Wiededidie, de valkparkiet, komt naar onze klas! Hij is soms grappig omdat hij middenin ons gesprek, zomaar begint te zingen en te dansen. Met papier proberen wij onze eigen Wiededidie te maken.
Floepje, een vis-vogel, komt vanuit de verhaaltjes over vuil water en vuile lucht vertellen! We knutselen onze eigen Floepje en op papier maken wij al schilderend zijn portret.
Wiededidie en Floepje leren ons de letter V en we ontdekken, samen met hen, hoe we zelf kunnen zorgen dat de wereld om ons heen beter wordt.
Terwijl we onze klas beter leren kennen, maken we ook kennis met Barbapapa en zijn familie.
"De juf denkt dat ik mij dankzij Barbapapa, sneller thuis zal voelen in de klas. Als ik hem teken, schilder of boetseer is het altijd goed want Barbapapa zegt: "Huup, huup, Barbatruc!" en dan verandert hij van vorm. Dus hoe ik hem ook maak ... het is altijd juist! Goed, hé!!! We kiezen er een Barba uit die het best bij ons past: de muziekbarba, de sportbarba, de dierenbarba, de denkbarba, de knutselbarba, de leesbarba en de mooie Barba. Zo ontdekt de juf al een beetje wie en hoe ik ben."
Op de computer proberen wij in Paint te tekenen en
in de krant zoeken we de letter B van Barbapapa.
We knutselen een huis voor Barbapapa en zijn familie
en de popjes maken we van met-zand-opgevulde ballonnen!
Een nieuwe klas, een nieuwe juf en een nieuwe gekke vogel ... Onze vriendjes en de juf kennen we nog van vorig jaar. Die gekke vogel 'leren' we kennen, zijn naam en zijn grapjes! We proberen hem met een stappenplan te tekenen. We ontdekken alle hoekjes en gebruiken daarbij het hoekenkastje. In de kring vertellen we over ons lievelingshoekje en spelenderwijs, (en ook al eens "botsenderwijs") leren we de afspraken kennen. We boetseren een dobbelsteen en tellen de stippen. Voor het opruimen van de poppenhoek gebruiken wij mandjes met een pictogram erop.
Klik op de bijlage voor de foto's! Verwacht geen fotografische hoogstandjes want het 'spel' in de klas primeert op het poseren voor een foto ...
Nu we aan het einde van onze kleutertijd gekomen zijn, verdienen wij een diploma en daar hoort natuurlijk een foto bij. Stil zitten, lachen, niet te veel, oei zo ernstig, ja perfect!!! De foto's, zowel de ernstige als de grappige exemplaren, zijn te bezichtigen op onderstaande link.
Wij wensen alle kleutertjes een fijne eerste schooldag in het eerste leerjaar! "Want volgend jaar, ja, volgend jaar, gaan wij naar het eerste leerjaar ..."
Op vrijdag 20 juni 2014 komen we 'afgeborsteld' naar school. Vele mama's en papa's helpen ons bij het maken van de uitnodigingen en het bereiden en meebrengen van super-lekkere hapjes en drankjes!
De jongens krijgen een das en de meisjes een kroontje en een sjerp. Het is de bedoeling om namen te verzamelen zodat, tegen het einde van de dag, de hele das/sjerp gevuld is met herinneringen!
We delen uitnodigingen uit: aan de kleuters van de eerste en de tweede kleuterklas en aan de leerlingen van het eerste en het tweede leerjaar.
Hinkelen met onze vingers op een zelfgetekend hinkelhok. Springen binnen de lijnen van een hinkelhok in de doos. Takken schikken en kleven, als parcours voor onze bal. Mikken maar! We wringen ons lijfje in de juiste bochten zodat we er helemaal hetzelfde uitzien als het kindje op de plaat. De nieuwe knikkerbaan die de juf aantrof op de kinderrommelmarkt
tijdens de opendeurdag, is een succes!
Voor de tweede keer dit schooljaar
maken de leerlingen van de derde graad zelf
een keuze uit verschillende boekjes.
Samen met juf Fleur oefenen zij hun verhaaltje in,
bedenken vraagjes en zoeken naar een passend attribuut.
Onze kleuters genieten deze namiddag vóór de paasvakantie
van wel drie of vier verhaaltjes!
Dankjewel, derde graad!