Malcolm slaagt op: een test voor studenten die een leerkrachtenopleiding volgen
Er is de afgelopen twee weken veel te doen geweest over een door Knack georganiseerde bevraging van 991 studenten die een opleiding volgen die er, indien ze tenminste niet buizen, overlijden of na een plotse bekering in Afghanistan tegen de ongelovigen gaan vechten, toe zou moeten leiden dat ze binnen afzienbare tijd voor klassen in ons secundair onderwijs staan.
De resultaten waren nogal pover. Ik heb dan ook besloten de test zelf eens af te leggen. Ik heb daarvoor deze link[1] gebruikt: http://www.knack.be/bent-u-slimmer-dan-een-leerkracht-doe-de-test/article-4000236590952.htm# . Wel, ik zal uw nieuwsgierigheid niet langer op de proef stellen. Ik heb 92 op 92 gescoord. Alles juist. Is dat het resultaat van mijn onwaarschijnlijke bekwaamheid, mijn olifantengeheugen en mijn haast buitenaardse intelligentie? Ik zou hier graag bevestigend op antwoorden, maar in feite zijn de vragen zo simpel dat het resultaat eigenlijk niets anders had kunnen zijn.
Dit gebrek aan feitelijke kennis over heel courante onderwerpen is in mijn ogen heel deprimerend, maar ik wil toch een onderscheid maken dat in de pers uiteraard weer eens niet aan bod komt.
Ik ga ervan uit dat iemand die meent voor een klas te mogen gaan staan en zich leerkracht te mogen noemen minstens 82[2] op 92 moet halen. Een nog hogere score is natuurlijk nog beter, maar ik wil hier niet eens de veeleisende perfectionist uithangen. Een paar foutjes kunnen we nog vergeven.
Wie die score niet haalt, kan toegeven dat hij nog wat kennis moet vergaren. Hij kan het ook op zijn omgeving steken. Weinig steun thuis, gedemotiveerde lesgevers die hem weinig tot niets hebben bijgebracht, een gebrekkige toegang tot de media, er zijn tal van excuses te bedenken die ons ertoe kunnen verleiden de gebuisde in kwestie nog het voordeel van de twijfel te geven.
Een diploma verdient die persoon natuurlijk niet. Zelf les geven, is al helemaal uit den boze. Als hij minder dan 72 op 92 heeft behaald, moet hij volgens mij zelfs zijn diploma van het secundair onderwijs weer inleveren. Maar het is nooit te laat om iets bij te leren en elk diploma dat hij nu niet in handen heeft, kan hij in de toekomst nog verkrijgen.
Wie de score van 82 op 92 niet haalt, kan echter ook verklaren dat dit volgens hem niet erg is. Informatie over de precieze ligging van oceanen en landen die elke dag in het nieuws komen, kan altijd ad hoc[3] op het internet worden opgezocht. Het onderwijs draait tegenwoordig trouwens niet om encyclopedische kennis. Bovendien is het niet verplicht interesse te tonen in de wereld en de mensen die erop leven. Het is meer dan toelaatbaar zich op te sluiten in een cocon van eigen interesses en oppervlakkige meningen die louter op korte zinnetjes uit een online sociaal netwerk zijn gebaseerd.
Dat dergelijke mensen nooit of te nimmer voor een klas mogen staan, is nog het minste. Als ze er dan toch echt op staan zichzelf te marginaliseren en hun eigen stupiditeit als een voorrecht te cultiveren, kunnen we aan hun wensen voldoen. Dat dergelijke mensen zelfs maar het recht hebben aan verkiezingen deel te nemen, is een van de grote oorzaken van ons politiek immobilisme[4] van de voorbije jaren. Geen diploma van het hoger onderwijs. Geen diploma van het secundair onderwijs. Geen stemrecht. Enkel de status van maatschappelijke paria zonder intrinsieke waarde kunnen ze krijgen. En wat pakketjes van de plaatselijke voedselbank.
[1]Ik heb hier en daar al gelezen dat de test nu en dan halverwege vastloopt. Zelf heb ik dat probleem echter niet ervaren. Voor zover ik hierover kan oordelen, werken de link en de test perfect.
[2]Waarom 82 punten op een totaal van 92? Wel, op die manier krijgen mensen met een behoorlijke algemene kennis die slecht zijn in het herkennen van fotos toch ook nog een kans.
[3]Dat zijn mijn woorden. De kans dat hij weet wat ad hoc betekent, is vrij klein.
[4]Al sinds 1991 houden de partijen zich vooral bezig met het isoleren van extreemrechts en het voorkomen van nog meer stemmenverlies aan de georganiseerde afkeer van de inhoudelijke discussie. Dit heeft meermaals tot geforceerde en haast onwerkbare coalities geleid. De vervanging van het Vlaams Belang door de N-VA maakt op dit vlak weinig verschil. De situatie is nu genuanceerder, maar niet fundamenteel verschillend.
Nu zullen er wel genoeg mensen klagen
over het voornemen cafés elektronisch en vanop afstand door dat
zootje parasieten van de Philipssite te laten controleren, maar ik
wil het even over iets anders hebben.
Niet dat ik het met al die klachten
niet eens zou zijn. Verre van, ik vind dit een sterk staaltje van
kiezersbedrog. Veel mensen hebben op de sp.a gestemd omdat ze het
ongetwijfeld autoritaire beleid van de Danny Pieters,
kandidaat-burgemeester van de N-VA, niet zagen zitten. Nu krijgen ze
ongeveer hetzelfde beleid toch opgedrongen. Als iemand mensen nodig
heeft om protestacties tegen dit belachelijk voornemen te
organiseren, mag hij of zij het gerust laten weten.
Als DJ ben ik natuurlijk zelf meer dan
betrokken partij. In een café waar de muziek zo stil staat dat zelfs
een conversatie tussen drie nuchtere peuters alles kan overstemmen,
heeft niemand nog een DJ nodig. In feite kunnen de cafébazen de
muziek zelfs best volledig afzetten. Op die manier besparen ze nog op
elektriciteitsverbruik en bovendien hoeven ze dan ook die gangsters
van Sabam niet meer te betalen.
Maar ik zou het dus over iets anders
hebben. Ik heb het artikel gelezen en er zijn me een paar zaken
opgevallen waar anderen misschien nog niet bij hebben stilgestaan.
