16:14 (mail): Foto's lukken spijtig genoeg niet, van hier in Almathy. We proberen het later nog wel eens. De trip naar het meer in Kirgizië is uiteindelijk niet doorgegaan wegens tijdsgebrek. We proberen onze route nu wat in te korten. Groetjes aan iedereen !!
Intussen is het doorsturen van de reisverslagen en een massa foto's toch gelukt!
De reisverslagen zijn aangevuld vanaf dag 29. Klik in de rechter kolom op dag 29 om te lezen of blader naar onder.
Het fotoalbum werd maar liefst met 230 foto's aangevuld. Ik heb reeksen ontvangen van Baki (oversteek Kaspische zee) tot gisteren. Een en ander betekent dat ik sommige reeksen heb ingevoegd tussen reeds aanwezig fotomateriaal. Sommige van de foto's zal u dus misschien al gezien hebben maar geen nood, er is genoeg nieuw materiaal.
om het album te bekijken vanaf het punt dat er nu foto's aangevuld zijn: klik HIER ;
om het album in zijn geheel te bekijken vanaf het begin, klik HIER.
Ingezonden reisverslag:
De blaffende honden en de muggen hebben ons niet veel slaap gegund verleden nacht. We komen dus allen, niet al te fris uit onze autos getuimeld.
Onze vriendin Usulu (betekent trouwens mooie maan in het Kirgizisch) komt afscheid van ons nemen en we geven haar nog een pluchen knuffel en een paar meloenen mee. Ze neemt ze met enige aarzeling toch nederig aan en wenst ons een behouden reis. Even later worden we al opnieuw opzij gefloten door de sterke arm der wet omdat we eventjes over het witte lijntje gereden zijn. We voeren ons toneelstukje van de onwetende Europeaan nog eens op en komen er terug kosteloos vanaf. We wurmen ons wederom in het drukke verkeer richting centrum en komen na enige rondvraag bij de Chinese bandenmarkt aan.
Er staan hier tientallen zeecontainers nokvol nieuwe banden en de jongens voelen zich als een kind in een snoepwinkel en gaan op jacht. Maar er is geen enkele, maar dan ook geen enkele band, van de juiste maat te vinden. Gelukkig vinden ze één redelijke tweedehands waar we het dan maar moeten mee stellen. Aan de overzijde van de drukke straat staan ontelbare hokjes met bandenmachines en een leger van vettige werkmannen die maar al te bereid zijn ons te helpen. Het wordt een onoverzichtelijk gebeuren: de wagen schiet eens van de krik, de banden vliegen in t rond, maar een uurtje later zijn we toch terug op pad.
We vragen de weg richting grens en worden begeleid door twee vriendelijke militairen in een antieke, oversized Mercedes. We handelen de grensformaliteiten in een record tempo af (oefening baart immers kunst) en rijden het laatste Stan-land op ons lijstje binnen. Het is er een drukte vanjewelste en er wordt met van alles en nog wat over de grens gezeuld maar het is meteen duidelijk dat Kazachstan een stuk Westerser is dan wat we tot nog toe gewend waren.
We rijden over mooi asfalt richting Almati en nemen onderweg een lifter mee die ons kan helpen met het vinden van een internet verbinding. Het duurt ongeveer twee uur eer we bij een immens grote en kitscherig verlichte shopping hall aankomen in het centrum van deze moderne stad. In het hamburger restaurant kunnen we wifi-en als we er iets bestellen. Zo zitten we dus met een hamburger in de hand onze fotos eindelijk nog eens door te mailen naar Geert (onze trouwe Webbie) en Skypen ook nog even met Kameraad Joris.
We verlaten de stad rond tien uur in de druilerige regen en de combinatie van versleten ruitenwissers en vettige ruiten maakt het er niet niet bepaald makkelijker op.
Tegen twaalf uur vinden we net buiten de stad een standplaats en kruipen uitgeput in ons bed.
06-10-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
05-10-2010
Dag 31 : Kirgizstan - sms + reisverslag
15:33 We zijn aangekomen in Bischkek. Morgen gaan we eerst op zoek naar een nieuwe band voor de Renault Master. Vervolgens zouden we dan willen doorrijden naar het Isycolmeer; tenminste dat hopen we toch. Verder is alles OK !
Ik heb op het kaartje bij het bericht van gisteren Bischkek toegevoegd als punt B. Ook het meer is hierop te zien onder de naam Issyk Kul reservoir. Hierna zullen ze vermoedelijk noordwaarts rijden richting Karaganda en Omsk (Rusland).
Een impressie van Bischkek
Ingezonden reisverslag
Als we deze morgen uit onze autos kruipen is onze buur al druk in de weer in zijn moestuin en komt met nog een hoop watermeloenen aandraven. We proberen ze nog te weigeren omdat we er gisteren al een grote lading cadeau kregen maar hij is niet te overhalen en zo zitten we ondertussen al met een tiental meloenen en pompoenen opgescheept. Niet dat het een last is natuurlijk want, ze zijn met liefde geschonken.
Onze emmer met afgedraaide olie staat nog steeds naast zijn container en als we vragen of hij deze voor ons ergens kwijt kan raken doet hij meteen een belletje. Even later komt er een oude Lada Niva de parking op gereden en stappen er enkele vriendelijke mannen uit. Zij zijn vreselijk blij met de oude olie en gieten ze zorgvuldig over in lege flessen en komen ons bedanken. Het kan verkeren ...
Het opperhoofd verteld ons dat hij een zoutmijn uitbaat en vraagt om nog even te wachten voor we verder trekken.Na een kwartiertje komen de mannen terug met twee enorme klompen zuiver zout uit hun mijn en zo verlaten we onze vrienden met (nog) een paar extra kilo's bagage.
We rijden over geplaveide wegen door groene bergen tot we opnieuw aan de beklimming beginnen van kilometerslange helling die ons tot boven op een hoogplateau zal brengen. De wagen van Gunther lijdt nog steeds aan koelingsproblemen zodat we geregeld halt moeten houden om het motortje terug te laten afkoelen. Eens boven op het plateau gekomen stuitten we op een nomaden familie die hier een viertal van hun traditionele yurts hebben opgeslagen. We zetten de wagens even opzij en bieden de vrouw des yurts een klomp zout en wat pompoenen aan omdat wij ze zelf onmogelijk allemaal kunnen verbruiken. Ze neemt ons aanbod gretig aan en nodigt ons uit in haar vilten tent. Binnenin zijn we verwonderd over de prachtige wandtapijten. Ze weet ons te vertellen dat dit de traditionele Kirgizische yurts zijn en bied ons een kopje Yakmelk aan. Aarzelend zetten we het drankje aan onze lippen maar we moeten bekennen dat de specifieke smaak niet echt aan ons besteed is maar zijn toch blij het even geproefd te hebben.Met een iets wat vreemde smaak in de mond zetten we de rit verder richting dal.
