Anny verlaat eind deze week haar Knuffeltjes-dienst. Ze heeft gedurende jaren heel veel knuffels uitgedeeld en was één van de mensen die hier het langst zijn. Een serieuze brok ervaring valt weg en wordt binnenkort vervangen. Met haar collega's bouwt ze samen nog een feestje, van de werkgever krijgt ze ook nog een smakelijke attentie... Ze gaat op pensioen en dat heeft ze verdiend!
Wanneer iemand gaat komt er ook iemand nieuw in de plaats... En daarvoor is er al heel wat werk verricht! Nog even geduld en jullie weten wie er als nieuwe kracht aan de slag gaat bij de Knuffeltjes.
Vanaf vandaag zijn we officieel gestart met de promotie van onze ouderavond. Alle ouders van het kinderdagverblijf krijgen een foldertje mee met daarin de mogelijkheid om zich in te schrijven. 'Té veel decibel is niet ok' is een ouderavond in samenwerking met Sig vzw. In deze voordracht staat het voorkomen van gehoorschade bij de kleinsten centraal. We hebben het in een algemeen deel over de anatomie van het oor, over decibels, Hertz en frequenties en hoe het horen nu precies in elkaar zit. Vervolgens illustreren we hoe een kind klanken ervaart in de baarmoeder, we schetsen hoe baby's horen en wat geluiden voor hen betekenen. Daarna nemen we geluiden rond peuters onder de loep. We werpen een kritische blok op speelgoed en koppelen hieraan meteen een aantal tips: waar let je best op bij de aankoop? Waar schuilen risico's? Wat is veilig speelgoed?... Er is tijd voorzien voor vragen. Alle deelnemers ontvangen gratis een overzichtelijk boekje waarin de informatie en tips gebundeld zijn.
Deze voordracht vindt gratis plaats in het kinderdagverblijf. Wenst u ook een uitnodiging te ontvangen? Aarzel dan niet om ons een lief mailtje te sturen! Je krijgt er dan spoedig één in je mailbox.
Vandaag vieren we in het kinderdagverblijf de dag van de kinderverzorgster! Altijd een leuke belevenis want de ouders zorgen meestal voor een kleine attentie voor de kinderverzorgster. Ook als werkgever zorgen we telkens voor een fijne attentie: deze keer was het een boekenbon van de Standaard Boekhandel. Ik kreeg ook enkele leuke suggesties van de begeleidsters van de Nijntjes om eens over na te denken voor volgend jaar. Hun auto wassen, boodschappen doen, een kappersbeurt geven rond de middag, een massagebeurt,... ze zijn enorm creatief en wie weet proberen we volgend jaar wel een stunt te realiseren! In ieder geval fijn dat er over van alles en nog wat wordt nagedacht!
En dat er wordt nagedacht in het kinderdagverblijf bewijst onderstaand rijtje van deze week: Bij de Beezekes werd een hekje weggehaald op advies van Kind en Gezin en wordt er nagedacht hoe alles er leuk en veilig kan verlopen. Op de stafvergadering werd door iedereen constructief nagedacht en werden er voor heel wat problemen oplossingen bedacht! De uurroosters werden opnieuw goed doordacht ingevuld door de begeleidsters zelf! Een zoektocht voor de peutergroep van de Dolfijntjes werd succesvol georganiseerd door een stagiair! Isabel van de Knuffeltjes overdacht de wenprocedure en schreef deze neer. ... Een toffe werkweek zit er bijna op! Hopelijk konden de kinderen en ouders ervan genieten!
We gaan al een tijdje met onze peuters naar de gemeentelijke bibliotheek van Wetteren. Sinds kort gaan we met zowel de Nijntjes als Dolfijntjes apart naar de bibliotheek en dat geeft nog meer leesplezier. Gezellig samen luisteren, zelf een boekje zoeken,... Onze kinderen hebben er duidelijk hun plezier in... en jong gedaan is oud geleerd!
