Weken op voorhand, zijn we in de klas al bezig met de voorbereidingen van ons grootouderfeest! We brengen spulletjes en foto's van onze oma, opa, meter, peter, memé, pepé, ... mee naar school en tonen alles aan de andere kleutertjes. In de turnzaal oefenen wij dansjes en versjes in terwijl onze klas een knutselparadijs wordt ...
Het valt me op dat er heel wat kei-stoere kleuters in mijn klas zitten en die zijn echt van niets bang! Of toch wel??? Voor de herfstvakantie maken we met een parasol en veel doeken in onze blokkenhoek een wel heel donkere hoek met enge maskers, lichtjes, spinnen, kussens, ... Het nodigt de kinderen uit tot een gesprek met elkaar over bang zijn en over wat echt bestaat en wat niet. De juf brengt extra enge spullen mee voor een heksenhoek met toverkaarten en toveringrediënten als spinnenpootjes, slakkenogen, rattenstaarten, Elk ingrediënt zit in een pot met een etiket erop en zou daar na het spelen en het opruimen terug in moeten zitten. Inderdaad, ik gebruik het woordje zou. Bestond er maar een toverspreuk om alles in één minuut opgeruimd te krijgen! Omdat de nieuwe hoekjes heel populair zijn, schrijft de juf alle namen van de kleuters op om zo eerlijk te kunnen afspreken wie nog geen speelkans had in één bepaald hoekje. Iedereen komt aan de beurt.
De kleuters maken een schattenstaart. Met de tafel als maat, meten ze gelijke stukken wol. Na het knippen, leggen ze alle wol-draadjes op elkaar tot een lange staart. Dat proberen de kinderen toch De juf treft hier en daar een spinnenwebkluwen aan maar dat strijken we glad tot een mooie schattenstaart!
Nu kan iedereen op maandag een schat meebrengen die tot vrijdag op school blijft. We spreken af om niet méér dan twee dingen in onze schattenzak te stoppen. Als jouw kleuter beweert dat hij/zij iets moet meebrengen, zonder een begeleidend briefje of schattenstaart (dat doe ik soms met dingen die niet zo belangrijk zijn) dan zal ik steeds een stipje op zijn/haar hand zetten. Zo hebben jullie bewijs dat het echt is.
Ondertussen brachten de kinderen hun schattenstaart al enkele keren mee naar school. Wat is dat spannend, zeg. De speelschatten worden onmiddellijk in het juiste speelhoekje gelegd en de gevaarlijke, breekbare of te privé-schatten krijgen een plaatsje op de kast. Schatten op de kast zijn enkel toegankelijk na een vraag aan de eigenaar of de juf.
Vrijdag voor de herfstvakantie planten we heel veel verschillende bloembolletjes in ons schooltuintje. Zo krijgt onze vogelverschrikker in de lente en in de zomer iets om naar uit te kijken! We onderscheiden onder- en bovenkant zodat onze bolletjes in de goede richting kunnen groeien.
Muchu, het hondje van Noa komt op bezoek in onze klas. We bespreken vooraf wat we allemaal willen weten. Elk kind bedenkt een vraagje zodat we na het bezoek, echt alles over Muchu weten! Enkele voorbeeldjes: Hoe heet het hondje? Is het een jongen of een meisje? Wat eet hij? Heeft hij broertjes en zusjes? Vanwaar komt hij? Moest hij al eens naar de dokter? Kreeg hij spuitjes? Wat is zijn lievelingsspeelgoed? Waar plast hij? ...
In het bos bouwden wij een kamp van takken en gingen we als indianen op zoek. Na de grote vakantie maakten we tenten. De kleuters mochten zelf de vorm van hun tentje kiezen.
Nu wordt het tijd om onze meegebrachte figuurtjes een indianenlook te geven. We kiezen stofjes en een pluimpje, knippen en knopen als echte ontwerpers.
