Twee in één :

www.bloggen.be/ronyvo
www.bloggen.be/lierpolitiek/

  • LOPENDE AGENDA

    29 maart : Sportraad Provincie 
    1 - 4 april : weekend Zeeland
    6 april : Buitenspeeldag
    http://www.buitenspeeldag.be/
    9 april : Scheldetocht Groen! 
                  Plus en Jong Groen!

       


  • Foto
    Foto
    Ben nu officieel "PETER" van de 
    "trage wegen" gelijklopend met het
    looppad langs onze dijken.
    Mijn favorieten
  • www.groen-lier.be
  • www.lierinbeeld.com
  • www.bloggen.be/bertblikt
  • www.groen.be
  • www.nieuws.be
  • Inhoud blog
  • Het einde
  • Lier 800 in de steigers
  • Groen!, groener, groenst
  • Diftar, aflevering ....
  • Lier 798 jaar na zijn ontstaan, 10de deel
  • Deel 9, oktober 2010
  • September 2010
  • Lier in vakantie (juli, aug. 2010)
  • Lier in juni (2010)
  • Lier in mei 2010
    Foto
    Speech van de nieuwe voorzitter
    van Groen!: Wouter Van Besien
    Zondag 25 oktober te Gent
    Kandidaat Vlaams parlement
    prov. Antwerpen
    Lijst 6 Groen! Plaats 23
    Op verplaatsing :
    www.lierinbeeld.com
    klik op verkiezingen 2009
    en dan Groen! meer..


    http://www.gva.be/verkiezingen/
    2009/Groen!/
    Rony-Van-Oosterwyck


    http://www.verkiezingssite.be/
    lijsten/Vlaams+Parlement/
    Groen%21/Antwerpen/
    Rony+Van+Oosterwyck/


    http://picasaweb.google.com/
    ronyvanoosterwyck/
    DiversiteitsforumMei09#
    slideshow/5333425077
    134404898


    http://www.groen-plus.be/
    acties/2009/groenplusinhet
    europeesparlement.htm


    http://www.gva.be/
    antwerpen/lier/wandelclub-
    raakt-centrum-niet-in.aspx


    http://www.fibif.be/tr/index.
    php?option=com_content&
    view=article&id=279:gazzeli
    -cocuklara-yardm-eli&catid
    =79:dini-yaam&Itemid=547


    De Groene Big Bang
    http://www.degroenebigbang.be/
    GroeneBigBang in Lier
        

    Horizoncongres

    Zoeken in blog

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    windowsgids
    www.bloggen.be/windows
    Foto
    Foto

    Antwoord van de nieuwe voorzitter


    Beste Rony,

     

    Het heeft misschien wat lang geduurd
    voor ik reageer maar ik heb daarom niet
    minder genoten van jouw felicitaties 
    voor mijn voorzittersschap.

     

    Voorzitter worden verandert je leven 
    van vandaag op morgen, zeker als
    dit ook nog eens samen valt met
    koninklijke uitnodigingen en
    contacten met wijze mannen als
    Herman Van Rompuy en Armand
    De Decker met in hun zog
    de journalisten die allemaal willen
    weten wat er gezegd en niet gezegd is.

     

    Maar wees gerust ik zal me niet
    de hele tijd laten opslorpen door
    de feiten van de wetstraat.
    De dorpsstraat, onze leden,
    onze mandatarissen, onze militanten
    en sympathisanten zijn me dierbaar.
    Ik hoop jullie spoedig te ontmoeten
    zodat we samen aan de weg kunnen

    timmeren, de groene weg
    naar een betere toekomst.

     

    Liefs en tot spoedig,

     

    Mieke Vogels

    Lier anders bekeken
    stad waar ik me thuisvoel???
    10-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe Belgisch ben ik?
    Test jezelf (Standaard on-line)
                                                                           
    Moet Vlaanderen onafhankelijk worden? Moet België af van zijn koning?
    Kent u de Brabançonne uit het hoofd?                                           
    Hoe separatitisch  of pro-Belgisch  bent u?                                          
    Doe de test op www.standaard.be/belgometer                    
    en ontdek uw Belgisch gehalte.                                                    


    De behaalde uitslagen zijn niet mijn verantwoordelijkheid 


    10-10-2007 om 16:26 geschreven door ronyvo  


    07-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provinciaal congres Mechelen (6/10/07)

    Een 100-tal Groen!en (waaronder 4 Lierenaars) hadden zich ingeschreven om dit congres bij te wonen.
    Na een korte inleiding werd er een beleidsnota over de verdere partijuitbouw voorgesteld.  Deze werd uitgewerkt tijdens een P(artij)B(estuur)-weekend. Echte structurele vernieuwingen zijn me niet echt  opgevallen, laat staan bijgebleven. Dat men niet meer wil flirten met de kiesdrempel, lijkt me al jaren een bekommernis. Maar wat doet men er aan? Daar heb ik tot op heden geen enkel signaal van opgevangen en geen sluitende antwoorden op gekregen. Kiezen voor een meer transparante besluitvorming is voor mij een evidentie. Maar er iets mee doen lijkt me minder evident. Vorming organiseren ter versterking van de partij op provinciaal en (boven)lokaal niveau is een materie die ik zelf al eens aangekaart heb. Maar zelfs in een later stadium blijkt er weinig van terecht gekomen te zijn. Als je als leek en nieuweling vragen hebt (en die had ik genoeg) lijkt het me normaal dat men tenminste een antwoord geeft. Een gebrek aan personeel was één van de belangrijkste stokpaardjes, dit kan door de nieuwe zitjes in het federaal parlement hopelijk ten goede veranderen.
    Uiteindelijk werd alles gereduceerd en zal er gesteund worden op 3 pijlers :
    -nieuwe structuren voor meer transparantie, door het herbekijken van de provinciale en de streekwerking 
    -maximaal faciliteren (!!!) van lokale groepen en politiek personeel
    -constante zorg naar communicatie
    Dit werd in ruimere mate toegelicht, waarna er 3 discussieforums (door middel van stellingen) voorgelegd werden. 
    Het belang van de "streek"erkenning werd al dan niet in vraag gesteld. Een duidelijk eensluidend antwoord werd hierop niet gevonden. Sommigen hebben een goede anderen een minder goede werking, er werd gesugereerd om enkele streken samen te voegen. Een samenwerking in bovenlokale (in deze situatie de "streken") projecten of dossiers lijkt me hier op zijn minst een aangewezen doel. Als men er werk wil van maken om de vrijwilliger, de lokale leden, meer armslag te geven (om op zijn minst al naar hun problemen te luisteren) dan is de "streek" het eerste instrument om zijn grieven (problemen!!!) kenbaar te maken. Back to basic (letterlijk te nemen).
    Ook op financieel gebied (financiering van de verschillende groepen) blijken er enorme verschillende stellingen van tel. Subsidies op basis van leden/inwoners, subsidies per project en een combinatie van basis- en werkingssubsidie. Als gemeente of stad zonder verkozene zou projectsubsidie fataal zijn. Subsidie naar leden/inwoners lijkt me een iets te gemakkelijke oplossing, want gemeenten die niets ondernemen krijgen dan ook een deel van de koek. 
    De laatste stelling handelde over communicatie. Ook deze stelling is zowel intern als extern voor verbetering vatbaar. 
    Het 2de deel handelde over de nakende verkiezingen van een nieuwe voorzit(st)er van onze partij. Alle kandidaten (eentje was verontschuldigd)kregen 10 min. om het waar te maken waarom wij voor haar/hen zouden stemmen. Zie : www.groen.be , rechter kolom "Congres 10 november",verkiezing landelijk partijvoorzitter. Hier vindt je de motivatie van alle kandidaten.
    Daar ikzelf een boontje heb voor de underdog zou mijn stem gaan naar Tom Van Bel, maar hij zegt zelf om uiteindelijk geen voorzitter te willen worden. Wouter Van Besien heeft mij in positieve zin bekoord (nog niet helemaal overtuigd), maar hij had een punt om de boegbeelden hun ding te laten doen en in de vernieuwingsdrang (verjonging) lijkt het me een goede zaak om ook een jonger iemand aan de kar te laten trekken. Maar ... voorzitter zijn houdt ook nog enkele andere benodigdheden in.
    Persoonlijk heb ik geen affectie met de heren Tavernier en Staes (de hoogdravendheid van de partij ten top, uit eigen ervaring) sorry heren. Om de man in de straat te overtuigen moet je goed zijn in toogpraat en dat kan ik na jullie uiteenzetting helemaal niet terugvinden. Maar ja voor sommigen zijn het niet "de man in de straat" die we moeten motiveren om op onze partij te stemmen!!! 
    Blijft over Mieke Vogels, heeft affectie met de achterban (was de enige die haar motivatie persoonlijk heeft toegestuurd), heeft een partijgezicht, ligt goed in de mediamarkt (zeer belangrijk).
    Keuze op 10 november.   