Na enkele uurtjes stoppen we in de buitenwijken van Bischkek waar we op zoek gaan naar een paar banden voor onze Renault. Na een vijftal hokjes met bandenherstellers te hebben aangedaan beseffen we dat deze bandenmaat hier moeilijk vindbaar zal zijn. Nieuwe banden zijn hier sowieso al een rariteit en de tweedehandse die ze aanbieden zijn vaak slechter dan die van ons. Tot ... plots een meisje op ons komt afgestapt en in nagenoeg perfect Engels vraagt of ze ons kan helpen. Even later zit ze bij ons in de Renault en gidst ons door het drukke stadsverkeer. Ze brengt ons naar de bank en vervolgens van de ene tweedehandsbandenboer naar de andere, echter zonder veel geluk.
We moeten blijkbaar morgenvroeg naar de Chinese markt om ons geluk verder te beproeven. Ze neemt ons nog even mee naar een goedkoop traditioneel restaurant waar we een nationaal gerecht bestellen. Nadien mogen we onze auto's achter haar appartementje parkeren en trachten wat te slapen in deze drukkende warmte.
05-10-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
04-10-2010
Dag 31 : Kirgizstan - sms + reisverslag.
Vandaag twee sms-berichten van gisteren en eergisteren ontvangen: 02/10 9:35: We zijn uit Osh vertrokken. Eindelijk nog eens goede wegen!! 03/10 6:53 Pas genomen richting is Torc. Alles ok !!
04/10 17:40 De berg heeft gewonnen Na 150 km en 3 lekke banden hebben we moeten terugkeren. Deze berg is enkel met ezels te overwinnen Hopelijk morgen beter !! Voor wat betreft het traject is het nu de bedoeling om naar de provinciestad Almaty te rijden. Op de kaart hieronder is het meest waarschijnlijke traject, maar dus niet per sé het juiste, aangegeven. Vergeet niet dat, als u de kaart vergroot met de link onder de kaart, met het mannetje naar een locatie langsheen het traject te slepen, u een heleboel foto's langsheen het traject kunt bekijken in afwachting van de foto's van onze Leeuwen.
Vandaag starten we vroeg en rijden steeds dieper de Kirgizische bergen in tot we het volledig afgelegen dorpje Toluk bereiken.Hier vullen we onze watervoorraad aan bij de bron en krijgen zelfgebakken brood aangeboden van één van de dorpelingen die ons komen begroeten.Even later komt een delegatie oude mannen ons verwelkomen en polsen naar onze plannen: ze knikken goedkeurend.
Wanneer we het dorpje uitrijden doorwaden we met veel moeite een bergrivier en starten de beklimming van een immense berg via, een met scherpe stenen bezaaid, ezelspad. Algauw wordt het duidelijk dat dit een zware beproeving zal worden voor onze desert mobielen en de eerste band wordt algauw aan flarden gereden. Naarmate we vorderen wordt het pad steeds smaller en de geulen steeds dieper. Hoewel Kristel al verschillende doodsangsten doorstond slaagde Rudy er toch bijna in de top te bereiken maar in overleg met het ganse team beslissen we dat deze pas te hoog gegrepen is voor onze wagens. We maken rechtsomkeer vòòr alles stuk gaat. Echter, op de terugweg moeten er nog twee banden aan geloven waardoor onze voorraad reservebanden drastisch begint te slinken.
Een kleine studie van de landkaart vertelt ons dat we een omweg van een paar honderd kilometer zullen moeten maken via beter berijdbare wegen.Eenmaal terug in de bewoonde wereld houden we halt bij één van de vele rampen die we langs de weg treffen. Deze rampen werden vroeger, in de Sovjettijd toen iedereen hier nog met Russisch materiaal rondreed, massaal gebruikt.Nu maken wij er gretig gebruik van om onze carterbescherming voor de zoveelste keer te demonteren en terug in vorm te kloppen. En omdat we nu al meer dan 10000km gereden hebben doen we meteen ook een oliewissel op een parking langsheen de weg.
De man die in een oude container woont op deze parking biedt ons thee aan en overstelpt ons met zelfgekweekte meloenen. Wij koken een paar aardappelen meer en nodigen hem uit om samen met ons te komen eten. Even later komt een afstandse Lada zonder verlichting de parking opgevlogen en krijgen we gezelschap van enkele, flink door vodka aangeschoten, makkers van onze genodigde. Het wordt eigenlijk best nog gezellig en na een tijdje gaat iedereen terug naar huis en wij duiken ook maar eens onder de wol.
04-10-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
03-10-2010
Dag 30 : Kirgizstan - sms + reisverslag.
Beste vrienden en sympathisanten,
't Is niet dat er hier 's zondags niet gewerkt wordt maar ik heb vandaag geen direct contact gehad.
Echter mijn mailbox had wel een zeer aangename verrassing in petto: vijf (5 !!) reisverslagen om van te snoepen (of van te sidderen). Hoe dan ook, ze zijn prachtig. Op de foto's zullen evenwel nog wat moeten wachten.
Dus toch werkendag voor Webbie: de aangevulde verslagen: dag 23, 24, 25, 26 en 28. Klik HIER om naar dag 23 te gaan en zo terug naar boven te lezen. Veel leesplezier !!
Voor de freaks, er is ook een nieuwe tracklog (tot en met Osh, met PamirHighway) op het forum beschikbaar. Klik HIER voor directe toegang.
Update sms: 6:53 Pas genomen richting is Torc. Alles ok !!
Ingezonden reisverslag:
Na het ontbijt nemen we met een stevige knuffel afscheid van onze gastvrouw en krijgen onze leeuwinnen nog een souveniertje toegestopt. We genieten van de perfecte asfaltweg door het prachtige Kirgizische landschap en het ene waauuww moment volgt het andere op. Onderweg houden we even halt om onze radiatoren uit te spuiten zodat onze motoren terug voldoende koeling krijgen wat bij deze temperaturen van boven de dertig graden - vooral tijdens de steile beklimmingen - geen overbodige luxe is.De relaxte rit is echter van korte duur want tegen de avond verlaten we de hoofdweg om via stoffige bergwegen door het bijna onbewoonde binnenland te scheuren, richting Almati.
Zover zijn we echter nog niet en we schatten tenminste drie dagen nodig te hebben om tot bij het Isik kol meer te raken. Alle Kirgies vertellen ons vol trots over dit grote bergmeer en we kijken er dan ook naar uit dit
natuurwonder met eigen ogen te aanschouwen. Vandaar zullen we dan de Kazachse grens oversteken
We overnachten nabij één van de schaarse herderhuisjes die hier her en der in deze desolate bergstreek staan waar notabene geen elektrickiteit of waterleiding voorhanden is. Onderweg zien we ook de eerste echte yurts
en komen herders tegen met grote kuddes vee.
De temperatuur is ondertussen al flink gedaald tot ongeveer 6°C.