We maken van onze klas een indianenklas! Er wordt in de kring bedacht wat daarvoor nodig is en de juf tekent het op een groot blad papier: een totempaal, een tipi, boekjes, indianenmuziek, trommels, verkleedgerief, een vredespijp, verhaaltjes, vissen, heel veel pluimen, pijl en boog, De blokkenhoek sluit zijn kastjes en maakt plaats voor een grote indianentent met toebehoren. Na een verhaaltje over de indianenkindjes één, twee, drie, vier en vijf, kiezen ook onze kinderen een echte indianennaam. We bedenken eerst een dier of een ding en zoeken er dan nog een woordje bij dat iets vertelt over dat gekozen dier of ding. Enkele voorbeelden zie je op de foto's met de indianentooi. Opdat de juf onze nieuwe namen niet zou vergeten, schrijft ze voor elke indiaan zijn of haar naam op een kaartje. De hoeken van de klas worden aangevuld met gezelschapspellen en letterkaarten over indianen. Op de waterbak komt een maquette en alles wordt aangevuld met mini-indiaantjes, tipis, paarden, We zingen van: Arendsoog en Berentand komen uit Indianenland! In grote boeken gaan we op zoek naar alles wat indianen doen. We staan natuurlijk even stil bij het feit dat niet alle indianen nu nog leven zoals wij ze spelen. De indianen in Amerika wonen in hutten of in huizen en dragen meestal kleren zoals wij.
Aan onze speciale spellentafel volgen we de pijlen zodat we altijd weten wie aan de beurt is. Om echt te genieten van het indianenspelletje moeten kinderen over heel wat vaardigheden beschikken. - beurt afwachten - eerlijk zijn - de dobbelsteen correct 'aflezen' - evenveel tellen - vooruit zien/tellen om het goed te laten uitkomen - je doel in het oog houden - tegen je verlies kunnen
Wij zitten in de derde kleuterklas maar toch willen wij onze eigen naam al schrijven en ook lezen. De juf maakt voor ieder kind een kaartje met een pijl en de naam in hoofdletters. "Juf Marleen zegt dat iedereen zo zijn/haar naam kan schrijven zonder verkeerde schrijftechnieken aan te leren want je naam in hoofdletters schrijven is eigenlijk tekenen en oefenen van ruimtelijke inzichten en afmetingen. Maar daar begrijp ik niets van ... ik kan toch mijn naam al zelf schrijven!!!"
Gedurende het hele jaar zullen de kinderen nog kennis maken met een gevarieerd aanbod van activiteiten die het voorbereidend lezen en schrijven bevorderen. Van juf Els krijgen ze schrijfdans, een bewegingsvorm op muziek die vertrekt van grove motorische bewegingen en evolueert naar fijne handvaardigheden .
Rinus en Thomas hebben een nieuwe bril! Rinus, onze klaspop is veel te wild en zijn bril valt altijd af ... We bespreken samen wat belangrijk is bij het dragen van een bril en we vermelden ook wat andere kinderen zeker niet mogen doen. Pommeline kan ons daar heel goed bij helpen want zij draagt al langer een bril. In de speelbak mogen we spelen met speciale kijkers, brillen, brillendozen, spiegels, ... Wat goed dat brillen bestaan want nu kunnen al onze kleutertjes heel goed zien. Rinus is ook heel blij met zijn bril want binnenkort brengt hij 'Rinusklusjes' voor ons mee en dan moet hij heel goed kunnen kijken naar wat wij doen!
Als juf Els komt is het altijd feest! Dinsdag- en donderdagnamiddag komt ze in de klas met ons spelen en werken. In de turnzaal mogen wij ons uitleven want juf Els voorziet een groot aanbod om heerlijk en gevarieerd te bewegen.
