Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
05-04-2009
Lecas pakt overall 2e plek in de Goofies winterseries!
Een mistige ochtend in Zeeland, best fris nog en een WSW windje van 8 tot 13 knoopjes. Niet de ideale wind voor onze Contessa maar goed ook met wat minder wind moeten we ook kunnen presteren. Ons belangrijkste doel vandaag is ervoor zorgen dat we ruim voor Niata (Moody 31) finishen en we Tissum kunnen bijhouden, als dit lukt pakken we en tweede plek in het overall klassement.
Er werd dus richting Roompotsluis gestart, daarna ging het rechtsom aan de R15SVK2 richting Zierikzee, maakte de vloot rechtsomkeer aan de R32 om na het obligatoire ronden van de SVK5 aan de Zeelandbrug voor de laatste keer dit seizoen te finishen aan de havengeul van Colijnsplaat.
Onze start was niet slecht maar we geraakten niet op gang door toch wel wat vuile wind en onze voorstag die te strak stond...gevolg was dat we de genua niet goed getrimd kregen. Bon, acherstag gelost en gas geven maar! We haalden nog een boel schepen in voor de boei-ronding, spi erop en lichtjes afkruisend naar de volgende boei-ronding. Vervolgens een scherp rak terug richting R15SVK2, stroming mee...hier zijn we serieus uitgelopen op onze directe concurrenten, vooral dankzij prima navigatiewerk van Barbara...we kwamen zelfs samen met Tissum aan de boei. Onze voordekker presteerde prima en zorgde ervoor dat onze spi er terug snel bij stond. We finishten een dikke minuut achter den Tissum en ruim 7 minuten voor Niata...Yes..2de plek is binnen! Verdiend, want na den Bolderik hebben wij het meest regelmatig gevaren.
Nu is het even gedaan, Lecas gaat de kant op...scheepje gereed maken voor de zomerwedstrijden en vooral voor Round the Island .
Skippers are also coming from across the country. Alistair Maclean is from Yorkshire and will be racing his Swan 38 Billyon. Just further south, Paul Wells and his wife Nicky will be bringing their 1971 Contessa 26 Tessa to the Solent from Grimsby, especially for the race. Gary Walker is also from Lincolnshire where he is CEO of an NHS Trust. He also has a Contessa 26 and Mistrala will be one of the many family entries, with children Sam and Lara joining the crew. Dian Andrews will be coming from Northern Ireland to sail the Elan Amethyst.
From further afield, Samsung Pleomax is based in Holland, although she is better known in the UK as SilkCut, the Bruce Farr Volvo 60 that participated in the 1998 Whitbread Round the World Race captained by Lawrie Smith. She was later used as a training boat for Team SEB in the Volvo Ocean Race. Present skipper Harm Princ from Amsterdam currently holds the North Sea Crossing record. Other European entries include Christophe Declerq's Contessa 32 Lecas and Winsome, Harry Heist's 1972 Sparkman and Stephens design which has often performed well in the UK in Cowes Week and the Fastnet Race. The Laser SB3 Odontoblast has a name deriving from her owner's profession. Dudley Stock is a dentist living and working in Germany who last competed in the race 30 years ago. His return this year will be with a novice family crew. The skipper currently travelling the furthest to participate is Jens Kuehne based in Annapolis, USA, with the RP48 Sjambok.
This year the tides dictate that the start sequence gets underway at the later than usual time of 7.30am. First away, with IRC0 and the Open 60s, is the Clipper class. These majestic Ed Dubois-designed 68 footers are preparing to circumnavigate the globe in the Clipper 2009/10 Round the World Race. The multihulls are next across the line, ten minutes later, including Dame Ellen MacArthur aboard the Extreme 40 catamaran BT. She was first home in 2007.
Many skippers and crews have signed up for charity fundraising, including former Gold Roman Bowl winner Edward Donald, returning to support Leukaemia Research on his Folkboat Madelaine. Charlie Walker and his crew on the Cobra 850 Loo-lah are all work colleagues from BMI Healthcare. At the time of entry they had spent only eight hours sailing together but they hope to get a top half finish whilst at the same time raising money for the Motor Neurone Disease Association. John and Ted Trim's Albin Vega Blue Bar won her class in 2007 and will be supporting the RNLI this year. John is a horticultural lecturer who has appeared on television with Alan Titchmarsh, Chris Packham and James Martin, the celebrity chef. He is an expert on vegetables so perhaps there will be plenty of sustaining raw carrot on their boat. Help for Heroes is the choice of William Stacey who describes his crew on Enigma (Nicholson 30) as "four grey haired old blokes" whilst Ashley Davis on Angel Pumpkin, skippering for the first time in the race, supports Guide Dogs for the Blind. One of the unusual charities selected is Panjazz International, started in Portchester but with the aim of bringing children together across the world through the medium of music. As well as fundraising, skipper Alan Thornewill on Spirit of Daedalus sees the race as an opportunity to get his far-flung family together for a reunion.
