Foto
Inhoud blog
  • Persmededeling zwembad Itegem
  • TOEGEVOEGDE AGENDAPUNTEN MAART 2013
  • Bijgevoegd agendapunt gemeenteraad februari 2013
  • Wat deden de andere partijen?
    ETA links
  • FACEBOOK
  • Deidre Van Looy-Arblaster
  • Geert Du Pont
  • Zoeken in blog

    Archief per week
  • 14/10-20/10 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 16/02-22/02 2004
    EenTegenAllen - Heist-op-den-Berg
    Plaatselijk, onafhankelijk en geloofwaardig
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HidroRio

    PERSMEDEDELING E.T.A. i.v.m. HidroRio 23/01/2008


    CD&V en Open-VLD laten Heistse inwoners flink meer betalen voor water.

    In de zomer van 2007 besliste de Heistse meerderheid het gemeentelijk rioleringsstelsel voor 13 mio euro over te dragen aan Pidpa. Goed nieuws voor de Heistse bevolking zou je denken.

    Integendeel :

    Sinds de gemeente is toegetreden tot HidroRio betalen de Heistenaren een flink stuk meer voor hun water. Via de waterfactuur wordt voortaan € 0,901 per m³ extra aangerekend dat is een kost van € 41 per persoon op jaarbasis . Vooral voor grotere gezinnen, en mensen die het niet breed hebben, zoals alleenstaande ouders met kinderen, is dit een flinke financiële aderlating.


    - vroegere rioolbelasting : € 20 per jaar per aansluitingspunt
    ..............................................€ 0 per jaar indien niet aangesloten op rioolstelsel
    -jaarlijks waterverbruik : -gemiddeld +/- 45m³ per jaar per persoon (cijfer Pidpa)
    - gemeentelijke saneringsbijdrage t.g.v toetreding tot Hidrorio : € 0.901 incl. BTW 
    - berekeningswijze : jaarlijks waterverbruik x gemeentelijke saneringsbijdrage x aantal gezinsleden


    Het strafste is eigenlijk wel dat het gemeentebestuur steeds laat uitschijnen dat de sanering van het rioolstelsel haar handenvol geld gaat kosten terwijl het tegendeel waar is. Het brengt de gemeente geld op, nl. 13 mio euro afkomstig van de overdracht van het rioleringsstelsel. Wat gaat onze gemeente met dit geld doen ? Het Cultuurcentrum uitbreiden ?.

    De gemeente wentelde haar verantwoordelijkheid inzake rioolsanering volledig af op Pidpa, en de kosten ervan op haar burgers. Het zijn de Heistenaren die deze kosten zullen dragen via een saneringsbijdrage op de waterfactuur. Dit is in feite een belastingverhoging die in 1 keer opbrengt (13 mio euro) wat de recent verhoogde aanvullende personenbelasting gespreid over 20 jaar zal opbrengen.

    Jan Baestaens van E.T.A. vroeg, tijdens de gemeenteraad van december 2007, dat het bestuur maatregelen zou treffen om de meerkost, die de Heistse burger dient te betalen ingevolge de toetreding tot HidroRio, op zich te nemen in het stelsel van “derde betaler”. De middelen hiervoor zouden moeten komen van de vergoeding die de gemeente kreeg voor de overdracht van het rioleringstelsel. Een stemming hierover werd toen door de meerderheid geweigerd. “Indien de gemeentefinanciën dit niet toelaten moet men de uitbreiding van het cultuurcentrum maar doorschuiven naar een volgende legislatuur” aldus Baestaens.

    In de laatste gemeenteraad vroeg E.T.A.-raadslid Jan Baestaens bij herindiening van zijn bijkomend programmapunt uitdrukkelijk een hoofdelijke stemming zodat de meerderheid kleur moest bekennen.

    De oppositiepartijen - die samen 51 % van de Heistse bevolking vertegenwoordigen - waren opvallend eensgezind en stemden allen voor dit voorstel. CD&V en Open-VLD stemden tegen.

    Gevolg : Heist ontvangt 13 mio euro van Pidpa maar de burger betaalt merkelijk meer voor zijn watervebruik daar CD&V en Open-VLD niet willen weten van terugbetaling via systeem van derde betaler.