    Deze tekst vloeit voort uit een zuiver persoonlijke beleving 
           

    07-10-2007 om 00:00 geschreven door ronyvo  


    05-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote Markt (vervolg 125???)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals alle adviesraden was gisteren de sportraad aan de beurt om hun advies over de nieuwe planning van de Markt te formuleren. Het was ja of neen met opmerkingen. Vorig advies hadden we redelijk vlug en unaniem ja geantwoord. Na de nodige uitleg van onze communicatieambtenaar Ingrid en een inleidend woord van onze voorzitter werd de discussie geopend. 
    De aanwezigen (op 2 na allemaal mensen die affectie hebben met een politieke partij, toeval? Neen), brachten elk hun opmerkingen ten berde. Voor mezelf was het al vrij vlug een uitgemaakte zaak, dit wordt en werd een politiek debat. Het werd vrij vlug duidelijk dat er in het schepencollege geen eensluidendheid bestaat over dit project. Eén partij werpt zich op als zijnde niet akkoord met de gang van zaken. En ook op ons sportraaddebat werd dit al vlug duidelijk.Tijdens vorige debatten en op de verkeerscommissie was me dit al opgevallen Het lijkt erop dat men de zaak een beetje wil manipuleren, er werd zelfs geopperd om dit maal duidelijk neen, met opmerkingen, te zeggen. Als er in elke adviesraad door bepaalde personen (en elke partij heeft in iedere adviesraad wel iemand zitten, de één al meer dan de anderen) op gewezen wordt dat er iets fout loopt met dit project dan is de partijdigheid van de adviesraad wel ver te zoeken. Als men een probleem heeft moet men de durf hebben om dit aan de bevolking mee te delen en niet op deze manier het project laten afkeuren (en hierdoor de schuld van het afkeuren bij de bevolking leggen).
    Na 7 jaren van gepalaber en gediscussieer wordt het eindelijk eens tijd om de koe bij de horens te nemen. Als stadsbestuur eensgezind (niet makkelijk met zoveel partijen) en consequent zijn en met dit project een aanvang nemen. Na een, in een later stadium uit te voeren, evaluatie kan en mag men de moed hebben om bij te sturen. Maar iedereen blij en gelukkig maken kan men toch niet.
    Gisteren heb ik eigenlijk men nek uitgestoken, en dat is niet aan mij om dit te doen want ik heb zelf ook nog wel wat opmerkingen, om dit project goedgekeurd te krijgen. Uiteindelijk heeft een democratische, zij het met tegenzin van sommige aanwezigen, lichte meerderheid beslist om een ja-advies te geven met enkele opmerkingen. Unanimiteit was er wel over het idee dat er geen blik meer op het plein mag staan.
    Tijdens de verkeerscommissie heeft men mij er opmerkzaam opgemaakt dat het gedeelte voor de Delhaize in verschillende, merkbare banen zou gelegd worden. Met een volledig vlakke ondergrond, maar de rijweg (van Rechtestraat naar Lisperstraat), de parkeerplaatsen en de laad- en losplaatsen en de weg die bus, taxi en fietser (van Fl. Van Cauwenbergstraat naar Werf) zouden duidelijk zichtbaar afgebakend zijn. Hoe is me niet aan de oren gekomen, maar het zou duidelijk zijn voor iedereen (en zeker voor de voetganger, die over het ganse plein mag paraderen).
    Dit om chaotische toestanden te vermijden. Wat bleek hier, dat niemand (ook zij niet die politiek een woordje meespreken) op de hoogte lijkt te zijn van deze situatie. Ben ik hier dan de leugenaar (nu ja dan heeft men mij iets wijsgemaakt) of weet niet iedereen alles?  
    Dat alle adviesraden in eer en geweten mogen beslissen en in een later stadium ook de Lierse burger, maar het zal uiteindelijk het stadsbestuur zijn die de knoop moet doorhakken. 

    Vanwege een sociaal geëngageerde Lierenaar, die een eigen mening mag hebben.
       
             

    05-10-2007 om 14:02 geschreven door ronyvo  


    27-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.As best or not asbest (2)

    Ik had nochtans beloofd om er geen letter meer vuil aan te maken, maar ik kon het niet nalaten om dit (in het Volk, het Nieuwsblad en de Standaard van 27/09) verschenen artikel te vermelden. De schepen gaat er hier inderdaad nogal lichtzinnig over en de gebonden toestand is niet waar, want het zijn allemaal versnipperde stukjes waar je de vezels open en bloot ziet liggen. Als Copro al laat weten dat de tolerantiegrens overschreden is, maar ja ... .  

     

    Asbest gevonden in steenpuin Hoogveldweg

     

     LIER  Bij de werkzaamheden aan de Hoogveldweg werd breekpuin gestort dat asbest bevat. Volgens schepen van Milieu Rita Van den Bulck (CD&V-N-VA) is saneren niet nodig.

     

    'Onderzoek heeft aangetoond dat een aannemer ter hoogte van de werkzaamheden aan de Hoogveldweg breekpuin heeft gestort dat twintig à dertig procent asbestcement bevat. De betrokken aannemer beschikt over een certificaat en zou dus enkel normaal steenpuin mogen storten. Het is duidelijk dat hier iets niet in de haak is', stelt Öztürk Taspinar, fractieleider van Lier Leeft. 'De keurorganisatie Copro laat in haar reactie duidelijk weten dat de tolerantiegrens voor asbest overschreden is. We moeten rekening houden met de gezondheid van de omwonenden', vindt Taspinar. 'De bouwheer valt niets te verwijten. Hij heeft de werkzaamheden te goeder trouw voortgezet naar aanleiding van het certificaat', reageert milieuschepen Rita Van den Bulck. 'We vermoeden ook dat het om een kleine concentratie gaat. Het asbest bevindt zich bovendien niet in stofvorm, maar in gebonden toestand. Er is geen aanleiding tot saneren en geen reden tot paniek', verzekert ze. (ssb)

     

     

    27-09-2007 om 13:43 geschreven door ronyvo  


    26-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietspaden of ....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jong N-VA (http://www.n-va-lier.org/index.php?id=435) geeft zijn oordeel over de aangelegde "fietspaden" aan de Marnixdreef.
    Laat ons eerst duidelijk zijn het gaat hier niet om "fietspaden" (volgens de schepen kunnen die er nog komen!!!) maar om "fietssuggestiestroken".

    Uitleg van de voorzitter van Fietsersbond nationaal de heer Patrick D'haese :

    Als er ruimte is (en/of ruimte kan gemaakt worden) voor een fietspad, moet er natuurlijk een fietspad worden aangelegd.  Brengt men in dit geval een fietssuggestiestrook aan, dan is dat ontgoochelend.
    Daar waar er absoluut geen ruimte is voor een fietspad, kan een fietssuggestiestrook wel wat bijbrengen. In dat geval is een fietssuggestiestrook meestal beter dan helemaal niets.
    Werd er bedoeld dat het beter is geen fietssuggestiestrook aan te brengen op een locatie waar er geen ruimte is voor een fietspad (dus beter helemaal niets dan een fietssuggestiestrook), dan gaan ze daar toch wel wat te kort door de bocht.
    Ter info: een fietssuggestiestrook heeft geen juridische gevolgen: het suggereert alleen maar dat er fietsers in die straat kunnen zijn. Voor de rest mag iedereen en alles er. Auto's mogen er op parkeren, stilstaan en rijden. Maar het is niet omdat fietsers dat niet weten, dat het daarom per definitie in alle gevallen gevaarlijk is of wordt.
    (zie centrum Hove als je van richting Lint komt, dit werkt perfect. Als er een fietser op de strook rijdt geef je hem voorrang, anders mag iedereen, ook de auto, deze strook gebruiken)

    Als FB kunnen wij dit initiatief enkel maar goedkeuren, en ook wij zijn nu in blijde verwachting van een definitief "echt fietspad". Hier hebben we wel onze twijfels omdat de baan inderdaad te smal is om definitieve fietspaden aan te leggen.
    Misschien eerst even poolshoogte nemen bij mensen die er iets van afweten (en die keuze bepaalt jong N-VA zelf). 
    Wat de kleur betreft, die is meestal (95%) in het rood, omdat dit het duidelijkst is voor iedereen.
    Conclusie (niet persoonlijk, maar volledig mee eens) :

    Mijn conclusie (Erik, FB Lier)is dat een volwaardig (gescheiden!) fietspad beter is dan een fietssuggestiestrook, maar dat een fietssuggestiestrook beter is dan géén fietssuggestiestrook.