The preferred race charities Breast Cancer Care, The Ellen MacArthur Trust, Macmillan and Prostate UK have all entered boats in the Round the Island Race Charity Challenge. Breast Cancer Care has announced Andy Massey as their first crewmember. In 2008 Andy and his wife Louise competed in the event supporting Breast Cancer Care, raising nearly £5,000. It was a courageous and poignant story as Louise finished the race despite having recently undergone rigorous chemotherapy and radiation treatment for cancer. Sadly Louise passed away last year but Andy is determined to compete again in her memory and raise funds for a charity close to his heart. Anyone interested in gaining a place aboard one of the Charity Challenge boats can email Dan Wilkinson at Into the Blue: dan.wilkinson@intotheblue.biz.
The Modern Gaffer section of diminutive classics includes the Norfolk Gypsy Kingfisher skippered by retired consultant surgeon Kenneth Moore, with his daughter, another consultant, as crew. In the same group is Miles Atherton's Memory 19 Tegan, completely restored in 2006. Snowgoose 2, a Cornish Shrimper, joins them. Stephen Akester will be racing his gaff yawl Alice III in the Original Gaffer class with a crew covering all generations of the four-family ownership. Polly Agatha is a replica of a 1904 Bristol Pilot cutter named Peggy. Skipper Kim Hartley owns a charter company specialising in classic boats including the 1906 gaff yawl Cygnet of London.
Amongst the 80+ trophies awarded for the event, there are several for one design classes old and new. These include the Contessa Challenge Trophy and the Halmatic Trophy (for Nicholson 32s). A clutch of these designs has already entered and the competition, as always, is likely to be keen. Not a strict one-design, but well represented, is the Beneteau First 40.7 which will be joining the IRC division. FirstChallenger, is the current National Champion owned by charter company Promocean. She will be campaigned in the race this year by Cesare Rotta and his crew from Milan and America.
Each year there are sailors who make themselves available for the race come what may. Paul Drew's crew on the Hurley 22 Alice B will include newly weds interrupting their honeymoon for the event. Perhaps the skipper will allow a little extra weight on board in the form champagne!
De wintercup loopt ten einde, nog een keer goed presteren om hopelijk de 2e plek te pakken in onze klasse. In de maand april gaat Lecas dan voor een 4 tal weken de kant op. Volgende zaken moeten onder handen genomen worden:
- onderwaterschip goed opschuren - grof en fijn - 2 lagen anti-fouling - polishen romp - anti-slip dek schilderen - monteren 2 nieuwe vluchluiken Lewmar Ocean - monteren spinlock stoppers - monteren instrumentenconsole + instrumenten - aankoop nieuwe spi-schoten dubbel + tylaska - raampjes nieuwe vijsjes en afkitten - delaminatie binnen terug lamineren - bakskisten schilderen - binnen grondig kuisen - onderhoud motor (filters/impeller/olie) - nieuw genua schoten - nieuwe endjes
Nen hele boterham maw, maar ons scheepje moet klaar zijn tegen de Schelderegatta. En in juni/juli moeten we in de Solent laten zien dat vorderingen gemaakt hebben:
Goofies - tijd. We waren natuurlijk weer present. Met als bemanning : Christophe (stuur), Barbara (tact + piano), Timp (voordek) Jeroen (trim) en Dirk (trim). 1 persoon minder dan we gewoon zijn, maar het weerbericht stond aan onze kant : 3 W. De start was zowat onze slechtste start ooit : we gingen als laatste over de lijn. We lagen op een goede positie, maar hadden jammer genoeg te veel snelheid. Om een te vroege start te voorkomen, moesten we vlak voor de lijn nog een rondje maken ; dus tijdverlies. Het eerste aan-de-windse rak liepen we gelukkig goed, waardoor we al een deel schepen achter ons konden laten en de eersten dichterbij kwamen. Na het ronden van de boei moest de spi omhoog, en hier bewees de afgelopen training zijn nut. Alles was tijdig geprepareerd, waardoor het hijsen van de spi vlot ging. Jammer genoeg zorgde een gijp tijdens het hijsen van de spi voor een beetje verwarring, en moesten we de boom direct van kant veranderen. En hier merkten we dat er 1 man minder was. Er kon niet direct iemand mee naar voor gaan helpen bij het overzetten van onze (zware) boom. Als de schoot dan nog losklikte klonk er even gevloek van alle kanten. Maar de kracht van denTimp heeft uiteindelijk gewonnen, en de rust keerde weer. Gelukkig geen plaats verloren, maar ook niets gewonnen. Eens het zeil stond liepen we goed, en kwamen weer dichter. Met het strijken van de spi hebben we zo lang mogelijk gewacht. Dat ging vlotjes en we gingen de boei rond. Tijd voor een kruisrak binnen het vaarwater - wat voor sommige deelnemers niet echt duidelijk leek te zijn. Nu gingen we ook de Niata voorbij, de maneuvers gingen goed. De spi werd snel geploooid, om die na de boei terug te hijsen voor een reachrak. En iets voor de boei kwam de Niata ons weer voorbij. De spi ging naar beneden : we moesten de laatste boei nog rond om scherp naar de finish te varen. We werden jammerlijk gehinderd na de boei, konden niet overstag gaan en verloren enkele seconden. We finishten even na Niata. Er waren fouten gemaakt, maar er waren ook goeie momenten. En het was leuk zeilweer en een goed parcours. Al bij al was het weer leuk geweest. Resultaat : 1. Boderik ; 2. Niata ; 3. Lecas. Op naar de volgende. (geen foto's deze keer, een paar handen te kort.)