    Het is duidelijk dat dit bestuur liever investeert in zijn Cultuurcentrum dan in zijn bevolking. We vinden het vreemd dat burgemeester Vleugels hoog opdraaft met inspraak van de bevolking en hier de stem van meer dan de helft van de mensen naast zich legt zonder daar vragen bij te stellen. CD&V en Open-VLD haalden bij de laatste verkiezingen samen 46 % van de stemmen. Wij kunnen dit alleen maar vaststellen. Wij hopen voor CD&V dat dit is wat hun kiezers willen en dat zij zich niet “in ’t zak gezet voelen” (verwijzende naar de folder die CD&V de laatstse avond voor de verkiezingen in de bussen stopte: “Wie dit leest wordt niet in ’t zak gezet”)

    E.T.A.- fractie

    23-01-2008 om 00:00 geschreven door ETA  


    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stratenplan - Kinderopvang Goor - Bergstraat - RTV - Hidrorio
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15 januari 2008

    1. Stratenplan langs invalswegen
    - Overwegende dat E.T.A., reeds in 2000, in zijn verkiezingsprogramma “het plaatsen van plan gemeente aan invalswegen” vroeg.
    - Overwegende de vraag van een bewoner, behandeld op het schepencollege24/7/07, i.v.m. “infoborden langs invalswegen met stratenplan.”
    - Vragen wij hoe’t zit met plaatsen van infoborden met stratenplan langs invalswegen?

    2. Plaatsen tijdelijke constructie voor kinderopvang te Heist-Goor.
    - Overwegende dat, reeds jaren geleden, E.T.A. in de gemeenteraad stelde dat de kinderopvang Heist-Goor te klein was.
    - Overwegende de collegebeslissing, pt. 28 op 11/9/2007 i.v.m. kinderopvang Heist-Goor.
    - Vragen wij dat :
    Zoals gesteld in collegebesl.; “gedurende 5 jaar” niet eerder betekent – gedurende lange tijd – i.p.v. – tijdelijk-?
    Het niet beter is een containerconstructie aan te kopen i.p.v. te huren?
    Het niet optimaal is een woning te huren (indien optie zich voor doet)
    Hieraan gelieërd, stellen wij voor :
    De parking, rond de kerk van Heist-Goor, te herstellen.
    Gewoon de situatie eens globaal te bezien; daar het gebouw, waarin muziekacademie en bib. gehuisvest zijn – zeker qua veiligheid en energiemisbruik – totaal niet meer voldoet aan huidige normen, verzoeken wij om een totaaloplossing

    3. Bergstraat.
    - Overwegende dat bij investeringen 2008 (Bijlage budget blad 2) € 45.000 wordt voorzien voor V.C. + erelonen Bergstraat.
    - Overwegende collegebeslissing, pt. 4 8 juni 2007, i.v.m. doorvoerleiding en werken Pidpa annex Eandis.
    - Vragen wij :
    Hoe zit het met verantwoordelijkheid doorvoerleiding in heden en verleden.
    Of op korte of lange termijn wordt overgegaan tot werken Pidpa en de daaraan gecoördineerde wegeniswerken.

    4. R.T.V.
    - Gezien de uitgestrektheid van onze gemeente.
    - Gezien de splitsing van de t.v.-zender R.T.V. in de zone Kempen en de zone Mechelen, met alle gevolgen vandien.
    - Gezien R.T.V. een belangrijke informatiebron is voor de inwoners, inzonder de gepensioneerden.
    - Vragen wij dat het bestuur er bij R.T.V. op aandringt terug te keren naar vroegere situatie.

    5. Meerkost voor de burger ingevolge toetreding tot Hidrorio .

    Mits vorige gemeenteraad een stemming werd geweigerd willen wij volgend punt opnieuw ter stemming brengen op deze gemeenteraad.

    Hidrorio : gezien de aanzienlijke meerkost – door toetreding tot Hidrorio – voor de Heistse burger vragen wij dat het bestuur maatregelen neemt om deze kosten in het stelsel van “derde betaler” op zich te nemen.

     

     

    - vroegere rioolbelasting : € 20 per jaar per aansluitingspunt

    € 0 per jaar indien niet aangesloten op rioolstelsel

    - jaarlijks waterverbruik : -gemiddeld +/- 45m³ per jaar per persoon (cijfer Pidpa :zie bijlage)

    -gemiddeld 40,52m³ per jaar per persoon volgens C. Verelst

    - gemeentelijke saneringsbijdrage t.g.v toetreding tot Hidrorio : € 0.901 incl. BTW

    - berekeningswijze : jaarlijks waterverbruik x gemeentelijke saneringsbijdrage x aantal gezinsleden

    De middelen hiervoor moeten komen van de vergoeding die de gemeente kreeg voor de overdracht van het rioolstelsel.

    Indien de gemeentefinanciën dit niet toelaten stellen wij voor om de uitbreiding van het cultuurcentrum door te schuiven naar een volgende legislatuur.

    Onze fractie vraagt uitdrukkelijk dat dit bijgevoegd punt hoofdelijk gestemd wordt.

    15-01-2008 om 00:00 geschreven door ETA  


    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REACTIE OP BUDGET 2008 EN MEERJARENPLANNING

    REACTIE OP BUDGET 2008 EN MEERJARENPLANNING

    Enerzijds willen we u feliciteren dat U er toch weer in slaagt een begroting in evenwicht voor te brengen. Anderzijds kunnen we er niet omheen dat dit niet meer lukt zonder een belastingverhoging door te voeren. Een trendbreuk met het verleden. Daar waar u de voorbije jaren er in slaagde - mede door o.a. de verkoop van enkele participaties - uw rekeningen af te sluiten met een overschot bent U nu aanbeland in een nieuwe fase, een periode van schuldopstapeling.

