Wij knutselen vlaggen, vliegen met allerlei helden door de klas, kiezen onze persoonlijke held, zijn zelf superheld want we redden vriendjes van leeuwen, vangen een dino met een net, ...
We ontdekken hoe we ook zonder veel gedoe een superheld voor iemand kunnen zijn door:
- extra lief te zijn
- te troosten
- iemand te helpen
- voor iemand op te komen
- praten in plaats van slaan, krabben
- supergoed op te ruimen
- enkel goede dingen te zeggen over iemand anders
- eerst nadenken, dan zeggen wat je denkt
- overwegen of je toch niet zelf bent begonnen ...
We proberen elke dag opnieuw om een goede superheld te zijn!
Op Maria-Lichtmis houden wij de traditie in ere: "Er is geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt met Lichtmis haar pannetje warm".
Met dank aan iedereen die hielp bij het bakken en bij het opeten van de pannenkoeken.
Wij openen een letter- en cijferwinkel. Aan de hand van de boekjes 'Het letterwinkeltje' en 'Het cijferwinkeltje' komen we alles te weten over lezen, rekenen en vormen maken.
Op vrijdag 27 januari komen de leerlingen van de derde graad voorlezen in de tweede en de derde kleuterklas. Dat is reuzeleuk! We mogen twee, drie of vier verhaaltjes beluisteren. Daarna beantwoorden wij vraagjes en krijgen wij een medaille.
"Die grote jongens en meisjes die we altijd op de speelplaats zien, zijn eigenlijk best aardig!"
Op dinsdag 17 januari krijgen we bezoek vanuit "Viesvuilland".
Dit is een educatief project van Fostplus voor kleuters.
De animatie draait rond het verhaal van Viesvuilland, ooit een mooi en proper land, waar de mensen lui worden en hun afval zomaar op de grond beginnen te gooien. Het rondzwervende vuil maakt de bomen en de dieren van Viesvuilland zo boos, dat ze de koning vragen om er iets aan te doen. Hij stuurt zijn prinsen en prinsessen het land in om naar een oplossing te zoeken.
En zo komt er ook in onze school een prinses van Viesvuilland terecht.
Pico Piccolo is een leerspel om zelfstandig te leren werken. De oplossing wordt gevonden door de gekleurde knop achter het goede antwoord te schuiven. Door de kaart met de achterzijde naar voor in het bord te schuiven, kan de kleuter zelf controleren of de antwoorden goed zijn.
Op vijf december brengt Sinterklaas ons een bezoek. Alle klassen komen aan de beurt zodat iedereen kan genieten van een grappige Zwarte Piet en van een rustige Zwarte Piet. We worden verwend met een zakje lekkers en een geschenkje voor onze klas. Dankjewel Sinterklaas en Zwarte Pieten!
Opmerking: De kwaliteit van de foto's is niet optimaal. Omdat we toch graag de leuke sfeer willen tonen, zijn ook de 'mindere' foto's erbij.
Stagejuf Femke bezorgt ons drie weken speel- en leerplezier. In de eerste week werken we rond Sneeuwwitje en daarin ontdekken we dat niet enkel de 'buitenkant' telt. De tweede en de derde week zijn Sinterklaas en 'Robbie' aan de beurt.
Wat zullen we Juf Femke missen! Wij wensen haar veel succes en we weten nu al zeker dat zij een super-juf zal worden! En omdat juf Marleen nu extra tijd had, zijn er heel veel foto's te bewonderen.
In teken van de 'voorleesweek' komt juf An bij alle kleuters voorlezen. De kinderen mogen genieten van een verhaaltje op hun eigen niveau en verteld in een aangepaste ruimte.
Dat vinden wij echt 'toppie'! Dankjewel juf An. Tot een volgende keer?