Het artikel citeert initiatiefnemer
Mohamed Ridouani: We willen de overlast voor de buurt tot een
minimum beperken.. Idioot! Iedereen die de horecazaken waarover
vaak klachten zijn ook maar vijf minuten fysiek bestudeert, merkt al
gauw dat de overlast voor de buren niet afkomstig is van het
geluidsvolume binnen maar van het lawaai geproduceerd door al dan
niet zatte klanten op straat.
Het aantal klanten die op straat staan
en daar al dan niet lawaai produceren, is het voorbije anderhalf
jaar natuurlijk gevoelig toegenomen. Ten gevolge van het rookverbod
moet zowat iedereen regelmatig de straat op. Natuurlijk rookt niet
iedereen, maar binnen het milieu van de mensen die regelmatig een
pint gaan pakken, ligt het percentage rokers veel hoger dan het
gemiddelde. Blijkbaar is het de bedoeling die mensen nu helemaal te
ontmoedigen nog langer op café te gaan. Blijkbaar zien mensen als
schepen Ridouani hen liever helemaal uit het straatbeeld verdwijnen
en thuis vereenzamen.
Dat die mensen niet langer welkom
zouden zijn, past trouwens perfect in een zeker ideologisch kader.
Volgens sommige mensen, waaronder blijkbaar ook onze reeds vermelde
schepen, hebben cafés eigenlijk enkel een utilitaire functie. Hij
kan ergens op café eens afspreken met iemand om na de officiële
werkzaamheden in een informeler kader van gedachten te wisselen en
ondertussen eventueel iets te drinken. Dat mensen een café opzoeken
om even uit de werkelijkheid te vluchten en daarbij alcohol en luide
muziek gebruiken om dat effect te bereiken, komt in hem zelfs niet
op. Maar ja, hij is dan ook een succesvol politicus met een mooie
toekomst. Misschien moet hij als zogezegd verdediger van een sociaal
beleid eens stilstaan bij die massa mensen die heel de week door met
zware problemen worden geconfronteerd en nu en dan eens gewoon
willen ontspannen.
Niet dat die mensen nog veel keuze zullen
hebben. Na het rookverbod en een aantal elkaar in steeds sneller
opvolgende prijsstijgingen van de prijzen die de brouwerijen voor hun
bieren hanteren, zal het aantal cafés de komende jaren pijlsnel
dalen. Natuurlijk zullen in de eerste plaats de kleintjes hier het
slachtoffer van worden. Wie zich tot een beperkte doelgroep richt,
kan zich immers geen groot verlies aan klanten permitteren. Niet dat
dergelijke mensen daarvan wakker liggen. Het kan hen tenslotte toch
niet schelen waar ze zitten, zo lang ze maar een rustig gesprek
kunnen voeren dat hun carrière vooruit kan helpen. Ik kan me in elk
geval niet voorstellen dat iemand die een dergelijk voorstel naar
voren brengt zich kan inbeelden dat er ook andere ideeën of
levenswijzen bestaan.
Nu, dit brengt ons bij een volgend
citaat van diezelfde schepen: De maatregel richt zich in de eerste
plaats op danscafés en fakbars. Los nog van het feit dat ik nog
nooit een sluitende definitie van het begrip 'danscafé' heb gezien,
valt het me op dat hier blijkbaar een eigenaardig onderscheid wordt
gemaakt. Blijkbaar gaat het vooral om die cafés waar, oppervlakkig
geformuleerd, veel klanten komen en veel ambiance heerst. Dat de rest
van de horeca daar ook weer eens het slachtoffer van wordt,
interesseert de initiatiefnemers blijkbaar niet. Het onvermogen van
de bestuurders van deze stad om bepaalde problemen aan te pakken,
oftewel de overlast in de Tiensestraat, uit zich in regels die
iedereen viseren. Dat is voor hen tenslotte de gemakkelijkste
oplossing.
In de praktijk blijkt het trouwens niet
eens om de zogenaamde danscafés te gaan. Het gaat om alle cafés die
luider dan 85 dB(A) spelen. In die cafés, die daarvoor overigens een
milieuvergunning moeten aanvragen, gelden bepaalde regels. De
binnennorm is 95 db(A) met een LEQ (Equivalent Continuous Sound
Level) van 15 minuten. Een meting gedurende 15 minuten kan indien
even de testnorm van 102 db(A)slow wordt gehaald. Wie dat allemaal
niet ziet zitten, kan ervoor kiezen zijn zaak in klasse 1, de laagste
klasse, te laten zitten. Alleen betekent dit dat de binnennorm 85
db(A) met een LEQ van 15 minuten is. Een meting gedurende 15 minuten
kan indien even, in de praktijk dus gedurende pakweg 1 seconde, de
testnorm van 92 db(A)slow wordt gehaald. Anders geformuleerd, komt
het erop neer dat elk café het slachtoffer wordt, met uitzondering
van een paar tavernes en tearooms die enkel 70-plussers aantrekken.
Maar het wordt nog erger. Iedereen kent
ondertussen de recente strenge geluidsnormen die afgelopen zomer in
werking zijn getreden. Er zijn dus wel degelijk strenge regels voor
horecazaken. Die regels zijn een stuk strenger dan ik ze zou wensen,
maar als het stadsbestuur zich dan toch streng wil opstellen,
volstaat het de naleving van deze regels te controleren. Om aan te
tonen dat dit blijkbaar niet volstaat, volgt nog een derde citaat van
iemand die stilaan het favoriete doelwit van mijn schelwoorden begint
te worden: Daarvoor is er normaal een duur akoestisch onderzoek,
maar dat willen we vermijden door een maximumniveau in te stellen en
de geluidsgegevens rechtstreeks te laten doorseinen. Dit is
waarlijk Orwelliaanse newspeak. Onder het mom de cafébazen een duur
akoestisch onderzoek te willen besparen, wil het stadsbestuur normen
opleggen die nog een stuk strenger zijn dan de normen van de daarvoor
op zich al zwaar bekritiseerde minister Schauvliege.
Het ergste hebben ik en de
geïnterviewde schijnheiligaard echter voor het laatste bewaard.
Alhier de laatste twee zinnen: Ten laatste tegen de zomer willen
we tot een besluit in de gemeenteraad komen en moet er een billijk
maximumplafond bepaald worden. Zo testen we dit weekend in het
Stukcafé omstreeks hoeveel decibel dit uiterste geluidsniveau hoort
te liggen.