    Vorig jaar nog kondigde uw voorganger - niet zonder enige trots - aan dat Heist-op-den-Berg een spaarpot had waarmee een aantal grote projecten zouden kunnen gerealiseerd worden. Veruit het duurste, en in de gemeenteraad meest omstreden project, is de uitbreiding van het cultuurcentrum met een 2de podiumzaal, waarvoor u meer dan 10 miljoen euro heeft voorzien. Burgemeester, op 13 februari 2007 stelde u zelf nog dat uit het meerjarenplan en de begroting zou blijken dat andere noodzakelijke uitgaven door dit project niet in het gedrang zouden komen. De vraag of het financieel haalbaar was zou dan worden beantwoord. Welnu, ik denk dat u vandaag het antwoord gegeven heeft. Voor het eerst in 19 jaar diende u de personenbelastig en de opcentiemen te verhogen.

    Daarenboven stond Heist-op-den-Berg nog voor andere uitdagingen : o.a. de scheiding van regen- en afvalwater. U vergelijkt graag met andere gemeenten, u zal het ons dan ook niet kwalijk nemen als wij dat ook even doen. In 2006 had onze gemeente de twijfelachtige eer vermeld te worden in de top van de gemeenten met een rioleringsgraad van minder dan 60 % (BBL). 93% van de gemeenten deden beter, waarbij 1 op 3 gemeenten een rioleringsgraad van meer dan 95 % had. Gezien de Europese Kaderrichtlijn 'Water' wist men dat men voor grote investeringen stond. En wat deed uw bestuursploeg….ze spaarde….ze spaarde voor een podiumzaal….Niet zomaar een podiumzaal…want u ziet het grootser. Niets zou deze droom in de weg staan, ook niet een Europese kaderrichtlijn 'Water'. 
    …en toen kwam het toverwoord : HIDRORIOU verkocht uw rioolstelsel en burgers mogen voortaan zelf betalen voor de sanering ervan. Het zou niet meer wegen op uw begroting. Ons rioolstelsel kost u geen cent meer, onze burgers betalen er zelf voor via hun waterfactuur 
    € 0,901 per m³. Dit komt gezien het gemiddeld verbruik in Vlaanderen van 120 liter per persoon neer op een meerkost van € 138 op jaarbasis (€158 - €20 rioolbelasting) voor een gezin met twee kinderen.


    Maar, blijkbaar volstonden een belastingverhoging, de verkoop van onze riolering en het doorschuiven van kosten van rioolsanering naar de burgers niet om uw toekomstplannen te financieren zonder bijkomende leningen. Aan het begin van volgende legislatuur zal het schuldsaldo van onze gemeente gestegen zijn van € 21.920.949 (1/1/2007) naar € 47.058.265 (1/1/2013). Dat is een stijging van de schulden met € 25.137.316 of net iets meer dan 1 miljard bef. In diezelfde periode stijgt de intrestlast op jaarbasis van € 1.067.810 naar € 2.196 .045 (dat is meer dan je voor onderhoud van wegen voorziet). Wanneer u aan dit tempo voort doet zullen we rond 2018 beland zijn in een situatie waarbij het jaarlijks geleende bedrag net voltstaat om onze jaarlijkse last af te leggen terwijl het schuldsaldo blijft toenemen.

    Meneer de burgemeester, de door U genomen beslissing om zowel de opcentiemen als de personenbelasting te verhogen is geen moedige beslissing, maar gezien het door u en uw voorganger gevoerde beleid, een noodzaak. Ze zal niet kunnen voorkomen dat Heist voor de volgende 20 jaar zwaar wordt gehypotheekeert. Echt moedig zou zijn om op de stappen van uw voorganger terug te keren en u toe te spitsen op de kerntaken van een gemeente.

    Geert Du Pont

     

    E.T.A. keurde het budget 2008 en de meerjarenplanning niet goed en stemde tegen de diverse lastenverhogingen.

    01-01-2008 om 00:00 geschreven door ETA  


    17-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persmededeling HidroRio

    Persmededeling.

    HEIST-OP-DEN-BERG 17/11/2007
    Jan Baestaens van ETA stelt voor dat de gemeente, als ‘derde betaler’, de kosten vergoedt die door Pidpa worden aangerekend op de waterfactuur (de gemeentelijke saneringsbijdrage). Ook vraagt hij een tussenkomst voor de verplicht aan te leggen individuele zuiveringsstations (IBA’s). De middelen hiervoor moeten komen van de vergoeding die de gemeente kreeg voor de overdracht van het rioolstelsel.

