Ingezonden reisverslag (samenvatting laatste drie dagen).
We waren reeds verwittigd over de corrupte Azerbeidjaanse politie maar hadden het toch nog enigszins onderschat: op de 500km die we vandaag moeten afleggen worden we welgeteld acht keer gestopt door de politie en onterecht beschuldigd van te snel te rijden, een stopteken te hebben genegeerd en op de verkeerde kant van de weg te hebben gereden.
Maar telkens houden we voet bij stuk en weigeren te betalen. We maken er een sport van om geen enkele verkeersovertreding te maken en houden ons dus netjes aan de belachelijke snelheidsbeperkingen, doen braafjes de gordel om, rijden niet over witte lijntjes en gebruiken telkens het pinkertje. Dolle pret over de cbs en we verwittigen elkaar telkens als onze vrienden (lees politie) opnieuw ergens op ons staan te wachten. Het duurt dus oneindig lang om in Baku te geraken maar we zijn maar al te fier dat we geen cent smeergeld hebben betaald, al heeft het Alain de laatste keer meer dan een uur discuteren gekost om de corrupte smeerlappen af te schudden.
We komen opnieuw na zonsondergang in de stad aan en gaan op zoek naar de haven. We roepen de hulp in van een taxi om voor te rijden en beleven de dolste rit van ons leven. Naderhand zijn we verwonderd geen aanrijdingen te hebben gehad én nog meer verwonderd in de verkeerde kant van deze immense stad te zijn terechtgekomen. We moeten dus 30km terug maar beslissen dit vandaag niet meer te doen en te wachten tot 3 uur s nachts om ons opnieuw in deze heksenketel te storten, dan zal het verkeer immers wat geluwd zijn. Inmiddels krijgen we op de parking waar we afwachten gebak en bier van de pompbedienden aangeboden. Wanneer we opnieuw de stad induiken op zoek naar de juiste haven krijgen we escorte van een pizza boy op zijn scooter die achteraf elke beloning weigert.
Hier kan het spelletje terug beginnen: bij de politiepost moeten we 60$ wegentaks betalen. We weigeren wederom te betalen omdat we dit bij het binnenkomen van het land reeds betaald hebben en we worden opnieuw afgeblaft en geïntimideerd. Bij een van de ontelbare paspoort controles merk een iets wat slimmere ambtenaar op dat onze visum voor Turkmenistan slechts vanaf 18 sept begint en we mogen dus niet mee. En dus moeten we hier een dag wachten op het douaneplein.
Verwondering alom als we gewoon ons kamp beginnen op te stellen en de veerpoten van onze autos beginnen te demonteren. We verwijderen ook alle stikkers van onze wagens want het kan gewoon niet meer verder zo; we vallen veel te veel op en zijn gewoon rijdende doelwitten voor de politie.
We nemen de tijd om onze haren te wassen, de was te doen en te genieten van het warme weer op deze eerste rustdag. Na een tijdje komen de politie en douanebeambten beetje bij beetje contact zoeken met ons. Ze hebben immers niet alle dagen de kans om met een Europeaan te spreken. Even later is het ijs gebroken en worden er reeds grappen gemaakt. Ze zijn vooral nieuwsgierig naar ons loon en de prijs van autos in België.
In de namiddag worden we door een marinier, op vraag van zijn kapitein, gevraagd om thee te komen drinken en tevens worden we uitgenodigd om die avond samen met hen het avondmaal te nuttigen. Wij zorgen voor de aardappelen, zij voor vis, tomaat én wodka natuurlijk! Het wordt weer snel een hilarische avond en moeten met iedereen meermaals op de foto. Voor we slapen gaan wordt ons beloofd dat we morgen zonder problemen het land kunnen verlaten.
Alhoewel we het nog steeds niet kunnen geloven houden ze zich aan hun woord en worden we inderdaad zonder smeergeld of enige verdere controle aan alle andere passagiers voorbij geleid en vertrekken met een goed gevoel richting Turkmenistan.