Onze grootouders worden verwend met een zelfgemaakt sprookje. "Acarambawoelieweks is een vreselijke heks want ze maakt alle dieren bang. Op een dag komt de reus in het bos wonen en dan gebeurt er iets magisch..." Alle kleutertjes zorgen voor een spetterend optreden en daarna genieten de grootouders van gebak met koffie. De mama's en de papa's zijn natuurlijk ook uitgenodigd want zij zorgden voor al dat lekkers. Dankjewel!
Met dank aan directeur Pascal en mama Sigrid (Anouck) voor de foto's en de filmpjes.
De autobus brengt alle kleuters op donderdag 13 oktober, naar het Buggenhout Bos. We beleven daar 'herfst' in al zijn geuren en kleuren. Vanaf de middag genieten we op de kinderboerderij van onze picknick, van het sanitaire comfort, van rustig spelen en ontdekken we de dieren!
Als juf Els komt is het altijd feest!
Maandag- en donderdagvoormiddag neemt ze ons mee naar de turnzaal.
Daar mogen wij ons uitleven want juf Els voorziet een groot aanbod om heerlijk en gevarieerd te bewegen.
We maken van onze klas een indianenklas! Er wordt in de kring bedacht wat daarvoor nodig is en de juf tekent het op een groot blad papier: een totempaal, een tipi, boekjes, indianenmuziek, trommels, verkleedgerief, een bijl, verhaaltjes, vissen, heel veel pluimen, pijl en boog,
De blokkenhoek sluit zijn kastjes en maakt plaats voor een grote indianentent met toebehoren.
Na een verhaaltje over de indianenkindjes één, twee, drie, vier en vijf, kiezen ook onze kinderen een echte indianennaam. We bedenken eerst een dier of een ding en zoeken er dan nog een woordje bij dat iets vertelt over dat gekozen dier of ding. Opdat de juf onze nieuwe namen niet zou vergeten, schrijft ze voor elke indiaan zijn of haar naam op een kaartje. We knutselen een indianentooi, een krans met naam, een minitipi, een indiaantje en we weven een matje met stof en wol. Verder rijgen wij een dromenvanger die alle enge dromen vangt! Ook een lekkere zelfgemaakte snoepjestipi mag niet ontbreken en natuurlijk kleven we die snoepjes vast met eetbare lijm.
De hoeken van de klas worden aangevuld met gezelschapspellen en letterkaarten over indianen. In de groene bak komt een maquette en alles wordt aangevuld met mini-indiaantjes, tipis, paarden,
We zingen van: Arendsoog en Berentand komen uit Indianenland!
In grote boeken gaan we op zoek naar alles wat indianen doen. We staan natuurlijk even stil bij het feit dat niet alle indianen nu nog leven zoals wij ze spelen. De indianen in Amerika wonen in hutten of in huizen en dragen meestal kleren zoals wij.
Aan onze spellentafel volgen we steeds dezelfde richting zodat we altijd weten wie aan de beurt is.
Om echt te genieten van het indianenspelletje moeten kinderen over heel wat vaardigheden beschikken.
- beurt afwachten
- eerlijk zijn
- de dobbelsteen correct 'aflezen'
- evenveel tellen
- vooruit zien/tellen om het goed te laten uitkomen
- je doel in het oog houden
- tegen je verlies kunnen - stil zitten zodat de tafel niet beweegt en alles niet omver valt
Op woensdag en donderdag mogen alle mama's, papa's en ook de kleuters van juf Kim, een kijkje komen nemen in onze indianenklas. Wij leggen hen alles uit!
In onze schooltuin laten de appelbomen zich van hun beste kant zien.
De vele appeltjes zijn daar het resultaat van.
Onze handen kriebelen om te gaan plukken
en onze buikjes lusten wel wat appelmoes!
De kinderen dragen zelf de ladder en plukken hoog en laag!
In de klas snijden we de harde appels in stukjes. Wie wil, mag helpen.
En dan is het tijd om te proeven!
Vóór de middag eten we warme appelmoes en na de middag smullen we van koude appelmoes.
Wie lust het? Wat vind je het lekkerst?