    De meerderheid besliste om vanaf 1 september 2007 de exploitatie en ontwikkeling van het gemeentelijke rioleringsstelsel over te dragen aan Pidpa.
    De Europese Kaderrichtlijn “Water” legt indirect een aantal strenge voorwaarden op aan de afvoer en behandeling van afval-en hemelwater tegen 2015.

    In 2006 had Heist-op-den-Berg de twijfelachtige eer vermeld te worden in de top van de gemeenten met een rioleringsgraad van minder dan 60 % (BBL). 93% van de gemeenten deden beter, waarbij 1 op 3 gemeenten reeds een rioleringsgraad van meer dan 95 % had.

    Gezien de Europese richtlijn wist men reeds langer dat men voor grote investeringen stond, maar ons gemeentebestuur opteerde te sparen voor o.a. een 2de podiumzaal en trok daar 10 miljoen euro voor uit.

    Voor de overdracht van ons rioolstelsel ontvangt onze gemeente 13.058.000 euro waarvan 3.265.000 euro in cash en 9.793.000 euro onder de vorm van een achtergestelde voor de gemeente rentegenererende lening. Daarnaast ontving onze gemeente ook aandelen.

    Heist opteerde voor het Hidrorio-concept. Hoewel deze regeling, die steunt op een solidariteit tussen gemeenten, ons bestuur goed uitkomt - gezien de geringe inspanningen in het verleden - is het voor de bevolking de duurst mogelijke oplossing.

    De gemeentelijke saneringsbijdrage wordt sinds september rechtstreeks door Pidpa doorgerekend op de waterfactuur enbedraagt € 0.901 per m³.

    Concreet :
    Gemiddeld dagelijks waterverbruik per persoon in Vlaanderen : 120 liter

    120 liter x 365 dagen = 43.800 liter per jaar of 43,8 m³

    43,8 m³ x €0.901= € 39,46 per persoon op jaarbasis

    Voor een gezin met 2 kinderen betekent dit een meerkost van € 137,84 op jaarbasis.

    Berekening : 4 personen x € 39,46 = €157,84 - € 20(vroegere rioolbelasting die is afgeschaft)

    Deze last wordt enkel door onze burgers en bedrijven betaald. De gemeente betaalt geen cent.

    Pidpa stelt nochtans dat de gemeente een deel van die kosten op zich kan nemen onder de vorm van “derde betaler”.

    ETA stelt in de volgende gemeenteraad voor dat de meerderheid zich hiervoor engageert. Het geld dat vrij is gekomen door de overdracht van het rioolstelsel kan hiervoor gebruikt worden.

    Ook wil ETA ervoor pleiten dat een deel van dit geld gebruikt wordt om IBA’s te financieren voor mensen die vanwege de zoneringsplannen uit de boot vielen om op het rioolnet te worden aangesloten.

    Wij betwisten niet de noodzaak van waterzuivering, integendeel. Wij vinden het echter onaanvaardbaar dat het gemeentebestuur jaar na jaar uitpakte met een overschot op de bergroting en niet de noodzakelijke investeringen deed voor het milieu. Er werd gespaard, zo werd gezegd, voor de noodzakelijke uitbreiding van het Cultuurcentrum. Het is bijzonder onfair dat wij hiervoor nu de prijs betalen via onze waterfactuur .

    17-11-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    16-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval - IBA - Hidrorio

    16 november 2007

    1 Gezien vanaf volgend jaar carnavalsgroepen subsidies kunnen krijgen van de Vlaamse overheid,

    gezien de carnavalstoet van Schriek reeds meer dan 30 jaar een succes is, en zij tot nu toe nooit subsidie kreeg van de gemeente,

    gezien de plannen i.v.m. 1000 jaar Heist betreffende de 'kindercamavalsstoeten', vragen wij dat het gemeentebestuur ijvert om -i.s.m. het kindercamavalcomite- deze

    subsidie te bekomen.

    2 Gezien de situatie i.v.m. de I.B.A.'s, vragen wij :

    hoeveel I.B.A.'s zijn v66r de openbare vergadering van 6 sept 2006 goedgekeurd ?

    hoeveel I.B.A.'s zijn na de openbare vergadering goedgekeurd ?

    - hoe zit het met I.B.A.'s die verplicht waren bij bouwvergunningen, die nu in een andere zone liggen ?

    zou het gezien een soort solidariteitsbeginsel niet logisch zijn een fonds op te richten voor het beta1en van de I.B.A. 's.

    3 Hidrorio : gezien de serieuze meerkost - door toetreding in Hidrorio - aan de burger: gemiddeld verbruik p.p. in Vlaanderen is 120 l

    perpersoon: 365 X 120 = 43,8 m3 per jaar

    43.8m3 X 0.9010 eu*= 39.46 eu . (* cijfers P.I.D.P.A.)

    gezin met 2 kinderen: 39.46 eu X 4 = 158 eu (daar mag 20 eu rioolbelasting af)

    te verminderen met 20 eu rioo1belasting

    dat is een meerkost van 138 eu, dat is niet min

    vragen wij dat het bestur deze meerkost, die de burger dient te betalen, terugbetaalt.