De vrachtboot die volledig afgeladen is met goederen wagons en ons over de Kaspische zee naar Turkmenbashy zal brengen is met moeite zeewaardig te noemen en onze kajuit is volledig vervallen en zeer smerig, de douches en wcs zijn onbruikbaar en de keuken gesloten maar we zijn blij deze mijlpaal van onze trip op tijd te hebben bereikt.
Voor de laatste foto's over dit onderwerp, klik hier => album 'de Missie'.
17-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
16-09-2010
Dag 13 : Azerbeidjan - sms berichten
20:19 We zitten al twee nachten vast op de parking van de douane in Baku. We hebben intussen al vrienden gemaakt bij de politie, de douane en met de kapitein van de veerboot. Misschien raken we hier morgen gratis buiten. Vanaf overmorgen mogen we Turkmenistan binnen.
5:15 Na 4 uur onderhandelen en 60 lichter aan smeergeld (normaal al 50 per auto) zijn we aangekomen in Azerbeidzjan.
20:11 Vandaag door 8 politiecontroles geraakt zonder ook maar 1 te betalen We gaan nu gaan slapen. We zijn op zo'n 30km van Baku. Morgen proberen een ticket te kopen want de flikken zijn wel héééél corrupt in Azerbeidzjan.
Wat ze waarschijnlijk bedoelen met 'proberen een ticket te kopen' is dat ze zullen pogen om met de boot vanuit Baku in Azerbeidzjan weg te geraken, dwars over de Kapische zee, en zo naar Türkmenbaşy in Turkmenistan te varen. Hopelijk vinden ze daar ook internet want ik ben razend benieuwd naar hun reisverslagen en foto's.
Opgelet: ook de reisverslagen van dag 8 en 9 zijn aangevuld dus eerst eventjes terugbladeren voor het chronologische verhaal.
9:12 We zijn op weg naar Ardagan, dan de grens over.
Ingezonden reisverslag:
We voelen ons weer superman na een bad in het ijskoude water van de snelstromende rivier en we zetten de reis vol frisse moed verder.
Hoe verder we richting Georgië reden hoe slechter de weg werd. Plotsklaps belanden we op onverharde tracks waarop we slechts in eerste versnelling vooruitkwamen. De carterbescherming kreeg oneindig veel klappen te verduren en het chassis werd erg toegetakeld: dit moet later zeker hersteld worden!
Nu moeten we eerst de Georgische grens zien te bereiken. Na enkele kilometers verloren te zijn gereden in dit gebergte waar weinig bewoning is en al helemaal geen bewegwijzering is, worden we door de lokals geëscorteerd naar het hooggebergte (2600 meter) dat ons naar de grens moet leiden. Onderweg kruipen we door middeleeuwse dorpjes met houten huisjes en loslopend vee en worden we overal op thee uitgenodigd. Helaas maar moeten we vlug verder langs de barslechte wegen. Eens aan de grens blijkt de overgang gesloten om Allah mag weten welke reden. We moeten 100 km omrijden naar de volgende grenspost die om 1600 H sluit...
21:16 We zijn nu in Georgië en hebben geen enkel probleem gehad aan de grens. We zitten nu met de locals aan de wijn en gaan straks nog verder tot Tiblisi.
20:30 Vandaag alweer 560km gereden. De route is tè mooi om te verwoorden: niet te doen!!! Morgen gaan we de grens naar Georgië over. Helaas nog geen internet: foto's en reisverhaal volgen asap.
Helaas heb ik ook geen locatie doorgekregen. Vermoedelijk bevinden ze zich nu ter hoogte de stad Erzurum (Turkije) en zullen ze deze morgen blijven volgen richting Rustavi (Georgië) om uiteindelijk in Baku (Azerbeidzjan) het veer over de Kaspische zee te nemen.
Terwijl de boeren hun koeien langsheen onze wagens de bergen in dreven, wekte Gunther de overigen lions en begaven we ons via een mooie tweevaksbaan richting Erzurum waar we tegen de middag proviand insloegen.