We waren er klaar voor, het was weer tijd voor een trainingsdagje. We waren met een kleine bemanning van 4 personen : Christophe, Barbara (op halve kracht), Timp en Stefan DB. De temperatuur sloeg een beetje tegen, dus besloten we er een rondje plaat van te maken.De wind was ideaal : 3a4 NW. We verlieten de haven bijna gelijktijdig met een Raider 35, die richting Roompot ging. Zo hadden we een onverwacht sparring-maatje. Met een zig-zaggende stand-in stuurman (Barbara ,toch een beetje slapjes) slaagden we er goed in om ze achter ons te laten. Iets voor de Roompot maakten we enkele trainingsmaneuvers, om dan onder spi terug te keren. Na een tweetal uurtjes varen maakten we terug vast en namen we de tijd om Lecas een schrobbeurt te geven. Het was kort, maar we zijn op het water geweest, en we hebben er weer wat aan opgestoken. Nu hopen dat de volgende Goofies de wind wil meewerken.
We hadden er weer naar toe geleefd...dinsdag nog wat tips gekregen van Fred (zeilmaker UK) en iedereen van de crew was gebrand op een goede prestatie. Eerst nog wat kleine herstellingswerkjes uitgevoerd aan boord want als je zo het maximum uit je scheepje perst gaat er wel eens iets stuk.
De Goofen hadden een knap,technisch parcours in elkaar gestoken, met diverse spi-rakken, een mooi kruisrak...bon het was weer de moeite. Iedereen wou natuurlijk aan de bovenboei starten, het was daar dan ook behoorljk druk! Wij lagen perfect naast de boei en hadden net op tijd snelheid...prima dus? Neen, Tissum deed de deur dicht en ging na de start nog loeven tot bijna in de wind, wat maakte dat wij tegen de boei gedrukt zouden gedrukt worden, ik probeerde dus een klein beetje af te vallen maar zo boorde ik bijna in de hekstoel van de Tissum...geluk dat onze voordekker kon afhouden. Protest! Grapje, tijdens de goofies kan je niet protesteren, ben achteraf wel even Michiel van de Tissum gaan opzoeken om het uit te praten, no hard feelings.
De wind stond N en was constant rond de 14 knopen, scherp naar de bovenboei, ronden en spi erop. We lagen toen in vierde positie. Ik had gekozen voor de heavy spi omdat het een echt reachrak was richting Zeelandbrug, bleek een prima keuze te zijn want we liepen zowaar de Kymera (31.7), in die af en toe uit zijn roer liep, de wind was iets aangetrokken zo rond 17 knopen. Na een perfecte spi-drop richting overloop van Zierikzee, kruisen dus. Lecas lag perfect in balans en de Kymera geraakte wederom niet voorbij ons . Dan de Hammen in om terug te keren onder spi, klein foutje bij het ronden van de boei, namelijk grootschoot niet tijdig gelost...en de Kymera ging ons voorbij. Ditmaal liepen we onder de grote spi..constant 7 knopen over het water, 2 gijpmaneuvers, de laatste gijp was wel een moeilijke omdat we na de boei een stevig reachrak hadden richting SVK 5. Een spectaculair reachrakje waar de stroom niet te onderschatten was...we liepen tegen 7 knopen gelijk op met een Sun Fast 37! Vlak voor de SVK 5 spi-drop en scherp naar de finish. We finishten een kleine minuut achter de Kymera (31.7 First) en een minuut of 2 voor een andere 31.7. We wisten dat we goed gevaren hadden,goede maneuvers en een prima boatspeed. We werden uiteindelijk 3e achter de Tissum en Bolderik. Als je de tijden bekijkt..zul je begrijpen dat er achteraf toch wel wat teleurstelling was.... Het was gewoon een SUPERZEILDAG, bedankt Goofen! Remember: Up in the lulls, off in the puffs!
Veel wind en koud, eigenlijk de klassieke ingredienten voor een Goofies. Dit keer echter geen wedstrijd maar een training op de agenda. Het waaide zo'n 20/25 knopen met stoten tot 28 knopen. We besloten een klassiek rondje plaat te varen. Onder vol grootzeil en genua 3 spoot Lecas er vandoor. De wind stond ZO en draaide plots naar het ZW, geen spi dus
Echt veel trainen hebben we dus niet gedaan, wel genoten. Maar we hebben toch weeral een paar uurtjes op het water gezeten en daar draait het toch om.