Dat hij ons hiermee nog even tijd
geeft om allerlei protesten op het getouw te zetten, is mooi
meegenomen, maar ik vraag me echt af hoe wereldvreemd die zogenaamde
vertegenwoordiger van de bevolking eigenlijk is. De eerste
testmetingen worden dus in het Stukcafé verricht. Daarmee verraadt
hij echter wat zijn werkelijke bedoeling is. Het Stukcafé is een
praatcafé, waar mensen enkel komen om rustig aan een tafeltje een
goed gesprek te voeren. De muziek staat er nooit luid, want dit zou
de gesprekken enkel storen. Blijkbaar is het de bedoeling het ideale
volume in dat café als norm te hanteren. Ik kan hieruit enkel
besluiten dat cafés volgens Ridouani enkel praatcafés mogen zijn.
Afwijkingen van dit wereldbeeld zijn kwaadaardig en moeten door
middel van wetten en reglementen1
worden opgeruimd.
Is er nog iemand verbaasd dat zowat
elke mens die een beetje interessanter dan een afgesleten stoeptegel
is ondertussen deze stad voor Brussel, Gent of Antwerpen heeft
ingeruild? Neen, ik denk het niet. Is nog iemand verbaasd dat zowat
elke activiteit die van de norm der allesoverheersende
gezinsvriendelijkheid afwijkt het moeilijk heeft voldoende publiek te
lokken? Neen, ik denk het niet. Is nog iemand verbaasd dat cafés het
moeilijk hebben het hoofd boven water te houden en dat cafébazen
constant over financiële problemen klagen? Neen, ik denk het niet.
Stemt er nog iemand op partijen die de kiezer een leefbare stad
voorspiegelen en vervolgens alles onmogelijk maken wat een stad
leefbaar maakt? Ja.
Maar wie zijn wij natuurlijk om te
klagen? We moeten nu ook niet doen alsof het stadscentrum ons,
Leuvenaars, toebehoort. Zijn wij misschien buitenlandse toeristen of
winkelende dagjesmensen uit omliggende gemeenten? We moeten gewoon in
de spiegel kijken en durven toegeven dat we tweederangsburgers zonder
belang of meerwaarde zijn. Het is tenslotte een eer onze megalomane
leiders stilzwijgend en kritiekloos te mogen dienen.
1Nu
ja, door middel van politiegeweld, folteringen en brandstichting is
natuurlijk ook niet zo plezant.
Het is toch werkelijk triestig. Alle
initiatieven die enigszins van de middelmaat en de normen van onze
vreselijk brave samenleving afwijken, worden eerst in een hoekje
gedreven en vervolgens gedwongen er simpelweg mee te stoppen. Dit is
al jaren aan de gang en ik zie nog niet direct beterschap.
Het volgende slachtoffer in de rij is
vzw Amedee, sinds het overlijden1
van de initiële oprichter en eigenaar Lucas Van Langendonck, de
officiële uitbater van het bekende café Amedee in de Muntstraat te
Leuven. Voor ik mij, zoals in de titel beloofd, kwaad zal maken,
kunnen we misschien best eens de feiten overlopen. Ik kan me immers
voorstellen dat niet iedereen het café in kwestie kent.
Café Amedee is opgericht begin jaren
80 door de reeds vermelde Lucas. Hij had een heel duidelijk concept
in gedachten en hij is er al die jaren trouw aan gebleven. Het was
een zogenaamde bruine kroeg, zeg maar een praatcafé voor vooral
linkse intellectuelen, waar enkel en uitsluitend klassieke muziek2
werd gedraaid.
Het café had een klein, trouw en
ondanks het concept eigenaardig genoeg ook vrij gevarieerd publiek en
bleef zonder problemen voortbestaan tot de eigenaar last van zijn
gezondheid begon te krijgen. Rijk is hij er nooit van geworden, maar
ironisch genoeg is gebleken dat hij toch geen spaarpotje voor na zijn
zijn pensioen nodig had. Een zeer agressieve kanker heeft hem op een
paar maanden tijd geveld.
Na zijn overlijden hebben een aantal
vaste klanten, enigszins ontheemd en weigerachtig hun wekelijkse of
dagelijkse cafégesprekken naar een ander etablissement te
verplaatsen, in samenspraak met de familie van de overledene besloten
de zaak gewoon over te nemen en als vzw verder uit te baten. InBev,
een organisatie die ik graag bekritiseer maar die in dit geval
eigenlijk weinig tot niets fout heeft gedaan, verklaarde zich al na
een korte onderhandelingsronde bereid het huurcontract op naam van de
vzw te zetten en het café kon al snel aan zijn tweede leven
beginnen.
Maar de tweede versie van het café is
nu dus ook terminaal. Op 31 maart 2013 loopt het handelshuurcontract
van 27 jaar af en zal het café definitief de deuren sluiten. Dat is
op zich al erg, maar de voornaamste reden waarom ik hier kwaad van
wordt, is de reden waarom het zo ver is kunnen komen.
Is de vzw failliet? Neen, langs geen
kanten. Er is zelfs winst geboekt. De vzw heeft een kleine reserve
weten op te bouwen. Wie naar de cijfers kijkt, merkt zelfs dat de
omzet de voorbije jaren significant is gestegen.
Zijn de bestuurders van de vzw het beu?
Neen, absoluut niet. Ik ken hen persoonlijk en zij hadden deze
werking nog jaren kunnen en willen voortzetten.
Vindt de vzw dan geen vrijwilligers
meer voor de dagelijkse werking? Neen, er is uiteraard geen overschot
aan gemotiveerde mensen, maar er zijn er wel genoeg om de zaak zes
dagen per week open te houden. Ook dat is het probleem niet.
Weigert InBev dan een nieuw
handelshuurcontract te tekenen omdat deze kapitalistische
multinational de huidige huurders wil vervangen door trendy volk met
een dure loungebar? Neen, ook dat is het niet. InBev heeft de huidige
huurders zelfs altijd gesteund. Deze brouwerij met een jarenlange
ervaring in Leuven weet maar al te goed hoe de markt eruitziet en wat
al dan niet realistisch en haalbaar is.
Gaat het dan misschien om een
bureaucratisch probleem, veroorzaakt door kortzichtige en
fantasieloze ambtenaren? Neen, ook zij zijn onschuldig. Er zijn geen
administratieve problemen en die zijn er trouwens ook nooit geweest.