Vandaar reden we richting Artvin en volgden we de rivier door de immense vallei tussen de honderden meters hoge rotswanden; te mooi voor woorden.
s' Avonds zochten we een plaatsje voor de nacht in Arvin maar omdat deze stad tegen de bergwand geplakt hangt was het bijna onmogelijk een vlak stukje te vinden en dus reden we nog even verder om een idyllisch plaatsje te vinden bij de rivier. Nog een vlug avondmaal met duizenden geïnteresseerde insecten en dan de bedstee in.
12-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
11-09-2010
Dag 8 : Turkije - sms + verslag
21:10 Deze namiddag hebben we in de wagen van Ackou nieuwe rollementen gestoken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Guelan waar we gastvrij ontvangen werden door de dorpeling.
Doorgezonden reisverslag: Toen we deze zaterdagochtend de weg opreden, hadden we geen flauw idee wat Murphy voor ons in petto zou hebben. De kilometers schoven onder onze wielen voorbij tot plots de onheilspellende woorden van Gunther in de CB weerklonk "stoppen jongens, mijn rechter voorwiel is hier serieus aan t kloppen!!.
Na een korte controle bleek de cardang te zijn stuk gedraaid ... Volgens de kaart bleek het volgende dorp slechts 15 km verder te zijn. Toen we met een slakkengangetje het dorp bereikten, bleken we ons als bij wonder in hèt Mekka van de autohandelaren te bevinden: we doken de eerste de beste garage binnen, waar de citroen de brug werd opgereden en in een mum van tijd lag de cardang op de werktafel. Alain verklaarde plechtig: als er hier een C15 cardang te vinden is, bekeer ik mij tot de islam ...
In een stoffige hoek van de werkplaats werd een cardang van een 40 jaar oude Reneault R12 opgediept. En wonder bij wonder bleek deze kruiskoppeling identiek aan de onze. Terwijl de koppeling werd overgebouwd en terwijl Gunther bij de plaatselijke lasser een sleutel in elkaar laste, om binnenkort de injectoren eens te demonteren, slaagde de Rudy er zelfs in om twee (2!!) reserve kruiskoppelingen op de kop te tikken. Na slechts anderhalf uur konden we onze weg in sneltempo verderzetten.
Om dit tijdsverlies goed te maken besloten we om na zonsondergang nog een flink eindje door te rijden tot er 600 km op onze teller stond. In het bergdorpje waar we ons installeerden voor de nacht werden we weer eens getroffen door de Turkse gastvrijheid. Een immense schotel met thee, koekjes, tomaten en kaas werd ons gebracht door de Iman als verwelkoming aan zijn Belgische gasten. Na nog een slaapmutsje kropen we tevreden ons bedje in.
Ps: Merci Joris en Rezi voor het Haagts koetsiertje.
11-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
10-09-2010
Volgsysteem
Voor deze challenge zijn onze Leeuwen op missie uitgerust met een GPS tracking systeem zoals sommigen onder u wellicht gemerkt hebben bij het vertrek. Op regelmatige basis ontvang ik data van hen die mij toelaat hun te lokaliseren.
Voortaan zal ik deze gegevens ook aan jullie beschikbaar stellen in verschillende bestandsformaten. Wie over een GPS software met wereldkaart, of tenminste Europa en Azie, beschikt kan hun dagelijkse afgelegde parcours, (gemiddelde) snelheden, hoogtes, ... zelf analyseren. Daarnaast zal ik een bestand aanleveren dat u moet toelaten om hun route te volgen in Google Earth.
Echter, om deze blog overzichtelijk te houden en de antwoordtijden van de blog aanvaardbaar te houden, zal ik voor de geïnteresseerden deze gegevens op het forum ter beschikking stellen. U kan ze daar downloaden.
Klik HIER om naar het forum te gaan of op de link links bovenaan deze pagina onder het logo en ga naar de rubriek "Logistieke beslommeringen".
10-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
Dag 7 : sms + verslag
19:05: We zijn vandaag in sneltempo door Istanbul gereden en meer dan 600 km gereden! We zijn nu in Cerkes (Webbie zoekt het nog wel uit voor jullie) en hebben juist in het plaatselijke restaurantje gegeten voor 5 per persoon!
