Lier: een fietsvriendelijke stad?
Het is niet de eerste maal dat Fietsersbond afdeling Lier en poging doet om en objectieve inventaris op te maken over het Lierse wegennet, maar dan speciaal i.v.m. het gebruik door de fietsers.
Wij gaan niet ontkennen dat door het Lierse stadsbestuur de voorbije jaren op verschillende plaatsen ernstige inspanningen zijn gedaan om het fietsen aangenamer en comfortabeler te maken, maar wij kunnen er meteen aan toevoegen dat er helemaal geen of veel te weinig werd gerealiseerd om het te snelle en drukke autoverkeer, vooral in de binnenstad aan banden te leggen.
Nog steeds gebruiken veel automobilisten de stad als een snelle verbindingsweg naar het andere uiteinde van de stad i.p.v. de Ring te nemen.
Nog steeds is er geen onafhankelijke fietsambtenaar zoals al enkele jaren door ons werd gevraagd. Hopelijk wil het huidige nieuwe bestuur dit nu realiseren, en wordt hier niet gewacht tot het einde van deze bestuursperiode. Het installeren van een mobiliteitsraad met alle deskundige actoren (inclusief Fietsersbond) zou eveneens een positieve factor zijn in het totale verkeersbeleid in onze stad.
Het is voor ons zeer duidelijk dat het Lierse stadsbestuur de voorbije jaren zeker niet de kaart trok van de zwakke weggebruiker, maar veelal, onder druk van de winkeliers, de kaart bleef trekken van een druk autoverkeer in de binnenstad.
Nochtans is in steden zoals o.a. Gent overvloedig bewezen dat een autoluwe stad, of zelfs autovrije straten een zege is voor de winkels.
Terwijl de gemiddelde leegstand van winkels in de centrumsteden 16 % bedraagt is de leegstand in het autovrije deel van de Gentse binnenstad teruggedrongen tot amper 6%, en zijn de handelaars daar nu vragende partij om nog meer straten autovrij te maken!!
Dit alles is er niet zomaar gekomen maar het resultaat van een Mobiliteitsplan dat in 1997 werd opgesteld voor een periode van 25 jaar !
Hopelijk duurt het in onze stad geen 25 jaar. De knowhow is er men hoeft niet altijd zelf het warm water uit te vinden.
In voorbereiding van de Heen-en-weer-week (vroeger de week van de zachte weggebruiker) fietsten verschillende leden over het Lierse en het Hooiktse grondgebied om het beoogde fietscomfort(dat het stadsbestuur al verschillende
jaren in haar beleidsplan heeft ingeschreven) te toetsen aan de dagelijkse realiteit voor onze fietsers.
Het moet duidelijk worden gezegd dat deze lijst lang niet volledig is, vermits geen systematisch onderzoek werd gevoerd.
Algemeen
De te hoge snelheid zowel in het oude stadscentrum, als op de toegangswegen en straten in de buitenwijken van de stad blijft een probleem dat nog steeds bestaat, en waartegen nog niets (merkbaar) werd ondernomen.
Dit wekt bij vele bewoners en fietsers veel ergernis op, maar blijkbaar is dat voor het Lierse politiekorps duidelijk geen prioriteit. De zone 30 is om te lachen, terwijl men op talrijke plaatsen foutparkeerders ziet staan die een blijvend gevaar vormen voor de fietsers en zwakke weggebruikers.
Zowel op de Lispersteenweg als op de Berlaarsesteenweg blijven talrijke autos op de fietspaden staan, met de zeer zwakke reden het is maar voor efkes. Vooral op de Lispersteenweg is dat een zeer slechte reden, want in de onmiddellijke omgeving biedt de parking van Lierse SK een ruim aanbod op vrije plaatsen.
Nog vorige week stond een chique BMW op het fiets- en het voetpad aan de ovonde op de Antwerpsesteenweg, een politiewagen stopte, maande klaarblijkelijk de dame aan om weg te rijden. Gevolg? De dame bleef gewoon staan en de politie? Die reed gewoon verder
.Nochtans om de hoek Eeuwfeestlaan: plaats genoeg!