Verder hebben we onze agenda voor 2009 vastgelegd, ziet er als volgt uit:
GOOFIES FEB TRAINING 22/2 GOOFIES MAART TRAINING 29/3 GOOFIES APRIL SCHELDEREGATTA 6/6 ROUND THE ISLAND 20/6 LIGHT VESSEL 4/5/6 SEPT CR TROPHY 12/13 SEPT GOESSE SAS 19/20 SEPT ANTWERP RACE 3/10 GOOFIES NOVEMBER GOOFIES DECEMBER KERSTRACE
Tja, we zetten het jaar goed in met een Goofies winterwedstrijd en dit bij een temperatuur van ongeveer -2 graden celcius. Als we 's ochtends in de auto zitten is het zelfs nog - 6...maar wel zo goed als windstil. Een nachtmerrie voor een Contessa 32 zeiler! De haven is dan ook lichtjes dicht gevroren en er hangt een beetje mist.
Men besluit de start een uur uit te stellen om toch een beetje wind te pakken. Wij eten ondertussen een boterhammetje, drinken een koffietje en maken Lecas wedstrijdklaar, uiteraard met genua 1 en grote spi.
Tijdens de startprocedure is er bijna geen wind, het is ook moeilijk om een goeie startkant te kiezen. We dobberen de startlijn over, in gezelschap van de Tissum. Bolderik is iets beter gestart en loopt ondanks de weinige wind uit op ons. Ook Tissum drijft sneller als ons. Na een tiental minuutjes kom er wat wind en we lopen in op het veld. Een Contessa 32 loopt dus ook met 2 beaufort, wel een kwestie van zeer aandachtig te sturen en te anticiperen op elk vlaagje. Bij de bovenboei worden we even gehinderd door een hanse 37 die net voor ons overstag gaat, helaas moeten wij ook nog een slag maken om de boei te halen. Dit levert ons tijdverlies op tov oa Haggis, Tissum en Tarake.
Downwind dan, spi vlot omhoog en vrijwel onmiddellijk gegijpt...dit bleek een goede zet te zijn. Zo hielden we meer wind in de spi. Op het laatst werd het nog een mooi reachrakje..de wind was dan ook aangetrokken tot een kleine 3 beaufort. Spi naar beneden en een kruisrakje langs de Zeelandbrug naar de SVK-5. We finishten na 3u 25, net voor een Hanse 37. Niet slecht gevaren onder deze omstandigheden. Bolderik is wel ongenaakbaar, ook bij deze wind. We zullen ons dus moeten focussen op die tweede plek in het eindklassement.
Zeer koud en zeer veel wind, daar draaide het afgelopen zaterdag allemaal rond. Met een temperatuur van rond het vriespunt en ZZO wind kracht 6 tot 7 werd het een echt potje winterzeilen. 85 schepen hadden zich ingeschreven voor de 18 e editie van de Kerstrace. Het speciale aan deze race is dat er individueel op handicap gestart wordt, wij vertrokken dus als 1 van de eerste schepen. De start werd wel een uur uitgesteld vanwege het extreme lage water (zie foto's). Toen we buiten gingen werd het mij duidelijk hoeveel wind er wel stond, tijdens het hijsen van het grootzeil kregen we al tonnen water over dek. We waren niet slecht weg en haalden vrij snel de Go Golden in, een Shamrock 30...na het ronden van de boei hadden we een ruimwinds rak van ongeveer 6nm v oor de boeg. Er stond mij teveel wind voor de spi en er ontbraken ook enkele vaste mannen...dus geen risico en gewoon doorvaren met onze nr 3. Spuiiiiiiiiiiiiten, nooit eerder meegemaakt op een Contessa 32, surfen en een topsnelheid van 11 knopen geklokt. Meerdere minuten spoten we tegen 10 knopen door het water..een ultieme belevenis! Ondertussen was een van onze crewleden blauw, purper aan het uitslaan...onze Joren was wat aan het bevriezen.
Iedereen die dit nu vol spanning aan het lezen is denkt waarschijnlijk, 'goe bezig, die mannen', was ook zo maar er waren een aantal schepen die ons voorbijvlogen tegen 16/17 knopen onder spi...petje af voor deze gasten!
Tegen dat we aan de benedenton kwamen waren we dus ingehaald door een 20 tal schepen. Vervolgens een scherp rak naar de finish. we hadden onze reef eruit gegooid en liepen scherp, zoals altijd, behoorlijk goed. Af en toe kregen we wel een golf in de kuip, deze stond dan ook meermaals blank. Joren was ondertussen nog een beetje blauwer geworden.
We werden uiteindelijk 32 ste, 24 schepen zijn vanwege de omstandigeheden niet gestart of hebben opgegeven. Er had wat meer ingezeten maar de verschillen tussen ons en de top 10 waren niet dermate groot. Geen schade, geen letsels...dit in tegenstelling met andere schepen waar er toch soms behoorlijk wat schade gevaren werd, er zijn ook 2 mensen overboord gegaan, eentje heeft zelfs meer dan 10 minuten in het water gelegen en moest afgevoerd worden naar het ziekenhuis. Dit bewijst eens te meer dat veiligheid een belangrijk 'issue' is...ook bij ons gaat dit meer en meer spelen.
