Na een heel jaartje van de avonturen van Pluk te hebben genoten, brengen we naast het boek ook op een meer creatieve manier, Pluk in de klas. We naaien de omtrek van Dikke Dollie, maken een collage, knutselen vingerpopjes, versieren de Petteflet, vouwen en meten Langhors, puzzelen een Plukprent,...
Vandaag brengt de juf een bankcontact mee.
Een goede oplossing voor het speelgeld dat anders overal terecht komt.
De kinderen halen in de winkel aan de bankcontact het gepaste geld af en
betalen ook onmiddellijk zodat het geld de winkel niet verlaat!
We maken een bankkaart en bedenken een nummer van vier cijfers.
Sporten is fijn!
We beslissen samen welke sporttakken
voor ons het beoefenen waard zijn.
Omdat winnen op deze leeftijd 'o zo belangrijk' is,
bedenkt de juf een systeem
waarbij iedereen eens kan winnen.
Een scorebord met telkens
anders samengestelde groepjes,
moet het verlies-leed verzachten.
Vraag maar aan je kleuter
om de picto's van de groepen
en de sporten te verklaren.
Iedereen kan eens winnen of verliezen... want dat is in het echte leven ook zo.
De kinderen van het eerste leerjaar en de kleuters van de derde kleuterklas spelen op woensdag 26 april samen voetbal. Dat lukt prima! Op het einde bespreken ze in een kring wat beter kon maar ook wat kei-goed was.
www.valkenvooriedereen.be
We volgen de slechtvalken op de voet (op de vleugel).
Elke dag zien we verandering: een eitje erbij,
een 'geboorte', het ringen, het voederen, ...
We knutselen zelf een valk en
dankzij het smartbord komen we heel wat te weten.
Ook wij doen mee! Op 17 maart is het de Nationale Pyjamadag van Bednet! Bedankt om jullie warm hart te tonen door zo massaal in pyjama naar de school te komen.
Bednet zorgt ervoor dat kinderen en jongeren die tijdelijk niet naar school kunnen, de les in hun klas live kunnen volgen, van thuis uit. Leerlingen die langdurig of regelmatig afwezig zijn door ziekte, operatie of ongeval, zijn zo mee met de les en blijven in contact met hun vrienden. Bednet is gratis voor gezin en school.
Omdat alle kinderen heel veel van dieren houden, besluiten we om onze klas om te toveren in een dierentuin.
We brengen knuffeldieren mee en geven ze allemaal een aangepaste plaats om te wonen.
In boeken zoeken we op wat de dieren eten. We tekenen informatiekaartjes voor aan de 'kooien'.
Elke dag verzorgen we onze dieren en spelen de rol van bezoeker, dierenverzorger, dierendokter, winkelbediende, kassierster, ...
De allerlaatste dag komen de kleuters van de eerste kleuterklas en daarna ook de kleuters van de tweede kleuterklas bij ons op bezoek.
Gelukkig krijgen ze van ons een vrijkaartje!
We zijn toch wel een beetje zenuwachtig maar geven het beste van onszelf door de enthousiaste bezoekers heel veel informatie te geven over onze dieren.
Tevreden keren ze naar hun klasjes terug!
Anouck en haar papa brengen op maandag 13 maart heel speciale gasten mee: Korenslangen! Omdat we willen vermijden dat onze kleuters zich onnodig zorgen maken, verzwijgen we het bezoek tot de dag zelf. 's Morgens mag Anouck het nieuws aankondigen en natuurlijk zijn er heel wat vragen en ongerustheden. Iedereen mag een vraagje verwoorden en de juf noteert alles op een papiertje.
En dan is het zover: na de speeltijd zitten twee prachtige Korenslangen ons op te wachten! Anouck en haar papa beantwoorden al onze vraagjes en we mogen de slangen zelfs eten geven. Er zijn foto's die ons de mogelijkheid geven om alles nauwkeurig te onderzoeken. We bewonderen ook een slangenvel en we krijgen de kans om een slang vast te houden! Iedereen durft de slang vasthouden... kijk maar vlug naar de foto's.
Op woensdag 22 februari komen de kleuters en de juffen verkleed naar school. Ze brengen alle 'lagere klassen' een bezoekje en vieren feest in de turnzaal!
Na een lange reis over hoge golven en verre zeeën, strandt er op onze speelplaats een prachtige boot.
De som van de opbrengst van heel wat activiteiten zorgt ervoor dat wij onze speelplaats van een extra speelprikkel kunnen voorzien.
In de paddenstoelentuin genieten we ook nog van een xylofoontrapje.
Wij knutselen vlaggen, vliegen met allerlei helden door de klas, kiezen onze persoonlijke held, zijn zelf superheld want we redden vriendjes van leeuwen, vangen een dino met een net, ...
We ontdekken hoe we ook zonder veel gedoe een superheld voor iemand kunnen zijn door:
- extra lief te zijn
- te troosten
- iemand te helpen
- voor iemand op te komen
- praten in plaats van slaan, krabben
- supergoed op te ruimen
- enkel goede dingen te zeggen over iemand anders
- eerst nadenken, dan zeggen wat je denkt
- overwegen of je toch niet zelf bent begonnen ...
We proberen elke dag opnieuw om een goede superheld te zijn!
Op Maria-Lichtmis houden wij de traditie in ere: "Er is geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt met Lichtmis haar pannetje warm".
Met dank aan iedereen die hielp bij het bakken en bij het opeten van de pannenkoeken.