Telkens de laatste dag van de maand
Elke maand speurt kunstkenner Marc Van Hoye naar de meest treffende illustratie bij het mythologisch Druivelaarverhaal van de voorbije maand. Ditmaal komt hij uit bij een fresco uit Pompeï.
. 
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Rape_of_Europa_MAN_Napoli_Inv111475.jpg
Terug naar de oudheid: een fresco. Een
vlucht, weg van de vele barokke - naar ons moderne gevoel bombastische -
manieren om deze zoveelste flirt van de Oppergod voor te stellen. De gekozen
muurschildering ontdekte men in de onder as bedolven stad Pompeï (uitbarsting
van de Vesuvius in 79 na Chr.) en deze bevindt zich nu in het Nationaal
Archeologisch Museum (MAN) van Napels. Het onderwerp 'fresco' verdient m.i.
enige technische uitweiding.
Dat men er in slaagt een fresco zonder
brokken naar een museum over te brengen is een klein wonder. De Italianen zijn
hierin toonaangevend. Er zijn drie methodes om de klus te klaren. Bij de
stacco techniek wordt de grondlaag in meer of mindere mate, van een dunne
pleisterlaag tot de ganse muur, meegenomen. Bij de strappo, een minder
agressieve techniek met niettemin behoorlijk resultaat wordt enkel de bovenlaag
van het fresco verwijderd en nadien op een andere drager overgebracht. Dit
wordt zeer uitvoerig en mooi uitgelegd in een video op YouTube:
https://youtu.be/MzCDPDmk3AQ
Het maken van een nieuw fresco is een
werkje van lange duur. De grondlaag bestaat uit opeenvolgend fijnere lagen. Het
aanbrengen van het schilderij moet gebeuren op een nog vochtige (fresco) laatste
grondlaag, wat betekent dat men een groot werk in stukken moet afwerken en dan
elders een volgende grondlaag moet aanbrengen vooraleer hierop verder te gaan
met schilderen. Vergissingen in het schilderen kan men nagenoeg niet
corrigeren: de aangebrachte kleuren zijn nl. wateroplosbaar en dringen ook IN
de grondlaag door. Snel en precies werken is een must! Twee zeer goede video's
terzake:
https://youtu.be/Cej4Ggq5nQI
https://youtu.be/I3wiH-ddGy8
In tegenstelling tot de pathos eigen aan
vele barokke schilderijen heerst hier de totale rust. Geen emoties, enkel
statiek, waarmee de eenvoud in coloriet harmoniseert. De prinses Europa, zich
van geen kwaad bewust, zit onbewogen op een als dociele stier vermomde Zeus,
die daardoor niet enkel de prinses maar ook zijn jaloerse vrouw Hera om de tuin
kon leiden.
Ook de gezelschapsdames lijken weinig
argwaan te koesteren en ze lijken het normaal te vinden dat hun frêle
prinses zomaar op de rug van een uit de kluiten gewassen stier kon klimmen.
Ooit al eens een dikbil stier in de wei zien staan? De stier keert zijn blik
recht naar de toeschouwer: hij is misschien wel ongerust dat iemand zijn snode
bedoelingen zou doorzien en verraden
.
|