De week van het IBO raast voorbij. IBO staat voor initiatief voor buitenschoolse opvang. Wij hebben eigenlijk een BOKDV. Dat is een buitenschoolse opvang aangesloten aan een kinderdagverblijf. In principe hebben we dezelfde werking als een IBO maar de nabijheid van het kinderdagverblijf geeft nog een meerwaarde dankzij de wissel- en samenwerking. Het thema van de week van het IBO is BEWEEG! en dat zullen de kinderen die deze middag aanwezig zijn geweten hebben! Els Vernimmen gaat met haar groepje joggen in het park. Loopschoenen aantrekken, training aandoen, opwarmen, stretchen, het wordt een onvergetelijke en spannende gebeurtenis! Bij Griet worden evenwicht, kracht en durf op de proef gesteld want zij voorziet een heus parcours in het sportgedeelte van de feestzaal. En Els Van der Schueren laat de mogelijkheden van spelvariaties met een parachute zien. Een aanbod om u tegen te zeggen!
U merkt het: de begeleidsters van zowel buitenschoolse opvang als kinderdagverblijf proberen telkens hun beste beentje voor te zetten. Zondag ging de dag van de onthaalmoeder en kinderverzorgster (12 oktober) verloren voor ons personeel... Daarom vieren wij op vrijdag 17 oktober de dag van de kinderbegeleidster. Als u uw favoriete kinderverzorgsters en begeleidsters eens extra in de bloemetjes wil zetten, wil bedanken of verwennen op een originele manier dan is vrijdag 17 oktober uw moment!
Vandaag was ik lang bezig met het telefonisch screenen van mogelijke kandidaten om Anny op te volgen bij de Knuffeltjes. Er hebben zich heel wat kandidaten aangemeld en om bij iedereen een beetje tijd te sparen gebeurt de eerste screening daarom telefonisch. Morgen zal ik hier noodgedwongen nog verder mee doen. Na dit telefonisch contact worden de kandidaten in de loop van de week per mail verwittigd of ze worden uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek worden de eerste contacten uitgediept. Bepaalde competenties verbonden aan de job worden gecheckt, een praktische opdracht dient vervuld te worden,... We proberen een kinderbegeleid(st)er te vinden die zowel voor de kinderen als binnen het team geschikt is.
Ondertussen waren de Nijntjes op schattenjacht in het bos, de Dolfijntjes verdeelden zich in groepjes en deden verschillende activiteiten over en rond de herfst. Kathleen Balthazar en haar man zorgden voor een prachtige kast om themamateriaal handig op te bergen. Dankzij deze kast zit alles direct gebruiksklaar opgeslagen en is het voor de kinderbegeleidsters superhandig om een thema zonder al te veel voorbereiding aan de kinderen aan te bieden. Wat een meerwaarde!
De week van de diversiteit komt in zicht! Op enthousiaste manier is iedereen zijn steentje aan het bijdragen voor deze themaweek van de herfstvakantie. Vandaag mocht iedereen al met verf een handafdruk maken. Ook mijn linker wordt dus gebruikt als versiering!
Wat kunnen we allemaal verwachten in deze week? Naast vele activiteiten die kinderen en volwassenen doen inzien dat diversiteit in de maatschappij een grote rijkdom betekent, zijn er ook enkele bijzondere aandachttrekkers: dinsdag 28 oktober zijn er 's middags Kundabuffi's klanksprookjes voor de buitenschoolse opvang. Deze voorstelling is nogal dynamisch en bevat een heleboel instrumenten en voorwerpen uit de gehele wereld in een educatief verhaal over de aarde en de mensen van de aarde. Op vrijdag worden jullie dan weer uitgenodigd voor onze tentoonstelling waarbij er van alles te proeven valt en waar je kan zien wat we in deze diversiteitsweek allemaal uitgespookt hebben. Voor deze middag een leuke diversiteit aan smaken te bieden zijn we nog op zoek naar originele receptjes of mama's of papa's die iets willen laten proeven uit hun land. Reserveer in ieder geval deze middag om eens langs te komen in het kinderdagverblijf!
