Voor vaderdag knutselen wij met schelpen, plastiekjes, zelfklevers, wiebeloogjes, priknaalden, doosjes, ... We maken ook iets lekkers klaar! Mondje dicht want papa moet ons geschenkje zelf ontdekken!
Met stagejuf Rebekka bezoeken we een echte tuin. Aan de hand van opdrachten onderzoeken we alles van dichtbij. Zo ontdekken wij wel drie verschillende fonteinen, een vijver, een insectenhotel, een zithoekje, een rotstuin, vogelhuisjes, verschillende kunstobjecten, kruiden, ... We kunnen natuurlijk niet vertrekken zonder de visjes eten te geven maar dat is niet zo simpel met al die wind!!
Tussen de stages door, mag ook ik nog eens iets organiseren! Joepie! We maken modder om mee te schilderen ... We ontdekken ook de mogelijkheden van nat en droog zand. Natuurlijk moeten we onze bevindingen van in de klas eens uitproberen in de zandbak van onze schooltuin. Gelukkig is het warm genoeg om ook onze voeten een badje te geven.
Op dinsdag 21 april gaan we met stagejuf Caroline naar: "Fotograaf Yves" We krijgen daar een rondleiding en mogen alles ontdekken en bekijken. De fotograaf neemt een foto van ons en plaatst ons in de wolken. Hij knipt zelfs het hoofd van een kleuter eraf omdat die met zijn ogen dicht op de foto staat. Maar geen probleem, een ander hoofd wordt vanop een andere foto, geknipt en geplakt zodat iedereen er op het eindresultaat met hoofd en open ogen op staat.
In de klaswinkel is alles gratis door gebrek aan speelgeld.
Maar daar komt verandering in want de juf brengt een bankcontact mee.
Een goede oplossing voor het speelgeld dat anders overal terecht zou komen.
De kinderen halen in de winkel aan de bankcontact het gepaste geld af en
betalen ook onmiddellijk zodat het geld de winkel niet verlaat!
We maken een bankkaart en bedenken een nummer van vier cijfers.
De meeste kleuters worden een illusie armer
want ze ontdekken dat het geld niet zomaar in de bankcontactmachine zit te wachten
tot mama en papa het eruit halen met hun kaart
Neen, voor dat geld moet hard gewerkt worden! Oh, jaaaaa?
Hilde Huybrechts en Aileen Tirez komen ons vanuit de bibliotheek van Dendermonde, een verhaaltje vertellen. Het gaat over een kindje met een heel speciaal huisdier: een mammoet! Na het verhaal mogen we zelf onze eigen mammoet versieren en natuurlijk hoort daar een kort verhaaltje bij!
Op het briefje van de schattenstaart staat te lezen:
"Breng iets mee waarmee je kan meten. Meten van tijd (kookwekker, klok, horloge, chronometer, ), meten van lengte (vouwmeter, rolmeter, lintmeter, lat, ), meten/wegen van gewicht (keukenweegschaal digitaal/met wijzer, personenweegschaal, bascule met gewichtjes, ), meten van inhoud (maatbeker, plastiek fles, meetlepeltjes, ), meten van temperatuur (buiten/binnen thermometer, koortsthermometer, kookthermometer, ).
Elke kleuter mag één, twee of drie dingen meebrengen."
We vieren carnaval met een stoet door de hele school, met het maken en eten van lekkere popcorn en met een doorgeef-geschenk in de zaal. Tijdens het uitpakken ervan, voeren we opdrachten uit. Zo hebben we tegen het einde van het feest, moe, maar voldaan, carnaval beleefd!!
Neem voor de filmpjes ook een kijkje op de schoolwebsite: http://www.oscarromerocollegekeur.be/schooljaar14-15/carnaval.html
Yeah!! De Vikingen zijn in het land/de klas. Eerst maken wij een schild en een vikinghelm. Daarbij komen heel wat technieken kijken. Een schip mag zeker niet ontbreken. Daar voegen we nog wat elementaire attributen aan toe zoals juwelen, schatkisten, zwaarden van clicks, ... Op het smartbord bekijken we hun dagelijkse leven. We leren over hun goden Thor, Wodan en Freya. Met een schatkaart zoeken we zelf-verstopte schatten! Net als de Vikingen kappen we ijs, wij, met veiligheidsbril ... uiteraard!
Op 2 februari smullen we van lekkere wafels.
De kleuters benoemen alle ingrediënten die samen het deeg maken
en de juf neemt, veiligheidshalve, het bakken voor haar rekening.
Voor het opeten van de wafels, dragen we weer met de hele klas,
de eindverantwoordelijkheid.
De wafels zijn gemaakt van echt toverdeeg.
Dankzij het toch wel stinkende tovermiddel gist,
kunnen de kinderen met eigen ogen zien hoe in de kom het deeg maar blijft groeien!
Meer deeg betekent: meer wafels. Mmm, lekker!
We zetten schaaltjes en potjes met water buiten. We wachten enkele nachtjes ... 'Tadaa', bevroren water is ijs! Als het buiten minder dan nul graden is, bevriest het water. Binnen in onze klas ... smelt het ijs. Nu voelen onze handen bevroren!
Wij maken een cape, vliegen met allerlei helden door de klas, kiezen onze persoonlijke held, zijn zelf superheld want we redden vriendjes van leeuwen, vangen een krokodil met een net, ... We ontdekken hoe we ook zonder veel gedoe een superheld voor iemand kunnen zijn door: - extra lief te zijn, te troosten - iemand te helpen, voor iemand op te komen - praten in plaats van slaan, krabben - supergoed op te ruimen - enkel goede dingen te zeggen over iemand anders - eerst nadenken, dan zeggen wat je denkt - overwegen of je toch niet zelf bent begonnen ...
We proberen elke dag opnieuw om een goede superheld te zijn!
Joepie, onze oude logge computerschermen worden vervangen door platte, lichte 'spiksplinternieuwe' schermen! Nu hebben we plaats om onze toetsenborden, zo te leggen, dat ze veel beter toegankelijk zijn!
De computers in onze klas gebruiken we als één van de vele middelen om een thema uit te diepen
en bepaalde vaardigheden, op een andere manier, verder in te oefenen.