Tip: klik op 'Grote kaart weergeven' hierboven, wacht tot een nieuw venster zich opent en sleep dan het geel-oranje mannetje dat u links ziet precies tot op punt B. Houdt nog even vast en u zal meerdere blauwe puntjes in de omgeving van punt B ontwaren. Laat het mannetje vallen op zo'n blauwe punten in de buurt van punt B en u kan het ganse dorp waar onze Lions zich nu bevinden verkennen!!
Doorgezonden reisverslag:
Na een enigszins verstoorde nachtrust door het gezang van de Iman, en de vechtende straathonden op ons pleintje nemen we een vlug ontbijt en gaan op zoek naar een internet-café. Een bank vinden is geen probleem, een internetcafé zal evenwel voor een andere keer zijn.
Met wat Turkse Lira's op zak begeven we ons op een perfecte 3-vaks baan richting Istanbul. Alhoewel we het gaspedaal plaché duwen komen we maar met een slakkengangetje vooruit door de forse oostenwind. Gelukkig rijden we hier op dit ochtendlijke uur bijna alleen want onze wagens worden fel dooreen geschud. 150 km later houden we even halt om de bagage opnieuw vast te binden.
We tellen 200 km af tot we plots de minaretten van Istanbul aan de
horizon zien opduiken. Doordat de autosnelweg de stad doormidden snijdt
krijgen we een goede indruk wat Istanbul wel is. Istanbul, wereldstad en ook een moderne stad met zijn Turkse vlaggen wapperend in de zeebries; indrukwekkend!!! Daar we een "beetje" onder tijdsdruk staan, kunnen we deze prachtige stad jammer genoeg niet bezichtigen. ... HOERA ... aan het tankstation Burgerking enkele km buiten de stad, waar we ons middagmaal nuttigen (bokes mé salami) hebben we internetverbinding, een goede gelegenheid om onze foto's naar onze Webbie door te sturen.
Na 600 km houden we het voor bekeken en rijden het dorpje Cerkes binnen waar we onder algemene belangstelling van de lokale jeugd naar een restaurantje begeleid worden. Na en lekkere maaltijd (à 5 per man) moeten we verplicht met de patron én met de garçons op de foto. We vinden ook een paar buisjes bij de lokale loodgieter waar we later een sleutel willen mee maken voor de injectors van Gunthers auto te demonteren. We vragen aan de man die de spoorwegslagbomen bedient waar we best kunnen kamperen en hij verwijst ons naar een koeweide vlak naast zijn hokje maar eerst moeten we bij hem thee komen drinken.
Voor het slapengaan douchen we nog even en kruipen onder de dekens. Midden in de nacht wordt er plots op onze deur geklopt en de lokale politie komt ons vriendelijk vragen of we onze picknick tafel willen opbergen zodat niemand ze kan meenemen terwijl we slapen. Als we vertellen dat we van België naar Mongolië reizen tonen ze diep respect voor onze missie en wensen ons nog veel succes en een goede nachtrust.
10-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
09-09-2010
Dag 6 : sms + verslag
18:28 We zijn vlot de grens Bulgarije - Turkije kunnen oversteken en een visum kunnen bekomen aan 15. We al 384km gereden en zijn gestopt in het stadje Kiklareli. Integenstelling tot Bulgarije zijn de wegen hier prachtig! We proberen vanavond een internet-verbinding te vinden.
Dit betekent dat zij zich momenteel op de D555 bevinden en morgen vermoedelijk via de O3 langs de smalle landstrook tussen de Zwarte zee en de Marmara zee richting Istanbul zullen rijden om daar de Bosporus over te steken.
Met een stevige knuffel en een handgetekend stadsplannetje nemen we in Oradea afscheid van Medda, onze gastvrouw voor één nacht. We wurmen ons door het drukke verkeer de stad uit en zetten koers richting binnenland, over de groene bergen van het Roemeense binnenland, door typische dorpjes met mijmerende oudjes op bankjes langs de weg. Overal zie je dorpelingen verwonderd opkijken als we voorbij scheuren. De tijd lijkt hier wel honderd jaar te hebben stilgestaan.