       

    26-09-2007 om 20:41 geschreven door ronyvo  


    23-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gastenboek
    Dit vond ik vanmorgen in mijn "gastenboek"

    Hoi iedereen,

    Volgende week is het "Vredesweek".

    Er is al zoveel oorlog op deze kleine bol. Daarom zou ik eens graag een minuutje van jullie tijd willen en  ga eens kijken op www.vredesweek.be.

    Dit jaar is het thema: Samen onder één vredesparaplu! Ook vluchtelingen hebben bescherming nodig.

    Iedereen in Vlaanderen doet mee aan deze actie, behalve de provincie Antwerpen. Ik vind het echt heel spijtig dat wij niks doen voor deze mensen.

    In mijn klasjes werk gedurende die week aan vredeseducatie, maar jammer genoeg zien de kinderen geen voorbeelden.

    Vooruit grote mensen, laat zien dat jullie ook een gouden hart hebben!

    Het woord is aan jullie.

    23-09-2007 om 20:59 geschreven door ronyvo  


    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.As best or not asbest
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit is mijn laatst letterverspilling aan een door onze buurt aangekaart probleem, waar verder geen gevolg wordt aangegeven. Sommigen zeggen dat ik een miereneuker (ben ik daar niet net iets te groot voor!!!) ben, omdat de hoeveelheid asbest in de ondergrond te verwaarlozen zou zijn. Maar niemand heeft de volledige oppervlakte (en dat is wel wat) onderzocht. Mijn buurman en ik hebben 4 stukken gevonden op een opp. van 60cm op 60cm. Maar met een nul-tolerantie als voorgeschreven regel is elk stuk teveel. Enkele stukjes hier en enkele stukjes daar en we zijn vertrokken.
    Na het volgen van de gisteren (ma. 17/10/07) gehouden gemeenteraad is bij mij het idee opgekomen dat het schepencollege ten dienste staat van de Lierse burger maar niet voor allemaal. Vanaf het moment dat er geweten is dat men toch een ander politiek kleurtje draagt behoort men niet meer tot want men ideologeerd onder de noemer “voor alle Lierse burgers”.

    Uiteraard komt de interpellatie, ivm het vinden van asbest op de Hoogveldweg, die de heer Taspinar gisteren stelde via mij, voorzitter Groen! Lier, bij hem terecht.

    En een terechte interpellatie waar het antwoord zeer negatief was, hetgeen wij uit het ganse verloop hadden kunnen vermoeden.

    Alle partijen, die hoogmoedig over een proper milieu spraken, laten het hier volmondig afweten.

    Bij asbest heerst een nul-tolerantie wat er men er verder ook mag over zeggen en vermits iedereen die er bij betrokken is toegeeft dat er inderdaad asbest is gevonden, lijkt het ons (en dan spreek ik ook uit naam van alle buurtbewoners) logisch dat er maatregelen moeten getroffen worden.

    Eigenlijk is het kwaad al geschied, men heeft er al een andere laag overgelegd, en door de regen van de laatste maanden sijpelt het asbeststof langzaam maar zeker in de ondergrond, inderdaad, hoe weinig het ook is.

    Nu ja onze kinderen kunnen er maar ‘gelukkig’ mee zijn.

    Gaat u van de veronderstelling uit dat U in onze buurt woont, zou U, alleen al omwille van de gezondheid, niet op dezelfde manier reageren? Misschien kan U daar eens over nadenken. 

    Ieder onder U die mij een beetje kent, weet dat ik een zeer positief ingesteld mens ben en niet op alles en iedereen “kankert”, maar in dit geval ben ik hoogst ontgoocheld in een stadsbestuur dat zich milieubewust wil opstellen. 

    Ik heb mijn hart eens gelucht en ik (en niet alleen ik) hoop alsnog dat er toch nog maatregelen getroffen worden om deze milieuvervuiling tegen te gaan.

    Hopelijk is er in de toekomst toch een ietsje meer aandacht voor het milieu, vooral van die partijen die tijdens de verkiezingsstrijd grote sier hebben gemaakt met dit onderwerp.
    Mijn dank gaat nog uit naar de heer Taspinar, de enige die zich een beetje om deze materie heeft bekommerd.



    19-09-2007 om 14:15 geschreven door ronyvo  


    24-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SK Lierse

    Het "boegbeeld" van onze stad. Kom laat ons vrolijk wezen, één stap over de landsgrenzen en niemand weet wie of wat Lierse is. En in eigen land? Aha dat is dat "chinees" clubje of zijn die niet failliet, prachtige uitstraling als je het mij vraagt. Als het over voetbal gaat ben ik soms verlegen om te zeggen dat ik uit Lier kom, nochtans ben ik redelijk fier op mijn stad.
    Maar je moet toegeven ze halen wel het nieuws :
    * Lierse moet geleend geld terugbetalen aan de stad Lier                           
    * Lierse verliest zaak tegen drie ex-spelers
    * Degradatie naar de tweede klasse van de Belgische voetbalcompetitie
    * Lier wil eind augustus geld van SK Lierse
    * Zaak-Ye: Lierse degradeert (3de klasse)
    Dit zijn krantenkoppen (zelfs Vrt werd gehaald) die alles zeggen, maar niet veel goed. Spijtig genoeg is deze zaak al jaren bezig maar niemand schijnt de ernst van de zaak in te zien. De voetbalbond neemt beslissingen waar niemand kop of staart aan krijgt (meewerken aan een fraudezaak en zelf gestraft worden!!!), de club zit zonder geld (spelers niet op tijd betaald, boetes allerhande) en weet niet meer van welk hout pijlen maken en onze stad pompt miljoenen in een op voorhand verloren zaak.
    De absolute apotheose komt van de supportersverenigingen die een morele schadevergoeding van de voetbalbond eisen. Waar gaan we naartoe, misschien kan ik van de wielerbond een schadevergoeding eisen omdat ik tijdens de Tour (doping, uitsluiting van hele wielerploegen, Unibet, Astana, Cofidis) niet gekregen heb wat ik verwacht had nl. dat de beste renners strijden om de overwinning. Ik was hierdoor moreel "zeer" aangeslagen !!!
    Alle gekheid op een stokje dit laatste oversteigd alle zin voor realiteit, supporter blijf bij je leest (lijkt me voor sommigen al moeilijk genoeg).
    Ook de meeste Lierenaars zijn deze situatie grondig beu (zie laatste enquete GVA, 75% tegen om nog geld in dat clubje te pompen). Het stadsbestuur moet eindelijk eens consequent optreden, voor ons provinciestadje is dat niet haalbaar om een (zogenaamde) profclub boven water te houden. 
    Maak er voor deze keer korte metten mee en ofwel fusioneer met Lyra en probeer een degelijke club uit te bouwen of begin van nul, met een propere lei, zonder schulden. Maar zulke woorden zijn in mijn stad absoluut taboe, dit is nog erger dan openlijk praten wat je vannacht in je bed hebt uitgespookt.  
    Toch zou dit als sportieve geloofwaardigheid zinvol zijn en een echte supporter laat zijn club nooit in de steek (in welke afdeling ook).  


     

    24-08-2007 om 10:46 geschreven door ronyvo  


    10-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alweer een kans gemist ...