    16-11-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    03-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buitenmatige erelonen Planners

    3 november 2007

    Wij vragen:

    Waarom sloot de gemeente met Planners een ereloonovereenkomst af ten bedrage van 11,75% van de totale contractwaarde en beweerde Schepen P.Feyaerts in de gemeenteraad van 13 feb. dat het ereloon matig is en slechts 7,5% bedraagt?

    "Schepen P Feyaerts stelt van zijn kant dat ook het ereloon voor Planners matig is. In het ereloonpercentage van 7,5 % is ook vervat de ingenieursstudie, de stabiliteitsstudie, bijzondere technieken, akoestiek e.d. wat normaal telkens supplementen zijn. Het bestuur heeft er voor geijverd dat er geen bijkomende erelonen zouden gerekend worden."(bron : verslag gemeenteraad 13 fep. - bovenaan pag.104)

    Wil de schepen toelichten hoe hij aan die 7,5% komt (liefst met een visuele presentatie, zodat wij de logica kunnen volgen)

    De eijfers zijn bekend : bouwerk 8.454.404,20 euro incl btw

    Ereloon 993.392,00 euro incl btw

    Hoewel het bedrag van het ereloon in de goedgekeurde jaarrekening van het AGB tot een voetnoot is herleid, kan het ook worden afgeleid uit volgende verklaring van de burgemeester.

    "De burgemeester vestigt vervolgens de aandacht van de raad op het feit dat indien de opdracht met Planners vroegtijdig zou worden stopgezet, het contract voorziet dat wij een schadevergoeding zullen moeten betalen gelijk aan

    20 % van het resterende honorarium.

    Aangezien er al een eerste factuur betaald is van circa 248.000 euro, bedraagt het resterend deel 993.392 euro - 248.349 euro = 745.043 euro x 20 % = 149.009 euro." (bron: verslag gemeenteraad 13 feb. - midden pag. 103)

    Zou de schepen ook kunnen toelichten welke de gangbare tarieven van erelonen zijn die worden toegepast bij dergelijke projecten, per onderdeel, en er tevens bijvertellen wat het relatief aandeel van elk onderdeel in de totaalprijs van het project is.

    Zelf hebben wij de berekening (zie volgende pagina) gemaakt op basis van de "ereloonschaal voor architecten zoals opgegeven door de orde van architecten" gedateerd juni 2002. Hieruit blijkt dat voor een project van dergelijke prijsklasse een ereloontariefvan 6,6% de richtlijn is.

    Erelonen architecten voor gebouwen uit de 3e categorie volgens richtlijnen van de orde van architecten

    Verschil schijf

    1. 0,00 €

    1

    €0

    €160000

    €160000

    8,00%

    €12800

    2

    €160000

    €550000

    €390000

    7,5%

    €29250

    3

    €550000

    €1400000

    €850000

    7,00%

    €59500

    4

    €1400000

    €5550000

    €4150000

    6,50%

    €269750

    5

    €5550000

    €6987110,30

    €1437110,90

    6,25%

    €89819,43

    Excl BTW 461119,43

    Gemiddeld gewogen ereloon is:

    461.119,43 € /6.987.110,90€ x 100 = 6,6%

    Onze gemeente sloot een ereloonovereenkomst af t.b.v.:

    820.985,12 €/ 6.987.110,90 € x 100 = 11,75%

    Verschil in kostprijs:

    Excl. BTW : € 820.985,12 - € 461.119,43 = € 359.865,69

    IncI. BTW : € 993.392 - € 557.954,51 = € 435.437,49

    03-11-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    05-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterhuishouding - reglement van orde - gemachtigde opzichters - fietssuggestiestroken

    5 september 2007

    1. Betreft waterhuishouding

    Gezien het groot aantal - 995 - woningen in onze gemeente die niet op de riolering kunnen aangesloten worden

    de maximale subsidie van € 1000

    Vragen wij is de meerderheid zinnens betrokken eigenaars op enigerlei wijze tegemoet te komen?

    2. Geziengang van zaken in vorige gemeenteraden

    bestaan regl. van orde in adviesraden

    onze vraag in deze zaak van 12 jaar terug

    vragen wij een reglement van orde voor de gemeenteraad.

    3. Hoe is de situatie - aantal, statuut, e.d. van de gemachtigde opzichters, bij het begin van het nieuwe schooljaar?

    4. Gezien het veelvuldig gebruik van deze route door de schoolgaande jeugd

    vragen wij de aanleg van een fietssuggestiestrook - genre Schaliehoevestraat - in de Slootstraat, Peyerstraat en Zandstraat.