Iedereen bedankt voor de inzet en het trotseren van deze toch wel extreme omstandigheden!
Het was weer Goofies-tijd. De ploeg van dienst was onverwacht met een man minder. Een van ons had een nacht met zeer zware tandpijn achter de rug en kon niet anders dan een dagje Lecas om te wisselen in een half uurtje tandarts en de rest van de dag afzien. Dus vol goede moed en met een beetje aangepaste posities kwamen we met 5 aan boord : Christophe (stuur), Barbara (tact, spitrim), Toob (piano, genuatrim), Timp (voordek) en Jeroen (genuatrim, spitrim). De weersvoorspelling kwam voorlopig nog niet overeen met de werkelijkheid : van 4 Bft was nog niet veel te merken. De keuze voor de zeilen stond dus eigenlijk al vast voor de briefing : genua 1 en grote spi. Het parcours was een beetje anders dan anders met een spistart tegen stroom en de overloop van Zierikzee om te beginnen. Die start verliep voor ons vrij goed. We waren misschien iets te vroeg aan de lijn, waardoor de vaart uit de boot was. Het hijsen van de spi deden we op het juiste moment, maar Lecas was pas echt terug op dreef ter hoogte van de te ronden boei.Den Bolderik sjeesde er met een serieuze bootspeed vandoor, ook de Avanti en Tissum waren zeer goed weg. Op de overloop van Zierikzee gingen we goed, maar er was toch een beetje weinig wind voor onze Lecas, kwam niet echt op gang. Op enkele schepen waren ze even vergeten dat het vaarwater gevolgd moest worden, dus die moesten terugkomen om de boeien langs de juiste kant te nemen. Voor Zierikzee kwam dan het eerste stuk opkruisen. Hier konden we wat voorsprong nemen dankzij de goede overstagmaneuvers. Na de volgende boei konden we dan afvallen om het vaarwater te volgen. Ondertussen werden we overvallen door een serieuze bui. Lecas was even weer volop in haar element. De traveller hebben we toen een heel stuk moeten laten zakken om niet uit roer te lopen, maar voor de rest konden we de bui prima opvangen. Sommige boten uit de andere klasse hadden minder geluk en een andere klasse was juist onder spi op weg naar een benedenboei. Er zijn denkelijk wel een aantal spi's gesneuveld! Wij zaten op een halve-winds rak op weg naar de boei. Daarna nog een stukje opkruisen, we moesten maar 2 slagen maken om bij de volgende boei te geraken. En dan weer afvallen tot halve wind. We twijfelden om al dan niet de spi te trekken. Timp had alles in gereedheid gebracht, maar toen besloten we het toch niet te doen. We vaarden echt wel halve wind, en de bootsnelheid was goed. Dan restte alleen nog het laatste lange rak richting Colijnsplaat. Ook hier liepen we goed zonder spi, en weer was het twijfelen om hem al dan niet uit de zak te halen. Timp had alweer alles klaar, maar uiteindelijk hebben we hem weer niet getrokken. Misschien iets te voorzichtig, achteraf gezien hadden we hem eigenlijk wel kunnen trekken voor het laatste stuk, volgende niet meer twijfelen. Nog even rond de boei, een scherp rakje en over de finish. Voor ons was het deze keer een beetje vis noch vlees. Het was vreemd weer, de wind had het toch een beetje laten afweten ; en het was voor de Goofen moeilijk geweest om een lang kruisrak in het parcours te steken. We hebben goed gevaren, de maneuvers gingen vlot..., maar Lecas heeft toch graag iets meer wind. Al bij al was het weer een geslaagde wedstrijd. De uitslag was ietswat verrassend : 1eplekBolderik (ze waren gewoon te goed), 2e plekTissum , 3e plek Avanti en wij 4e. Na het bekijken van de resultaten zagen we dat de rating van Tissum opeens is aangepast. Vreemd om dat zo midden in de Goofies te doen. Volgende week de Kerstrace. Hopelijk met een stabiele windkracht 4 of zo. Ook als dat niet zo zou zijn hebben we er alvast zin in.
Lecas wint Gerald Hume-Wright Trophy for sportsmanship in de UK!
Met toch wel enige trots kan ik melden dat we afgelopen zaterdag de GERALD HUME-WRIGHT TROPHY FOR SPORTMANSHIP gewonnen hebben!
Dit omdat we toch wel veel moeite gedaan hebben om naar de UK te varen en 2 series one-design racing CO32 te varen. Voor ons een onvergetelijke ervaring, niet makkelijk..logistiek een hel maar we hebben het gedaan en wat misschien nog belangrijker is , we hebben getoond dat we, mits de nodige training, zeker middenmoot moeten kunnen varen. Dit in een toch wel zeer competitieve klasse! Als je dan weet dat Lecas ook nog niet helemaal race getuned was,(nog altijd niet trouwens) moet dit perspectief bieden naar 2009.