03-10-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
02-10-2010
Dag 29 : Tadzjikistan - Kirgizstan: mail + sms + reisverslag
01:00 Alweer even geleden hé?! We zijn ondertussen al zonder onoverkomelijke problemen tot in Osh geraakt, zoals gepland. De
auto's hebben dringend onderhoud nodig en internet is hier moeilijk te
verkrijgen, zelfs in internetcafés is soms geen verbinding. Op onze laptop staat Vista en dat werkt hier ook niet op het web ; wifi is hier niet gekend, foto's zijn voor dus voor later. Vele gebouwen zijn hier uitgebrand en alles lijkt hier moeilijk te werken.
Morgen trekken we verder de bergen in richting Kazachstan. Hopelijk hebben we daar betere verbindingen. De sfeer is nog altijd SUPER en we hebben reeds de rit van ons leven achter de rug!
Groetjes en tot later Alain, Sabine, Gunther, Rudy en Christel
Geen precieze plaatsbepaling in hun mail maar dat ze intussen Osh, gelegen vlak aan de grens Tadzjikistan - Kirgizstan, bereikt hebben staat wel vast. Wie graag nu al wat meereist in deze streek of al wat foto's van de streek wil bekijken in afwachting van het reisverslag en foto's van onze eigenste Leeuwen kan HIER klikken. (met dank aan Christ voor de link )
Update sms: 9:35: We zijn uit Osh vertrokken. Eindelijk nog eens goede wegen!!
Ingezonden reisverslag:
Voor we Osh verlieten dachten we nog vlug wat dollars af te halen in de bank omdat we binnen een paar dagen weer door onbewoond gebied zullen rijden MAAR 'vlug' bestaat hier echter niet. Na een hectische rit door het drukke centrum komen we bij de bank aan waar ze echter onze bankkaarten niet kunnen aanvaarden en ook geen dollars in som kunnen wisselen. De dames roepen er een bankbediende bij die Engels spreekt om een oplossing te zoeken. De vriendelijke jongeman belt een kwartiertje rond om uit te zoeken waar we met onze kredietkaart terecht kunnen. Welgeteld één bank aan de andere zijde van de stad kan ons helpen. Hij legt ons de weg uit maar beseft meteen dat we het nooit voor sluitingstijd zullen vinden en stelt voor om ons met zijn wagen te brengen.Tijdens de rit beseffen we maar hoe groot de schade van de rellen echt is: alle horeca zaken en winkels zijn uitgebrand of stukgeslagen alsook vele woningen en volledige appartementsblokken.
Beka vraagt ons waarom we naar hier gekomen zijn en of we niet bang zijn. Als we vragen of we moeten bang zijn en waarvan begint hij zijn schrijnend verhaal. Slechts een paar maand terug stond de ganse stad in lichterlaaie en zag hij mensen voor zijn ogen doodgeschoten worden. De dagen nadien durfde niemand meer op straat. Toen zij het werk hervatten in de bank leefde iedereen in angsten zelfs nu nog worden er geregeld mensen ontvoerd en vermoord weet hij ons te vertellen. De vijand is echter onzichtbaar en niemand vertrouwt nog iemand. De haat tussen Uzbeken en Kirgies zal volgens hem nog generaties doorgaan en een nieuwe oorlog is zeker nog in aantocht vreest hij. We luister vol interesse naar zijn verhaal terwijl hij zich verontschuldigd voor de staat waarin zijn, eens zo mooie stad, zich nu bevind.
Aangekomen bij de betreffende bank blijkt deze ook volledig stukgeslagen en bestaat ze enkel nog uit een klein met houten platen opgebouwd hokje binnenin het vernielde gebouw. Beka vertelt ons dat hij ook nu nog constant in angst leeft en daarom elk weekend naar het platte land (nou ja plat ??? ) trekt bij vrienden waar alles veilig is en stelt voor om ons de stad uit te escorteren.We aanvaarden het aanbod en volgen hem met onze wagens tot even voorbij Jalallabad waar we neerstrijken in een typisch wegrestaurantje waar de schaslik al op de buiten bbq ligt te garen.
Na de maaltijd verzamelen er zich terug een paar geïnteresseerden rond ons en we krijgen allen een Kirgizisch hoedje cadeau. We wisselen t-shirts uit en worden getrakteerd op een stevige slaapmuts. s Avonds worden de stoelen aan de kant geschoven en parkeren we onze wagens op het terras voor we ons bedje in duiken.
02-10-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
01-10-2010
Dag 28 : Tadzjikistan - sms en reisverslag.
18:59 We zijn goed aangekomen in Osh bij 27°C. Dit in schril contrast met het gebergte waar we midden in de sneeuw reden bij -4°C. Morgen rijden we Kirgizstan binnen.
Ingezonden reisverslag:
Vier graden stond er op het binnenthermometertje deze morgen toen we wakker werden. Onze ruiten waren aangevroren aan de binnenkant maar toch kwam er reeds een klein zonnestraaltje binnen piepen. We wurmden ons in onze warmste kledij en kropen uit onze bevroren wagentjes. De batterij van Rudy had de vrieskoude van verleden nacht niet overleefd en liet het afweten. Een kwartiertje de startkabels er op en we konden gelukkig weer starten.
Toen we gingen aankloppen bij de douane barak kwam een geeuwende militair opendoen die er blijkbaar geen zin in had. Deze afgelegen grensovergang krijgt slechts zelden bezoekers en ze vroegen ons wat vijf Belgen hier in godsnaam kwamen doen. Op weg naar Mongolië antwoorden we. Na een kleine twee uurtjes stonden we dan uiteindelijk op Kirgizische bodem.
De mist was reeds grotendeels opgeklaard en we reden tussen het besneeuwde landschap verder. De volgende beklimming van de volgende pas werd een ware smeerboel: door het smeltwater was de grindweg omgevormd tot een ware modderpoel. Alhoewel de wielen constant doordraaiden slaagden onze Franse busjes er in tot helemaal boven te klimmen. Onze autos zaten volledig onder de modder en door de ruiten zag je millimeter ver meer.
Eenmaal terug beneden gaven we ze dus een flinke schrobbeurt bij het eerste bergstroompje dat we tegenkwamen. De koelradiatoren zaten echter ook volledig dicht waardoor we geregeld halt moesten houden om oververhitting te voorkomen. Deze moeten spoedig uitgeblazen worden.
Op de weg naar Osh rijden we twee motards op offroad motoren tegen het lijf; een Duitser en een Belg warempel!! We wisselen wat anekdotes uit en polsen naar wat er ons nog te wachten staat. Zij komen immers vanwaar wij heen moeten.
