Gewapend met schroevendraaiers en sleutelsets vielen de Desertlions vorige week hun donor-wagen aan en in een mum van
tijd werd de wagen herleid tot een leeg koetswerk en een berg
onderdelen.
Alle bruikbare wisselstukken werden stevig ingepakt en zullen meereizen
op de bagagedragers in geval van nood .Want het hoeft natuurlijk geen
betoog dat de Citroën onderdelen in centraal Azië eerder schaars zijn!
Alle DesertLions voertuigen worden steeds aan een reeks strenge test onderworpen om zo de zwakke puntjes op te sporen en te verbeteren.
Gelukkig maar want de achterste rempompjes van de C15 bleken niet te voldoen en werden intussen reeds door nieuwe exemplaren vervangen. Ook de carterbescherming werd voor verbetering vatbaar bevonden en werd dus nog een beetje aangepast, kwestie om nog een extra centimetertje grondspeling te winnen.
De elektrische accessoires als verstralers, stroomomvormers, extra batterij, zendinstallaties en koelkast werden reeds aangesloten en ook de "open air" douche werd reeds getest én goed bevonden!
De proviand voorraad werd reeds ingeslagen en het gasvuur aangesloten en zelfs een mini BBQ in elkaar gelast om er voor te zorgen dat alle Lions tijdens de trip elke avond opnieuw op krachten kunnen komen met een stevige maaltijd.
We danken ook nog speciaal de mensen van het Oudenberghof te Geraardsbergen en van betonwerken De Groote die op de valreep nog hun steentje bijdroegen aan de sponsering alsook iedereen die de laatste dagen nog kwam aandraven met allerlei materiaal voor de inrichting van onze wagens.
Doordat er geen gedetailleerde gps kaarten voor centraal Azië verkrijgbaar zijn maar bovenal omdat de Lions de voorkeur geven aan onder alle omstandigheden werkende middelen zal er genavigeerd worden op ouderwetse kaarten. Deze werden intussen aangekocht en grondig bestudeerd om de optimale route te bepalen. Webbie neemt u straks als we vertrokken zijn graag mee op sleeptouw doorheen alle fases van de route. Beslist blijven volgen!!
Hiermee is dan de "final countdown" begonnen (nog 9 dagen te gaan!) en zullen we weldra ons Belgenlandje voor geruime tijd achter ons laten.
Naast de pure logistieke voorbereidingen werd ook
ijverig verder gewerkt aan de visumaanvragen. Na ontelbare ritjes naar
Brussel, een karrenvracht pasfoto's en onnoemelijk veel
vragenlijsten, vergunningen, bewijzen van 'van alles en nog wat', hebben we
er ondertussen toch al vijf op zak. Alle onduidelijke wetten, absurde regelgeving en de vele procedures waarvan het nut niet altijd even duidelijk is in acht genomen, zijn we blij het toch al zover geschopt te hebben in deze administratieve nachtmerrie.
Als Murphy zich er nier meer komt mee bemoeien mogen we maandag onze
gevreesde visums voor Turkmenistan gaan afhalen en dan resten er ons nog
welgeteld vijf werkdagen om de resterende twee visumaanvragen rond te
krijgen.
Deze "mission impossible" kan ons echter niet van onze slaap houden want we zijn nog met duizend en één dingen bezig in de laatste dagen
voor ons vertrek zodat iedereen gegarandeerd elke nacht slaapt als een
roosje.
23-08-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
16-08-2010
Dodentocht voor het goede doel
Vrijdag 13 augustus stapten Els en Heidi Walleze de
dodentocht te Bornem, een tocht van 100 km met start om 21 uur. Voor beiden is dit al een uitdaging op zich, toch willen
ze hun uitdaging nog spannender maken door
geld in te zamelen voor het goede doel en het te schenken aan het Save the
children-project van de Desertlions.
De desertlions zijn dan afgelopen vrijdag naar Bornem
afgezakt om onze meisjes Els en Heidi bij te staan voor hun monsterlijk
dodentocht. Het startschot werd gegeven bij een spatje regen. De maar liefst
10.600 wandelaars konden stapvoets aan hun tocht beginnen, waaronder onze
dametjes.
Na enkele kilometers blokkeerde een knie van Heidi
om uiteindelijk na 25 km ontgoocheld te moeten
opgeven. Els is dan alleen beginnen voortstappen.
De vochtige barkoude nacht was voor iedereen zwaar; ook voor
Els. Na verzorgingen van meerdere blaren en de vermoeidheid van de loodzware
nacht heeft Els na 56 km besloten om er mee te stoppen.
Wij vinden deelnemen in de dodentocht op zich al een hele
prestatie.
Chapeau voor Els en Heidi.
Voor foto's zie album 'Voorbereidingen' of klik links bovenaan op het album 'Voorbereidingen' om alle foto's te zien.
16-08-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
01-08-2010
Overuren
Terwijl de klok onverbiddelijk verder tikt en daarmee de vertrekdatum ook steeds dichterbij komt, wordt er alle dagen tot in de late uurtjes verder gewerkt aan de Desertmobielen.
Zo is intussen de binneninrichting van onze bus bijna volledig klaar. En omdat we onderweg met grote temperatuur schommelingen zullen te maken krijgen tussen +20°C en 20°C werden alle wagens voorzien van een speciale isolatielaag.
Na lange dagen achter het stuur is een goede nachtrust natuurlijk broodnodig en daarvoor werd in alle wagens een opplooibaar bed geknutseld zodat ze in een mum van tijd kunnen omgebouwd worden tot slaapplaats.
Onder de motorblokken werd een stevig subframe gevezen waarop de carterbeschermingen gemonteerd kon worden zodat alles goed beschermd is tegen steeninslagen. De versnellingsbak van de Renault is ondertussen voorzien van nieuwe lagers en schakel systeem en werk dus weer zo goed als nieuw.
Eerstdaags zullen ook de zendinstallaties en de verstralers aangesloten en afgesteld worden.
De duizend kleine dingetjes die nog moeten gebeuren krijgen we in de volgende weken wel voor elkaar want de Lions hebben reeds eerder bewezen dat ze net iets beter presteren onder druk en als we nu ook nog alle benodigde visums op tijd kunnen bemachtigen hebben we op 4 september afspraak met jullie aan de startlijn op de parking van café Peken!
Voor meer foto's zie album 'Voorbereidingen' of klik links bovenaan op het album 'Voorbereidingen' om alle foto's te zien.