Dankzij het technisch vernuft en doorzettingsvermogen van Kristel zijn er op een heel korte tijd 12 nieuwe bedjes gemonteerd. Op 2 dagen tijd werd ze een volleerd beddeninstallateur! Prachtig werk van onze handigste harriëtte! Deze bedjes voldoen aan de strenge normen van Kind en Gezin. Heel wat kinderen genieten dus van een nieuwe slaapplaats (ook nieuwe matras!) maar ook de kinderverzorgsters zullen het gemakkelijker hebben vanwege de ergonomische eigenschappen van deze bedjes. De rug zal in ieder geval serieus ontlast worden! Voor het kinderdagverblijf was dit een enorme investering, hopelijk één die het waard is!
Investeringen dienen er de laatste tijd weer heel wat te gebeuren. Zo werd er ook een herstelling gedaan aan onze vaatwasmachine en bestelden we ook een bolderkar. De bolderkar 'Kindercabrio' is heel wendbaar. Kinderen kunnen zelf in- en uitstappen en er is plaats voor 6 tot 8 kinderen. Er is een veilige rem en een in hoogte verzetbare duwstang. Opnieuw wordt dus gedacht aan zowel kinderen als kinderverzorgster en het leuke is dat de suggestie voor deze bolderwagen ook van een kinderverzorgster kwam!
Deze morgen was ik uitgenodigd op de Arteveldehogeschool voor een vergadering over 'Complead'. Wat is complead? Het is een project, goedgekeurd en gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds, waarbij werken rond competenties centraal staat. Dankzij het goede werk van Kristel (kwaliteitscoördinator) en de teams elk op hun niveau is het belang van kwaliteit en het kwaliteitsdenken op de werkvloer geïntegreerd. Nu zijn we klaar om een logische stap te zetten in de richting van competentiebeleid. Toen ik de gelegenheid kreeg om in te stappen in dit project, kon ik natuurlijk niet twijfelen. Dit studieproject zal volgend jaar weerklank vinden in hele kinderdagverblijf. Vanaf januari 2009 zullen we aan de slag gaan met een competentiebeleid. Net zoals andere veranderingen zullen we niet te snel te werk gaan. We worden begeleid door de Arteveldehogeschool, Hogeschool Gent en VCOK. Dankzij de financiering van het Europees Sociaal Fonds zullen we ook beroep kunnen doen op externe partners die ons begeleiden in dit proces. Meer nieuws hierover volgt wanneer alles wat meer concreet is.
Vandaag las ik in het Nieuwsblad dat wie als kind voor de leeftijd van 9 maanden vis eet, later minder kans heeft om eczeem te ontwikkelen. En eczeem geeft dan weer aanleiding tot een grotere kans op astma op latere leeftijd... Alweer een bewijs dat het nuttig is om reeds op vroege leeftijd en gevarieerd menu aan te bieden. Dit past perfect binnen onze visie. U kan het maandelijkse menu vinden op onze website. En als uitsmijter ziet u hier nog hoe onze peutertjes zelf hun sinaasappelsap persen. Santé!
Elk jaar komen er heel wat stagiairs bijleren in het kinderdagverblijf. Praktijkervaring opdoen blijft op zich een grote leerschool. Jaarlijks gebeurt er dan ook een overleg tussen de stagegever (het kinderdagverblijf), de stagebegeleiders (de scholen) en de stagementoren (de personeelsleden van het kinderdagverblijf die instaan voor de individuele begeleiding van de leerlingen). Uit dit overleg kwam de behoefte van de stagementoren om wat meer informatie over de visie achter de stageopdrachten te krijgen. Deze middag gaat Gudrun Vivez van het Sint-Augustinuscollege van Aalst in op die vraag.