De Pamier is een verschrikkelijk moeilijk te temmen maar ohhh zo mooie monster. En we zijn allen opgetogen deze uitdaging met glans te hebben doorstaan. De temperatuur is ondertussen weeral gestegen tot een 30°C. De laatste honderd kilometers tot Osh verlopen onverwacht aangenaam over mooie asfaltwegen. Dit in schril contrast met de voorbije weken. Ook de laatste GSM-verbinding is reeds van enkele dagen geleden waardoor we alle contact met de rest van de wereld kwijt raakten. Internetverbindingen zijn hier al helemaal onvindbaar ...
Als we uiteindelijk tegen de avond door de slagbomen van de zwaar bewaakte controlepost bij Osh rijden zijn we geschokt bij het zien van alle uitgebrande woningen die we massaal langs beide kanten van de weg zien. Het heeft er hier tijdens de laatste onrusten blijkbaar hard tegenaan gegaan. Momenteel is alles weer rustig en gaat het leven in Osh terug zijn normale gangetje.
Volgende week zit de kans er in dat, na de verkiezingen, de hitte weer oplaait werd ons verteld. Tegen dan willen we dan ook het land verlaten hebben! Maar vannacht overnachten we in het bruisende Chinese gedeelte van de stad en wanen ons even in Peking!!
01-10-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
30-09-2010
Dag 27 : Tadzjikistan
Beste vrienden en sympathisanten,
Ik heb vandaag nog op generlei wijze contact gehad met onze Leeuwen. Dit zou kunnen betekenen dat ze al vast staan aan de grensovergang maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat ze voor de grens (hooggebergte) geen GSM-dekking hebben en al helemaal geen internet verbinding kunnen op de kop tikken. Het is inmiddels bijna 21 uur en rekeninghoudend met het tijdsverschil is het voor hen dus al middernacht.
Blijkbaar komen ze af en toe wel stiekem eens kijken naar onze (hunne) blog, getuige het spoor van Aziatische landen waar ze doorrijden. Tenminste, voor zover ze over een internetverbinding konden beschikken.
30-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
29-09-2010
Dag 26 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
15:19 We zijn in Murghab op 3500 meter hoogte en op 200 km van de grens met Kirgizië. We zijn vandaag relatief vroeg gestopt omdat onze visums voor Kirgizië toch maar vanaf morgen (vrijdag) geldig zijn. Intussen zijn we hier bij mensen uitgenodigd op de thee en mogen er vanavond ook blijven slapen. Het is hier nu nog amper 10 °C.
Ingezonden reisverslag:
Kharugh is een zeer moeilijke en afgelegen stad die verrassend westers overkomt onder andere door de wagens en kledij van zijn inwoners. Deze stad speelt tevens een sleutelrol in de Afghaanse opiumsmokkel. Alle opium wordt via deze grens doorgesluisd naar Rusland en zo verder naar de westerse wereld. Naar verluid heeft de Tadzjiekse regering niet veel vat op deze remote regio en wordt de plak hier gezwaaid door een drietal rijke families. Er hangt hier dan ook een ongewone sfeer en we maken ons hier zo snel mogelijk uit de voeten.
Net buiten de stad stuiten we terug op de slagbomen van een checkpoint waar we te horen krijgen dat we de verkeerde stempel in onze visa hebben staan. Dat wil zeggen dat we enkele honderden kilometers moeten omrijden, notabene door een gebied dat door Tsjetsjeense rebellen wordt geregeerd! We houden echter vol dat deze fout niet aan ons ligt en kunnen gelukkig een deal sluiten: als we een douanier een ritje naar zijn thuisdorp bezorgen zullen de slagbomen open gaan en zullen we verder geen problemen meer krijgen. Zo beloven ze. En zo geschiedde. Mooi opgelost dus en Gunther krijgt weer gezelschap.
Na de man met de grote pet te hebben uitgelaten starten we aan een beklimming naar het hoog plateau van de Pamir. Deze omgeving beschrijven is onbegonnen werk maar we voelen ons net drie kleine stipjes tussen deze imposante bergen die voortdurend van kleur en vorm veranderen. Het plateau ligt boven de 3500m en de eerste symptomen van hoogte ziekte steken reeds de kop op.
Buiten een paar Chinese truckers en hier en daar een schaapsherder rijden we hier helemaal alleen. Tegen de avond nemen we een herder mee naar Murghab, het enige dorp zijn naam waardig. Aangekomen bij zijn thuis worden we natuurlijk op de thee uitgenodigd en moeten we ook blijven voor het avondmaal. In hun primitieve huisje zitten we samen met de ganse familie op zelfgemaakte tapijten en eten een soort noedels met schaap. Het kacheltje op koeienmest zorgt voor een gezellige warmte (en een apart geurtje).
Opa is zeer vereerd met dit hoog bezoek en laat ons zijn collectie edelstenen zien die hij vond tijdens zijn tochten. De herders leggen een parkoers af van soms meer dan duizend kilometers. Hij toont ons robijnen, kwarts en klopjes goud. We moeten beloven niets aan de politie te vertellen en krijgen elk een stukje kwarts cadeau. Omdat hij vooral veel interesse had in onze mijnwerkers lampjes schenken we er hem eentje zodat hij ook savonds op schatten jacht kan gaan. Hij bedankt ons uitbundig.
s Morgens krijgen we geitenmelk thee met zelfgebakken brood als ontbijt en trekken we verder terwijl de ganse familie ons nawuift.
29-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
28-09-2010
Dag 25 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
17:08 Gisteren slechts 150 km kunnen rijden wegens de hele slechte wegen van een bergpas van 3.200 meter. Vandaag 235 km tegen de Afghaanse grens afgelegd. We staan nu op een bewaakte parking in Kharugh.
Vanaf hier volgen we vandaag de rivier die de grens vormt met Afghanistan. Zelfs met de aanwezigheid van zwaar bewapende grenspatrouilles voelen we ons niet echt onveilig. We volgen het leven aan de overkant en zien herders met hun kuddes, zwart gesluierde vrouwen en schoolkinderen in primitieve dorpjes.
Onderweg maken we gebruik van een paar betonnen rampen om onze carterplaten te monteren en de schade van onze woeste bergrit vast te stellen. Ingedeukte carters, geplooide stuurstangen en gedeukte bodemplaat zijn ons deel. We kloppen de carterplaten terug in vorm, regelen de geometrie bij terwijl een trucker ons komt vergezellen. Hij trakteert ons op thee terwijl hij zijn uitlaat hersteld. Een paar geweerschoten in de bergen schrikken ons even op
Even later krijgt de wagen van Alain een paar klappen te veel en moet de rechter voorband eraan geloven. Gelukkig hebben we voldoende reservewielen bij.
Aan onze linkerzijde rijzen de afbrokkelende bergen honderden meters langs ons op terwijl rechts de woest kolkende rivier zijn weg door de rotsen klieft. Tegen de avond arriveren we in een stadje waar alle huizen steevast ommuurd zijn en met zware poorten afgeschermd. We krijgen een parkingplaats aangeboden op een eveneens ommuurd maar vervallen fabrieksterrein, vol met oude Russische legertrucks. Alain voelt er zich alvast is zijn nopjes in dit paradijs voor oldtimer liefhebbers. In de Sovjet periode was dit blijkbaar een florerend bedrijf maar nu schiet er niet veel meer dan een hoop oud ijzer van over.