Alle formulieren zijn ingevuld en alle attesten liggen ter inzage
klaar.
Zelfs Sabam, toch een bende oplichters
die vinden dat ze recht hebben op elke euro in dit land, met
uitzondering van de euro's die ze aan hun directeurs en hun
manipulatieve trawanten uitbetalen, is ditmaal onschuldig. Al de
muziek die in café Amedee wordt gedraaid, is immers al jarenlang
vrijgesteld van auteursrechten.
Waar zit de schuldige dan? Welke
monsterachtige crimineel verbergt zich nog in de schaduwen? Wel, het
is niemand minder dan de huiseigenaar. Hij en hij alleen draagt de
schuld voor de sluiting van een van de laatste herinneringen aan een
Leuven dat nog enig leven in zich had. Hij slaagt er in zijn eentje
in een vzw neer te halen die al de hierboven vermelde hindernissen
heeft weten te nemen en die, als een uitzondering op de regel,
financieel volledig gezond is.
Het is trouwens niet de eerste keer dat
de Leuvenaars de meerwaarde van een origineel concept in hun eigen
stad verliezen enkel en alleen omdat een hebzuchtige kwal zijn reeds
overvolle portefeuille nog wat verder wil vullen. JJ Records is een
ander voorbeeld uit een vrij recent verleden.
In dit geval wordt het echter nog erger
als we naar de figuur van de eigenaar zelf kijken. Hij bezit nog een
paar andere gebouwen in Leuven, die hij stelselmatig op semi-legale
of misschien zelfs volledig illegale wijze door een aantal
allochtonen laat kuisen. Naar eigen zeggen, verhuurt hij echter
liever nooit aan niet-Belgen. Van hypocrisie gesproken.
Maar het ergste vind ik nog zijn
reactie op de eigenlijk zeer beschaafde houding van de vzw zelf.
Aangezien het gepast is een sluiting tijdig aan te kondigen, heeft de
vzw na haar recentste algemene vergadering een persmededeling aan het
raam gehangen, aangevuld met een paar kopies van persartikelen3
die sympathiserende journalisten4
over dit kleine, maar voor sommigen zeer belangrijke nieuwsfeit5
hebben geschreven.
De eigenaar heeft dit blijkbaar
opgemerkt en heeft de bestuurders van de vzw telefonisch gevraagd die
papieren van de gevel te halen. Hij vindt dat ze zijn reputatie
schaden en vooral de uitspraak van de geïnterviewden dat een
stijging van de huurprijs de oorzaak van de sluiting vormt, is
volgens hem ongepast. Hij weet nochtans beter dan eender wie hoeveel
de stijging van de huurprijs bedraagt, dat hij nooit of te nimmer een
euro in het verkommerende pand heeft willen investeren en dat de
elkaar opvolgende huurders van het gelijkvloers hem nooit hebben
lastiggevallen met de klachten die hij eigenlijk had moeten klagen.
En dan zijn er natuurlijk mensen die
Leuven 'eeuwenoud, springlevend' noemen. Wel, dat zijn dan de mensen
die braafjes binnen de lijntjes kleuren en de norm nooit in vragen
stellen. Misschien zijn ze gelukkiger, maar ze zijn zeker niet
waardevoller. De evolutionaire biologie leert ons dat verbeteringen
enkel uit afwijkingen kunnen ontstaan.
1Ik
heb het er nooit moeilijk mee de sterfdatum te onthouden: 4 december
2009. Het was die avond immers ook Musiques Dépassées in het
Musicafé en die affiche hangt tussen mijn archief op de zolder.
2Natuurlijk
is die term enigszins misleidend, want eigenlijk verwijzend naar een
heel specifieke periode. Natuurlijk kwamen er ook oudere werken aan
bod, maar als iemand hierover een semantische discussie wil voeren,
moet hij maar zelf een blog beginnen en mij daarmee gerust laten.
Recente muzikale trends als blues of jazz waren in elk geval uit den
boze.
4De
link met dat milieu is verre van toevallig. De Amedee is gedurende
jaren een van de vaste verblijfplaatsen van pauzerende
Veto-medewerkers geweest en veel van die mensen zijn nadien
natuurlijk in de 'officiële' journalistiek terechtgekomen.
5Vlak
na het overlijden van de reeds vermelde Lucas en de daaropvolgende
(tijdelijke) sluiting van het café zijn trouwens ook verschillende
krantenartikelen over hem verschenen. Aan de sluiting van een
gemiddelde horecazaak worden exact nul lettertekens besteed.
Vandaag heeft ons aller minister-president, de voormalige gedelegeerd bestuurder van Unizo, het volgende verklaard over 100 jaar Groote Oorlog, de officiële herdenking van de Eerste Wereldoorlog: Het is onze bedoeling deze herdenking te gebruiken om Vlaanderen wereldwijd op de kaart te zetten.[1]
Tot daar de honger en de kou van onze soldaten in de loopgraven. Tot daar het kwart miljoen doden dat de Britten op onze bodem hebben laten liggen om een paar vierkante meter te heroveren. Tot daar de dorpen in de Westhoek die tot het laatste huis zijn kapotgebombardeerd. Tot daar de moeders die hun kinderen dienstplichtig zagen worden en de dochters die hun vader mochten begraven. Tot daar een conflict dat Europa een hele generatie heeft gekost en waarvan de mislukte vredesonderhandelingen in Parijs in 1919 twee decennia later een nog bloediger slachtpartij op ons heeft laten neerdalen.
Neen, daar gaat het niet om. Vlaanderen moet op de kaart worden gezet en de West-Vlaamse middenstand moet er iets aan verdienen[2]. Kris Peeters heeft er nog net op tijd aan gedacht gebruiken te zeggen in plaats van misbruiken. Dat staat beter in de kranten.
Dit schaamteloos exploiteren van de ellende van anderen is verre van nieuw, maar het werkt nog steeds even hard op mijn zenuwen.
[1] Dinsdag 15 januari 2013, in de Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden en Internationale Samenwerking van het Vlaams Parlement.
[2]Het is trouwens uitzonderlijk dat dit punt op de agenda van deze commissie terechtkomt. Hoewel een wereldoorlog min of meer per definitie een internationale aangelegenheid is, wordt de herdenking haast uitsluitend besproken in de commissie Toerisme, alwaar haast uitsluitend West-Vlamingen het woord nemen om de belangen van hun eigen hebzuchtige achterban veilig te stellen.