    De vzw Koepel Milieu en Mobiliteit (Komimo) organiseert op 22 en 23 september een autoluw weekend (de aardig-op-weg-week). Dat omvat twee luiken: de dag zonder automobiel in de stad en de open straatdag. Omdat dit weekend net na het braderieweekend Van brug tot brug valt, heeft het schepencollege beslist om niet deel te nemen aan de dag zonder automobiel in de stad.(Uit Persbriefing College : 24/07/07 : "oordeelt het college dat het dit jaar niet opportuun is om aan het initiatief deel te nemen") Het stadscentrum zou dan immers twee weekends op rij autovrij gemaakt moeten worden. Het schepencollege wil wel de open straatdag van zondag 23 september promoten. Buurten, wijken of straten die deelnemen zullen van de stad de nodige logistieke ondersteuning krijgen. Meer info krijg je bij de bedrijfseenheid Verkeer. (art. uit GVA)

    Men kan enkel maar toejuichen dat de stad logistieke ondersteuning geeft tijdens de "open straatdag" maar ...
    Het andere luik is een ander paar mouwen. De stad heeft nog nooit opengestaan om deel te nemen aan een autoluwe zondag, integendeel. FB Lier heeft in het verleden meermaals aangedrongen om dit initiatief in Lier van de grond te krijgen, maar zij stuitten telkens op een "njet". Hetzelfde kan gezegd worden van "Met belgerinkel naar de winkel", waar men enkele jaren geleden het initiatief aan de FB doorspeelde. Uiteindelijk werd er toch beslist om deel te nemen (met succes denk ik) en plots is dit initiatief alweer in de archieven opgeborgen. 
    Toch doet hoop leven en daar er misschien toch enige vorm van interesse is zullen wij (als FB Lier) ons engageren om volgend jaar mee de kar te trekken (als het stadsbestuur ons dit toelaat). 
    Maar dit is alweer een gemiste kans om het fietsen in onze stad te promoten.  


     

    10-08-2007 om 17:22 geschreven door ronyvo  


    08-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaagpad aan het Netekanaal

    In alle kranten is er wel een artikel verschenen en mij lijkt het alsof iedereen er tegen is. Nu mits goede aanpassingen en openstelling op weekends is de FB Lier "niet" pertinent tegen (zie hieronder originele brief aan het stadsbstuur). De dienst Waterwegen en Zeekanaal NV heeft zijn goedkeuring gegeven (als men aan alle bedrijven gelegen langs waterwegen die toelating gaat geven, is wandel- en fietsrecreatie in de toekomst uit den boze). Maar ook het stadsbestuur geeft min of meer zijn fiat (ondanks andere berichten van enkele schepenen) zie CBS van 17/07/07 :
    "Het college beslist het tracé (ABN?) via een nieuwe omleidingsweg langsheen de Kapelstraat goed te keuren als omleidingsweg indien het jachtpad wordt afgesloten". Maar wie beslist dat het jaagpad wordt afgesloten? Voor goed of opengesteld tijdens de weekends? Wie betaald het nieuwe traject? Er zijn hier toch nog voldoende vragen waar geen antwoord op gegeven is.

    Brief FB Lier aan het stadsbestuur :

    Geachte mevrouw/heer,

     

    Wij (Fietsersbond Lier) hebben vernomen dat de firma Lambrechts NV toelating heeft gevraagd om het jaagpad, langs het Netekanaal, volledig af te sluiten.

    Wij hebben, en dit een beetje tot onze verbazing, vastgesteld dat de dienst

    “Waterwegen en Zeekanaal NV” hiervoor een goedkeuring heeft afgeleverd.

     

    Wij hopen dat de stad, bij name van het schepencollege, zich er terdege van bewust is dat dit jaagpad van een hoogstaande waarde is voor zowel de wandelaar, de jogger maar vooral de fietser.

    Onze dijken en kanaalpaden zijn onze sterkte om de recreatieve fietser naar onze stad te laten afzakken.

     

    Wij willen geen dwarsligger zijn, maar wij hopen dat het stadsbestuur kiest voor een oplossing die de bovengenoemden niet in de steek laat. Indien men toch bij het voornemen zou blijven om het jaagpad af te sluiten, dan is er maar één degelijk alternatief (met een fietsvriendelijke ondergrond en de gegarandeerde veiligheid bij het inkomende en uitgaande vrachtverkeer) via de Kapelstraat lijkt ons dan ook de enige en juiste oplossing. Mogen wij hierbij nog voorstellen om tijdens de weekends (geen laad- en lostoestanden) het jaagpad toch open te stellen en de firma Lambrechts te verplichten om het alternatieve pad degelijk te onderhouden.

     

    Fietsersbond Lier hoopt dat U met deze opmerkingen terdege rekening wil houden.

     

    Wij danken U bij voorbaat. 

    Hoogachtend

    Antwoorden van enkele schepenen :
    Wij bespraken je bericht verleden dinsdag. Alhoewel ik veronderstel dat je een officieel antwoord zult krijgen van het CBS, ondertussen toch al een klein officieus berichtje van mij:

    dit jaagpad valt onder de bevoegdheid van de Zeeschelde
    wij vinden dat het moet openblijven
    indien er toch een omlegging moet komen omdat het niet anders kan, dan zo klein mogelijk

    De laatste twee schepencolleges is inderdaad gepraat over de vraag van de firma Lambrechts ivm het afsluiten van het jaagpad langs het Netekanaal,het schepencollege vond dit unaniem geen goed idee en we hebben dit ook zo aan betrokkene laten weten,natuurlijk is het jaagpad eigendom van de dienst der zeeschelde,ik vermoed echter ten stelligste dat de omleiding er niet gaat komen.

    Meewerkende burgers : 

    Wij steunen volledig jullie argumentatie en hopen dat het Stadsbestuur enige actie onderneemt.

    Vanmorgen las ik in Gazet van Antwerpen de perikelen i.v.m. afsluiten van het jaagpad langs het kanaal.
    Vroeger waren er dezelfde problemen op de Rupeldijk in Rumst bij de firma Van Cauwenbergh: in de week was het jaagpad afgesloten en in het week-end mocht je op het jaagpad rijden.
    Enkele jaren geleden heeft men een prima oplossing uitgedokterd waardoor het jaagpad altijd gebruikt kan worden, zelfs wanneer schepen gelost of geladen worden.
    Ik zou zeggen: ga eens kijken, misschien kan het u op een idee brengen.
    Succes. (een behulpzame burger)

    Hopelijk regeert het gezond verstand en komt er een oplossing (die er is) uit de bus waar iedereen (of toch bijna) zich kan in vinden.



     

       

    08-08-2007 om 15:26 geschreven door ronyvo  


    27-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn buurt, mijn mening
    Alweer een stukje sociaal engagement dat verdwijnt in onze buurt. Inderdaad één van de 150 te verdwijnen Posten (natuurlijk is dit niet de schuld van de stad maar onrechtstreeks wel een gevolg) bevindt zich in de Berlarij en wordt vervangen door een zogenaamd postpunt (Spar, Delhaize) maar ...  
    "In de PostPunten kunnen postale verrichtingen gecombineerd worden met dagelijkse aankopen in buurtwinkels en supermarkten. Uiteraard blijft de klant altijd terechtkunnen in de postkantoren in de omgeving (welke omgeving, 2km verder) , waar hij toegang heeft tot alle diensten en waar ook andere, meer gespecialiseerde diensten (zoals Bank en Verzekeringen) worden aangeboden." (tekst uit www.post.be)
    En hier wringt het schoentje, ook alle banken zijn uit onze buurt verdwenen (dichtsbijzijnde Argenta aan de St. Gummaruskerk). Dus beste buurtbewoners met zijn allen naar de binnenstad, met de auto? (hoe, waar parkeren), met de fiets? (om als buffer te dienen voor het verkeer dat toch NIET in de stad hoeft te zijn), te voet? (niet evident als je wat ouder bent). 