28-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
27-09-2010
Dag 24 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
8:53 Eerste etappe van 255km zit erop in de pirmay stoffige slechte wegen. Mooie uitzichten! Slaapplaats tussen de bergen op de koeweide. De plaatselijke bevolking brengt ons Tomaten, yoghurt en noten.
Ingezonden reisverslag:
Vandaag zou de zwaarste rit worden tot nu toe. Al na een paar kilometer werd de weg alsmaar slechter tot we aan de beklimming van de bergpas voor vandaag begonnen. Van een straat was hier geen sprake meer! Eerst was het nog een grindpad dat echter even verder overging in een niet meer dan een hobbelig ezelspad! We bleven maar stijgen en vroegen ons geregeld af of dit nog wel de juiste weg kon zijn. Bij navraag aan een local bleek het wel degelijk de juiste, en bovendien de enige, baan naar Kharugh te zijn.
Onze Franse karretjes zijn echt niet voor dit zware terrein gemaakt en we trekken ons moeizaam richting hemel. De tegenliggers kunnen we gelukkig op één hand tellen want doubleren is hier steeds een riskante operatie. We trekken een spoor van opwaaiend stof en rondvliegende stenen door dit desolate gebied en hoewel er hier van beschaving geen sprake meer is komen we toch geregeld militaire checkpoints tegen waar we telken moeten registreren.
Het is een onbeschrijfelijke zware rit die uiterste concentratie vergt om de diepe kuilen te ontwijken en de afgrond te vermijden. We schakelen constant tussen eerste en tweede versnelling maar komen niet sneller dan met 25 km/h. vooruit.
Naast een paar kleine dorpjes met lemen huizen en hier en daar een herder met zijn kudde, zijn we hier helemaal alleen op deze eenzame hoogte. We motiveren elkaar om de moed er in te houden en door te zetten .We slaan de lunch over en spurten verder. Als we uiteindelijk de top bereiken doet Rudy een vreugdedansje bovenop zijn Renault. Even verder stuiten we - ongelofelijk maar waar - op een checkpoint met vier verwonderde soldaten in een krakkemikkige schuilplaats. Ze feliciteren ons met deze prestatie en controleren onze documenten. Ze kunnen bijna niet geloven dat we met deze twee wiel aangedreven wagens tot hier geraakt zijn en bieden aan om ze van ons over te kopen, een aanbod dat we echter moeten weigeren.
Het hoogtemetertje wijst 3200 M boven zeeniveau aan. Tijdens de afdaling gaat het er al even woest aan toe en knarste het stof tussen onze tanden en doen onze longen pijn. De ijle lucht speelt sommigen van ons parten en de wagens krijgen ontelbare klappen te verwerken met alle gevolgen van dien .Morgen wordt het een sleuteldag.
We nemen geregeld mensen mee naar hun dorp. Ze waarschuwen ons voor terroristen die schieten vanuit de Afghaanse bergen. We zien dan ook veel militaire schuilplaatsen, schietputten en bunkers onderweg. Uiteindelijk terug in de vallei willen we ons kamp opstellen op een stukje vlak land maar we worden gewaarschuwd dat er in deze regio niet wild mag worden gekampeerd omdat we hier slechts op een steenworp van Afganistan zitten en het leger hier constant patrouilleert. We mogen evenwel in de afgesloten tuin van een oude man kamperen die ons overstelpt met vers fruit uit zijn mini-boomgaard. We praten nog even na met zicht op de Afghaanse bergen en kruipen doodmoe in onze bedstee.
27-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
26-09-2010
Dag 23 : Tadzjikistan - sms + reisverslag.
5:52 Vannacht in een bergdorpje op 110 km van Dushanbe(*) overnacht. We hebben deze morgen kinderkleding overhandigd aan de plaatselijke schoolmeester die het verdeelde aan de mensen. Vandaag trekken we het Pamir gebergte(*) in!
* = zie kaartje en uitleg dag 21.
Ingezonden reisverslag:
Samarkant tot Dunshabe
De dertig kilometer tot de grens duurden alweer iets langer dan gedacht; het totale gebrek aan bewegwijzering, dwingt ons ertoe om de haverklap de weg te vragen. Uiteindelijk aan de grens worden we vriendelijk het land uitgestempeld maar als we ons bij de Tadzjiekse grenspost aanbieden blijkt onze visa pas vanaf morgen te lopen. Weerkeren mag niet meer en dus zitten we terug een nachtje in niemandsland. We zetten ons kamp op en maken van de gelegenheid gebruik om onze ophanging nog eens te demonteren en de kleine kwaaltjes van onze wagens te genezen.
De volgende ochtend worden we wakker met zicht op de uitlopers van het Pamiergebergte en genieten onder het ontbijt van de mooie zonsopgang. De grenspost bestaat uit niet meer dan een paar vervallen houten barakken maar de militairen zijn super vriendelijk en nadat we terug een dozijn stempels rijker zijn worden we getrakteerd op een kopje Tadzjiekse thee bij de douane.
Het eerste gedeelte van de weg naar de hoofdstad is barslecht: het wordt meteen een goede voorbereiding op de Pamier. Het uitzicht daarentegen is opnieuw wonderlijk! We volgen het grindpad langs de woeste rivier. De steile wanden van het ruige gebergte rijzen metershoog langs ons op onder een staalblauwe hemel. We doorwaden kleine waterstroompjes en rijden over bedenkelijke brugjes. We rijden natuurlijk ook nog eens een paar kilometertjes verloren en helpen een gestrande Lada-rijder onder massale belangstelling van de dorpskinderen.
Rudy kan het aanbod van een ritje op de ezel niet weerstaan en gooit zijn been even over het kleine lastdiertje. Rond 17.30 rijden we via een houten brugje een verlaten bergdorpje binnen en vragen de dorpsoudsten of we er mogen overnachten. Zoals reeds verwacht werden we opnieuw vriendelijk onthaald en krijgen we appels en gedroogd fruit cadeau. Na het eten trakteren we de kleintjes op een paar Tom en Jerry filmpjes op onze laptop. Verwondering en blije gezichtjes alom natuurlijk. Voor we s morgens opnieuw afscheid nemen van onze gastheren schenken we nog een doos kinderkledij en knuffels en worden hartelijk bedankt en uitgewuifd.
In het eerder zielloze Dunshabe tanken we de wagens en de jerrycans volledig vol want diesel is hier zeer schaars en net vanaf hier beginnen we aan de beklimming van één van de extreemste routes van de wereld namelijk The Pamier Highway!!