     

    05-09-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    06-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hestival - Wegenwerken - Milieu - Verkeersveiligheid - Kelderke

     

    6 juni 2007

    1. Hestival

    Gezien uit de begroting van Hestival 07 blijkt dat de jeugdverenigingen €5000 bijdragen aan de organisatie van Hestival, vragen wij was dat vorige jaren ook zo? Beweegredenen hiervan? Naar logica in deze zaak?

    2. Wegenwerken

    Gezien 3 wegenwerken op afstand van 2 km,

    vragen wij naar reden van deze planning, naar reden van slechte informatie ivm de werken.

    3. Milieu

    Op welke manier gaat gemeentebestuur tegemoet komen aan mensen die kosten gemaakt hebben voor het verdelgen van processierupsen?

    4. Verkeersveiligheid

    ivm gemachtigde opzichters vragen wij: wat is hun statuut? PWA, vrijewilliger, schoolpersoneel, ouders? momenteel?

    Aantal per verschillende scholen?

    Is dit voldoende?

    Heeft men al zicht op statuut en - voldoende - aantal voor volgende schooljaar?

    Hoe gaat men daar iets aan doen?

    5. Hoe is de situatie ivm verhuring "'t Kelderke"

    06-06-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    02-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Politievoertuigen - woonoverleg - sociaal beleid - onderdak - Hof van Riemen toelage

    2 mei 2007

    1. gezien meerdere meldingen, in schepencolleges, van betrokkenheid van politievoertuigen in ongevallen. Vragen wij: - naar aantal en zwaarwichtigheid van ongevallen met

    politievoertuigen. - vergelijking met vergelijkbare politiezones

    - of men het nodig acht hieraan iets te doen en wat?

    2. gezien in jaarverslag 2006 SVK onderdak lezen wij op biz. 17 : in het werkingsgebied van het SVK, zijnde Heist op den berg, Berlaar en Putte ontbreekt een lokaal woonoverleg tussen de gemeente, het OCMW , het SVK, de lokale SHM's en het IOK.

    Vragen wij: welke initiatieven, hieromtrent , wenst meerderheid te nemen.

    3. Gezien: uit de gespreksavonden •• inspraak sociaal beleid" ondermeer vooral bleek dat vele burgers niet op de hoogte zijn van hun socia Ie rechten en de sociale dienstverlening. Geopperd werd informatie te geven ondermeer via een uitneembare kat ern in de gemeentekrant.

    Vragen wij: hiermee reeds te beginnen in eerst volgende gemeentekrant.

    4. gezien: het frequent gebeurt dat door welke omstandigheden dan ook, iemand van vandaag op morgen dakloos wordt.

    Vragen wij - wat zijn momenteel de voorzieningen om betrokken personen te huisvesten? - wat doet sociale dienst, OCMW om betrokken personen hun nood te ledigen? desgevallend meer "onderdak" te voorzien voor acute problemen.

    5. hoe zit het met uitbating " 't Kelderke" ,?

    Waarvoor gaan de € 250 000 , bij begrotingswijziging toegekend voor Hof van Riemen, gebruikt worden?

    02-05-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhuis Derny

    1 maart 2007

    Betreft: verhuis derny koers

     

    Gezien volgens een persartikel schepen Cannaerts voorstander is van verhuis van derny koers van Schriek naar Heist-centrum.

    Gezien volgens een persartikel medeorganisator van derny koers Schriek veroordeeld is wegens feiten i.v.m. wielermilieu

    Vragen wij: -hoever staat het met die verhuis?

    - is de samenwerking met dergelijk figuur opportuun?

    E.T.A.

    Baestaens Jan

    Schriek

    01-03-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    07-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planners??

    7 februari 2007

    Betreft:

    Selectieprocedure ontwerper nieuw cultuurcentrum.

    Te verwachten kostprijs nieuw cultuurcentrum.

     

    Gezien het verschil in prijs voorzien bij de studieopdracht en de momenteel te verwachten kostprijs van het project

    Vragen wij :

    - Is het opportuun dit project toe te kennen aan Planners?

    - Hoe is het te verantwoorden dat de huidige kostprijs ruim 130% boven de voorziene prijs bij studieopdracht ligt?

     

    E.T.A.-fractie

    Baestaens Jan

    Booischot-Station

    07-02-2007 om 00:00 geschreven door ETA  


    08-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ETA Agendapunten 12/02/2001 tot 8/12/2006
    In bijlage!

    Bijlagen:
    ETAagendapunten01-06.htm (31 KB)   

    08-12-2006 om 00:00 geschreven door ETA  


    30-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ETA verwezenlijkingen 2001-2006

     

    E.T.A.

     

    VERWEZENLIJKINGEN IN DE GEMEENTERAAD 2001-2006

    Wist u dat:

    * samen met VLD, E.T.A. de enige fractie is die niet van naam veranderde de laatste 12 jaar

    * E.T.A. 2 maal van gemeenteraadslid veranderde volgens afspraak en zonder ruzie

    * De E.T.A.-fractie, afgelopen 6 jaar, 71 zinnige bijkomende programmapunten indiende voor de gemeenteraad en veruit de meest actieve fractie was, hier een selectie van de aandachtspunten:

    optimaal gebruik van gemeentegebouwen

    optimale hygiëne en beloning voor gemeentepersoneel.