    Maar niet enkel geld afhalen is een probleem, het opdoen is een even groot probleem. Tien jaar geleden waren er hier nog een 15-tal cafe's, nu kom ik met moeite aan 4, winkels verdwijnen één voor één en/of komen en gaan (houden het amper een jaartje of minder vol). 
    De opwaardering van onze buurt is een jarenlang aanslepend probleem ('t Luicks zit al meer dan drie jaar in de lift, maar de lift geraakt niet meer open), de Maasfortbaan en omgeving vangt alle sluipverkeer op omdat de Ring er meestal potvast zit, aan de Hoogveldweg bouwt men een garage (en dat in een woonomgeving, maar dat is het ergste nog niet ...). 
    Maar ja ... wie kan het wat schelen, er woont hier toch niemand die van enig belang is of zou kunnen zijn.
    En onze schepen van RO wil ook niet liever dan de Lierse winkelas inkorten (GVA 21/02). 
    Geef de Leuvensepoort zijn sociaal engagement terug, zorg ervoor dat de bezoekers aan de Leuvensepoort afstappen (Lier "winkelen van de Leuvensepoort tot het station") om van daaruit te voet de stad te verkennen, weiger het verkeer dat er niet nodig is, laat de fietser fietsen (op een manier dat hij zich veilig voelt) en geef de voetganger alle mogelijkheden (hoeveel auto's staan er per dag op de stoep geparkeerd, allee 't is maar veur efkes). 
         

    27-06-2007 om 14:13 geschreven door ronyvo  


    12-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Respect en appreciatie voor Groen! Lier

    Groen! dankt haar kiezers

    Rony
    Dank voor de steun in de campagne
    En felicitaties met de uitslag in lier, die sterker was dan in andere kantons!
    met vriendelijke groeten,
    Dirk Geldof
    Politieke Cel Groen!
    Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Brussel
    02/290 91 36 (rechtstreeks) of 02/219 19 19 (algemeen)
    Kijk ook op www.detoekomstbegintnu.be

    Zeg maar tegen Katrien dat ze een stemmetje van Geel heeft gekregen.
    Ik ben langs de ene kant wel fier dat ik ne groene ben. (da zeg ik ni omdat mijne pa ook ne groene is)
    Ze hebben dat heel goed gedaan. Bijna overal in vlaanderen hebben ze gescoord. Geef Katrien nen dikke proficiat van mij.

    Groetjes Femke

    Beste Lierse Groenen,
    Proficiat met het toch mooie resultaat van 10 Juni !
    Met vriendelijke groeten,
    Eric
     
    Mr. de Voorzitter,
    Proficiat met het resultaat van groen! te Lier !
    Groeten,
    Jo

    Gisteravond waren we aanwezig in de "Zingende Tent", een Lier-kermisactiviteit, en ook daar werden we door iedereen gefeliciteerd met onze behaalde uitslag. Via sms, vooral van mijn vrienden, werd dit nogmaals bevestigd.  
    Nogmaals een dikke proficiat aan Katrien en haar entourage voor dit resultaat en de voorzitter blijft, zoals altijd, bescheiden op de achtergrond.  

     


     

    12-06-2007 om 14:08 geschreven door ronyvo  


    10-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkiezingsuitslag Kanton Lier (Berlaar-Lier)

    ========================= CD&V-Nva (24,18%)
    ======================== Vlaams Belang (23,60%)
    ====================== Open Vld (21,29%)
    ================ Spa - Spirit (15,18%)
    ========= GROEN! (8,32%)
    ====== LDD (5,95%)
    = Pvda (1,06%)
    : Cap (0,31%)
    : Np - Fn (0,13%)

    Groen! staat in Lier terug op de kaart, na Antwerpen en Kontich haalt Groen! Lier (en Berlaar) het hoogste percentage van onze ganse provincie.
    Vooral proficiat aan onze eigen stadskandidate Katrien die 100 stemmen haalt in Lier en 1600 verdeeld over de ganse provincie.
    Wij mogen terecht fier zijn dat we meegeholpen hebben aan de heropstanding van Groen!, zij het met iets minder enthousiasme dan algemeen verwacht. 

    Vanwege een verheugde Groen!voorzitter        

    10-06-2007 om 00:00 geschreven door ronyvo  


    07-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen!

    Geachte blog-lezer,

    Als voorzitter van Groen! Lier en schrijver van dit blog wil ik een beroep doen op jullie goodwill en medewerking. 
    Zondag 10 juni zijn het federale verkiezingen die voor onze partij van een cruciaal belang zijn. Na 4 jaar zonder vertegenwoordiging in het nationaal parlement en na het klimaatdebacle van de huidige regering is het een absolute must dat er terug een Groen!e delegatie zetelt. Liefst een zo groot mogelijke met een zo goed mogelijke inhoud. Ik besef dat we deze verkiezingen op één groot paard (een ecologisch) hebben ingezet. Maar ecologie heeft toch wel wat meer te bieden dan enkel bezig zijn met het "klimaat", er hangt een economisch (o.a.terwerkstelling in de groene sector), een sociaal (o.a.armoedebestrijding), een financieel enz... onderdeel aan vast. 
    Indien interesse ons programma is te vinden op : www.groen.be/homepage_page.asp?page_id=803 

    Ook in Lier zetten wij onze eigen kandidate naar voor : Katrien Van Hove (27 jaar, jeugdconsulente, lid van Jong Groen! en secretaris Groen! Lier) (geboren en getogen Lierenaar, lid van de jeugd- en milieuraad).
    Op de Antwerpse lijst staat op de 2de plaats Dirk Geldof, de man die op een ongelooflijk fantastisch manier onze eigen klimaatavond  heeft verzorgd en eveneens aanwezig was op de plaatselijke fietstocht georganiseerd door FB Lier. 

    Foto

    Waar we hem dan ook dankbaar voor zijn. Wij wensen hem onze volledige steun toe en hopen dat hij deel mag uitmaken van de nieuwe politieke Groen!fractie in het parlement.

    Geachte lezer hiermee vraag ik jullie stem op zondag 10 juni Groen!, je zal het je niet beklagen en er zal terug een toekomst zijn voor iedereen die nog een lang lven beschoren is.
    Dank bij voorbaat

    Rony Van Oosterwyck (voorzitter Groen! Lier)

      

    07-06-2007 om 14:25 geschreven door ronyvo  


    01-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diversiteitsforum "Ouder worden in Lier"
    Het vierde diversiteitsforum ging over 'ouder worden in Lier'.
    Jongeren, ouderen, allochtonen het was een aanwezigheid van een bont allegaartje, wat de organisatie volgens mij wel tevreden stelde.
    Na de verwelkomingen en plichtplegingen van de resp. schepen kon de avond beginnnen met de voorstelling Vreemde grootmoeders met acteur Mostafa Benkerroum. e_mv_mira_acteur_mostafa2.jpg
    Met een mengelmoestaal van Vlaams, plat Antwaarps, zijn rootstaal Marokkaans en enkele Franse en Spaanse uitdrukkingen wist hij op een schitterende, veelzeggende manier de verschillen tussen de culturen van beide grootouders (Vlaams en Marokkaans) bloot te leggen. Soms lachwekkend, soms hilarisch maar soms triest schetst hij vanuit zijn 12-jarig oogpunt de wereld waarin hij zich bevindt.


    Daarna volgde een groepsgesprek waarin ieder zijn mening mocht geven, en over de voorstelling en over het ouder worden in het algemeen.
    Iedereen werd eerst voorzien van een drankje en een stuk taart. Vooral door de ouderen werd het toneelstuk als te langdradig afgeschilderd, de jongeren daarentegen vonden het meestal wel geweldig goed gebracht en realistisch voorgesteld. Aan onze tafel kwam de titel van het forum iets minder aan bod, vooral door toedoen van onze OCMW-voorzitter, die zich geroepen voelde om vooral zijn mening kenbaar te maken over de argumenten die door de anderen werden aangehaald. Volgens mij was dit duidelijk niet de bedoeling, maar niemand voelde zich geroepen om hem af te stoppen. Nadien werden door de verschillende gespreksleiders alle pro's en contra's voorgelegd. Er kwam vooral tot uiting dat er toch wel wat verschillen bestaan bij het "ouder" worden tussen Vlamingen en allochtonen. Verschillen die niet in een handomdraai op te lossen zijn. Tot op heden beschouwen allochtone kinderen het tot hun plicht om hun ouders tijdens hun oude dag bij te staan en te behelpen, maar bij deze jongeren bestaat ook het systeem van tweeverdieners. Wat met allochtone vrouwen die door verplegers behandeld worden, allochtonen in een rusthuis die geen nederlands spreken enz...?
    De aanwezige bewoners van RVT Paradijs leken over 't algemeen zeer tevreden over de activiteiten in hun rusthuis. Vele ouderen doen vrijwilligerswerk en voelen zich daar sociaal goed bij. Wel opperde men de vraag om meer buurthuizen in onze stad en een betere wijkwerking. Het bouwen van serviceflats leek mij een absolute prioriteit. 
    Ouder worden in Lier, het zal wel lukken maar er is toch nog veel werk aan de winkel.       