De eerste etappe van deze bergrit was alvast een beproeving voor mens en machine. Het grindpad varieert van slecht tot slechter. Een verwrongen autowrak onderweg herinnert ons nogmaals aan de gevaren van dit bergpad. Bij het doubleren van de tegenliggers knijpen we alvast de ogen dicht (voor het opwaaiend stof natuurlijk).
Tegen zonsondergang houden we halt in een afgelegen dorpje en worden alweer overstelpt met streekproducten door de lokale boerenkinderen. Naast honing en tomaat krijgen we ook zelfgemaakte yoghurt, noten, perziken en zonnebloempitten. Met een volle maag duiken we onder de dikke dekens want de temperatuur daalt hier sterk op deze hellingen tussen de besneeuwde toppen.
26-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
25-09-2010
Dag 22: Tadzjikistan
Nog geen sms berichten ontvangen, wel heb ik het reisverslag ontvangen van Dag 20; dus even terugbladeren (of op link rechts van dit bericht klikken) aub.
25-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
24-09-2010
Dag 21: Oezbekistan - sms berichten.
7:08 Na een goede nachtrust zijn we der weer helemaal klaar voor, maar
eerst gaan Alain en Gunther naar de plaatselijke garage om de auto van
Gunther na te kijken ... wordt vervolgd ...
15:31 Het begint een (onhebbelijke) gewoonte te worden: we staan opnieuw stil in niemandsland tussen Oezbekistan en Tadzjikistan. Ons visum begint pas vanaf morgen te lopen. Morgen trekken we naar de bergen en de Pamire.
Ik moet toegeven, ik heb even moeten Googelen om Tadzjikistan te ontdekken; nog nooit van gehoord! Met een kort overzicht te schetsen zal ik mezelf dus zeker niet in herhaling zien vervallen.
Tadzjikistan is ongeveer 3 keer zo groot als Nederland en is erg bergachtig. Zeker de helft van het land (120.000Km²) ligt meer dan drieduizend meter boven zeeniveau. De bergen van Pamir (waarvan sprake in het sms-bericht hierboven) zijn uitlopers van de Himalaya met toppen tot over de 7.000 meter!! De hoofdstad Dushanbe ligt in het westen van het land (zie kaartje). Het land kent extreem hete zomers tegenover ijskoude winters. De gemiddelde
maximum temperaturen in juli zijn rond de 48°C, terwijl in januari
de thermometer gemiddeld -12°C aanwijst. Een verschil van zestig
graden in gemiddelde januari- en juli temperaturen komt bijna nergens
anders ter wereld voor. Er valt niet veel neerslag in Tadzjikistan. Toch zijn de valleien zijn gecultiveerd door op grote schaal irrigatie toe te
passen. Er wordt o.m. fruit, graan, groenten en katoen verbouwd.
Ingezonden reisverslag: We rijden over stoffige woestijn wegen richting Samarkand en houden halt bij de plaatselijke markt om wat proviand in te slaan. Er wordt hier zowat van alles verhandelt: van vee, meubels, kruiden, vlees tot prachtige oosterse stoffen. Bij het binnen rijden van deze openlucht markt te midden van de woestijn zijn we meteen het middelpunt van de belangstelling. Iedereen denkt meteen dat wij hier ook het materiaal op onze bagagedragers komen verkopen -vooral de banden springen hen in het oog- maar we moeten ze spijtig genoeg teleurstellen en gaan zelf wat rond snuisteren. Na enkele ogenblikken heeft de helft van de marktkramers zich rond ons verzameld. We worden hartelijk verwelkomt en moeten weeral op de foto. Kasten worden achteraan op ezels gebonden, mensen gaan samen met het vee op de karren van de tractors en wij krijgen een meloen aangeboden voor onderweg.
De weg verslechterd alsmaar en onze wagens worden binnenin bedolven onder het kurkdroge poederzand. Net voor Samarkand parkeren we ons voor een prachtige moskee voor de lunch. We smikkelen sappige tomaten met verse ui en paprikas en het versgebakken brood gaat er in als zoete koek. Plots komt de Iman ons uitnodigen op de thee. We kunnen niet weigeren en volgen hem naar de chorpoya (een enorm bed dat hier dienst doet als zitplaats) en krijgen thee met gekruid brood aangeboden. De Iman stelt ons voor aan enkele hooggeplaatste religieuzen en we hebben een open gesprek over religie en de wereldproblematiek. Tenslotte zingt de Iman een lied voor ons en wenst ons een behouden reis naar het Oosten. We gaan licht aangegrepen weer verder.
Hier in één van de belangrijkste steden van de zijderoute zijn we alweer betoverd van de sfeer die deze oude stad uitstraalt en gaan op zoek waar we ons kunnen registreren, immers, we zijn al 2 dagen in het land en het is dus de hoogste tijd. Het zijderoute gevoel zit bij iedereen al tot in de diepste vezel. We vinden een goedkoop hotel pal in het centrum van de oude stad, hotel Zarina. We ontmoeten hier een inwoner van Tashkent die ons voor stelt om samen met hem de stad te bezoeken. Het wordt een prachtige avond met een bezoek aan de moskee en de madressa (school voor leerlingen van de Koran). We mogen ook binnen in de minaret en beklimmen de vele trappen om tot helemaal bovenaan te gaan en genieten er van het prachtige uitzicht over de stad. De volgende dag hebben we allemaal spierpijn van de beklimming, en dan te bedenken dat vroeger de Iman deze trappen 5 maal per dag beklom om op te roepen tot het gebed.
23-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
Zoals het klokje thuis tikt
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens en dit gaat al helemaal op voor onze stoere Leeuwen. Van de zes (6!) tijdzones die België van Mongolië scheidt hebben ze er nu op een haar na net geen 4 genomen. Dat betekent dat ze nu precies 3 uur vooruit zijn op onze tijd. Dus als jouw klok hier 21:30 aanwijst dan is het bij onze Leeuwen al een half uur na middernacht.
Dit verklaart ook waarom de tijdstippen van de sms berichten steeds vroeger beginnen te vallen. Wie dacht dat de reden diende gezocht te worden dat ze ginds steeds sneller moe worden van het vele reizen en dus eerder hun berichten overmaken ... had het mis
Gezien we vandaag geen contact hebben kunnen leggen wil ik u om dit gemis enigszins te compenseren graag de officiële film van de start van de Mongila-Charity Rally 2010 voorstellen. Let wel: u zal onze Leeuwen er niet in terugvinden want het betreft hier de officiële start, anderhalve maand voor onze Leeuwen vertrokken en bovendien was de startlocatie in Engeland, de thuishaven van Charity Rallys.
23-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
22-09-2010
Dag 19 : Oezbekistan
Beste vrienden en sympathisanten,
Ik heb vandaag geen direct contact gehad en kan hun dan ook niet precies lokaliseren. Ik weet dat het bedoeling was om via Buxoro en Dushanbe naar Khorog te rijden maar gezien er vaak oponthoud is aan grenzen, politiecontroles of blitzbezoekjes durf ik er niet op te gokken tot waar ze gekomen zijn.
Maar geen direct contact impliceert niet per sé geen contact! Ik heb vandaag een reeks van 50 foto's ontvangen én twee aanvullende reisverslagen voor gisteren en eergisteren. Dus gauw even terugbladeren naar Dag 17 en Dag 18 en dan pas mag u op de link klikken onder onderstaande foto om de nieuwe reeks foto's te bekijken. Veel plezier!
18:53 We hebben deze morgen de stad Murv bezocht in Turkmenistan. We zijn vlot de grens Turkmenistan - Oezbekistan over geraakt. Na nog 2 uur en 100km verder gereden te hebben zijn we nu in Bukhara.
Vanmorgen gaan we zoals gewoonlijk héél vroeg op pad want we moeten voor 16.00H het land uit omdat dan de grens sluit. Onderweg rijden we door de indrukwekkende ruines van de stad Merv. We stoppen bij een loketje waar we een toestemming kopen voor 5 foto's en nemen er natuurlijk een honderdtal. Verder betalen we ongeveer het honderdvoud van de lokale bevolking om een gammele pontonbrug over te steken en zo tot bij de grens te komen.
Bij de grens komen we er met zo'n tien paspoortcontroles en evenveel stempels vanaf. We nemen enkele reizigers en hun zware bagage mee door de twee kilometers niemandsland die de twee landen scheidt en wachten, samen met een bonte bende lokale vrouwen, ongeveer een uur voor een gesloten poort tot een militair ons binnen roept. De hilarische taferelen die zich het komende uur afspelen zijn niet te omschrijven maar we worden vriendelijk geholpen door klungelige douanes en soldaten. Ze beschikken hier welgeteld over twee balpennen waar van er ééntje niet werkt en de tweede hapert. We schenken er hun eentje van ons het stempelkussentje is leeg en een kalkeerpapier zit omgekeerd tussen de formulieren: ONVOORSTELBAAR!! Wanneer we uiteindelijk vriendelijk de streep overgelaten worden vraagt één van de douaniers of we hem 100Km verder willen afzetten. We stemmen natuurlijk in en geven de brave man een lift.
In de duisternis rijden we richting Bukara. Onverlichte tractoren, ezelkarren, fietsers, zijn samen met de gaten in de weg onze grootste struikelblok maar we komen toch veilig aan en kamperen op een T.I.R. parking tussen de truckers. De lokale loopjongen brengt ons gratis bier en brood en weigert geld van ons aan te nemen dus schenken we hem een sweater en t-shirt wat hij beschaamd aanvaard.
In Uzbekistan hebben we uiteindelijk onze vrijheid terug en kunnen we met een gezapig tempo via een relatieve goede asfaltweg de steppes doorkruisen. De steden ademen een onvervalste zijderoute sfeer uit en we doen inkopen in de historische bazaar waar handelaars hun tapijten, aardewerk, koperwerk en kruiden slijten. Onderweg stoppen vriendelijke politie mensen ons geregeld maar deze zijn enkel geïnteresseerd in ons verhaal en niet in onze dollars of onze documenten.
21-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
20-09-2010
Dag 17 : Turmenistan - sms + verslag
Opgelet: ik heb vandaag de reisverslagen aangevuld vanaf dag 14 en foto's toegevoegd. Dus even terugbladeren alvorens verder te lezen ...
16:51 Na een 350 km helse rit zijn we aangekomen in de stad Mary waar we ons moesten registreren om 16:30 bij de PYGG (politie).
We dachten het vandaag wat rustiger aan te doen maar dat lukte alweer niet. Onze gids vertelde ons dat we voor 16 uur ons in Mary moeten laten registreren bij de politie. Dit wil zeggen dat we de ganse dag moeten rijden zonder pauzes. In Turkmenistan mag namelijk niet vrij worden gereisd en we hebben al vlug door dat we geen contact met de bevolking mogen maken en we worden aan sneltreintempo door het land gejaagd.
Wanneer we toch even halt houden bij een meloenverkoopster langs de weg handelt onze begeleider de koop af en moeten we onmiddellijk weer verder. De politie stopt ons bijna nooit en we hebben de indruk dat ze overal op de hoogte zijn van onze doortocht (big brother is watching us ). Als we vragen naar een internetcafé is het antwoord steevast: die zijn gesloten. Internet was hier tot voor kort verboden maar de huidige dictato ... euh excuseer ... president liet het onlangs toch toe alhoewel onze gids vertelde dat hij er momenteel geen toegang meer tot had en het opnieuw moest aanvragen bij god weet wie want hier in Papieristan draait alles om stempels, vergunningen en vooral papiertjes.
We razen dus aan hoog tempo over de barslechte wegen. De asfaltwegen zitten vol kuilen en diepe (zéér diepe) sporen van de zware Sovjet trucks die hier massaal over denderen. Deze republiek heeft natuurlijk ook een mooie kant. De grote zwartharige schoonheden hebben hier prachtige Oosterse jurken om hun slanke leest en hebben kleurrijke hoofddoeken om. We zijn eensgezind akkoord dat ze tot de mooiste van hun soort behoren en ze maken het de mannelijke helft van de Desertlions dan ook niet gemakkelijk om zich op de weg te concentreren wanneer ze elegant voorbij slenteren.
We vullen onze tank nokvol met diesel voor nog geen 7 dollar en een halve liter bier kost, evenals een fles vodka, slechts enkel cents. We rijden via de brede boulevards van Mary rond 14.30 tot bij het kantoor waar we moeten registreren en krijgen alweer een hoop stempels en papiertje erbij. We mogen niet vrij kamperen in de wagens en vinden onderdak in een oud Sovjet appartementen waar de luxe alweer ver te zoeken is.
20-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
18-09-2010
Dag 15 : Turmenistan - sms + verslag
20:14 We zijn deze morgen om 7:00 in Turkmenistan aangekomen. 20 formulieren en 50 stempels verder mochten we samen met onze gids om 17:00 (!!!) eindelijk de grenspost verlaten! We zijn nog 150 km verder het land ingereden en kamperen nu in de woestijn.
Ingezonden reisverslag:
Op deze varende rattennest die ons de Kaspische zee overbrengt zijn we samen met enkele Turkmeense vrouwen de enige passagiers aan boord. We hangen wat rond op het bovendek, bewonderen de mooi verlichte booreilanden onderweg en picknicken in onze stinkende kajuit.
Rond 7 uur meren we aan in de kleine haven van Turkmenbassy. Enkele militairen en een douanier komen aan boord en onderhandelen meer dan een uur met de kapitein voordat de vracht gelost mag worden. Wanneer we ons eindelijk bij de douane aanbieden vertellen ze ons dat we zonder officiële gids het land niet binnen mogen en werden wederom verplicht op het douaneplein te wachten. Wij boekten reeds een gids vanuit België maar die was blijkbaar niet op post blijkbaar maar na wat heen en weer gebel werd ons beloofd dat de gids in aantocht was. Na drie uur kwam hij uiteindelijk opdagen. Na welgeteld 10 verschillende loketjes en de goedkeuring van de dokter stonden we met een dozijn officiële documenten in de hand uiteindelijk om 17 uur aan de poort toen de douaniers ons nog eens een paar van onze bagage pakketten deden openmaken ter controle. Met een vriendelijke groet werden we dan toch vrijgelaten op Turkmeense bodem.
Onze gids Maksa raad aan om tot zonsondergang verder te rijden door de woestijn want morgen wacht ons een zware rit over slechte wegen naar de hoofdstad. We rijden op een verlaten hobbelige asfaltweg dwars door de woestijn en zijn na een tijdje reeds gewend aan de kamelen die hier geregeld onze weg kruisen. s' Avonds parkeren we op een truckers parking tussen de Kamaz trucks en drinken nog een slaapmuts in het cafeetje.
We vertrekken zoals gepland heel vroeg en rijden opnieuw door de stoffige woestijn die na enkele honderden kilometers plots overgaat in een groene oase met katoenvelden. Dit gebied danken de Turkmenen aan de Sovjets die na de oorlog een kanaal aanlegden vanuit het noorden om hier de akkers te bevloeien.
Tijdens de picknick tussen de katoen plantages verteld onze gids dat hij ons zal meenemen naar een ondergronds meer met helende krachten. Hij leidt ons de bergen in naar de ingang van de grot waar we ongeveer 50m in de aarde afdalen om uiteindelijk deze prachtige ondergrondse warmwaterbron te aanschouwen. We nemen een duik in het naar zwavel stinkende maar kristalheldere water dat maar lieftst 37 °C bedraagt. Na een half uurtje raakt onze huid licht geïrriteerd en klimmen we opnieuw richting zonlicht om onze rit voor vandaag verder te zetten.
De weg varieert van goed naar zeer slecht en onze autos wiebelen als rubberbootjes op een woelige zee tot we halt houden bij de grootste moskee van centraal Azië. We brengen een blitzbezoek en komen verblind door de pracht van dit bouwwerk terug buiten om de laatste kilometers af te leggen tot Asgabat.
De hoofdstad is verrassend modern en imposant met al haar verlichte gebouwen en brede boulevards. Overal prijken vereringen aan hun grote president. We gaan op zoek naar onze stek voor de nacht...
18-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
17-09-2010
Dag 14 : Azerbeidjan - verslag
Ingezonden reisverslag (samenvatting laatste drie dagen).
We waren reeds verwittigd over de corrupte Azerbeidjaanse politie maar hadden het toch nog enigszins onderschat: op de 500km die we vandaag moeten afleggen worden we welgeteld acht keer gestopt door de politie en onterecht beschuldigd van te snel te rijden, een stopteken te hebben genegeerd en op de verkeerde kant van de weg te hebben gereden.
Maar telkens houden we voet bij stuk en weigeren te betalen. We maken er een sport van om geen enkele verkeersovertreding te maken en houden ons dus netjes aan de belachelijke snelheidsbeperkingen, doen braafjes de gordel om, rijden niet over witte lijntjes en gebruiken telkens het pinkertje. Dolle pret over de cbs en we verwittigen elkaar telkens als onze vrienden (lees politie) opnieuw ergens op ons staan te wachten. Het duurt dus oneindig lang om in Baku te geraken maar we zijn maar al te fier dat we geen cent smeergeld hebben betaald, al heeft het Alain de laatste keer meer dan een uur discuteren gekost om de corrupte smeerlappen af te schudden.
We komen opnieuw na zonsondergang in de stad aan en gaan op zoek naar de haven. We roepen de hulp in van een taxi om voor te rijden en beleven de dolste rit van ons leven. Naderhand zijn we verwonderd geen aanrijdingen te hebben gehad én nog meer verwonderd in de verkeerde kant van deze immense stad te zijn terechtgekomen. We moeten dus 30km terug maar beslissen dit vandaag niet meer te doen en te wachten tot 3 uur s nachts om ons opnieuw in deze heksenketel te storten, dan zal het verkeer immers wat geluwd zijn. Inmiddels krijgen we op de parking waar we afwachten gebak en bier van de pompbedienden aangeboden. Wanneer we opnieuw de stad induiken op zoek naar de juiste haven krijgen we escorte van een pizza boy op zijn scooter die achteraf elke beloning weigert.
Hier kan het spelletje terug beginnen: bij de politiepost moeten we 60$ wegentaks betalen. We weigeren wederom te betalen omdat we dit bij het binnenkomen van het land reeds betaald hebben en we worden opnieuw afgeblaft en geïntimideerd. Bij een van de ontelbare paspoort controles merk een iets wat slimmere ambtenaar op dat onze visum voor Turkmenistan slechts vanaf 18 sept begint en we mogen dus niet mee. En dus moeten we hier een dag wachten op het douaneplein.
Verwondering alom als we gewoon ons kamp beginnen op te stellen en de veerpoten van onze autos beginnen te demonteren. We verwijderen ook alle stikkers van onze wagens want het kan gewoon niet meer verder zo; we vallen veel te veel op en zijn gewoon rijdende doelwitten voor de politie.
We nemen de tijd om onze haren te wassen, de was te doen en te genieten van het warme weer op deze eerste rustdag. Na een tijdje komen de politie en douanebeambten beetje bij beetje contact zoeken met ons. Ze hebben immers niet alle dagen de kans om met een Europeaan te spreken. Even later is het ijs gebroken en worden er reeds grappen gemaakt. Ze zijn vooral nieuwsgierig naar ons loon en de prijs van autos in België.
In de namiddag worden we door een marinier, op vraag van zijn kapitein, gevraagd om thee te komen drinken en tevens worden we uitgenodigd om die avond samen met hen het avondmaal te nuttigen. Wij zorgen voor de aardappelen, zij voor vis, tomaat én wodka natuurlijk! Het wordt weer snel een hilarische avond en moeten met iedereen meermaals op de foto. Voor we slapen gaan wordt ons beloofd dat we morgen zonder problemen het land kunnen verlaten.
Alhoewel we het nog steeds niet kunnen geloven houden ze zich aan hun woord en worden we inderdaad zonder smeergeld of enige verdere controle aan alle andere passagiers voorbij geleid en vertrekken met een goed gevoel richting Turkmenistan.
De vrachtboot die volledig afgeladen is met goederen wagons en ons over de Kaspische zee naar Turkmenbashy zal brengen is met moeite zeewaardig te noemen en onze kajuit is volledig vervallen en zeer smerig, de douches en wcs zijn onbruikbaar en de keuken gesloten maar we zijn blij deze mijlpaal van onze trip op tijd te hebben bereikt.
Voor de laatste foto's over dit onderwerp, klik hier => album 'de Missie'.