In naam van Barbara en mezelf nen dikke merci aan Timp, Philippe, Toob, Dirk, Izaak, David, Jeroen, Stefan.
Foto's van onze trofee volgen nog.
Mail John (CO 32 Association)
Hi Christophe
Hope you are well.I have good news for you.
At the dinner dance and prizegiving last Saturday and following a unanimous decision by the committee you were awarded the Gerald Hume-Wright Trophy for the sportsmanship you showed in coming to race with us.
Congratulations!Every was delighted as I am sure you will be.
I was delighted to accept the trophy on your behalf and am now wondering how best to get it to you.Are you by any chance coming over to the UK?If not I could make arrangements to courier it to you if you wish.
Vandaag hadden we met de Bolderikcrew afgesproken om wat te gaan trainen voor Colijnsplaat. Afspraak was rond 11.00u buiten, na telefonisch overleg besloten we om eerst upwind-downwind baantjes te varen. Een baantje van 1,7 nm, wind NW rond kracht 4, in het begin een beetje regen maar het trok snel open en werd uiteindelijk een prachtige zeildag.
We konden den Bolderik wel niet bij houden maar het was toch wreed plezant, er was meer focus dan dat ge daar moederziel alleen op het water zit. De Stefan draaide op een vreemde manier zijn vingers tussen de winch en in no time lag de kuip onder het bloed. Verpleegster Barbara snelde ter hulp en wikkelde zijn vingertjes in een zwachtel. Na dit incident was het tijd om de spi te trekken, we hadden gekozen om onze heavy spi nog eens te trekken..toch een mooi zeiltje. Vervolgens nog een baantje up en downwind en dan rond de plaat terug naar Colijnsplaat.
Een mooi kruisrak gevolgd door een nog mooier spi-rak. Onze bootspeed zat goed, ook tijdens het spivaren liepen we goed. Dit moeten we meer doen, gewoon keileuk en enorm leerzaam, vooral die upwind-downwind baantjes zijn goed om de maneuvers goed te oefenen. Jammer dat onze vaste voordekker net van de partij kon zijn.
Bon , weer 3,5 u kunnen varen...daar draait het om. Bolderikcrew bedankt voor het gezelschap, next time ook nog een pintje in het clubhuis of ne whisky bij ons aan boord!
Goofies november : koud en nat, harde wind en top 3 gezeild!
1 november : Goofies-dag. Iedereen was er weer klaar voor. De bemanning deze keer : Christophe en Barbara, Timp, Phillippe, Stefan en Dirk. Er moest dus in de posities geswitched worden : Stefan aan de piano en Dirk aan de trim. Zeilvoering vol GZ + genua 3.
Start om 12.45. Een goei windje : 5 Bft NO. Het werd een ruime-windse start. Er waren er niet veel die de spi op de startlijn trokken. Bij degenen die het deden verliep het niet altijd vlekkeloos. Wij gingen als 7e of zo over de start : we hadden een goede positie, maar hadden nog iets sneller naar de lijn moeten gaan. Een in-de-windse start lijkt ons toch meer te liggen. Na eerst een beetje hoogte te winnen, trokken ook wij onze nieuwe heavy spi. Dat ging vlotjes en hij bleef goed vol staan. Prachtig zeil, topkwaliteit van UK sails. Stefan hield alles vrij goed bij aan de piano, maar begreep direct dat het niet bepaald een rustig jobke is. (alweer iemand bij die volledig achter het plaatsen van stoppers staat.). Tissum lag iets voor ons ; Bolderik ook, maar die bleef vrij laag. Aan de boei gekomen, lagen we vrij goed. Na het weghalen van de spi moesten we onmiddellijk oploeven om aan het kruisrak te beginnen. De wind leek al een beetje aangewakkerd te zijn, en Lecas vaarde super onder volledig grootzeil en genua 3. De overstagmaneuvers gingen vlotjes, en we kwamen tamelijk goed bij de te ronden boei uit. Het zicht was niet super, en af en toe zijn die kleine tonnetjes dan wat moeilijker te vinden. Tijdens dat kruisrak vonden Timp en Stefan even tijd om de spi te gaan plooien. Die moest na de boei terug getrokken worden. En daar liep het een beetje fout. Ondertussen leek er toch al een 6 Bft met windstoten van 7 te staan. En het lukte ons niet om de spi goed te krijgen. Na twee pogingen, heel wat over en weer geroep, een groot aantal liters water in de kuip ... hebben we hem laten zakken. Dan moesten we even terug een beetje orde scheppen in de kuip (er lag een grote, veelkleurige hoop touw voor Christophe zijn voeten) en onze positie terug inschatten. We deden even een gijp te veel, maar zaten vrij snel terug op koers. De rust keerde terug en al vlinderend stoven we op de boei af. Even leken we in planee te komen. De boei gingen we samen met een etap 39 rond. En toen was het weer tijd voor een kruisrak. Plezier alom, kletsnat waren we allemaal. Soms leken we onder water te varen, de genuatrimmer leek in een