    01-06-2007 om 21:01 geschreven door ronyvo  


    28-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engagement
    Als (pseudo)politicus heb je een engagement, of heb ik het mis. Als je als partij de pretentie hebt om van Lier een degelijke fietsstad te maken, zou het dan niet, enkel al uit respect voor de organisatoren, normaal zijn om zijn lichamelijke aanwezigheid uit te drukken op een fietstocht georganiseerd door FB Lier. Schepen Jan Hermans was de enige aanwezige politieke mandataris van de hele bende (ik geloof 31 gemeenteraadsleden). Hij heeft zelf aan de lijve ondervonden dat er nog heel wat mank (een betere uitdrukking zou zijn "het loopt op vierkantige wielen") loopt met het Lierse fietsbeleid. Maar hij heeft alle aanwezigen beloofd om er werk van te maken. We moeten hier wel aan toevoegen dat wij dit verhaal al ettelijke keren gehoord hebben.
    Waar waren de andere partijen (Mevr. Vanderpoorten en de heer Klijnen hebben zich persoonlijk verontschuldigd)? Lier Leeft maakt toch grote sier met een Lier op 2 wielen, maar zij vertonen zich blijkbaar enkel net vóór de verkiezingen. Ik heb nochtans enkelen onder hen, samen met een aantal CD&V mandatarissen persoonlijk (weliswaar per e-mail) aangeschreven. Wat zij denken laat me koud maar dit heeft niets meer te maken met "respect" tegenover ... . Had de grote CD&V-slogan tijdens de vorige verkiezingen niets met "respect ..." te maken? Ook Vlaams Belang had blijkkbaar geen enkele reden om aanwezig te zijn (nochtans zijn er in hun rangen enkele fervente fietsers). 
    Gelukkig behoor ik zelf wel tot een "respectvolle" partij
    Foto
    (weliswaar de bijna kleinste van het land, maar men moet ergens beginnen). Dirk Geldof
    Foto
    (2de plaats kamerlijst Antwerpen) en Katrien Van Hove (enige Lierse vertegenwoordiger op de Groen!lijst) hebben de eer aan zichzelf gehouden om onze fietstocht met hun aanwezigheid te bevolken.     

    Ook tijdens de "Dag van het Park" lieten dezelfde partijen het volmondig afweten. Lier Leeft (Lier leefde zondag ook zonder hen) wil zich uitgeven als de partij die dichter bij de burger wil staan. De katholieken (misschien waren ze nog naar de mis) en de vlaamsgezinden hebben het ook niet meer nodig om zich onder het volk te begeven (de postjes zijn binnen nietwaar mijn heren). Lier en Ko (zij hebben mee de pistoleetjes helpen smeren en zij zorgden voor de drankbevoorrading) en onze burgermoeder
    Foto
    (met entourage) waren wel aanwezig. Ook wij (Groen!) waren lichamelijk aanwezig en hebben genoten van de broodjes, wijn, Oxfambieren, appels en yoghourtjes. En zeker ook van de muziek van het SAMWD.
    Foto
    Niet enkel aan de tafels op de zwembadparking, maar ook alle tafels en banken waren bezet met picknickers in het park. 

    Zijn dit al de eerste barstjes in de achthoekige Lierse vesting, of ga ik nu te ver. Ik mag het me permiteren (sorry veroorloven) dit is mijn blog en mijn ei. Zolang het niet groen uitslaat en er haar komt opstaan is er niets aan de hand.     

    28-05-2007 om 13:10 geschreven door ronyvo  


    22-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote markt Lier (vervolg???)
    Alle Lierse adviesraden werden (16 mei) uitgenodigd om akte te nemen van de zoveelste aflevering in de soap rond de "Grote Markt". De in grote getale aanwezige adviesraden (de moderator sprak van een 100-tal aanwezigen) leerden wel dat dit item leeft onder de bevolking. Tot wat zou het ons ditmaal leiden was de hamvraag? Na de paaseieren, de groene paaltjes, het meer en minder parkeren eindelijk een markt zonder blik (6 jaar geleden door Groen! naar voor geschoven, maar constant met alle wapens afgeschoten).
    Na de power-point presentatie werd het debat op gang geschoten en wat iedereen verwachtte gebeurde. Men had voor en tegenstanders met of zonder opties. Uiteraard (en dit is proper uitgedrukt) was de middenstand fel gekant tegen de autoloze markt. Er was er zelf eentje die sprak in naam van "gans" de Lierse bevolking, dit zouden de Lierenaars nooit aanvaarden. Ik denk dat hij de bal danig zou kunnen misgeslagen hebben.
    In spe was er weinig verschil met één van de vorige proefopstellingen, maar ditmaal zonder geparkeerde auto's, een grotere ruimte aan de horecazijde van de markt (25m), het ontstaan van een echt plein met fonteintjes en rustbanken. Er werd geöpteerd voor een rustruimte (!!!) vóór het kapelletje met enkele bomen. Maar fietsers worden hier gemengd met voetgangers en tijdens de zaterdagse markt moeten de lijnbussen langs hier passeren. Of dit tot de nodige rust zal leiden blijft tot nader order een open vraag. 
    De dubbele rijrichting, langs de kant van Eikelstraat, wordt opnieuw ingesteld. Vermits enkel de fonteinen en een andere steensoort (er opperde iemand dat deze wel eens als fietspad dienst kan doen) als een soort afbakening herkenbaar zijn, stel ik ook hier de vraag hoe gaat de fietser (die weerom als buffer gebruikt wordt) en de voetganger met deze situatie omgaan. Er zijn geen oversteekplaatsen voorzien, even was er hilariteit bij de vraag "wat is de reactie van onze kinderen", als één de panelleden antwoordde dat we onze kinderen beter moesten opvoeden. Kunnen 2 bussen hier gelijktijdig passeren en hebben deze voldoende draaimogelijkheden? Er werd nog wat over en weer gediscussieerd met vragen waar iedereen al een antwoord op wist of waar de vraag onbeantwoord bleef.
     
    Alle adviesraden hebben nu de tijd om hier rustig over na te denken en vervolgens hun goedkeuringen en grieven aan het schepencollege kenbaar te maken. Als sportraad hebben wij onmiddellijk de koe bij de horens genomen en ter plaatse ons advies geformuleerd.
    En nu maar afwachten op de resultaten en wat zal de "Lierse bevolking" (want zij zullen in een later stadium hun mening mogen geven) er van vinden.

    22-05-2007 om 00:00 geschreven door ronyvo  


    21-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote markt Lier (vervolg???)+1
    Ieder zijn gedacht!!!

    Goede middag, allen
     
    Het feit dat het Schepencollege besliste om dit plan (opnieuw) voor te leggen aan de adviesraden maakt mij in elk geval duidelijk dat er te veel schepenen zijn die geen geparkeerde auto's op de Grote Markt meer willen.
    Een proefopstelling in die zin werd wegens te onveilig aangepast tot wat het vandaag nog is. Gaan die enkele punten en komma's die in dit "nieuwe" plan anders zijn dan in dat eerste de veiligheid dan wél voldoende verhogen???
    Ik verneem ook dat de ingenieur die het plan opstelde niet kon (of niet wou) antwoorden op enkele pertinente vragen....
     
    Logisch dus dat dit om reacties vraagt.
     
    Feit is dat de ingenieurs en deskundigen die vandaag de dag de plannen voor de heraanleg van straten en pleinen tekenen naar school geweest zijn: het is uit de resultaten van hun werk af te lezen dat zij er geleerd hebben dat een auto maximaal 5 (vijf) meter lang is en 1,80 m (honderdtachtig centimeter) breed. Maar wat zij heel duidelijk nog nooit gedaan hebben, dat is met  vrachtwagen van 10 ton of met een oplegger van 40 ton het land doorkruist om her en der te gaan leveren. Laat staan met een vrachtwagen voor Uitzonderlijk Vervoer.
     
