Joepie, onze oude logge computerschermen worden vervangen door platte, lichte 'spiksplinternieuwe' schermen! Nu hebben we plaats om onze toetsenborden, zo te leggen, dat ze veel beter toegankelijk zijn!
De computers in onze klas gebruiken we als één van de vele middelen om een thema uit te diepen
en bepaalde vaardigheden, op een andere manier, verder in te oefenen.
Wij vieren 'drie koningen' op gepaste wijze! Met een 'nieuwe hoed', lees kroon en een lekkere taart. In die taart zit natuurlijk een figuurtje verstopt en wie dit in zijn/haar stukje taart terugvindt, is opper-koning(in)!!
We krijgen een leuk en gratis geschenk in onze klas! Martine De Cock van de bibliotheek van Dendermonde stelt vertelster Kirsten aan ons voor. Het geschenk is een prachtig verhaal van 'vertelstoel varkentje BO'. We genieten van een mee-beweeg-verhaal en een 'stomende' vertelster: Kirsten. Dankjewel voor dit vroege kerstpakje!
Wij hopen dat dit verhaal een aanzet kan zijn tot het bezoeken van de bibliotheek met mama en papa ... Ze hebben daar wel duizend gratis boekjes!!!
Na drie stageweken bij juffen Caroline en Rebekka is het nu terug aan juf Marleen! Op maandag en vrijdag vóór de kerstvakantie, brengen we het verhaal van 'Engel'. Wij hopen dat jullie hebben genoten! Er zijn foto's van de voorbereidingen en bekijk zeker ook de foto's en filmpjes op de schoolwebsite.
Stagejuf Rebekka werkt en speelt met ons rond licht en donker. We verkennen natuurlijke en kunstmatige lichtbronnen. Natuurlijk weet juf Rebekka dit alles op een speelse manier te brengen. Klaspop Belle helpt daarbij!
Samen met stagejuf Caroline beleven de kinderen een sfeervolle sinterklaasweek! De eerste bijlage gaat over het bezoek van Sinterklaas in alle klassen. De tweede bijlage geeft jullie een beeld van Sint in de klas bij juf Caroline.
Stagejuf Caroline springt onze klas binnen! Dat doet ze letterlijk want de hele week zal ze alles wat met 'springen' in verband kan worden gebracht, met de kleuters uitproberen.
Sprookjes zijn sprookjes en daarom zijn ze niet echt gebeurd! Gelukkig maar ... Wij ervaren sprookjes in boeken, spiegels en spiegelbeeld,
kastelen, op de computer, peperkoeken huisjes, schilderwerkjes, knutselen, puzzelen, verkleedkleertjes, ...
In het sprookje van Doornroosje of de Schone Slaapster, slaapt het prinsesje wel 100 jaar.
Via de media, de bibliotheek en de musea, vernemen enkele kleuters dat er 100 jaar geleden,
een grote oorlog was. We vertellen op ons niveau wat er toen gebeurde.
In de klas leren we dat de klaprozen een teken kunnen zijn om aan die arme soldaten terug te denken.
We stempelen en knutselen klaprozen of poppies!
Op 11 november om 11 uur waren de wapens eindelijk stil!
We 'schrijven' een brief ...
naar het eerste leerjaar. Ze zijn samen met het lager op sportklassen aan de zee te Blankenberge. De juf schrijft op en de kinderen bedenken de woorden.
Daarna maken we ook nog een tekening.
Met noten, een eierdoos, een stempel, een keukenrol, een dobbelsteen en een splitsdoosje tellen wij tot 10! We gebruiken daarbij begrippen als: één meer/minder, evenveel, aantallen, "vier bolletjes en zes bolletjes = 10!", erbij/af doen, vermeerderen, verminderen, genoeg, te weinig/veel, hetzelfde, gelijk aan, meer/minder dan, ...
Wiededidie, de valkparkiet, komt naar onze klas! Hij is soms grappig omdat hij middenin ons gesprek, zomaar begint te zingen en te dansen. Met papier proberen wij onze eigen Wiededidie te maken.
Floepje, een vis-vogel, komt vanuit de verhaaltjes over vuil water en vuile lucht vertellen! We knutselen onze eigen Floepje en op papier maken wij al schilderend zijn portret.
Wiededidie en Floepje leren ons de letter V en we ontdekken, samen met hen, hoe we zelf kunnen zorgen dat de wereld om ons heen beter wordt.
Terwijl we onze klas beter leren kennen, maken we ook kennis met Barbapapa en zijn familie.
"De juf denkt dat ik mij dankzij Barbapapa, sneller thuis zal voelen in de klas. Als ik hem teken, schilder of boetseer is het altijd goed want Barbapapa zegt: "Huup, huup, Barbatruc!" en dan verandert hij van vorm. Dus hoe ik hem ook maak ... het is altijd juist! Goed, hé!!! We kiezen er een Barba uit die het best bij ons past: de muziekbarba, de sportbarba, de dierenbarba, de denkbarba, de knutselbarba, de leesbarba en de mooie Barba. Zo ontdekt de juf al een beetje wie en hoe ik ben."
Op de computer proberen wij in Paint te tekenen en
in de krant zoeken we de letter B van Barbapapa.
We knutselen een huis voor Barbapapa en zijn familie
en de popjes maken we van met-zand-opgevulde ballonnen!