Bij het binnenrijden van de steden verwonderen we ons soms over de moderne gebouwen en bilboards die een sterk contrast vormen met het platte land. De kleinere steden hebben, met hun zielloze grijze appartementsblokken uit de Sovjetperiode dan weer een verloederde uitstraling. De straatmadeliefjes die vriendelijk lonken langs de grote wegen wimpelen we even vriendelijk af en concentreren ons op de weg die gedomineerd word door truckers en autobestuurders die alle (snelheids-) regels aan hun laars lappen. De vele politie controles kunnen we onverstoord passeren doordat de agenten zo verrast zijn door ons konvooi dat ze ons met open mond nastaren .
Dikwijls krijgen we de rillingen van de kadavers van de overreden staathonden en de inhaalmanoeuvres van de truckers en de vele herdenktekens van gesneuvelde bestuurders langs de weg. Desondanks, en niet in het minst omdat we met een deadline zitten, houden we er toch een stevig tempo in en rijden we door tot in het nachtelijke uurtjes. We parkeren onze auto's naast een boerderijtje. We springen nog even binnen in het dorpscafé voor een pintje en krijgen nog wat richtlijnen van de lokale bevolking.
Na een goede nacht onder de wol beginnen we aan de beklimming van de mooiste pas van de Karpaten. Alhoewel er praktisch geen verkeer is op deze slingerweg naar boven vergt de rit toch volledige concentratie om de ontelbare haarspeldbochten veilig door te komen.
Het adembenemende uitzicht is onbetaalbaar en we nemen dan ook enkele fotos onderweg voor onze blog en vullen onze watervoorraad aan in één van de vele ijskoude watervallen. Onze hoogtemeter verraad ons dat we de piek van tweeduizend meter overschreden net alvorens we aan de even spannende afdaling begonnen. In de vallei worden we vriendelijk uitgenodigd door een mevrouw om in haar achtertuin bij het meer te picknicken, een aanbod dat we gretig aannamen. We smikkelen eitjes met spek terwijl we genieten van het uitzicht maar kunnen helaas niet lang blijven.
Na deze bergetappe besloten we de enige 120 km autoweg dat Roemenië bezit te benutten om zo tot Boekarest te bollen en na een uurtje stressen in de binnenstad verlaten we Roemenië langs de bekende brug die het land met Bulgarije verbindt. Echter, voor we Bulgarije binnenrijden weet de douanebeambte ons doodleuk te vertellen dat we 500 boete per wagen moeten betalen omdat we geen wegenvignet in Roemenië kochten. Na een half uurtje discuteren kan Sabine de schade beperken tot 20 per wagen, wat we dus maar gauw betaald hebben.
In Bulgarije valt het verschil in de transportmiddelen meteen op: de lada's en oude Russische trucks zijn hier nog overheersend in het straatbeeld aanwezig. We doorkruisen de groene heuvels langs desolate wegen tot we na menig uurtjes de hoofdweg naar de kust bereiken en vandaar via een prachtroute de Turkse grens oversteken. Na wat rondvragen en een beetje geduld kregen we de bevoegde douanier te pakken die ons de benodigde stempel kon bezorgen zodat we onze reis konden verder zetten op Turkse bodem.
Via perfect asfalt dat sterk gelijkt op een race-trac, zetten we tegen een stevig tempo koers naar Kirkelareli waar we na enig onderhandelen met de buurtjongens toestemming krijgen om de nacht door te brengen op hun buurtplein. Terwijl we ons kamp opstellen staat Rudy reeds in de rijst voor het avondeten te roeren. Dat zal smaken!
We schenken nog enkele knuffels aan de kleine buurtmeisjes en krijgen even later zoete koekjes aangeboden van de buurtvrouw die me met veel smaak binnenwerken als dessert.
Voor de laatste foto's over dit onderwerp, klik hier => album 'de Missie'.
09-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
08-09-2010
Dag 5 : sms berichten
20:11 (21:11 voor hen): We zijn in Bulgarije aangekomen na een mooie rit door de Karpaten. Straaaalende zon en 30 °C . We zijn nu in Baila en hebben onze eerste boete van 20 per auto te pakken .
