De leerlingen van de derde graad maakten zelf een keuze uit verschillende boekjes. Samen met juf Fleur oefenden zij hun verhaaltje in, bedachten vraagjes en leuke bedenkingen. Enkele leerlingen vulden hun verhaaltje aan met een passend attribuut. Onze kleuters genoten deze namiddag van wel drie of vier verhaaltjes! Dankjewel, derde graad!
In de klaswinkel is alles gratis door gebrek aan speelgeld. Maar daar komt verandering in want de juf brengt een bankcontact mee. Een goede oplossing voor het speelgeld dat anders overal terecht zou komen. De kinderen halen in de winkel aan de bankcontact het gepaste geld af en betalen ook onmiddellijk zodat het geld de winkel niet verlaat! We maken een bankkaart en bedenken een nummer van vier cijfers. De meeste kleuters worden een illusie armer want ze ontdekken dat het geld niet zomaar in de bankcontactmachine zit te wachten tot mama en papa het eruit halen met hun kaart Neen, voor dat geld moet hard gewerkt worden! Oh, jaaaaa?
Wiedediedie is onze nieuwe klasvogel!
Hij kan mooi zingen, stilletjes praten, fluiten maar hij kan ook ongelooflijk veel lawaai maken. Zelfs nog meer lawaai dan wijzelf en wij kunnen er wel wat van ... Omdat we Wiedediedie niet kunnen vertouwen, hij zou kunnen bijten, hangen we een pictogram van 'verboden aan te raken' op zijn kooi. Als Wiedediedie echt veel lawaai maakt tijdens ons verhaal dan hangen we de overgordijnen over zijn kooi. Zo denkt hij dat het nacht is en dan zwijgt hij. Als Wiedediedie prachtig zingt of praat dan zijn we, zonder het af te spreken, muisstil om naar zijn fijne geluid te luisteren!
Onze grootouders krijgen na het grootouderfeest een geschenkdoos. Op die doos staan foto's van hun allerliefste kleinkind en in de doos zit een versierd muismatje en een rijmspelletje. Klik op onderstaande bijlage om deze 'doos'-foto's te bewonderen!
Weken op voorhand, zijn we in de klas al bezig met de voorbereidingen van ons grootouderfeest! We brengen spulletjes en foto's van onze oma, opa, meter, peter, memé, pepé, ... mee naar school en tonen alles aan de andere kleutertjes. In de turnzaal oefenen wij dansjes en versjes in terwijl onze klas een knutselparadijs wordt ...
Het valt me op dat er heel wat kei-stoere kleuters in mijn klas zitten en die zijn echt van niets bang! Of toch wel??? Voor de herfstvakantie maken we met een parasol en veel doeken in onze blokkenhoek een wel heel donkere hoek met enge maskers, lichtjes, spinnen, kussens, ... Het nodigt de kinderen uit tot een gesprek met elkaar over bang zijn en over wat echt bestaat en wat niet. De juf brengt extra enge spullen mee voor een heksenhoek met toverkaarten en toveringrediënten als spinnenpootjes, slakkenogen, rattenstaarten, Elk ingrediënt zit in een pot met een etiket erop en zou daar na het spelen en het opruimen terug in moeten zitten. Inderdaad, ik gebruik het woordje zou. Bestond er maar een toverspreuk om alles in één minuut opgeruimd te krijgen! Omdat de nieuwe hoekjes heel populair zijn, schrijft de juf alle namen van de kleuters op om zo eerlijk te kunnen afspreken wie nog geen speelkans had in één bepaald hoekje. Iedereen komt aan de beurt.
De kleuters maken een schattenstaart. Met de tafel als maat, meten ze gelijke stukken wol. Na het knippen, leggen ze alle wol-draadjes op elkaar tot een lange staart. Dat proberen de kinderen toch De juf treft hier en daar een spinnenwebkluwen aan maar dat strijken we glad tot een mooie schattenstaart!
Nu kan iedereen op maandag een schat meebrengen die tot vrijdag op school blijft. We spreken af om niet méér dan twee dingen in onze schattenzak te stoppen. Als jouw kleuter beweert dat hij/zij iets moet meebrengen, zonder een begeleidend briefje of schattenstaart (dat doe ik soms met dingen die niet zo belangrijk zijn) dan zal ik steeds een stipje op zijn/haar hand zetten. Zo hebben jullie bewijs dat het echt is.
Ondertussen brachten de kinderen hun schattenstaart al enkele keren mee naar school. Wat is dat spannend, zeg. De speelschatten worden onmiddellijk in het juiste speelhoekje gelegd en de gevaarlijke, breekbare of te privé-schatten krijgen een plaatsje op de kast. Schatten op de kast zijn enkel toegankelijk na een vraag aan de eigenaar of de juf.
Vrijdag voor de herfstvakantie planten we heel veel verschillende bloembolletjes in ons schooltuintje. Zo krijgt onze vogelverschrikker in de lente en in de zomer iets om naar uit te kijken! We onderscheiden onder- en bovenkant zodat onze bolletjes in de goede richting kunnen groeien.
Muchu, het hondje van Noa komt op bezoek in onze klas. We bespreken vooraf wat we allemaal willen weten. Elk kind bedenkt een vraagje zodat we na het bezoek, echt alles over Muchu weten! Enkele voorbeeldjes: Hoe heet het hondje? Is het een jongen of een meisje? Wat eet hij? Heeft hij broertjes en zusjes? Vanwaar komt hij? Moest hij al eens naar de dokter? Kreeg hij spuitjes? Wat is zijn lievelingsspeelgoed? Waar plast hij? ...
In het bos bouwden wij een kamp van takken en gingen we als indianen op zoek. Na de grote vakantie maakten we tenten. De kleuters mochten zelf de vorm van hun tentje kiezen.
Nu wordt het tijd om onze meegebrachte figuurtjes een indianenlook te geven. We kiezen stofjes en een pluimpje, knippen en knopen als echte ontwerpers.
We maken van onze klas een indianenklas! Er wordt in de kring bedacht wat daarvoor nodig is en de juf tekent het op een groot blad papier: een totempaal, een tipi, boekjes, indianenmuziek, trommels, verkleedgerief, een vredespijp, verhaaltjes, vissen, heel veel pluimen, pijl en boog, De blokkenhoek sluit zijn kastjes en maakt plaats voor een grote indianentent met toebehoren. Na een verhaaltje over de indianenkindjes één, twee, drie, vier en vijf, kiezen ook onze kinderen een echte indianennaam. We bedenken eerst een dier of een ding en zoeken er dan nog een woordje bij dat iets vertelt over dat gekozen dier of ding. Enkele voorbeelden zie je op de foto's met de indianentooi. Opdat de juf onze nieuwe namen niet zou vergeten, schrijft ze voor elke indiaan zijn of haar naam op een kaartje. De hoeken van de klas worden aangevuld met gezelschapspellen en letterkaarten over indianen. Op de waterbak komt een maquette en alles wordt aangevuld met mini-indiaantjes, tipis, paarden, We zingen van: Arendsoog en Berentand komen uit Indianenland! In grote boeken gaan we op zoek naar alles wat indianen doen. We staan natuurlijk even stil bij het feit dat niet alle indianen nu nog leven zoals wij ze spelen. De indianen in Amerika wonen in hutten of in huizen en dragen meestal kleren zoals wij.
Aan onze speciale spellentafel volgen we de pijlen zodat we altijd weten wie aan de beurt is. Om echt te genieten van het indianenspelletje moeten kinderen over heel wat vaardigheden beschikken. - beurt afwachten - eerlijk zijn - de dobbelsteen correct 'aflezen' - evenveel tellen - vooruit zien/tellen om het goed te laten uitkomen - je doel in het oog houden - tegen je verlies kunnen
Wij zitten in de derde kleuterklas maar toch willen wij onze eigen naam al schrijven en ook lezen. De juf maakt voor ieder kind een kaartje met een pijl en de naam in hoofdletters. "Juf Marleen zegt dat iedereen zo zijn/haar naam kan schrijven zonder verkeerde schrijftechnieken aan te leren want je naam in hoofdletters schrijven is eigenlijk tekenen en oefenen van ruimtelijke inzichten en afmetingen. Maar daar begrijp ik niets van ... ik kan toch mijn naam al zelf schrijven!!!"
Gedurende het hele jaar zullen de kinderen nog kennis maken met een gevarieerd aanbod van activiteiten die het voorbereidend lezen en schrijven bevorderen. Van juf Els krijgen ze schrijfdans, een bewegingsvorm op muziek die vertrekt van grove motorische bewegingen en evolueert naar fijne handvaardigheden .
Rinus en Thomas hebben een nieuwe bril! Rinus, onze klaspop is veel te wild en zijn bril valt altijd af ... We bespreken samen wat belangrijk is bij het dragen van een bril en we vermelden ook wat andere kinderen zeker niet mogen doen. Pommeline kan ons daar heel goed bij helpen want zij draagt al langer een bril. In de speelbak mogen we spelen met speciale kijkers, brillen, brillendozen, spiegels, ... Wat goed dat brillen bestaan want nu kunnen al onze kleutertjes heel goed zien. Rinus is ook heel blij met zijn bril want binnenkort brengt hij 'Rinusklusjes' voor ons mee en dan moet hij heel goed kunnen kijken naar wat wij doen!
Als juf Els komt is het altijd feest! Dinsdag- en donderdagnamiddag komt ze in de klas met ons spelen en werken. In de turnzaal mogen wij ons uitleven want juf Els voorziet een groot aanbod om heerlijk en gevarieerd te bewegen.