Inhoud blog
  • Welkom beste lezer
  • Italie : Campania - Apulië 20 maart : Pompeï
  • 21 maart : Hercules en zijn nalatenschap
  • 22 maart : Musea en kerken
  • 23 maart : Van alle markten thuis
  • 24 maart : Van velden en ondergronden
  • 25 maart : Poseidon, Neptunus, Hera, Xeres, Athena
  • 26 maart : Amalfi nog niet zo mal ni
  • 27 maart : Maartse buien
  • 28 maart : Matera, inde miezer, maar warm in ons hart
  • 29 maart : Matera in de zon nog warmer in ons hart
  • 30 maart : Zalig flaneren aan de Ionische Zee
  • 31 maart : Lecce, barokke pracht
  • 1 april : Alberobello ......Bello...Bello...Bellissimo
  • 2 april : Een mooi spel.....Monopoli
  • 5 april : nog altijd niet van god los
  • 3 april : 8 x 8 : oneindig 4 april : Dan rusten wij
  • 6 april : Op weg naar huis
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    napels en zuid-italië
    la bella Italia
    15-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 april : Een mooi spel.....Monopoli

    2 april: Een mooi spel ...Monopoli 

    Wij verlaten met weemoed Alberobello. Op weg naar de Adriatische zee. De trulli's zijn uitgezaaid in het landschap. De authentieke, de nieuw-gebouwden, de vakantietrulli's(fris en opgepoetst, al wat de ganger wil).
    De streek maakt er zijn uithangbord van. De olijfgaarden is het andere uithangbord van de streek. 
    Wij waren ons niet bewust van het plateau waar we oprijden; plots strekt er zich ver beneden ons een vlakte met de spiegeling van de zee uit.
    Wij zetten de daling in en genieten van de wijdsheid. En van de zon.
    Wij negeren onze gps en rijden op ons gevoel naar Monopoli op zoek naar een parkeerplaats aan de rand van het stadje. En weer wijst ons gevoel  de goede oplossing. Gratis parkeren aan de rand.
    Als wij uitstappen ruiken wij de vis van de Adriatische zee. ( zouden de renners van Tirreno- Adriatico  ook de vis van de zee ruiken?) De zon  verlicht de einder van de blauwe zee.  Wij wandelen de mooie wandelboulevard af, de zee aan onze rechterhand. Mensen liggen al te zonnen met bloot bovenblijf. Wij treden door een inkompoort Monopoli binnen. De straatjes op en af, bekoren ons. Pleinen verrassen ons. Het fort is fors. Oninneembaar. Vijanden over zee hebben geen kans. 
    Kerken weer niet te tellen; romaans of barok; ze charmeren ons. In het vissershaventje varen twee vissersbootjes binnen, pittoresk. Gekleurde bootjes liggen aangemeerd. De vis al op het droge?
    De restaurantjes zijn uitnodigend, maar het is nog te vroeg in de voormiddag. Wij wandelen door de steegjes om te genieten.
    Wij zetten met zoveel verwachtingen koers naar een ander dorp Bitonto.
    De stad van de Olijf. De intrede door poort van Maja. De straatjes doen ons het beste te verhopen. Aangekomen bij de Kathedraal St. Valentijn 
    ( en dit niet alleen op 14 februari)  is onze bewondering weer groot. Maar er is iets bevreemdend, er is geen levende ziel te bespeuren. Kathedraal gesloten tot halfvier. Wij zien de adelaars op de zuilen. 
    Wij proberen het hart van dit stadje te vinden. Zien mooie palazzi, barok is nooit ver weg. Het is leeg in de smalle straatjes en steegjes. Wij zien niets van de olijven. Hoe promoot je een stad? Hoe zet je een stad op de kaart waarvoor staat je stadje? Zonder branie en eerlijk, zonder valse schone schijn?
    Niet gemakkelijk. Branie en schone schijn vinden wij wel bij andere steden en gemeenten en dit is ook niet waar wij van houden. Geef ons Monopoli, niet het spel, wel het stadje.
    Wij veranderen van koers. Wij laten Bari voor wat het is en rijden naar Gravina di puglia. Wij rijden door een woud van olijfbomen.
    Gravina, een stadje dat zich als  een tweede Matera presenteert. Het grote plein van Benedictus de dertiende is leeg. Het is zomers en dat maakt de Kathedraal imposant goudgeel  met zijn kopjes op de kroonlijsten. Serieuze koppen. De vader van de paus ligt hier nog begraven. Wij wandelen weer door de steegjes. Wij staan weer versteld. De Chiesa del Purgatorio, geraamten en doodskoppen alom. " ik ben waar jij ooit eens zal komen" zegt het opschrift,  hopelijk laat dit nog lang op zich wachten.
    Wij zien in het V-dal aan de overkant de grotten. Leeggehaalde tufsteen en in blokken bovengebouwd.  Matera in het klein.
    Wij bezoeken de grotkerk. Een vrijwilliger leidt ons rond. Chiesa san Michele. De fresco's zijn nauwelijks zichtbaar. De zuilen ondersteunen de natuurlijke grot. De zee heeft hier fossielen achtergelaten. 
    Wij wandelen naar de Romeinse Aquaduct. Krijgen zo een zicht op de andere kant van het V-dal. De nieuwe stad vanuit het zichtpunt van de Romeinen. Wij vermoeden dat archeologen hier nog veel kunnen blootleggen. 
    Wij besluiten een B&B te nemen omdat wij geen camperplaatsen in de regio geopend vinden. Wij slapen in Le Stanze del Console. Het verblijf van de consul.