De Karpaten: is de naam van een gebergte dat door heel Roemenië loopt. De
zuidelijke Karpaten zijn het hoogst (tot 2500 meter). De Karpaten herbergen ook het Nationaal Park Retezat waar men recentelijk een leefgebied voor de bizons poogt op te zetten.
Tussen de Karpaten en het vlakke land zijn heuvels te vinden. Aan
de zuidelijke kant van de Karpaten, ook wel de
Transsylvanische Alpen genoemd, liggen tevens enkele vulkanische berggebieden en bergmassieven, waaronder Munţii
Bucegi en Munţii Făgăraşului als meest gekende.
08-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
07-09-2010
Dag 4 : sms berichten.
21:05 (22:05 voor hen): We hebben vandaag 360 km gereden. Morgen gaan we via de Cernisoara pas naar Pitesti en via Boekarest naar Bulgarije.
Afgaande op bovenstaande informatie bevinden ze zich dan nu tussen Sibiu en Ramnicu Valcea op de DJ703L. Een paar impressies van de omgeving tussen Cernisoara en Pitesti (dubbelklik om te vergroten):
07-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
06-09-2010
Dag 3 : sms + verslag
16:30 We zijn juist de grens met Roemenië overgereden. Alles gaat goed! Nog 20Km te gaan vandaag.
Vanavond kunnen onze Leeuwen terecht bij kennissen van Alain & Sabine in Oradea (zie kaartje in bericht van 4/9). Zij zullen daar dan hoogstwaarschijnlijk over internet beschikken. Of dit ook nog zal lukken is nog maar de vraag want deze kennissen baten een rock-bar uit. Wij (de thuisblijvers) zien er alvast naar uit!
Aan de ontbijttafel in Tata:
Doorgezonden reisverslag:
Na een hectische rit door het historische stadscentrum van Budapest tuften we vrolijk over het eerder vlakke Hongarije om deze avond in Oradea een bezoekje te brengen aan rockbar Abys, gerund door onze makker Jan uit Herdersem en zijn Roemeense vriendin Metta .
Eens de Hongaarse grens overgestoken kwamen de tekenen van het ex-Oostblok vlug te voorschijn in de vorm van vervallen gebouwen en slechter wegdek. De carterbescherming maakte dan ook voor de eerste keer contact met de aardbol.
De hectoliters fuel additief bleek geen effect te hebben op het "probleempje " van Gunthers citroen maar we komen nog steeds vooruit, dus geen probleem .
Lekker gegeten in de pizzeria met gratis internet en dus een goede gelegenheid om onze foto's door te sturen.
Intussen hebben we ook telefonisch contact gehad en wist Alain mij te vertellen dat Gunthers auto op slechts drie cilinders draait. Geen probleem voor alleskunner Alain ware het niet dat de sleutel om de injectoren te demonteren nog thuis klaar ligt om mee te nemen. Dat wordt improviseren ...
Vanaf nu zitten onze leeuwen 1 uur vooruit op ons (ze zullen in totaal 6 tijdzones doorreizen zodat ze uiteindelijk 6 uur op ons zullen vooruitlopen). Het weer de vorige dagen was zoals hier met opmerkelijk koude nachten. Ook daar vallen nu de eerste druppels regen.
Onze leeuwen maakten van de gelegenheid ook gebruik om een nieuwe reeks foto's door te sturen.
Voor de nieuwe reeks foto's van dag 1, 2 en 3, klik HIER of klik op de link links bovenaan album 'de Missie' voor alle foto's sinds het vertrek.
06-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
05-09-2010
Dag 2 : sms + verslag.
20:35 : We zijn juist Hongarije binnen gereden via Slovenië. We hebben vandaag 513 km gereden. We gaan vanavond ons potje zelf koken (spaghetti) en we staan nu geparkeerd aan de locale pub in Tata. Groetjes!
En zo te zien is dat aardig gelukt!