Omdat we nog helemaal niet uitverteld zijn over de vakantie, plannen wij allerlei activiteiten die verband houden met onze vakantie. Iedereen mag zijn/haar verhaal vertellen en daaruit pikken we een aantal overeenkomstige interesses. De knaptanden, de bloemenstoet, op vakantie gaan in een tent, meeuwen bekijken, schelpen rapen, zwemmen, gaan vissen, ... Onze brainstorm herschikken we in haalbare doe momentjes als: - een bloemenwagen maken met papieren bloemen in de kleuren van Kaatje, Victor en Kamiel - schelpen onderzoeken, benoemen en hanteren - spelen met klein fantasiemateriaal rond zwemmen, tenten, op vakantie - een tent knutselen met stokken, boetseerklei en doeken uit de lijm - we beginnen met het verhaal van Pluk van de Petteflet want daarin vliegt Karel met de houten poot, een meeuw - we omtrekken en beschilderen schelpen met de speciale toverwasco's - we proberen om met onderleggers tentjes te bouwen en ja, het lukt ... - we vangen kreeften, krabben, zeesterren in een groot net en soms vangen we ook wel eens een ander kindje - we zetten zelf verschillende tentjes op waar we zelf in mogen spelen
Zondag vind ik thuis op de oprit van de garage een egel, helemaal vastzittend in de omheining. Omdat het diertje waarschijnlijk ver van huis is want in de omgeving is er niet echt veel groen, besluit ik om hem mee te nemen naar de klas. Dit prachtige diertje willen mijn kleutertjes zeker bewonderen!
De volgende dag heeft het beestje het katteneten allemaal opgegeten. Ja, ja, katteneten voor de egel. Alhoewel we met de kinderen ontdekken dat het egeltje vooral insecten en wormen eet, is katteneten een goede vervanger in tijden van nood. De kinderen zijn er gek op ... luister maar hoe adembenemend rustig en stil ze zijn tijdens het eerste kijkmoment van dit stekelige diertje. Omdat de egel enkele teken heeft, mogen we hem niet aanraken. We mogen wel kijken naar een opgerolde egel, een etende egel en een slapende egel. We luisteren hoe hij smakelijk en smakkend het eten opsmikkelt. Dat is een spannend wondertje op deze maandagmorgen!
Op de computer ontdekken we in een PowerPoint hoe kleine egeltjes eruit zien, hoe egels leven, wat andere dieren met hen doen, ...
Juf Kim brengt het egeltje 's avonds naar het vogelopvangcentrum zodat de dokter de teken kan verwijderen. Na een nachtje ontsmettende rust, mag het diertje in de buurt van de vindplaats zijn eigen gangetje weer gaan. De dokter zegt dat het nog een jong dier is maar dat hij nog tijd genoeg heeft om een plaatsje te zoeken voor zijn lange winterslaap. Bekijk ook nog de foto's in de bijlage onderaan dit bericht.
In onze schooltuin staan enkele appelbomen. In de lente bewonderden wij de prachtige bloesems en nu, na een mooie zomer, ontdekken we lekkere appeltjes aan de takken van onze appelbomen. Op vrijdag 6/09/13 gaan we met de hele klas en een grote mand, appels plukken. We ontdekken wat belangrijk is voor onze boom zodat we ook volgend jaar nog kunnen genieten van appels plukken. De boom overleeft ons enthousiaste gepluk, we plukken heel voorzichtig en we benoemen appels met "Juuuuf, die appel is rot, er zit een beest in, ik heb de grootste gevonden maar hij hangt te hoog, de mijne is geel en rood en oranje, er liggen ook appels op de grond, die zijn slecht geworden, ik zie een 'wepssss'(wesp), ...".
We bezoeken ook nog ons mini-schooltuintje waar we een prachtige zonnebloem, lavendel, rabarber en nog tal van andere planten aantreffen. De lavendel nodigt ons uit om te voelen en te ruiken en in het midden van het tuintje, duwen we onze zelf aangeklede en versierde vogelverschrikker in de grond. We zoeken nog een sterke mama of papa die ons meneertje een extra klopje wil geven want hij valt altijd om ... De juf heeft een hamer maar blijkbaar geen spieren!