    De alternatieve parkings die er in Lier nog zouden bijkomen zullen niet beletten dat, net zoals de Grote Markt van Antwerpen om 22.30 uur een doods plein is, ook de Lierse Grote Markt een trieste bedoening zal verworden.
     
    Ter info:
    *Parking Grote Markt in Antwerpen: uitgang voetgangers = naast Stadhuis, op slechts 5 (zegge en schrijven vijf) passen van het plein dat Grote Markt, naast de parkings op de Kaaien, onder de Groenplaats, enz. beletten niet dat
    * het plein er om 22.30 uur doods bij ligt: alle cafés op één na gesloten! Zodra de toeristen weg zijn is het er doods.
    * De"trendy uitgangsbuurt" van Antwerpen is "verplaatst" naar het Zuid. Vraag: is dat een oorzaak of een gevolg. Er zijn bovendien ook projecten ter opwaardering van het Zuid geweest.
          => Als zo'n projecten alleen maar een verschuiving tot gevolg hebben, is dat dan de juiste manier?
    *Ook in Dendermonde is de Markt verkeers vrij. Op een zonnig-met-frisse-bries septemberzondag was na de middag het ganse plein een steenwoestijn. Terrasjes in de schaduw : leeg
    * Terrasjes in de zon ongeveer 50% bezet. Winkels op de Markt: geen, winkels in de aanpalende straten: alle voorzien van een affiche "terug autoparkings op de Markt".In de winkelstraat was bijna geen volk.
    Is dat wat men in Lier wil bereiken?
    of
    * Een zonnige lentedag, evenees met frisse bries, in Sint Truiden:
    * markt vol auto's en (motor-)fietsen, veel volk op wandel, terrasjes: volzet in de zon, terrasjes in de schaduw: ongeveer 1/3de volzet. In de winkelstraten: veel kuierende mensen, kijkend naar de uitstalramen.
     
    Als men straks de keuze aan de partikulieren vraagt is het resultaat voorspelbaar: de particulieren die elders in de stad wonen willen wel een steenwoestijn maar blijven er nadien weg.....
     
    Nog voorbeelden? Kijk naar het Theaterplein in Antwerpen: parkeervrije steenwoestijn, met een pracht van een uitleg vanwege de "ontwerper" maar een tiental jaar na de heraanleg volledig verloederd, zodat men opnieuw geld mag uitgeven.
    Is de Antwerpse Groenplaats nu zo'n pracht van een plein? een standbeeld, een kiosk en enkele glazen constructies.... maar voor de rest... 
     
    Tot slot een VRAAG:
    men wil een plein zijn "pleinfunctie" teruggeven. Maar wat is de pleinfunctie van een plein? is dat "tijdens de weken tussen twee evenementen leeg liggen te liggen" ?
    Naar mijn bescheiden mening heeft een plein op het moment dat het er leeg bij ligt geen enkele functie dan: wachten op Godot (lees: het volgend evenement?).
    Oh ja, het heeft toch wel een functie: de voetgangers toe te laten via de kortste weg tussen twee punten (je weet wel de rechte lijn) te gebruiken, waardoor zij opnieuw geen enkele vitrine geen enkel gezellig terrasje passeren... Vergeef me de lichte vorm van cynisme die uit voorgaande zin blijkt, maar meer dan twee jaar discussie over dit onderwerp in de middenstand met dit nieuwe plan als resultaat mag ik toch wel teleurstellend noemen, niet?
     
    De Lierse Middenstanders waren bereid tot een compromis: de helft van de Grote Markt autovrij, de andere helft parkings voor kortparkeren, waarbij het plein dusdanig zou ingericht worden dat het op Zondag voor allerlei evenmenten kon gebruikt worden. De meerderheid van het huidige schepencollege is schijnbaar niet bereid tot zo'n compromis. Ik hoop dat ik me daarin vergis.
     
    Voor alle duidelijkheid: ik heb "nee" gestemd.
     
    Bert Verdonck
    Voorzitter
    p/a Berlaarsestraat 43
    2500 Lier
    Tel.: +32479/99.32.98
    Fax: +323/489.32.23
    Van Brug tot Brug vzw
    Maatschappelijke zetel en secretariaat:
    Rechtestraat 36 - 2500   Lier
    Btw-nr. BE 0441.231.719
     

    21-05-2007 om 16:00 geschreven door ronyvo  


    20-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    (ontvangen e-mails naar aanleiding van een debat over onze Grote Markt)

    Allen,
    Ik heb reeds gestemd, maar moet reageren op de vraagstelling en de verkeerde voorstelling van de feiten: het is NIET JUIST dat het schepencollege kiest voor een "parkeervrij plein, met tweerichtingsverkeer aan de zijde van AD Delhaize". Het gaat hier om een plan van een architect voorgelegd aan het schepencollege, die dat als discussiedocument voorlegt aan de adviesraden en later aan de bevolking (eventueel aangepast). Het gaat dus NIET OM EEN PLAN VAN HET SCHEPENCOLLEGE !
    Dit is een belangrijke "nuance"
    Mvrgr
    Frank Boogaerts
    Schepen van Financiën, BEgroting en Lokale Economie

    Allen,
    Laat inderdaad zeer duidelijk zijn dat dit plan enkel en alleen een voorstel is van een architect! Dit voorstel werd woensdag ll. voorgesteld aan de adviesraden en pas later aan de Lierse bevolking!

    Het schepencollege kiest op dit moment nog niets!

    Mvg,
    Peter Van de Velde
    Gemeenteraadslid “Open VLD”

    Laat mij toe niet te begrijpen wat hiervan de bedoeling is of kan zijn. Een gemeenteraad is gekozen om het beste voor te hebben met zijn bevolking en moet daarom keuzes maken, waar niet iedereen even gelukkig mee zal zijn. Natuurlijk weet iedereen dat dit plan door een architect getekend is, maar het is wel het schepencollege dat uiteindelijk zal moeten beslissen hoe de Markt er zal uitzien.
    Als Groen! voorzitter kan ik er enkel maar voor pleiten, hoe sneller de markt autovrij is hoe liever, maar ja wij hebben niets te vertellen (of volgens sommigen alleen maar onzin) 

    20-05-2007 om 18:31 geschreven door ronyvo  


    15-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persconferentie FB Lier (14/05/07)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                    Lier: een fietsvriendelijke stad?

    Het is niet de eerste maal dat Fietsersbond afdeling Lier en poging doet om en objectieve inventaris op te maken over het Lierse wegennet, maar dan speciaal i.v.m. het gebruik door de fietsers.

    Wij gaan niet ontkennen dat door het Lierse stadsbestuur de voorbije jaren op verschillende plaatsen ernstige inspanningen zijn gedaan om het fietsen aangenamer en comfortabeler te maken, maar wij kunnen er meteen aan toevoegen dat er helemaal geen of veel te weinig werd gerealiseerd om het te snelle en drukke autoverkeer, vooral in de binnenstad aan banden te leggen. 

    Nog steeds gebruiken veel automobilisten de stad als een snelle verbindingsweg naar het andere uiteinde van de stad i.p.v. de Ring te nemen.

    Nog steeds is er geen onafhankelijke fietsambtenaar zoals al enkele jaren door ons werd gevraagd. Hopelijk wil het huidige nieuwe bestuur dit nu realiseren, en wordt hier niet gewacht tot het einde van deze  bestuursperiode. Het installeren van een mobiliteitsraad met alle deskundige actoren (inclusief Fietsersbond) zou eveneens een positieve factor zijn in het totale verkeersbeleid in onze stad.  

    Het is voor ons zeer duidelijk dat het Lierse stadsbestuur de voorbije jaren zeker niet de kaart trok van de zwakke weggebruiker, maar veelal, onder druk van de winkeliers, de kaart bleef trekken van een druk autoverkeer in de binnenstad 

    Nochtans is in steden zoals o.a. Gent overvloedig bewezen dat een autoluwe stad, of zelfs autovrije straten een zege is voor de winkels.

    Terwijl de gemiddelde leegstand van winkels in de centrumsteden 16 % bedraagt is de leegstand in het autovrije deel van de Gentse binnenstad teruggedrongen tot amper 6%, en zijn de handelaars daar nu vragende partij om nog meer straten autovrij te maken!!