Een andere activiteit deze middag is het bezoek van onze kinderen aan het park! Zij combineren het aangename met het nuttige! Want ze gaan zich uitleven in het bos dat al in herfstkleuren getooid is, en ze gaan ook vers gevallen bladeren zoeken om in onze compostvaten te doen. Een ideale activiteit voor de week van het bos en de kinderen leren ondertussen al het nut van composteren. Het kinderdagverblijf heeft 3 compostvaten staan met als doel het fruitafval op een natuurvriendelijke manier te verwerken. Af en toe moeten er bladeren aan toegevoegd worden om lucht te laten circuleren in zo'n compostvat. De opleiding die Karen (verpleegkundige) over composteren volgde was hiervoor uiterst nuttig! Els en Els van de buitenschoolse opvang zijn in ieder geval gemotiveerd om de kinderen hier actief te laten aan meewerken!
Vandaag beginnen we in onderling overleg met het opstellen van de kalender van 2009. We houden hierbij rekening met de wettelijke minima. Het kinderdagverblijf dient minstens 220 dagen op en te zijn, de buitenschoolse opvang minstens 230 dagen. In de praktijk is zowel buitenschoolse als kinderdagverblijf 230 dagen open! In eerste instantie worden enkele voorstellen gegeven door de directie. Er is reeds gemeentelijk overleg gebeurd over de sluitingsperiodes. Het zou de bedoeling zijn om de sluitingsperiodes van verschillende opvanginitiatieven op elkaar af te stemmen zodat er in noodgevallen kan doorverwezen worden naar elkaar. Er wordt echter ook rekening gehouden met de suggesties van het personeel en van de ouders. Een goede afweging van de belangen van deze partijen vormt de basis van de beslissing die uiteindelijk door de staf samen wordt genomen. Vandaag beginnen we reeds met een eerste voorstel naar de personeelsleden te formuleren zodat ouders zeker tijdig verwittigd kunnen worden.
We hebben al een tijdje een vlotte samenwerking met de gemeentelijke bibliotheek. Geregeld gaat een groep peuters naar de bib om er de spannendste verhalen te horen. Mama en papa kunnen hier echter nooit bij zijn... Nu organiseert de bibliotheek met het team van de Boekbaby's een verwendag voor kleine kinderen en uiteraard willen we deze in de schijnwerpers plaatsen. Leesbevordering vanaf de wieg wordt door ons sterk gepromoot! Op zaterdag kunnen kinderen (van 2 tot 5 jaar) die houden van een leuk verhaaltje en van voorlezen om 10u30 en om 11u30 komen luisteren naar Hilde en Lien. Zij gaan samen met hen Op Berenjacht. En Tuimeloor maakt van 15 tot 15u30 een muzikale ontdekkingstocht 'Snip, snap, snuit, dit boekje maakt geluid'. Baby's, peuters, kleuters en hun ouders zijn welkom. Meer info op www.bibliotheekwetteren.be en www.boekbabys.be
Karen, onze verpleegkundige, is bezig met een tevredenheidsgesprekje met één van onze ouders, terwijl ik hier nog snel iets neerpen. De bedoeling van dit gesprekje is vooral luisteren naar ouders hoe ze de eerste maand opvang hebben ervaren. Op deze manier kunnen we snel bijsturen waar nodig en proberen we echt in dialoog te treden met de ouders. We proberen onszelf voortdurend een spiegel voor te houden. Doen we het wel goed? Lossen we de verwachtingen in? Samen spreken over opvang verrijkt onze werking! Vandaag was het voor mij een dag waarbij ik heel wat praktische zaken moest regelen. Uurroosters plannen, mensen bijsturen, afspraken opvolgen, verslagen schrijven, heel wat mails opvolgen,... Hetgeen me echter het meest bij blijft is de manier waarop ik ontvangen werd bij de kartonfabriek Vandevelde. Eén en al vriendelijkheid en hulpvaardigheid! We mochten er heel wat karton afhalen om mee te knutselen. Voor de fabriek en de baas ervan waardeloos materiaal maar voor ons heel waardevol! Dat zullen de kinderen en begeleidsters ons nog wel laten zien! Fijn weekend!
Deze morgen kreeg ik de kans om in het gebouw van het Vlaams Parlement te Brussel een voorstelling te zien van de wijze waarop de kinderopvang georganiseerd is in Rome. Een betere opleiding, meer omkadering en vooral veel meer geld wordt geïnvesteerd in de kinderopvang. Dit gebeurt echter door de stad Rome zelf en niet door de nationale overheid. Door meer personeel in te schakelen kan er meer aandacht geschonken worden aan de zelfstandigheid van de kinderen. Zo kruipen ze zelf in bed, krijgen ze de kans om veel zaken zelf te doen en mogen ze zelfs vanaf 2 jaar zelf eten uitscheppen in hun eigen porseleinen (!) servies. Hier wordt er hard gehamerd op veiligheid, daar is die minder nadrukkelijk aanwezig. De lezing gaf in ieder geval veel inzichten aan de aanwezigen: positieve maar ook negatieve zaken werden opgemerkt! Zo is er in Rome bijvoorbeeld maar 1 instapmoment op een jaar. (de maand september) In ieder geval werd ik persoonlijk geïnspireerd door de creativiteit waarmee de pedagogisch medewerkers de kinderen konden entertainen. Ik vraag me af waardoor Mieke Vogels zich liet inspireren.
Naar aanleiding van het inspectiebezoek van Kind en Gezin hebben we een aantal nieuwe bedjes gekocht. Deze zijn onlangs geleverd maar dienen nog in elkaar gezet te worden. We zijn daarom op zoek naar handige mama's, papa's, grootvaders of -moeders die ons een handje willen helpen. Neem gerust contact op als je één of meerdere bedjes wil in elkaar zetten. Je helpt er ons enorm mee!
Vandaag werd naar de ouders gecommuniceerd over de aanhoudende diarree. In overleg met onze adviserende arts proberen we om besmette kinderen zoveel mogelijk thuis te houden. We proberen ook mogelijke oorzaken in kaart te brengen. Voorlopig worden we geconfronteerd met een grote variatie. Zowel bacteriële als virale infecties werden reeds geconstateerd. In een eenmalig geval was er sprake van een parasiet. We dringen er op aan de voorgeschreven behandeling door de huisarts strikt te volgen om zo snel mogelijk dit leed voor ouders, kinderverzorgsters en kinderen uit het kinderdagverblijf te weren.
Gisteren geen berichtje op deze blog wegens tijdsgebrek. Omwille van het event '15x15' en een vergadering ivm de buitenschoolse opvang in Wetteren kwam ik pas om 22u45 thuis en een dagje zonder pc leek me wel aantrekkelijk. 15x15 was een event waarbij ik veel info kon opdoen van 15 top-ceo's en ondernemers. Telkens kregen ze een kwartier de tijd om hun motivatie, sleutels tot succes, mislukkingen, methode en raad aan jongeren door te geven. De opbrengst van dit event voor mij is heel groot. Pakken inspiratie, plannen, motivatie, veel zaken om het beter te doen,... Let op: een groot aantal ideeën waren al in onze organisatie doorgedrongen, maar eens terug tot de essentie komen is heel waardevol. Ik leerde ook om geregeld eens aan introspectie te doen en kijken hoe ik zelf alles aanpak en mezelf te evalueren. Af en toe een spiegel voor jezelf houden, bij gelijk wat je doet, geeft je weer de kans om beter te doen en dat is zeker en vast mijn ambitie!
Gisteren was er dan ook nog een evalutatievergadering van de buitenschoolse opvang gedurende de vakantie op gemeentelijk vlak. De speelpleinwerking (Wesp) was noodgedwongen moeten sluiten gedurende 2 weken, de buitenschoolse opvangmogelijkheden waren allemaal op hetzelfde moment gesloten, sportkampen waren volzet,... Er was op een bepaald moment zeker een tekort aan plaatsen. Met onze opvang hebben we reeds een aanzienlijke inspanning gedaan om aan de vraag te beantwoorden: maar liefst 14 kinderen meer konden deze vakantie terecht in een schitterend voorbereide werking! Let wel, dit was enkel mogelijk dankzij de financiële tussenkomst van minister Vanackere. Naar volgend jaar toe wilde men een oplossing zoeken voor het speelplein, maar ik hamerde er op dat er een structureel tekort was aan plaatsen! Enkele mogelijke oplossingen werden overlopen, maar een definitieve knoop doorhakken gebeurt op een volgende vergadering.
Wat in het begin nog aarzelend op gang kwam, nog heel wat kopzorgen teweegbracht en hier en daar twijfels zaaide, resulteerde uiteindelijk in een fantastisch eetfestijn! Een echt eetfestijn hoorden we langs alle kanten want proeven van 6 gerechten kan je niet alle dagen! Het multiculturele eetfestijn vond zijn oorsprong al enkele maanden geleden. Tijdens de GSP voor ondernemingen werd er lustig op los gebrainstormd en kwam een multicultureel eetfestijn als één van de topideeën naar boven. Lang voorbereiden, mensen motiveren, koks zoeken, praktische zaken regelen, eetstandjes voorbereiden, inkleding voorzien, kaarten verkopen,... Afwisselende gemoedstoestanden, mensen die het niet zagen zitten, mensen met vragen, mensen die het allemaal nogal vroeg opstaan vonden, mensen die vonden dat het niet lang genoeg kon duren, het was een uitdaging voor het hele team van personeelsleden om een dergelijk eetfestijn te organiseren. Het resultaat werd letterlijk én figuurlijk door iedereen gesmaakt. Mexicaans eten dat lekkerder is dan in Mexico zelf, pitta op authentieke manier bereid, lekkere Italiaanse pasta, fijne porties couscous en de eigen tomatensoep met balletjes en vol-au-vent met frietjes! Elk gerechtje op zich had zijn meerwaarde! En dan hebben we nog niet de meest onmisbare schakels genoemd in dit geheel: de mensen achter dit geheel. Ik ben heel tevreden over de inzet en enthousiasme waarmee iedereen meehielp. Petje af! Dit geeft moed voor de komende activiteiten. En vooral voor onze werking zelf! Elke dag kunnen doen waar je echt goed in bent in een omgeving waar dit door iedereen gesmaakt wordt, levert hopelijk dezelfde tevredenheid!
Gisteren werd het eerste jaar van de groep zorginnovatie afgesloten met een congres in Leuven. Als lid van de reflectiegroep was ik aanwezig tijdens lezingen van minister Vanackere, een vertegenwoordiger van Koen Peeters (die had het te druk) en de toelichtingen van Koen Hermans en Heidi Loos. Ik was zelf verslaggever van de discussiegroep rond innovatieve overheid. Wat heeft dit alles ons bijgebracht? Naast het uitgebreide netwerk dat we langs deze weg kunnen vormen, zullen we vanaf volgend jaar gratis kunnen gebruik maken van het innovatie-instrument dat met deze groep ontwikkeld wordt. De ontmoeting van gisteren bood ook de kans tot reflectie. Op de stafvergadering van deze voormiddag zal ik zeker enkele bedenkingen hierrond meegeven. Voor de rest wordt het vandaag een drukke dag! Voorbereiding van het eetfestijn, uitnodigingen voor de raad van bestuur van woensdag aanstaande, stafvergadering, regelen van heel wat praktische zaken na enkele drukke dagen... Weer een fijn drukke dag dus!