bad te zitten ... maar we liepen super. We konden goed scherp varen en haalden een aantal boten in. Lecas was in z'n element. Heel veel schepen voeren nu zwaargereefd, Lecas was perfect in balans, had niet de neiging om uit roer te lopen, dit mede door Barbara die pro-actief met de grootschoot werkte. We haalden oa een Frienship 33, Etap 39, Sun Odissey 39, Moody 31 in. Nog 1 boei te ronden en een kort ruim rak, en dan over de finish. Tissum hadden we vrij goed bijgehouden, voor de rest hadden we niet echt een idee van de concurrenten. We hadden geluk en konden na het aanleggen en opruimen nog even in de kuip zitten om de innerlijke mens te versterken. En als het even later dan toch terug begon te regenen gingen we nog nakaarten in het clubhuis. De uitslag kwam vrij laat : enkele opgevers hadden zich vergeten afmelden, wat voor enige verwarring bij de organisatie had gezorgd. Het resultaat : Lecas 3, Bolderik 2 en Niata... 1. De blauwe plekken en stramme spieren hebben weer even tijd om te genezen. Het is nu al uitkijken naar de volgende Goofies. (geen foto's deze keer, fototoestel ligt nog aan boord, en veel heb ik er niet kunnen maken)
Enkele weken geleden zijn we bijeen gekomen om het volgende wedstrijdjaar vast te leggen. Vast staat dat we ook in 2009 naar de UK trekken om eenheidsklasse te gaan varen. Wat vaststaat is dat we Round The Island gaan zeilen. Een mega-event met meer dan 1800 deelnemende zeiljachten. De Contessa 32 varen deze wedstrijd in eenheidsklasse.
Rond the Isle of Wight - The Course
Het traject is bijzonder eenvoudig. Start in Cowes richting west, direction Yarmouth. Voorbij needles Lighthouse, langs de zw-kust van het eiland naar St-Catherine's Point en dan voorbij Dandown Bay waar je de Bembridge ledge boei moet ronden. Rond No man's Land Fort en voorbij Osborne Bay richting Finish.
Via Ward Ave., Baring Road & Castle Hill to the Parade and the Green either side of the Royal Yacht Squadron.
SCONCE POINT
0730-1000
From Yarmouth, drive towards Freshwater. Turn right after 1/2 mile and follow signs to Fort Victoria.
THE NEEDLES
0800-1030
From Freshwater or Totland follow signs to the Needles Car Park. Park and walk up West High Down to Needles Battery. Best view to south of Coast Guard Station.
CHILTON CHINE
0845-1200
Situated on the cliffs near Brighstone is Chilton Chine (accessible from the Military Road). It has a terrific view of the boats as they sail by.
ST. CATHERINE'S POINT
0930-1330
From Freshwater, Rookley or Ventnor go to Niton. Take loop road to Buddle Inn. Park and walk down cliffs by lighthouse.
VENTNOR
0945-1400
Park on Cliff at West End of Esplanade.
BONCHURCH
1000-1430
Take lane down to sea opposite Bonchurch pond. Take left turn and park in car park at bottom, which is best view.
CULVER DOWN
1030-1600
From Brading, take Bembridge road. After 1 mile, turn right and follow sign for Culver (on a bend, and lane hairpins up!)
RYDE PIER
1130-1730
From Ryde Esplanade, drive up pier and park at end. Parking for 1 hour.
Mainland vantage points
HURST POINT
0730-1030
From Lymington drive to Milford on Sea, take road to Keyhaven, but turn right towards Hurst beach after half a mile. Park at end and walk up Hurst Spit to Hurst Castle.
GILKICKER POINT
1130-1730
From Gosport drive through Alverstoke towards golf course. Take road through golf course to Gilkicker Point and Fort.
Vorig jaar heeft Connie van Mark Oliver deze wedstrijd in de Contessa 32 klasse gewonnen. Het wordt vooral weer een hele opgave om Lecas ginder te krijgen. Maar we hebben een gemotiveerde crew dus ook dit zal wel weer lukken!
De rest van het seizoen zal er ongeveer als volgt uitzien:
- Goofies (elke 1 zaterdag van de maand) - Mei Oostende-Ramsgate - Mosselrace - Light Vessel - CR kampioenschap - Goesse Sas - Antwerp Race
Op vrijdag vertrok Christophe - na heel wat geregel om alles op het thuisfront in orde te krijgen - richting Colijnsplaat. Samen met Toob en Timp bracht hij de boot in een recordtempo naar Terneuzen. Goed kunnen oefenen met de spi en veel geluk met de bruggen en het versassen. Rond 18 u lagen ze al vast. 5-dubbeldik, maar het was toch nog rustig in de haven. Vrijdagavond vertrok dan de rest van de bemanning naar Terneuzen. Eventjes met z'n allen wat gaan eten, en dan de kaart en route bekeken. We lagen op tijd allemaal in onze slaapzak. De buurman had echter nog zin in een feestje en besloot muziek te draaien voor de ganse haven. Waarschijnlijk was zijn batterij bijna leeg, want hij zette dan ook nog z'n motor bij. Na wat protest van andere slapers werd het toch terug stil.