Heeft iemand de voorbije dagen al een affiche gezien van de herdenking van Hugo Claus op het literair festival Saint-Amour, een organisatie van vzw Behoud de Begeerte? Het programma en een digitale versie van die affiche vindt u hier:
Verwijzingen naar Brugse middenstanders met populistische neigingen en hooliganeske vriendjes die hun problemen met etnische minderheden met de botte bijl oplossen, zijn in elk geval uit den boze.
Malcolm leest kritisch: een hilarische studie over muzikale voorkeuren en criminaliteit
Ik weet dat dit onderwerp de voorbije
dagen her en der wat persaandacht heeft gekregen, maar het is
natuurlijk altijd beter de eigenlijke tekst erbij te nemen in plaats
van ons te laten leiden door journalisten die omwille van budgettaire
redenen toch niet voldoende tijd of ondersteuning krijgen om ernstige
stukken te schrijven.
Het gaat om de studie getiteld Early
Adolescent Music Preferences and Minor Delinquency, geschreven
door Tom F.M. ter Bogt, Loes Keijsers and Wim H.J. Meeus van de
universiteit van Utrecht, verschenen op 6 januari 2013 in het
Amerikaanse vaktijdschrift Pediatrics Journal. De volledige tekst is
te vinden op
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2013/01/02/peds.2012-0708.full.pdf+html?sid=5ba236c3-f5b1-42ba-ae17-86f183d6bd0c
. Blijkbaar moet de lange link ons van de ernst van de inhoud
overtuigen. Ik zou toch eens moeten leren links in html in gewone
tekstdocumenten te integreren.
Nu denken veel mensen natuurlijk direct
dat dit een zoveelste aanval op de zogenaamde slechte invloed van
bepaalde muziekgenres op onze jeugd is, een pleidooi ter verdediging
van onze onschuldige kindjes tegen de perverten van de rockmuziek. We
hebben dat tenslotte al vaker meegemaakt, met de kruistocht tegen
Marilyn Manson na de schietpartij in Columbine1
als een triest hoogtepunt.
Maar daar draait deze studie in feite
niet om. De auteurs hebben een correlatie tussen muzikale voorkeur en
bepaald crimineel gedrag vastgesteld. Gelukkig zijn ze
wetenschappelijk genoeg om het verschil tussen correlatie en
causaliteit te kunnen maken. Kort samengevat, komt het erop neer dat
het luisteren naar bepaalde genres op een bepaalde leeftijd een
indicator is die kan worden gebruikt om bepaald gedrag een paar jaar
later te voorspellen.
Nu wil ik het eigenlijk niet over de
conclusie hebben. Daar valt natuurlijk veel op aan te merken. Volgens
mij zullen jongeren vooral voor afwijkende muziekgenres kiezen omdat
ze zichzelf niet aan de norm willen of kunnen conformeren, wat zich
natuurlijk ook in een heel spectrum van gedragshandelingen kan uiten.
Het is dan een strijd tegen de normaliteit en wat al dan niet als
crimineel gedrag wordt omgeschreven, is natuurlijk ook zuiver
normgebonden. De gelijkschakeling van criminaliteit met al dan niet
bewuste abnormaliteit is een van die blijvende vergissingen in
sociologische middens.
Maar eigenlijk wil ik vooral aantonen
dat dit onderzoek, net als zo veel van zijn voorgangers, is
geschreven door mensen die niets van hun eigenlijke onderwerp
afweten. Al op de eerste paginas wordt duidelijk dat de
onderzoekers geen bal afweten van al die obscure genres waar ze
allicht zelf vanuit hun uit cds van The Buena Vista Social Club,
Coldplay en Milow opgetrokken ivoren toren op neerkijken.
Ik illustreer dit even aan de hand van
drie voorbeelden. Er zijn er nog, maar ik ben ook niet van plan mijn
hele dag te besteden aan een onderwerp waarvan we pas binnen enkele
weken zullen weten of het al dan niet relevant is. Als beleidmakers
het in hun hoofd zouden halen in de toekomst nog naar dit onderzoek
te verwijzen2,
zal ik nog wel eens met mijn meest vernietigende zinsconstructies
bovenhalen, maar dat is nog niet voor vandaag.
Citaat3
1: During the 1980s and 1990s, the loudest and most rebellious
forms of rock (eg, heavy metal, gothic), African American
music (hip-hop, particularly gangstarap), and electronic dance music
(house, techno, hardhouse) were labeled by adults as problem
music and perceived as promoting violence, substance use, promiscuous
sex, blasphemy, and depression.
Hmm...
Iemand moet me toch eens komen
uitleggen in welke mate house en techno rebelse muziekgenres zijn.
Iemand moet me trouwens ook eens komen
uitleggen in welke mate dit verschilt van de houding van 'oudere'
bevolkingsgroepen tegen de 'slechte invloed' van rockmuziek en
dergelijke in de jaren 50, 60 en 70.
Iemand moet me trouwens eens uitleggen
waarom reggae niet in het lijstje staat. Als er nu één genre is dat
druggebruik promoot, is het toch wel dat constant gewauwel over ganja
van onze Jamaicanen.
Iemand moet me ook eens uitleggen
waarom punk niet in het lijstje staat. Denk eraan dat dit onderzoek
is neergepend door Hollanders. In de jaren 80 stond Nederland vol
kraakpanden. Er is een gedoogbeleid ten aanzien van een bepaald
drugggebruik waarvoor men in bepaalde landen levenslang de gevangenis
kan invliegen. De kraakpanden zelf zaten vol punks en anarchisten die
niets liever deden dan betogingen organiseren en rel schoppen.
Maar blijkbaar is dit een lijstje met
genres die volgens de perceptie van bepaalde mensen, die hier als
'ouders' worden omschreven maar die verder niet worden gedefinieerd,
problematisch zijn. Deze muziek is problematisch omdat bepaalde door
die mensen onaanvaardbaar geachte gedragingen erdoor zouden worden
gestimuleerd. In het geval van geweld en druggebruik kan ik hier de
logica nog van snappen.