    15-04-2019 om 10:09 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 april : nog altijd niet van god los


    5 april : Nog altijd niet van god los

    Padre Pio. Alom tegenwoordig in beeltenis in van Zuid-Italië. In gans Italië.
    Heilig verklaard door een conservatieve paus. Pio had de stigmata van Jezus. En volgens zijn zeggen kon hij op twee plaatsen tegelijk zijn. Pio was ziekelijk als kind. Hij stierf in 1968. 
    Waren er dan geen deskundigen die op medische gronden een analyse konden maken en uitsluitsel te geven? Geen twijfel over zijn wonden in zijn handen en voeten. Maar hoe kwamen die daar?
    Pio kreeg zijn heiligdom op de plaats waar hij zijn werk meer dan vijftig jaar gedaan heeft. San Giovanni rotondo . Renzo Piano( centre Pompidou) is de architect van het Pio's heiligdom. Een bedevaartsoord met een moderne stempel. Gigantisch in afmetingen  : de kerk, het voorplein, de onderkeldering, de pelgrimszalen. Een kruis van 40 m hoog. Gigantisch in architectuur. Verschillende dakschelpen over elkaar. Binnen marmeren gebinten verrekkend boven het altaar zakkend naar achteraan  in de kerk. Overral fijne lichtversieringen net als olielampjes. Beneden in krypte een plafond van goud. Gouden gebinten die samenkomen boven de relikwie Pio.
    Op de muur in de krypte en op de lange toegangsgang wondermooie mozaïeken. Met bijbelse en Pio-verhalen.  Hoe religie en geloof schoonheid creëert. Dit kan toch ook van god los schoon zijn. Ja, toch.

    Onze volgende stop is de Monte Sant' Angelo. Wij rijden door de Gargano. Mooie pastorale ( om in de sfeer te blijven) landschappen. Klimmen naar de hemel. De aatsengel Michael is overal aanwezig.  Maar vooral in zijn Rotskerk waar hij een gouden kroon en gouden vleugels draagt.
    Er is een mis aan de gang. Een romantische nostalgie overvalt ons, wij herkennen alles nog. 
    In een aanpalende grotkapel zijn moderne biechtkamertjes gemaakt. Je gaat een kamer binnen en daarin staat het klassieke houten rasterwerk waarachter een biechtvader zit. Eén kamertje doet dienst. Wij hebben elkaars zonden vergeven. Doen wij dagelijks. 
    De straatjes op de Monte zijn weer middeleeuws. Wij zien nog een mooie Chiesa aan santa maria Maggiore gewijd. Mooi timpaan. Mooie fresco's. Het Batisterio ernaast bekoort ons met zijn timpaan en beeldjes op de zuilen.
    En nog hebben wij niet genoeg. Wij kronkelen in schitterend landschap met steeds wisselend zicht op zee in de diepte naar Abbazio di Santa Maria di Pulsano. Acht kilometer naar eens rots omgeven door ravijnen. De kluizenaars leefden in de holen van deze ravijnen. Op de rots bouwden zij in de 6de eeuw een Rotskerk. Romaans. Byzanthijns. Een sacrale stilte. Wij zijn hier alleen. De blauwe tinten met groen kleuren van de zee, daar ver beneden, maken van dit oord een hemelse belevenis. Sacraal. Stil. Schoonheid. 
    Wij volgen nu de kustweg langs de Adriatische zee. Adembenemend stijgen en dalen. De zee is onze metgezel. Als wij van de zee afwijken rijden wij door de bossen van de Gargano.
    Op uitdrukkelijke vraag van Frieda houden wij halt bij de camping Baia e Cala Campi.  Een camping in een bos aan de rand van de zee.
    De zee die beukt tegen de rotsen waar wij net boven staan. Wij hebben uitzicht op eilandjes. Vogeleilandjes. Meeuwen-eilandjes.  De zee die komt en gaat. Komt en gaat. Ruisend en bruisend. Klotsend  en spattend tegen rotsen. Een zalige wereldse plek. Hemels tafereel. 