Eigenlijk staat het fietspad van de Berlaarsesteenweg symbool voor het fietsbeleid,tussen het Spreet en de bocht net vóór de oprit van de kanaalbrug, lijkt het fietspad zeer sterk op scheef gezakte grafzerken, een echte schande!!
In de binnenstad worden zowel fietsers als voetgangers dagelijks veelvuldig geconfronteerd met autos en/of bestelwagens die op het voetpad staan, waardoor fietsers en voetgangers meermaals in de problemen komen. Ook de reclameborden die een hindernis vormen op het voetpad en die er niet mogen staan( er moet een vrije ruimte zijn van 1,50 meter!!) kunnen ongehinderd een gevaar blijven vormen.
De slechte toestand van vele straten in de binnenstad en het latent gebrek aan verf bij de stadsdiensten en een complete vrijheid voor de automobilisten, omdat de politie duidelijk een gedoogbeleid voert, blijven een probleem voor het comfort en veiligheid van onze fietsers. Met de gedeeltelijke vernieuwing van de Mechelsestraat, bij de overdracht van deze (provincie)straat aan de stad, werd eens te meer een duidelijke kans gemist om deze straat veiliger en comfortabeler te maken voor de fietsers. Een paar bomen om deze straat een groener karakter te geven, is zelfs nog geen magere troost.
Tegelijk moeten wij ook, spijtig genoeg, vaststellen dat vele fietsers een duidelijke gebrek vertonen aan een correct en verantwoordelijk gedrag in het verkeer. Ook hier moet verandering komen en vragen wij een overleg met stad of politie om een sensibiliseringscampagne te voeren om dit onverantwoord, ergerlijk en gevaarlijk gedrag om te buigen.
Zeer tot ons spijt moeten wij vaststellen dat samen met de terugkeer van de zaterdagse markt naar de Grote Markt een aantal fietsstallingen verdwenen en dit terwijl er o.a. achter de bushalte (tegenover de toeristische dienst) ruimte is om deze stallingen daar te plaatsen.
Verheugend is wel, dat het Lierse stadsbestuur de wenk van de Fietsersbond heeft gevolgd en tijdens de zaterdagse markt een gratis fietsbewaking organiseert.
Zowel op de Grote Markt, als de Antwerpsestraat, het Zimmerplein, aan het station, aan het Postkantoor, en talrijke andere plaatsen is er dagelijks een acuut gebrek aan fietsenstalling, hierdoor is de winkelende fietser verplicht om de fiets steeds mee te nemen.
Neem bv een kijkje aan de hoek van de Antwerpsestraat en de Kolveniersvest, waar dagelijks tien à vijftien fietsen op het voetpad staan en slechts vier plaatsen voorzien zijn! Een probleem voor onze winkelende fietser want aan verschillende winkels hangt een duidelijke tekst dat fietsen niet voor de winkel mogen geplaatst worden.
Aan de actie met belgerinkel naar de winkel werd dit jaar zelfs niet deelgenomen.
In Lier is er een duidelijk (mentaliteits)probleem en blijft men zweren, onder druk van de winkeliers, om de auto voorrang te geven, en liever in de stank van autos en de overtalrijke bussen blijft rondlopen, niet alleen zeer ongezond en bijzonder beschadigend en vervuilend voor straten en gevels, maar blijkbaar ook geen oog voor dé zorg van deze tijd: de CO2-productie.
In Lier is het helemaal niet prettig om te winkelen!!
En de winkeliers? Zij stappen s avonds in hun auto en trekken naar rustiger en properder oorden, aan de rand of buiten de stad!!
Besluit
Samen met de vernieuwing van het stadsbestuur hopen wij dat de vernieuwing, die zij beloofden inzake milieuvriendelijk verkeersbeleid, minder blik en wildparkeerders op de Grote Markt en een ernstige poging om het (te snel) doorgaand verkeer te weren enz., zo vlug mogelijk een feit zal zijn, maar om dit te bereiken zal de mentaliteit zeer grondig moeten veranderen!
Hopelijk hebben wij nu een moediger stadsbestuur dat dit zal realiseren!
FIETSERS PAS OP !!!!
Ook in 2007 is in Lier de auto nog steeds
KONING !!
15-05-2007 om 22:35
geschreven door ronyvo
|