Iemand moet me dan maar eens komen
tonen welke gothic bands geweld promoten. Volgens mij is er een groot
verschil tussen teksten die een gewelddadige wereld beschrijven en
een oproep aan het publiek zelf geweldfeiten te plegen.
Iemand moet me ook eens uitleggen wat
precies wordt bedoeld met promoting ( ) depression. Waar
slaat dat nu op? Zijn er dan groepen die hun fans oproepen depressief
te worden? Dat is een medische toestand, geen bewuste keuze. Of
roepen anderen hun fans ook op om de griep te krijgen? Dit is
gewoonweg nonsens en aangezien dat zelfs in de allereerste zin van de
studie staat, heb ik niet veel vertrouwen meer in de mate waarin
ingediende artikelen door de redactie van Pediatric Journal worden
nagelezen.
Verder begrijp ik natuurlijk niet in
welke mate deze genres promiscue sex meer of minder promoten dan
andere genres. Eigenlijk associeer ik die zogenaamde vrije liefde
meer met de hippies in Woodstock dan met de headbangende bende op
Graspop Metal Meeting.
En tot slot begrijp ik natuurlijk niet
om welke reden blasfemie ooit als negatief zou kunnen worden ervaren.
Blijkbaar gaan de onderzoekers ervan uit dat ouders per definitie
niet willen dat hun kinderen zich atheïstisch opstellen. En dat voor
Hollanders. Is dit onderzoek misschien speciaal voor de Amerikaanse
markt geschreven?
Bovendien ken ik niet veel teksten in
hiphop, house of techno die ook maar enige kritiek op de Bijbel of de
kerk bevatten. Meer nog, de zwarte gemeenschap in de VS is een stuk
religieuzer dan zo wat elke bevolkingsgroep in Europa. Zelfs de
'harde' gangsters zijn daar niet echt een uitzondering op.
Maar goed, alhier citaat 2: For
example, in a series of classic experiments, Hansen and Hansen showed
that the exposure to violent music makes sexist and antisocial
behavior more acceptable, at least in the short run.
Hmmm.....
We zijn ondertussen iets verder in de
tekst aanbeland en onze auteurs blijven maar verwijzen naar
zogenaamde 'violent music'. Wat ze daarmee bedoelen, is echter niet
zo duidelijk. Ik dacht dat een wetenschappelijke studie zich net van
cafépraat moest onderscheiden door duidelijke definities en
onderbouwde redeneringen. Waar staan de definities eigenlijk? Zelfs
de muziekgenres zelf worden nergens omschreven. De lezer moet
blijkbaar zelf maar weten waar al die begrippen voor staan. Dat kan
nog grappig worden als wereldvreemde politici zich hierop willen
baseren.
Verder zou gewelddadige muziek sexisme
aanvaardbaar maken. Dat geldt zeker wel voor gangsterrap, maar van de
rest weet ik dat nog niet zo zeker. Ik heb thuis minstens duizend
platen staan die door onze onderzoekers als 'violent music' zouden
worden omschreven en ik kan iedereen verzekeren dat de desbetreffende
teksten nooit sexisme promoten of verdedigen. Nuancering is blijkbaar
wat te veel gevraagd. Dat komt er natuurlijk van als academici enkel
worden beoordeeld op de kwantiteit van hun publicaties en niet op de
kwaliteit van hun onderzoek.
En wat is the short run nu
eigenlijk? Hoeveel vager kan het nog worden? Ze bedoelen hiermee
allicht dat dit gedrag na een bepaalde tijd weer afneemt. Na hoeveel
tijd is dat dan? Geldt dit voor fans van alle genres in dezelfde
mate? En geldt dit voor sexisme en antisociaal gedrag in dezelfde
mate? Eigenlijk roepen onze auteurs per zin die ze schrijven meer
vragen op dan ze er kunnen beantwoorden. Sterk. Wie heeft eigenlijk
besloten dat dit onderzoek klaar voor publicatie was?
Enfin, tijd voor citaat 3. De
onderzoekers veronderstellen (assumes) dat When getting
older, the balance between adult-monitored activities and
unsupervised time with peers
shifts to the latter, resulting in more
norm-breaking behavior, peaking at age 17.
Hmmm...
Is dat zo? Waar halen die idioten
eigenlijk het recht vandaan om zomaar dergelijke veronderstellingen
zonder enige argumentatie of verwijzing als kern van hun theoretisch
kader naar voren te schuiven? Blijkbaar zou het normdoorbrekend
gedrag pieken op de leeftijd van 17 jaar. Waar halen ze dat
eigenlijk? Uit de statistieken van anderen, zoals politiediensten,
bijzondere jeugdzorg, jeugdrechtbanken, schoolsecretariaten, etc. ?
Op zich geen slechte bronnen, mits ze in combinatie en met de nodige
duiding worden aangehaald, maar hier staat gewoon geen enkele bron
vermeld. We moeten hen blijkbaar maar geloven.
Alleen heb ik het er moeilijk mee dit
zo maar te geloven. Ik heb altijd een uitgebreid sociaal leven gehad
en ik heb veel mensen rondom mij zien opgroeien. Wel, de meesten
hebben hun meest 'onaanvaardbare', 'criminele', 'rebelse' of 'niet
aan de norm beantwoordende' gedrag vertoond tussen 16 en 25 jaar oud.
Ik durf langs geen kanten te postuleren dat de piek op 17 jaar mag
worden verwacht.
Mijn conclusie is eenvoudig. Dit
onderzoek is uitgevoerd door mensen die de normen van de
wetenschappelijkheid ondergeschikt maken aan hun eigen
vooringenomenheid en die hun inhoudelijke beschouwingen aanpassen aan
wat een breed publiek aan conservatieve 'volwassenen' volgens hen wil
lezen. Het ergste is nog dat dit symptomatisch is voor het verval in
onze academische wereld. Wie zich afvraagt of ik niet overdrijf, moet
maar eens met een paar professoren met integere doelstellingen
praten. Gefrustreerder mensen zijn tegenwoordig moeilijk te vinden.
1
Voor wat verhelderende duiding hierbij verwijs ik in eerste instantie naar het interview met de zanger zelf in de documentaire Bowling for
Columbine van Michael Moore. Zo heeft Manson geen vuurwapen in
huis. De mensen die hem de schuld van de schietpartij willen geven
over het algemeen wel.
