Wij maken ons eigen eetbaar kaarsje klaar, schikken en versieren onze feesttafel, vouwen servetten en tellen 100 keer na of we voor iedereen een stoeltje hebben.
Pico Piccolo is een leerspel om zelfstandig te leren werken. De oplossing wordt gevonden door de gekleurde knop achter het goede antwoord te schuiven. Door de kaart met de achterzijde naar voor in het bord
te schuiven, kan de kleuter zelf controleren
of de antwoorden goed zijn.
'Werken zonder thema' is een nieuwe aanpak in de kleuterklas. Bij het uitwerken van een thema worden heel wat extra leersituaties gecreëerd door het aanbrengen van nieuw materiaal dat bij dat specifieke thema hoort. De juf bepaalt en voorziet wat er met dat materiaal zal gedaan worden en past nog verder aan om leerkansen te vergroten. Bij 'werken zonder thema' worden alle hoeken herbekeken en uitgebreid met materiaal dat kinderen uitdaagt om zelf een invulling te geven aan hun spel. Het zijn de kinderen die vanuit zichzelf creatief aan de slag gaan en vanuit zelfsturing een leerproces doormaken. Door deze benadering heeft de juf meer tijd om te observeren, mee te spelen, te ontdekken wat kinderen nog meer nodig hebben om gestimuleerd te worden, observaties om te zetten naar concrete interventies die kleuters uitdagen.
In onze klas zijn volgende hoeken aangevuld en/of opgestart: - de poppenhoek: met extra themadozen als huisdieren, media, poetsgerei, babyspullen, ... - de zandbak: met zand, stenen, dino's, zeven, borsteltjes, water, ... - de knutselhoek: met vrij te gebruiken materiaal om zelfstandig aan de slag te gaan. - de legotafel: met letter- en cijfervoorbeelden
- de afspraak dat we op iets wat we maken, ons naamkaartje kunnen leggen. Zo zijn we zeker dat niemand het stuk maakt en kunnen wij er de volgende dag aan verder werken.
We schrijven samen een brief naar de Sint. Terwijl we aan de hand van foto's op zoek gaan naar schoorstenen, nemen we ook even de tijd om onze rode brief met strik te posten. De brievenbus hangt wat hoog maar toch lukt het ons. Neem vlug een kijkje!
Gedurende drie maanden knutselen wij regelmatig aan onze geheimpjesboom. Eerst doet hij vooral dienst als ontdekboom, een boom die ons helpt bij het verkennen van de vier seizoenen.
Later wordt onze boom ook een geheimpjes- en gevoelensboom. We kijken naar de boom van 'Magritte' en ontdekken twee luikjes met een maan en een huis erin. Onze boom krijgt vier deurtjes waarachter we zelfgemaakte spulletjes verstoppen. - een armbandje om voor een dag aan iemand uit te lenen als teken van vrienden zijn. - een aantal briefjes met lieve tekeningen erop om iemand te troosten, weer blij te maken, ... - een lekker chocolaatje om onszelf eens te verwennen. - een pluimpje om iemand aan het lachen te brengen. - een spiegeltje om niet alleen aan de buitenkant mooi te zijn maar om ook aan de binnenkant te denken.
Herfst is ook: - herfstbladeren omtrekken - toveren met heksenspreuken - spelen in de boshoek - wriemelen in poederslijm - kabouters zoeken - een kabouterdorp ontwerpen - anderen bang maken maar daarmee ophouden als ze 'stop' zeggen - bang gemaakt worden maar erop vertrouwen dat ze daarmee ophouden als je 'stop' zegt - soepgroenten snijden met een bril op omdat de ui wel heel gemeen prikt - lange heksennagels hebben - heksensoep maken en ingrediënten 'aflezen' - een liedje over een wolf leren en dan nog in een andere taal - verder knutselen aan onze seizoenenboom - ...
Op dinsdag 17 oktober gaan we met alle kleuters naar het Buggenhout Bos en naar de kinderboerderij te Sint-Amands. In de voormiddag beleven we herfst in al zijn geuren en kleuren in het bos terwijl we vanaf de middag genieten van onze picknick, het sanitaire comfort en rustig speel- en ontdekplezier op de kinderboerderij.
De fruitwinkel van onze klas is aan uitbreiding toe. We willen liever een winkel zoals de xx, de piep, de xx, de piep en de xx. Alle nieuwe producten,
die we gedeeltelijk zelf meebrengen (en nog altijd mogen meebrengen), worden netjes gesorteerd en besproken. De winkel blijkt te klein maar door het inkrimpen van de poppenhoek krijgt de winkel extra ruimte. Er worden reclameplaten geschilderd en met brooddeeg kneden en creëren wij nog meer koopwaar. De nieuwe rekken worden letterlijk in de winkel gedragen en geschikt. In de afdeling bakkerij hebben we een oventje nodig en in de poppenhoek komt een zelfontworpen doos waarin alle aangekochte spullen die niet meer nodig zijn, in de juiste opening kunnen worden gedropt. Enkel de winkelbedienden mogen deze doos leegmaken en alle producten een nieuw leven geven in de leeg-gekochte winkel. We tekenen kaartjes met informatie over elk product en de juf maakt foto's van de perfect opgeruimde winkel zodat we weten hoe alles weer moet worden teruggezet.
Dankzij een prachtig geschenk van onze directeurs Bart en Pascal, geven we dit jaar godsdienst vanuit een andere invalshoek. Het vroegere braaf en stil luisteren tijdens de godsdienstmomentjes, is al vele jaren verleden tijd maar de nieuwe methode 'Sterretjes aan de hemel' staat voor 'echt beleven'.
In het eerste deeltje maken de kleuters kennis met Ridder Ferre die dankzij een heel speciale steen vertrouwen krijgt in zichzelf en anderen.
We gaan zelf aan de slag met bouwen in het zand en bouwen op een steen. Na het volgen van een stappenplan maken wij onze bevindingen met een tekening duidelijk. Alle tekeningen vormen samen één boek waarmee we in de boekenhoek nog dikwijls zullen terugblikken op deze leuke activiteit.
Met onze zelfgemaakte schattenstaart, wordt het heel eenvoudig om de wereld van thuis en onze omgeving, in ons klasje binnen te brengen en te verkennen!
Het begindraadje van een bol wol is niet zo eenvoudig te vinden. Gelukkig krijgen we hulp van de juf en de andere kleuters. We 'meten'/maken de woldraden zo lang als de tafel en knippen, soms met veel moeite, verschillende kleurtjes wol bij elkaar.
Vanaf nu kan het schattenstaartmoment beginnen! "Glitter glokus, schattenstaart, welk geheim heb jij bewaard? Toon de schat, ja, nu meteen! Dat is leuk voor iedereen."
Spinnen: We gaan op onderzoek in de schooltuin en in de klas. De meegebrachte spinnen tonen hoe knap ze vanaf een stok en met spinrag, met de poten wijd open naar beneden 'vallen' en weer omhoog kruipen. We maken zelf een spinnenweb en een spin aan een stok. Waarschijnlijk maak je op een onbewaakt moment nog wel eens kennis met die knutselspin!
Slakken: De slakken worden op heel verschillende manieren onthaald. Drie kleuters gaan met de voeten op de bank zitten als ik wat dichterbij de tentakels en tasters van de slak wil tonen. Twee kleuters springen wel tien keer recht om de slakken die "zomaar van het zwarte blad papier kruipen" te corrigeren.
Paraplu: Dan brengen we op maandag vol verwachting ons parapluutje mee naar school... en dan wil het niet meer regenen. Pas op donderdag kunnen we eindelijk fier door de regen stappen. We bezoeken alle klassen van het lager zonder op hun deur te moeten kloppen. Wij komen immers een kijkje nemen van buitenaf, door de ruiten! Op de speelplaats moeten de andere kleuters onder het afdak spelen en wij lekker niet. De juf zegt zelfs: "Niet onder het afdak, ga maar in de regen lopen!"
Een laatste zonnige dag die we niet zomaar voorbij laten gaan. We stappen samen met de tweede kleuterklas naar het speelpleintje om daar te klimmen, te klauteren, te picknicken, te glijden, te graven, te gooien, te rollen, te schommelen, te lopen, te springen,...
Maar we spelen er ook hondje want "dan moet je met een stok gooien en dan moet de hond (een andere kleuter) die terugbrengen"!
In onze schooltuin laten de appelbomen zich van hun beste kant zien. De vele appeltjes zijn daar het resultaat van. Onze handen kriebelen om te gaan plukken en onze buikjes lusten wel wat appelmoes!
De kinderen dragen zelf de ladder en plukken hoog en laag! In de klas snijden we de harde appels in stukjes. Wie wil, mag helpen.
Met knijpers en picto's ontdekken wij alle hoekjes van de klas. In de kring vertellen we over ons lievelingshoekje en spelenderwijs,
(en ook al eens "botsenderwijs") leren we de afspraken kennen. Elke dag wordt een hoekje in de kijker gezet: de spelletjeshoek (ik word niet boos als ik verlies), de computerhoek (op het smartbord toont de juf eerst hoe de spelletjes werken), de poppenhoek (ja, die kleertjes moeten weer aan de kapstokjes), de winkel met de letter- en cijfertafel, de boekenhoek, de speelbak, de legotafel en de blokkenhoek worden van naderbij bekeken.
Welkom op onze klasblog!
Om de 'levende fantasie' van jullie kind een beetje aan de realiteit te koppelen,
zal ik op deze klasblog regelmatig wat foto's posten. Naargelang de activiteiten zullen sommige kleuters meer of minder dan anderen op de foto's staan. Ik doe mijn best om iedereen eens 'in the picture' te plaatsen maar vergeef me als dit bij bepaalde activiteiten een keertje niet gelukt is. Verwacht op deze blog geen fotografische hoogstandjes
want het 'spelen en leren' in de klas primeert,
op het poseren en nemen van foto's.
Gewoon een blik achter de schermen en sfeer opsnuiven!
Veel plezier!
Juf Marleen
(Er werden op 8 oktober nog enkele foto's toegevoegd.)