Dinsdag 10/09 onderzoeken wij onze oogst zorgvuldig. We sorteren de appels en leggen ze van klein naar groot. De rij van appels geeft ons de kans om begrippen als: groter dan, kleiner dan, de eerste, de voorste, vooraan, achteraan in de rij, de laatste, de achterste, de voorlaatste, de middelste, de rangtelwoorden, de rotste, ... appel, speels in te oefenen. Als we een appel met een gaatje erin opensnijden, ontdekken we de resten van de rups van de fruitmot. In kleine groepjes bereiden we de appelmoes. Iedereen mag helpen maar enkele kleuters verkiezen om zich nog wat meer te verdiepen in het aanbod van de klashoekjes. We zoeken de lekkerste appels uit, wassen onze handen en snijden alles in stukjes. Als ons bordje vol is, verzamelen we de brokjes in een kom en voegen er citroensap en suiker aan toe. Even roeren en dan mag de 'hete appelmoes in wording' even in afzondering zodat we onze nieuwsgierige handen niet verbranden. Na de speeltijd proeven we met een lepeltje en als echte chef-koks, van onze zelf geplukte en zelfgemaakte appelmoes! Mmmmm! En weet je, zelfs de fervente hoekjesspelers, komen dan uit hun lievelingshoekje ...
In onze klas woont een gekke vogel! Hij kan niet eten, niet praten, niet bewegen, ... alleen maar slapen. Maar als de juf er is, begint dat rare 'bekdier' te leven: hij praat, hij beweegt, hij haalt gekke toeren uit! Het is RINUS onze klasvogel!
Joepie... we zijn nu de 'oudsten' van alle kleuters want wij zitten in de derde kleuterklas! We gaan op ontdekking, we kiezen zelf een hoekje uit en ervaren dat soms heeeel veeeel kinderen in hetzelfde hoekje willen spelen. We bedenken een oplossing zodat we rustig en met voldoende speelgoed kunnen spelen. In de hoekjesbak zien we met hoeveel we in elk hoekje mogen spelen en welke hoekjes open zijn. We oefenen en oefenen en blijven oefenen om alle afspraken te onthouden ... we oefenen dan ook nog eens om die afspraken na te leven!
Opdat we later in ons nieuwe klasje zo zelfstandig mogelijk aan de slag zouden kunnen gaan, ontdekken we mondjesmaat en aan de hand van geleide activiteitjes, waar de scharen, de kleurpotloden, de schrijfpotloden, de stiften, het papier, de lijm, ... te vinden zijn. Sommige kleuters onthouden alle plaatsen heel snel en daarom helpen zij de kinderen die wat langer moeten wennen. Later in het schooljaar zullen alle kleutertjes ook de juf moeten helpen om te tonen waar ze haar nietjesmachine nu weer heeft gelegd!
Klik op de bijlage voor de eerste foto's in de klas!
Nu we aan het einde van onze kleutertijd gekomen zijn, verdienen wij een diploma en daar hoort natuurlijk een foto bij. Stil zitten, lachen, niet te veel, oei zo ernstig, ja perfect!!! De beste foto krijgen alle ouders als verrassing en de grappige exemplaren zijn te bezichtigen op onderstaande link. Wij wensen alle kleutertjes een fijne eerste schooldag in het eerste leerjaar! "Want volgend jaar, ja, volgend jaar, gaan wij naar het eerste leerjaar ..."
De piraten van onze piratenboot zijn ook klaar om op vakantie te vertrekken. Ze hebben alles netjes en goed afgemeten in hun boot gestapeld! Nu nog hopen dat er geen storm komt ...
Onderzoeken of voorwerpen drijven of zinken! In het
begin raden ze erop los maar na enige technische uitleg i.v.m. de lucht die
plaats geeft aan water en de eigenschappen van bepaalde grondstoffen, lukt het
om door logisch nadenken, te voorspellen wat elk voorwerp zal doen op en in het
water. Er zitten natuurlijk enkele foppertjes tussen!
We vervangen het zand in onze klaszandbak door water en de juf brengt een
waterbaan mee. De kinderen bedienen de pomp van het sas en leiden de boten vlot
door hoog en laag water. In de waterbak experimenteren ze verder met drijven en
zinken. Ook de klasvloer experimenteert met overstroming.