    En ja Bart Moeyaert komt in onze gedachten; maar het gedicht dat op onze lippen ligt is van Herman de Coninck :

    zoals dit eiland van de meeuwen
    is en de meeuwen van hun krijsen
    en hun krijsen van de wind
    en de wind van niemand


    zo is dit eiland van de meeuwen
    en de meeuwen van hun krijsen
    en hun krijsen van de wind
    en de wind van niemand

    Het waren dan ook Royal Seagulls. "Coninckelijke meeuwen" op die eilandjes.

    15-04-2019 om 10:04 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 3 april : 8 x 8 : oneindig 4 april : Dan rusten wij
    3 april : 8 x 8 : oneindig

    Frederik den tweede was blijkbaar begin dertiende eeuw een fenomeen.
    Als kind al koning van Sicilië. Daarna hertog van Apulië, baas van Duitsland en keizer van het groot Romeins rijk. Hij werd Stupor Mundi genoemd; " Verbazing van de wereld". Hij was van de wereld: 3x getrouwd, kinderen bij de vleet bij vrouw en minnaressen. Hij had goede contacten met de Arabische wereld en stak er veel van op.
    Hij verbaasde de wereld met Castel del Monte. Wij staan er ook verbaasd naar te kijken.  Het  kasteel : Alles heeft met een acht te maken. Een achthoekige binnenkoer. Acht kamers/ zalen eromheen( twee verdiepingen) achthoekig. Geflankeerd door acht achthoekige torens. Achthoekige ramen in kamer die elk op hun beurt de zon vangen. Eén kamer vangt de zon zowel met een binnenvenster op de binnenplaats als een buitenvenster.
    Het getal 8 heeft noch een begin, noch een einde. Het is oneindig. Frederik, de oneindige. Het kasteel staat op de Italiaanse muntjes van 1 eurocent, oneindig keren munt uit geslagen.
    In het kasteel, geïmporteerd uit de Arabische wereld, ( achthoekige) toiletten, ( achthoekige) douches àvant la lettre. Juist onder het plafond achthoekige open raamgaten, vermoedelijk om te communiceren als de kamers afgesloten waren.
    Veel is verdwenen. Maar het marmer is nog op plekken aanwezig. De sierlijke hoge openhaard schouwen. De marmeren pilaren op korintische  wijze gekroond.
    Het kasteel ligt op een berg te pronken. Rondom zicht over de vlakte : 360°. De keizer heeft overschouwd. Net als Trajanus nabij Constanza in Roemenië.
    Waar diende dit (pr) acht kasteel voor? (Zeker geen militaire  functie). Wij houden het op een (j)acht slot.
    In opperste tevredenheid  zakken wij af naar Trani aan de zee. De kathedraal aangemeerd aan de zee. Pr(acht)ig. Een schitterend wit geplaveid voorplein. De geelgoude schijn van het voorportaal. Arabische ramen gefloreerd met kanten versierselen. Dieren in kleine monumentjes rondom het roosvenster.
    Ondergronds betreden wij de kathedraal. Een zuilengalerij. Fresco's ter ere van moeder Maria. Devote stilte. Langs een trap vangen wij een blik van de Romaanse kathedraal (buitengewoon veel licht en  hoog - bijna onromaans )op.  Sober en strak. Het was een gestolen blik. ( de kathedraal was gesloten).
    De pier achter de kathedraal  loopt sierlijk sikkel-en maanvormig in de blauwe zee. Het is èèn uur en alles baat in rust. Tijd om een restaurant te zoeken. Wij laten, alsof wij hertog en hertogin van Apulië waren (neen geen keizers)  verwennen in Ristorante Corteinfiore. En inderdaad obers in wit hemd en in stijl ontvangen ons in de verzorgde tuin met planten, cactussen en palmen. Modern, fris ogend interieur. Klasse. Wij kiezen voor een antipasti van vis- en zeevruchten. Meer dan een michelinster waard. De pastaschotel idem dito. Toch Keizers?!?
    Wij struinen door de steegjes en straatjes. Goudgeel. En ja, de Italianen hebben de siësta uitgevonden. Caos Calmo. Sandra Varonesi, zijn boek en de verfilming. Ook hier topniveau. Ha.. La Bella Italia.
    Zelfde scenario in het volgend stadje. Barletta. Kathedraal en burcht aan de zee. De pleinen in ere en volle glorie hersteld. De "centro's storico's"  zijn van een intieme schoonheid. 
    Wij bezoeken in een schitterend Palazzo de vaste schilderijcollectie van Giuseppe de Niitis. Parijse invloeden, Manet, Degas.... Mooie portretten ( Toulouse- Lautrec stijl) landschappen; Parijse zichten o.m de paardenrennen van Longchamps.
    Tijd om een slaapplaats te zoeken. Wij opteren vooreen camping nabij Manfredonia, lido Salpi. Een camping waar de vakantie reeds begonnen is afgaande op het aantal campers die er hebben postgevat. Een camping aan een strand enkel voor campinggangers. Geen huis, laat staan hoogbouwappartementen in de zeer wijde omgeving te zien. Weerom rust.
    Manfredonia. De cirkel van de acht is rond. Manfredo , bastaardzoon van Frederik II, kreeg hier van zijn vader zijn een stad cadeau.