Doorgestuurd reisverslag: Na de eindeloze eentonige kilometers op de Duitse
autobaan opteerden we om Oostenrijk via de tolvrije binnenwegen te
doorkruisen ,na een rustige nacht in de Oostenrijkse bossen zetten we
onze rit verder langs kleine slingerbaantjes die ons na veel bochtenwerk
langs die schöne Donau tot Wenen brachten met een sterk staaltje
navigatie kunst en kaartlezen kwamen we deze avond bij de Sloveense
grens en besloten om Slovenië nog te doorkruisen en de Hongaarse grens
in het nachtelijk uur over te steken. Na een bordje spaghetti van chef Rudy is het hier naast de baan naar Boedapest tijd om te gaan slapen
zodat we morgen terug met volle moed kunnen starten want de wagen van Gunther kampt ondertussen met vermogensverlies en één van de cilinders
weigert soms dienst. We zullen toch nog even moeten wachten tot op de
eerste rustdag om ons over dit probleem te buigen en bovendien, alles wat vanzelf opkomt gaat ook vanzelf weer weg, toch?
05-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
Dag 1 : sms berichten.
23:36 Na een mooie dag en 900 km gereden rijden we nu de grens naar Oostenrijk over. We hebben hier een foto van het Wortelmanneke genomen en gaan nu op zoek naar een slaapplaats.
Tracklog:
05-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
04-09-2010
Start van de missie!
Na anderhalf jaar voorbereidingen is deze morgen de missie onherroepelijk van start gegaan onder ruime belangstelling van sponsors, vrienden, sympathisanten en familie. Vanaf 9 uur kon worden aangeschoven aan het ontbijt waarbij de heerlijke hete koffie de kilte van de ochtendmist al snel verdreef.
De reeds bepakte en volgestouwde wagens werden voor het publiek opengesteld waarbij menige bewondering viel te ontwaren: sommigen zagen het wel zitten om mee te gaan, anderen konden zich in het geheel niet indenken hoe 5 personen twee maanden lang in dergelijke krappe ruimtes konden slapen. Was de bewondering niet voor het inventieve inrichten van de wagens, dan wel voor de moed voor onze leeuwen. Zo zie je maar, voor elk wat wils!
Vlak voor hun vertrek mochten onze leeuwen nog een check van 500 in ontvangst nemen uit de handen van Peter Van Londerseele namens de vzw Krasjelrock. Meer informatie en foto's zijn terug te vinden op de site van "Het Nieuwsblad".
Na een korte dankbetuiging aan alle aanwezigen van Rudy was het afscheid aangebroken. Maar een afscheid valt niet altijd makkelijk, ook niet voor onze stoere Leeuwen. Met een kwartiertje vertraging stapten Alain & Sabine, Rudy & Christel en Accou (met het Wortelmanneken) in hun voertuigen, startten de motoren en verlieten zwaaiend en lachend de parking bij Peken.
Bedoeling is om vandaag nog via Luxemburg en Stuttgard Munchen te bereiken en zelfs, indien enigszins mogelijk, de Duits-Oostenrijkse grens over te steken richting Graz. Hieronder een schets van de route voor de eerstkomende dagen (dubbel klik om de kaart te vergroten):
Voor de laatste foto's over dit onderwerp, klik hier => album 'de Missie'.
04-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
03-09-2010
Communicatie onderweg
Beste vrienden en sympathisanten,
Straks is het zover, om 11 uur start de Mongolië missie !!
Vermoedelijk zal het afscheid druk en emotioneel worden en net datgene dat u zeker niet nog mag vergeten zeggen wordt uiteindelijk toch nog vergeten ... Echter geen nood, we zullen op geregelde tijdstippen contacten kunnen onderhouden met onze Leeuwen op missie en zelfs meer, u zal dat zelf ook kunnen!
Nadat onze Leeuwen op missie zullen vertrokken zijn zal het publieke deel van hun forum voor iedereen toegankelijk gemaakt worden. Het forum kan u hier http://gratisforums.com/desertlions/index.php vinden of links boven deze pagina onder het Desertlions logo. Steek ze een hart onder de riem !!
Gezien het reeds grote aantal foto's in het huidige foto album zullen alle foto's vanaf morgen in een nieuw album De missie geplaatst worden. Daardoor moet u niet steeds alle foto's van de voorbereidingen doorworstelen om de nieuwe te kunnen bekijken. U kan de link naar de twee albums ook steeds terugvinden links bovenaan deze pagina onder het Desertlions logo.
