie van een amateur oliemaker die een parapluutje opengezet heeft op een subliem uitzichtpunt met zijn natuurlijke landproducten.
    En dan het verstand op nul....de lange weg naar huis. 700 km autostrade naar Como. 
    Het meer geeft ons een glimp. Niet op te tornen tegen de Gargano.
    Op 7 april zijn we terug thuis. Een lange route autostrade.


    15-04-2019 om 00:00 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 15/04-21/04 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs