De leerlingen van de derde graad komen voorlezen. Dat is reuzeleuk! We mogen drie, vier of vijf verhaaltjes beluisteren en daarna beantwoorden wij vraagjes. Die grote jongens en meisjes die we altijd op de speelplaats zien, zijn eigenlijk best aardig! Om hen te bedanken, zeggen wij onze nieuwjaarsbrief op.
Omdat we op 11 december een kerstmarkt organiseren
hebben we natuurlijk heel wat spulletjes nodig om te verkopen
in ons kerstwinkeltje.
We knutselen er vlijtig op los!
Joepie! Wij mogen al eens een kijkje nemen in het eerste leerjaar ... Wat is dat spannend zeg. Bij juf Sonja knutselen wij een onderlegger om te verkopen op de kerstmarkt. We wisselen in twee groepen zodat we eens in onze eigen klas bij de leerlingen van het eerste leerjaar zitten en ook eens in het eerste leerjaar bij de kinderen van het eerste zitten. We leren juf Sonja een beetje beter kennen. En ja, zeker weten ... juf Sonja is een "kei-leuke" juf!
In de derde kleuterklas weten we al heel wat over het bos. In de derde kleuterklas kennen we ook al heel wat sprookjes. Bos en sprookjes= Sprookjesbos! Kijk en ontdek...
"In iedere kleine appel daar lijkt het wel een huis want daarin zijn vijf kamertjes precies als bij ons thuis!"
Nu we bewezen hebben dat we flink kunnen opruimen, krijgt de winkel eindelijk wat meer inhoud: FRUIT EN GROENTEN! We leren liedjes over fruit, tekenen kaartjes met fruit en groenten zodat we de bakjes van de winkel de juiste inhoud kunnen geven en we bekijken wat er nu precies in een appel zit. Als je zo'n pitje in de aarde stopt, wat gebeurt er dan?
Maandag: Kijken met de ogen. In de kijkdoos ontdekken wij, hoe kan het ook anders, voorwerpen die ons goed doen kijken. We versieren onze eigen foto zodanig dat andere kinderen twee keer moeten kijken om te weten wie we zijn.
Dinsdag: Voelen met de handen en de huid algemeen. In de voeldoos ontdekken wij voorwerpen die leuk zijn om aan te voelen maar in de voel-pot moeten we blindelings voelen wat er in zit en dat doen we niet zo zelfzeker. Alle kinderen kunnen zwijgen tot iedereen heeft gevoeld! Het is een plastiek spin! De voeldomino is ook niet zo gemakkelijk maar met een blinddoek voelen wie voor je staat, lukt dan weer uitstekend!
Woensdag: Horen met de oren. Retteketet er klinkt muziek in onze klas. In de luisterdoos moeten we potjes met vulling samen leggen door er naar te luisteren. Er is zelfs een potje met niets erin en dat klinkt zo: " ".
Donderdag: Ruiken met de neus. De juf brengt stofjes, lintjes en kruiden mee. Mmm, dat ruikt lekker zeg! Naar soep juf, neen naar pizza, neen naar thee! We maken geurzakjes in verschillende stofjes. De hele dag snuffelen wij ook nog aan zeep, tandpasta, koffie, wierook, ...
Vrijdag: Smaken en proeven met de mond, de tong. Vandaag kiezen wij voor popcorn want popcorn ZIE je veranderen van mais in popcorn, HOOR je ploffen in de pan, RUIK je als je het deksel van de pan doet, VOEL je als je het opneemt om het op te eten en PROEF je als je het in je mond stopt! Dus met popcorn hebben we alle zintuigen gehad.
Op maandag brengen wij een paraplu mee naar school. Een verhaal-versje laat ons dromen van de groene toverparaplu van "Mannetje Bellevue en Mevrouw Rikkers". Vraag maar na wat er precies gebeurde ...
Tegen woensdag bestellen we regenweer en ja, we krijgen wat we vragen! Joepie, wat is het fijn om met een paraplu in de regen te mogen lopen.
Met de zig-zag-techniek maken wij een paraplu-kaartje.
Wiededidie, de valkparkiet, komt naar onze klas!
Hij is soms grappig omdat hij middenin ons gesprek,
zomaar begint te zingen en te dansen.
Op papier proberen wij onze eigen
Wiededidie te maken.
Floepje, een vis-vogel, komt vanuit de verhaaltjes over
vuil water en vuile lucht vertellen!
We beschilderen en versieren een Floepjespop en
voeren leuke gesprekjes met een Floepjesstemmetje.
Ook in de klas speelt Floepje met ons mee.
Wiededidie en Floepje leren ons de letter V
van veer, vogel, vis, veulen, voet, ...
Met knijpers en picto's ontdekken wij alle hoekjes en daarbij gebruiken wij het hoekenbakje.
In de kring vertellen we over ons lievelingshoekje en spelenderwijs,
(en ook al eens "botsenderwijs") leren we de afspraken kennen.
Elke dag wordt een hoekje in de kijker gezet: de spelletjeshoek (ik word niet boos als ik verlies), de computerhoek (op het smartbord toont de juf eerst hoe de spelletjes werken), de poppenhoek (ja, die kleertjes moeten weer aan de kapstokjes), de winkel met de letter- en cijfertafel, de boekenhoek, de speelbak, de legotafel en de blokkenhoek worden van naderbij bekeken.
We kleuren op een kader alle smurfen in waarvan we vinden dat ze bij ons passen. In de kring wordt vooraf aan elke smurf een gevoel of een gedrag gekoppeld. Enkele voorbeelden: ik proef graag nieuwe dingen, ik vind mezelf mooi, ik ga graag slapen, ik word snel boos, ik vind mezelf slim, Achteraf voert de juf met elke kleuter een individueel gesprekje over hun smurfenlijstje. Zo komt ze al heel wat te weten en is er een eerste basis voor een toekomstig thema: gevoelens.
In onze schooltuin laten de appelbomen zich van hun beste kant zien. De vele appeltjes zijn daar het resultaat van. Onze handen kriebelen om te gaan plukken en onze buikjes lusten wel wat appelmoes!
De kinderen dragen zelf de ladder en plukken hoog en laag! In de klas snijden we de harde appels in stukjes. Wie wil, mag helpen.
En dan is het tijd om te proeven! Vóór de middag eten we warme appelmoes en na de middag smullen we van koude appelmoes. Wie lust het? Wat vind je het lekkerst?
Ook Rinus wil wel eens proeven maar we doen 'alsof' want Rinus kan natuurlijk niet echt eten.
Op vrijdag 19 juni 2015 komen we 'afgeborsteld' naar school. De juffen verwennen alle kinderen met een echte fuif: een partytent met lichtjes, een eethoekje met hapjes van juffen en ouders, een massagesalon, een kassa, toegangskaarten, een echte microfoon, lekkere cocktails, kei-leuke muziek, ...
De jongens krijgen een das en de meisjes een kroontje en een sjerp. Het is de bedoeling om namen te verzamelen zodat, tegen het einde
van de dag, de hele das/sjerp gevuld is met herinneringen!
We delen uitnodigingen uit:
aan de kleuters van de eerste en de tweede kleuterklas en aan de leerlingen van het eerste leerjaar.
En dan ... fuiven maar!!!
De foto's in bijlage zijn niet van de beste kwaliteit maar we willen ze wel tonen om jullie van de sfeer te laten genieten!
Voor vaderdag knutselen wij met schelpen, plastiekjes, zelfklevers, wiebeloogjes, priknaalden, doosjes, ... We maken ook iets lekkers klaar! Mondje dicht want papa moet ons geschenkje zelf ontdekken!