03-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
02-09-2010
Dankwoord
De Desert Lions willen bij deze iedereen van harte bedanken die het
voorbije jaar ons financieel, materieel en moreel hebben gesteund.
In het bijzonder onze families voor hun begrip en geduld en zeker niet
te vergeten onze Webbie (Geert Janssens) voor het verzorgen van onze
website en blog.
Het desertlions team Alain & Sabine, Rudy & Christel en Gunther.
02-09-2010 om 00:00
geschreven door Webbie
28-08-2010
Exit donor car
Gewapend met schroevendraaiers en sleutelsets vielen de Desertlions vorige week hun donor-wagen aan en in een mum van
tijd werd de wagen herleid tot een leeg koetswerk en een berg
onderdelen.
Alle bruikbare wisselstukken werden stevig ingepakt en zullen meereizen
op de bagagedragers in geval van nood .Want het hoeft natuurlijk geen
betoog dat de Citroën onderdelen in centraal Azië eerder schaars zijn!
Alle DesertLions voertuigen worden steeds aan een reeks strenge test onderworpen om zo de zwakke puntjes op te sporen en te verbeteren.
Gelukkig maar want de achterste rempompjes van de C15 bleken niet te voldoen en werden intussen reeds door nieuwe exemplaren vervangen. Ook de carterbescherming werd voor verbetering vatbaar bevonden en werd dus nog een beetje aangepast, kwestie om nog een extra centimetertje grondspeling te winnen.
De elektrische accessoires als verstralers, stroomomvormers, extra batterij, zendinstallaties en koelkast werden reeds aangesloten en ook de "open air" douche werd reeds getest én goed bevonden!
De proviand voorraad werd reeds ingeslagen en het gasvuur aangesloten en zelfs een mini BBQ in elkaar gelast om er voor te zorgen dat alle Lions tijdens de trip elke avond opnieuw op krachten kunnen komen met een stevige maaltijd.
We danken ook nog speciaal de mensen van het Oudenberghof te Geraardsbergen en van betonwerken De Groote die op de valreep nog hun steentje bijdroegen aan de sponsering alsook iedereen die de laatste dagen nog kwam aandraven met allerlei materiaal voor de inrichting van onze wagens.
Doordat er geen gedetailleerde gps kaarten voor centraal Azië verkrijgbaar zijn maar bovenal omdat de Lions de voorkeur geven aan onder alle omstandigheden werkende middelen zal er genavigeerd worden op ouderwetse kaarten. Deze werden intussen aangekocht en grondig bestudeerd om de optimale route te bepalen. Webbie neemt u straks als we vertrokken zijn graag mee op sleeptouw doorheen alle fases van de route. Beslist blijven volgen!!
Hiermee is dan de "final countdown" begonnen (nog 9 dagen te gaan!) en zullen we weldra ons Belgenlandje voor geruime tijd achter ons laten.
Naast de pure logistieke voorbereidingen werd ook
ijverig verder gewerkt aan de visumaanvragen. Na ontelbare ritjes naar
Brussel, een karrenvracht pasfoto's en onnoemelijk veel
vragenlijsten, vergunningen, bewijzen van 'van alles en nog wat', hebben we
er ondertussen toch al vijf op zak. Alle onduidelijke wetten, absurde regelgeving en de vele procedures waarvan het nut niet altijd even duidelijk is in acht genomen, zijn we blij het toch al zover geschopt te hebben in deze administratieve nachtmerrie.
Als Murphy zich er nier meer komt mee bemoeien mogen we maandag onze
gevreesde visums voor Turkmenistan gaan afhalen en dan resten er ons nog
welgeteld vijf werkdagen om de resterende twee visumaanvragen rond te
krijgen.
Deze "mission impossible" kan ons echter niet van onze slaap houden want we zijn nog met duizend en één dingen bezig in de laatste dagen
voor ons vertrek zodat iedereen gegarandeerd elke nacht slaapt als een
roosje.