    Vragen bij schoolreglement gemeentescholen Zonderschot en Pijpelheide.

    Verkeersveiligheid, kinderopvang en speelpleinen

    woonbehoeftevoorziening

    Rommelmarkt en maandagmarkt: reglementering en toegankelijkheid

    Verschillende punten ivm openbaarheid van bestuur en betere dienstverlening

    Gratis verwerking landbouwfolie

    bereikbaarheid alleenstaande woningen

    Miswegen

    Schandalige toestand van een aantal wegen

    Vraag van Zonnige Kempen tot verklikken van ev. domiciliefraude.

     

    * In 2001 en 2006 vroeg E.T.A. aan de meerderheid een bericht te laten verschijnen in de Gemeentekrant dat de bevolking klaar en duidelijk inlicht op welke vergoedingen en compensaties (politiek verlof ed.) de mandatarissen recht hebben. Twee maal weigerde de meerderheid dit, juni ll. beloofde het college de cijfers op de website te zetten, maar daar staan ze nu nog steeds niet. Dus hier de cijfers van 2004, door ons opgevraagd naar aanleiding van de schepenwisselsoap: bij de schepenen van voor de wissel varieerde de netto maandwedde tussen € 2032,10 en € 2196,57 per maand. Daarbij komt 13 de maand, verlofgeld, 2 dagen per maand politiek verlof, zwangerschapsverlof en mogelijks recht op pensioenen. De burgemeester krijgt € 2899,93 netto per maand.

    Enkele bemerkingen vanwege E.T.A. naar aanleiding van gemeenteraadspunten:

    Onder impuls van E.T.A. besliste de gemeenteraad dat de treintjes van Nombluez, na het overlijden van beide echtgenoten overgaan in handen van de gemeente, zoniet bestond er een treinmuseum zonder treinen.

    Onder impuls van E.T.A. moesten gemeentedeelvennoten van de verbrandingsoven mee betalen voor afbraak hiervan, ondanks dit liet de meerderheid zich nog ferm in het zak zetten door de vennoten.

    E.T.A. handhaafde zijn visie ivm jeugd dat bivakvervoer gratis moet, verenigingen hetzelfde behandeld worden en bouwsubsidie hoger moet.

    E.T.A. hamerde in 2001 voor de zoveelste maal op gebrek aan repetitieruimte.

    Was als enige fractie tegen de nutteloze herinrichting, ten bedrage van 24 miljoen BEF van Bruggeneindse Heibaan; herinrichting die uiteindelijk niet doorging: Dank u E.T.A.

    E.T.A. hield in het oog dat KSK Heist zijn schulden aan de gemeente afbetaalde.

    Ivm 30 per uur voorstelde om alleen bij begin en einde van school politiecontrole te doen (vooraleer er variabele borden stonden).

    E.T.A. pleitte voor afschaffing verwaarloosbare belastingen

    Een te groot deel van personeelsbegroting naar politie gaat

    Vragen ivm leegstand woningen.

    Plaatsen bancontact op ontvangerij.

    Dat parket milieumisdrijven (ook sluikstorten) moet vervolgen.

    Aandacht voor verminderde uitgaven kerkfabrieken.

    Het onlogische en arbitraire van sommige politiereglementen.

    Vindt dat gemeente geen studie moet laten maken voor privé-sector.

    Vragen bij noodzaak bepantsering politiewagen ter waarde van € 15 000.

    Aandacht en oplossing voor Heist 04, opname in lijst aan te passen RUPs

    Wijst erop dat moratorium handelsvestigingen langs N10 niet wordt nageleefd.

    Niet akkoord ging met stickers op de GFT bak, dat dit een verdoken belasting is.

    Vragen bij mogelijke invoering DIFTAR-systeem, dit is betalen per kg restafval.

    Openbare toiletten op kerkhoven staan in begroting, maar niet op kerkhoven

    Vragen bij overdreven reglementering caféterrassen.

    Wantoestanden op dienst ontvangerij.

    De ontoelaatbaarheid dat informatie van Zonnige Kempen via toenmalig schepen moest verkregen worden en daaruitvolgend het niet bekend maken van beschikbaarheid huurwoningen.

    Naar aanleiding aankoop grond voor parking Wiekevorst vraag naar voldoende parking in andere kerkdorpen.

    Vraagt wat 1 politieman – ttz loonkost + infrastructuur – kost ten overstaan van 1 ambtenaar.

    Is tegen nieuwe cultuurtempel vanwege: hypotheek op toekomst, onduidelijke personeelskost, dat het beter is culturele verenigingen te steunen, overlast voor buren.

