Fietsen in een aards paradijs.
In de zomer
gingen wij fietsen in Overryssel, dat deel van Nederland waar de Vecht, de
Dinkel en de Regge de blauwe linten zijn die meestal in een natuurlijke bedding
hun weg zoeken in natuur- en landbouwgebied, de laatste langs de rand van de
Sallandse Heuvelrug. Ommen is in dit gebied de parel in het Vechtdal en is
aangemerkt als Waardevol Cultuurlandschap met 1/3 natuurgebied,
zandverstuivingen, vennetjes en heideveldjes. Ook cultuurhistorisch is de
streek waardevol.
Maar we
zouden het over het fietsen hebben. Klassiek zijn de knooppunten. Minder
klassiek en verrassend zijn de fietspaden. Uitzonderlijk fiets je eens langs
een weg, dan wel op een sterk versmalde weg door de aangebrachte fietsstroken.
Meestal fiets je door bossen op verharde paden in verschillende materialen.
Schelpenpaden zijn uitzonderlijk. Meestal zijn het in asfalt of beton
geconstrueerde paden die het fietsen ook in bossen en natuurgebieden tot een
heerlijke activiteit maken. De rivieren worden overgestoken met fietsbruggetjes
en in zelf te bedienen vlotten die elektrisch werken. De sluizen zijn uitgerust
met vistrappen die het mogelijk maken dat riviervissen hun weg vinden ondanks
de sluizen. Fietsen in de landbouwgebieden wordt mogelijk door deskundig
aangelegde fietspaden aan de rand van de landerijen of er dwarsdoor.
Veeroosters zijn enkel aangelegd aan de in- en uitritten van de graasweiden. En
dan de kers op de kaart. Bijna overal is de confrontatie met auto’s uitgesloten
door de aanleg van tunnels en brugjes. Men voelt er zich als fietser
gewaardeerd en het toerisme doet er zijn profijt mee. De hotels zijn
schitterend en aanwezig in mooie dorpen en steden zoals Dalfsen, Ootmarsum,
Borne…
Als we dat
vergelijken met het Meetjesland waar men er zelfs niet in slaagt een
spoorwegbedding tussen Maldegem, Eeklo en Zelzate in de voorbije 20 jaar te
realiseren, laat staan met tunneltjes veilig te maken voor fietsers die nu
telkens onderbroken trajecten rijden. Om dan nog te zwijgen van de plannen die
er waren om de bosgebieden te verbinden met recreatieve fietsroutes langs en
door landbouwgebieden. De Lembeekse bossen verbinden met het Leen, het Leen met
het Drongengoed, niet langs landbouw- en andere wegen maar langs echte
fietspaden die door de natuur- en landbouwgebieden slingeren. En zonder
confrontaties met snelle automobilisten.
Dat het kan
laat Overryssel zien. Maar veel politici laten andere belangen blijkbaar
voorgaan of interesseert het niet. Zie de reacties op ons vorig artikel over
fietsen in Eeklo. De pianist wordt beschoten, oplossingen voor bijvoorbeeld het
kruispunt spoorwegbedding- Oostveldstraat niet naar voor geschoven. Op deze
manier wordt het Meetjesland nooit een fietsparadijs.


|