2Een voorbeeld? Wel, het luisteren naar bepaalde
muziekgenres zou kunnen worden opgenomen in een checklist voor
ouders om te controleren of het wel goed gaat met hun kroost en
eventueel tijdig professionele hulp te zoeken. Persoonlijk vind ik
dat mensen die vooral of uitsluitend naar de top 30 luisteren meer
hulp kunnen gebruiken, maar dan wel liefst hulp verstrekt door
professor Distelmans.
3Alle
citaten komen uiteraard uit de tekst van het onderzoek zelf en niet
uit een of ander artikel over het onderzoek.
Malcolm vult aan: met wat extra informatie over het vertrek van Herman Schueremans
Ik ben blijkbaar niet de enige die zich
aan Herman Schueremans stoort. Als reactie op het enigszins
denigrerend gedrag van Hypocriete Herman ten aanzien van zijn
voormalige collega's in het Vlaams Parlement heeft Bart Caron, lid
van de Groen-fractie en Groot Verdediger van de culturele sector, ook
een stukje geschreven. De volledige tekst vindt men hier:
http://www.bartcaron.be/?%2Fsite%2Fbeste_herman#.UO3k4hjgAcU.facebook
.
Nu vind ik het natuurlijk niet erg dat
anderen kritiek geven op iemand die ik zelf niet kan luchten, maar
dat betekent niet dat elk punt van kritiek ook automatisch juist of
terecht is. Zo slaat Caron de bal wel meer dan eens totaal mis. Hij
is veel minder hypocriet dan Herman de Zakenman, maar dat maakt hem
niet intelligenter.
Dergelijke uitspraken roepen natuurlijk
om enige voorbeelden. Wel, hieronder volgen een paar citaten waaruit
duidelijk blijkt dat ook Caron niet goed snapt wat nu net het
probleem is met onze (muzikale) cultuurbeleving.
Beleefd als altijd, begint Caron met
een niet eens zo negatieve beoordeling van de Werchterse
Zakkenvuller: Nee, je was een frisse verschijning, zij het dan dat
er een ongeschoren rocker in je school. Je was een beetje een exoot
die met passie en vuur zijn sector verdedigde. Je pretendeerde
allerminst een groot cultuurfilosoof te zijn, maar wel wist je de
rock-n-roll binnen te smokkelen in onze commissie.
Niet echt juist, vrees ik. Ten eerste
viel het met dat ongeschoren gezicht nog wel mee. Zeker in
vergelijking met de veeleer met een houtrasp te vergelijken stoppels
van Caron zelf. Ten tweede bewijst de tweevoudig verwijzing naar
rockers en rock 'n' roll nu net dat Caron niet eens beseft met wat
voor een schijnheiligaard hij hier te maken heeft. Of misschien vindt
hij dat niet eens belangrijk, wat nog erger zou zijn. Mijn theorie is
dat alles wat zich buiten de muren van erkende culturele centra
afspeelt voor Caron even goed op een andere planeet zou kunnen
plaatsvinden. Het is alleszins zijn wereld niet.1
Maar ook de volgende zinnen vind ik
bijzonder storend: Je pleitte voor een ondersteuning van jonge
rockbands bij de uitbouw van hun carrière in het buitenland.
Terecht. En er kwam een subsidiepotje van. Helaas was de
administratieve procedure zo log, dat er te weinig gebruik kon van
worden gemaakt. En dus doofde dat uit.
Dat muzikanten niet in staat zijn een
administratie procedure met succes af te ronden, ligt niet
noodzakelijk aan de logheid van die procedure. Misschien moeten we
eens kijken naar de luiheid der betrokkenen of naar hun onwil om
formulieren in te vullen. Dat past waarschijnlijk niet bij hun imago.
Niet dat ze daarom echte nihilisten zonder respect voor bureaucratie
zijn. Het gaat tenslotte om hun imago. Rock 'n' roll, weet u wel. Wat
er achter die façade schuilt, maakt niet uit. Zo lang er maar geen
ambtenaar het aandurft hen te vragen wat ze met die subsidies precies
zouden willen doen.
Maar erger is dat een van de politici
die de culturele sector het hardst verdedigen in deze tijden van
besparingen en budgettaire rampspoed zelf niet eens snapt dat dit
subsidiemechanisme volledig contraproductief werkte. Waarom zouden we
subsidies moeten geven aan groepen om in het buitenland te gaan
spelen? Waarom zouden we dat geld niet geven aan lokale
concertorganisatoren? Het door Caron verdedigd systeem heeft drie
nadelen en een discutabel voordeel.
Ten eerste, het ego van muzikanten
wordt hierdoor nog eens extra gemasseerd, waardoor ze nog minder dan
zonder subsidies zullen inzien dat ze eigenlijk te duur zijn.
Ten tweede, dit systeem is bedoeld om
Vlaamse groepen en muzikanten in het buitenland te promoten, hetgeen
betekent dat we de rest van de wereld ook aan onze door StuBru en
Humo heilig verklaarde middelmatigheid blootstellen. Dat kan het
beeld dat buitenlanders van ons hebben enkel negatief beïnvloeden.
Ten derde, deze subsidies lossen geen
enkel probleem binnen de eigen gewest- of landsgrenzen op. De
culturele sector krijgt vaak te horen dat de subsidies slechts die
kleine minderheid ten goede komen die aan cultuuractiviteiten
participeert. In dit geval is het nog erger. Dit komt exact 0
belastingbetalers ten goede. Het gaat er namelijk om onze groepen
naar het buitenland te sturen. Zij verdienen dat niet en wij krijgen
er niets voor terug.
En dan nu het voordeel: elke dag dat
dEUS, The Black Box Revelation, Zita Swoon, The Hickey Underworld,
Zornik, Milow, Ozark Henry of al die andere prutsers in het
buitenland vertoeven, hebben wij er plaatselijk geen last van.
Dat Bart Caron niet beseft dat onze
huidige muziekscene zo triestig is dat we ze beter wat verborgen
houden, pleit niet voor hem. Dat hij het op dit vlak wel met Herman
Schueremans eens kan zijn, pleit nog veel minder voor hem. Misschien
moet hij de volgende keer wat harder nadenken over de argumenten die
hij wil gebruiken om een kritisch stukje te schrijven.
1Ter
aanvulling: Bart Caron speelt in de begeleidingsband van Willem
Vermandere. Daarmee is natuurlijk ongeveer alles gezegd.