    Aandacht voor RUP “Moer” te Pijpelheide. Oude pc’s van CC dienen gebruikt voor kinderopvang.

    E.T.A. zegt dat de gemeente groen bijkoopt, maar het huidige nog niet kan onderhouden.

     

    Wist u dat:

    * Het toenmalige Vlaams Blok gaf een OCMW-raadszetel aan de meerderheid; uit onwetendheid?

    * Groen vergat de overeengekomen OCMW-raadszetel over te nemen. Na een jaar viel hun frank. Dank u E.T.A.

    * Volgens ambtelijke werkgroep verkeer:

    Uit tellingen blijkt dat er op 10 minuten wandelafstand van het cc meer dan 700 parkeerplaatsen vrij zijn. De vraagstelling luidt dus niet langer meer hoeveel parkeerplaatsen er bij gecreëerd moeten worden. We moeten ons afvragen hoe we de bezoekers naar de bestaande parkeerplaatsen kunnen brengen en of we de bestaande parkeerplaatsen moet herschikken naar meer geschikte locaties.

    * De VLD online poll over bijkomende parkeerplaatsen werd van hun website gehaald toen bleek dat de bevolking niet achter hun vraag stond.

    * Het Gemeentebelangprogramma haalt punten uit ons programma van 6 jaar terug: gratis 0800-nummer, afbouwen van nep-jobs en nep-statuten.

    * Van de kleine 1000 amateurtoneelspelers in Heist, was toevallig niemand geschikt voor het spelen van de hoofdrol in het Geheim van Riemen. Het is niet omdat men Heer van Riemen mag spelen dat men Heer van Heist wordt.

    * Op twee verschillende gemeenteraadszittingen van het laatste jaar bekloegen twee CD&V raadsleden zich tegenover E.T.A. , toen die vragen stelde, dat de gemeenteraad te lang zou duren: de eerste gemeenteraad eindigde om 21.50, de tweede om 23.00.

    * De ene keer zei een schepen dat hij niet kon antwoorden, de andere keer dat hij niet wilde antwoorden.

    * Andere schepenen beheersen hun terminologie niet.

    * Volgens de meerderheid betaalt men in Heist per gezin € 500 minder belasting dan in een vergelijkbare gemeente. Volgens een objectieve berekeningswijze is dit slechts €50, dat volledig wordt teruggenomen door de GFT sticker en andere verdoken belastingen.

    * Volgens de meerderheid wordt een bepaalde som in wegen geïnvesteerd. De feiten: die som wordt wel begroot, maar bijlange niet volledig gebruikt.

    * In het jongerendebat van vorige week werden alleen E.T.A. , GHA, en VLD vertegenwoordigd door jongeren. Andere partijen verdedigen wel de jeugdparticipatie, maar hadden schrik dat hun eigen jeugd op de bek ging.

    Enkele miskleunen van de meerderheid :

    * Cafetaria van de sporthal

    * Molokcontainers te Pijpelheide

    * politiepaleis

    * mislopen subsidie voor riolering Paalstraat en Naaldweg

    * mislopen provinciale subsidie voor repetitielokalen

    Programmapunten van 2000 die geheel verwezenlijkt zijn:

    * Opstellen van investeringsplan over ganse termijn

    * afschaffen van niet-lonende indirecte belastingen en retributies

    * gemeentelijke bijdrage aan kerkfabriek verder afbouwen

    * afbouwen van nepjobs en nepstatuten

    * versoepeling om bestuursdocumenten te raadplegen en afschriften te verkrijgen

    * promoten van thuiscomposteren en van de installatie van regenputten

    * hogere bouwsubsidies voor jeugdlokalen

    * plan van deelgemeente aan de invalswegen

    * veiliger fietsen in de kernen en in de buurt van scholen

    * fietspaden waar nodig

    * gratis fluorescerende jasjes voor leerlingen van de basisscholen.

    Wat wil E.T.A. :

    * Bindend referendum ivm mogelijks nieuw te bouwen cultuurtempel, ook ivm DIFTAR-systeem.

    * Ontsluiting Heist-Goor, in functie van kerninbreiding.

    * Sporthal ten zuiden van N10

    Hoe stemt u E.T.A. in de meerderheid:

    De vorige campagne van de elf E.T.A. -kandidaten kostte +/- 62.000 BEF, en leverde 2 zetels op (spotgoedkoop).

    De huidige campagne van 21 kandidaten kost +/- 162.000 BEF en levert ons hopelijk 4 zetels op: Dank u kiezers.

    Hoe stemmen: Alleen op lijst 12 ( E.T.A. ) een of liefst meerdere bolletjes kleuren.

    Niet blanco of ongeldig stemmen: dat bevoordeelt de grootste partij.
    E.T.A. Lijst nr 12

     

    30-08-2006 om 00:00 geschreven door ETA  




    LINKS
  • Facebook
  • Geert Du Pont
  • Wikipedia
  • Heist-op-den-Berg

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs