Waarom een fusie tussen Kaprijke, Sint Laureins, Assenede en
Eeklo een goed idee is.
Het is
zonneklaar dat de inwoners van de Meetjeslandse gemeenten niet staan te
trappelen om een fusie tussen die gemeenten te bejubelen. Verschillende
emotionele en zakelijke overwegingen zijn in het publiek te horen zoals het
verlies van eigenheid in een groter verband, het gevoel opgeslokt te worden
door een groter geheel en geen vertegenwoordigers meer te hebben, de afstand
tussen politiek en burger die zou vergroten, het ongelijke belastingsysteem dat
geld gaat kosten
Veel van de
bezwaren lijken redelijk tot men ze eens goed gaat bekijken. Maar als men doorvraagt
ontdekt men meestal dat de bezwaren op niet veel feiten zijn gebaseerd en niet
veel verder gaan dan een afkeer van verandering en een vrees voor verworven
privileges.
Niet te
onderschatten zijn ook de belangen en verwachtingen van de huidige politici die
vrezen voor hun zitje of hun ambt. Zij kunnen de fusie zien als een
opportuniteit om de gemeenten de toekomst in te leiden, maar ook als een
bedreiging voor hun positie.
Voorwaarde
voor de fusie is dat het voorzieningenniveau per deelgemeente niet mag worden
aangetast en er een evenredige vertegenwoordiging van de gemeenten in de
bestuurlijke organen wordt nagestreefd.
In wat volgt
zullen we ingaan op de vraag waarom de fusie een goed idee is.
1. De gemeenten Kaprijke, Sint Laureins
en Assenede zijn gemeenten met een beperkte beleidskracht door het gebrek aan
personeel. Daardoor zijn er gemiste kansen op allerlei vlakken. Het
onderbrengen van de bestaande personeelsleden in één ploeg geeft ongekende
mogelijkheden van samenwerking, van versterking van het gemeentelijk beleid,
van initiatieven en van ondersteuning en dienstverlening aan burgers.
2. Een gezamenlijk financieel beleid
laat toe efficiënter om te gaan met de middelen doordat men samen kan aankopen,
samen kan uitvoeren, grenzen vervagen, samen een financieel beleid kan
uitstippelen dat ten goede komt aan de burgers.
3. Het eenvormig invullen van
belangrijke taken zoals de ruimtelijke ordening, het sportbeleid, het
gezondheidsbeleid, het ouderen en jongerenbeleid zorgt voor eenduidigheid en
duidelijkheid voor de burgers waar nu door de verschillende besturen soms
tegenstrijdige signalen aan de burgers worden gegeven.
4. De schuldenlast van de gemeenten
wordt door de subsidiëring van de fusie met een belangrijk aandeel overgenomen
door de Vlaamse overheid zodat nieuwe projecten die nu niet mogelijk zijn
kunnen worden uitgevoerd en/of de schulden die er zijn substantieel verminderd
worden. Indien de vier gemeenten
samengaan is er een budget van meer dan 25 miljoen ter beschikking.
5. Door de versterking van de gemeentelijke
administraties staat ook de politiek sterker omdat er meer beleidsvoorbereidend
en uitvoerend werk kan worden opgenomen. Door de gebrekkige opvolging in de
huidige situatie gaat veel tijd verloren bij het ontwikkelen van projecten. Zo
heeft de gemeente Kaprijke een beperkt
aanbod van subsidies, culturele faciliteiten, volwassenonderwijs, gebouwen voor
de jeugd, fiets- en voetpaden, ondersteuning van verenigingen en
socio-culturele activiteiten, voorzieningen voor ouderen en jongeren.
Tevens is
er te weinig bestuurskracht om op bovengenoemde domeinen het verschil te maken.
Toerisme bijvoorbeeld is beperkt in vergelijking met gelijkaardige gemeenten
ondanks de grote troeven die de gemeente heeft met de aanwezigheid van een
grote oppervlakte bos. Ook de aanslagvoet roerende voorheffing ligt voor een
rijke gemeente beneden de aanslagvoet in arme vergelijkbare gemeenten wat er op
wijst dat niet alle financiële bronnen worden aangeboord om de wegen te
onderhouden, fietspaden en trage wegen aan te leggen.
6. Op dit ogenblik schommelt het
belastingstarief voor personen van de vier gemeenten tussen 7 en 7,7 %, de
opcentiemen tussen 756 en 882. De fusie geeft de mogelijkheid door het
verminderen van de schulden om deze ongelijkheden weg te werken zodat in dit
deel van het Meetjesland de tarieven gelijk zijn. Er zijn geen goede redenen te
verzinnen om die gelijke behandeling van de burgers niet te doen.
7. Naast de versterking van de
ambtenarij is er ook de versterking van de politiek door de verhoging van de salarissen
van de politici waardoor zij van het besturen hun hoofdberoep kunnen maken. Dit
wordt gecompenseerd door het verminderen van de mandaten van zowel de leden van het schepencollege als van de
leden van de gemeenteraad. In een kleine gemeente vist men in een kleine pool
van mensen die zich willen inzetten voor de gemeentelijke politiek.
8. Een te kleine gemeente heeft problemen om voldoende personeel aan te trekken en te behouden door
carrièreperspectief te bieden. Goed geschoold personeel heeft het in een klein
bestuur snel bekeken, kan onvoldoende ambities realiseren voor een te beperkt
beleid. Meestal zullen goede mensen niet eens voor een functie in die gemeenten
solliciteren. Het is een relatief goed bewaard geheim dat veel kleine gemeenten
nog maar nauwelijks aan personeel geraken. Ambitieus personeel wil in een
bestuurskrachtige gemeente werken. Ook op dit vlak is de wereld sedert 1976
grondig veranderd.
9. Te veel en te veel kleine gemeenten leiden tot ineffectief beleid, tot
verlies van efficiëntie, tot het weglekken van overheidsmiddelen en tot meer
maatschappelijke onduurzaamheid. Vooral die laatste waarde beheerst de agenda
steeds meer. Gemeenten die allemaal voor hun eigen kunstmatig afgebakend
gebiedje meer woningen willen, eigenlijk van alles meer willen, dat bestendigt
de aantasting van de ruimte, verhoogt het mobiliteitsprobleem, versterkt de
versnipperde verstedelijking. Niet duurzaam genoeg, niet effectief genoeg, niet
efficiënt genoeg.
Besluit:
Er
zijn vele redenen om te fuseren. De bevolking zal er wel bij varen omdat er
beter voor de bevolking kan gezorgd worden op allerlei terreinen.
Niet fusioneren zal onze gemeenten 25
miljoen kosten en blijft de geringe bestuurskracht in de kleine gemeenten wegen
op het realiseren van noodzakelijke projecten.
Guido Steenkiste
Voor de tekst werden argumenten
gebruikt van o.a. Filip De Rynck,
hoogleraar bestuurskunde aan de RUG



|