Malcolm treurt niet: om het vertrek van de ergste hypocriet van de hoop
Op 31 december 2012 heeft Herman Schueremans zijn ontslag als Vlaams volksvertegenwoordiger ingediend. Aangezien dat ontslag in feite al op 1 januari 2013 inging, komt mijn stukje zoals wel vaker het geval is maar liefst een week te laat. Maar dat zal me niet tegenhouden even wat kritiek op deze schijnheilige zakkenvuller en onbetrouwbare intrigant te geven.
Wat mij het meest stoort, is niet het gebrek aan inzet of werklust van de heer Schueremans als lid van het Vlaams Parlement. Mij interesseert het niet dat hij tijdens zijn periode als verkozene, van juli 2004 tot enkele dagen geleden, slechts 7 percent van de vergaderingen heeft bijgewoond van de commissies waar hij lid van was. Mij interesseert het niet dat hij tijdens diezelfde periode slechts vijf vragen om uitleg en nul interpellaties heeft ingediend. Mij interesseert het niet dat hij hiervoor een riant loon en enkele extraatjes heeft ontvangen[1]. Het interesseert mij zelfs niet dat hij in 2009 tot volksvertegenwoordiger is verkozen met amper 8763 voorkeurstemmen, wat nochtans niet minder betekent dan dat hij van de electorale kracht van de rest van zijn partij heeft geprofiteerd.
Wat mij stoort, is de hypocrisie van deze geldbeluste kwal. Ooit zal ik wel eens de tijd nemen om hierover een zeer dik dossier samen te stellen en al die compromitterende informatie in één agressieve worp op het net te keilen, maar nu beperk ik me tot één enkel voorbeeld dat in feite alles zegt.
Schueremans zelf vindt dat muziek zijn roeping[2] is. Dat klinkt al vrij theatraal, maar in feite mag hij dan toch eens uitleggen waarom hij bij het maken van keuzes en beslissingen vooral naar de potentiële aangroei van zijn bankrekening kijkt. Hij heeft zijn bedrijf verkocht aan Amerikanen, maar is er zelf een werknemer van gebleven. Handig voor die Amerikanen, natuurlijk, want daarmee moesten ze niet zelf op zoek naar een bekende mediafiguur als uithangbord voor hun Belgische tak.
Eigenlijk heeft Schueremans zijn bedrijven, On The Rox en Soundverkocht aan SFX Entertainment, een spin-off van Clear Channel Communications die later tot Live Nation is omgedoopt. Denk nu niet dat de spin-off volledig los staat van het oorspronkelijke moederbedrijf. Verschillende kopstukken uit de raad van bestuur van Clear Channel Communications zitten ook in de raad van bestuur van Live Nation en er is duidelijk een algemene, zij het officieuze, strategie aan de gang, met name het opkopen van alles wat ook maar enig belang heeft in de muziekwereld om zo een quasi-monopolie op poten te zetten. In België ging en gaat het vooral om Rock Werchter, Graspop Metal Meeting, I Love Techno, Vorst Nationaal en binnenkort allicht ook Tomorrowland.
Nu kan het bovenstaande gewoon als kritiek op het kapitalisme an sich worden beschouwd en is dit nu eenmaal zeer gewoon in een lucratieve sector dat grote bedrijven kleinere bedrijven opkopen. Er is echter toch nog iets meer aan de hand. Clear Channel wordt in zijn thuisland, de Verenigde Staten, vaak bekritiseerd voor allerhande onfrisse praktijken, zoals het inhuren van professionele acteurs om als luisteraars naar talkshows te bellen en het opkopen van alternatieve zenders om ze na een interne ontslagronde tot commerciële zenders om te vormen. Maar het kan natuurlijk nog erger.
Zo is er dit: http://en.wikipedia.org/wiki/2001_Clear_Channel_memorandum . Dit is een lijst[3] met nummers die volgens de top van het bedrijf uit alle playlists moest worden geweerd na de sloop van het WTC op 9 september 2001. Schueremans vindt het blijkbaar niet erg daar onrechtstreeks mee geassocieerd te worden. Natuurlijk heeft hij die lijst niet zelf opgesteld, maar het gaat erom wiens dollars hij maandelijks als loon ontvangt.
Er is echter ook dit: http://www.hollywoodreporter.com/news/music-executive-salaries-hit-high-319557 , een artikel waaruit blijkt dat in 2012[4] de ceo van Live Nation tientallen miljoenen dollars heeft verdiend[5]. Waren die overdreven en steeds maar stijgende lonen van topmanagers die elke band met de realiteit kwijt zijn geraakt niet een van de belangrijkste oorzaken van de wereldwijde crisis waar we nu mee zitten?
En dus betalen Belgische jongeren misschien wel geld om op een festival een groep met kritische teksten als Rage against the Machine te zien. Natuurlijk is dat festival, net als bijna alles, ondertussen door Live Nation overgenomen. En dus gaat een gedeelte van het geld dat die jongeren daar spenderen naar een Amerikaans bedrijf dat wordt bestuurd door miljonairs die met hun ander bedrijf groepen met kritische teksten censureren en financiële steun verlenen aan de grootste criminele organisatie ter wereld, de republikeinse partij, die er net alles aan doet om de in die kritische teksten aangekaarte problemen in stand te houden.
Maar dat stoort onze Herman natuurlijk allemaal niet. Wat hem betreft, is het allemaal rock n roll. Met een sympathieke glimlach wordt de bankrekening gevuld en de rest van het land voorgelogen dat het allemaal zo erg nog niet is.
[3]De lijst is niet alleen belachelijk omwille van wat er zoal opstaat (want U2 en Jimi Hendrix zijn blijkbaar plots staatsgevaarlijk ) maar ook omwille van wat er niet opstaat. Zo is Ticket to ride van The Beatles blijkbaar plots een stuk opruiender dan de vrolijke meezinger Destroy the USA van The Briefs. Maar ja, de lijst komt natuurlijk ook van een bedrijf dat er zelf voor heeft gezorgd dat undergroundbands in de VS amper nog ergens airplay krijgen.
[4]Hij heeft ondertussen trouwens ontslag genomen, maar dat doet even niet ter zake.
[5]Ik ga ervan uit dat dit het bruto bedrag is. Ik zou anders niet weten hoe een journalist kan weten welke aftrekposten en andere onkosten of inkomsten de man op zijn belastingformulier kan of mag invullen.