In alle kranten is er wel een artikel verschenen en mij lijkt het alsof iedereen er tegen is. Nu mits goede aanpassingen en openstelling op weekends is de FB Lier "niet" pertinent tegen (zie hieronder originele brief aan het stadsbstuur). De dienst Waterwegen en Zeekanaal NV heeft zijn goedkeuring gegeven (als men aan alle bedrijven gelegen langs waterwegen die toelating gaat geven, is wandel- en fietsrecreatie in de toekomst uit den boze). Maar ook het stadsbestuur geeft min of meer zijn fiat (ondanks andere berichten van enkele schepenen) zie CBS van 17/07/07 : "Het college beslist het tracé (ABN?) via een nieuwe omleidingsweg langsheen de Kapelstraat goed te keuren als omleidingsweg indien het jachtpad wordt afgesloten". Maar wie beslist dat het jaagpad wordt afgesloten? Voor goed of opengesteld tijdens de weekends? Wie betaald het nieuwe traject? Er zijn hier toch nog voldoende vragen waar geen antwoord op gegeven is.
Brief FB Lier aan het stadsbestuur :
Geachte mevrouw/heer,
Wij (Fietsersbond Lier) hebben vernomen dat de firma Lambrechts NV toelating heeft gevraagd om het jaagpad, langs het Netekanaal, volledig af te sluiten.
Wij hebben, en dit een beetje tot onze verbazing, vastgesteld dat de dienst
Waterwegen en Zeekanaal NV hiervoor een goedkeuring heeft afgeleverd.
Wij hopen dat de stad, bij name van het schepencollege, zich er terdege van bewust is dat dit jaagpad van een hoogstaande waarde is voor zowel de wandelaar, de jogger maar vooral de fietser.
Onze dijken en kanaalpaden zijn onze sterkte om de recreatieve fietser naar onze stad te laten afzakken.
Wij willen geen dwarsligger zijn, maar wij hopen dat het stadsbestuur kiest voor een oplossing die de bovengenoemden niet in de steek laat. Indien men toch bij het voornemen zou blijven om het jaagpad af te sluiten, dan is er maar één degelijk alternatief (met een fietsvriendelijke ondergrond en de gegarandeerde veiligheid bij het inkomende en uitgaande vrachtverkeer) via de Kapelstraat lijkt ons dan ook de enige en juiste oplossing. Mogen wij hierbij nog voorstellen om tijdens de weekends (geen laad- en lostoestanden) het jaagpad toch open te stellen en de firma Lambrechts te verplichten om het alternatieve pad degelijk te onderhouden.
Fietsersbond Lier hoopt dat U met deze opmerkingen terdege rekening wil houden.
Wij danken U bij voorbaat.
Hoogachtend
Antwoorden van enkele schepenen : Wij bespraken je bericht verleden dinsdag. Alhoewel ik veronderstel dat je een officieel antwoord zult krijgen van het CBS, ondertussen toch al een klein officieus berichtje van mij:
dit jaagpad valt onder de bevoegdheid van de Zeeschelde wij vinden dat het moet openblijven indien er toch een omlegging moet komen omdat het niet anders kan, dan zo klein mogelijk
De laatste twee schepencolleges is inderdaad gepraat over de vraag van de firma Lambrechts ivm het afsluiten van het jaagpad langs het Netekanaal,het schepencollege vond dit unaniem geen goed idee en we hebben dit ook zo aan betrokkene laten weten,natuurlijk is het jaagpad eigendom van de dienst der zeeschelde,ik vermoed echter ten stelligste dat de omleiding er niet gaat komen.
Meewerkende burgers :
Wij steunen volledig jullie argumentatie en hopen dat het Stadsbestuur enige actie onderneemt.
Vanmorgen las ik in Gazet van Antwerpen de perikelen i.v.m. afsluiten van het jaagpad langs het kanaal. Vroeger waren er dezelfde problemen op de Rupeldijk in Rumst bij de firma Van Cauwenbergh: in de week was het jaagpad afgesloten en in het week-end mocht je op het jaagpad rijden. Enkele jaren geleden heeft men een prima oplossing uitgedokterd waardoor het jaagpad altijd gebruikt kan worden, zelfs wanneer schepen gelost of geladen worden. Ik zou zeggen: ga eens kijken, misschien kan het u op een idee brengen. Succes. (een behulpzame burger)
Hopelijk regeert het gezond verstand en komt er een oplossing (die er is) uit de bus waar iedereen (of toch bijna) zich kan in vinden.
08-08-2007 om 15:26
geschreven door ronyvo
|