Burgerdemocratie: op weg naar meer draagvlak.
Velen van
ons waren jaren van ons leven in adviesraden allerhande actief. Meestal kijken
we met gemengde gevoelens terug. We hebben overwinningen gehaald en nederlagen
geleden zou Raymond Van het Groenewoud zingen en zo is het maar net. Af en toe
zat de wind mee en surften we op de golven van een verhoogd natuurbewustzijn of
een calamiteit om daarna in het business as usual te belanden. En de molens
malen langzaam, er komen en gaan mensen die het goed of minder goed menen,
bestuurders wisselen elkaar af met hun eigen manier om de volkswil te volgen of
net niet. Kortom het was en is een boeiende tijd in de raden maar je zou er
toch af en toe het bijltje willen bij neerleggen mocht er niet weer een
perspectief zijn op verbetering.
Die
adviesraden zijn het gevolg van de democratisering in de slipstream van de
jaren 60. Democratisering van het onderwijs maar ook van de bestuurscultuur
waarin stilaan het besef groeide dat er meer naar de bevolking moest geluisterd
worden, niet enkel om te voldoen aan de wensen van mensen die profijt haalden
uit een of andere maatregel, maar ook naar anderen die het belang van natuur,
cultuur, open ruimte, ethiek en esthetiek, kortom het goede leven, hoog in het
vaandel meevoerden.
Ik denk dat
we nu nood hebben aan een nieuwe ingreep in de democratische besluitvorming.
Onder de naam burgerdemocratie gaan vele initiatieven schuil. “Slimme” politici
haken graag hun wagentje aan containerbegrippen zoals burgerdemocratie. Een
beetje zoals bedrijven graag uitpakken met duurzaamheid en ecologisch omdat ze
zo meedrijven met goedbedoelde acties en trendy ontwikkelingen voor een groene
toekomst. Nog zo’n containerbegrip: groene toekomst. Wat daar allemaal onder
verstaan wordt zou gemakkelijk het onderwerp kunnen zijn van een doctoraat in
de sociologie.
Terug naar
de burgerdemocratie. Wellicht herinner je je de G 1000 van David van Reybrouck.
Enkele honderden burgers deels geselecteerd, deels uitgeloot via een
representatieve steekproef, met allerhande soorten burgers, mannen en vrouwen,
jong en ouder, rijk en arm, uit verschillende wijken, met en zonder kinderen, mooi
verdeeld over allerlei groepen dus. Zij kwamen een aantal weekends bij mekaar om na te
denken over belangrijke onderwerpen zoals migratie, sociale zekerheid, de
klimaatproblematiek en noem maar op. De onderwerpen kwamen uit een online
bevraging, en zo kwam men tot drie onderwerpen die in drie weekends door een
burgerraad werden besproken. Je kon ook online inspreken en de conclusies die
er op volgden beïnvloeden.
Burgerdemocratie
vraagt dus om organisatie. Het is niet voldoende mensen op een buurtvergadering
uit te nodigen om van burgerdemocratie te kunnen spreken. Zo’ n
buurtvergadering kan deel uitmaken van een brede organisatie die mensen
bevraagt. Maar kan de organisatie van burgerdemocratie niet vervangen. Ook
wijk- of dorpsbudgetten kunnen de burgerdemocratie een zetje geven maar er niet
in de plaats voor komen. Bij burgerbudgetten stellen de overheden budgetten ter
beschikking waarvoor burgers voorstellen kunnen doen, die ze dan zelf bespreken
en uitwerken.
In onze
gemeenten zouden we kunnen en moeten werken met de burgerdemocratie. Cruciaal
hierbij is de samenstelling van de burgerraad. Naast een aantal geselecteerde
leden worden mensen uitgeloot om deel te nemen aan de raden. Noodzakelijk is
dat velen zich in de raad herkennen. De raad kan de burgers bevragen over
onderwerpen die de burgers belangrijk vinden. Uit die bevraging kiezen burgers
en bestuurders dan prioritaire onderwerpen die onderwerp zijn van overleg. Dit
overleg begint altijd met informeren. Deskundigen in de materie informeren de
burgerraad over de ins en outs van het onderwerp waarna de raad de
opportuniteiten van het onderwerp onderzoekt en voorstellen formuleert.
Een
voorbeeld uit onze praktijk:
In het gemeentelijk
blad en via de website van verenigingen organiseren we een vragenronde over wat
de mensen in de gemeente bezig houdt.
Ondertussen
selecteren we een groep mensen die reeds hebben te kennen gegeven deel te
willen uitmaken van de burgerraad en loten we evenveel mensen uit die we vragen
deel te nemen aan de gesprekken.
Uit de
bevraging van de bevolking blijkt een voorkeur om het natuurbeleid van de
gemeente te bespreken. Onder dit koepelbegrip horen allerlei vragen thuis over
bomen in de straat, bos, diversiteit, tuinen en vogels, stilte, educatie…
Uit deze
voorstellen kiezen we 3 onderwerpen die we in drie burgerraden zullen
behandelen. In iedere burgerraad krijgen de deelnemers informatie van een
deskundige over het onderwerp, overleggen ze en maken voorstellen.
Na drie
burgerraden hebben we zo voldoende visie en voorstellen om tot uitvoering over
te gaan. De gemeenteraad heeft het laatste woord.
Tot slot
Burgerdemocratie
moet men leren. Zowel bestuurders als burgers hebben er weinig ervaring mee.
Men moet er vooral mee beginnen. En de organisatie uitbouwen die nodig is.
Begeleiding is aanwezig om het goed te doen.
|