Om 7u liep de wekker af, en nog een, en nog een. Het was een frisse nacht geweest. Er werd beslist welk voorzeil we zouden zetten, en de laatste spulletjes werden in gereedheid gebracht. Een koffie of thee gedronken, enkele bokes gegeten en gewacht tot de eerste boot van het pak vertrok. Die wachtte daar vrij lang mee. En toen waren we weg. Zoals elk jaar ging het in colonne naar de startlijn.
In de startzone was het een gewriemel, en dat zou er na de start niet op beteren. Een windje van 3Bft SW zorgde voor een spistart. Eens de startlijn gepasseerd trok iedereen zo snel mogelijk zijn spi, een enkeling al voor de lijn. Bij de ene lukte het al wat beter dan bij de andere.
Onze start was goed, we hadden een goede positie en vrije wind. Wij hadden ervoor gekozen om rustig over de lijn te gaan en pas als we zeker waren van onze positie de spi te trekken. We hadden de concurrentie in de gaten, we lagen allemaal vrij dicht bij elkaar. Tot aan Hansweert bleef de spi staan. 2 keer was het nodig om te gijpen, en dat verliep vlekkeloos en zonder tijdverlies (met dank aan voordekker Timp en would-be stopper Toob).
Het strijken van de spi ging vlot en het werd tijd om een stukje scherp te varen, en zelfs een slag te maken. Nu konden we een beetje inlopen op enkele concurrenten die iets meer in het voordeel zijn op de ruime koersen. Aan de overloop van Valkenisse moest de spi er weer op. Lecas is een schip dat genoeg wind nodig heeft om goed te lopen onder spi, maar we konden toch vrij goed mee.
Tot hiertoe hadden we geluk met de beroepsvaart, we hadden nog niet moeten wijken. Aan de AlcaN1 ging de spi weer omlaag en was het tijd om scherp te gaan. Weer een stuk tussen scherp en half (dan is Lecas in haar element), nog een stukje oploeven naar scherp voorbij Doel en Lillo. Nu kwamen we in de industrie, waar de wind soms wegvalt of draaierig wordt. En we kregen gezelschap van een zeeschip dat al eens had moeten toeteren omdat er nogal veel zeilers in zijn weg zaten. Die besloot dan wijselijk veel trager te gaan varen, maar wij hadden hem dan wel vlakbij tot aan het Hansadok. We konden voorlangs oversteken, hoewel de rescue daar anders over dacht. De zeilers in de buurt dachten hetzelfde als wij, dus gingen we toch maar voorlangs. Anders zouden we, naast veel vertraging door te wachten, in zijn vuile wind komen. Het Willemsrek was traditiegetrouw opkruisen, en vanaf het Boomke was er traditiegetrouw geen wind meer. De spi was ondertussen voor de laatste keer omhoog, maar viel af en toe volledig in. Het werd dobberen met het tij tot aan de hoek. En dan konden we weer even opkruisen. Om 16.32 u gingen we de finish over, om een tijdje na ons de Tomidi te zien finishen. Het was wachten op het openen van de deuren, zo hadden we tijd voor enkele apiritiefhapjes. Iedereen had honger. We waren tevreden, er waren geen fouten gebeurd, de wind speelde een beetje in ons nadeel, maar al bij al een goed resultaat. Voorlopig was het een beetje raden naar het resultaat. We hadden top 10 vooropgesteld en dachten dat wel te kunnen halen.
Na het vastleggen op Linkeroever, was het al snel tijd om ons naar de loods te begeven, waar een heerlijk buffet ons stond op te wachten. Daarna volgde de prijsuitreiking : een negende plaats. Dus tevreden.
De volgende morgen om 6 u opstaan, om naar buiten te gaan met de eerste deuren.
We waren nog getuige van de invloed van het tij bij het openen van de deuren, de boot voor ons was volledig de controle kwijt en stoof stuurlos op een aangelegde boot af. Met een onvermijdelijke crash tot gevolg. Gelukkig kon Christophe nog tijdig uitwijken, maar veel plaats hadden we niet meer over. Het eerst stuk op motor gevaren, en eens het licht was nog een goed stuk gezeild. Enkele boten wilden proberen door de Schaar van Waarde te varen. De eerste vaarde zich echter stevig vast (op motor), dus zijn achterliggers besloten rechtsomkeer te maken. Hopelijk is die boot intussen losgeraakt. Vandaag hadden we iets minder geluk op het kanaal. De sluis bleef vrij lang open staan, zodat we met een groot aantal boten door de bruggen konden. Zo zijn we toch een uurtje langer onderweg geweest. Maar het prachtige zeilweer op de Oosterschelde maakte alles goed. Rond 14 u lagen we weer in Colijnsplaat. Nog snel schoon schip gemaakt om dan de kinderen op te pikken. Het waren 3 goeie zeildagen.