    15-04-2019 om 16:41 geschreven door joos wauters frieda moons  



    4 april : Dan rusten wij in camping Lido Salpi nabij Mafredonia

    15-04-2019 om 00:00 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 april : Op weg naar huis


    6 april : Op weg naar huis

    Ik sprak in het vorige stukje van  Bart Moeyaert. Het gedicht dat opgeroepen werd door die machtige Adriatische zee, geef ik hier weer.

    Gedicht voor gelukkige mensen

    Van alle mensen wie
    het lachen is vergaan,
    loopt èèn op de drie blind over je heen
    en kijkt dan om.
    De wereld is juist niet van iedereen,
    dat slag.
    De overige twee vallen niet op.
    Hun armen bungelen halfstok.
    Onder hun tong zit gram.
    Ze kennen haast geen zinnen
    zonder tss.
    Zo zuinig zijn ze op hun lucht.
    Je staat erin voor je het weet.
    Heb ik iets van je aan misschien 
    is uit hun mond geen vraag.
    Een wenk : kijk naast hun kleren.
    Wijs naar elkaar, wijs naar 
    het water met de zon erboven.
    Zeg blije dingen als : 
    wij moeten zeer de moeite zijn,
    Als zelfs de zee tot hier komt,
    weggaat 
    en zich weer bedenkt


    Wij werden vrolijk wakker gemaakt door de golfslag  van de zee... Ze komt en gaat ..en bedenkt zich... en komt.... De einder is een lichtrozige sliert. Daarboven hemelsblauw. De zon doet haar werk. Gloed.

    Mattina 
    Santa Maria La Longail 26 gennaio 1917

    M'illumino
    d'immenso
     
    ( Giuseppe Ungaretti)

    Vieste/ Mattinata 6 april 2019

    Het onmetelijke
    verlicht mij

    ( Giuseppe Ungaretti / Joos Wauters)

    Of zou het zo ook kunnen :

    het onmetelijke 
    schittering 
    in mij


    Verblijd verlaten wij de camping. Het ene blauwe, groene of blauw/groene beeld van de zee ontrolt zich voor onze ogen. Dan weer hoog, dan weer bij het water. 
    Het is rustig, wij zitten buiten het seizoen. Deze kust mag wedijveren met zijn overbuur de Amalfitaanse. 
    Wij willen het niet geweten hebben hoe het hier in het toeristenseizoen aan toegaat. Wij rijden rustig en genieten.
    Vieste, stadje op de vooruitgeschoven rots. Prachtig. Woordeloos. 
    En dan zien wij wat toerisme ons aandoet. Iedereen wil deze mooie plek hebben.  En dan wordt het Blankenberge, Blankenberge, Blankenberge .......x 100. Ach, is het dat dat ze parels aandoen.
    Frédérik II heeft ook hier zijn sporen nagelaten.
    Kronklend en slingerd rijden wij toch tevreden verder langs kliffen. Wij verbazen ons over de dorpen die hoog op de heuvel liggen zoals Peschici.
    En hier ook weer de muurtjes om velden af te bakenen. De velden steenvrijgemaakt om te bewerken?
    Wij rijden nu door de bossen, het natuurgebied van de Gargano. Dit lijkt ons de moeite om nog eens naar deze streek terug te keren. 
    Wij kopen nog een paar flessen olie van een amateur oliemaker die een parapluutje opengezet heeft op een subliem uitzichtpunt met zijn natuurlijke landproducten.
    En dan het verstand op nul....de lange weg naar huis. 700 km autostrade naar Como. 
    Het meer geeft ons een glimp. Niet op te tornen tegen de Gargano.
    Op 7 april zijn we terug thuis. Een lange route autostrade.


    15-04-2019 om 00:00 geschreven door joos wauters frieda moons  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 15/04-21/04 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs