 |
'Werken zonder thema' is een nieuwe aanpak in de kleuterklas. Bij het uitwerken van een thema worden heel wat extra leersituaties gecreëerd door het aanbrengen van nieuw materiaal dat bij dat specifieke thema hoort. De juf bepaalt en voorziet wat er met dat materiaal zal gedaan worden en past nog verder aan om leerkansen te vergroten. Bij 'werken zonder thema' worden alle hoeken herbekeken en uitgebreid met materiaal dat kinderen uitdaagt om zelf een invulling te geven aan hun spel. Het zijn de kinderen die vanuit zichzelf creatief aan de slag gaan en vanuit zelfsturing een leerproces doormaken. Door deze benadering heeft de juf meer tijd om te observeren, mee te spelen, te ontdekken wat kinderen nog meer nodig hebben om gestimuleerd te worden, observaties om te zetten naar concrete interventies die kleuters uitdagen.
In onze klas zijn volgende hoeken aangevuld en/of opgestart: - de poppenhoek: met extra themadozen als huisdieren, media, poetsgerei, babyspullen, ... - de zandbak: met zand, stenen, dino's, zeven, borsteltjes, water, ... - de knutselhoek: met vrij te gebruiken materiaal om zelfstandig aan de slag te gaan. - de legotafel: met letter- en cijfervoorbeelden
- de afspraak dat we op iets wat we maken, ons naamkaartje kunnen leggen. Zo zijn we zeker dat niemand het stuk maakt en kunnen wij er de volgende dag aan verder werken.
|
Bijlagen: https://photos.app.goo.gl/dNmTZ3y2Zkzx9USZ2
|