    Dit alles is er niet zomaar gekomen maar het resultaat van een Mobiliteitsplan dat in 1997 werd opgesteld voor een periode van 25 jaar ! 

    Hopelijk duurt het in onze stad geen 25 jaar. De knowhow is er men hoeft niet altijd zelf het warm water uit te vinden. 

    In voorbereiding van de Heen-en-weer-week (vroeger de week van de zachte weggebruiker) fietsten verschillende leden over het Lierse en het Hooiktse grondgebied om het beoogde fietscomfort(dat het stadsbestuur al verschillende 

    jaren in haar beleidsplan heeft ingeschreven) te toetsen aan de dagelijkse realiteit voor onze fietsers. 

    Het moet duidelijk worden gezegd dat deze lijst lang niet volledig is, vermits geen systematisch onderzoek werd gevoerd.

    Algemeen

     

    De te hoge snelheid zowel in het oude stadscentrum, als op de toegangswegen en straten in de buitenwijken van de stad blijft een probleem dat nog steeds bestaat, en waartegen nog niets (merkbaar) werd ondernomen.

    Dit wekt bij vele bewoners en fietsers veel ergernis op, maar blijkbaar is dat voor het Lierse politiekorps duidelijk geen prioriteit. De zone 30 is om te lachen, terwijl men op talrijke plaatsen foutparkeerders ziet staan die een blijvend gevaar vormen voor de fietsers en zwakke weggebruikers.

    Zowel op de Lispersteenweg als op de Berlaarsesteenweg blijven talrijke auto’s op de fietspaden staan, met de zeer zwakke reden “het is maar voor efkes”. Vooral op de Lispersteenweg is dat een zeer slechte reden, want in de onmiddellijke omgeving biedt de parking van Lierse SK een ruim aanbod op vrije plaatsen.

    Nog vorige week stond een chique BMW op het fiets- en het voetpad aan de ovonde op de Antwerpsesteenweg, een politiewagen stopte, maande klaarblijkelijk de dame aan om weg te rijden. Gevolg? De dame bleef gewoon staan en de politie? Die reed gewoon verder….Nochtans om de hoek Eeuwfeestlaan: plaats genoeg!

    Eigenlijk staat het “fietspad” van de Berlaarsesteenweg symbool voor het fietsbeleid,tussen het Spreet en de bocht net vóór de oprit van de kanaalbrug, lijkt het fietspad zeer sterk op scheef gezakte grafzerken, een echte schande!!

    In de binnenstad worden zowel fietsers als voetgangers dagelijks veelvuldig geconfronteerd met auto’s en/of bestelwagens die op het voetpad staan, waardoor fietsers en voetgangers meermaals in de problemen komen. Ook de reclameborden die een hindernis vormen op het voetpad en die er niet mogen staan( er moet een vrije ruimte zijn van 1,50 meter!!) kunnen ongehinderd een gevaar blijven vormen.  

    De slechte toestand van vele straten in de binnenstad en het latent gebrek aan verf bij de stadsdiensten en een complete vrijheid voor de automobilisten, omdat de politie duidelijk een gedoogbeleid voert, blijven een probleem voor het comfort en veiligheid van onze fietsers. Met de gedeeltelijke vernieuwing van de Mechelsestraat, bij de overdracht van deze (provincie)straat aan de stad, werd eens te meer een duidelijke kans gemist om deze straat veiliger en comfortabeler te maken voor de fietsers. Een paar bomen om deze straat een groener karakter te geven, is zelfs nog geen magere troost.   

    Tegelijk moeten wij ook, spijtig genoeg, vaststellen dat vele fietsers een duidelijke gebrek vertonen aan een correct en verantwoordelijk gedrag in het verkeer. Ook hier moet verandering komen en vragen wij een overleg met stad of politie om een sensibiliseringscampagne te voeren om dit onverantwoord, ergerlijk  en gevaarlijk gedrag om te buigen. 

    Zeer tot ons spijt moeten wij vaststellen dat samen met de terugkeer van de zaterdagse markt naar de Grote Markt een aantal fietsstallingen verdwenen en dit terwijl er o.a. achter de bushalte (tegenover de toeristische dienst) ruimte is om deze stallingen  daar te plaatsen.

    Verheugend is wel, dat het Lierse stadsbestuur de wenk van de Fietsersbond heeft gevolgd en tijdens de zaterdagse markt een gratis fietsbewaking organiseert. 

    Zowel op de Grote Markt, als de Antwerpsestraat, het Zimmerplein, aan het station, aan het Postkantoor, en talrijke andere plaatsen is er dagelijks een acuut gebrek aan fietsenstalling, hierdoor is de winkelende fietser verplicht om de fiets steeds mee te nemen.

    Neem bv een kijkje aan de hoek van de Antwerpsestraat en de Kolveniersvest, waar dagelijks tien à vijftien fietsen op het voetpad staan en slechts vier plaatsen voorzien zijn! Een probleem voor onze winkelende fietser want aan verschillende winkels hangt een duidelijke tekst dat fietsen niet voor de winkel mogen geplaatst worden.

    Aan de actie “met belgerinkel naar de winkel” werd dit jaar zelfs niet deelgenomen. 

    In Lier is er een duidelijk (mentaliteits)probleem en blijft men zweren, onder druk van de winkeliers, om de auto voorrang te geven, en liever in de stank van auto’s en de overtalrijke bussen blijft rondlopen, niet alleen zeer ongezond en bijzonder beschadigend en vervuilend voor straten en gevels, maar blijkbaar ook geen oog voor dé zorg van deze tijd: de CO2-productie.

    In Lier is het helemaal niet prettig om te winkelen!!

    En de winkeliers? Zij stappen ’s avonds in hun auto en trekken naar rustiger en properder oorden, aan de rand of buiten de stad!! 

    Besluit


    Samen met de vernieuwing van het stadsbestuur hopen wij dat de vernieuwing, die zij beloofden inzake milieuvriendelijk verkeersbeleid, minder blik en wildparkeerders op de Grote Markt en een ernstige poging om het (te snel) doorgaand verkeer te weren enz., zo vlug mogelijk een feit zal zijn, maar om dit te bereiken zal de mentaliteit zeer grondig moeten veranderen!

    Hopelijk hebben wij nu een moediger stadsbestuur dat dit zal realiseren! 

    FIETSERS  PAS OP !!!!

    Ook in 2007 is in Lier de auto nog steeds

    KONING !!

    15-05-2007 om 22:35 geschreven door ronyvo  




    Foto

    Foto

    Pime nieuwsbrief :
    http://www.provant.be/nieuwsbrieven/leefomgeving/
    milieu/educatie/pime/nieuwsbrief_pime.jsp?
    module=tcm:7-6942-4&page=2


    Klimaatwijken :
    http://bondbeterleefmilieu.be/klimaatwijken/
    registratie/gezin_meterstanden.php

    Foto

    http://picasaweb.google.com/
    ronyvanoosterwyck/
    DiversiteitsforumMei09#slideshow/
    5333425077134404898

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

     

     


    Een interessant adres?

    Archief per maand
  • 05-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 09-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • even op blogbezoek
  • Groetjes uit Cascais in Portugal.
  • blog
  • Vredesweek
  • help moeder aarde

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Reacties verkiezingen :

    Veel succes!
    Goeie brief!
    Succes Ronny,
    Z
    eer duidelijk en ik zal zeker stemmen
    Er hangen affiches aan onze voorgevel
    en ik rij met uwe kop rond
    Amai Rony, 
    je hebt jezelf daar eventjes "mooi" in beeld gebracht!
    Je hebt een eerlijk en krachtig programma en ik ken je
    voldoende om te weten dat jij je tanden ergens kan inzetten! 
    Ik hoop dan ook dat je campagne vruchten afwerpt en
    dat je verkozen wordt! 
    Groetjes en nog veel moed !!!
    Ferm gedaan!
    Succes he!!!
    Ziet er goed je programma,punten waar ik mij ook
    wel in kan vinden. Ik wil je dan ook heel
    veel succes wensen op 7 juni!


    Milieu :
    http://www.niras-afvalplan.be/
    www.ikkyoto.be

    Asielbeleid :
    http://www.laatonzevriendenblijven.be/


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs