We vertellen over onze eigen sportervaringen en herkennen niet voor de hand liggende sport-pictogrammen. Omdat het te warm is, kiezen we voor enkele rustige sportbezigheden als vissen, petanque, pingpong, badminton, ...
We zaaien en oogsten tuinkers. In combinatie met een lekker gekookt eitje, vermomd als muisje, eten wij onze zelf-gezaaide tuinkers op. Met oude kranten maken wij papierpap en later ook vormpjes met zaden erop. Als je die in een schaaltje met water legt, kunnen de zaden beginnen groeien. We knippen bloemen die vanzelf open gaan eens ze in het water liggen. Ons paasmandje krijgt een bodem van geweven draad en slinger. Zo zijn we zeker dat onze eitjes lekker zacht zullen liggen. Op grote platte eierdozen spelen wij een 'handig' telspel met pincetten.
Ontdek de andere activiteiten maar zelf op de foto's.
Juf Liesl komt enkele keren een groepje uit de klas halen om schrijfdans te doen.
Hierbij oefenen kleuters de motoriek die nodig is om vlot te schrijven. In verschillende thema's wordt er getekend op muziek en daarbij telt niet het eindresultaat maar het proces van repetitief bewegingen uitvoeren.
Omdat het buiten heel hard vriest, maken we natuurlijk gebruik van het diepvrieseffect voor de massaproductie van ingevroren dino! Daarna kunnen alle kleuters hun eigen dino weer bevrijden uit het ijs. Dat doen ze met een veiligheidsbril, handschoenen, een hamer en soms heel wat arbeid...
Juf Liesl komt enkele keren een groepje uit de klas halen om schrijfdans te doen. Hierbij oefenen kleuters de motoriek die nodig is om vlot te schrijven. In verschillende thema's wordt er getekend op muziek en daarbij telt niet het eindresultaat maar het proces van repetitief bewegingen uitvoeren.
Op 2 februari smullen we van lekkere wafels.
De kleuters benoemen alle ingrediënten die samen het deeg maken en de juf neemt, veiligheidshalve, het bakken voor haar rekening. Voor het opeten van de wafels, dragen we weer met de hele klas, de eindverantwoordelijkheid. De wafels zijn gemaakt van echt toverdeeg. Dankzij het toch wel stinkende tovermiddel gist, kunnen de kinderen met eigen ogen zien hoe één kom met deeg veel te klein blijkt en hoe het deeg maar blijft groeien! Meer deeg betekent: meer wafels. Mmm, lekker!
Wij maken ons eigen eetbaar kaarsje klaar, schikken en versieren onze feesttafel, vouwen servetten en tellen 100 keer na of we voor iedereen een stoeltje hebben.
Pico Piccolo is een leerspel om zelfstandig te leren werken. De oplossing wordt gevonden door de gekleurde knop achter het goede antwoord te schuiven. Door de kaart met de achterzijde naar voor in het bord
te schuiven, kan de kleuter zelf controleren
of de antwoorden goed zijn.
'Werken zonder thema' is een nieuwe aanpak in de kleuterklas. Bij het uitwerken van een thema worden heel wat extra leersituaties gecreëerd door het aanbrengen van nieuw materiaal dat bij dat specifieke thema hoort. De juf bepaalt en voorziet wat er met dat materiaal zal gedaan worden en past nog verder aan om leerkansen te vergroten. Bij 'werken zonder thema' worden alle hoeken herbekeken en uitgebreid met materiaal dat kinderen uitdaagt om zelf een invulling te geven aan hun spel. Het zijn de kinderen die vanuit zichzelf creatief aan de slag gaan en vanuit zelfsturing een leerproces doormaken. Door deze benadering heeft de juf meer tijd om te observeren, mee te spelen, te ontdekken wat kinderen nog meer nodig hebben om gestimuleerd te worden, observaties om te zetten naar concrete interventies die kleuters uitdagen.
In onze klas zijn volgende hoeken aangevuld en/of opgestart: - de poppenhoek: met extra themadozen als huisdieren, media, poetsgerei, babyspullen, ... - de zandbak: met zand, stenen, dino's, zeven, borsteltjes, water, ... - de knutselhoek: met vrij te gebruiken materiaal om zelfstandig aan de slag te gaan. - de legotafel: met letter- en cijfervoorbeelden
- de afspraak dat we op iets wat we maken, ons naamkaartje kunnen leggen. Zo zijn we zeker dat niemand het stuk maakt en kunnen wij er de volgende dag aan verder werken.
We schrijven samen een brief naar de Sint. Terwijl we aan de hand van foto's op zoek gaan naar schoorstenen, nemen we ook even de tijd om onze rode brief met strik te posten. De brievenbus hangt wat hoog maar toch lukt het ons. Neem vlug een kijkje!
Gedurende drie maanden knutselen wij regelmatig aan onze geheimpjesboom. Eerst doet hij vooral dienst als ontdekboom, een boom die ons helpt bij het verkennen van de vier seizoenen.
Later wordt onze boom ook een geheimpjes- en gevoelensboom. We kijken naar de boom van 'Magritte' en ontdekken twee luikjes met een maan en een huis erin. Onze boom krijgt vier deurtjes waarachter we zelfgemaakte spulletjes verstoppen. - een armbandje om voor een dag aan iemand uit te lenen als teken van vrienden zijn. - een aantal briefjes met lieve tekeningen erop om iemand te troosten, weer blij te maken, ... - een lekker chocolaatje om onszelf eens te verwennen. - een pluimpje om iemand aan het lachen te brengen. - een spiegeltje om niet alleen aan de buitenkant mooi te zijn maar om ook aan de binnenkant te denken.
Herfst is ook: - herfstbladeren omtrekken - toveren met heksenspreuken - spelen in de boshoek - wriemelen in poederslijm - kabouters zoeken - een kabouterdorp ontwerpen - anderen bang maken maar daarmee ophouden als ze 'stop' zeggen - bang gemaakt worden maar erop vertrouwen dat ze daarmee ophouden als je 'stop' zegt - soepgroenten snijden met een bril op omdat de ui wel heel gemeen prikt - lange heksennagels hebben - heksensoep maken en ingrediënten 'aflezen' - een liedje over een wolf leren en dan nog in een andere taal - verder knutselen aan onze seizoenenboom - ...
Op dinsdag 17 oktober gaan we met alle kleuters naar het Buggenhout Bos en naar de kinderboerderij te Sint-Amands. In de voormiddag beleven we herfst in al zijn geuren en kleuren in het bos terwijl we vanaf de middag genieten van onze picknick, het sanitaire comfort en rustig speel- en ontdekplezier op de kinderboerderij.